شنبه ۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۷ - Nov 27, 2004
اعلام نتيجه انتخابات اوكراين به تعويق افتاد
جنگ سرد جديد در اروپا
صف آرايي حاميان غرب
و روسيه در اوكراين
007533.jpg
گروه سياسي خارجي: ديروز درحالي كه ميانجيگران اروپايي سعي در حل و فصل مسالمت آميز بحران مربوط به نتايج انتخابات رياست جمهوري هفته گذشته اوكراين داشتند، بار ديگر هزاران نفر از هواداران ويكتور يوشچنكو نامزد حزب مخالف و مورد حمايت غرب به خيابان هاي كي يف پايتخت اوكراين آمدند و با مسدودكردن درهاي ورودي هاي ساختمان ۱۰ طبقه نخست وزيري مانع از ورود ويكتور يانوكوويچ نخست وزير و نامزد مورد حمايت دولت اوكراين و روسيه كه به عنوان پيروز اين انتخابات اعلام شده به ساختمان نخست وزيري شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه طرفداران يوشچنكو كه ملبس به لباس نارنجي - علامت مخالفان - بودند با فريادهاي «يوشچنكو، يوشچنكو» حمايت خود را از او اعلام كردند.
درهمين حال رهبران مخالف اوكراين روز پنجشنبه خواستار اعتصابات گسترده و سراسري در اين كشور شدند.
از سوي ديگر دادگاه عالي اوكراين در پاسخ به شكايات مخالفان اعلام نتايج نهايي انتخابات رياست جمهوري اين كشور را تا زمان رسيدگي به شكايات مربوط به وقوع تقلب در جريان اين انتخابات به تعويق انداخت. پس از آن كه روز چهارشنبه كميسيون انتخابات رياست جمهوري اوكراين «ويكتور يانوكوويچ» را به طور رسمي به عنوان نامزد پيروز اين انتخابات اعلام كرد، رقيب او «ويكتور يوشچنكو» با طرح شكايتي در ديوان عالي اعلام كرد در برگزاري اين انتخابات تقلب صورت گرفته است.
با وجود آن كه روسيه و اتحاديه اروپا با توجه به حمايت هاي قبلي خود از نامزدها به ترتيب در پذيرش و رد نتيجه آن موضع گرفته اند، اما در همين حال تلاش هاي ديپلماتيك براي ميانجيگري به منظور حل و فصل مسالمت آميز اين بحران تشديد شده است. در اين راستا ديروز الكساندر كواشنيوسكي، رييس جمهور فعلي و لخ والسا رئيس جمهور پيشين لهستان، خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، جان كوبيس، رييس سازمان امنيت و همكاري اروپا نيز براي حل اين بحران به كي يف رفتند. همچنين ديروز بعدازظهر اعلام شد والداس ادماكاس، رييس جمهور ليتواني نيز به درخواست لئونيد كوچما براي ميانجيگري به كي يف مي رود.
007536.jpg
در اقدام ديگري اتحاديه اروپا و سازمان ناتو روز پنجشنبه ضمن رد نتايج اعلام شده انتخابات رياست جمهوري اوكراين خواستار بازبيني نتايج اين انتخابات شدند. از سوي ديگر ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه ضمن استقبال از پيروزي ويكتور يانوكوويچ نامزد هوادار مسكو به وي تبريك گفت و خواستار عدم مداخله ساير كشورها در مساله انتخابات رياست جمهوري اوكراين شد. روساي جمهور ازبكستان و قرقيزستان هم ديروز با استقبال از انتخابات ويكتور يانوكوويچ به عنوان رئيس جمهور جديد اوكراين با ارسال پيام جداگانه به وي اين پيروزي را تبريك گفتند.

رقابت برغوثي و ابومازن براي جانشيني عرفات
007479.jpg
يك مقام شوراي انقلابي جنبش فتح روز گذشته اعلام كرد مروان البرغوثي، رئيس اين جنبش در كرانه باختري كه هم اكنون در زندان هاي رژيم صهيونيستي بسر مي برد، نمي تواند به عنوان نامزد جنبش فتح در انتخابات رياست تشكيلات خودگردان فلسطين، شركت كند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويتر از رام الله، احمد غانم در ادامه اعلام كرد برغوثي ۴۵ ساله كه به نامزدي در انتخابات رياست تشكيلات خودگردان فلسطين تصميم گرفته، بايد به عنوان نامزد مستقل در اين انتخابات شركت كند.
غانم علت اين امر را نامزدي محمود عباس، رئيس كنوني جنبش فتح از طرف اين جنبش دانست.
محمود عباس كه پيش از اين سمت نخست وزيري تشكيلات خودگردان را بر عهده داشت، چندي پيش به عنوان جانشين عرفات، به رياست جنبش فتح منصوب شد.
غانم پس از نشستي حدودا پنج ساعته در شهر رام الله در كرانه باختري، گفت: «نامزدي عباس بدين معني است كه درها براي نامزدي برغوثي بسته است.»
رژيم صهيونيستي برغوثي را به پنج بار زندان ابد محكوم كرده است.
از سوي ديگر پايگاه اينترنتي ايلاف از آمادگي و اعلام رسمي مروان برغوثي براي شركت در انتخابات آينده فلسطين و رقابت  با محمود عباس (ابومازن) خبر داد.
اعلام رسمي كانديد شدن برغوثي، ساعتي قبل از برگزاري شوراي انقلاب جنبش فتح و تاييد ابومازن براي كانديداتوري انتخابات آينده تشكيلات خودگردان از سوي اين شورا انجام گرفت.

برگزاري نشست اتحاديه اروپا - روسيه در لاهه
گروه سياسي خارجي: نشست سران روسيه و اتحاديه اروپا بعدازظهر پنجشنبه با رسيدن ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه به لاهه در هلند كار خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لاهه، در اين اجلاس به ويژه درباره انتخابات رياست جمهوري اوكراين كه از سوي بروكسل و واشنگتن زير سئوال رفته است، گفت و گو شد.
دولت هلند كه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را به عهده دارد، كمي پيش از آغاز نشست از مقامات اوكرايني خواستار تحقيقاتي درباره شكايات درباره روند انتخابات در اين كشور شده بود.
يان  پيتر بالكننده  نخست  وزير هلند و رئيس  دوره اي  اتحاديه اروپا، روسيه راشريك  استراتژيكي  دانست  كه اتحاديه  اروپا بايد به همكاري  با آن براساس منافع  مشترك  ادامه  دهد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  يورونيوز،وي  ازاقتصاد،امنيت ، نظام  قضايي  وفرهنگ  به عنوان  زمينه هاي  همكاري  اتحاديه  اروپا و روسيه  نام  برد و افزود: ما در بسياري  زمينه  ها به  پيشرفت  دست  يافته ايم  اما درهمه  آنها نيزبه  توافق  نرسيده ايم .
وي  افزود: ما تصميم  گرفتيم  به  كيفيت  در برابر سرعت  اولويت  دهيم  و هدف تقويت  همكاري  هاي  ما درسالهاي  نزديك  آينده  است .
به گزارش شبكه تلويزيوني سي.ان.ان ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه با تشكر از اعضاي جديد كميسيون اروپا بر اهميت همكاري اين كميسيون  با روسيه تاكيد كرد و خواستار رفع موانع تجاري، فرهنگي و غيره ميان دو طرف براي تماس بيشتر ملتهاي روسيه و اتحاديه اروپا شد.
پوتين در ادامه سخنان خود بر لزوم اجراي مفاد بيانيه مشترك روسيه و اتحاديه اروپا كه در نشست لوكزامبورگ صادر شد، تاكيد كرد.
پوتين درباره مذاكرات خود با مقامات اتحاديه اروپا اظهار داشت: در اين ديدار مسائل مختلفي از جمله همكاريهاي آموزشي و همچنين مسائل بين المللي بحث و گفت و گو شد.

اعتراف رامسفلد به روزهاي سخت آمريكا در عراق، پيش از انتخابات
وزير دفاع آمريكا گفت: نيروهاي آمريكا بعد از پشت سرگذاشتن چندين هفته خونبار در عراق، درحال برگزاري جشن شكرگزاري هستند و براي دنبال كردن شبه نظامياني كه درصدد برهم زدن انتخابات هستند بايد تلفات بيشتري را متحمل شوند.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، دونالد رامسفلد، در واشنگتن در جمع خبرنگاران اظهارداشت: هيچ شكي نيست كه حملات در هفته ها و ماه هاي آينده ادامه خواهد يافت و احتمالا در آستانه انتخابات اين حملات افزايش مي يابد.
براساس آمار پنتاگون در سه هفته و نيم اول نوامبر، ۱۰۹ سرباز آمريكايي در عراق كشته شده اند.از زمان حمله آمريكا به عراق، تاكنون ۱۲۳۰ سرباز آمريكايي كشته شده اند.درهمين حال نيروهاي تحت امر آمريكا در عراق روز پنجشنبه در تلاش براي آرام سازي مناطق ناآرام، به منطقه مثلث مرگ وارد شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، درگيري ها همچنان در نقاط مختلف عراق ادامه دارد.شهرك هاي لطيفيه، يوسفيه، محموديه و اسكندريه كه در منطقه به اصطلاح «مثلث مرگ» در شمال بغداد قرار دارند، محل اسكان مسلمانان اهل تسنن اند و شاهد حملات گسترده اين نيروها هستند.رييس نيروهاي ويژه كماندوي عراق جهت حمايت از اقدامات آمريكا در كنترل مجدد موصل، از بغداد عازم اين شهر شده است.
كشف آزمايشگاه سلاح هاي شيميايي در فلوجه
به گزارش واحد مركزي خبر شبكه اسكاي نيوز ديروز اعلام كرد كه يك آزمايشگاه سلاح هاي شيميايي در فلوجه عراق كشف شد. قاسم داود با اعلام اين خبر گفت: از اين كارگاه براي توليد مواد منفجره و مواد شيميايي استفاده مي شد.
وزير مشاور در امور امنيت ملي عراق گفت : از كارگاه مذكور بروشورهايي به دست آمد كه در آن شيوه توليد مواد سمي ازجمله باكتري سياه زخم توضيح داده شده است.درهمين  حال هانس بليكس رييس سابق سازمان ملل در عراق با اشاره به اين اظهارات گفت: زماني كه براي اثبات اين اظهارات اقدام كنيم خواهيم ديد كه اثري از آنها وجود ندارد.
پاكسازي ۵۰ درصد خانه هاي فلوجه
ايسنا به نقل از رويتر نوشت: فرمانده ارشد ارتش آمريكا گفت كه تفنگداران اين كشور تاكنون توانسته اند ۵۰ درصد از خانه هاي فلوجه را از تسليحات پاك كنند. سرلشگر جان ستلر گفت: تفنگدارن اين كشور تمام خانه هاي فلوجه را بازرسي مي كنند تا راه بازسازي و برقراري ثبات را در اين شهر در آ ستانه انتخابات ۳۰ ژانويه هموار كنند.قاسم داود وزير مشاور در امور امنيت ملي عراق نيز روز پنجشنبه گفت: در عمليات نظامي فلوجه بيش از ۲ هزار و ۸۵ نفر كشته و افزون بر ۱۶۰۰ نفر دستگير شدند.درهمين حال يكي از اعضاي هيات علماي مسلمين عراق گفت: مقاومت در فلوجه در آستانه پايان است.به نوشته روزنامه الحيات در اينترنت، منيرالعبيدي گفت: نيروهاي آمريكايي بر اكثر بخش هاي فلوجه تسلط يافته اند و عمليات نظامي آنها باتوجه به محاصره بقاياي مقاومت در محله هاي جنوبي شهر رو به پايان است.وي خاطرنشان كرد مقاومت در فلوجه نيز در آستانه خاتمه يافتن است.
كشف ۲۰۰ جسد در نقاط مختلف عراق
در تداوم خشونت ها در عراق، روز پنجشنبه اجساد ۱۹ نفر ازجمله شش زن در نقاط مختلف شهر موصل كشف شد. اما هنوز از عامل اين كشتارها اطلاعي در دست نيست. راديو آزاد عراق نيز از حمله افراد مسلح به تعدادي راننده و قتل شش تن از آنان خبر داد. در هفته گذشته حدود ۲۰۰ جسد در نقاط مختلف عراق به دست آمد. در سامرا نيز بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده بيش از دوازده تن زخمي شدند. ديروز همچنين وزير آموزش عالي عراق از يك اقدام تروريستي جان سالم به در برد اما افراد مسلح توانستند جپمس مولين يك آمريكايي كه به عنوان مشاور وزارت آموزش عالي عراق فعاليت داشت در منطقه سبز بغداد ترور كنند. درهمين شهر يك انفجار خسارات فراواني به بار آورد اما تا لحظه تنظيم خبر از تلفات احتمالي آن خبري مخابره نشد و در آخرين خبر از اين خشونت ها روز پنجشنبه دو تفنگدار آمريكايي بر اثر انفجار نارنجك شبه نظاميان در فلوجه به قتل رسيدند، در اين حادثه سه شبه نظامي نيز كشته شدند.

كوتاه از سياست جهان
اسرائيل، پيشنهاد سوريه را براي مذاكره نپذيرفت
فرستاده ويژه سازمان ملل به خاورميانه در پايان مذاكرات خود با بشار اسد در دمشق اعلام كرد، رئيس جمهور سوريه مجددا خواستار آن شده است كه بدون هيچ گونه شرايطي گفت وگوهاي صلح را با اسرائيل از سرگيرد.
هنوز روشن نشده كه آيا دمشق تقاضاي خود را در مورد از سرگيري گفت وگوها از همان جايي كه چهار سال پيش قطع شد، پي گرفته است يا نه.
در همين حال خبرگزاري شينهوا گزارش كرد، اسرائيل پيشنهاد سوريه براي ازسرگيري بدون قيد و شرط مذاكرات صلح را رد كرد و اعلام داشت: اين پيشنهاد چيز تازه اي نبوده است. به گزارش ايسنا، اين پيشنهاد توسط ترجه رودلارسن، نماينده سازمان ملل در خاورميانه پس از گفت  و  گوهايش در دمشق اعلام شد.
اين در حالي است كه موشه كاتساف، رئيس جمهور اسرائيل از دولت خواست تا پاسخ مثبتي به پيشنهاد صلح سوريه بدهد.
پايان گروگانگيري در مسكو
مسكو- ايرنا: گروگانگيري پنج شنبه در شهرك دمتروف واقع در شمال مسكو با خودكشي يكي از دو سرباز گروگانگير و دستگيري سرباز ديگر به پايان يافت.
اين دو سرباز مسلح با يكديگر برادر بودند.
در عمليات آزادسازي گروگانها، گروه آلفاي وزارت كشور روسيه و واحدهايي از وزارت دفاع شركت داشتند كه به آزادي هر سه گروگان منجر شد.
در جريان عمليات، يكي از سربازان گروگانگير خودش را قبل از دستگيري كشت و برادر ديگرش دستگير شد.اين دو برادر، ساعت ۵ بامداد روز پنج شنبه مسلحانه از پادگان سولنيچ ناگورسك در شمال مسكو گريخته و در يك رستوران در همين منطقه دو مامور پليس را كه درصدد دستگيري آنها بودند به قتل رساندند.
آنها از ماه ژوئن سال گذشته وارد خدمت ارتش شدند، از انگيزه اين گروگانگيري هيچ گزارشي دريافت نشده است.
۲ مقام ديگر سازمان سيا استعفا كردند
ايسنا: در تازه ترين نشانه ها از بروز برخي اغتشاش ها در سازمان سيا تحت مديريت جديد پورتر گاس، دو مقام ديگر ارشد اين سازمان استعفا كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري رويتر، اين دو مقام رئيس عمليات هاي اين سازمان در اروپا و خاور دور بودند و از عالي رتبه ترين مقام ها در سطح مديريتي عملياتي سيا شمرده مي شدند؛ واحد پر قدرتي كه به كار جاسوسان خارجي و عمليات هاي مخفي خارجي مشغول است.
روزنامه نيويورك تايمز ضمن درج اين خبر به نقل از يك مقام ناشناس اطلاعاتي اعلام كرد كه هيچ اطلاعيه علني درباره كناره گيري اين دو رئيس صادر نخواهد شد و حتي نام اين افراد به دليل كار سري آنها افشا نمي شود.
اسپانيا تدابير خود را عليه مسلمانان زنداني تشديد مي كند
مادريد - ايرنا: كنگره اسپانيا، دولت سوسياليست اين كشور را ملزم كرد تا تدابير خود را عليه زندانيان مسلمان تندرو تشديد كند.پارلمان در مصوبه خود خواستار برخوردهاي شديدتر با آن دسته از زندانيان مسلماني شده است كه سعي مي كنند ديگر زندانيان را براي پذيرش تفكرات خود، متقاعد سازند.حزب محافظه كار «مردمي» - بزرگترين حزب مخالف دولت در اين راستا از دولت «خوسه لوييس رودريگز زاپاته رو» خواست تا زندانيان خارجي را كه «وضعيت آشفته و وخيمي را در زندانهاي اسپانيا به وجود مي آورند» ، در همه زندانها پراكنده سازد.
انتقاد انگليس از مجمع عمومي سازمان ملل
لندن- ايرنا: معاون وزارت خارجه انگليس روز پنجشنبه از خودداري مجمع عمومي سازمان ملل متحد از بحث در مورد وضعيت حقوق بشر در كشورهاي سودان و زيمبابوه انتقاد كرد.مجمع عمومي سازمان ملل با استفاده از «پرسيجرال موو» (عمل رويه اي) از صدور دو قطعنامه بر ضد سودان و زيمبابوه جلوگيري كرد.
مجمع عمومي هفته گذشته نيز در عمل مشابهي از صدور قطعنامه اي در مورد حقوق بشر در «بلاروس» جلوگيري كرده بود. «بيل رامل» گفت: برخورد مجمع عمومي با وضعيت ناگوار حقوق بشر در كشورهاي جهان و از جمله سودان و زيمبابوه براي حفظ اعتبار سازمان ملل ضروري است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |