دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۲ - Nov 22, 2004
گونه جديد كرم سابر منتشر شد
بزرگترين تهديد امنيتي زمستان
007140.jpg
گروه انفورماتيك: نسخه جديدي از كرم ايميلي سابر روز جمعه در اروپا و آمريكا كشف شد.
شركت هاي امنيتي، اين كرم را از لحاظ خطرناك بودن در دسته كرم هاي متوسط قرار داده اند.
به گزارش system group متخصصان امنيت گفته اند كه كرم W32.Sober.i كه خود را به عنوان ضميمه ايميل به پيام هاي انگليسي و آلماني زبان ارسال مي كند، يكي از جدي ترين تهديدهاي زمستان امسال به شمار مي رود.
ميكو هايپونن، مدير تحقيقات امنيتي شركت F-Secure كه اين ويروس را در دسته ويروس هاي درجه دو قرار داده، گفته است: اين كرم يكي از بدترين مواردي است كه طي يك يا دو ماه گذشته مشاهده كرده ايم. به دلايلي، اين ماه به آرامي سپري شده است. اين كرم جديد يكي از جدي ترين مواردي است كه پاييز امسال با آن مواجه گشته ايم، اما در مقايسه با همين فصل در سال گذشته و نيز اوايل امسال، اين مورد آنچنان هم بد به نظر نمي رسد.
همانند ساير ويروس هاي Sober، اين نسخه جديد نيز از موتور SMTP خود براي ارسال كپي هايي از خود به آدرس هاي ايميلي كه بر روي كامپيوترهاي آلوده مي يابد، استفاده مي كند. سپس كامپيوترهاي آلوده، به عنوان كانالي براي دانلود كردن برنامه هايي براي كاربران مورد استفاده قرار مي گيرند.
اين ويروس همچنين به گونه اي برنامه ريزي شده كه خود را در دنياي انگليسي زبان نيز توزيع و پخش مي كند، اما تحت عنوان «delivery failure» و يا «oh god» با اين اميد كه فردي ضميمه حاوي فايل zip را كه دربردارنده ويروس ياد شده است، بگشايد. شركت مكافي، اين  گونه جديد Sober را، Sober.j و F-Secure آن را Sober.i ناميده  است. اين كرم جديدترين نسخه Sober بوده كه نخستين بار در اكتبر سال گذشته پديدار گشته است. Sober.i، بر روي سيستم هايي تاثير مي گذارد كه ويندوزهاي XP، ،۲۰۰۰ ME، ۹۸ ، ،۹۵ NT و سرور ۲۰۰۳ را اجرا مي كنند.

بيشترين اسپم هاي دنيا به صندوق پستي گيتس مي رود
گروه انفورماتيك: بيل گيتس بيشترين هرز نامه  ها را در طول روز در يافت مي  كند.
به گزارش رويتر استيو بالمر، مدير اجرايي مايكروسافت، در كنفرانس سنگاپور در اين باره گفت: بيل گيتس كه معروف  ترين ميلياردر توليد نرم  افزاري دنيا است، روزانه ۴ ميليون پيام دريافت مي  كند كه بيشترين آنها هرزنامه است.
البته بيل گيتس وقت خود را صرف حذف كردن اين پيام  ها نمي  كند، بلكه نيمي از كاركنان اين شركت با بررسي ميل باكس او ايميل هاي مورد علاقه گيتس را انتخاب مي  كنند.
به گفته كارشناسان هم اكنون ۸۰ درصد ترافيك اينترنتي را هرزنامه  ها تشكيل مي  دهند.
شركت مايكروسافت، درصدد طراحي نرم  افزاري است كه به طور خودكار به فرستندگان آنها جواب مي  دهد.
مايكروسافت با همكاري شركت  هاي ياهو، امريكن آنلاين و ارث لينك در تلاش است تا هويت فرستندگان ايميل را شناسايي كند.

دفترچه راهنماي وظيفه عمومي اينترنتي مي شود
گروه انفورماتيك: دفترچه الكترونيكي راهنماي خدمت وظيفه عمومي تا پايان سال جاري بر روي سايت پليس قرار مي گيرد و مشمولان مي توانند تمام مراحل ارسال مدارك و اعزام خود را از طريق اينترنت انجام دهند.
سردار كارگر، معاون نظام وظيفه عمومي نيروي انتظامي در اين باره به ايسنا گفت: در اواخر سال ،۸۰ تصميمي گرفته شد تا در خصوص وضعيت وظيفه عمومي در كشور تغييراتي حاصل شود، براين اساس سعي كرديم كليه امورات وظيفه عمومي به طور غير حضوري نيز انجام شود.
معاون نظام وظيفه عمومي ناجا، با اشاره به اينكه كليه اطلاعات نظام وظيفه عمومي به شكل نرم افزاري تهيه شده و برروي سايت پليس قرار دارد، گفت: به زودي آيين نامه معاينه و معافيت هاي پزشكي بر روي سايت پليس قرار مي گيرد، همچنين دفترچه آيين نامه معاينه و معافيت براي اولين بار در كشور چاپ شده و در مراكز پست در حال توزيع است.

تهيه سيستم عامل ملي ۳۶۰ ميليون تومان هزينه داشته است
گروه انفورماتيك: بودجه طرح ملي لينوكس فارسي تا كنون از ابتداي كار حدود ۳۶۰ ميليون تومان بوده است.
به گزارش خبرنگار ما محمد خوانساري، مجري طرح پروژه هاي ملي لينوكس فارسي در اين باره گفت: در حدود ۲۰ پروژه براي اين بودجه تعريف شده است كه برخي از آ نها تمام شده و برخي در حال اجرا است.
 طرح لينوكس فارسي فعاليت خود را از بهمن ماه سال ۱۳۸۱در مركز ICT شريف آغاز كرده است. وي افزود: كميته فني ۱۰ نفري متشكل از كارشناسان و متخصصان حوزه لينوكس را ايجاد كرديم، همچنين مديريت و اداره پروژه هاي تعريف شده را براي مشاركت بيشتر بخش خصوصي به شركت هاي خصوصي واگذار كرديم و مركز ICT شريف نيز نظارت بر اين پروژه ها را بر عهده داشت.
به گفته وي سعي شده است سيستم عامل لينوكس در سمت سرور و كلاينت فارسي سازي شود كه در حال حاضر در سمت سرور مشكل خاصي براي زبان فارسي وجود ندارد.
خوانساري با اشاره به اتمام قرارداد دانشگاه شريف در زمينه لينوكس فارسي تمام افزود: طرح پيشنهادي و برنامه آينده خود را به دولت ارائه كرده ايم و منتظر اعلام نتيجه آن هستيم.
به گفته خوانساري، اين برنامه ها شامل  ترجمه محيط گرافيكي، پشتيباني فارسي، فارسي سازي ابزار مديريت سرور، بررسي مشكلات زبان فارسي،  بررسي لغت نامه چند زبانه و طراحي قلم هاي لينوكس به زبان فارسي است.

سخت افزار
سيستمي براي حرفه اي هاي بازي
گروه انفورماتيك:سيستم Polywell Poly 939VF-FX53به دليل سبك و قدرت گرافيكي بالا همراه با قيمت نسبتا پايين ، مناسب بازي و مالتي مديا است.
Polywell با به كارگيري پروسسور اتلون ۶۴FX53 كارخانه AMD با توجه به قيمت مناسب آن توانسته سيستم نسبتا قدرتمندي آماده كند. قسمت اصلي اين سيستم مادربورد Asus مدل AV8 دلوكس با تراشهKT800 VIA است كه با يك گيگا بايت DDR 400 SDRAM همراه است ولي مي تواند با استفاده از اسلاتهاي DIMM بورد ، حافظه خود را تا ۴ گيگابايت بالا برد.
كارت گرافيكي ۲۵۶ مگابايت و كارت صداي ALC850 ۷.۱ كه بلندگوهاي T7700 ۷.۱ كارخانه Creative آن را تكميل كرده است ، به هنگام پخش بازيهاي ۳D و فيلم و موسيقي هر ناظري را در حقيقي بودن آنها به شك مي اندازد.
همه اين قطعات در يك كيس آلومينيومي با پاور ۴۰۰ وات و يك فن كاملا بي صدا براي تهويه كيس جا داده شده است ، در داخل كيس فضاي كافي براي تهويه مناسب و ارتقاء سيستم در نظرگرفته شده است.مانيتور ۱۹ اينچ CRT تكميل كننده اين سيستم است كه اگرچه قابل استفاده براي بازيهاي مختلف است ولي براي پايين آوردن قيمت سيستم از انتخاب مانيتور مدل بالاتر اجتناب شده است.

نرم افزار
فيلمسازي در كامپيوتر
گروه انفورماتيك:بيشتر استفاده كنندگان نرم افزار فيلمسازي ، علاقه به تبديل فيلم هاي خانگي خود به چيزي دارند كه حرفه اي به نظر آمده و بتوانند بدون صرف وقت زيادي براي آماده سازي آن ، نتيجه را به اطرافيان نشان دهند.
نرم افزار ۸ Ulead video studio اين امكان را در اختيار شما قرار مي دهد.ويدئو استوديو ۸ ساخت فيلم هاي خانگي جذاب بوسيله هر مبتدي و آماتور حتي بي حوصله ، ضمانت مي كند .
اين نرم افزار در بسته خود دو CD دارد كه يكي براي نصب سريع برنامه و ديگري محتوي انواع طرح هاي زمينه و كليپ هاي ويدئويي است و براي نصب آن داشتن ويندوز ۹۸ بر روي PCكا في است.

نانو فناوري
استفاده از نانوسيم ها در تشخيص بيماري ها
گروه دانش: پزشكان در آينده قادر خواهند بود با استفاده از تراشه هاي پيچيده كه از نانوسيم ها ساخته شده اند با گرفتن يك قطره خون امكان وجود هزاران بيماري را بررسي كنند.
دكتر يانگ، استاد شيمي دانشگاه بركلي كاليفرنيا كه اخيرا نانوسيم هاي انعطاف پذير و طويلي را با استفاده از مواد مورد استفاده در تراشه رايانه هاي امروزي مانند سيليكون و نيتريد گاليوم ساخته است، مي گويد: اين نانوسيمها طول هاي بسيار متغيري بين ۱ تا ۱۰۰ نانومتر و يا حتي در حد ميلي متر دارند و از لحاظ مقايسه حدود هزار مرتبه باريكتر از موي انسان هستند. بلندي، انعطاف پذيري و استحكام اين نانوسيم خصوصيات ويژه اي را به آن مي بخشد؛ به عنوان مثال نازك بودن و طويل بودن باعث افزايش سطح آن مي شود؛ لذا از اين ساختار ها مي توان در طراحي حسگرهاي بسيار سريع و حساس استفاده كرد. در صورت تماس يك گونه شيميايي و يا زيستي با اين نانوسيم ها، امكان تغيير و يا اصلاح خواص نوري و الكتريكي آنها براي ساختن ابزارهاي هشدار دهنده وجود دارد.

آن لاين
توسعه قرارداد ياهو و مايكروسافت براي تبليغات اينترنتي
گروه انفورماتيك:مايكروسافت همكاري خود را با ياهو گسترش داد تا امكانات بهتري را با MSN ارايه دهد.به گزارش زد دي نت، مايكروسافت توافقنامه خود را با Overture Services ياهو تا ماه ژوئن ۲۰۰۶ توسعه داده نتايج پرداخت بابت اجراي اين برنامه را ارايه كند. اين توافقنامه نخستين بار در سال ۲۰۰۱ صورت پذيرفت و قرار بوده است در ماه ژوئن ۲۰۰۵ به پايان رسد. جزييات مالي اين قرارداد ارايه نشده است.تصميم مايكروسافت براي طولاني كردن و گسترش همكاري خود با ياهو در زمينه جست وجو زماني روي مي دهد كه اين شركت توليد كننده نرم افزار در حال راه اندازي ابزارهاي خود در منطقه است.مايكروسافت نسخه آزمايشي سيستم جست وجوي جديد خود را ارايه كرده، در حالي كه مديران اجرايي شركت، توجه خود را معطوف پيشي گرفتن از ياهو و گوگل كرده اند.
طراحي منبع داده هاي مكان مرجع در اينترنت
گروه انفورماتيك:منبع داده هاي مكان مرجع در اينترنت به كمك تكنولوژي XML توسط يك دانشجوي ايراني طراحي و اجرا شد. به گزارش روابط عمومي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي در راه اندازي اين سيستم از دو نوع پايگاه داده رابطه اي و XML استفاده و روش هاي جديدي براي جستجوي مكاني با تكنولوژي گرافيكي SVG ارائه شده است. احسان محمدي هدف از تحقيقات را نيازسنجي، طراحي و راه اندازي مركز تبادل داده مكاني در كشور و معرفي روشهاي جستجوي نوين براي داده هاي مكاني عنوان كرد.

آف لاين
كفش بينا ساخته شد
ايسنا: يك مخترع اهل «چك» نوعي كفش مخصوص لرزنده ساخته است كه به افراد نابينا كمك مي كند تا به وسيله پاهاي خود ببينند.
كفش هاي «آنتونين كاسپارا» وسيله مخصوصي در قسمت كف دارد كه پرتوي از نور مادون قرمز از آن متصاعد مي شود. يك حسگر هر نور منعكس شده از موانع احتمالي را دريافت كرده و با فعال كردن اين وسيله موجب لرزيدن كف كفش و هشدار به كاربران مي شود.
مخترع اين كفش مي گويد: سيستم اين كفش مانند «سونار» يا ردياب خفاش است با اين تفاوت كه به جاي امواج صوتي، شعاع هاي نوري را شناسايي مي كند.
اين كفش با يك باتري فعال مي شود كه هر روز بايد تعويض شود و از مواد ساده اي ساخته شده كه هزينه آن در مجموع ۱۱ پوند است و تا سال آينده وارد بازار مي شود.

كاوشگر سوئيفت به فضا رفت
گروه دانش: كاوشگر سوئيفت ناسا شنبه شب گذشته از مركز فضايي كيپ كانروال در آمريكا پرتاب شد. به گزارش NDTV اين ماموريت ۲۳۹ ميليون دلار هزينه داشته است و به طور مشترك بين سه كشور انگلستان، ايالات متحده آمريكا و ايتاليا انجام مي شود.پرتاب اين كاوشگر توسط يك موشك دلتا ۲ انجام شد كه قادر خواهد بود كاوشگر را تا ارتفاع حدود ۶۰۰ كيلومتري بالا برده و سپس آن را در فضا رها كند. در اين عمليات ۸۰ دقيقه پس از پرتاب، موتورهاي مرحله دوم موشك دلتا ۲ به كار افتادند و ۳۰ ثانيه بعد عمليات جداسازي كاوشگر از موشك آغاز شد تا اين كاوشگر ماموريت سه ساله خود را آغاز كند.

پورتال استان تهران آغاز به كار كرد
استاندار تهران از راه اندازي طرح جامع پورتال استان تهران خبرداد.علي اكبر رحماني در اين باره گفت: اين پورتال كار آزمايشي خود را آغاز كرده است و در اين طرح در ابتدا پنج دستگاه اصلي قابليت لازم را براي وصل شدن به سيستم اصلي پيدا مي كنند و به ترتيب فرمانداري ها، بخشداري ها و شهرداري ها نيز به اين سيستم متصل مي شوند. به گفته وي مردم مي توانند خدماتي را در اين فضا دريافت كنند، همچنين بحث GIS(سيستم اطلاعات جغرافيايي) يكي ديگر از مباحثي است كه استانداري تهران برروي آن فعاليت مي كند.

تأكيد اروپا بر افزايش سرمايه گذاري در جامعه اطلاعاتي
انجمني از كميسيون اروپا در آستانه اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي بر ضرورت افزايش تحقيقات و سرمايه گذاري اين كميسيون بر روي فناوري هاي اطلاعاتي، ارتباطي و جامعه اطلاعاتي اين قاره تاكيد كرد.
اين كميسيون اعلام كرده است، فعاليت هاي بعدي اتحاديه اروپا پتانسيل هاي موجود را فعال كرده و فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي را به شكل فوق مدرن وارد اتحاديه اروپا مي كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |