شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۴ - Nov 13, 2004
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
مسأله فلسطين پس از ۵۰ سال هنوز محور
مسائل جهان است
006570.jpg
عكس ها:عطا طاهركناره
امام  جمعه  موقت  تهران  در خطبه  اول  نماز جمعه  امروز تهران  مساله  فلسطين را محور مهمترين  مسايل  دنيا در نيم  قرن  گذشته  و حال  حاضر عنوان  كرد.
 هاشمي رفسنجاني  ضمن  اشاره  به  اهميت  مساله  فلسطين  آن را يك مساله  اسلامي دانست  و افزود: منافع  ملي ، منطقه اي  و سياسي  ما به  اين  مساله مربوط مي شود.
وي  در تشريح  روند مبارزات  مردم  فلسطين  ضمن  اشاره  به  چند نكته  ،از حضورپرشور و انبوه  مردم  ايران  در راهپيمايي  روز قدس  قدرداني  كرد . وي  تحول  صورت  گرفته  در مبارزه  مردم  فلسطين  را تبديل  مبارزات  فلسطين به  مبارزات  اسلامي اعلام  كرد وگفت: گروههاي  مبارزه كننده  در اين  سرزمين ها از نقطه نظر عقايد ديني  حركت  مي كنند و اين  مبارزه  اسلامي است  كه  اين  طور نتيجه مي دهد.
وي  به كشورهاي  غربي  به خصوص  انگليس  و آمريكا نصيحت  كرد كه  از ماجراجويي دست  بردارند و راه  درستي  را براي  حل  مساله  فلسطين  انتخاب  كنند.
 هاشمي رفسنجاني  برگزاري  يك  انتخابات  آزاد زير نظر كشورهاي  اسلامي  و سازمان  ملل  در سرزمين  فلسطين  را راه  حل  مشخص  عنوان  كرد و افزود: حاميان رژيم  غاصب  اسراييل  سعي  كنند منطقي  باشند زيرا دنياي  اسلام  تداوم  اين  جنايت را نمي پذيرد و آنها روزي  مجبور به  تسليم  شدن  در مقابل  حق  مردم  فلسطين خواهند شد.
006567.jpg
خطيب  جمعه تهران  اعلام  كرد: اگر اروپايي ها عقل  به  خرج  داده  و زياده خواهي  نكنند، تصور مي كنم  راه  حل  باز است  و مي توان  در زمينه  فعاليت هاي  صلح  آميز هسته اي  به  توافق  دست  يافت .
اكبر هاشمي رفسنجاني  همزمان  با روز جهاني  قدس  در خطبه هاي  دوم  نماز جمعه اين  هفته ، افزود: خوشبختانه  مذاكرات  گام  به  گام  به  پيش  مي رود و پيشرفت  حاصل شده  و تنها يكي  دو نكته  از آن چيزي  كه  ما مي خواهيم ، فاصله  داريم .
امام  جمعه موقت  تهران  با تاكيد براين كه  كشورهاي  دنيا نگران  هستند، گفت : قدرتمندان  دنيا مي خواهند حق  مشروع  رسمي و پذيرفته  شده  همه  كشورها براي بهره گيري  از مواهب  علوم  و دانش  در دنيا را ناديده  بگيرند.
هاشمي رفسنجاني  اين  خواست  كشورهاي  قدرتمند را پذيرفته  شده  ندانست  و افزود: آنها روزي  مجبور به  تسليم  خواهند بود اما زماني  كه  كشورهاي  جهان و خود آنها بايد هزينه هاي  گزاف  بپردازند.
خطيب  جمعه تهران  با انتقاد از برخي  از كارهاي  نادرستي  كه  به عنوان  جريان هاي  سياسي  متضاد انجام  مي شود، اين  اقدامات  را موجب  نگراني  دانست  و افزود: نمونه اين  اقدامات  را در دانشگاه ها مي بينيم  كه  اميدواريم  تكرارنشود و سعي كنيم  در مقابل  دشمنان  عنود، بي رحم ، پرطمع  و متجاوز با وحدت  و انسجام  ملي و اسلامي با آن مواجه  شويم .
006573.jpg
وي  تاكيد كرد: اين  قدرت  عظيم  را هيچ  كس  نمي تواند از پاي  درآورد به شرط اين كه  ما كوتاهي  نكنيم .
هاشمي رفسنجاني  با اشاره  به اين كه  مساله عراق  همچنان  مايه  رنج  است ، گفت : كارهايي  كه  امروز آمريكايي ها در فلوجه  كرده  و در موصل  نيز آغاز كرده اند، نشان  از عمق  كينه  و اهداف  استكباري  آنها دارد كه  قابل  تحمل  نيست . امام  جمعه  موقت  تهران  اضافه  كرد: آمريكا از اين  اقدامات  نتيجه  نمي گيرد و روزي  تسليم  مي شود، اما زماني  اين  تسليم  صورت  مي گيرد كه  قرباني هاي  زيادي هم  از عراق  و هم  از خودشان  گرفته  مي شود. خطيب  جمعه  تهران  در ادامه  اظهار داشت : اهداف  نامشروعي  كه  آمريكا به عنوان  اهداف  حياتي  براي  خود تعريف  كرده  است  به  او اجازه  مي دهد كه  اين جنايات  را مرتكب  شود.

قدس، حضور، حمايتي ديگر
حضور حماسي مردم در روز جهاني قدس ؛ تاكيدي بر ادامه آرمان فلسطين
گروه سياسي: كودكاني با چفيه اي بر دوش، دختراني با پلاكاردهايي در حمايت از آرمان فلسطين، جواناني كه با خشم پاي بر پرچم رژيم صهيونيستي مي كوبند، مرداني كفن پوش در حال حمل تابوت نمادين يك شهيد فلسطيني و زناني كه فرياد خشم بر سر متجاوزان صهيونيست مي كشند.جمعيت موج مي زند و با صداي فريادهاي خود لرزشي پرصلابت در فضا مي پيچد.امسال هم شهروندان تهراني با شكوهي مثال زدني به خيابانهاي منتهي به دانشگاه تهران آمدند تا با تأسي از امام خميني(ره) آخرين جمعه ماه مبارك رمضان خود را مزين به فريادهاي مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل كنند.تهرانيها كه صبح ديروز، همزمان با ملت مسلمان سراسر كشور با شعارهاي ضدآمريكايي و ضدصهيونيستي خود همراهي خود را با آرمان قدس شريف فرياد زدند، نشان دادند كه تبليغات سوء بيگانگان هيچ اثري بر آنان ندارد.
مقامات عاليرتبه نظام نيز پا به پاي مردم با حضور خود حمايتي ديگر را عينيت بخشيدند.
ناطق نوري: مساله فلسطين، مساله تمام جهان اسلام است
ايرنا: مشاور مقام معظم رهبري گفت: مساله برخورد با فلسطين درواقع برخورد با تمام جهان اسلام است.علي اكبر ناطق نوري در سخنان پيش از خطبه هاي اين هفته نمازجمعه تهران افزود: ماجراي فلسطين برخورد يك گروه از يك ملت با گروهي ديگر، ظلم يك اقليت به يك اكثريت و يا اشغال يك كشور نيست، بلكه مسئله فلسطين از بين بردن موجوديت يك ملت، جايگزين كردن يك جمعيت ديگر و ازبين بردن نام فلسطين از نقشه جغرافيايي جهان است. وي گفت: هدف اصلي صهيونيست ها و حاميان آنان حتي نابودي فلسطينيان نيست بلكه در شكل گيري اسرائيل دو هدف اصلي جمع آوري يهوديان از سراسر جهان و رخنه كردن در قلب جهان اسلام دنبال مي شود. وي افزود: فلسطين در دل خاورميانه كه بيش از دو سوم انرژي جهان را دارد، قرار گرفته است، به همين دليل آنان نمي خواهند پس از شكست امپراتوري عثماني امپراتوري جديد اسلامي ديگري در جهان شكل بگيرد. وي گفت: صهيونيست ها باتكيه بر تئوري برتر كه مبتني بر برتري نژادي يهوداست، خواهان عملي كردن شبهه «در اختيار داشتن نيل تا فرات» هستند.
سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران به اقدامات وحشيانه صهيونيست ها عليه زندانيان به خصوص زنان و كودكان اشاره كرد و گفت: آنان به سازمان ها و حمايت كنندگان از زندانيان توجهي ندارند و بزرگترين جنايت ها همچون تجاوزبه زنان و كودكان را مرتكب مي شوند. وي افزود: صهيونيست ها و متحدين آنان كه در رأس آنها آمريكا قرار دارد، براي حفظ امنيت اسرائيل حاضر هستند حتي كشوري همچون عراق را به اشغال خوددرآورند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به فوت ياسر عرفات رهبر حكومت خودگردان فلسطين اشاره كرده و افزود: فوت عرفات مشكوك است و به احتمال قوي دستي دركار بوده است.
حداد عادل: نبود عرفات تاثيري در ادامه راه فلسطينيان نخواهد داشت
اغلب مسئولان كشوري و لشگري روز گذشته پابه پاي راهپيمايان تهران، فرياد مرگ بر اسرائيل و مرگ بر آمريكا سر دادند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي كه در ميان صفوف فشرده راهپيمايان روز گذشته حضور داشت، به خبرنگار ايرنا گفت: افتخار مردم ايران اين است كه روز قدس را به ياد رهبر فقيد انقلاب گرامي مي دارند.وي ضمن تسليت درگذشت ياسر عرفات تصريح كرد: نبود آقاي عرفات در ميان مردم فلسطين تاثيري در ادامه راه فلسطينيان نخواهد داشت.
در پايان راهپيمايي روز جهاني قدس، مردم مسلمان تهران با فريادهاي الله اكبر خود، قطعنامه ۶ ماده اي اين مراسم را تاييد كردند.
در اين قطعنامه ضمن اظهار همدردي با ملت فلسطين به مناسبت درگذشت رئيس دولت خودگردان، از همه گروههاي فلسطيني خواسته شده وحدت و انسجام داخلي را افزايش داده و با انتخاب رهبري اصول گرا در رأس مبارزات، مبارزه را تا نابودي اسرائيل دنبال كنند.
همچنين قطعنامه، رژيم صهيونيستي را به عنوان نماد تروريسم دولتي و مظهر نژادپرستي و تجاوز، يك بار ديگر محكوم نموده و افزوده است: از سازمان ملل متحد، مجامع و سازمانهاي طرفدار حقوق بشر مي خواهيم عقب نشيني اسرائيل از غزه و برچيدن ديوار حائل و محاكمه شارون به عنوان جنايتكار جنگي را با قاطعيت دنبال نمايند.اين قطعنامه ضمن محكوم نمودن حمايت هاي آمريكا از رژيم صهيونيستي به انتقاد از سكوت، انفعال و وادادگي سازمان كنفرانس اسلامي، اتحاديه عرب و شوراي همكاري خليج فارس پرداخته است.
راهپيمايان روز جهاني قدس همچنين در قطعنامه خود بر حق مسلم ايران براي دستيابي به فناوري نوين هسته اي براي مصارف صلح آميز تاكيد كرده و هرگونه مذاكره يا تعهدي مبني بر ناديده گرفتن اين حق قانوني را رد كرده اند.

يادداشت
مذاكره ادامه دارد
م- قائمي مهر
پنجشنبه شب تهران نظر رسمي درخصوص توافق با اروپا را به سفيران سه كشور اروپايي اعلام كرد.
رويتر طي خبري گفت: نظر تهران پاسخ روشني كه اروپا به دنبالش بود را درپي نداشت. اروپايي ها منتظر اين بودند كه ايران ضمن پذيرش توافق اوليه، زمان تعليق را اعلام نموده و سپس مقدمات سفر بازرسان براي تاييد تعليق را اعلام كنند.
اروپايي ها از اين نكته غفلت كرده بودند كه توافق مذكور داراي نقاط ضعف و ابهامي است كه تا حل آنها و شفافيت سازي موارد ابهام نمي تواند سند مطمئني باشد.
ايران در طول دو سال گذشته به اشكال مختلف حسن نيت و راه هاي اعتمادسازي را به بهترين وجه رفته و هيچگاه در قبال تعهداتش تخلفي نداشته اما اروپا در اين مدت نتوانسته نسبت به تعهدات خود پاي بندي نشان دهد.حالا چگونه مي توان باوجود خلاف وعده هاي صورت گرفته به تضمين هاي اخلاقي آنها مطمئن شد.در كنار نكات مثبت كه ذكر خواهد شد، توافق نكات مبهمي هم دارد كه:
يكي از مشكلات عمده و مهم اين توافق عدم وجود مرجع تفسير مي باشد. الفاظ در توافقنامه ها مي توانند در مكان ها و زمان هاي مختلف معنايي خاص خود را داشته باشند. در توافق تهران اين مشكل بروز كرد.
اروپايي ها بهانه ارايه قطعنامه عليه ايران در نشست قبلي شوراي حكام را نقض توافق از سوي ايران عنوان كردند و ايران هم عدم پايبندي اروپا به تعهداتش را مطرح نمود و هركدام نيز بر اين موضع و تفسير خود مصرانه پافشاري كردند.
در توافق پاريس نيز اين مشكل در شكل ديگري وجود دارد كه عدم توجه به آن براي طرفين ايجاد بن بست مي نمايد. اين مورد بايد در ادامه مذاكرات حل و فصل گردد. نكته بعدي اينكه آمريكا اعلام نموده كه هيچكدام از اين توافق ها را جز تعليق دائم نمي پذيرد. آيا اروپا اگر اين روند ادامه داشته باشد به خاطر توافق با ايران در مقابل آمريكا مي ايستد؟ قطعا پاسخ منفي است.
مواردي در قرارداد ازجمله آب سنگين و پلوتونيوم مطرح شده كه ايران فاقد آنها مي باشد. عدم حذف اين موارد پذيرش اين موضوع است كه خلاف واقع مي باشد.
نكته منفي ديگر موضوع طرح تعليق كامل است اما باتوجه به وضعيت اصفهان و نياز به زمان براي هموار نمودن شرايط تعليق در آنجا لازم است موضوع اصفهان در اين توافقنامه خارج شود.
بنابراين دو مساله اصفهان و ايجاد راهكاري كه مانع برداشت ها و تفسيرهاي متفاوت در تعريف الفاظ توافقنامه گردد و به بيان ديگر شفافيت و صراحت توافقنامه، راه را براي تفسيرهاي متفاوت بعدي مي بندد.
نكته مهم بعدي اينكه اروپا موضوع حمايت از ايران براي ورود به كلوپ پاريس و عضويت در ليست كشورهايي كه صاحب چرخه سوخت هستند را مطرح كرده است كه نقطه مثبت و گام مقدماتي قابل قبولي است اما بايد بر گام هاي بعدي آن تاكيد شود.
مذاكرات تجاري با اروپا هم به عنوان گام اول مطرح شده كه مثبت مي باشد ولي نياز به تكميل و ارايه رهيافت براي مراحل بعد دارد.
ايران اين بار نيز حسن نيت و اراده سياسي خود را مبني بر اعتمادسازي نشان مي دهد. اروپا نيز در راستاي اعتمادسازي متقابل مناسب است تا شرايط اجماع براي بسته شدن پرونده ايران در شوراي حكام را فراهم سازد. اين اعتمادسازي هاي متقابل شرايط ادامه مذاكره را فراهم مي نمايد زيرا توافق پاريس آغاز راه مذاكرات است و مذاكره ادامه دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد عيد فطر را به وزراي فرهنگ كشورهاي اسلامي تبريك گفت
ايرنا - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي فرارسيدن عيد سعيد فطر را به وزراي فرهنگ، اطلاع رساني و اوقاف كشورهاي اسلامي تبريك گفت.
«احمد مسجدجامعي» در اين پيام آورده است: با نثار صميمانه ترين تبريك و شادباش به مناسبت حلول ماه مبارك شوال و بهره مندي از فيوضات رمضان المبارك، براي ملل و دولت هاي اسلامي بهترين ايام و پيشرفت روزافزون را آرزو دارم.
در پايان اين پيام بر تعميق و گسترش روابط فرهنگي بين كشورهاي اسلامي تأكيد شده است.

اخبار كوتاه
موظفيم براي ساماندهي امور پزشكي تلاش كنيم
ايرنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، پزشكان را ملجا حساس ترين نيازانسانها معرفي كرد و گفت: هيچ بخشي در جامعه مانند پزشكان ملجا انسانهاي مشكل دار نيست.
هاشمي رفسنجاني كه در همايش فرهيختگان جامعه پزشكي در سالن اجتماعات سازمان حج و زيارت سخن مي گفت، پزشكان را جزو انسان هاي فرهيخته جامعه دانست كه به دليل استعداد برجسته و درخشان خود توانسته اند تحصيلات پزشكي را پشت سر گذارند و به درمان و سلامت جامعه بپردازند. هاشمي رفسنجاني ساماندهي نيروي پزشكي و پيراپزشكي را بسيار مهم خواندو گفت: همه ماموظف هستيم براي ساماندهي امور پزشكي كشور تلاش كنيم.
سفر خرازي به قاهره
كمال خرازي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران براي شركت در مراسم تشييع جنازه ياسرعرفات پنجشنبه شب تهران را به مقصد قاهره پايتخت مصر ترك كرد. محتشمي پور دبيركل كنفرانس ملت فلسطين، محمد شريعتمداري مشاور رئيس جمهوري و عضو كنفرانس ملت فلسطين، محمد رضا ميرتاجديني، حسين شيخ الاسلام، قدرت الله عليخاني و الهام امين زاده چهارتن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين سفر خرازي را همراهي مي كنند.
انقلاب ارزان به دست نيامده
سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري كشورمان پنجشنبه شب با حضور در جمع زندانيان سياسي قبل از انقلاب، از آنان به عنوان اسناد بزرگي كه نشان دهنده مقاومت و آرمان گرايي ملت ايران است ياد كرد. وي با اشاره به اينكه اگر امروز اين ادعا را داريم كه جمهوري اسلامي ايران بر مبناي خواست ما استوار است، تصريح كرد: اين انقلاب ارزان بدست نيامده بلكه با تحمل، دربدري، شكنجه، شب زنده داري و فراق پدران و مادران و فرزندان چشم انتظار مردان و زنان رنج كشيده اين مرزوبوم بدست آمده تا جامعه را از گذرگاه سخت عبور داده است.
موضوع هسته اي ايران در ديدار بلر - بوش
دفتر نخست وزير انگليس روز پنجشنبه اعلام كرد، انتظار مي رود توني بلر در ديدار خود با جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا، درباره توافق مشروط كشورهاي اروپايي با ايران در مورد مسئله هسته اي اين كشور مذاكره كند. نمايندگان كشورهاي انگليس، آلمان و فرانسه هفته گذشته در نشستهايي با نمايندگان ايران در پاريس به توافق در مورد برنامه هسته اي ايران دست يافتند.
آژانس احتمال پاسخ ايران را مثبت خواند
آژانس بين المللي انرژي اتمي از احتمال پاسخ مثبت ايران به درخواست سه كشور اروپايي (آلمان، فرانسه و انگليس) كه در توافقنامه مقدماتي نشست شنبه گذشته پاريس مطرح شده بود، خبر داد. نمايندگان ايران و سه كشور ياد شده شنبه گذشته پس از۲۲ ساعت مذاكرات فشرده توافقنامه مقدماتي و اوليه را امضا كردند كه تاييد نهايي آن به سران چهار كشور منوط شده است. رهبران سه كشور اروپايي با تاييد اين توافقنامه، در انتظار پاسخ ايران هستند.
نقطه نظر ايران به نمايندگان اروپا ارائه شد
ديپلمات ها در وين اعلام كردند: مقام هاي ايران پنجشنبه شب نقطه نظر خودرا به درخواست سه كشور اروپايي به سفراي آلمان، فرانسه و انگليس در تهران ارايه كردند.
منابع خبري در وين به نقل از ديپلمات ها اعلام كردند: سفيران سه كشورياد شده در تهران پس از چندين ساعت مذاكرات فشرده و صريح با يك هيات ايراني، با دريافت نقطه نظر ايران در قبال درخواست اتحاديه اروپا، محل مذاكرات را ترك كردند.
حصول يك توافق نهايي نشده است
يك منبع نزديك به مذاكرات تعيين كننده اروپا و ايران به خبرگزاري فرانسه گفت: ديپلماتهاي دوطرف اواخر پنجشنبه مذاكرات بسيار سازنده اي درمورد درخواستهاي جمهوري اسلامي مبني بر تعليق برخي از فعاليتهاي هسته اي خود انجام دادند ولي هنوز حصول يك توافق، نهايي نشده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه از تهران، اين منبع كه خواست هويت وي فاش نشود گفت: اين ملاقات در جوي بسيار مثبت صورت گرفت.
مذاكرات ادامه دارد
خبرگزاري فرانسه از تهران گزارش داد، يك منبع نزديك به مذاكرات ايران واروپا در مورد توقف غني سازي اورانيوم در ايران اعلام كرد كه اين مذاكرات روز پنجشنبه به نتيجه نرسيده است و بايد روز جمعه ادامه يابد. اين منبع به خبرگزاري فرانسه گفت: مذاكرات بايد فردا ادامه يابد. مذاكره كنندگان ايراني پنجشنبه شب براي دادن پاسخ ايران در مورد موافقت ايران با توقف ياعدم توقف غني سازي اورانيوم و شرايط آن با سفيران سه كشور اروپايي فرانسه، آلمان و انگليس ملاقات كردند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |