شنبه ۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۷ - Nov 27, 2004
بدون خريد ال.ان.جي، هند نمي تواند در طرحهاي نفتي ايران مشاركت كند
تكليف صادرات ال.ان.جي به هند اين هفته
مشخص مي شود
007515.jpg
گروه اقتصادي: هرگونه قرارداد براي واگذاري حوزه هاي نفتي كشور به هند بدون امضاي قرارداد صادرات ال.ان.جي به اين كشور امكان پذير نيست.
دكتر هادي نژادحسينيان معاون بين المللي وزير نفت كشورمان در گفت و گو با خبرنگار ما با تاكيد بر اين نكته عدم دستيابي دو كشور به يك توافق نهايي در اين زمينه را اختلاف نظر در زمينه قيمت صادرات ال.ان.جي اعلام كرد و تاكيد كرد كه طرف هاي هندي خواهان خريد گاز طبيعي مايع شده به قيمت هاي غيرقابل قبول از سوي ايران هستند.
مقامات وزارت نفت دليلي نمي بينند تا قيمت كمتري نسبت به ديگر كشورهاي صادركننده گاز طبيعي مايع شده با طرف هاي هندي را بپذيرند.
وي در مورد عدم توافق نهايي در زمينه صادرات گاز از طريق خط لوله نيز مشكل اصلي را اختلاف مرزي ميان هند و پاكستان اعلام كرد و تاكيد كرد كه با افزايش قيمت نفت خام تمايل دو كشور براي كسب امنيت انرژي از طريق صادرات گازي ايران افزايش يافته است.
وي علت عمده تعلل دو كشور در توافق اين زمينه را طرح هاي اكتشافي هند و پاكستان براي يافتن منابع جديد گاز اعلام كرد و افزود:  عليرغم پايان منابع موجود گاز دو كشور تا سال ۲۰۱۰ تعلل آنان براي نهايي شدن سرمايه گذاري هاي انجام شده در كشف منابع جديد گاز است.
وي خاطرنشان كرد كه پاكستان از تمايل بالايي براي صادرات گاز برخوردار است و علاوه بر ۶۰۰ الي ۷۰۰ ميليون دلار درآمد ارزي حاصل از ترانزيت گاز از ايران به هند اين كشور به واردات گاز ايران نيزعلاقمند است.
وي در پايان تاكيد كرد كه هرگونه مشاركت كشورهاي علاقمند در منابع نفتي كشور براساس سياست اعلام شده وزارت نفت با خريد سالانه ۵ ميليون تن ال.ان.جي در مقابل مشاركت در هر ۶۰ هزار بشكه نفت در ميدان هاي نفتي در حال مناقصه كشور ممكن است.
قرار است وزير نفت و انرژي هند، اين هفته به ايران سفر كند.
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت اعلام كرده است: در مذاكرات تهران به پيشرفتهاي خوبي رسيديم، اما هنوز بر سر قيمت گاز طبيعي مايع شده به تفاهم نرسيده ايم.
در سفر وزير نفت و انرژي هند به ايران كه يك روزه خواهد بود، مشخص مي شود كه هند مشاركت در توسعه كدام يك از سه ميدان جفير، آزادگان شمالي و يا يادآوران را خواهد پذيرفت و در نتيجه در همين سفر تفاهمنامه هايي امضا مي شود.

در روزهاي آينده
رئيس جمهوري وزير راه پيشنهادي خود را
به مجلس معرفي مي كند
مهر: معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهوري گفت: سيدمحمد خاتمي، رييس جمهوري كشورمان، وزير راه و ترابري پيشنهادي خود را در روزهاي آينده به مجلس معرفي مي كند.
مجيد انصاري درباره انتخاب وزير براي وزارت راه و ترابري اظهار داشت: رييس جمهوري فعلا مشغول بررسي افراد مورد نظر براي تصدي پست وزارتي اين وزارتخانه است و هنوز به نتيجه نهايي در اين باره نرسيده است.
وي در عين حال خبر داد: اميد مي رود تا رييس جمهوري با انتخاب گزينه مورد نظر خود براي تصدي وزارت راه و ترابري، وي را در روزهاي آينده به مجلس شوراي اسلامي معرفي كند.
معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهوري از معرفي افراد مورد نظر رييس جمهوري براي تصدي وزارت راه و ترابري خودداري كرد.
به گزارش مهر، بنابر اخبار موثق، از تمامي افرادي كه براي تصدي وزارت راه و ترابري از جمله محمد كاظم ميرولد رييس سابق ديوان محاسبات، محمد رحمتي معاون سابق ساخت و توسعه راه هاي وزارت راه و ترابري، احمد صادق بناب سرپرست فعلي اين وزارتخانه، محمد سعيدي كيا رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي، حسين قاسمي مديرعامل منطقه آزاد كيش، مصطفي نوريان رييس سازمان هواشناسي، محمد رضا برزگر و عبدالله نوروزي كه از مديران قديمي وزارت راه و ترابري هستند، نام برده شده است، سه گزينه اول از شانس بيشتري براي تصدي پست وزارت راه و ترابري برخوردارند. به نظر مي رسد نظر مساعد مجلس به نامزدهايي كه گرايشات خاص جناحي ندارند بيشتر باشد. ميرولد بناب و سعيدي كيا در زمره اين افراد هستند.

محققان ايراني موفق به ابداع روش انتقال ژن به گياه گندم شدند
ايسنا: پژوهشگران دانشگاه تهران براي نخستين بار در جهان به شيوه اي ساده، سريع و موثر براي انتقال ژن به گياه گندم با استفاده از اگروباكتري دست يافتند.
دكتر هوشنگ عليزاده، عضو هيات علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران و ابداع كننده اين روش گفت: روشهاي انتقال ژن به گياه گندم از كارايي زيادي برخوردار نيستند كه در اين تحقيق تلاش كرديم كه روش موثري براي انتقال خصوصيات مفيد ژنتيكي به اين گياه دست يابيم.وي درصد موفقيت اين روش را بيش از ۵۰ درصد عنوان و تصريح كرد: با اين روش هر رقم گندم را مي توان در مدت تنها يك ماه توليد كرد. از اين روش مي توان براي انتقال ژن ها به گندم با هدف ارتقاي كيفيت آن و نيز توليد مواد دارويي استفاده كرد.
دكتر عليزاده در پايان خاطرنشان كرد: طراحي و ابداع اين روش در مدتي حدود يك سال انجام شده است.

براي كمك به واردكنندگان و صادركنندگان كالا و خدمات
بانك مركزي زيان ناشي از مخاطره نوسانات نرخ ارزهاي بين المللي را پوشش مي دهد
گروه اقتصادي: اداره سياست ها و مقررات ارزي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با توجه به درخواست هاي واردكنندگان و صادركنندگان كالا و خدمات براي كاهش خطر حاصل از نوسانات نرخ برابري ارزهاي كشورها در برابر يكديگر و نرخ بهره ارزي، طي بخشنامه اي نحوه تشخيص و برقراري تمهيدات لازم براي بكارگيري راهكارهاي مالي پوشش اين مخاطرات را در بازارهاي بين المللي از طريق كارگزاران اين بانك براي دريافت ها و پرداخت هاي برون مرزي اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين بخشنامه براي انجام مطلوب امور مربوط و فراهم كردن زيرساخت هاي لازم بانك مركزي مي تواند تشكيلات و سازمان لازم براي ارائه اين خدمات را ايجاد كند.
اين تشكيلات مي تواند با تهيه تجهيزات و امكانات نرم افزاري و سخت افزاري لازم و نظام هاي اطلاعاتي ضروري از قبيل منابع خبري دوره هاي آموزشي لازم براي كاركنان اجرا كند.
در اين بخشنامه همچنين بر تعيين و تدوين قراردادهاي حقوقي ميان بانك ومشتريان با رعايت قوانين و مقررات عمومي كشور و انواع عمليات مجاز و ابلاغ دستورالعمل هاي اجرايي لازم براي واحدهاي مربوط به بانك مركزي تاكيد شده است.
ايجاد نظام هاي مالي و حسابداري و گزارش دهي و برقراري ارتباط با كارگزاران خارجي، انعقاد قراردادهاي لازم و تعيين سقف و انواع عمليات پوششي مورد نظر از ديگر مواردي است كه در اين بخشنامه مورد تاكيد قرار گرفته است.
اجراي اين مقررات به شعبه هاي ارزي بانك ها ابلاغ و بانك مركزي بر حسن اجراي آن نظارت خواهد كرد.

افزايش قيمت نفت ، كاهش قيمت دلار
گروه اقتصادي: در حالي كه خرابكاري در خط لوله نفتي عراق و كاهش صادرات نفت اين كشور و گزارش هاي كاهش ذخاير سوخت در آمريكا به ادامه رشد قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني منجر شده است، پورنومويوسيگانتورو رئيس اوپك پيش بيني كرد كه نيمه نخست سال آينده ميلادي با كاهش تقاضاي نفت قيمت ها تعديل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما اين در حالي است كه بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان نيز از كاهش تقاضاي نفت در بازارهاي جهاني ابراز نگراني كرده است.
روز پنج شنبه مقامات ونزوئلايي نيز با ابراز نگراني از كاهش قيمت نفت بر ضرورت پيش بيني براي جلوگيري از آن تأكيد كرده اند.
روز جمعه قيمت نفت خام به دليل تعطيلات بازار در آمريكا تحول تازه اي در قيمت نفت رخ نداد ولي با توجه به نگراني هاي موجود در بازار روز پنج شنبه قيمت نفت برنت با ۵۳ سنت افزايش به ۳۵/۴۵ دلار رسيد. در نيويورك روز چهارشنبه قيمت نفت سبك آمريكا از ۴۹ دلار گذشت.
دولت آمريكا در روز چهارشنبه در گزارشي از كاهش ذخاير سوخت خبر داد. اين گزارش علاوه بر افزايش قيمت نفت خام بر افزايش ۱۵ درصدي قيمت گاز طبيعي نيز منجر شد.
اكثر دست اندركاران بر ادامه شرايط موجود تأكيد و از شدت سرما و تأثير آن بر افزايش قيمت ها ابراز نگراني كرده اند. قيمت سبد نفتي اوپك در هفته گذشته به ۶۹/۳۸ دلار رسيد.
ادامه كاهش قيمت دلار
و افزايش قيمت طلا
در بازارهاي جهاني قيمت دلار به كاهش خود در برابر ديگر ارزهاي معتبر بين المللي ادامه داد و قيمت طلا نيز روز پنجشنبه به قيمت بي سابقه ۴۵۲ دلار براي هر اونس رسيد. روز پنج شنبه هر يورو در مقابل ۳۲/۱ دلار معامله شد و هر دلار در مقابل ين واحدپول ژاپن نيز با ادامه كاهش به ۴۱/۱۰۲ ين رسيد. ادامه كاهش ارزش دلار به رونق صادرات كالاهاي آمريكايي و افزايش فشار بر اقتصاد كشورهاي اروپايي از جمله آلمان و فرانسه منجر شده است. شرايطي كه بانك هاي مركزي اروپايي راه حلي براي آن ارائه نكرده اند.

دفتر جمعيت سازمان ملل متحد:
جمعيت ايران سال ۲۰۲۵ به مرز ۱۰۰ ميليون نفر
خواهد رسيد
فارس: دفتر جمعيت سازمان ملل متحد پيش بيني ايران تا سال ۲۰۲۵ ميلادي به مرز ۱۰۰ ميليون نفر افزايش خواهد يافت.
دفتر جمعيت سازمان ملل متحد همچنين پيش بيني كرد: جمعيت ايران در سال ۲۰۱۵ ميلادي به ۸۷ ميليون نفر خواهد رسيد و در سال ۲۰۵۰ ميلادي نيز بيش از ۱۲۱ ميليون نفر در ايران زندگي خواهند كرد.
دفتر جمعيت سازمان ملل همچنين با اعلام اين كه جمعيت جهان تا سال ۲۰۱۵ به ۷ ميليارد و ۲۰۰ ميليون نفر خواهد رسيد، اين رقم را درسال ۲۰۲۵ميلادي ۷ ميليارد و ۹۰۰ ميليون نفر پيش بيني كرد و نوشت: جمعيت در سال ۲۰۵۰ ميلادي به ۹ ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر افزايش خواهد يافت.

گفت وگوي امروز
تسهيلات خريد واحدهاي مسكوني دست دوم
حداقل تا يك ماه آينده در بانك هاي دولتي پرداخت مي شود

گروه اقتصادي: گرچه مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار مبني بر پرداخت تسهيلات خريد به واحدهاي مسكوني دست دوم هنوز توسط بانك مركزي به بانكها ابلاغ نشده اما اين مصوبه اظهار نظرهاي متفاوتي را با خود به همراه داشته است. با احمد فرشچيان مديرعامل بانك مسكن پيرامون اين تسهيلات و آثار آن بر بازار مسكن گفت و گو كرده ايم.
***
* با وجود اعلام مصوبات شوراي پول و اعتبار توسط بانك مركزي چرا در خصوص شرايط و چگونگي پرداخت تسهيلات خريد واحدهاي مسكوني دست دوم اظهارنظر نمي كنيد؟
- بحثي در شوراي پول و اعتبار در خصوص پرداخت تسهيلات خريد به واحدهاي مسكوني دست دوم مطرح شده و يكي از ناظران اين شورا خبر مذكور را منتشر كرده است. هنوز به طور رسمي اين مصوبه به ما ابلاغ نشده و آنچه مي دانيم شنيده هايي از رسانه هاي جمعي است. اين مصوبه تنها پس از ابلاغ به بانك ها اجرايي خواهد شد. اعلام پيش از موعد اين خبر باعث آثار مثبت و منفي بسياري در بازار مسكن خواهد شد و بيشتر متضررشدن خريداران مسكن كه از پشتوانه  مالي كافي برخوردار نيستند را به همراه دارد. تا جايي كه اطلاع دارم اعضاء و كارشناسان شوراي پول و اعتبار متعهد هستند تا خبري را قبل از طي مراحل و اجرايي شدن آن عنوان نكنند تا هر زماني كه بانك مركزي به مصلحت بداند موضوع اعلام و منتشر شود .گرچه با اعلام مصوبات شوراي پول و اعتبار از سوي بانك مركزي صحت اين خبر را رد نمي كنم.
* اين مصوبه تا چه زماني قابليت اجرايي خواهد داشت؟
- از آنجا كه مصوبات شوراي پول و اعتبار در پايان جلسه به امضاي اعضاء اين شورا مي رسد براي اجرايي شدن اين مصوبه پس از ابلاغ آن يك الي دو هفته زمان لازم است تا مراحل مورد نياز براي پرداخت آن در بانكها طي شود. با اين اوصاف به نظر مي رسد تسهيلات مذكور طي چند هفته آينده (حداقل يك ماه) در همه بانكهاي دولتي قابل پرداخت خواهد بود اما شرايط، ميزان و چگونگي پرداخت آن از سوي بانكها، پس از ابلاغ موضوع توسط بانك مركزي اعلام خواهد شد (قبلا اين تسهيلات فقط توسط بانك مسكن پرداخت مي شد). تا زماني كه اين موضوع رسما از سوي بانك مركزي به بانك مسكن ابلاغ نشود، نمي توانم در خصوص ميزان اين تسهيلات و شرايط پرداخت آن اظهار نظر كنم چرا كه اين امر باعث تاثير مثبت يا منفي بر بازار مسكن خواهد شد. بايد دقيقا مبلغ تسهيلات، نرخ سود و چگونگي تقسيط آن و اين كه بازپرداخت آن چندساله خواهد بود مشخص شود تا بتوان در خصوص آن اظهار نظر كرد.
* از آنجا كه با كمبود تقاضاي موثر در بازار مسكن مواجه هستيم آيا اين تسهيلات تاثيري در افزايش قيمت ها خواهد داشت؟
- اين تاثير بسته به ميزان تسهيلات خريد مسكن خواهد داشت هر قدر اين تسهيلات بيشتر باشد، آثار آن بر افزايش قيمت ها حادتر خواهد بود. اگر اين تسهيلات بر مبناي مبلغ ۱۲ ميليون تومان كنوني پرداخت شود حتما آثار منفي در زمينه رشد قيمت ها خواهد داشت، در صورتي كه اين تسهيلات مثلا ۴ ميليون تومان باشد تاثيري در بازار مسكن نخواهد داشت و اگر پرداخت تسهيلات بدون محدوديت مبلغ باشد رونق بازار و افزايش قيمت ها را در پي خواهد داشت. ميزان تاثيرگذاري تسهيلات خريد واحدهاي مسكوني دست دوم بر بازار مسكن به عواملي مانند مبلغ اين تسهيلات و اينكه با چه نرخي تقسيط شده و چند ساله بازپرداخت خواهد شد، دارد. گرچه پرداخت تسهيلات نامحدود خريد مسكن از نظر سقف تسهيلات مانند آنچه توسط بانكهاي خصوصي اعمال مي شود موجب فعال ترشدن بازار مسكن مي شود، اما آثار تخريبي را در زمينه رشد قيمت ها در پي خواهد داشت.
* پرداخت اين تسهيلات چه تاثيري بر بازار مسكن دست اول خواهد داشت؟
- پرداخت اين تسهيلات تاثير مثبت يا منفي بر بازار خريد و فروش واحدهاي مسكوني دست اول و نوساز نخواهد داشت بلكه قيمت واحدهاي دست دوم را افزايش مي دهد و گرچه تا به حال واحدهاي دست دوم از واحدهاي نوساز دست اول ارزان تر بوده با اين تسهيلات و حذف قيد نوساز دست اول براي پرداخت آن قيمت واحدهاي غيرنوساز بالاتر خواهد رفت، گرچه اين امر به معني كاهش قيمت واحدهاي دست اول نخواهد بود.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |