دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۲ - Nov 22, 2004
وام مسكن به واحدهاي دست دوم نيز تعلق مي گيرد
فارس: يك عضو شوراي پول و اعتبار گفت: شوراي پول و اعتبار اعطاي وام مسكن به واحدهاي مسكوني دست دوم را تصويب كرد.
محمد محمدي مفتح اظهار داشت: طبق بند ماده ۲ دستورالعمل اجرايي فروش اقساطي مسكن، بانكها تاكنون تنها مي توانستند براي خريد مسكن به واحدهاي نوساز و دست اول تسهيلات ارايه دهند.وي افزود: اما شوراي پول و اعتبار در نشست اخير خود عبارات «نوساز» و «دست اول» را از مصوبه قبلي حذف كرد و بدين ترتيب اعطاي تسهيلات مسكن به تمامي واحدهاي مسكوني عموميت پيدا كرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه به مصوبه ديگر شوراي پول و اعتبار درباره اعطاي وام مسكن به ساكنان شهر زلزله زده بم اشاره كرد و اظهار داشت: شوراي پول و اعتبار اعطاي تسهيلات مسكن به افرادي كه قبل از وقوع زلزله از بانك تسهيلات دريافت كرده بودند را نيز به تصويب رساند. به گفته وي براين اساس وام قبلي اين افراد براي ۲ سال استمهال مي شود و مي توانند از تسهيلات جديد استفاده كنند.

همزمان با برگزاري كنگره سالانه انجمن روانپزشكان اعلام شد:
يك سوم زنان استان تهران از بيماري افسردگي
در سطوح مختلف رنج مي برند
007134.jpg
گروه اجتماعي: بيماري هاي ناشي از زندگي مدرن و شهرنشيني كه اغلب در روح و روان شهروندان نمود پيدا مي كند، شايع ترين و گسترده ترين و روبه تزايد ترين بيماري هاي ۳۰ سال گذشته است. عليرغم اين كه برخي محافل پزشكي و غيرپزشكي تلاش مي كنند اين بيماري ها را فقط محدود به كشورهاي توسعه يافته تلقي كنند. اما اين واقعيتي انكارناپذير است كه بايد فكري اساسي براي بهداشت و روان شهروندان كرد.
چرا كه بي توجهي به آن، موجب گسترش بيماري هاي «روان تني» شده و با تهديد سلامت روح و روان افراد مانعي جدي در راه رشد اجتماعي ايجاد مي شود.
در همين ارتباط دكتر «احمد جليلي» (نايب رئيس انجمن روانپزشكان ايران) همزمان با برگزاري كنگره سالانه انجمن روان پزشكان (۲-۵ آذرماه) به خبرگزاري ايسنا توضيح داد: افسردگي بيشترين هزينه را براي جامعه در بر داشته و با توجه به آن كه اين بيماري شيوع بيشتري در كشور داشته و ديرتر تشخيص داده مي شود، داراي پيامدهاي ناگوار بيشتري است.
نايب رئيس انجمن روانپزشكان ايران با تأكيد بر امر آموزش مبني بر تشخيص بيماري هاي رواني گفت: بيماري رواني تنها در صورت علايم روانپزشكي ظاهر نشده و در بسياري از موارد فرد دچار علايم جسمي از قبيل سردرد، قلب درد، علايم گوارشي و... مي شود كه تشخيص اين امر در درمان و بهداشت روان جامعه اهميت بسزايي دارد.
در همين باره مشاور استاندار تهران به ميزان شيوع افسردگي نزد زنان خانه دار اشاره كرد و به مهر گفت: براساس تحقيقات انجام شده شيوع افسردگي در ميان زنان بيشتر از مردان است و در اين ميان زنان خانه دار بيشتر در معرض اين بيماري قرار دارند.
رضوان نيري با بيان اين مطلب گفت: مطالعات و تحقيقاتي كه توسط سازمان بهزيستي انجام شده نشان مي دهد كه يك سوم زنان استان تهران از بيماري افسردگي در سطوح مختلف رنج مي برند البته افسردگي تنها مختص زنان تهراني نيست اما در ميان آنها شايع تر است.
وي افزود: اكثر زنان خانه دار به دليل حجم كاري زياد، پايين بودن سطح ارتباطات اجتماعي و همچنين شرايط جامعه، امكان پر كردن اوقات فراغت درست و مناسب را ندارند و مجبورند تمام مدت روز را در خانه بمانند، به همين دليل شرايط و زمينه براي حضور و فعاليت مشاركت آنها در جامعه فراهم نمي شود بنابراين زنان خانه دار بيش از ساير زنان در معرض افسردگي قرار دارند.
وي خاطر نشان كرد: زنان شاغل نيز به دليل فشارهاي كاري در خانه و محل كار به اين بيماري مبتلا مي شوند اما كمتر از ديگران و آن هم به خاطر حضور و فعاليتي است كه در جامعه دارند.
همچنين سايت راديو كلن به علل و نشانه هاي افسردگي پرداخته و نوشت: افسردگي  از بيماريهاي  جوامع  مدرن  است  و پركاري  و كم  كاري  مي توانند از نشانه هاي  آن  باشند.
اين  سايت  گزارش  داد: الگوي  بسياري  از مردم  جهان ، جواناني  فعال  و موفق  هستند با شغلي  ايده آل . زنان  و مرداني  كه  ورزش  آنها ترك  نمي شود، دوستان  بسياري  دارند و آخر هفته ها نيز از ميان  سه  جشني  كه  به  آن  دعوت  شده اند مجبورند، به  خاطر كمبود وقت ، فقط يكي  را برگزينند.
دوستانشان  از نديدن  آنها ناراحتند و مردم  به  زندگي  اين  گونه  افراد غبطه  مي خورند، آنها نشاني  از انسان  مدرن  عصر جديدند و به  نظر مي رسد كه  انرژي  پايان   ناپذيري  دارند.
سپس  اين  راديو اين  سؤال  را مطرح  كرد كه  آيا اين  گونه  افراد از سلامتي  كامل  برخوردارند؟
كلن  افزود: نتيجه  تحقيقات  بسياري  از دانشمندان  نشان  دهنده  آن  است  كه  بسياري  از اين  افراد افسرده اند و فعاليت  بيش  از حدشان  نيز علامتي  مبني  بر همين  بيماري  است . بر مبناي  جديدترين  آمار منتشر شده  در آلمان ، ۴ ميليون  نفر از مردم  اين  كشور به  بيماري  افسردگي  مبتلا هستند و ناراحتي  آنها به  حدي  است  كه  بايد تحت  مداوا قرار گيرند.
اين  بيماري  بخصوص  در ميان  گروه هاي  سني  ۱۵ تا ۴۴ سال  ريشه  دوانده  و گفتني  است  كه  بر اساس  آمار، زنان  دو برابر مردان  به  اين  بيماري  مبتلا مي شوند.
دكتر «هنينگ  شاوئن  بورگ» استاد دانشگاه «گوتينگن» براين  نظر است  كه  روند پيشرفت  اين  بيماري  در سالهاي  اخير بشدت  افزايش  يافته  و امكان  توسعه  باز هم  بيشتر آن  وجود دارد.
بر اساس  ارزيابي هاي  مركز بهداشت  جهاني ، بيماري  افسردگي  در سال  ۲۰۲۰ميلادي ، بعد از بيماري هاي  قلبي ، بيشترين  تعداد بيماران  را در سراسر جهان  به  خود اختصاص  خواهد داد. دانشمندان ، با وجود تحقيقات  فراوان  در مورد علل  اين  بيماري ، هنوز دليلي قطعي  براي  آن  نيافته اند.
آن  چه  مشخص  است  اين  است  كه  استرس ، از دست  دادن  عزيزي  در دوران  كودكي ، بي اعتمادي  به  خود، بي توجهي  ديگران ، مصرف  داروهاي  گوناگون ، انتقال ژنتيكي ، اختلال  در سيستم  مغز و اعصاب ، بيكاري هاي  طولاني ، نداشتن  فعاليت  و زندگي  در مناطقي  با روزهاي  كوتاه  و آب  و هوايي  سرد و غيرآفتابي  از دلايل عمده  افسردگي  هستند.
پزشكان  بر اين  نظرند كه  افرادي  كه  بيش  از دو هفته ، علائمي  چون  بي علاقگي  مفرط به  انجام  كار، بي اشتهايي ، بي خوابي  و تمايل  به  خودكشي  را در خود احساس  مي كنند، بايد به  پزشك  مراجعه  كرده  و تحت  مداوا قرار گيرند.
اين  نكته  نيز مشخص  شده  است  كه  اين  گونه  افراد هر چه  ديرتر تصميم به  مداواي  خود بگيرند، حل  مشكلات  آنها سخت  تر خواهد شد.

فرهنگ عشاير تنها فرهنگ بدون ايدز ،هپاتيت و استرس
007137.jpg
ايرنا: مدير كل  آموزش  و پرورش  عشاير كشور اعلام كرد: با آنكه  آمار دانش آموزان  كشور هر ساله  روبه  كاهش  است  تعداد دانش آموزان  عشاير در حال  افزايش  است . دكتر لطف الله  عباسي  روز شنبه  در مراسم  جشن  شكرگزاري  عشاير استان  تهران  تاكيد كرد: تعداد دانش آموزان  عشاير كشور از ۱۱۹هزار نفردرسال  ،۷۸ هم اكنون به  بيش  از ۱۸۱ هزار نفر افزايش  يافته  است .
به  گفته  وي ، اين  در حالي  است  كه  تعداد واحدهاي  آموزشي  عشاير نيز از بيش  از سه  هزار واحد در سال  ۷۸ به  بيش  از پنج  هزار واحد افزايش  يافته  است . عباسي  گفت : آموزش  و پرورش  عشايري  در كشور وضعيت  خوبي  دارد به  گونه اي  كه اكنون  آموزش  و پرورش  در ۱۸ استان  كشور ساختار اداره  به  خود گرفته  است .
وي ، با بيان  اينكه  ظرفيت هاي  بسيار خوبي  در زمينه  آموزش  و پرورش  جامعه عشايري  وجود دارد، گفت : اين  در حالي است  كه  درصد قبولي  دانش  آموزان  عشاير در مدارس  ابتدايي  و متوسطه  از ساير دانش  آموزان  بيشتر بوده  است . مديركل  آموزش  و پرورش  عشاير كشور اضافه  كرد: برنامه هاي  آموزشي  مختلفي در بخش  عشاير در حال  انجام  است  كه  عمدتا نتايج  خوبي  به همراه  داشته  است .
وي ، آموزش  از راه  دور را يكي  از اين  برنامه ها اعلام  كرد و گفت  : اين برنامه  از پنج  سال  گذشته  در كشور اجرا شده  است .
عباسي  تاكيد كرد: درزمان  حاضر هيچ  مشكلي  از لحاظ سخت  افزاري  در آموزش و پرورش  عشاير وجود ندارد و از لحاظ نرم  افزاري  بايد براي  توسعه  در تمام ابعاد در جامعه  عشايري ، روش هاي  جديد استفاده  از امكانات  محيطي  موجود را دنبال  كنيم . وي ، سرمايه گذاري  در بخش  آموزش  و پرورش  عشاير را براي  پيشرفت  و توسعه جامعه  عشاير ضروري  دانست  و اعلام  كرد: اكنون  به  دنبال  آن  هستيم  تا با حفظ هويت  و سنت  عشايري ، فناوري  را وارد بخش  آموزش وپرورش  جامعه  عشاير كنيم .
مدير كل  آموزش  و پرورش  عشاير كشور، ايران  را يكي  از كشورهاي  فرهنگ ساز در دنيا معرفي  كرد و گفت : تاريخ  نشان  داده  كه  بخش  عمده اي  از فرهنگ  ايران  توسط ايلات  و عشاير شكل  گرفته  و منتقل  شده  است . به  گفته  وي ، بسياري  از تمدن هاي  بزرگ  ايراني  در طول  تاريخ  كه  سرمنشا تحولات  بزرگي  در دنيا بوده اند، ريشه  عشيره اي  داشته اند كه  اين  نشان  از اهميت زندگي  عشايري  در جامعه  دارد.
وي ، با تاكيد براينكه  فرهنگ  عشاير بايد زنده  نگاه  داشته شود، گفت : فرهنگ عشاير تنها فرهنگي  است  كه  در آن  از «ايدز» ، «هپاتيت» و «استرس» خبري  نيست . به گفته  وي ، از بعد از انقلاب  اسلامي  بر اساس  مباني  ديني  و اسلامي ، مباني ساختاري  فرهنگي  و اجتماعي  متناسب  و خوبي  در كشور از عشاير شكل  گرفته  است .

برگزاري نهمين كنگره بين المللي زنان و مامائي
هيچ شاهدي بر ايمن بودن سزارين وجود ندارد
گروه اجتماعي: در نهمين كنگره بين المللي زنان و مامايي كه به مدت ۶ روز آغاز به كار كرد، رشته زنان و مامائي به عنوان رشته اي كه گروه هدف يعني مادران و نوزادان را به صورت خاص و زنان و دختران را به طور عام در نظر گرفته است. نقش و اهميت اين قشر در تأمين سلامت خانواده و جامعه مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما دكتر ميترا مدرس گيلاني دبير كنگره بين المللي زنان و مامايي در اين كنگره گفت: درك مسائل اين گروه منجر به ارائه صحيح خدمات پژوهشي، آموزشي، درماني، افزايش ميزان عمر بخصوص در زنان جامعه، كاهش مرگ و مير و عوارض مادران و نوزدان و بهبود كيفيت زندگي در زنان كشور خواهد شد .وي افزود: به همين منظور گروه زنان و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تهران، اقدام به تأسيس بخش هاي فوق تخصصي نازايي، انكولوژي، اوروژنيكولوژي، لاپاراسكوپي و هيتروسكوپي كرده است.همچنين در اين كنگره متخصصان و اساتيدي از كشورهاي آمريكا، كانادا، فرانسه وآلمان حضور دارند.
خبرگزاري ايسنا نيز در خبري به نقل از پژوهشگران دانشگاه بريستول، گفته است زايمان به شيوه سزارين قدرت بارداري زنان را كاهش مي دهد و در ميان زناني كه قبلاً عمل سزارين نداشته اند ۷ درصد و از بين زناني كه عمل سزارين داشته اند، ۱۲ درصدشان مجبور شدند بيش از يك سال براي بارداري مجدد صبر كنند.همچنين شمار بي سابقه اي از زنان اينك زايمان به شيوه جراحي سزارين را بر زايمان طبيعي ترجيح مي دهند و همچنين سزارين هاي اضطراري نيز عموميت بيشتري پيدا كرد. اين در حالي است كه اغلب زنان براي نيل به امنيت بيشتر براي خود و كودكشان به سزارين متكي مي شوند كه هيچ شاهدي وجود ندارد كه نشان دهد افزايش تعداد جراحي هاي سزارين، فرايند تولد را براي مادر يا نوزاد ايمن تر كرده باشد.

طرح تحكيم خانواده و تسهيل ازدواج در دستور كار مجلس قرار گرفت
فارس: طرح تحكيم خانواده و تسهيل ازدواج در دستور كار مجلس قرار گرفت تا پس از تصويب در دستور كار دستگاه ها قرار بگيرد.
محمدرضا ميرتاج الديني، نايب رئيس دوم كميسيون فرهنگي مجلس ضمن اعلام اين مطلب گفت: كميسيون فرهنگي مجلس طرحي را ارايه داده بود كه براساس آن شوراي عالي تحكيم خانواده و تسهيل ازدواج با رياست رئيس جمهور يا يكي از معاونين ايشان تشكيل شود. اما اين طرح با مخالفت هايي از سوي نمايندگان مواجه شد و كليات آن راي نياورد.
اين نماينده مجلس تصريح كرد: به دليل آن كه يكي از مشكلات جوانان ازدواج است و عدم امكانات مالي باعث شده تا سن ازدواج در جامعه افزايش يابد، نمايندگان تصميم گرفتند تا اين طرح كلي را جزيي تر و پس از رفع اشكالات و مبهمات آن را به دستگاه ها ابلاغ كنند.وي افزود: فرهنگ سازي براي كاهش هزينه هاي ازدواج، ارايه تسهيلات به جوانان مانند پرداخت وام با بهره كم از جمله مسايلي است كه در اين طرح مورد توجه قرار گرفته است.تاج الديني با بيان اين كه وام هاي اعطايي بانك ها به جوانان براي ازدواج بسيار كم است، خاطر نشان كرد: مبلغ ۳۰۰ هزار تومان مشكل كسي را برطرف نمي كند و اين رقم بايد تا ۲ ميليون تومان افزايش يابد.

ضرورت توجه به گزارش مدرسه هنگام صدوراحكام قضايي براي دانش آموزان
ايسنا: «حيدر زنديه» ، معاون آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اين خبر كه مشكلات «تحصيلي» و «اضطرابي» بيشترين معضلات دانش آموزان در سال تحصيلي گذشته بود گفت: «ترك تحصيل» ، «فرار» و «جرايم مشمول اخراج از مدرسه» از جمله مهمترين جرايم خاص مدرسه اي سال گذشته و «ارتباط با جنس مخالف» اعم از تلفن، نامه، صحبت در پارك و ... و نيز بي سرپرستي يا بدسرپرستي از جمله بيشترين موارد درگيري دانش آموزان در سطح مدارس شهر تهران بوده است.
زنديه با اشاره به اين  كه در جامعه به صورت جدي به ارتباط بين دختر و پسر پرداخته نشده است تصريح كرد: «بايد محدوده ارتباط بين دختر و پسر مشخص و تعيين شود كه آيا صحبت كردن دختر و پسر در حد معمول، نامعقول است يا خير، آيا دور نگه داشتن اين دو جنس به صورت افراطي از يكديگر مانع برقراري رابطه معقول آنها در هنگام رشد و ازدواج نخواهد شد؟» وي با اشاره به وضعيت دانش آموزان مجرم گفت: هم اكنون از نوع صدور بعضي احكام مي توان تسلط قاضي را بر وضعيت دانش آموزان فهميد.
به گفته معاون آموزش و پرورش شهر تهران، براي آگاهي بيشتر قضات نسبت به وضعيت دانش آموزان مي توان پيشنهادي ارائه كرد كه بر اساس آن دادگاه ملزم به دريافت گزارشي از وضعيت دانش آموز مجرم قبل از صدور رأي شود.
وي با تأكيد بر اين  كه بدسرپرستي يا بي سرپرستي، آمار دانش آموزان در معرض خطر اعتياد را بالا مي برد، خاطرنشان كرد: ۳/۱ درصد از دانش آموزان شهر تهران به واسطه داشتن ولد يا والدين معتاد، در معرض خريد و فروش بودن، محل زندگي نامناسب يا اقوام نزديك معتاد و ... در معرض خطر اعتياد قرار دارند.

۱۲ بيمارستان اخطاريه زيست محيطي گرفتند
ايلنا: در دو هفته گذشته، براي ۱۲ بيمارستان و ۷ واحد صنايع غذايي اخطاريه زيست محيطي صادر شده است.
زهرا صدراعظم نوري، مدير كل حفاظت محيط زيست شهر تهران، گفت: از تاريخ ۱۵ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۸۳ تعداد بازديدها اعم از شكايت، استعلام و پايش ۱۵۲ مورد از آنها رسيدگي شده است.وي افزود: همچنين در اين ۱۵ روز، ۱۵ مورد استعلام و ۷۴ مورد پايش داشته ايم و براي ۵۹ واحد مختلف، اخطاريه هاي زيست محيطي صادر شده است.نوري خاطرنشان كرد: در اين مدت، براي ۱۰ واحد صنايع شيميايي ۱۰ واحد صنايع فلزي، ۷ واحد آبكاري و ۶ واحد سنگبري، اخطاريه زيست محيطي صادر شده است.مدير كل حفاظت محيط زيست شهر تهران، تصريح كرد: همچنين براي ۴ واحد كاني غيرفلزي، ۲ واحد ريخته گري و يك مركز خدماتي، اخطاريه زيست محيطي صادر شده است.
به گفته وي، در اين مدت ۱۱ مورد نمونه برداري از واحدهاي آلاينده آب و ۲ مورد بررسي آلودگي صوتي داشته ايم.

تصويب كليات سند ساماندهي ازدواج جوانان
ايسنا: دكتر عارف، معاون اول رييس جمهور عزم جدي دولت را براي رسيدگي هرچه بيشتر به امور جوانان مورد تاكيد قرار داد و افزود: خوشبختانه در دوره رياست جمهوري جناب آقاي خاتمي، با توجه به اين كه يكي از شعارهاي اصلي ايشان توجه به جوانان بود، اقدامات مثبت و سازنده اي صورت گرفته، هرچند كه هنوز هم بايد در اين راستا تلاش شود.
عارف با اشاره به اهميت مساله ازدواج جوانان گفت: ازدواج مساله اي اساسي در زندگي جوانان است و فراهم ساختن زمينه ازدواج به موقع براي جوانان و ارايه اطلاعات و آگاهي هاي لازم به آنان در اين خصوص موجبات كاهش ناهنجاري هاي اجتماعي را فراهم مي آورد و يك زندگي سعادتمندانه را براي آنان تضمين مي كند. معاون اول رييس جمهور همچنين بر لزوم مطالعات علمي و كارشناسي درخصوص موضوعات ازدواج و طلاق در جامعه تاكيد كرد و خواستار مشاركت بيشتر مجامع علمي در اين خصوص شد.

اسپانيا ميزبان نخستين همايش «فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران»
گروه علمي و فرهنگي: نخستين همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران با حضور هيات بلندپايه اقتصادي به رياست سيد حسين مرعشي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور از امروز دوشنبه به مدت دو روز با هدف توسعه روابط اقتصادي دوجانبه در ساراگوراي اسپانيا برگزار مي شود.
به گزارش اداره كل ارتباطات و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين همايش دو روزه روند گسترش همكاري هاي دوجانبه در زمينه هاي پتروشيمي، گاز، تجارت و بازرگاني، صنعت، حمل و نقل، كشاورزي، مناطق آزاد و ... مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
در نخستين روز همايش چهار كميته تخصصي سرمايه گذاري و مالي، پتروشيمي نفت و گاز، تجارت و بازرگاني، صنعت، حمل و نقل، كشاورزي به طور جداگانه و با حضور رئيس كل سازمان سرمايه گذاري، معادن ارزي بانك مركزي، معاون وزير و رئيس سازمان پتروشيمي، مديرعامل شركت فني صادرات گاز، معاون امور بين الملل اتاق بازرگاني، نمايندگاني از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و نهادهاي بخش خصوصي اسپانيا، نمايندگان وزارت صنايع و معادن سازمان بنادر و دريانوردي فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران را معرفي مي كنند.كار گروه هاي مالي و پولي، نفت و گاز و پتروشيمي، صنعت حمل و نقل، منابع آزاد، تجارت، مخابرات و گروه كشاورزي در دومين روز همايش با گفت وگوهاي دوجانبه و مستقيم راه هاي دستيابي به توافق هاي همكاري در زمينه هاي يادشده را ارايه خواهند كرد.

ارائه  شماره ملي نيازمند زيرساخت هاي مخابراتي است
ايلنا: رئيس سازمان ثبت احوال كشور، گفت: كاربرد فن آوري اطلاعات در ثبت احوال هم مشهود است.
دكتر محمدرضا آيت اللهي، رئيس سازمان ثبت احوال كشور، با بيان اين مطلب گفت: در دهكده جهاني امروز هيچ كس نمي تواند منكر كاربردهاي عالي فن آوري اطلاعات، حتي در حوزه ثبت احوال شد.
وي، در ادامه تصريح كرد: دستگاههاي دولتي در چارچوب وظايف خود، وظايفي را نيز در زمينه IT عهده دار هستند و دولت الكترونيك براي ارائه خدمات به مردم و ارائه سرويس هاي اطلاعاتي و اقتصادي نياز به اطلاعات فردي دارد.
دكتر آيت اللهي، مهمترين عامل براي عملياتي كردن كارت هوشمند را ايجاد زيرساخت مخابراتي دانست و افزود: ايجاد زيرساخت مخابراتي و پهناي باند مناسب در همه نقاط كشور باعث برقراري ارتباط مورد نظر ما مي شود.
وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر براي يكپارچه سازي مجموعه هاي كوچكتر مانند كاربران ثبت احوال در برخي نقاط مجبوريم خارج از شبكه مخابراتي فعاليت كنيم و در شبكه اختصاصي (VPN) كه براي ارائه شماره ملي طراحي كرده ايم، از زيرساخت  مخابراتي به عنوان پايه اصلي استفاده مي كنيم.
رئيس سازمان ثبت احوال كشور، تصريح كرد: حضور فعال دستگاههاي دولتي در حوزه IT و تعريف برنامه ها و اعلام نياز و نمايش توانايي ها در اين حوزه در كشور كاملاً  ضرورت دارد.

گنبد جبليه كرمان موزه شد
گروه علمي و فرهنگي: با تغيير كاربري گنبد جبليه كرمان به موزه، بيش از ۱۲۰ قطعه سنگ حجاري شده مربوط به ادوار مختلف تاريخي، از جمله سنگ هزار ساله رابر، سنگ مقبره خواجه اتابك مربوط به دوران سلجوقي و چندين نمونه وقف سنگي به عنوان مهم ترين كتبيه هاي سنگي، به اين مكان منتقل شد.به گزارش اداره كل ارتباطات و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، گنبد جبليه كه سالها به روي مردم بسته بود؛ به عنوان موزه كتيبه هاي سنگي بازگشايي شد.
گنبد جبليه معروف به گنبد كبري يا گنبد گنج، در منتهي اليه شرقي شهر كرمان قرار گرفته است. در تاريخ از كاربرد و هدف ساخت اين بناي سنگي مطلبي در دست نيست. آنچه كه از سبك معماري گنبد جبليه استنباط مي شود اين است كه بناي مذكور احتمالاً مربوط به اواخر دوره ساساني مي باشد و در اوايل اسلام مرمت شده و يا در اوايل ظهور اسلام با الهام از معماري ساساني بنا گرديده است. برخي تاريخ آن را به دوران سلجوقيان نسبت مي دهند.محمد سام رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان استقبال بي نظير مردم كرمان به هنگام افتتاح اين موزه را ستود .

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |