جمعه ۲۹ آبان ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۵۹
هنر
Friday.htm

يك هفته بر روي صحنه
۲۳۴۲ روز سرگرداني
008274.jpg
عكس :آرش عاشوري نيا
آرتا پور ملك
از هفته گذشته اجراي چند نمايش جديد در مجموعه تئاترشهر آغاز شد.
در تالار اصلي مجموعه تئاترشهر، پري صابري نمايش «من از كجا، عشق از كجا» را روي صحنه برد. اين نمايش كه برگرفته از اشعار فروغ فرخ زاد است، به زندگي اين شاعر معاصر مي پردازد. صابري در اين نمايش اشعار دو دفتر شعر «تولدي ديگر» و «ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد» را دستمايه كار خود قرار داده و به جنبه اجتماعي زندگي فروغ توجه كرده است. نسيم ادبي، صنم نيكواقبال، حسين  محب اهري، محسن حسيني و... بازيگران من از كجا، عشق از كجا هستند.
اجراي نمايش «اعترافاتي درباره زنان» نيز در تالار كوچك آغاز شد. اين نمايش نوشته محمد امير ياراحمدي و به كارگرداني رضا حاوري خواه است و پيش از اين در بيست و دومين جشنواره فجر اجرا شده بود.
اعترافاتي درباره زنان با زباني طنز به زندگي روزنامه نگاري مي پردازد كه با نوشتن مقالاتي درباره حقوق معنوي زنان به شهرت رسيده است، اما مادرش به علت تنگدستي با شغل پسرش مخالف است و به همين منظور وي را وادار مي كند تا با تن دادن به ازدواج هاي مكرر وضعيت مالي خود را بهبود بخشد.
نورالدين جواديان و آسا محرابي بازيگران اين نمايش هستند. در اجراهاي جشنواره افسانه ماهيان در چهار نقش حضور مي يافت اما در اجراي عمومي آسا محرابي جاي او را گرفته است.
طراح صحنه و نور نمايش ناصح كامكاري است و طراحي لباس را پريدخت عابدين نژاد برعهده داشته.
اين نمايش كه ساعت ۳۰/۱۸ در تالار كوچك اجرا مي شود، پس از چهار اجرا توانسته ۸۶ تماشاگر داشته باشد كه از اين ميان ۳۹ نفر بليت خريده اند و ۴۷ نفر از كارت مهمان استفاده كرده اند.
اجراي نمايش «۲۳۴۲ روزبد» به كارگرداني بهروز غريب پور نيز در تالار چهارسو آغاز شد. اين نمايش بر اساس زندگي يك ايراني كه سال هاست در فرودگاه شارل دوگل فرانسه به زندگي اجباري تن داده، نوشته شده است.
محمد حاتمي، محمد ساربان، بهناز توكلي، حميد ابراهيمي، نسيم ادبي و ديدار رزاقي بازيگران ۲۳۴۲ روز بد هستند.
موسيقي به طور زنده توسط عباس حيدري (ترومپت)، رضا فراهاني (سايدرام) و بهنام كلاه بخش (سه تار) نواخته مي شود.
غريب پور درباره نمايش مي گويد: «اين يك داستان واقعي است. سرنوشت تراژيك يك مرد كه تمام زندگي اش در يك چرخ دستي است و بيش از هشت سال است كه در فرودگاه شارل دوگل پاريس، هر روز چندين هزار متر راه مي رود و به هيچ  جا نمي رسد چرا كه فرودگاه زندان بزرگ اوست.
فرودگاه شارل دوگل سياره شازده  كوچولوي درمانده اي  است كه آن سوي سياره اش هرچند دقيقه هواپيمايي بر زمين مي نشيند و برمي خيزد. با اين وجود در اطرافش هيچ خلباني و هيچ همسخني نيست و از باد و توفاني كه در صحراي شازده كوچولو مي وزد، اين جا خبري نمي شود. اما توفان مهيبي در ذهن اوست و پرسش دايمي او اين است: از كجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود؟
او براي گدايي به فرانسه نيامده اما بدتر از گداهاست. او براي بازيگري به دنيا نيامده اما بازيگر تماشاخانه اي است كه تماشاگرانش هزاران مسافر بوده و هستند. او نيز به نوبه خود تماشاگر است.
غم بارترين نگاهش به سوي كساني است كه به راحتي از مرز مي گذرند و وارد خاك فرانسه مي شوند او يك ايراني سرگردان است.
يك ايراني؟ نه. او به هيچ جا تعلق ندارد نه ايراني است، نه هندي، نه پاكستاني، نه ترك، نه كرد، نه فارس. او بر اساس قوانين امروز دنيا وجود خارجي ندارد. چرا كه پاسپورت ندارد. او فاقد اوراق شناسايي است و به همين دليل هم هيچ پليسي نمي تواند به او دستبند بزند. زيرا كه او كسي نيست. هيچ قاضي نمي تواند براي او قضاوت كند چرا كه او ماهيت حقوقي ندارد اما او هموطن ماست...
سرنوشت اين شازده كوچولوي درمانده، اين مسافر سياره آوارگي مرا به درد آورد و براي همين هم اين نمايشنامه را براي او نوشته ام، براي همه آنهايي كه كم و بيش سرنوشتي چون او دارند.
تنها تفاوتي كه نمايشنامه من با واقعيت دارد مكان وقوع ماجراست.»
۲۳۴۲ روز بد پس از چهار اجرا در تالار چهارسو توانسته ۲۹۴ تماشاگر داشته باشد. ۱۰۸ تماشاگر اين نمايش بليت خريده اند و ۲۹۴ نفر مهمان بوده اند. اما «بي شير و شكر» كاري از حميد امجد توانسته عنوان پرفروش ترين نمايش مجموعه تئاتر شهر را به خود اختصاص دهد.
اين نمايش كه در تالار قشقايي اجرا مي شود پس از ۱۳ اجرا پذيراي ۲۱۴۱ تماشاگر بوده و حدود سه ميليون تومان فروش داشته است.
۱۲۳۷ نفر از تماشاگران اين نمايش بليت خريده اند و ۴۵۲ نفر از كارت مهمان استفاده كرده اند.
«سه خانه كوچك» كاري از مهرداد راياني مخصوص هم كه در تالار سايه اجرا مي شود پس از ۱۴ اجرا توانسته ۶۴۴ نفر را جذب خود كند كه از اين تعداد تماشاگر، ۳۱۰ نفر بليت خريده اند و ۳۳۴ نفر از كارت مهمان استفاده كرده اند.
«رعنا» به كارگرداني سپيده نظري پور هم كه در تالار سايه اجرا مي شود، پس از پشت سر گذاشتن ۱۳ اجرا توانسته ۴۵۸ تماشاگر را جذب خود كند.
۲۶۵ نفر از تماشاگران اين نمايش با خريد بليت و ۱۹۳ نفر با استفاده از كارت مهمان وارد سالن شده اند.
اجراي نمايش «اهالي ماه» هم در تالار كوچك به پايان رسيد. اين نمايش پس از ۱۶ اجرا ۵۴۲ تماشاگر داشت كه ۱۷۹ نفر بليت خريده اند و ۳۶۲ نفر از كارت مهمان استفاده كردند.
اما «داستان هاي كارور» كار مشترك از آرش دادگر و حميدرضا نعيمي پس از ۱۰ اجرا در تالارنو توانسته ۴۰۶ تماشاگر را جذب خود كند اين نمايش كه از سه اپيزود تشكيل شده، بازخواني سه داستان از نويسنده نامدار آمريكايي، ريموند كارور با اقتباس آزاد حميدرضا نعيمي است. اپيزود اول نمايش «خانه چف» نام دارد و درباره مردي به نام «وس» است كه پس از مدتي از همسر سابقش مي خواهد در منزلي كه از تعميركاري به نام چف اجاره كرده، زندگي تازه اي را با او شروع كند. اپيزود دوم «وقتي از عشق حرف مي زنيم، از چه حرف مي زنيم» نام دارد و ماجراي يك مهماني خانوادگي با حضور مردي كور را روايت مي كند.
اپيزود سوم هم «اين همه آب و اينقدر نزديك خانه» نام دارد و ماجراي سه مرد را روايت مي كند كه براي تفريح و ماهيگيري به كنار رودخانه اي رفته اند و با جسد يك دختر رو به رو مي شوند...
بهناز نازي، سعيد داخ، كامبيز اميني، مهران امام بخش و.... بازيگران داستان هاي كارور هستند.
اما نمايش «دزدي از آقاي بهشت» هم كه در تالار خانه خورشيد بر روي صحنه رفته است، پس از هفت اجرا توانسته ۲۷۵ تماشاگر را جذب خود كند. «زمين صفر» به كارگرداني آتيلا پسياني هم پس از يك اجرا در خانه نمايش ۵۳ تماشاگر داشته كه از اين ميان فقط سه نفر از كارت مهمان استفاده كرده اند. ضمناً هفته گذشته در جلسات نمايشنامه خواني نمايشنامه هاي «نگهبان متروك» به كارگرداني لطف ا... سيفي، «جشن سالگرد» به كارگرداني بنفشه توانايي و «آهسته با گل سرخ» به كارگرداني حميد ابراهيمي روخواني شدند كه اين آخري، آهسته با گل سرخ، با ۶۳ تماشاگر، پرطرفدارترين نمايشنامه بود.
اما در تالار هنر نمايش «داستان جنگل» به كارگرداني حميد پورآذري در حال اجراست. اين نمايش كودكانه ماجراي بره اي است كه توسط گرگي اسير مي شود. حيوانات جنگل با نقشه هاي گوناگون مي كوشند او را آزاد كنند اما زماني موفق مي شوند كه با يكديگر متحد شوند.
تالار سنگلج نيز ميزبان نمايش «داش آكل» به كارگرداني پرويز سنگ سهيل است. اين نمايش كه برگرفته از داستان داش آكل صادق هدايت است، ماجراي مردي موردتوجه و احترام مردم شيراز به نام داش آكل را روايت مي كند كه دلباخته دختري به نام مرجان مي شود و...
كاظم افرندنيا، حسين شهاب، زري برومند، منوچهر افسري، هوشنگ ديباييان و... بازيگران اين نمايش را تشكيل مي دهند.

به بهانه جشنواره فيلم كوتاه تهران
كوتاه اما واقعي
008277.jpg
بيست و يكمين دوره ملي و نهمين دوره بين المللي جشنواره فيلم كوتاه تهران از روز چهارشنبه با نمايش بيش از ۵۰۰ فيلم كوتاه ايراني و خارجي در تهران و چند شهر ديگر كشور آغاز شده است.
طي سال هاي اخير و با توجه به ارزش نهادن به فيلم كوتاه و فيلمسازان اين گونه سينمايي، سينماي كوتاه ايران توانسته رشد قابل توجهي كند و حداقل به لحاظ كميت آثار توليدي و بعضاً كيفيت آثار پيشرفت خوبي را نشان دهد.
طي چند سال اخير جشنواره هاي متعددي مخصوص فيلم كوتاه برگزار شده اند كه اين امر خود باعث به تصويركشيدن ضعف ها و قوت هاي فيلم كوتاه در ايران است.
اهميت يافتن فيلم كوتاه در جشنواره فجر و حتي جشن خانه سينما مي تواند به رشد اين سينما كمك كند و باعث ترغيب فيلمسازان و تشويق آنها براي ممارست و فعاليت بهتر در اين حيطه سينمايي شود.
جشنواره فيلم كوتاه تهران محل مناسبي براي كشف و شناسايي استعدادهاي تازه فيلمسازي است. استعدادهايي كه در صورت حمايت و هدايت مناسب مي توانند آينده اي تازه و افقي نو را در سينماي ايران ترسيم كنند.
جشنواره امسال از چهار بخش رقابتي تشكيل مي شود.
بخش مسابقه ملي الف (قطع حرفه اي: دي وي كم، يتاكم، ۳۵ ميلي متري و ۱۶ ميلي متري). هيات انتخاب شامل فرشاد فرشته حكمت، وحيد موساييان،روبرت صافاريان و مهدي فرودگاهي پس از بررسي هزار فيلم كوتاه رسيده به جشنواره، ۱۲۴ فيلم را جهت نمايش در اين بخش برگزيده اند. در اين بخش ۷۸ فيلم متعلق به شهرستان ها و ۴۶ فيلم متعلق به تهران است.
در بخش مسابقه ملي ب (قطع غيرحرفه اي: SVHS، VHS، هشت ميلي متري) ۴۷۰ فيلم به دفتر جشنواره ارسال شده كه در نهايت حدود ۴۸ فيلم براي شركت و رقابت در جشنواره پذيرفته شده است.
منوچهر طياب، مجتبي راعي، محمدرضا سكوت، سهيلا نجم به همراه اكبر نبوي آثار اين دو بخش را قضاوت خواهند كرد.
بخش بين المللي
از ۵۴ كشور جهان حدود ۷۲۰ فيلم براي شركت در جشنواره ارسال شده كه در نهايت ۶۱ فيلم از ۳۲ كشور جهان نمايش داده خواهند شد. آلمان با هشت فيلم، ايران و انگلستان با هفت فيلم، فرانسه با پنج فيلم و روسيه و اسكاتلند با سه فيلم حضوري چشمگير در اين بخش دارند. بخش تازه جشنواره هم كه به سينماي معناگرا اختصاص دارد به فيلم هاي كوتاه حوزه سينماي معناگرا در ايران و خارج از كشور خواهد پرداخت.
در اين بخش از ميان ۴۲۵ فيلم ايراني و ۳۱۰ فيلم خارجي متقاضي، ۴۷ فيلم از ۱۴ كشور جهان پذيرفته شده اند و به نمايش درخواهند آمد.
ايران در اين بخش ۲۷ فيلم دارد، فرانسه پنج فيلم و آلمان، دانمارك، لهستان هركدام دو فيلم.
بخش هاي جنبي
يكي از مهم ترين بخش هاي جنبي جشنواره امسال مرور فيلم هاي كوتاه دانمارك و نيز فيلم هاي كوتاه فيلمسازان مسلمان منطقه است.
مرور آثار يك فيلمساز، محسن اميريوسفي با نمايش فيلم خواب تلخ و نيز چهار فيلم كوتاه او، مرور  آثار يك تصويربردار، بايرام فضلي با نمايش ۱۱ فيلم كوتاهي كه او تصويربرداري كرده از جمله بخش هاي جنبي جشنواره امسال هستند.
ضمناً آثار فيلمسازان فيلم كوتاه دفاتر اروميه و مهاباد نيز در بخش جنبي جشنواره به نمايش درخواهند آمد.
نشست هاي تخصصي، كارگاه هاي فيلمسازي
در طول جشنواره نشست هاي تخصصي مختلفي برگزار خواهد شد. روز اول نشست هيات داوران مسابقه ملي و در روزهاي بعد كريستيان براد تامسپون از دانمارك (داور بخش بين الملل)، ماكس هانسلي و هانس شوبر از سوئيس (نمايندگان يونيكا اتحاديه فيلمسازان آماتور جهان) و الكساندرا فينلي از انگليس (كانال چهار انگليس) مهمانان نشست هاي تخصصي خواهند بود.
از سوي ديگر در طول سه روز از جشنواره كارگاه هاي تخصصي فيلمنامه (با حضور ناتالي آلمونز و كازال فيلمنامه نويس هلندي)، همكاري هاي فرهنگي و توليدات مشترك (با حضور كاترين لوكوك از فرانسه نماينده همكاري هاي فرهنگي كميسيون اروپا) و كارگاه صدا (با حضور رولاند واژ صدابردار و صداگذار مشهور صربستاني) برگزار خواهند شد.

هفت از هفت
جواد قادري
۱
فصل جديد اكران آغاز شده است. با اين كه در هفته اول، فروش فيلم ها چندان رضايت بخش نبوده ولي هنوز براي اظهارنظر قطعي كمي زود به نظر مي رسد. يكي دو هفته اي وقت لازم است تا فيلم ها كمي جا بيفتند و مردم براي سينما رفتن ترغيب شوند. تنها نكته عجيب هفته اول پيشي گرفتن «بله برون» از «دوئل» در گيشه بود. بله برون در سه روز اول نمايشش ۱۳ ميليون تومان فروخت و دوئل ۱۰ ميليون تومان.
مسئولان نمايش دوئل اعلام كرده اند كه نمايش اصلي دوئل از عيدفطر آغاز مي شود و فروشش
سه چهار روز اول آن اهميت چنداني ندارد. چند روز صبر كنيد. همه چيز مشخص خواهد شد.
۲
باز هم و باز هم و باز هم اكران فيلم هاي مخاطب خاص به تعويق افتاد! باور كنيد ما هم ديگر خسته شده ايم. قرار بود بالاخره از عيدفطر اين گروه با نمايش فيلم چند تارمو آغاز به كار كند ولي به علت در دست نبودن سينما (!) اين امر تحقق نيافت! جالب است، نه؟ يعني نمي شد از چند هفته قبل با سينماهاي موردنظر قرارداد بست؟ بايد همه كارها طبق معمول در دقيقه ۹۰ انجام شود؟ سينمايمان ادعاي جهاني بودن دارد ولي از انجام كوچكترين كارها مانند نمايش چند فيلم در
دو سه سينماي محدود عاجز هستيم!
۳
اما از طرف ديگر يك فيلم در گروه سينماهاي كودك و نوجوان روي پرده رفت. روزكارنامه كه حدود
دو سه سال از ساخته شدنش مي گذرد، بدون سروصدا در برنامه اكران سينماهاي موسوم به كودك و نوجوان قرار گرفت تا كودكان از اكران عيدفطر بي نصيب نمانند.
مسعود كرامتي به غير از روزكارنامه كه چند سالي پشت خط اكران مانده است، يك فيلم كودك ديگر با عنوان «كودكانه» را نيز بيش از يك سال است كه آماده نمايش دارد. اما كي نوبت اكران كودكانه خواهد رسيد، خدا مي داند.
۴
در مورد اكران فيلم «دفتري از آسمان» ساخته پرويز شيخ طادي اتفاقات عجيب و غريب فراواني افتاد. فيلم به يكباره و بدون هيچ پيش زمينه اي پس از شش سال براي دو هفته به روي پرده رفت. جالب اين كه تيزر فيلم يكي دوسال پيش براي مدتي از تلويزيون پخش شد ولي فيلم به نمايش درنيامد.
دفتري از آسمان براي مدت حدود دوهفته نمايش داده شد و سينماهاي اكران كننده فيلم از چهارشنبه هفته گذشته با برداشتن آن، فيلم جديدي (دوئل) را نمايش دادند. اما به يكباره و با به اتمام رسيدن اكران دفتري از آسمان، پخش تيزرهاي تلويزيوني آن آغاز شد و جالب اين كه پخش آنها كماكان ادامه دارد!
به هرحال آغاز پخش تيزرهاي يك فيلم پس از به اتمام رسيدن اكران آن، مسئله اي است كه فقط در سينماهاي ايران رخ مي دهد و بس.
۵
هفته گذشته يكي از كارگرداناني كه به تازگي فيلم اولش را جلوي دوربين برده، در گفت وگو با يكي از خبرگزاري ها حرف هاي عجيبي زد.
با اين كه هنوز مراحل فني اولين فيلم اين كارگردان محترم به پايان نرسيده و فيلم آماده نمايش نشده، ولي او در اين گفت وگو ادعا كرده كه در حال حاضر حضور فيلمش در ۱۸ - ۱۷ جشنواره خارجي قطعي شده و از همين رو كار زيرنويس كردن فيلم در حال انجام است!
باور كنيد در مورد جشنواره فجر خودمان هم كمتر پيش آمده كه فيلم اول يك كارگردان تازه كار را به بخش مسابقه راه دهند، چه برسد به ۱۸ - ۱۷ جشنواره خارجي!
اين هم يكي ديگر از مسايلي است كه فقط در مورد سينماگر ايراني رخ مي دهد!
۶
هفته گذشته يك اتفاق جالب ديگر در تلويزيون افتاد و آن نمايش فيلم فارنهايت ۱۱/۹ از برنامه سينما ۴ بود. پخش يك فيلم جنجالي پس از حدود سه چهار ماه از اكران خارجي آن و همزمان با اكران داخلي از جمله مسايلي است كه تاكنون در ايران اتفاق نيفتاده بود.
فيلم فارنهايت ۱۱/۹ با اين كه از تلويزيون پخش شده، ولي همچنان در سينما فرهنگ بر روي پرده است.
اما اين كه آيا هنوز هم كسي به ديدن آن مي رود يا خير، اطلاعي در دست نيست!
۷
پخش تعدادي از فيلم هاي روز سينماي جهان از تلويزيون كه به تازگي توسط موسسه هاي شبكه ويديويي براي عرضه در اين شبكه خريداري شده بودند، باعث اعتراضات فراواني شد.
طي هفته گذشته فيلم هايي مانند «من، روبوت»، «تاكسي ۲»، «آخرين سامورايي»، «باج» و... از تلويزيون نمايش داده شدند كه اين اتفاق باعث خرسندي بينندگان و نارضايتي ويديويي ها شد. تازگي ها تلويزيون كارهاي جالبي براي راضي كردن مخاطبانش مي كند.

جمعه بازار
سينماي ايران
فروش فيلم ها در سينماهاي تهران تا تاريخ ۲۳ آبان
008097.jpg
توضيح: از ميان فيلم هاي فوق اكران «دوئل»، «خوابگاه دختران»، «بله برون» و «جايي ديگر» به طور گسترده ادامه دارد و نمايش بقيه فيلم ها يا به پايان رسيده و يا به صورت محدود ادامه دارد.
از روز چهارشنبه نيز نمايش «روز كارنامه» ساخته مسعود كرامتي در گروه سينماهاي كودك و نوجوان آغاز شده است. اكران فيلم «چند تار مو» ساخته ايرج كريمي نيز به علت عدم تشكيل گروه سينماهاي نمايش دهنده آثار مخاطب خاص، به تعويق افتاد.

سينماي جهان
فروش فيلم ها در سينماهاي ايالات متحده تا تاريخ ۱۴ نوامبر
008094.jpg
توضيح: اين هفته هم باورنكردني ها توانستند با فروش ۵۱ ميليون دلاري در صدر جدول فروش قرار بگيرند. اين فيلم انيميشن قصه خانواده اي از ابرقهرمان هاست كه خود را بازنشسته كرده و مثل شهروندان عادي زندگي مي كنند ولي با بروز مشكلاتي مجبور مي شوند مجدداً براي نجات جهان دست به كار شوند.
اين فيلم انيميشن در دومين هفته نمايش در ۳۹۳۳ سينما توانست مجموع فروش خود را به ۱۴۴ ميليون دلار برساند.
اما ديگر انيميشين روي پرده، «قطار سريع السير قطبي» نتوانست انتظارات را برآورده كند و در هفته اول اكرانش تنها ۳۰ ميليون دلار فروش كرد. اين انيميشن كه حدود ۲۷۰ ميليون دلار روي دست  سازندگانش خرج گذاشته داستان پسر بچه اي است كه براي يافتن بابانوئل به قطب شمال سفر مي كند.
در جايگاه سوم پرفروش ها، فيلم «بعد از غروب» با شركت سلماهايگ و پيرس برازنان قرار گرفت. اين فيلم توانست در ۲۸۱۹ سينما حدود ۱۲ ميليون دلار فروش كند كه بيشتر از تصور سازندگانش بود.
دنباله فيلم موفق «خاطرات بريجيت جونز» با عنوان «بريجيت جونز: تمايل به منطق» توانست با فروش ۹ ميليون دلاري در ۵۳۰ سينما جاي چهارم جدول را از آن خود كند. تعداد سينماهاي اين فيلم هفته آينده زياد خواهد شد و پيش بيني فروش بيشتري براي  آن مي شود.
جايگاه پنجم جدول نيز به عروسك  خون آشام چاكي تعلق گرفت. فرزند چاكي پنجمين قسمت از مجموعه فيلم هاي ترسناك چاكي با فروش ۸/۸ ميليون دلاري در ۲۰۵۹ سينما ديگر فيلم پرفروش تازه اكران شده بود.

فروش نمايش هاي تالارهاي تهران تا تاريخ ۱۶ آبان
008082.jpg


|  ايران  |   هفته   |   جهان  |   پنجره  |   داستان  |   چهره ها  |
|  پرونده  |   سينما  |   ديدار  |   حوادث   |   ماشين   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |