سه شنبه ۳ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۳ - Nov 23, 2004
تا پايان مهرماه
تنها ۶۷ درصد مالياتهاي غيرمستقيم محقق شد
گروه اقتصادي: تا پايان مهرماه سال جاري تنها ۶۷ درصد از مالياتهاي غيرمستقيم محقق شده است.
به گزارش خبرنگار ما براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا پايان مهرماه سال جاري دولت از محل مالياتهاي غيرمستقيم بايد درآمدي در حدود دو هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان بدست مي آورد كه اين ميزان در پايان هفت ماهه امسال به هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان رسيده است.
به اين ترتيب تنها در هفت ماهه امسال حدود ۹۰۰ ميليارد تومان (بيش از يك ميليارد دلار) درآمدهاي دولت از محل مالياتهاي غيرمستقيم محقق نشده است.
اين گزارش حاكي است كه براساس قانون بودجه دولت از محل مالياتهاي غيرمستقيم تا پايان سال درآمدي در حدود ۴ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان بايد بدست آورد و اگر روند موجود ادامه يابد يعني حدود ۷۰ درصد اين ميزان محقق شود دولت در پايان سال با كسري درآمدي در حدود هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان مواجه خواهد شد.
مالياتهاي غيرمستقيم شامل ماليات بر واردات، حقوق ورودي موضوع بند الف تبصره ۱۹ و ساير اقلام مي باشد.
تا پايان سال جاري از محل ماليات بر واردات خودرو درآمدي بيش از ۶ هزار و ۴۷۵ ميليارد ريال بايد به خزانه واريز شود كه تاكنون هيچ درآمدي از اين محل محقق نشده است.
به گزارش خبرنگار ما روز گذشته وزير اقتصاد از تحقق تمام درآمدهاي مالياتي در سال جاري صحبت كرده بود كه به احتمال زياد منظور ايشان تحقق كامل مالياتهاي مستقيم بوده است.
بنا بر اين گزارش مالياتهاي مستقيم شامل ماليات بر شركتها، ماليات بردرآمد و ماليات بر ثروت است كه در هفت ماه گذشته ۹۳ درصد مالياتهاي مستقيم محقق شده است.
به اين ترتيب از كل مالياتهاي در نظرگرفته شده براي هفت ماه سال جاري حدود ۲۰ درصد درآمدهاي پيش بيني شده محقق نشده است.

احتمال امضاي قرارداد صادرات گاز ميان ايران و هند
007236.jpg
گروه اقتصادي: با امضاي تفاهم نامه ميان ايران و چين براي صادرات گاز طبيعي مايع شده، هند به عنوان رقيب منطقه اي اين كشور درجنوب آسيا براي دستيابي به منابع انرژي و افزايش امنيت آينده اين كشور سياست خارجي فعال تري را پي گرفته است.
در يكسال اخير عليرغم مذاكرات پي در پي و طولاني مقامات دو كشور تاكنون اين مذاكرات نتايج روشني نداشته است.اما به احتمال بسيار زياد تا پايان هفته جاري، كشور هند يك قرارداد در زمينه انرژي با ايران امضاء خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، روزنامه هاي هند روز گذشته نوشتند، در صورت امضاء اين قرارداد، دهلي نو در ازاي سهامدار شدن در يك ميدان نفتي ايران، ۵ ميليون تن گاز طبيعي مايع شده از تهران خريداري خواهد كرد. تريپاتي، وزير نفت هند امروز براي تعيين قيمت گاز مايع خريداري شده از تهران به ايران سفر خواهد كرد و با مقامات ايراني به بحث و تبادل و نظر خواهد پرداخت.
ايران پيشنهاد داده هند ۵ ميليون تن گاز مايع شده به قيمت ۵۷/۲ دلار به ازاي هر mBtu (توليد هر ۲۵۱ كالري حرارت) درسال خريداري بكند اما قيمت مورد نظر هندي ها حداكثر ۴۰/۲ دلار است.
در صورتي كه دهلي نو اين ميزان گاز طبيعي از ايران خريداري بكند آنگاه در ۲۰ درصد ميدان نفتي يادآوران شريك خواهد شد. گفته مي شود كه اين ميدان نفتي پتانسيل لازم براي توليد ۳۰۰ هزار بشكه نفت در روز را دارا مي باشد.
در حال حاضر دهلي نو براي خريد گاز طبيعي مايع شده قطر ۵۳/۲ دلار به ازاي هر mBtu مي پردازد.
در اين زمينه  هادي نژاد حسينيان معاون امور بين الملل وزارت نفت در خصوص سفر مقام هاي هندي به ايران به ايرنا گفت: اين سفر در ادامه مذاكرات انجام شده بعد از امضاي يادداشت تفاهم بين دو كشور در ارديبهشت ماه سال۸۲ صورت مي گيرد.
نژادحسينيان با اشاره به اينكه از سال گذشته تاكنون چندين جلسه كارشناسي و يك جلسه كميسيون مشترك همكاري ايران و هند در زمينه هيدروكربورها تشكيل شده است، افزود: با اين وجود طرفين به دليل اختلاف بر سر قيمت گاز نتوانستند به توافقي دست يابند.
جمهوري اسلامي ايران و هند در ارديبهشت ماه سال گذشته تفاهمنامه برداشت پنج ميليون تن گاز طبيعي مايع شده را امضاكردند . اين تفاهمنامه بين معاون وزير نفت ايران در امور بين الملل و «سيري نيواسان» همتاي هندي وي در حضور وزراي نفت دو كشور، امضا شد.
از ديگر مفاد تفاهمنامه ياد شده، همكاري گروه كاري مشترك بين ايران و هند، استفاده از تجارب هند در زمينه گاز طبيعي فشرده (سي ان جي) و بازسازي پالايشگاهها بوده است.نژادحسينيان در ادامه افزود: با افزايش بي سابقه قيمت نفت در بازارهاي جهاني، دولت هند به شدت مصمم به اتخاذ تصميمي در خصوص تامين امنيت انرژي خود شده است. به طوري كه يكي از مقامهاي اين كشور به تازگي تامين امنيت انرژي را مهمترين مساله بعد از تامين امنيت غذا براي مردم اين كشور عنوان كرده است.
معاون وزير نفت در امور بين الملل با ابراز اميدواري نسبت به شروع مذاكرات جدي تر بين ايران و هند در خصوص صادرات گاز، از احتمال دستيابي توافق بين دو طرف در مذاكرات جديد و عقد قرارداد خبر داد.وي افزود: وزارت نفت به مقامهاي هندي حضور شركتهاي هندي در توسعه ميادين نفتي را در قبال واردات «الان جي» از ايران، پيشنهاد داده است. به گفته وي، يكي از اين پيشنهادها واگذاري ۲۰ درصد سهم سرمايه گذاري در توسعه ميدان نفتي يادآوران به شركتهاي هندي است.
در خصوص سفر دو روزه مقامهاي هندي به تهران بايد گفت: اين هيأت امشب به رياست «تري پتي» قائم مقام وزير نفت و گاز طبيعي هند وارد تهران مي شود.وي را در اين سفر رئيس هيأت مديره و مدير عامل شركت نفت هند و رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت گاز اين كشور همراهي خواهند كرد.

يادداشت
ضرورت حمايت هدفمند و پايدار
كار بررسي طرح برداشت ۹۰۰ ميليون از حساب ذخيره ارزي براي جبران خسارت هاي ناشي از خشكسالي و سرمازدگي محصولات كشاورزي ديروز در مجلس شوراي اسلامي آغاز شد و قرار است امروز اين بررسي ادامه يابد. اين طرح از جمله اولين طرح هاي مجلس هفتم است كه در روزهاي آغازين فعاليت مجلس در قالب اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم به صورت يك فوريتي ارائه شد كه يك فوريت آن به تصويب رسيد ولي به دليل عدم اجماع نمايندگان نسبت به ضرورت طرح و جزئيات آن كار بررسي طرح تاكنون به تعويق افتاده است.
طرح ها و قوانيني از اين گونه براي حمايت از اقشار كم درآمد به ويژه كشاورزان كه از زحمتكش ترين و حتي مولدترين اقشار جامعه به شمار مي آيند و همواره منافع آنها تحت تأثير واسطه گري ها و دلال بازي ها قرار مي گيرد و به دليل قهر طبيعت آسيب پذيري آنها هم شديدتر است، از وظايف اوليه دولت به شمار مي آيد. اين وظيفه در شرايط عادي براي تقويت توليد و بالا بردن قدرت خريد اين قشر كه بخش قابل توجهي از جمعيت كشور را نيز دربرمي گيرند ضروري به نظر مي رسد. اين حمايت امروز حتي در كشورهاي توسعه يافته در شكل هاي مختلف رايج و مرسوم است. اما آنچه در اين راستا قابل تأمل است، نحوه حمايت از اين قشر مولد مي باشد. به طور طبيعي اين حمايت بايد به گونه اي باشد كه آثار بلندمدت در تقويت اقتصادي كشاورزان و روستاييان داشته باشد و با لحاظ مجموعه شرايط اقتصادي كنوني و آينده كشور باشد. اگر قرار است، اين قشر مورد حمايت قرار گيرد و سطح رفاهي و قدرت خريد آن از طريق افزايش قدرت توليد آن ارتقاء بايد، به شدت بايد از راه حل هاي موقت و كوتاه مدت كه صرفا نتيجه اي جز هدر دادن منابع محدود مالي كشور ندارد، دوري جست. پرداخت هاي موقت ممكن است مشكلات مقطعي كشاورزان محروم را حل كند اما از آنجا كه مشكلات اين قشر و خسارت هاي طبيعي پايان نا پذير است و در سال هاي آينده هم تكرار مي شود بنابراين بايد به طور ريشه اي به اين مشكلات و آسيب پذيري آنها پايان داد. در اين رابطه اصلاح ساختار آبياري، آبخيزداري و سيستم هاي كاشت، داشت و برداشت و همچنين تقويت بيمه هاي كشاورزي بايد مورد توجه قرار گيرد. با وجود اين كه بخش كشاورزي ايران باتوجه به شرايط جغرافيايي و آبي ايران آسيب پذير است، متأسفانه بيمه هاي كشاورزي در كشور كه اقتصادي ترين راه براي جبران خسارت است هنوز فعال نشده است. مواردي نيز كه وجود دارد محدود و با عدم رضايت كشاورزان همراه بوده است.
به هر حال اگر قرار است ماده ۶۰ برنامه براي برداشت ۹۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت شود، بهتر است اين برداشت يا طرح هايي از اين گونه با كار كارشناسي بيشتر، هدفمندتر و با نگاه به مجموع شرايط حال و آينده اين قشر و اقتصاد كشور صورت گيرد.

گفت وگوي امروز
مسائل اقتصادي مانع عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت نيست
گروه اقتصادي: قرار است براي بيستمين بار درخواست ايران براي عضويت در سازمان جهاني تجارت در اجلاس آينده شوراي مركزي اين سازمان مطرح شود. در شرايطي اين درخواست مطرح مي شود كه در توافق نامه هسته اي پاريس، كشورهاي اروپايي متعهد به حمايت از عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت شده اند. فارغ از اين مساله، اين موضوع قابل تأمل است كه در صورت فراهم شدن زمينه هاي سياسي، آيا ساختار اقتصاد آمادگي اين عضويت و قبل از آن مذاكره براي عضويت را دارد؟با اسفنديار اميدبخش، سرپرست دفتر نمايندگي تام الاختيار تجاري ايران گفت وگو كرده ايم.
***
* نگراني هايي كه در خصوص هضم اقتصاد كشورمان در اقتصاد جهاني در صورت عضويت در WTO وجود دارد تا چه حد صحيح است؟
- تعديل قوانين و زمينه سازي براي حضور در سازمان تجارت جهاني، فرآيندي بلندمدت، تدريجي و مرحله اي مي باشد. و نگراني هايي كه در خصوص نابودي بخش هاي كشاورزي، صنعت و توليد با عضويت در WTO مطرح مي شود نادرست بوده و در واقع هر بلايي كه بخواهد بر اقتصاد كشورمان وارد شود به مديريت كلان اقتصادي جامعه و نه WTO مربوط است چرا كه اكنون ۱۴۸ عضو در اين سازمان وجود دارد كه هيچكدام از آنها مطلبي مبني بر اضمحلال اقتصاد كشورشان به دليل عضويت در سازمان تجارت جهاني عنوان نكرده اند. گرچه مشكلاتي در اين راستا وجود دارد اما بايد اين مشكلات با تدبير، درايت و نگرش كلان توسعه مند حل شود.
* چرا تاكنون لزوم الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني به باور عمومي تبديل نشده است؟
- اگر بخواهيم در مورد عضويت در سازمان تجارت جهاني به اجماع برسيم اين امر مطلوب نبوده و مقدور نيز نمي باشد. در كشورهايي مانند هند يا آمريكا كه از مؤسسين اين سازمان هستند هنوز مخالفت هايي نسبت به عضويت آنها در سازمان تجارت جهاني وجود دارد. نبايد به دنبال آن باشيم تا همه مقامات، مسئولين، گروهها، احزاب و دستجات براي عضويت در اين سازمان به اجماع واحد برسند و در ادامه دولت بخواهد به عنوان مسئول يا پيگيري اين فرآيند اقدام كند و رضايت همه نهادها و افراد براي اين موضوع شدني نيست. اما شناخت منافع ملي كشور و استراتژي هاي توسعه نمي تواند در فرآيند جدي تعامل با اقتصاد جهاني دچار دودستگي و چند دستگي شود.
اگر همه افراد و گروهها ابزارهاي شناخت خود را براي شناخت اقتصاد جهاني و سازمان جهاني تجارت به هم نزديك كنند، اختلاف در برداشت ها و ديدگاهها به حداقل ممكن مي رسد چرا كه بسياري از اظهار نظرها و ديدگاههايي كه در رابطه با سازمان تجارت جهاني وجود دارد با واقعيت منطبق نبوده و ناشي از عدم آگاهي و شناخت از اين سازمان است.
* در الحاق به سازمان تجارت جهاني بايد چه ملاحظاتي مورد توجه كشورمان قرار گيرد؟
- ابتدا بايد مسايل سياسي ما با يكي از اعضاي سازمان تجارت جهاني حل شود كه اميدواريم در چارچوب مجموعه سياست هاي تشويقي اتحاديه اروپا اين مسئله حل شده، بتوانيم مذاكرات خود را با سازمان مذكور آغاز و گروههاي كاري ما تشكيل شود. در واقع اين امر آغاز فرآيند عضويت كامل ايران در سازمان تجارت جهاني است كه دوره اي ۱۰ ساله را در بر مي گيرد. بايد اقتصاد ايران بتواند با الزامات مدرن اقتصاد جهاني هماهنگ شود و اين طور نيست كه اقتصاد ما دست نخورد بلكه معتقديم اقتصاد كشورمان دچار نواقص، تنگناها و مشكلات ساختاري عديده اي است و اين فرصتي است تا بتوانيم اين نواقص و مشكلات را در چارچوب نظم هدفمند كه اقتصاد جهاني است برطرف كنيم. فرصت زيادي در اختيارمان قرار دارد تا بعد از رفع موانع سياسي وارد بحث هاي اساسي شده و بررسي كنيم كه در چه حوزه هايي مغايرت هاي جدي با WTO داريم تا نظام در خصوص آن تصميم گيري نموده و آن را با اقتصاد جهاني هماهنگ كند. گرچه مسايل اقتصادي مانع اساسي در مسير الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني نبوده و معتقدم سطح توسعه ايران از بسياري از كشورهاي عضو اين سازمان بالاتر است و در فرآيند ورود به اين سازمان مشكلات چنداني در اين خصوص نخواهيم داشت. پيش بيني مي كنم اين روند با درايت، همفكري و مديريت علمي به شكل سريع و درست دنبال خواهد شد.

براي تأمين حقوق، مزايا و عيدي كاركنان دولت
لايحه اصلاح بودجه سال ۸۳ به مجلس تسليم شد
ايرنا: «حميدرضا حاجي بابايي» عضو هيات رئيسه مجلس گفت: دولت لايحه اصلاح بودجه سال۱۳۸۳ را براي تامين اعتبار مربوط به حقوق، مزايا و عيدي كاركنان دولت با قيد يك فوريت تقديم مجلس كرد.
نماينده همدان در مجلس ديروز به سه تبصره اي كه در لايحه مزبور آمده است، اشاره كرد و اظهار داشت: در يكي از اين تبصره ها خواسته شده كه دولت بتواند بدون الزام رعايت ماده،۷۹ تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و قوانين بودجه سال،۸۳ تغييرات بوجود آمده را لحاظ كند.
وي افزود: در قوانين مزبور بيان شده است كه دولت ميتواند۱۰ درصد اعتبارات را جابجا كند. اكنون دولت خواهان آن است كه اين ميزان (ده درصد ) افزايش يابد.
حاجيبابايي گفت: در تبصره ديگر آمده است كه هرگونه كاهش اعتبار مربوط به طرح هاي تملك دارايي و سرمايه اي كه در پيوست ۱ و۲ بودجه مشخص شده، غيرقابل تغيير است.
نماينده همدان در مورد تبصره سوم اين لايحه گفت: در اين تبصره قيد شده كه به منظور حداكثركردن سرمايه گذاري و اشتغال و جذب بهينه سهميه هاي ارزي فاينانس، خودگران و غيرخودگران موضوع بندهاي (و) و (ز) جدول شماره ۱۱ تبصره ۲۱ در صورت عدم جذب سهيمه ها توسط دستگاههاي اجرايي، جابجايي ارقام مصوب مشروط به عدم تغيير سقف كل مجوز ها، مجاز خواهد بود.
عضو هيات رئيسه مجلس اضافه كرد: دولت مي خواهد با اين كار اعتبارات را به شكلي جابجا و در آن صرفه جويي كند كه دستگاهها بتوانند حقوق و مزايا و عيدي كاركنان دولت را به طور كامل پرداخت كنند.

بار ديگر قيمت نفت خام به ۵۰ دلار نزديك شد
گروه اقتصادي: قيمت نفت در بازارهاي آسيايي مجددا افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از خبرگزاري فرانسه، روز گذشته نفت سبك براي تحويل در ماه ژانويه ۴۵/۴۹ دلار براي هر بشكه معامله شد كه نسبت به آخرين قيمت روز جمعه در بازار نيويورك، ۴۰ سنت افزايش نشان داد. نفت برنت درياي شمال نيز براي تحويل در ماه آينده با ۵۹ سنت افزايش ۴۸/۴۵ دلار معامله شد.با توجه به فرارسيدن فصل زمستان در آمريكا، بيم آن مي رود، نفت سفيد به مقدار كافي براي گرم كردن خانه شهروندان وجود نداشته باشد.در حال حاضر ذخاير نفت سفيد آمريكا نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد كاهش يافته و در صورت تداوم شرايط موجود، قيمت نفت مجددا از مرز ۵۰ دلار نيز خواهد گذشت.

وزير نفت خبر داد
يكصد و سي و چهارمين اجلاس اوپك در ايران برگزار مي شود
شانا: براي ميزباني اجلاس يكصد و سي و چهارم وزيران نفت كشورهاي عضو اوپك در ايران آماده مي شويم و برنامه ريزي ها براي برگزاري اين اجلاس آغاز شده است. بيژن زنگنه وزير نفت با تأكيد بر ضرورت آماده كردن محل برگزاري اجلاس اوپك از نظر فيزيكي و نرم افزاري، گفت: در اين نشست، علاوه بر مهمانان و نمايندگان كشورهاي عضو اين سازمان، بيش از ۲۰۰ خبرنگار از شبكه هاي خبري دنيا حضور خواهندداشت كه بايد امكانات سخت افزاري مورد نياز آنها به منظور انتقال سريع خبرها و گزارش هاي خبري فراهم باشد.
به گفته وي، بر اساس قرار اوليه، نشست وزيران اوپك در محمودآباد برگزار مي شود و لازم است، شرايط لازم براي آسان تر شدن رفت و آمد، اقامت و برگزاري نشست هاي اين اجلاس فراهم شود. وزير نفت تأكيد كرد: دبيرخانه اوپك وظيفه تنظيم برنامه هاي اين اجلاس را برعهده دارد و برگزاري اجلاس اين سازمان در ايران، به طور مستقيم به سياست گذاري هاي اعضاي آن در مورد خواسته هاي ايران، ربط ندارد و ايران تنها ميزبان اعضاي اين سازمان خواهد بود. نشست يكصد و سي و سوم اعضاي اوپك دهم دسامبر (۲۰ آذر ماه) در شهر قاهره، پايتخت مصر و نشست يكصد و سي و چهارم، اواخر سال جاري در ايران برگزار مي شود.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس:
امسال ۵۰ هزار ميليارد ريال كسري بودجه داريم
فارس: رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: امسال دولت اعلام كرده كه بودجه دچار پنج هزار ميليارد تومان كسري خواهد شد و علت اين امر صوري بودن بودجه است.
داود دانش جعفري ديروز در جلسه هفتگي جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار به كسري بوجه دولت در سالهاي گذشته اشاره كرد و اضافه كرد: اين كار تنها براي برابر شدن درآمد و هزينه هاي دولت انجام مي شود و چنانچه دولت بتواند بودجه اي براساس واقعيت تنظيم كند، بودجه دچار كسري نخواهد بود و تورم نيز كاهش مي يابد.
وي تأكيد كرد: اگر دولت مخارج خود را به درستي هزينه كند، اين امر به صرفه جويي در هزينه ها منجر شده و از ريخت و پاشها جلوگيري خواهد كرد.
وي گفت: در حال حاضر اخباري به ما مي رسد كه در بسياري از دستگاهها اين موضوع رعايت نمي شود.
دانش جعفري افزود: بايد از طريق خصوصي سازي، هزينه مناسب، صرفه جويي، و نيز جلوگيري از ريخت و پاشها، از نيازهاي مالي دولت كاسته شود تا دولت كمتر هزينه كند كه اين هزينه كمتر به پايين آمدن تورم مي انجامد.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد: زماني كه نرخ سود بانكي بالا است، هزينه توليد بالا مي رود و كالاي داخلي كشور براي صادرات مفيد نخواهد بود و در اين وضعيت بايد درهاي كشور را ببنديم و اقتصاد كشور يك اقتصاد بسته باشد.
وي اضافه كرد: زماني كه در كشور هاي همسايه نرخ سود بانكي بالا نباشد و يا دستمزد در ايران در قياس با اين كشورها بالا باشد، در نتيجه كالاي ما گرانتر خواهد بود و تنها مصرف كننده آن خودمان خواهيم بود.
وي تأكيد كرد: بايد توجه كرد كه براي هميشه نمي توان به درآمدهاي نفت تكيه كرد.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: چنانچه توليد در كشور نباشد از اشتغال مناسب بهره مند نخواهيم بود و مشكلات فعلي اشتغال براي جوانان وجود خواهد داشت. وي به بالا بودن نرخ سود بانكي در كشور اشاره كرد و گفت: در حال حاضر از محل اوراق مشاركت ۱۷ درصد سود به خريداران تعلق مي گيرد و برآوردها نشان مي دهد كه فعاليت توليدي بايد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سود داشته  باشند تا آنها ۱۷ درصد سود خالص ببرند و در اين وضعيت نمي شود واحدهاي زيادي از اين دست نام برد كه چنين سودهايي داشته باشند.
وي تصريح كرد: در اين ارتباط، راهي جز اصلاح اقتصادي نيست و بايد به صورت ريشه اي با مسايل برخورد شود و تورم و نرخ سود بانكي كاهش يابد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۶۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۹۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۴۶۲


اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |