شنبه ۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۷ - Nov 27, 2004
ظلم
امام محمدباقر(ع): هر شخصي حقي را پايمال و يا به كسي ظلم كند، غيرممكن است خداوند او را واگذارد، بالاخره او را در جان و مالش كيفر خواهد داد.
وسائل الشيعه / ج ،۱۱ ص۳۳۲
امروز با حافظ
ور از طلب بنشينم ، به كينه برخيزد
اگر روم زپي اش فتنه ها برانگيزد
چو گرد در پي اش افتم ، چوباد بگريزد
وگر به رهگذري يك دم از وفاداري
۲ فيلم ايراني جوايز اصلي جشنواره بلگراد را دريافت كردند
ايسنا: يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مؤلفان در بلگراد به كارش پايان داد.
به گزارش خبرگزاري صربي تانيوگ اختتاميه يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مؤلفان بلگراد تحت عنوان نگاهي به جهان شب گذشته (پنج شنبه شب) با نمايش فيلم روياي شب هاي زمستاني به كارگرداني گوران پاسكاليويچ برگزار شد.
در اين مراسم همچنين فيلم هاي برتر جشنواره معرفي شدند.
جايزه ويژه الكساندرا ساشا پترويچ به فيلم نفس عميق از جمهوري اسلامي ايران و به كارگرداني پرويز شهبازي اعطا شد.
همچنين جايزه الساندرا پترويچ كه از جوايز و نشان هاي شناخته  شده سينماي صربستان در جهان است، به شهريار اسدي، مدير فيلم برداري فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند از بهمن قبادي اعطا شد.
در اين مراسم هم چنين جايزه بخش فيلم هاي داخلي جشنواره نيز به فيلمي از كرواسي اعطا شد.
در يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مؤلفان بلگراد، ۲۰ فيلم از ۱۳ كشور جهان، شركت داشتند.
سه فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند از بهمن قبادي، نفس عميق از پرويز شهبازي و خواب تلخ از محسن اميريوسفي از سينماي كشورمان در جشنواره امسال بلگراد حضور داشتند.
كشورهاي شركت كننده در اين جشنواره عبارتند بودند از: صربستان و مونته نگرو، فرانسه، اطريش، انگليس، ايتاليا، ايران، كرواسي، بلژيك، مكزيك، فنلاند، مقدونيه و رژيم اشغالگر قدس.

در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران
هفته فيلم انيميشن زاگرب امروز آغاز مي شود
مهر- ساعت ۱۷ امروز آيين افتتاحيه هفته فيلم انيميشن زاگرب در سالن خليج فارس بنياد آفرينش هاي هنري نياوران برگزار مي شود.
علي ميرزايي دبير اجرايي هفته فيلم انيميشين زاگراب و مسئول واحد سينما بنياد آفرينش هاي هنري نياوران با اعلام خبر فوق گفت: در اين هفته هر روز ۶ فيلم كوتاه به مدت ۶۰ دقيقه در ساعت هاي ۱۰ صبح و ۱۸ عصر اكران مي شود و كارگاههاي آموزشي با حضور اساتيد و انيميشين سازمان زاگربي و ايراني ساعت ۱۶ داير خواهد بود.
ميرزايي گفت: كرشمير زيمونيچ (انيميشين ساز)، خانم مايا پترتچ (استاد تاريخ سينما)، خانم آندريانا ورهوويچ (يكي از مسئولان زاگرب فيلم)، دكتر نورالدين زرين كلك، سيد عليرضا گلپايگاني، فائز عليدوستي، امير محمود دهستاني و سعيد توكليان در كارگاههاي آموزشي به مباحثه خواهند پرداخت.
ميرزايي افزود: ورود عموم براي تماشاي فيلم ها و بهره مندي از كارگاههاي آموزشي به صورت آزاد و رايگان خواهد بود.

فردا و همزمان با هفته كتاب
برگزيدگان ادبيات پايداري معرفي مي شوند
گروه ادب و هنر: برگزيدگان سومين دوره جشنواره ادبيات پايداري در شش بخش، فردا معرفي مي شوند. پيروز قاسمي دبير اين جشنواره گفت: اين جشنواره كه از سوي دفتر مطالعات ادبيات داستاني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شده و برندگان خود را روز يكشنبه و در هفته كتاب معرفي مي كند دربرگيرنده حوزه هاي رمان، كودك و نوجوان، شعر، خاطره، زندگي نامه، داستان كوتاه، پژوهش، نقد و پايان نامه هاي ادبيات پايداري و دفاع مقدس است.
به گزارش دبيرخانه سومين جشنواره ادبيات پايداري پيروز قاسمي در ادامه گفت: جشنواره امسال نسبت به سال هاي ديگر در حوزه هاي مختلف از تنوع برخوردار بود. در اين دوره تلاش كرديم تا با بررسي كليه آثار منتشر شده در سال هاي ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ در وهله نخست آثاري كه با موضوع جنگ منتشر شده اند گردآوري كنيم وبا توجه به نگاه آنان نسبت به مقوله دفاع مقدس و ادبيات پايداري داوري كنيم.
در اين دوره از۱۵ صاحبنظر و كارشناس در عرصه هاي مختلف ادبيات پايداري به عنوان داور استفاده كرده ايم كه عبارتند از: قاسمعلي فراست و ابراهيم حسن بيگي در حوزه رمان، حسين فتاحي، داوود غفارزادگان و جعفر ابراهيمي در بخش كودك و نوجوان، حميد رضا شكارسري و عبدالجبار كاكايي در گروه شعر، جهانگير خسرو شاهي و سيد محمد حسيني در بخش خاطره، احمد دهقان و محمد جواد جزيني در بخش زندگينامه، رضا نجفي و شعبان حيدري در بخش پژوهش، نقد و پايان نامه، محسن سليماني و حسن محمودي در بخش داستان كوتاه.
البته ناگفته نماند كه جداي از اين در حوزه هاي مختلف از نظرات برخي ديگر از صاحب نظران براي رسيدن به نتيجه اي منصفانه تر بهره برده ايم.
قاسمي در ادامه كانديداهاي آثار برتر را در حوزه هاي مختلف به طور جداگانه بدين گونه اعلام كرد:
- بخش داستان كوتاه: از ميان ۷۶ اثر كتاب هاي «فعلا اسم ندارد» نوشته احمد غلامي، «سرپيچي از پيچ هاي هزار چم» نوشته محمد بكايي و «حضور» نوشته فيروز زنوزي جلالي
- بخش زندگي نامه: از ميان ۱۴۴ اثر كتاب هاي «داستان بهنام» نوشته داوود اميريان، «مي توان تنها رفت» داوود بختياري، «روشن تر از آبي» نوشته فرزاد شيرزادي و «ملت ها نام ترا مي خوانند» نوشته محمد رضا بايرامي
- بخش كودك و نوجوان: «كوچه صمصام» نوشته حميد رضا نجفي، «دوستان خداحافظي نمي كنند» نوشته داوود اميريان، «بچه ها دلم برايتان تنگ مي شود» سروده عزت الله الوندي، «مترسك مزرعه آتشين» نوشته داوود اميريان، «دره پلنگ ها» نوشته محمد رضا بايرامي و «درخت تنها» نوشته محسن مطلق
- در بخش رمان: از ميان ۲۱ اثر كتاب هاي «پل معلق» نوشته محمد رضا بايرامي، «حياط خلوت» نوشته فرهاد حسن زاده و «سه گانه» نوشته محمد ايوبي.

همكاري كميته حمايت انقلاب اسلامي فلسطين با فرهنگستان هنر
آثار ارائه شده در اولين نمايشگاه دوسالانه پوستر جهان اسلام با موضوعات فرهنگي و فلسطين بي نظير و قابل توجه هستند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، كارشناسان و مسئولان كميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين و جمعي از مسئولان نهادهاي فرهنگي ضمن بازديد از مركز فرهنگي- هنري صبا و مجموعه در حال تاسيس آئينه خيال آثار ارائه شده در اين مجموعه را بي نظير دانستند.
همچنين مسئولان كميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين اعلام داشتند اين كميته مي تواند در انتشار ارزشهاي انقلابي هنرمندان ايران و جهان با موضوع مقاومت مردم فلسطين، با اين دوسالانه همكاري مشترك داشته باشد.
همچنين استاد شمس الدين، رحماني، كارشناس برجسته و بين المللي فرهنگي كه در زمره متفكرين و مولفين ويژه در رابطه با فرهنگ فلسطين و تاريخ اجتماعي و سياسي اين سرزمين و از كارشناسان مسائل در مورد يهود بين الملل است، از نمايشگاه دوسالانه بين المللي پوستر جهان اسلام بازديد كرد.
اين كارشناس بين الملل ضمن اظهار خشنودي از برگزاري اين دوسالانه كه با موضوع فرهنگ جهان اسلام و فلسطين است، توجه هنرمندان و صاحب نظران داخلي و خارجي به اين موضوع را امري عالي و مهم اعلام داشت.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ادامه شاخ و شانه كشي مسكو و غرب
بر سر انتخابات اوكراين

معارضه شرق و غرب بر سر انتخابات اوكراين كه جهانيان با چشم باز آن را زير نظر دارند در دو روز گذشته هم ادامه داشت. اصحاب نظر گفته اند: نتيجه اين معارضه، هرچه كه باشد، جو سياسي جهان به حالت سابق باز نخواهد گشت و بدبيني ايجاد شده در برخي از ملل به ويژه روسيه از ميان نخواهد رفت. جنگ عراق به يك طريق دست يك جناح جهاني را رو كرد و معارضه بر سر انتخابات اوكراين به صورتي ديگر، و سياستمداران و دولتمردان ملل خارج از دو جناح كه به دو دلي ادامه مي دادند؛ روشن شدند و تكليف خود را فهميدند كه با يك اروپاي غربي از قماش اروپاي قرن ۱۹ و دهه اول قرن ۲۰ رو به رو هستند و بايد خود را آماده مقابله با چنين وضعيت و سياستي كنند. اظهارات «كالين پاول» وزير امور خارجه مستعفي آمريكا كه منتظر تاييد انتصاب جانشينش در سناي اين كشور است تا كنار رود و نيز ورود دو رئيس جمهوري عضو ناتو و اتحاديه اروپا و سولانا رئيس ديپلماسي اين اتحاديه اروپايي به «كي اف» ظاهرا تحت عنوان ميانجي گري، آخرين ترديد ها نسبت به سياست سلطه گري تازه در جهان را از ميان برد. پاول پنجشنبه گفته بود كه دولت آمريكا نتايج انتخابات رياست جمهوري اوكراين را به رسميت نمي شناسد و اگر مسئله حل نشود، دولت آمريكا دولت يانوكوويچ را نماينده مشروع اوكرايني ها نخواهد دانست. اين نخستين بار است كه يك دولت به اين صورت تهديدآميز در نتيجه انتخابات يك كشور مستقل آن هم عضو يك جامعه مشترك المنافع روسيه چنين مداخله اي را مي كند. انتخاب يانوكوويچ با ۴۹ درصد و ۴۶ صدم درصد آراء دور دوم به تاييد كميسيون انتخابات اوكراين و رئيس جمهوري فعلي اين كشور رسيده است و اگر اعتراضي باشد، ديوان عالي اوكراين بايد به آن رسيدگي كند، نه... به همان گونه كه ديوان عالي آمريكا در سال ۲۰۰۰ كرد.
اعتراض پاول در همان روزي صورت گرفت كه «لاري مارگاساك» خبرنگار آسوشيتدپرس از كنگره آمريكا خبر داد كه آژانس بازرسي قوه مقننه آمريكا در پاسخ به شكايات مردم اين كشور از گوشه و كنار آمريكا مبني بر وجود بي نظمي ها در انتخابات دوم نوامبر، از عيوب فني ماشين هاي راي گيري تا برخورد با آراء موقت، بررسي هاي خود را آغاز مي كند تا دست كم براي انتخابات بعدي مشكلي نباشد!
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در مسكو در آخرين واكنش خود به مداخله غرب در مسئله انتخابات اوكراين كه روسيه در درستي آن ترديد ندارد و مذاكرات برنده و بازنده اين انتخابات با حضور ميانجي هاي اتحاديه اروپا گفت: ما ( مسكو ) نگران مداخله غرب به نام ميانجي هستيم و اضافه كرد كه در برخي پايتخت هاي اروپايي نيروهايي هستند كه اصرار به كشيدن مرز در اروپا دارند و....
در اوكراين نيز به سبك گرجستان سال گذشته، كه قبلا در كشور ديگري مشاهده نشده بود، گروهي كه خود را هوادار نامزد بازنده معرفي مي كنند ادارات دولتي را محاصره كرده و مانع ورود كارمندان به ادارات و نيز پارلمان مي شوند و پليس تا لحظه تنظيم اين گزارش (جمعه شب) دستكم در كي ف، دست به اقدام خشونت آميز نزده بود ولي روس زبان هاي اوكراين كه در نواحي شرقي و منطقه ثروتمند دونتسك زندگي مي كنند آماده حركت به سوي «كي اف» و برخورد با هواداران نامزد بازنده هستند و گفته اند كه ممكن است با انجام رفراندم اين قسمت را ضميمه روسيه سازند. نامزد بازنده ديروز همچنين از هواداران خود خواسته بود كه دست به نافرماني بزنند.
درگذشت يك تاريخدان و يك داستان نگار معروف
ديروز اعلام شد كه آرتور هيلي داستان نگار معروف در ۸۴ سالگي و پرفسور مارتين مالينا تاريخ نگار و استاد دانشگاه كاليفرنيا در ۸۰ سالگي فوت شده اند. اهميت هيلي در داستان نويسي همين قدر بس كه ۱۱ داستان او در ۱۷۰ ميليون نسخه به فروش رفت و به ۴۰ زبان ديگر ترجمه شدند و برپايه داستانهاي او «فرودگاه» ، «هتل» و «چرخها» فيلم هاي سينمايي پر بيننده ساخته شد. وي يك انگليسي بود كه در باهاما زندگي مي كرد. شهرت پرفسور مالينا هم از اين جهت بود كه تا فروپاشي شوروي اصرار داشت كه يك حكومت ساخته شده بر پايه ايدئولوژي از ميان رفتني نيست.

نگارستان
007500.jpg
۱. نام اثر: دو بانو با روبنده
۲. هنرمند: ناشناس
۳. مشخصات اثر: دوبانو با روبنده / رنگ روغن روي بوم / ۱۸۲ط۸۵ سانتي متر/ ربع سوم قرن سيزدهم هجري قمري/ اثر در تهران كار شده است.
اين اثر به شيوه رسمي دوران فتحعلي شاه قاجار كار شده است. بانويي همراه با كنيزش ديده مي شود كه بانو روبنده اش را كنار زده است. نقاشي چندان حرفه اي نيست و خام دستانه كار شده است.
۴. سبك اثر: مكتب قاجار (يا مكتب پيكرنگاري درباري. از قرن دوازدهم هجري (اواخر قرن ۱۸ ميلادي): تحت تاثير اروپائيان به ايران وارد شد و در دوران سلطنت فتحعلي شاه قاجار به اوج رسيد.
زنان و مردان درباري موضوع اصلي آثار اين مكتب بودند و هر آنچه كه در تصوير بود؛ جواهر نشان و تزيين شده بود. گاه در پس زمينه اندروني قصرها و يا بعضي مراسم درباري ديده مي شود.
۵- محل نگهداري اثر : موزه دفينه تهران

پاسخ به پرسش پزشكي
رابطه استرس با آلرژي
از دكتر روزنفلد رابطه استرس با آلرژي سئوال شده است. وي گفته است كه استرس در برخي از افراد حساسيتي ايجاد مي كند كه در اصطلاح پزشكي «آي.دي.ري.اكشن» گفته مي شود. در اين افراد در پي يك استرس شديد، خارش پوست شروع مي شود و در برخي نقاط بدن، پوست قرمز مي شود و كهير به وجود مي آيد. البته اين نوع حساسيت عمدتاً مربوط به بيماري هاي پوست است. براي درمان آلرژي ناشي از استرس، پزشك متخصص پوست شما را به يك روان پزشك معرفي خواهد كرد.

بهارستان
عبدالواحد بن زيد را گفتند: هيچ كس را داني كه او به خلق مشغول نشد به حال خويش؟ گفت: يكي دانم كه اين ساعت در آيد. در حال عتبه درآمد.
گفتند: در راه كه را ديدي؟ گفت: هيچ كس را نديدم؛ و راه او به بازار بود.
در ذكر عتبه بن  الغلام- تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
لرزه
مدت ها بود كه او را نديده بود ديگر برايش عادت شده بود.
سال ها گذشت. با گذر زمان همه چيز را به فراموشي سپرد.
نحيف و رنجور و پير شد. حافظه اش به مرور زمان از دست رفت. ناگهان سالمندي وارد اطاق شد. درونش هم مثل اندامش به لرزه افتاد. همان احساس را داشت كه سال ها پيش، در همان نگاه اول به او دست داده بود.
حالا مي توانستند چند صباحي با خاطرات شيرين گذشته كنار هم باشند.
سولماز اصغرزاده حقيقي

گشتي در دنياي خبرها
سريع ترين محاسبه رياضي
برلين: يك متخصص كامپيوتر در آلمان ركورد محاسبه رياضي با مغز را شكست. اين مرد ۳۸ ساله موفق شد در مغز خود و تنها طي ۸۰/۱۱ ثانيه، ريشه سيزدهم يك عدد ۱۰۰ رقمي را محاسبه بكند.
جالب اينكه وي چنين محاسبه اي را سريعتر از ماشين حساب انجام داد. ركورد قبلي چنين محاسبه اي متعلق به يك مرد فرانسوي بود كه در سال ۱۹۸۸طي ۵۵/۱۳ثانيه اين كار را انجام داد.
بوي بد دهان و ليزر درماني
لندن: اخيرا يك دانشمند موفق شد با ليزر درماني بوي بد دهان افراد را از بين ببرد.
پيش از اين پزشكان به مردم توصيه مي كردند براي از بين بردن بوي دهان خود به طور مداوم مسواك بزنند و از دهان شويه استفاده بكنند.اما اگر اين روش موثر واقع نشد، مي توان با ۱۵ دقيقه ليزر درماني، بوي بد دهان را از بين برد. اين پزشك موفق شده تاكنون بوي بد دهان ۳۵ نفر را با ليزر درماني از بين ببرد.
عاقبت كمك به موسسه خيريه
لندن: چندي پيش يك مرد در انگليس كاپشن خود را به موسسه خيريه حمايت از سالمندان اهدا كرد تا مسئولان اين موسسه با فروش كاپشن مورد نظر درآمد كسب كنند.
اما صاحب كاپشن فراموش كرده بود كه داخل يكي از جيب هاي آن ۲۲۵۰ دلار پول وجود دارد. به همين دليل بلافاصله به موسسه خيريه مراجعه كرد و از مسئول دريافت هدايا خواست تا پول موجود در كاپشن را به وي پس دهد.البته مسئول خيريه اين كار را انجام نداد و اعلام كرده كه بايد با يك مشاور امور قضايي و حقوقي مشورت بكند. به هر حال مشاور به رئيس موسسه خيريه اعلام كرده براساس قوانين موجود وي مجبور نيست كه پول موجود در كاپشن را پس بدهد و مي تواند آنرا به حساب موسسه واريز نمايد.در نهايت مسئول موسسه پول را به حساب خيريه واريز كرد و صاحب كاپشن نيز قصد دارد با شكايت به مراجع قضايي موضوع را پيگيري بكند.
مادر، زيباترين واژه
لندن: واژه مادر به عنوان زيباترين واژه زبان انگليسي اعلام شد. اخير يك نظرسنجي از ۴۰ هزار نفر شهروند ۱۰۲ كشور جهان كه زبان مادري آنها انگليسي نيست، بعمل آمد و از آنها خواسته شده تا ۱۰ واژه زيباي زبان انگليسي را معرفي كنند.رده بندي زيباترين واژه  هاي زبان انگليسي به اين شرح است:
۱- مادر ۲- اشتياق ۳- لبخند ۴- عشق ۵- ابديت
تهديد با چك بانكي
فيلادلفيا: روز پنج شنبه هفته گذشته مرد ۳۲ ساله اي به شعبه يك بانك مراجعه كرد و يك برگ كاغذ در اختيار تحويلدار بانك قرار داد.روي اين كاغذ نوشته شده بود: هرچه پول داري در اختيارم قرار بده در غير اين صورت شليك خواهم كرد.
به هر حال تحويلدار هزار دلار در اختيار مرد تهديدكننده قرار داد و او با اسكناس ها پا به فرار گذاشت. اما اين سارق ناشي، متن تهديدآميز را پشت يك برگ چك شخصي خود نوشته بود. به همين دليل پليس به راحتي وي را شناسايي و دستگير كرد.
سرقت نافرجام
جرجيا: پليس آمريكا در جست و جوي مردي است كه يك مجسمه غول پيكر را به سرقت برد اما چون نتوانست آنرا پنهان كند، به داخل رودخانه پرتاب كرد.
اين مرد يك مجسمه اسب را كه از جنس برنز بود بسرقت برد و به دنبال مكاني مناسب براي پنهان كردن آن مي گشت. اما چون نتوانست مكان مناسبي را بيابد، مجسمه را داخل رودخانه انداخت.گفته مي شود براي خارج كردن اين مجسمه ۴ هزار دلاري از رودخانه به يك جرثقيل نياز است.
سارق مهربان
تنسي: دو روز پيش يك سارق در حاليكه ماسك به صورت داشت به قصد سرقت كاميون يك مرد وارد خانه وي شد. او پس از ورود به منزل با شاخه درخت صاحب كاميون را كتك زد كه در جريان اين درگيري صاحبخانه موفق به شناسايي سارق گرديد.اما اين پايان ماجرا نبود چون سارق با مشاهده خونريزي از سر صاحب كاميون شوكه شد و او را به بيمارستان انتقال داد. وي پس از بستري كردن وي، سوئيچ كاميون را نيز پس داد و پا به فرار گذاشت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۳ دقيقه

گل و گياه
هلنيوم
007497.jpg
نام علمي: Helenium Moerheim Beauth
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي با ساقه هاي منشعب و قوي كه كه گلهاي قرمز- نارنجي آن در اواخر فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي يك متر و گستردگي آن به ۶۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: در مكان كاملاً آفتابي و هر نوع خاك كه داراي زهكش خوب باشد رشد مي كند. بهتر است هر سال در بهار يا پائيز گياه را تقسيم نموده و مجدداً بكارند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵-درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در فصل بهار يا پائيز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |