سه شنبه ۳ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۳ - Nov 23, 2004
كار
رسول اكرم (ص): اگر بنده اي از بندگان خدا چهل روز كارهايش را با اخلاص و فقط براي رضاي خدا انجام دهد، نتيجه اش اين است كه چشمه هاي حكمت از قلبش بر زبانش جاري مي شوند.
سفينة البحر- ج ،۱ ص ۲۹۱
امروز با حافظ
كردم جنايتي و اميدم به عفو اوست
دارم اميد عاطفتي از جناب دوست
گرچه پري وش است وليكن فرشته خوست
دانم كه بگذرد ز سر جرم من كه او
داستان هاي كوتاه ايراني قادر به رقابت در سطح جهان اند
ايرنا- يك مترجم گفت: ادبيات ايران براي جهاني شدن بايد توان و قدرت رقابت با محصولات ديگر كشورها را در بازار جهاني نشر داشته باشد و مهم ترين عامل در اين بازار كيفيت است.
به گزارش ستاد برپايي همايش هنر وجهاني شدن، «مژده دقيقي» افزود: ادبيات ايران براي جهاني شدن مستلزم داشتن شرايطي است كه امكان عرضه آن در سطح جهاني فراهم شود.
وي تصريح كرد: اگر چه عواملي همچون جذابيت هاي روز و گرايش هاي سياسي هم در مطرح شدن يك اثر در سطح جهاني موثرند، ولي تا كتابي به لحاظ معيارهاي كيفي به سطح قابل قبولي نرسد، نمي تواند مطرح شود.
دقيقي گفت: در زمان حاضر شمار كتابهاي حوزه ادبيات ماكه دربازار جهاني مطرح مي شوند، بسيار اندك هستند و مطرح شدن آن نيز استثنايي و تصادفي است.
به گفته اين مترجم، مقايسه ادبيات كشور با آنچه از ادبيات جهان از راه ترجمه به دست مي آيد، نشانگر يك فاصله ژرف و معنا داري است. وي افزود: در عرصه داستان هاي كوتاه مي توان آثار درخشاني از نويسندگان مختلف ايراني پيدا كرد كه در سطح جهاني ارايه شود.
به باور دقيقي، در عرصه هنر به نتيجه مطلوبي نرسيده ايم و هنوز در مرحله آزمون و تجربه قرار داريم.
مترجم كتاب «ترجمان دردها» در مورد برگزاري همايش هنر و جهاني شدن گفت: براي اينكه چنين همايشي به صورت كليشه اي برگزار نشود بايد از كلي گويي بي نتيجه اجتناب كرد.
وي افزود: طرح مسايل و مشكلاتي كه ادبيات ما در عمل با آن رو به رو است و تلاش براي يافتن راه حل براي اين مشكلات مي تواند از دستاوردهاي اين همايش جهاني باشد.
همايش «هنر و جهاني شدن» با حضور انديشمنداني از سراسر جهان۲۷، دي ماه امسال در تهران برگزار مي شود.

صداي روح باغ در موزه هنرهاي معاصر تهران
به عنوان آخرين اثر اجرايي نمايشگاه «باغ ايراني» ، اجراي برنامه «روح باغ» اثري از رضا درخشاني ساعت ۱۶ فردا در محل موزه هنرهاي معاصر تهران اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، «روح باغ» (اجراي موسيقي) يكي از آثار اجرايي نمايشگاه باغ ايراني است كه در روز افتتاحيه نيز برگزار شده بود. اين اثر فضاي باغ آكنده از اصوات دلنشين را حكايت مي كند. صداي جريان  آب، وزش باد در ميان شاخ و برگ درختان، نغمه پرندگان، هياهوي آدميان و سكوت ناگهاني، تركيبي از تمامي آواها، فضا را پر كرده است.
در اين اثر، هنرمند يك قطعه موسيقي را اجرا مي كند كه در واقع تلفيقي از صداهايي است كه در باغ شنيده مي شود، اصوات الكترونيكي كه با سازهاي ديگر نواخته شده اند.

۳ فيلم پروانه ساخت گرفت
گروه هنري- سه پروژه سينمايي از سوي شوراي صدور پروانه فيلمسازي ۳۵ ميليمتري، مجوز ساخت دريافت كردند.
روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: اين شورا براي سه پروژه سينمايي به اسامي «تقاطع» به كارگرداني ابوالحسن داوودي و تهيه كنندگي ناصر شفق، «شام عروسي» به كارگرداني و تهيه كنندگي ابراهيم وحيدزاده و «خاك سرد» به كارگرداني رضا سبحاني و تهيه كنندگي رضا آشتياني پروانه صادر كرد.

حكمت سعدي در هنر منتشر شد
گروه ادب و هنر: كتابي ۳۰۲ صفحه اي كه گلچين موضوعي از اشعار گلستان و بوستان سعدي را در بر مي گيرد در بمبئي انتشار يافت.
اين كتاب كه «حكمت سعدي» نام دارد در ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسيده است. «حكمت سعدي» حاصل سال ها تلاش پروفسور محمد كاظم كامران از استادان برجسته زبان و ادبيات فارسي دانشگاههاي هند است.
خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در بمبئي و انتشارات الهدي وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اين كتاب را روانه بازار كرده اند.
اين كتاب شامل فهرستي به زبان انگليسي، پيشگفتار، مقدمه، معرفي، گلچيني از اشعار گلستان و بوستان و نيز منابع است.

۳ فيلم ايراني در جشنواره هاي جهاني
واحد مركزي خبر _ فيلم  هاي  پابرهنه  تا هرات  و المپيك  در اردوگاه ، در برنامه  ويژه آوارگان  در كرواسي  به  نمايش  درمي آيند.
به  گزارش  روابط عمومي بنياد سينمايي  فارابي ، اين  دو فيلم  بلند ازساخته هاي  مجيد مجيدي  كه  به  نمايش  وضع  زندگي  آوارگان  در اردوگاههاي افغانستان  مي پردازد، در برنامه  ويژه اي  كه  تا ۸ آذر در كشور كرواسي ادامه  دارد حضور خواهند داشت.بنابراين  گزارش  واكنش  پنجم  در جشنواره  بين المللي  فيلم  زمين  زنان  در كشور آلمان  حضور دارد.فيلم  سينمايي  واكنش  پنجم  ساخته  تهمينه  ميلاني  در جشنواره  فيلم  زمين زنان  كه  از ۲۸ آبان  در شهر توئنينگن  آغاز شده و تا ۴ آذر ادامه  دارد،به  نمايش  درمي آيد.فيلم  من  ترانه  ۱۵ سال  دارم  ساخته  رسول  صدر عاملي  نيز در فوروم بين المللي  سينماي  نو كه  از ۲۰ تا ۲۷ آبان  در كلكته  هندوستان  برگزارشد به  عنوان  نماينده اي  از سينماي  ايران  شركت  داشت.

تازه هاي دنياي رسانه ها
لباس سايز بزرگ براي آمريكايي ها
بيستم نوامبر جاري شبكه سي بي اس آمريكا در بخش اخبار مشروح عصر خود گزارش كرد كه لباس هاي سايز كوچك و متوسط در فروشگاه هاي آمريكا روي دست فروشندگان باقي مانده و آنها را با كمتر از بهاي خريد (از طريق حراج) به معرض فروش گذارده اند، چرا؟ اين شبكه سپس به ذكر علت پرداخت و گفت كه آمريكايي ها در دو دهه اخير چاق شده اند و سايز بيشتر آنان «بزرگ (لارج)» و «خيلي بزرگ (اكسترا لارج)» شده است. در اين دو دهه، متوسط وزن هر آمريكايي ۸ كيلوگرم زياد شده و سهم بانوان از اين چاقي بيشتر از مردان است. در ميان تأمين كنندگان لباس براي آمريكايي ها، تنها چيني ها از پيش متوجه اين قضيه شده و به دوخت لباس «بزرگ سايز» صادراتي پرداخته و در بازار پوشاك آمريكا سود فراوان برده اند. «كه وين ترودو» در يك كتاب ۲۷۱ صفحه اي پر سر و صدا كه به تازگي به چاپ رسيده، علت عمده چاق شدن آمريكايي ها را مصرف غذاهاي هورموني و ژنتيك اعلام داشته و به آنان توصيه كرده است كه براي حفظ سلامت خود به مواد غذايي ارگانيك بازگشت كنند. در اين كتاب از شگرد (به زعم «ترودو» ، توطئه) سازندگان دارو و كارخانه هاي توليد مواد غذايي براي كسب مال بدون توجه به سلامت مردم پرده برداشته شده است.
فقر و تفاوت درآمد مردم در روسيه و آمريكا
در حالي كه پيروزي ويكتور يانوكوويچ در انتخابات يكشنبه اين هفته اوكراين شانس احياء امپراتوري روسيه در شكل تازه اي را افزايش داده است، گزارش «پراودا» در اديشن آن به زبان انگليسي حكايت از گسترش روز افزون تفاوت درآمد ميان روس ها دارد كه ۷۴ سال عادت به برابري نسبي درآمد كرده بودند. ترك اين عادت كه پس از فروپاشي شوروي به آنان تحميل شده است نزديك به نود درصد روس ها را ناراضي ساخته و اگر دولت اقدامي نكند به صورت خشم و احياناً انقلابي ديگر درخواهد آمد. آنان دست كم نوعي سوسياليسم ملايم گام به گام را طالبند. پراودا نوشته است كه در شش ماه گذشته شكاف فقير و غني در روسيه باز هم بيشتر شده است. اغنياي روسيه در ۱۳ سال اخير ظاهر شده اند. طبق ارقام منتشره از سوي وزارت دارايي روسيه، درآمد ده درصد جمعيت اين كشور در حال حاضر بيش از ۱۵ برابر متوسط درآمد ساير روس هاست و اين درآمد اضافي (ثروت) از راه معاملات به دست آمده است، نه كار. از اين «درصدها» چنين بر مي آيد كه درآمد طبقه پولدار (معامله گر) در روسيه در طول دو سال اخير نسبت به گذشته بيش از دو درصد افزايش يافته است. ارقام آخرين گزارش بانك جهاني نيز حكايت از فقر اقتصادي ۱۹ و شش دهم درصد روس ها دارد كه روسيه را از جهت درآمد متوسط مردم در ميان كشورهاي جهان در رديف پنجاه و هفتم قرار داده است.
رقم واقعي مجروحان آمريكايي جنگ عراق
شبكه تلويزيوني آمريكايي سي بي اس در مجله مصور «شصت دقيقه» يكشنبه ۲۱ نوامبر گزارش كرد كه رقم ۹ هزار مجروح جنگ عراق كه وزارت دفاع منتشر ساخته است دقيق نيست. آمريكا در عراق علاوه بر ۱۲۰۰ كشته، متحمل ۲۵ تا ۳۰ هزار مجروح شده است. به گزارش اين شبكه كه با چند مجروح آمريكايي هم مصاحبه كرد، وزارت دفاع آمريكا مجروحين خارج از صحنه هاي زد و خورد را به عنوان مجروح جنگي به حساب نياورده تا مردم اين كشور نگران نشوند ولي اين عده هم به مناسبت جنگ مجروح شده اند. يكي از مصاحبه شدگان كه يك نظامي است گفت كه خودرو او هنگام مأموريت جنگي واژگون شد و وي مجروح گرديد ولي نام او را در رديف مجروحان جنگ نياورده اند. دو نظامي ديگر هم كه برخي از اعضاي بدن خود را از دست داده بودند مطالب مشابهي را بيان داشتند.

شكوه ايران باستان در آلمان
سرويس علمي و فرهنگي _ شكوه باستاني ايران، معدنكاري، بازرگاني و باستان شناسي عنوان نمايشگاهي است كه از ۷ آذرماه به مدت ۷ ماه در موزه معدني بوخوم در آلمان برپا مي شود. به گزارش اداره ارتباطات و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مدير موزه ملي ايران اعلام كرد: ارائه سير تحول هنر فلزكاري و معدنكاري و شكوه ايران در عرصه هاي فرهنگ و هنر و شكل گيري ايران در تمدن بشري از جمله اهداف اين نمايشگاه است.
محمدرضا كارگر افزود: در اين نمايشگاه ۴۴۳ قلم شيء از هزاره پنجم قبل از ميلاد تا دوران اسلامي كه از موزه هاي ملي ايران، رضا عباسي، موزه هاي كرمان، كاشان، قم، كرمانشاه، مؤسسه باستان شناسي دانشگاه تهران و سازمان زمين شناسي كشور انتخاب شده در كنار ساير اشياي مربوط به ايران در موزه بوخوم به معرض نمايش در خواهد آمد.
ابزار استخواني با نوك فلزي متعلق به هزاره پنجم پيش از ميلاد مكشوفه از تپه زاغه دشت قزوين، بوته ذوب از هزاره سوم پيش از ميلاد مكشوفه از تپه قبرستان، سر تبر دوسر از هزاره سوم پيش از ميلاد، يك رشته از دانه هاي كريستال بلور طبيعي عقيق و لاجورد با قدمت هزاره دوم پيش از ميلاد، قيچي آهني متعلق به دوره ايلخاني مكشوفه در تخت سليمان، سر تبر هزاره سوم پيش از ميلاد و آجرهاي تزئيني از جمله آثاري است كه به نمايش در خواهد آمد.

۲۲ نمايش در جشنواره تئاتر تهران
ايرنا - روابط عمومي اداره  كل  فرهنگ  وارشاد اسلامي استان  تهران  از اجراي  ۲۲نمايش  در جشنواره  تئاتر استان  خبر داد.
براساس  گزارش  اين  روابط عمومي ، نمايشهاي «پيانو فروشي نيست» از رباط كريم ، «جزيره» از شميرانات ، «ماني» از ساوجبلاغ ، «غسل نخلستان» از شهرري  و «داستان  باورنكردني  يك  زن» از اسلامشهر در تالاركتابخانه  اميركبير كرج  بزودي  به  روي  صحنه  مي رود.
همچنين  نمايشهاي «بين  ماه  چه  گذشت» از ساوجبلاغ ، «بيات  بيژن» ازپاكدشت ، «آگهي» از اسلامشهر و «لعبتك  شيرين» از شميرانات  در فرهنگسراي  حافظيه  كرج اجرا خواهد شد.
«برچسبها نمي چسبند» ، «تركش» ، «كتاب  عشق» و «كبوترانه» عنوانهاي نمايشهايي  است  كه  به  صورت  خياباني  درپارك  شهر شهيد چمران  كرج  اجرا مي شود.
نهمين  جشنواره  تئاتر استان  تهران  و پنجمين  جشنواره  تئاتر خياباني  دربخشهاي  دفاع  مقدس ، مسابقه ، تئاتر خياباني  و جنبي  از روز سه شنبه  به  همت معاونت  هنري  و سينمايي  اداره  كل  فرهنگ  وارشاد اسلامي استان  تهران  برگزارمي شود و تا پايان  هفته  جاري  ادامه  دارد.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره «مايلو فايبروسس»
درباره بيماري خوني «مايلو فايبروسس» از دكتر روزنفلد سئوال شده و او گفته است: اين بيماري يك بيماري مزمن دستگاه خونساز بدن است، از مغز استخوان تا طحال. فرد دچار كم خوني مي شود و بدن او توان ساخت گلبول (گويچه) سفيد را از دست مي دهد. اين بيماري گاهي با بيماري هاي خوني ديگر از جمله لوكيميا (سرطان خون) در ارتباط است. طحال مبتلايان به اين بيماري بزرگ مي شود و فعاليت بيشتري دارد و به دليلي ناشناخته و غير معمول گلبول هاي قرمز را تخريب مي كند. از آنجا كه بدن فرد مبتلا به اين بيماري نمي تواند خون بسازد بايد به او خون تزريق شود. راه هاي متعدد درمان براي اين بيماري يافت شده است از جمله قطع طحال و تزريق هورمون مردانه به بيمار براي برانگيختن مغز استخوان به توليد خون.

برگي از تاريخ
سالگرد فلسفه پراگماتيسم (نتيجه گرايي)
۲۳ نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۵۸۹ ميلادي خسرو پرويز هنوز بر جاي پدر ننشسته بود كه وارث دشواري هاي او و ضديت ژنرال بهرام چوبين شد و چون ياراي ايستادگي در برابر اين نظامي محبوب را نداشت به قسطنطنيه فرار كرد تا از موريس امپراتور روم شرقي كمك نظامي بخواهد. در سال ۱۳۰۵ هجري خورشيدي غلامحسين درويش (درويش خان) از پدران موسيقي معاصر ايران در يك حادثه ترافيك در خيابان اميريه تهران مجروح و پس انتقال به مريضخانه دولتي (بيمارستان سينا) چند ساعت بعد درگذشت. در سال۱۹۳۰ اليجاه محمد در ديترويت آمريكا جمعيت «ملت مسلمان» را تأسيس كرد. در سال ۱۹۳۳ نخستين موشك كه با سوخت مايع حركت مي كرد به دست دانشمندان شوروي ساخته و آزمايش شد. در سال ۱۹۷۱ جمهوري توده اي چين بر كرسي خود در شوراي امنيت نشست. در سال ۱۹۷۶ «آندره مالرو» نويسنده و دولتمرد فرانسوي و مؤلف «صداهاي خاموش» در ۷۵ سالگي درگذشت.
اينك برگ امروز: ۲۳ نوامبر سال ۱۹۰۹ ميلادي «پراگماتيسم» به عنوان يك انديشه تازه، وارد دانشنامه هاي فلسفه شد. صاحب اصلي اين فلسفه چارلز پيرس دانشمند و فيلسوف (۱۹۱۴-۱۸۳۹) است كه دو فيلسوف ديگر، ويليام جيمز و «جان ديوي» نيز همين عقيده را داشتند. ناميدن آن به فلسفه «اصالت نتيجه» روشن ترين تعبيراست و كسي را كه اعمال و افكار او با اين فلسفه مطابقت داشته باشد و يا اين كه پيرو آن باشد «نتيجه گرا» خوانند. پراگماتيست ها برخلاف ساير روش هاي فلسفي از تحقيق و بررسي در كل عمل اجتناب مي ورزند و به جاي آن به آزمايش نتايج مي پردازند، يعني پس از عملي شدن فكر، نتايج به دست آمده را مي سنجند. به نظر آنان، «نتيجه» اصل است نه رفتن از راه هاي معين براي رسيدن به «نتيجه» و به اين ترتيب مقيد به لايتغير بودن اصول و روش ها نيستند. پراگماتيست ها نظرات و عقايدي را مي پذيرند كه عملي باشند. از نظر آنان يك انديشه (فرضيه) بايد نخست تجربه شود و اگر نتايج تجربه مفيد و قانع كننده بود به صورت نظام در آيد و بر آن ضابطه اجرايي نوشته شود و قطعي گردد.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
حسن گفت: از سخن [دو] كس عجب داشتم، كودكي و مستي.
مستي ديدم در ميان وحل مي رفت، افتان خيزان [به او گفتم]: قدم ثابت دار اي مسكين تا نيفتي. گفت: تو قدم ثابت كرده اي با اين همه دعوي؟ من اگر بيفتم مستي باشم به گل آلوده، برخيزيم و بشويم، اين سهل باشد، اما از افتادن خود بترس. و كودكي وقتي چراغي مي برد. گفتم: از كجا آورده اي اين روشنايي؟ بادي در چراغ دميد و گفت: بگو تا به كجا رفت اين روشنايي تا من بگويم كه از كجا آورده ام.
در ذكر حسن بصري _ تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
دلتنگي
صبح شده بود. از خواب بيدار شدم رفتم پشت  پنجره و گفتم: «خورشيد خانم! تورو خدا يك نظر به ما كن» . چند دقيقه بعد ديدم خورشيد خانم مهربان يواشكي از پشت ديوارهاي سنگي سرك كشيد و اين طرف و آن طرفش رو نگاه كرد و دور از چشم ابرهاي كبود رنگ چشمكي زد و دوباره پنهان شد. او كه رفت دل آسمان هم گرفت و گريه كرد. با خودم گفتم لابد او هم مثل من دلتنگش شده است.
ندا بهنود

گشتي در دنياي خبرها
رابطه تغذيه كودكان با مجرم شدن
لندن: كودكاني كه از تغذيه سالم برخوردار نباشند ممكن است در جواني و نوجواني به افرادي خشن و خلافكار تبديل شوند.براساس اعلام دانشمندان دانشگاه كاليفرنياي جنوبي، كودكاني كه تغذيه مناسب ندارند پس از رسيدن به سن ۱۴ سالگي بيش از سايرين به سوي جرايم مختلف گرايش پيدا مي كنند.
در رژيم غذايي كودكان بايد به ميزان كافي آهن، ويتامين ب و روي وجود داشته باشد.
يورش عروس به ميهمان
رياض: يك عروس در عربستان به كتك زدن يكي از ميهمانان جشن ازدواج خود پرداخت.
اين ميهمان بدون كسب اجازه از عروس خانم، با تلفن همراه از او عكس گرفت. به همين دليل عروس خانم به سوي وي حمله ور شد، او را كتك زد و در برابر چشمان صدها ميهمان، گوشي تلفن ميهمان موردنظر را خرد كرد.در عربستان استفاده از گوشي هاي دوربين دار ممنوع است اما اغلب به اين قانون توجه نمي شود.
ماساژ ضد خرخر
منچستر: يك خانم در انگليس قادر است خرخركردن را از انسان ها دور كند. اين خانم ۴۱ ساله با انجام يك ماساژ ويژه باعث مي شود كه افراد در هنگام خواب خرخر نكنند.
وي ابتدا اين ماساژ را روي كودك ۹ ساله خود امتحان كرد كه نتايج آن رضايتبخش بود.
او تاكنون ۲۵ نفر را با همين شيوه از شر خرخركردن رهانيده است.
طلاق به خاطر خروپف
ليدز: ديروز خبر عجيبي در مطبوعات كشور انگليس به چاپ رسيد. چند روز قبل يك خانم با مراجعه به دادگاه از همسرش درخواست طلاق كرد. اين خانم علت اين درخواست را خرخركردن شوهرش در خواب اعلام كرده است.وي مي گويد: چندين سال است كه شب ها آسايش ندارم چون شوهرم از زماني كه سرش به بالش مي رسد تا صبح روز بعد خرخر مي كند. البته شوهر ۳۱ ساله اين خانم كه بناست از همسرش دو ماه مهلت خواسته تا خرخركردن خود را درمان كند.
افسردگي و پركردن دندان
كمبريج (انگليس): يك خانم ۵۹ ساله كه از ۳۸ سال پيش مبتلا به افسردگي بود، سرانجام از شر اين بيماري رهايي يافت. اين خانم از سال ۱۹۶۶ پس از اين كه اولين دندان خود را پر كرد دچار افسردگي شديد شد و شب ها نمي توانست حتي يك ساعت بخوابد. سرانجام چند روز پيش يك دندانپزشك ۱۹ دندان پرشده اين خانم را تخليه كرد و به جاي جيوه و نقره از مواد پلاستيكي براي پركردن مجدد آنها استفاده كرد.جالب اينكه از روز بعد اين خانم ديگر احساس افسردگي نكرد و هم اكنون با نشاط به زندگي خود ادامه مي دهد.
خروج ويدئوها از صحنه
لندن: بزرگترين فروشگاه لوازم صوتي و تصويري كشور انگليس در آينده اي نزديك فروش دستگاه هاي ويدئو وي.اچ.اس را متوقف خواهد كرد.علت جمع آوري ويدئوها كاهش تقاضا براي آن اعلام شده است.
در حال  حاضر ميزان فروش دستگاه هاي دي.وي.دي ۴۰ برابر دستگاه هاي ويدئو است. همچنين قيمت يك دستگاه دي.وي.دي حدود ۲۵ پوند است كه بسيار ارزان تر است.به نظر مي رسد ويدئوها پس از ربع قرن، دارند كم كم از صحنه خارج مي شوند.
تخليه رواني
لوبيا (اسپانيا): زندگي ماشيني اين روزها فشارهاي روحي طاقت فرسايي به مردم وارد مي كند اما از اين پس مردم اسپانيا قادر خواهند بود در يك دهكده به تخليه رواني خود بپردازند. در انبار بدون سقف اين دهكده، خودروهاي فرسوده، كامپيوتر، تلويزيون و گوشي هاي تلفن همراه از رده خارج شده نگهداري مي شود كه شهروندان با پرداخت ۴۰ يورو مي توانند وارد اين مكان شده و با تبر به خردكردن اين وسايل بپردازند.مراجعه كنندگان به اين مكان در بدو ورود، كلاه ايمني، دستكش، لباس ويژه و همچنين تبر دريافت خواهند كرد و دو ساعت براي تخريب وسايل فرصت دارند، اما تاكنون هيچ كس نتوانسته بيش از ۳۰ دقيقه داخل انبار دوام بياورد.
برخي از مراجعه كنندگان حتي تصاوير رييس اداره محل كار خود را روي اين وسايل قرارداده و با تبر به جان آن مي افتند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۲ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۲۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۰ دقيقه

گل و گياه
تاج خروس
007182.jpg
نام علمي:Celosia cristata
خانواده: AMARANTHACEAE
گياه گلداني يكساله كه داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل است. گل هاي آن به رنگ هاي زرد، نارنجي و صورتي در تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان پرنور، خاك گلداني لومي، آبياري مرتب و تغذيه با كود مايع نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- ۱۰ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد:  از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |