شنبه ۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۷ - Nov 27, 2004
مشكل امنيتي جديدي در IE كشف شد
اينترنت اكسپلورر ۶ ؛مرورگر خطرناك
007488.jpg
گروه انفورماتيك: متخصصان فناوري در مورد استفاده از مرورگر معروف و محبوب مايكروسافت «اينترنت اكسپلورر» هشدار دادند كه اين مرورگر يك اشكال اساسي در سيستم امنيتي خود دارد كه باعث اختلال سيستم كامپيوترها خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «آرسي هينيون» كه يك مشاور اطلاعات و امنيتي فنلاندي است، روز پنج شنبه در اين باره گفت: اين يك مشكل شديد امنيتي است و هر كامپيوتري كه تحت اين برنامه در حال اجراست مي تواند در معرض خطر باشد.
وي در ادامه افزود : ما به تمام كاربران توصيه مي كنيم تا زماني كه مايكروسافت وصله جديدي براي رفع اين اشكال ارائه نكرده از اين مرورگر استفاده نكنند.
وي همچنين اظهار داشت كه مايكروسافت رفع اين اشكال را يكي از اولويت هاي اصلي برنامه خود اعلام كرده است.
هينيون بر اينكه هيچ كدام از مرورگرها و محصولات ديگر شركت نرم  افزاري مايكروسافت با اين مشكل امنيتي روبه رو نيستند تاكيد كرد.
طبق آمار ارائه شده توسط فنلاندي ها ويروسي كه اين اشكال امنيتي را بوجود آورده بوفرا نام گرفته و از لحاظ رده بندي، ششمين ويروس تخريب كننده در سطح جهان است.
بوفرا به عنوان يك كرم اينترنتي شناخته شده است و توسط ايميل خود را پخش مي كند، تفاوتي كه با ديگر ويروسها دارد در اين است كه تنها از طريق يك لينك اينترنتي اجرا مي شود و احتياجي به ضميمه ايميل و غيره ندارد.

ابداع روش انتقال ژن به گندم با كمك اگروباكتري
توسط ايراني ها
007491.jpg
گروه دانش: پژوهشگران دانشگاه تهران براي نخستين بار در جهان به شيوه اي ساده، سريع و موثر براي انتقال ژن به گياه گندم با استفاده از اگروباكتري دست يافتند.
هوشنگ عليزاده، عضو هيات علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران و ابداع كننده اين روش به ايسنا گفت: روشهاي فعلي انتقال ژن به گياه گندم از كارايي زيادي برخوردار نيستند كه در اين تحقيق تلاش كرديم به روش موثري براي انتقال خصوصيات مفيد ژنتيكي به اين گياه دست يابيم.
او درصد موفقيت اين روش را بيش از ۵۰ درصد عنوان و تصريح كرد: با اين روش هر رقم گندم را مي توان در مدت تنها يك ماه توليد كرد.
از اين روش مي توان براي انتقال ژن ها به گندم با هدف ارتقاي كيفيت آن و نيز توليد مواد دارويي استفاده كرد. طراحي و ابداع اين روش در مدتي حدود يك سال انجام شده است.
به گفته عليزاده اولين انتقال اگروباكتري به گندم ۱۲ سال پيش به روش زيست پرتابي صورت گرفته است. اين روش در انتقال ژن وابسته به واريته گندم بوده و تنوع ژنتيكي ايجاد مي كند؛ يعني هميشه گندم يكسان توليد نمي شود و درصد موفقيت در اين روش تنها۱تا ۳ درصد است.

بهينه سازي شبكه فركانسي كشور
ظرفيت باند ارتباطي ايران چهاربرابر مي شود
گروه انفورماتيك: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تصميم دارد در برنامه چهارم توسعه براي بهينه سازي طيف فركانس كشور با برنامه ريزي هاي مختلف و بهره گيري از سيستم هاي ديجيتال نظير ترانك، ظرفيت باند ارتباطي را به چهاربرابر افزايش دهد.
به گزارش مهر، مسعود داوري نژاد، رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و معاون مخابراتي وزير ICT با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر به دليل وجود سيستم هاي سنتي بيسيم كه حجم زيادي از باند طلايي فركانس كشور را اشغال مي كنند، امكان پاسخگويي به نيازهاي متنوع و مختلف گروهها و دستگاهها وجود ندارد.
به گفته وي با راه اندازي سيستم ديجيتال ترانك توسط بخش خصوصي ضمن پاسخگويي به نيازهاي مجاز گروههاي مختلف امكان رقابتي كردن هزينه چنين سيستم ارتباطي بوجود خواهد آمد.
داوري نژاد تاكيد كرد: دولت وظيفه دارد منبع فركانس كشور را با سياستگذاري صحيح مورد استفاده قرار دهد و به همين دليل در سه سال گذشته به صورت جدي بر روي راه اندازي و بكارگيري سيستم ديجيتال ترانك مطالعاتي آغاز شده است.
او افزود: ما تلاش داريم تنوع خدمات ارتباطي را بوجود آوريم و اين كار را با بكارگيري بخش خصوصي انجام خواهيم داد.
به گفته وي، در حال حاضر در كلان شهرها ما با مشكل واگذاري فركانس روبرو هستيم زيرا در سيستم هاي قديمي بيسيم تنها يك نوع ارتباط پرحجم ارايه مي شود، اما به دليل مسايل فني اين سيستم ها حجم زيادي از باند طلايي را اشغال مي كنند، درحالي كه با بكارگيري فناوري هاي جديد ضمن رفع اختلال صوتي مي توان زمينه بهره برداري بسيار بيشتر از ظرفيت كانال هاي موجود را بوجود آورد.
داوري نژاد افزود: بر اين اساس مي توان خدمات متنوعي نظير پيامهاي نوشتاري، انتقال ديتا و اتصال بيسيم به شبكه تلفن شهري را نيز ارايه كرد.

كمك اينتل به لينوكس
گروه انفورماتيك: «اينتل» اخيراً توليدكنندگان كامپيوترهاي شخصي در چين و هند را براي ارائه سيستم عامل لينوكس بر روي سيستم هايي كه از طريق چيپ هاي اين كمپاني فعال هستند تحت فشار گذاشته است.
اين شركت ادعا كرده كه توليد كنندگان كامپيوترهاي شخصي بي نام ونشان و ارزان مي خواهند اين سيستم اجرايي لينوكس را ارائه دهد.
با اينكه اين شركت همكاري جدي با مايكروسافت دارد اما حاضر نيست بازار پررونق هند و چين را از دست بدهد.
اينتل به توليد كنندگان كامپيوترهاي شخصي يك كيت مجاني لينوكس كه به سرعت هم قابل نصب است ارائه مي دهد. اين كيت لنيوكس بر روي كامپيوترهاي «تحت اينتل» قابل اجراست و با پرينتر و ديگر ابزارهاي معمول كار مي كند.

كتابهاي ناياب در اينترنت
گروه انفورماتيك:انتشار كتاب هاي ناياب از طريق اينترنت با استقبال بيشتري از سوي كاربران روبه رو شده است.
از جمله نمونه هاي جالب اين قبيل كتب ناياب دائره المعارف زيست شناسي آمريكاي مركزي Biologia Centrali- Americanaاست كه در۵۸ مجلد در فاصله سالهاي ۱۸۷۹تا۱۹۱۵انتشار يافت و اكنون تنها هشت كتابخانه معتبر جهان دوره كامل آن را در اختيار دارند.
بنا بر گزارش ايرنا، به نوشته هفته نامه علمي «ساينس» اين دائره المعارف بي نظير كه همچنان مورد استفاده زيست شناسي، متخصصان طبقه بندي گونه ها، محققان در قلمرو زيستبوم شناسي و ديگر پژوهشگران است تنها مجموعه جامعي است كه اطلاعاتي ذيقيمت درباره گلها و گياهان و ارگانيزم ها و زيستبومهاي طبيعي منطقه در خود جاي داده است .
شما هم مي توانيد به اين كتاب در آدرس
www.sil.si.edu /DigitalCollections /bca دسترسي پيدا كنيد. در اين مجموعه اطلاعاتي در خصوص بيش از۵۸ هزار گونه زيستي از جمله ۲۰ هزار گونه كه در دوران تاليف كتاب در زمره گونه هاي تازه يافت شده بودند درج شده است.

سخت افزار
كنسولي براي سرگرمي
گروه انفورماتيك: دوست داريد با يكي از بهترين دستگاههاي پورتابل بازي كه در حال حاضر در بازار موجود است آشنا شويد؟
Nintendo DS با وجود سنگيني و بزرگي و كم بودن زمان تخليه باتري نسبت به دستگاههاي مشابه به علت مزاياي بسيارش توانسته به رقابت با بهترين هاي بازي بپردازد .
فرم حلزوني آن در رنگهاي نقره اي يا مشكي از دو صفحه LCD نيمه شفاف با وضوح تصوير ۱۹۲در۲۵۶ پيكسل به خوبي محافظت مي كند .
LCD با كيفيت رنگ بالا و نشان دادن بازي از دو بعد مختلف ، لذت بازي را چندين برابر مي كند ؛ به عنوان مثال در بازي سوپر ماريو ۶۴ DS ، علاوه بر دنبال كردن بازي به روش معمول ، مي توانيد اين كار را از طريق يك نقشه نيز انجام دهيد و جايگاه بعدي كاراكتر خود را با تماس دست بر صفحه LCD ، بر نقشه مشخص كنيد و با وجود فناوري ارتباط بي سيم ، شما در آن واحد مي توانيد با ۱۵ تن از دوستان خود كه حداكثر در فاصله ۳۰ متري از محل بازي قرار دارند ، ارتباط برقرار كرده يا به رقابت بپردازيد.
Nintendo DS با ابعاد ۳در۵/۸در۱۵ سانتي متر _ تقريبا سايز يك كامپيوتر جيبي _ داراي ساعت ، تقويم ، زنگ اخطار است و وقتي دستگاه را براي اولين بار روشن مي كنيد ، اسم ، زمان ، تاريخ دقيق ، تاريخ تولد و رنگ دلخواه شما را پرسيده و خود را با اين شرايط وفق مي دهد به عنوان مثال رنگ صفحه زمينه را به رنگ مورد علاقه شما تغيير مي دهد.
آخرين و بهترين مزيت اين دستگاه ، سازگاري آن با كارتريج هاي دستگاه بازي GBA است.

تار نما
كارگاه عكاسي
گروه انفورماتيك: اگر مي خواهيد در عكاسي به سطحي برسيد كه جزو عكاسان حرفه اي به حساب آييد و به دنبال كسي مي گرديد كه ايراد كارهايتان را با شما در ميان بگذارد ، مي توانيد از سايت DPchallenge.com ، كمك بگيريد.
مي توانيد سطح عكاسي ديجيتال خود را با شركت در مسابقات هفتگي اين سايت بالا ببريد.
ثبت نام در اين سايت به شما اجازه شركت دادن تعداد محدودي از عكسهايتان در مسابقات و نظردهي در مورد بعضي از عكسها را مي دهد وبا عضويت دائم در آن (ماهانه ۲ دلار) اجازه دسترسي به تمام مسابقات و ۱۰ مگابايت سهم حافظه سايت را داشته و از مزاياي ديگري هم بهره مند شويد.

هوش مصنوعي
كنترل آلودگي هوا توسط روبات ها
گروه دانش: روبات ها به زودي وظيفه تميزكردن هواي آلوده داخل خانه ها را به عهده مي گيرند .
انجمن صنعتي حمايت از محيط زيست شانگهاي اعلام كرد پژوهشگران آن در حال تحقيق بر روي روبات هايي هستند كه قابليت تسويه دود هاي سمي مانند فرمالدئيد (HCHO) را دارند.اين روبات ها مانند يك جمع كننده گرد و غبار عمل مي كنند و حتي مي توانند ذرات بسيار ريز معلق در هوا را كه از كشيدن سيگار توليد مي شوند، از فيلتر خود عبور دهند.به گزارش موج، روبات هاي مذكور ذرات يوني منفي را پخش مي كنند تا بتوانند ذرات بسيار ريز سمي را در هوا جذب و در اين عمل از نيروي الكتريسيته بسيار كمي استفاده مي كنند .
به گفته يك محقق مركز فناوري چين، اين روبات ها يا ديگر امكانات تسويه هوا، سبب توجه بيشتر مردم به افزايش كيفيت محيط زيست خود مي شوند.

نرم افزار
حفره امنيتي خطرناك جديد در WinAmp
گروه انفورماتيك:مؤسسه Security-Assessment جزئيات يك حفره امنيتي را منتشر كرده اند كه به حمله كنندگان امكان مي دهد زماني كه كاربري، صفحه وب به خصوصي را مشاهده مي كند، كنترل PC وي را در اختيار گيرند.
به گزارش system group اين باگ جديد كه خطايي مرزي در فايل IN_CDDA.dll بوده، جديدترين آسيب پذيري جدي در WinAmp است كه شامل نقصي است كه در ماه آگوست ايجاد شده و كنترل فايل هايي را به دست مي گرفته كه هكرها پيش از آن كه محققان به وجود آن پي ببرند، شروع به سو استفاده از آن كرده بودند.
اين باگ جديد، نقص موجود در فايل هاي بدون پوشش و نقص منتشر شده در ماه آوريل براي در اختيار گرفتن كنترل فايل هاي .xm، همگي مي توانستند با فريفتن كاربران آلوده و ترغيب و هدايت آنان به سوي وب سايت در بردارنده فايل ويژه اي، از كامپيوترهاي آنها براي برنامه هاي مخرب خود سو استفاده كنند كه سپس به صورت خودكار دانلود و اجرا مي شده اند.
باگ منتشر شده در اين هفته، مي تواند به شيوه هاي گوناگوني اجرا گردد كه خطرناك ترين آنها از طريق فايل فهرست موزيك هاي .m3u است.
اين فايل ها هنگامي كه بر روي وب سايت ميزبان شوند، به صورت خودكار دانلود شده و بدون هيچگونه تعامل و عمليات كاربر، بر روي WinAmp باز مي شوند. همين امر كافي است تا موجب ايجاد سرريزي گردد كه به فهرست موزيك مخرب امكان مي دهد كد مخرب مورد دلخواه و انتخاب خود را اجرا كند.
Nullsoft، بخشي از شركت آمريكا آنلاين، باگ موجود در نسخه ۵.۰۶ WinAmp را با وصله هايي كه از طريق وب سايت شركت در دسترس است، برطرف كرده اند. شركت Secunia كه از يك پايگاه داده آسيب پذيري ها پشتيباني و حفاظت مي كند، گفته است كه اين باگ از نظر ميزان خطرناك بودن، در درجه بالا و بسيار خطرناكي قرار گرفته است.
آسيب پذيري ماه آگوست WinAmp، خطرناك ترين آسيب پذيري امسال بوده است، زيرا پيش از آن كه وصله اي براي آن ارايه گردد، مورد بهره برداري و سوءاستفاده باگ ها و هكرها واقع شده است.اين باگ، نسخه ۰۴/۵ را كه تنها يك ماه از زمان انتشار آن مي گذرد، آلوده كرده است.

آن لاين
گسترش پاركهاي فناوري و مراكز رشد در دستور كار وزارت علوم
ايرنا: معاون فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، گسترش پاركهاي فناوري و مراكز رشد را در سراسر كشور از اولويتهاي جدي اين وزارتخانه دانست.
مصطفي كريميان اقبال گفت: هم اينك از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ۳۳ مجوز ايجاد مركز رشد در سراسر كشور صادر شده است و پيش بيني مي شود كه اين تعداد تا پايان امسال به ۴۰ مركز افزايش يابد.به گفته وي مراكز رشدي كه در سراسر كشور نياز است براساس پتانسيلهاي نيروي انساني موجود كه بسيار گرانقيمت تر از هر چيز ديگر و از جمله نفت است، گسترش مي يابد.او افزود: با توجه به نيروي كارآفرين فارغ التحصيل از دانشگاهها، حدود ۱۲۰ مركز رشد در كشور مورد نياز است.
كريميان اقبال ضمن تاكيد بر حمايت از ايجاد پاركهاي فناوري و مراكز رشد در كشور، گفت: سازمان علوم، تحقيقات براي ايجاد اين مراكز در حد توان خود از جمله در زمينه صدور مجوز و اعطاي اعتبار، همكاري مي  كند.

آف لاين
رايانه هاي كوانتومي مبتني بر كيوبيت ها ساخته شد
گروه دانش : محققان دانشگاه «ييل» موفق به ساخت رايانه هاي كوانتومي مبتني بر بيت هاي كوانتومي يا كيوبيت ها شده اند.
به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، با استفاده از روش الكتروديناميك كوانتومي مي توان بسياري از مدل هاي آزمايشگاهي را به توليد انبوه رساند، علاوه بر اينكه به زودي كاربرد آزمايشي اين مدارهاي كوانتومي در نسل جديد IC هاي كوانتومي آغاز مي شود فوتون هاي نوري فصل مشترك تراشه هاي الكترونيكي و مدارهاي الكترونيكي مرسوم را تشكيل خواهند داد.
از مزاياي اين روش اندازه نسبتا كوچك مخازن در حد يك ميكرون مربع است كه كيوبيت ها در آن قرار دارند. مزيت ديگر امكان دسترسي به اطلاعات بدون ايجاد اختلال در حالت هاي كوانتومي است كه بدين ترتيب مشكلي كه تا كنون در رايانه هاي كوانتومي وجود داشته برطرف مي شود.

كوچكترين لوله آزمايشگاهي جهان ساخته شد
ايسنا: دانشمندان انگليسي موفق به ساخت كوچكترين لوله هاي آزمايشي جهان شدند.
محققان دانشگاه هاي آكسفورد و ناتينگهام موفق شده اند كه واكنش هاي شيميايي را داخل لوله هايي از جنس اتم هاي كربن موسوم به «نانوتيوب» (نانو لوله) انجام دهند. اين لوله هاي آزمايشگاهي  به اندازه اي كوچك هستند كه ۳۰۰ ميليارد از آنها در يك نقطه قرار مي گيرد.
در اين روش ورقه هاي گرافيتي به ضخامت اتم در كنار يكديگر به شكل استوانه قرار مي گيرند. اين محققان نتايج واكنش ها را به كمك يك ميكروسكوپ الكتروني مشاهده كردند. اين تكنيك مي تواند در بهبود پروسه هاي صنعتي براي استفاده از واكنش هايي كه در آنها هر مولكول با پيوستن به ديگري زنجيره طويلي موسوم به پليمرها را تشكيل مي دهد، كمك كند.
هدف از بكار گرفتن اين روش تهيه همان مواد قبلي اما به روش ساده تر، ارزانتر و در فضاي كنترلي كمتر است.

رفع بوي بد دهان با ليزر
گروه دانش: دانشمندان توانستند با استفاده از ليزر، بوي بد دهان را از بين ببرند.
مجله «نيوساينتيست» روز چهارشنبه اين روش را درماني دقيق و موفقيت آميز براي رفع بوي بد دهان و همچنين عفو نت  لوزه ها خواند. بوي بد دهان معمولاً به علت جمع شدن باكتري به دور لثه ها و دندان ها بوجود مي آيد و زماني كه اين باكتريها تراكمشان در دهان و لوزه ها بيشتر شود بوي بدي از دهان متصاعد خواهد شد.
به گزارش رويتر اين روش درماني بافت، زيستي  باكتريها را كه در لوزه ها و دهان جا گرفتند متلاشي مي كند و به جاي آن يك بستر زخم مانند  به جاي مي گذارد كه باكتري ديگر قادر به زندگي و توليد مثل در آنجا نخواهد بود.درمان با استفاده از اين روش ۱۵ دقيقه زمان نياز دارد.
طبق نوشته هاي مجله نيوساينتيست نصف بيشتر بيماران با يك جلسه درمان شدند و آن دسته اي كه مشكلشان حادتر بود به دو يا سه جلسه براي درمان نياز داشتند.

۲۴۱ شركت چيني در نمايشگاه سبيت
۲۴۱ شركت چيني فعال در زمينه فن  آوري اطلاعات و الكترونيك در نمايشگاه فناوري اطلاعات و ارتباطات سيبت كه ماه مارس سال جاري ميلادي در هانوفر آلمان برگزار خواهد شد, شركت خواهند كرد.به گفته مسئولان سبيت چين بعد از كشورهاي آلمان و تايوان بيشترين شركت  كننده را در اين نمايشگاه دارد. در مجموع۶۲۰۰ شركت در نمايشگاه مذكور شركت خواهند كرد كه از اين ميان۱۵۰۰ شركت از منطقه آسيا و اقيانوسيه هستند. امسال از دو كشور تايوان و هنگ  كنگ نيز به ترتيب ۷۲۶ و ۱۴۸ شركت در نمايشگاه سبيت حضور خواهند داشت.

انتشار نوع جديدي از ويروس تلفن همراه
يك ويروس جديد تلفن هاي همراه هوشمند نوكيا را مورد تهاجم قرارداد.اين ويروس Skulls نام دارد و تصوير جمجمه سر را جايگزين تمامي آيكون هاي
دسك تاپ گوشي مي كند.
اين ويروس تمامي خدمات تلفن را از جمله SMSها وMMS ها را بي مصرف مي كند.اين ويروس اولين ويروس آلوده كننده تلفن همراه نيست اما اولين ويروس در نوع خود در جهت آلوده كردن تلفن همراه به روش فوق است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |