سه شنبه ۳ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۳ - Nov 23, 2004
ضوابط پيگيري و مبارزه با رشوه تعيين شد
مصوبه هيأت دولت
براي مقابله با فساد اداري
گروه اجتماعي: هيات دولت در جلسه روز يكشنبه خود براي مقابله با فساد اداري و تامين سلامت اداري دولت مصوبه اي گذراند كه براساس آن ضوابط و نحوه پيگيري و مبارزه با رشوه مشخص شد.
به گزارش خبرنگار همشهري براساس اين مصوبه پذيرش پول، هبه، وام، حق الزحمه، پاداش، هديه، وثيقه با ارزش، دارايي و يا هر مال منقول و غيرمنقول و يا مزيت و امتياز ديگري كه فاقد مشروعيت باشد از مصاديق رشوه محسوب شده و با متخلف برخورد مي شود.
عبدا... رمضان زاده سخنگوي دولت گفت كه براساس مصوبه اخير هيات وزيران كليه دستگاه ها مكلف شدند جهت مبارزه با رشوه نسبت به شفاف سازي مراحل و اصلاح و كوتاه كردن راه هاي انجام خدمات اقدام كنند.
وي گفت: درصورتي كه افراد حقيقي يا حقوقي كه به دستگاه هاي اجرايي مراجعه مي كنند پيشنهاد رشوه دهند و يا آن را پرداخت كنند قرارداد دستگاه با آنها لغو شده و تا ۵ سال نيز با آنها قرارداد ديگري بسته نمي شود.

وزير آموزش و پرورش:
دانش آموزان سالانه ۷۰۰ عنوان كتاب تأليف مي كنند
۵۵ دانش  آموز مؤلف در اين جشنواره شركت كرده اند كه ۳۵ نفر از آنها دخترند
007230.jpg
گروه اجتماعي: نخستين جشنواره كتاب سال دانش آموزي از ميان ۴۴ اثر تأليفي به وسيله دانش آموزان، ۸ اثر برگزيده را معرفي و تقدير كرد.
در اين مراسم كه ديروز با حضور جمعي از مسئولان آموزش و پرورش در تالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار شد، با معرفي دانش آموزان كتابخوان نمونه و كتابداران نمونه كشور ادامه يافت.
آثار برگزيده در اين جشنواره دانش آموزي در زمينه هاي اجتماعي، ادبي و ديني تأليف شده بودند كه با رعايت زبان منسجم و حفظ اصول و قواعد درست نويسي، بهترين آثار، برگزيده شدند.
به گزارش ايسنا، مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش، برگزاري نخستين جشنواره كتاب سال دانش آموزي را گام بسيار مهمي در حمايت از دانش آموزان اهل قلم دانست و با بيان اين كه برپايي اين جشنواره علاوه بر شناسايي و شكوفايي استعدادها منجر به تفكر، نشاط و خلاقيت در ميان دانش آموزان مي شود ابراز اميدواري كرد: مسئولان آموزش و پرورش در ساير استانها نيز نسبت به بنيانگذاري اين جشنواره و ارائه آثار ارزشمند دانش آموزان اقدام كنند.
وي سپس به مشكلات اجرايي و اعتباري برگزاري ۲۶ هزار نمايشگاه كتاب در مدارس اشاره كرد و گفت: سال گذشته در هفته كتاب، ۲۵ هزار نمايشگاه در ۲۵ هزار مدرسه به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شد كه امسال به دلايل مذكور اين امكان ميسر نشد.
وزير آموزش و پرورش از برگزاري ۲۶ هزار نمايشگاه كتاب در مدارس همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: دانش آموزان سالانه حدود ۷۰۰ عنوان كتاب جديد توليد مي كنند كه با برگزاري اين جشنواره كميت و كيفيت آنها بهتر خواهد شد.
حاجي با اشاره به چشم انداز ۲۰ ساله كشور و دستيابي به مفاهيم نوين همچون جامعه اطلاعاتي، مدني و دانش محور گفت: ساختن جامعه اي الگو و برخوردار از فرهنگ مناسب همزيستي و توسعه يافته، با افراد يك جامعه ميسر مي شود.
وزير آموزش و پرورش تجهيز كتابخانه هاي مدارس را از اقدامات ديگر در راستاي افزايش اطلاعات و آگاهي دانش آموزان عنوان كرد و با اشاره به اين كه سرانه كتاب در كتابخانه هاي مدارس به نحو چشمگيري افزايش يافته است، گفت: با تلاشي كه براي تجهيز كتابخانه هاي مدارس صورت گرفته، سرانه كتاب از سه عنوان به ازاي هر دانش آموز در سال ۸۰ به ۶ عنوان در حال حاضر افزايش يافته است.
به گفته وي، سرانه كتاب در تهران ۹ جلد و در برخي استانهاي محروم كمتر از ۴ جلد است.
همچنين به گزارش ايلنا از اين جشنواره، مدير كل دفتر برنامه ريزي و امور فرهنگي و مشاوره آموزش و پرورش، گفت: برگزاري اولين جشنواره كتاب سال دانش آموز نشان دهنده اهداف عالي و آرماني آموزش و پرورش، در جهت هدايت و كشف استعدادهاي نسل جوان است.
بنا به اين گزارش «كفاش» در اولين جشنواره كتاب سال دانش آموز گفت: ۵۵ نفر دانش آموز مؤلف در اين جشنواره شركت كرده اند كه ۳۵۰ نفر آنها دختر و ۲۰ نفر آنها پسر هستند.
وي افزود: حدود ۸ اثر از آثار دانش آموزان امروز به عنوان كتاب سال، نامگذاري شدند.
كفاش با اشاره به اين كه برگزاري جشنواره كتاب سال دانش آموزان براي اولين بار برگزار شده، تصريح كرد: ما در سال ۸۳-۸۲ در ويژه نامه اي اقدام به شناسايي دانش آموزان مؤلف و نويسنده كرديم كه با استقبال ويژه دانش آموزان روبه رو شد.

مسئول انجمن پزشكي هسته اي:
فناوري هسته اي مشكلات تهيه داروها را تا حد زيادي حل مي كند
ايسنا: مسئول انجمن پزشكي هسته اي ايران گفت: پزشكي هسته اي يكي از رشته هاي تخصصي پزشكي است كه از چشمه هاي باز راديواكتيو در تشخيص و درمان بيماريها استفاده مي شود.
دكتر محسن ساغري با بيان اين مطلب ادامه داد: تصويربرداري در سطح مولكولي و سنجش مواد در مايعات بدن به وسيله كيت هاي راديواكتيو كه در تشخيص توسط پزشكي هسته اي انجام مي گيرند سبب مي شوند تا قبل از بروز علايم بيماري پي به وجود بيماري در فرد برده شود.
وي درمان بيماريهاي خوش خيم و بد خيمي همچون پركاري تيروئيد، بيماريهاي مفصلي و سرطانهاي تيروئيد را از موارد كاربرد پزشكي هسته اي دانست و افزود: هم اكنون مواد راديواكتيو توسط سازمان انرژي اتمي كه عمدتاً نيز از خارج تهيه مي شوند استفاده مي شود كه مشكلاتي از قبيل نرسيدن به موقع دارو، اختلال را در زمينه درمان بيماران و كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي سبب شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران خواستار توجه جدي مسئولان به ورود تجهيزات پيشرفته پزشكي هسته اي مانند PET شد و گفت:  براي تهيه اين دستگاه اقدامات زيادي انجام شده و منتظر اقدامات مقامات وزارت بهداشت هستيم، زيرا دانشگاه علوم پزشكي تهران توانايي لازم و مناسب براي وجود چنين دستگاههايي كه در تشخيص بيماريهاي قلب و عروق، سرطانها و اعصاب و روان مهم مي باشد را داراست.

معاون قضايي ديوان عدالت اداري:
قانون اخذ مجوز نيروي انتظامي براي نقل و انتقال خودرو باطل شد
خبرگزاري فارس: هيأت عمومي ديوان عالي كشور مصوبه راهنمايي و رانندگي در خصوص اخذ مجوز قبل از نقل و انتقال خودروها را مغاير اختيارات ناجا دانسته و رأي بر ابطال آن صادر كرد.
معاون قضايي ديوان عدالت اداري با اعلام اين خبر افزود: بعد از شكايت سردفترداران در خصوص اخذ مجوز از ناجا در جهت نقل و انتقال خودروها موضوع در هيأت عمومي ديوان عدالت اداري مطرح شد كه بعد از دفاع سازمان ثبت اسناد و راهنمايي و رانندگي قضات هيأت عمومي موضوع را بررسي و مصوبه ناجا را خارج از صدور اختيارات و خلاف قانون تشخيص داده و ابطال نمودند و بنابراين كليه دفاتر اسناد رسمي مي توانند نسبت به ثبت و تنظيم نقل و انتقال اسناد خودروها اقدام نمايند.
مقدسي فر افزود: طبق قانون هيچ مرجعي نمي تواند بر مرجع ديگر ايجاد تكليف نمايد، مگر آن كه اين تكليف در قانون باشد كه در خصوص اين بخشنامه نيز تكليف نيروي انتظامي بر دفاتر اسناد رسمي خلاف قانون شناخته شد.
وي در پاسخ به سئوالي در مورد زمان اجراي اين ابطال گفت: مطابق قانون اجراي تصميمات ديوان عدالت اداري بعد از اعلام آن لازم است كه در خصوص اين ابطال نيز به همين شكل عمل مي شود.

يادداشت
دعا مي كنم سردبير نشوم
ابراهيم زاهدي مطلق
سالها قبل كه طرح ۲۷ ساله ها در ورزش ملي كشور تصويب و اجرا شد، همه اهل فن به آن اعتراض كردند؛ از وجنات طرح معلوم بود كه نه طرحي پخته و ارزشمند است و نه امكان عملي براي اجراي آن وجود دارد. تنها تأثير آن طرح، جدا كردن ورزشكاران كشور به زير ۲۷ ساله ها و بالاي ۲۷ ساله ها و نهايتا بي انگيزگي و يأس در آستانه ۲۷ سالگي بود. چرا كه اوج هدف و غايت چشم انداز يك ورزشكار راهيابي به جرگه ملي و به تن كردن پيراهن مقدس تيم ملي كشور است. اما طرح ۲۷ ساله ها ... .
... و حالا تعريف تازه اي از سخت و زيان آور بودن حرفه خبرنگاري به دست داده شده تا بگوييم: صد رحمت به طرح ۲۷ ساله ها! در خبرها آمده است كه: «براساس تعريف كارشناسي وزارت ارشاد كه اغلب موارد آن مورد پذيرش كار گروه ويژه اوامر كميسيون فرهنگي دولت قرار گرفت، عنوان هاي شغلي موجود در مؤسسات مطبوعاتي مشتمل بر خبرنگار، گزارشگر، مصاحبه گر، خبرنگار عكاس (عكاس خبرنگار) دبير سرويس، معاون و يا دستيار دبير سرويس مشمول كار خبرنگاري شناخته شده و از مزاياي سخت و زيان آور بودن اين شغل بهره مند خواهند شد.»
در خبرها همچنين به «گروههاي كارشناسي» اشاره شده است كه موضوع را بررسي كرده اند. اميد است كه اين «گروههاي كارشناسي» از افراد پخته و صاحب نظر حرفه روزنامه نگاري تشكيل شده و يا با نظر آنان به نتيجه رسيده باشند.
البته طرح عنوانهاي شغلي به ترتيبي كه در بالا آمده،  اين گمان و اميدواري را كمرنگ مي كند. چرا كه براي روزنامه نگاران، مسلم و معلوم است كه:
الف: تفاوتي ميان گزارشگر، خبرنگار، مصاحبه گر وجود ندارد. «خبرنگار» بايد با خبرنويسي شروع به كار كند و در مراحل پختگي به گزارش نويسي، مصاحبه و يادداشت و سرمقاله نويسي ارتقاء يابد. بدين ترتيب كه در مؤسسات مطبوعاتي معتبر عنوان خاصي با تعبير «مصاحبه گر» يا «گزارشگر» وجود ندارد. بلكه عنوان عام «خبرنگار» يا «روزنامه نگار» به همه خبرنگاراني اطلاق مي شود كه هم خبرنويسي مي كنند، هم گزارشگري و هم مصاحبه . براي اهل حرفه مطبوعاتي اين عنوانها قابل تفكيك نيست؛ مگر در مواردي كه برخي همكاران حق التحريري در مطبوعات كه در اين مورد هم گزارش ها يا مصاحبه هاي آنان به وسيله خبرنگاران يا دبيران سرويس يا معاونان دبير سرويس تبديل به يك گزارش يا مصاحبه استاندارد براي چاپ در روزنامه يا نشريات ديگر مي شود.
ب: چنان كه تكميل و تعالي حرفه اي يك خبرنگار از خبرنويسي- به خصوص در سرويس شهرستانها- آغاز شده و با گزارش نويسي و مصاحبه و يادداشت و سرمقاله نويسي ادامه مي يابد، مراتب خبرنگاري هم با ارتقاء به معاون دبير سرويس، دبير سرويس، معاون سردبير و نهايتا به سردبيري مي رسد.
با حذف معاونان سردبير و سردبيران مطبوعات، به حذف مراحل و مراتبي از دوران سخت و مرارت بار خبرنگاراني مي انديشيم كه با تلاش و پشتكار و البته احراز صلاحيت هاي حرفه اي در جايگاه سردبيري و هدايت يك مؤسسه مطبوعاتي قرار گرفته اند.
بي ترديد اين گروه از روزنامه نگاران در جايگاه سردبيري و معاونان سردبيري با لحاظ مسئوليت كيفي يك رسانه، در معرض دلهره ها و اضطراب هايي هستند كه در رده هاي پايين تر خبرنگاري، اين دلهره ها و سختي هاي حرفه اي به مراتب كمتر رخ مي نمايد. چرا كه آنان پاسخگوي بسياري از خبرها و اعتراضات احتمالي به چگونگي انعكاس مسايل سياسي، اجتماعي، هنري و... جامعه در رسانه تحت مسئوليت خود هستند.
به اين ترتيب و با تصويب چنين رويكردي به حرفه خبرنگاري، در واقع به آنان مي گوييم كه هرگز تلاش نكنيد كه به صلاحيت هاي سردبيري برسيد.
يعني حداكثر تلاش شما بايد كسب صلاحيت هاي دبيري سرويس باشد. يعني در حرفه روزنامه نگاري، بازگشته ايم به تفكر طرح ۲۷ ساله ها در ورزش. به نظر مي رسد «گروه كارشناسي» مي بايست توجه دقيق تر و عالمانه تري به حرفه خبرنگاري داشته باشد. جدا كردن معاونان سردبير و سردبيران مطبوعات از عنوان «خبرنگاري» بايد همراه باشد با عنوان حرفه اي ديگري براي اين خبرنگاران سابق. آيا وزارت ارشاد به جز عنوان «خبرنگار» يا «روزنامه نگار» براي اين دسته از اهالي مطبوعات عنوان ديگري انتخاب كرده است؟
توجه مهم: گزارشگران محترم و زحمتكش رسانه هاي صوتي و تصويري در اين بحث مورد موضوع نبوده اند.

فرصت اشتغال براي فارغ التحصيلان دانشگاهها بيش از ساير جوانان است
ايسنا:  بيش از ۸۰ درصد جوانان كشور معتقدند كه مسئولان گام جدي براي حل مشكل اشتغال آنها برنداشته اند.
بر اساس تحقيق ملي صورت گرفته پيرامون «جوان و اشتغال» ويژه جوانان جوياي كار، به اعتقاد ۶۷ درصد جوانان، امكان دستيابي به شغل مورد نظر وجود ندارد، از سويي ديگر ۷۴ درصد به رغم وجود مشكلات پيدا كردن كار، هنوز به يافتن شغل مورد علاقه خود اميد دارند.
همچنين حدود ۶۰ درصد جوانان كشور بيان كرده اند كه مدرسه آمادگي لازم را به جوانان جهت ورود به دنياي كار نمي دهد و ۵۶ درصد ديگر هم امكان كار را براي فارغ التحصيلان دانشگاهها بيشتر از ساير جوانان مي دانند.
كارهاي اداري از سوي ۵۸ درصد جوانان به كارهاي صنعتي و حرفه اي ترجيح داده مي شود؛ اين در حالي است كه حدود ۷۳ درصد جوانان استخدام در ادارات دولتي را موجب از بين رفتن نگراني آينده مي دانند.
بر اساس اين گزارش ، همچنين در حالي كه ۵۸ درصد جوانان واحدهاي گزينش در ادارات دولتي را در انتخاب افراد صالح داراي نقش موثري مي دانند، ۶۴ درصد ديگر استخدام در ادارات دولتي را ضابطه مند تصور نمي كنند.
بر اساس نتايج اين تحقيق، ۷۵ درصد جوانان عملكرد واحدهاي گزينش در ادارات دولتي را مانع جذب نيروهاي كارآمد مي دانند و ۷۸ درصد ديگر نيز ادارات كاريابي را در يافتن شغل براي جوانان داراي نقش مؤثري نمي دانند.
همچنين ۶۴ درصد جوانان با اين امر كه براي انجام هر كاري به كشورهاي خارجي بروند، مخالف بوده و ۸۸ درصد نيز ديگر پيدا كردن كار را تنها با سفارش و پارتي امكان پذير مي دانند.

رشد ۶۰۰ درصدي رسانه اي در موضوع مواد مخدر
گروه اجتماعي: دكتر علي هاشمي در نخستين كارگاه آموزشي و مشورتي روزنامه نگاري اعتياد با اشاره به احساس ناامني ۸۰ درصد مردم از پديده اعتياد براساس تحقيقات گفت: ايجاد حركت عمومي در برابر سوءمصرف مواد مخدر و بهره گيري از توانايي هاي مردمي، نيازمند شكل دهي افكار عمومي به واسطه رسانه هاست.
وي با اشاره به اين كه سياست ويژه ستاد از سال ۸۱ تأكيد بر اطلاع رساني هدفمند بوده است، افزود: هم اكنون در جامعه حساسيت هاي زيادي نسبت به سوءمصرف مواد مخدر وجود دارد كه متأسفانه اين حساسيت ها به توسعه و مشاركت عمومي در امر مبارزه با مواد مخدر منجر نشده است.
هاشمي با تأكيد بر نسبت غيرقابل انكار افكار عمومي با رسانه اين دو را همزاد يكديگر خواند و گفت: در دنياي جديد رسانه ها فضايي به وجود آورده اند كه موفقيت در هر حوزه اي در كشور مستلزم جهت گيري  آنهاست و خوشبختانه در كشور ما اين روند به رشد ۶۰۰ تا ۶۵۰ درصدي رسيده است.به گفته جانشين رئيس جمهوري هم اكنون افكار عمومي نابالغي حول محور مواد مخدر شكل گرفته است كه اين امر ضرورت شكل دهي و ثبت افكار عمومي مؤثر را مطرح مي كند.وي ادامه داد: بنابراين راه فائق آمدن بر معضل مواد در تكميل مقابله حرفه اي با بنيان هاي قاچاق از مسير آگاهي بخشي عمومي و اطلاع رساني هدفمند بوده و بايد رسانه ها به شيوه اي جدي از اين معضل نقاب بردارند.

ايجاد پايگاه هاي سيار خدمات بيمه اي در نقاط پرتراكم و حاشيه شهرها
ايسنا: معاون امور استان هاي سازمان تأمين اجتماعي، از ايجاد باجه هاي ثابت و متحرك خدمات بيمه اي در مناطق حاشيه اي و پرتراكم شهرهاي كشور خبر داد.
علي حيدري با اشاره به سيستم خدمت رساني نوين در سازمان تأمين اجتماعي گفت: پس از مكانيزه شدن و راه اندازي پايگاه اطلاعاتي جامع در سازمان تأمين اجتماعي اين امكان فراهم شد و با ايجاد پايگاه هاي سيار در اطراف شعب پرتراكم و يا در حاشيه شهرها از طريق برقراري ارتباط با شعب اصلي با استفاده از سيستم هاي نرم افزاري و تلفن همراه در محل هايي كه به دليل تعداد كم مراجعين امكان تأسيس شعبه وجود ندارد و همچنين شعبي كه بعد مسافت طولاني دارند، خدماتي را در محل به مراجعين ارايه خواهيم كرد.
وي تصريح كرد: اين پايگاه هاي خدماتي را كه نياز به پردازش و مراجعه به اصل مستندات سوابق و پرونده هاي مربوط به بيمه شدگان و كارفرمايان ندارد، از قبيل صدور دفترچه، تحويل ليست بدهي،  پرداخت كمك هاي كوتاه مدت و غيره ارايه خواهند داد.

روزانه ۶۰ تن زباله خطرناك توليد مي شود
ايسنا: رئيس اداره مبارزه با ناقلين و مواد زايد جامد وزارت بهداشت،  با بيان اين كه هر تخت بيمارستاني روزانه ۳ كيلوگرم زباله توليد مي كند، اعلام كرد: ۱۰۰ هزار تخت بيمارستاني روزانه ۳۰۰ تن زباله توليد مي كنند كه ۶۰ تن آن خطرناك و عفوني است.
مهندس ملك احمدي در ششمين اجلاس معاونين درمان دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور با بيان اين كه در صورت عدم اعمال مديريت صحيح اين مقدار زباله عفوني قادر به آلوده كردن ۴۵ هزار تن زباله شهري است، گفت: ۲۵ درصد بيماران بستري دچار عفونت بيمارستاني شده كه هزينه درمان آنها ۳ برابر است به نحوي كه در آمريكا عفونت بيمارستاني علت ۲۰ هزار مرگ در سال است. لذا اصول و استاندارد هايي براي بهداشت محيط بيمارستاني تعريف شده است.وي با بيان اين كه پسماندهاي بيمارستاني به دو نوع جامد (زباله) و مايع (فاضلاب) قابل تقسيم است، اظهار كرد: سيستم آب رساني از مهم ترين شاخص هاي بهداشت محيط در بيمارستان به حساب مي آيد به نحوي كه كيفيت فيزيكي و شيميايي منبع توليد آب و سيستم آبرساني از نظر بهداشت و انتقال عفونت بيمارستاني مؤثر است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |