شنبه ۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۷ - Nov 27, 2004
شبكه اطلاع رساني كتاب و رايانه راه اندازي شد
گروه علمي و فرهنگي: شبكه اطلاع رساني كتاب و رايانه با هدف پاسخگويي به نيازهاي علاقه  مندان كتاب، با حضور احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمدعلي شعاعي معاون امور فرهنگي و جمعي از مديران خانه كتاب راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي هفته كتاب، در اين مراسم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: امروزه با رشد روز افزون فناوري اطلاعات و گسترش استفاده از اينترنت در كارهاي مختلف، دسترسي به اطلاعات فرهنگي از اين طريق براي كاربران امري ضروري به نظر مي رسد بنابراين با توجه به گستردگي اين شبكه در سطح جهاني، تنوع كاربران و در نتيجه تنوع فرهنگ آنان، توليد محتواي بومي براي معرفي فرهنگ غني كشورمان ايران، لازم است.
وي افزود: يكي از مهمترين محتواها و اصلي ترين محمل هاي فرهنگي، كتاب است. لذا دسترسي به كتاب از اين طريق، از جمله فعاليت هاي مهم به شمار مي رود.
مسجدجامعي گفت: در حال حاضر سالانه ۴۰ هزار عنوان كتاب در موضوعات مختلف توليد مي شود كه اطلاعات كامل آن از طريق شبكه اطلاع رساني كتاب در دسترس خواهد بود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي راه اندازي شبكه اطلاع رساني كتاب را گامي بزرگ در جهت تقويت زبان فارسي دانست و گفت: خوشبختانه اين مجموعه به دليل تجربه و سابقه اي كه دارد زماني شروع به فعاليت كرد كه بسياري از نهادهاي كنوني شكل نگرفت.
مسجدجامعي با بيان اينكه در حال حاضر تصوير روي جلد، معرفي كتاب و تعيين موضوع هاي كتاب ها در اختيار مخاطب قرار مي گيرد، اظهار داشت: هم اكنون در مرحله اي هستيم كه مي توانيم متن اثر را هم ارائه نماييم. البته لازم است حقوق صاحب اثر اعم از نويسنده، مترجم يا ناشر نيز در اين زمينه مورد توجه قرار گيرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه تصريح كرد: لازم است چارچوب حقوقي اثر و صاحب اثر مشخص شود اما در اين حد كه ما از طريق اينترنت به معرفي اثر كمك كرده ايم به نظر مي رسد خواست هر نويسنده و ناشري باشد، ولي براي استفاده از متن اثر بايد به قانون و حقوق معنوي صاحب اثر نيز توجه شود.
گفتني است به مناسبت دوازدهمين دوره هفته كتاب، خانه كتاب از يك سال پيش، بررسي اين طرح را شروع كرد و تاكنون موفق شده است بيش از ۱۰ هزار عنوان از صفحات اوليه (از ابتداي كتاب تا انتهاي مقدمه آن) كتاب هاي منتشر شده در سال ،۱۳۸۳ را به اطلاعات كتاب شناختي اضافه نمايد. اين اطلاعات از طريق سايت خانه كتاب به نشاني www.kerab.ir قابل دسترسي است.

مدارس استيجاري تهران خريداري مي شوند
007494.jpg
ايسنا: شوراي آموزش و پرورش شهر تهران با اختصاص ۳ ميليارد و ۷۵۰ ميليون تومان از محل درآمد فروش هنرستان حافظ به خريد مدارس استيجاري داراي حكم تخليه موافقت كرد.
اين شورا، مدارس «نورالمهدي» منطقه ،۱۱ «عترت» و «عدي» منطقه ،۱۰ «طليعه» و «جلوه حق» منطقه ،۱۷ «مريم ساوجي» منطقه ،۱۳ «اندرزگو» منطقه ،۱۲ «شهداي گمنام» منطقه ،۴ «محدث قمي» منطقه ،۲ «حسيني اسلامي» منطقه ۱۴ ، «۱۷ شهريور» منطقه ،۹ «شهيد منتظري» منطقه ،۶ «شهيد چمران» منطقه ،۱۵ «نبوي اسلامي» منطقه ،۱۶ «شهيد كشوري» منطقه ۱۹ و «ورزشگاه ۱۲۰۰ نفري» منطقه ۱۸ جزء مدارس استيجاري قرمز شهر تهران معرفي كرد كه به ترتيب اولويت خريداري مي شوند.

برخوردهاي قهرآميز معضل زنان خياباني را تشديد مي كند
مهر : معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي، اظهار داشت: اظهار نظرهاي غير كارشناسانه و راهكارهاي غير تخصصي نشانه بي اطلاعي از پيچيدگي آسيب هاي اجتماعي در جامعه امروز است و مشكلات موجود را تشديد مي كند لذا نبايد ناشيانه از دور نسخه پيچي كرد.
دكتر سيد حسن علم الهدايي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: همه به ياد داريم كه در سالهاي گذشته با چه جديتي نسبت به معتادان، فروشندگان مواد مخدر و قاچاقچيان برخورد شد اما آيا اين رفتارهاي سرسختانه نرخ رشد اين آسيب اجتماعي را در جامعه كاهش داد ؟ اگر اين طور است پس چرا هنوز درصد عمده اي از طلاق ها به دليل اعتياد و معضل مواد مخدر در خانواده ها رخ مي دهد ! مگر در مشهد چنين برخورد قهرآميزي از سوي يك مرد صورت نگرفت. آيا اين رفتار تاثيري داشت و آيا براي هميشه ريشه اين معضل در مشهد خشكانده شد ؟ مسلما خير.
وي با تاكيد بر اينكه بايد دلايل رشد چنين آسيب هايي در جامعه بررسي و مورد كنكاش قرار گيرد، اظهار داشت: درصد قابل توجهي از زنان خياباني سابقه بيماريهاي روحي و رواني و اخلاقي داشته و به تدريج در چنين وضعي گرفتار مي شوند كه در اين راستا نياز اقتصادي و مالي را نبايد ناديده گرفت. لذا شايد بهتر باشد به جاي سربه نيست كردن آنها در فكر توانمند سازي اين زنان باشيم كما اينكه بارها در طي گفتگوهايي كه با زنان خياباني جمع آوري شده در مراكز بازپروري داشتيم تعداد قابل توجهي از آنها اعتراف كرده اند كه اگر بتوانند روي پاي خود ايستاده و وزندگيشان را اداره كنند، ديگر هرگز تن به اين كار ندهند.
دكتر علم الهدايي در ادامه تصريح كرد: بايد بررسي كرد كه چرا سن روسپي گري زنان كاهش يافته و آيا اين پديده با افزايش فرار دختران از خانه و كاهش سن فرار رابطه اي دارد، اگر چنين باشد بايد از طريق آموزش و راهكارهاي پيشگيرانه از بروز فاجعه عظيم در آينده جلوگيري كرد نه اينكه با نگاه قهر آميز بر روي آنها شمشير كشيد چراكه مسلما برخوردهاي قهرآميز موجب عبرت اين زنان نمي شود.
از سوي ديگر مدير كل بهزيستي استان تهران نسبت به افزايش زنان خياباني مبتلا به اعتياد تزريقي و بيماريهاي مقاربتي مانند ايدز در جامعه هشدار داد و گفت: زنان خياباني داراي بيماريهاي مقاربتي عامل ۱۵ درصد ابتلا به ايدز در ميان افراد جامعه و به خصوص جوانان هستند.

حجت الاسلام  رييسي :
بيش  از دو سوم  دادسراها در كشورشروع  به  كار كردند
گروه اجتماعي: معاون  اول  قوه  قضاييه  گفت : در سطح  كشور بيش  از دو سوم  دادسراها شروع  به  كار كردند.
حجت الاسلام  و المسلمين  رييسي  درگفتگو باخبرنگاران  افزود: يك  سوم  دادسراهاي  باقيمانده  نيز تا پايان  سال  جاري  شروع  بكار خواهندكرد. وي  گفت : شوراهاي  حل  اختلاف  توانسته اند به  ۳۰ الي  ۴۰ درصد پرونده هاي  وارده  رسيدگي  كنند كه  رسيدگي  كافي  و ارتقا ي كمي  و كيفي  نياز به  اعتبارات  و بودجه  كافي  دارد. وي  اظهار اميدواري  كرد دولت  و مجلس  در مورد تخصيص  اعتبارات  مورد نياز دستگاه  قضايي  مساعدت  كافي  را مبذول  نمايند.
رييسي  افزود: در سال  پاسخگويي  هم  مجلس  و هم  دولت  و هم  دستگاه  قضايي  بايد به  افكار عمومي  يك  پاسخگويي  جامع  در رابطه  با مبارزه  با مفاسد اجتماعي  بدهند و اميدواريم  عملكردها به  صورت  شفاف  به  مردم  اطلاع  رساني  شود. اين  مسئول  گفت : قضا، زندان  و پرونده  ،همه  اينها يك  اصل  هستند و بايد ساختارها و بسترهاي  ناهنجاريهاي  اجتماعي  و فساد با وضع  قانونهاي  عادلانه  و اجراي  دقيق  آنها از بين  بروند.
وي  بر كاهش  ورودي  پرونده  به  مراجع  قضايي  با تاسيس  و راه  اندازي  شعب  قضايي  تاكيد كرد و گفت : در مراجع  قضايي  يك  دوم  پست هاي  اداري  خالي  است  و در پست هاي  قضايي  نيمي  از كادر مصوب  مشغول  كار هستند.
وي  تاكيد كرد: ما بايد با جذب  نيرو و توسعه  فضاهاي  قضايي  تا جايي  پيش  برويم  كه  فقر و بيكاري  و زمينه هاي  فساد از بين  برود و اخلاق  و معنويت  رشد يابد و با ايجاد امنيت  در جامعه  با اشرار و خلافكارها برخورد شود.

برندگان  جايزه  ۲۰۰۴ سازمان  ملل
براي  مبارزه  با مواد مخدر اعلام  شدند
ايرنا: سه  سازمان  غيردولتي  و يك  فروشگاه  بزرگ ، به  عنوان  برندگان  جايزه  ۲۰۰۴ جامعه  مدني  مقر اروپايي  سازمان  ملل  در وين  معرفي  شدند.
سه  سازمان  غيردولتي  از كشورهاي  پرو، روسيه  و آلباني  و نيز يك  فروشگاه  زنجيره اي  از كشور كلمبيا طي  مراسمي  كه  چهارشنبه  در تالار تاريخي  شهر وين  برگزار شد، به  عنوان  برندگان  اين  جايزه  معرفي  شدند.
جوايز جامعه  مدني  سازمان  ملل  وين  همه  ساله  به  سازمان هاي  غيردولتي  كه  از طريق  مبارزه  با استعمال  مواد مخدر، جرايم  و ديگر رفتارهاي  نابهنجار اجتماعي  از خود تعهد نشان  داده اند، اهدا مي شود.
به  گزارش  مركز اطلاع رساني  سازمان  ملل ، وزير خارجه  اتريش  در اين  مراسم  ضمن  تشريح  رابطه  ميان  جامعه  مدني  و آزادي  گفت : جامعه  مدني  با شور و علاقه  خود و درگير شدن  با مسايل ، به  گونه  تعيين كننده  اي  به  دمكراسي  و حقوق  بشر كمك  مي كند.
مركز اطلاعات  و آموزش  جلوگيري  از استعمال  مواد مخدر پرو به  نام  سدرو كه  به  پنج  هزار كودك  و جوان  خياباني ، ۱۴۵ واحد تجاري  و ۲۱۵ مركز فرهنگي  روستايي  كمك  و آموزش  در ارتباط با مواد مخدر ارايه  كرده  است ، يكي  از برندگان  جايزه  سال  ۲۰۰۴ است .

نمايشگاه بزرگ تجهيزات پزشكي و دارويي كشور دوم ديماه برگزار مي شود
گروه اجتماعي: پنجمين نمايشگاه بزرگ تخصصي تجهيزات و وسايل پزشكي- آزمايشگاهي و دارويي كشور از تاريخ دوم لغايت چهارم دي ماه سال جاري در مركز همايشهاي بين المللي رازي برگزار مي گردد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين المللي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران همزمان با بزرگترين همايش پزشكي كشور نمايشگاه بزرگ تجهيزات پزشكي، دارويي و نرم افزارهاي پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي ايران، مركز همايشهاي بين  المللي رازي از تاريخ دوم لغايت چهارم ديماه سال جاري برگزار مي گردد.
شايان ذكر است، بزرگترين همايش پزشكي كشور در موضوعات پزشكي- پوست و مو- تغذيه و رژيم درماني- ليزر- جراحي- طب فيزيكي- قلب- گوارش- گياه درماني- ناباروري- اورژانسها- اطفال- ارولوژي- طب ورزشي با حضور پزشكان سراسر كشور برگزار مي گردد و به منظور آشنايي پزشكان كشور با توانمنديها و تازه هاي محصولات پزشكي و دارويي نمايشگاه بزرگ تجهيزات پزشكي و دارويي برگزار مي گردد.
افراد علاقه مند جهت حضور در همايش و نمايشگاه مذكور مي توانند به سازمان نظام پزشكي مراجعه نمايند.

يادداشت
پيوند خجسته
كمتر از يك ماه ديگر سالگرد زلزله بم كه در جريان آن ۴۰ هزار نفر جان باختند فرا مي رسد. زلزله هفت ريشتري بم آنچنان مهيب و دهشتناك و ويرانگر بود كه هنوز آثار و پيامدهاي زيانبار آن از ذهن و فكر كمتر شهروند و مديري رخت بربسته است.
كارشناسان و پژوهشگران برجسته جهان در حوزه زمين شناسي هنوز نتوانسته اند زمان دقيق وقوع زلزله را پيش بيني و يا حتي پيشگويي كنند! ناتواني در دسترسي به زمان دقيق وقوع زلزله، برنامه ريزي براي تدابير پيشگيرانه به منظور كاهش تلفات جاني را صد چندان مي كند.
هفته گذشته در تهران سمينار زلزله بم و ايمني شهر برگزار شد. برپايي چنين نشست هايي زماني اهميت مي يابد كه بدانيم شهر تهران روي گسل زلزله با خطر زياد واقع شده است.
مديريت شهري تهران اعم از شهرداري و شوراي شهر برنامه ها و تدابير ويژه اي را براي نظارت مستمر و دقيق بر نحوه ساخت وساز بناهاي شهري و بهسازي و بازسازي بافت فرسوده شهر و آماده سازي شهروندان به هنگام وقوع زلزله را در دستور كار قرار داده اند.
گرچه همه اينها به جاي خود ارزشمند و ضرورت انكارناپذير است ولي كافي نيست.شهروندان اين مرزوبوم نيز كه زندگي در اين ديار را پذيرفته اند، بايد زندگي با مختصات چنين جامعه اي را در خلوت ذهني خود بپذيرند و به اين نكته واقف شوند كه اگر مي خواهند هول و هراس تدريجي و انتظار آزاردهنده براي وقوع زلزله را از خود دور كنند هر كدام به سهم و اندازه خويش بايد وارد ميدان شوند و مشاركت را در اوج همراهي و همدلي معنا كنند. آشنايي با فنون امدادرساني، دغدغه  و وسواس و اطمينان خاطر از استحكام سازه هاي ساختماني و پي جويي آخرين راه هاي پيشگيرانه از حوادث غيرمترقبه از جمله رفتارهاي فردي و خانوادگي است كه چنانچه به دغدغه  و دلمشغولي مديريت بحران زلزله در شهرها پيوند خورد، پيوندي خجسته را شكل مي دهد و نتايج ارزشمندي را براي خانواده ها و سرزميني كه در آن زندگي مي كنيم به ارمغان خواهد آورد.
عباس اسدي

آيين  نامه  كميسيونهاي  تخصصي  روانشناسي  باليني  و خانواده  تصويب  شد
ايرنا:رييس  سازمان  نظام  روانشناسي  و مشاوره  گفت : كليات  آيين  نامه هاي  كميسيون  هاي  تخصصي  روانشناسي  باليني  و خانواده  به  تصويب  اين  سازمان  رسيد.
دكتر غلامعلي  افروز در مشهد به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  گفت : اين  نتيجه  طي  نشستي  با حضور اعضاي  سازمان  در مشهد حاصل  شد.وي  افزود: در اين  كميسيونها ضوابط مربوط به  صدور شماره  نظام  روانشناسي ، مشاوره  و پروانه  اشتغال  روانشناسان  و مشاوران  واجد شرايط تدوين  شد.
او گفت : همچنين  سقف  تعرفه هاي  خدمات  روانشناسي  تصويب  شد. وي  افزود: در اين  چارچوب  حداكثر سقف  تعرفه  مورد نظر براي  روانشناسان  و مشاوران  در تهران  ۲۰۰ هزار ريال  است .او گفت : براين  اساس  حداقل  مدرك  تحصيلي  مورد نياز جهت  اخذ پروانه  اشتغال  در اين  حرفه  مدرك  فوق ليسانس (كارشناسي  ارشد ) و همچنين  داشتن  تجارب  ارزشمند علمي  و حرفه اي  مي باشد.رييس  سازمان  نظام  روانشناسي  و مشاوره  افزود:هم اكنون  حدود ۳۰۰۰ روانشناس  با مدرك  فوق  ليسانس  به  بالا در سطح  كشور وجود دارد. وي  هدف  سازمان  نظام  روانشناسي  و مشاوره  را ارتقاي سطح  بهداشت  رواني  جامعه  از طريق  كمك  به  رشد دانش  مشاوران  واجد شرايط و حمايت  از حقوق  آنان  عنوان  كرد.او با اشاره  به  لزوم  توسعه  خدمات  روانشناسي  و مشاوره  در ايران  گفت : امروزه  مراجعه  به  روانشناس  تنها توسط بيماران  رواني  و مشكل دار صورت  نمي گيرد زيرا بر اساس  بررسيهاي  به  عمل  آمده  افرادي  كه  از خدمات  روانشناسي  و مشاوره  به  نحوي  برخوردارند در زندگي  فردي  و اجتماعي  موفقتر هستند.
وي  افزود: پيشگيري  از اختلالات  رفتاري  و رواني  در جامعه  از اهداف  ديگر است  و در اين  راستا همانگونه  كه  مراجعه  به  پزشك  و انجام  آزمايشهاي  پزشكي  يك  امر منطقي  و لازم  است ، مراجعه  مستمر به  روانشناس  و مشاور نيز بايد نهادينه  شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |