دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۲ - Nov 22, 2004
حق
امام علي (ع): حق را بگوييد تا به حقگويي شناخته شويد
و به حق عمل كنيد تا اهل حق باشيد.
بحار ۷۸/ ۹
امروز با حافظ
بنفشه در قدم او نهاد سر به سجود
كنون كه در چمن آمد گل از عدم به وجود
ببوس غبغب ساقي به نغمه ني و عود
بنوش جام صبوحي به ناله دف و چنگ
نامه سرگشاده جمعي از هنرمندان به ميرحسين موسوي
خبرگزاري فارس: ۱۷ هنرمند در نامه اي سرگشاده به ميرحسين موسوي ناخوشايندي و اعتراض خود را نسبت به حضور داوران بيگانه و سهيم كردن انجمن طراحان گرافيك در رويداد فرهنگي دوسالانه پوستر جهان اسلام ابراز كردند.
متن اين نامه كه تصويري از آن به آن به خبرگزاري فارس ارسال شده به اين شرح است:
در اين روزها حرف و سخن هاي بسياري در خصوص نمايشگاه پوستر جهان اسلام مطرح شده است و بي شك از ميان همه  آنها دو نكته به صورت جدي مورد تامل و ناخشنودي هنرمنداني است كه باور ديني براي آنها اصل و اساس است، اول انتخاب داوران غير مسلمان كه آثارشان نشان دهنده  نگاه غيرمذهبي و عدم تعلق خاطرشان نسبت به دين است و در مرتبه  بعد سهيم كردن انجمن صنفي طراحان گرافيك در دو سالانه  جهان اسلام.
لذا با توجه به شناخت و دلبستگي تان نسبت به فرهنگ، آن هم از منظري ديني و اسلامي؛ تقاضا داريم تا با درايت و دورانديشي كه در شما سراغ داريم به آنچه تاكنون پيش آمده پاياني خوش دهيد.

برگزيدگان جشنواره عكس كودك و نوجوان معرفي شدند
۱۲ برگزيده سومين جشنواره عكس كودك و نوجوان طي آييني در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي كانون، اين جشنواره در سه گروه سني كودك زير ۱۲ سال، نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال با موضوع آزاد و بزرگسال بالاي ۱۸ سال با موضوع كودك، امسال با استقبال ۳۳۷۹ شركت كننده از سراسر كشور روبرو شد.
در آيين گشايش اين جشنواره كه با معرفي برگزيدگانش همراه بود در گروه كودك ؛ «علي احدي» (۱۲ساله از تهران) باعكسي بدون عنوان نفر اول اين رقابت هنري شناخته شد و با اهداء لوح جشنواره، سه سكه بهار آزادي ،كتاب عكس جشنواره دوم و لوح فشرده عكس هاي جشنواره سوم از وي تقدير شد.
هيات داوران پنج نفره اين جشنواره در بخش كودك، «پويا توكلي» (كودك ۷ ساله تهراني) را با عكس بدون عنوان و «فريدالدين حسني» (كودك ۶ ساله) منجيلي را با عكس «جوجه خروس هاي من» به عنوان نفر سوم شناختند و با اهداء لوح جشنواره و دو و يك سكه بهار آزادي به همراه كتاب و لوح فشرده حاوي عكس ها از آنها تقدير كردند.
در بخش نوجوانان نيز اين جوايز به «سياوش نقشبندي» از تهران با سه عكس «جلفا، عيد وچرخ» به عنوان نفر اول، «افشين چيذري» از تهران با دو عكس بدون عنوان به عنوان نفر دوم و «منيژه حسيني» و «رونا جعفري» از تهران با عكس هاي «دست و پا آزاد» و «حركت و آزاد» به صورت مشترك به عنوان نفر سوم تعلق گرفت.
«سياوش نقشبندي» نفر اول بخش نوجوان، سال گذشته نيز اين عنوان را در دومين جشنواره عكس كودك به خود اختصاص داده بود.
اين گزارش مي افزايد :در بخش بزرگسال نيز لوح و هداياي ديگر اين جشنواره به همراه پنج، چهار و سه سكه بهار آزادي نيز به نفرات اول تا سوم اين بخش اهداء شد.
در اين بخش «ميرشمس پناه پور» از تهران با عكس بدون عنوان، نفر اول جشنواره عكس كودك شناخته شد و «مريم بخشي» از تهران با عكس «كمپ با صفاي بم» و «مرتضي خاكي» از تهران با عكس بدون عنوان نيز جوايز دوم و سوم اين رقابت هنري را به خود اختصاص دادند.

فرهنگ شرق از چشم شرقي
سينا: گروه فلسفه دفتر پژوهش هاي فرهنگي در ادامه نشست هاي تخصصي خود در زمينه فلسفه، نشست «شرق در آيينه شرق» را برگزار مي كند.
اين دفتر از سه سخنران غيرايراني، با نام هاي دكتر آشيش نادي، دكتر ابراهيم موسي و دكتر امتياز احمد، استادان فلسفه دعوت كرده است تا در اين نشست ديدگاههاي فلسفي خود را در باره فرهنگ و انديشه در شرق بيان كنند . در اين نشست همچنين دو سخنران ايراني حضور خواهند داشت كه اسامي آنان بعدا اعلام خواهد شد. نشست «شرق در آيينه شرق» روز چهارشنبه ۲۵ آذرماه، در كتابخانه تخصصي گفت وگوي تمدن ها واقع در پارك ساعي، برگزار مي شود.

سخنراني درباره دريدا
هوشيار انصاري فر، شاعر و نظريه پرداز ادبي ساعت ۱۲ ظهر امروز در تالار ابن خلدون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران واقع در تقاطع جلال آل احمد _ بزرگراه چمران به سخنراني درباره فيلسوف تازه درگذشته فرانسوي، ژاك دريدا خواهد پرداخت.
در اين نشست جداي از سخنراني انصاري فر كه «دريدا در ايران» نام دارد فيلم مستندي درباره فيلسوف شالوده شكن فرانسوي پخش خواهد شد. ورود علاقه مندان به اين جلسه آزاد است.

جشنواره تئاتر خياباني امروز آغاز مي شود
ايسنا : نهمين جشنواره تئاتر استان تهران و پنجمين جشنواره تئاتر خياباني با حضور گروه هاي نمايشي يازده شهرستان تابعه اين استان از امروز تا هفتم آذرماه در شهرستان كرج برگزار مي شود.
سيدحسين ابراهيمي كيا دبير اجرايي نهمين جشنواره تئاتر استان تهران، با اعلام اين خبر گفت: در پي فراخوان انجام شده، ۱۸۶ نمايشنامه به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه از اين تعداد ۸۶ متن نمايش به تصويب رسيد كه در نهايت ۲۱ نمايش براي حضور در جشنواره امسال انتخاب شد.
مسئول تئاتر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران افزود: ۱۲ نمايش در بخش مسابقه، ۵ نمايش در بخش خياباني، ۲ نمايش در بخش جنبي و ۲ نمايش نيز در بخش دفاع مقدس اجرا خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: سينما تئاتر ارشاد، فرهنگسراي حافظيه و تالار كتابخانه اميركبير شهرستان كرج صحنه برگزاري نهمين جشنواره تئاتر استان تهران خواهد بود.

جايگاه شماره هاي استاندارد كتاب بررسي مي شود
نشستي براي بررسي جايگاه شماره هاي استاندارد در دنياي نشر، روز چهارشنبه در دانشكده علوم دانشگاه تهران برگزار مي شود.
در اين نشست كه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در تالار شهيد دهشور برپا خواهد بود گروهي از صاحبنظران و مسئولان نشر كشور درباره شماره هاي «شابك» و «شاپا» سخنراني مي كنند.
اين نشست را خانه كتاب با همكاري انجمن كتابداران ايران و سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار مي كند.

برگي از تاريخ
زلزله شهر تاريخي نيشابور را ويران كرد
۲۲ نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۸۷۴ ميلادي (۲۱ نوامبر) سامانيان بر سركار آمدند و كمر همت به احياء زبان و ادبيات فارسي، فرهنگ ايراني و گسترش علوم ومعارف بستند. در سال ۱۷۶۸ انگليسي ها سرخپوستان (بوميان) آمريكا را در منطقه «ستانويسك» شكست دادند و اراضي جنوب رودخانه اهايو را از آنان گرفتند و به مهاجران اروپايي دادند. در سال ۱۹۰۶ «شوراي جهاني ارتباطات راديويي» مخابره مكرر سه حرف «اس. او. اس.» را به عنوان علامت استمداد تعيين كرد كه هنوز به قوت خود باقي است. در سال ۱۹۰۹ ميلادي (۱۲۸۸ خورشيدي) «عضدالملك» بزرگ وقت ايل مغول تبار قاجار به عنوان نايب السلطنه ايران در مجلس سوگند وفاداري به قانون اساسي ياد كرد. در سال ۱۹۲۴ دولت انگلستان اتباع مصر را كه شمار آنان در سودان مستعمره اش زياد شده بود از اين سرزمين بيرون راند تا دولت مصر بعداً مدعي مالكيت سودان نشود!. در سال ۱۹۶۳ جان اف كندي سي و پنجمين رئيس جمهوري آمريكا در يكهزار و سي امين روز زمامداري خود در اثناي عبور باخودروي رو باز از خيابان هاي شهر پر جمعيت دالاس در ايالت تگزاس آمريكا از داخل ساختمان يك مدرسه هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد. در سال ۱۹۹۰(۲۱ نوامبر) اعلاميه پايان جنگ سرد در پاريس امضاء شد.
اينك برگ امروز: ۲۲ نوامبر سال ۱۲۶۷ميلادي يك زمين لرزه شديد شهر تاريخي نيشابور را ويران كرد و هزاران تن را مقتول و مجروح ساخت. اين شهر سه سال بعد به هزينه دولت وقت تجديد بنا شد. نيشابور كه در جهان به شهر «عمر خيام» معروف است در دوران ساسانيان به صورت شهري بزرگ درآمده و يك بار هم پايتخت ايران شده بود. اين شهر در رديف بلخ، بخارا، هرات و مرو يكي از پنج شهر بزرگ خراسان به شمار مي رفت و طاهر ذواليمينين در همين شهر تجديد استقلال ايران را اعلام داشت.
www. iranianshistoryonthisday. Com

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره احساس فشار در ناحيه سينه هنگام فعاليت جسماني
شخصي پرسيده است: دكترم توصيه كرده بود كه هر روز ۱۵ دقيقه دوچرخه سواري كنم.
چند بار ضمن دوچرخه سواري دچار نوعي بازو درد و احساس فشار در سينه شدم كه پس از پايين آمدن از دوچرخه و نشستن در گوشه اي به تدريج برطرف شد، اين وضعيت نشانه چيست؟ دكتر روزنفلد پاسخ داده است: چون چند بار اتفاق افتاده و بيش از چهار پنج دقيقه طول كشيده ممكن است از مشكلات سرخرگ هاي قلب (انسداد) و يا آنژينا پكتوريس باشد. بايد تحت معاينه كامل قلب قرار گيريد تا علت دقيقاً مشخص شود. حالتي را كه ذكر كرديد از نرسيدن اكسيژن به ماهيچه قلب از طريق خون و هنگام فعاليت (نه استراحت) مي تواند باشد. آنژينا پكتوريس معمولاً وجود خود را به صورتي كه گفتيد، هنگامي اعلام مي دارد كه در حال ورزش كردن و كار بدني شديد باشيد، يا غذاي مفصل خورده باشيد و يا اين كه دچار استرس و مشكلات عاطفي ديگر شده باشيد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مبارز راه «درست نگاري در رسانه ها»
دكتر «ريد ارواين» مؤسس انجمن نظارت بر «درست نگاري در رسانه ها» سه روز پيش پس از ۳۳ سال مبارزه در اين راه در ۸۲ سالگي بر اثر سكته مغزي درگذشت و انجمن نظارت بر درست نگاري (اي. آي. ام. ) اعلام كرده است كه راه او را به عنوان يك «ناظر» ادامه خواهد داد. دكتر ارواين يك اقتصاددان آمريكايي و كارشناس پول بود كه به مقاله نويسي براي جرايد روي آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه ها متوجه بي دقتي در تنظيم برخي خبرها شد كه نتيجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذي نفع و يا اشتباه و تنبلي خبرنگار و دبير ميز مربوط بود. وي اين بي دقتي تعمدي و يا سهوي را در شبكه هاي تلويزيوني بيش از رسانه هاي چاپي مشاهده كرد و متوجه شد كه هيچ سازماني وجود ندارد كه از حقوق مخاطبان (خوانندگان و بينندگان اخبار) حمايت كند، لذا در سال ۱۹۶۹ به فكر تأسيس گروه نظارت بر «درست نگاري در رسانه ها» افتاد و تصميم خود را اعلام داشت و هواداران فراوان به دست آورد. در اعلاميه او چنين آمده بود: خبر با مقاله تفاوت دارد. مقاله، نظر نگارنده اي است كه نامش در بالا و يا ذيل آن درج مي شود و هرچه را كه بخواهد، درست و يا نادرست، مي تواند بنويسد، قضاوتش با مخاطب است. ولي مخاطب نمي تواند دست به كار شود و هر روز درباره ده ها خبر كه به او داده مي شود بررسي شخصي كند كه آيا درست بوده يا نادرست و ميزان تحريف و كم و زياد كردنشان تا چه حد است. گروهي را كه دكتر ارواين پيشنهاد تأسيس آن را داده بود تأسيس شد و در اندك زمان چهل هزار عضو داوطلب پيدا كرد و بناي مبارزه با تحريف اخبار و قالب كردن نظر به نام خبر را گذارد و تا حدي زياد موفق شد، به گونه اي كه ترس رسانه ها از اين گروه بيش از اعتراض اتحاديه هاي مربوط و رسيدگي قضات دادگاه و مراجع ديگر است. در اعلاميه درگذشت دكتر ارواين نوشته اند كه وي موفق شد در طول مبارزه خود، دست كم بر دقت رسانه هاي «جهان انگليسي زبان» بيافزايد.
جايي كه اصل مطلب در حاشيه قرار مي گيرد
تفسيرها در اين دو روزه درباره كنفرانس سانتياگو است كه سران ۲۱ دولت در آن شركت كرده اند. برنامه اين نشست بحث و تصميم گيري درباره تحكيم همكاري هاي اقتصادي كشورهاي واقع در پيرامون اقيانوس آرام (پاسيفيك) بود كه رئيس جمهوري آمريكا، طبق معمول، در لا به لاي نطق اصلي و ضمن مصاحبه ها و مذاكرات حاشيه اي دوجانبه ،گريزي هم به برنامه هاي اتمي كره شمالي و ايران زد. برخي از مفسران آمريكاي جنوبي ابراز عقيده كرده اند كه رئيس جمهوري آمريكا تنها در پي تحقق برنامه هاي خويش است و از هر فرصتي ولو جشن عروسي براي رسيدن به هدفهايش و تبليغ و زمينه سازي براي آنها و نيز يارگيري استفاده مي كند و اصل مطلب در حاشيه قرار مي گيرد. وي به جاي توجه به آمريكاي لاتين كه بيخ گوش آمريكاست و پرداختن به آن، همه حواس خود را در خاورميانه متمركز كرده است و چين بدون سر و صدا دارد جاي آمريكا را در ميان لاتين ها مي گيرد؛ حال آن كه معلوم هم نيست كه برنامه آمريكا در خاورميانه كه بيخ گوش روسيه و اتحاديه اروپا و در تيررس چين است نهايتاً موفق شود.

مانع تراشي در اجراي كنسرت عليزاده در اهواز
گروه هنري: كنسرت موسيقي حسين عليزاده و گروه ها هم آوايان كه قرار بود در روزهاي ۵ و ۶ آذر در استان خوزستان برگزار شود به دليل آنچه كه مسئول هماهنگي اين برنامه مانع تراشي مسئولان شركت ملي حفاري ناميده است، برگزار نخواهد شد.
علي پاداش مسئول برگزاري اين كنسرت در تماس با همشهري و ضمن ارسال نمابري گفت: به رغم پيگيريهاي فراوان و كسب موافقت استاد حسين عليزاده و انجام همه مقدمات لازم از جمله تهيه بليت سفر گروه ۱۵ نفره به اهواز، تهيه بروشور، پوستر برنامه... به دليل عدم همراهي مسئولان شركت ملي حفاري اين اجرا با بن بست روبرو شد.وي ضمن ابراز اميدواري براي اجراي چنين كنسرتي در آينده نزديك در استان خوزستان گفت: اميدواريم با رفع موانع موجود بتوانيم به زودي شاهد برگزاري اين كنسرت در اهواز باشيم.

هفته كتاب در شهر كتاب
به مناسبت دوازدهمين دوره هفته كتاب مجموعه فروشگاه هاي شهر كتاب در سراسر تهران بزرگ، كليه كتاب هاي عرضه شده خود را با ۱۰% تخفيف در اختيار مخاطبان و بازديدكنندگان قرار مي دهند.
ساعت كار فروشگاه ها از ساعت ۹ صبح تا ۳۰/۸ شب است.

بهارستان
نقل است كه يكي از وي پرسيد كه چه گونه اي؟ گفت: چه گونه باشد حال قومي كه در دريا باشد و كشتي بشكند و هريكي بر تخته اي بمانند؟
در ذكر حسن بصري - تذكرة الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
انتظار
كمي آب به موهايش پاشيد و آنها را به سمت چپ پيشاني برگرداند. بعد يقه خود را بالا داد و مقابل آيينه چند باري به جلو و عقب رفت تا خود را مرتب كند. نگران بود. حق هم داشت تا چشمش به او مي افتاد، هول مي شد و دست و پايش را گم مي كرد و ناموفق به خانه بر مي گشت. اما اين بار تصميم گرفته بود دل مادرش را شاد كند و دست پر به خانه برگردد و سرزنش او را نشنود. بالاخره انتظار به پايان رسيد. با لباسي مرتب و چشماني منتظر آماده شد و در مقابل او نشست.
۳-۲-۱: بله! اين شد يك عكس خوب و حسابي آقاي عكاس از عكس او راضي بود چون پلك نزده بود.
شهپر حيدري

گشتي در دنياي خبرها
دار زدن سه فرزند
كوالالامپور: يك مامور امنيتي در جنوب مالزي سه فرزند خود را دار زد.پس از اينكه همسر اين مرد ۴۶ ساله از او طلاق گرفت و مجددا ازدواج كرد، وي به دختر بزرگش كه ۱۴ سال سن داشت هشدار داد كه قصد دارد تمامي اعضاي خانواده را دار بزند. البته دختر اين تهديد را جدي نگرفت.
به هر حال روز گذشته وي ابتدا پسربچه ۶ ساله اش را دار زد و سپس دو دختر سه و پنج ساله اش را به دار آويخت.وي در آخرين مرحله تصميم داشت خود و دختر بزرگش را دار بزند كه با هجوم همسايه ها به داخل خانه اين كار عملي نشد.
۵۴ سال در راه
اسلو: يك نامه در كشور نروژ پس از ۵۴ سال به مقصد رسيد.
اين نامه در روز ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۵۰ از شهر اسلو به شهر هالدن كه در فاصله ۹۰ كيلومتري پايتخت نروژ قرار دارد، پست شد اما اين مسير ۹۰ كيلومتري طي ۵۴ سال طي شد. هنوز مشخص نيست كه چه بلايي بر سر نامه در ۵ دهه اخير آمده بود، اما گفته مي شود كه احتمالا نامه مورد بحث پشت يكي از قفسه هاي پستخانه افتاده بود. در حال حاضر مبلغ تمبر چنين نامه اي ۲۴ برابر مبلغ تمبري است كه ۵۴ سال قبل روي آن چسبانده شد.
شكار گاو
ونكوور: در پي انتشار خبر وجود بيماري جنون گاوي در ميان دام هاي كشور كانادا، دولت آمريكا از سال گذشته ورود گوشت گاو و گوساله كانادا را به آمريكا ممنوع اعلام كرد.
به همين دليل بسياري از گاوداران كانادايي در آستانه ورشكستگي قرار گرفته اند .اخيراً يك گاودار كانادايي براي پرداخت بدهي هاي خود دست به كار جالبي زده است. وي در ازاي دريافت ۵۰۰ دلار به شكارچيان اجازه خواهد داد يكي از گاوهايش را شكار كنند. اين گاودار موضوع را در قالب آگهي در روزنامه ها منتشر كرده است.
البته بعيد است كه مقامات محلي براي گاودار چنين مجوزي صادر كنند.
مرگ پيرترين مرد جهان
نيويورك: پيرترين مرد جهان براساس آمار موجود در كتاب ركوردهاي گينس از دنيا رفت. اين مرد آمريكايي در هنگام مرگ تنها دو هفته با يكصد و چهاردهمين سالگرد تولدش فاصله داشت.
به گفته جوان ترين نوه اين مرد كه ۵۱ سال سن دارد، پيرمرد در حين خواب از دنيا رفت. اين مرد در سن ۱۰۴ سالگي گواهينامه رانندگي خود را تمديد كرد و عنوان پيرترين راننده جهان را به خود اختصاص داد.
جالب اينكه وي تا سن ۱۰۹ سالگي به تنهايي و به صورت مستقل زندگي مي كرد.
دستگاه هاي ضد كوسه
سيدني: شنبه شب يك دوره مسابقه موج سواري در سواحل شهر سيدني انجام شد كه براي اولين بار در تاريكي شب برگزار مي شد.مسئولان برگزاركننده اين مسابقه با استفاده از نورافكن هاي المپيك سال ،۲۰۰۷ آبهاي محل برگزاري مسابقه را مثل روز روشن كردند اما بيم آن وجود داشت كه نورافكن ها باعث جذب كوسه ها بشود.
به همين دليل ۱۹ دستگاه ضدكوسه در اطراف محل برگزاري مسابقه و در عمق يك متري آب نصب شد كه اين دستگاه ها امواج الكترونيكي ويژه اي منتشر مي كرد. در واقع اين امواج كوسه ها را فراري مي داد و مانع از ورود آنها به محل برگزاري مسابقه مي شد.
دانشجويان درستكار
آريزونا: دو دانشجو در آمريكا كيف پول گمشده اي را كه ۴۳ هزار دلار پول نقد در آن وجود داشت تحويل پليس دادند.
اين دانشجويان داخل اتوبوس اين كيف پول را يافتند و بدون اينكه به بررسي محتويات آن بپردازند، آنرا تحويل پليس دادند.
در اداره پليس مشخص شد يك پاكت حاوي ۴۳ هزار دلار پول نقد داخل كيف پول قرار دارد كه در واقع اين پول پس انداز تمام عمر صاحب آن بود.
به همين دليل صاحب كيف پول ۲۰۰ دلار پاداش نقدي به دو دانشجو پرداخت كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۱۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي گروهي/ از ۵ تا ۱۰ آذر/ خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹/ تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه ثروت: نمايشگاه خط و خوشنويسي حبيب ا... برزجان/ ۸ تا ۱۵ آذر/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷
* نگارخانه نقش: نمايشگاه گرافيك _ نقاشي «خاكستري» / تا ۹ آذر/ فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي طبيعت / تلفن ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* گالري خاك : نمايشگاه عكس و ويدئو آرت علي سروري / تا ۴ آذر/ خيابان شريعتي، دو راهي قلهك، خيابان بصيري، كوي ژيلا/ تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
* گالري آتشزاد: نمايشگاه معرق پيمان حاجيان / تا ۴ آذر/ ميدان ونك، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* گالري آريا: نمايشگاه پرتره معاصر گروهي/ تا ۴ آذر/ خيابان ولي عصر، بالاتر از عباس آباد، كوي زرين، پلاك ۱۱/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه گل: نمايشگاه سياه قلم هاي غزال خليلي/ تا ۴ آذر/ ميدان فاطمي، جنب مسجد نور، ساختمان نور، پلاك ۶۰ / تلفن: ۸۹۵۹۲۱۶

گل و گياه
بروواليا
007101.jpg
نام علمي: Browallia Speciosa
خانواده: SOLANACEAE
گياه علفي يكساله به بلندي ۳۰ سانتي متر است داراي برگهاي تخم مرغي شكل بوده و گلهاي آن در تابستان به رنگ آبي، ارغواني، بنفش و سفيد ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان پرنور، آبياري منظم و كوددهي نياز دارد. جهت پرپشت شدن گياه جوانه هاي انتهايي را با دست مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵-۱۰ درجه سانتي گراد مي باشند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اوايل بهار براي گياهاني كه تابستان و پاييز گلدهي دارند و كاشت بذر در تابستان براي انواعي كه در زمستان و بهار گل مي دهند.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |