شنبه ۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۷ - Nov 27, 2004
طرح استقلال وزارت اطلاعات از دولت در مجلس مطرح خواهد شد
گروه سياسي: چندي پيش خبر طرح استقلال وزارت اطلاعات از دولت توسط مركز پژوهش ها بر روي خروجي هاي چند خبرگزاري قرار گرفت اما بعد از اظهارنظرهايي از سوي مسئولين وزارت اطلاعات و همچنين نمايندگان مجلس، جنجالهاي مربوط به اين خبر فروكش كرد تا اينكه حسن نوعي اقدم عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي روز گذشته اعلام كرد «طرح استقلال وزارت اطلاعات از دولت» تهيه خواهد شد.
وي در مورد علل مطرح شدن اين طرح چنين استدلال كرد كه «سهم وزارت اطلاعات در اداره امور مملكت تحليل رفته و اين خطر بزرگ، متأسفانه در سالهاي اخير شدت يافته است.»
به اعتقاد وي، وزارت اطلاعات، قدرت و صلابت خود را از دست داده، اين وزارتخانه اغلب به واحدهاي حراستي در ادارات و وزارتخانه هاي ديگر تسلط ندارد و اطلاعاتي كه حراست ها به وزارت اطلاعات مي دهند غيرمطمئن است و حراست ها بيشتر با وزارتخانه ها و ادارات دولتي همساز و همنوا هستند تا با وزارت اطلاعات.نماينده اردبيل در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: وزارت اطلاعات و حراست ها بايد به عنوان چشم و گوش نظام در سيستم هاي اداري مستقر باشند و ببينند چه اتفاقاتي برخلاف اهداف و آرمان هاي انقلاب و نظام و سوءاستفاده هاي مالي و مديريتي در آن تشكيلات مي گذرد و آن را گزارش و منعكس كنند.عضو فراكسيون اصول گرايان مجلس شوراي اسلامي، در ادامه ابراز عقيده كرد: وزارت اطلاعات وقتي از تخلفي مطلع شد، قدرت پيشگيري از آن را ندارد و تنها به گزارش اكتفا مي كند، در صورتي كه نظر وزارت اطلاعات بايد تأثيرگذار باشد.
اما معاون سابق حقوقي و پارلماني رئيس جمهوري در واكنش به مطرح شدن اين طرح گفت :تنظيم اين طرح به مفهوم خارج كردن اين وزارت خانه از سيطره نظارت است. وي با بيان اين مطلب از امكان نظارت مجلس و ديگر نهادهاي نظارتي بر وزارت اطلاعات به عنوان يكي از دلايل در زيرمجموعه دولت قرار گرفتن اين وزارتخانه  نام برد و تصريح كرد: طبيعي است وزارت اطلاعات به عنوان بخشي حساس بيش از هر نهاد ديگري به نظارت نياز دارد و بايد از آن مراقبت كرد، تا به مشكلات ديگر نهادهاي امنيتي دنيا گرفتار نشود.
اكبر اعلمي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفتگو با ايسنا اين طرح را مغاير اصل ۱۷۶ قانون اساسي دانست و تصريح كرد: با توجه به وظيفه رئيس جمهور در اجرا و پاسداري از قانون اساسي لازم است اختيارات و سازوكارهاي موردنياز ايفاي اين وظيفه مهم در اختيار رئيس جمهوري قرار داشته باشد. وي تأكيد كرد منفك شدن مهمترين دستگاه امنيتي و اطلاعاتي كشور از دولت در حكم فلج شدن دولت و مصداق تكليف مالايطاق در اجراي قانون اساسي و دفاع از حقوق ملت خواهد بود.

دكتر ولايتي:
حركت ما در عرصه بين المللي بايد با تفكر و انديشه باشد
007551.jpg
گروه سياسي: دكترعلي اكبر ولايتي  گفت : باتوجه  به اين كه  يك  حركت  خام  در عرصه  بين المللي  ممكن  است  تأثير زيانبار طولاني  براي  كشور به  همراه  داشته  باشد به  همين دليل  در اين  عرصه  بايد توام  با تفكر و انديشه  حركت  كنيم .
مشاورعالي  مقام  معظم  رهبري  در امور بين الملل  پنجشنبه  شب  در جمع  خبرنگاران  در شيراز بااشاره  به  توافق  هسته اي  ايران  و اروپا افزود: اگرچه  توافقنامه  پاريس  مطلوب  ما نبود اما مجموعه اي  از شرايط داخلي  و خارجي  باعث  امضاء اين  توافقنامه  توسط ايران  شد.
وي  اظهارداشت : البته  اين  توافقنامه  به  رغم  نقاط ضعفي  كه  دارد در حوزه فني  و غني سازي  امتيازاتي  را براي  ما به  دنبال  داشت  اما اين كه  مي توانستيم  امتيازات  بيشتري  بگيريم  به  طول  مذاكرات  مربوط مي شد.
دكتر ولايتي  اضافه  كرد: يكي  از اشكالات  عمده  ما در طول  مذاكرات  هسته اي  با اروپا حساسيت  بيش  از اندازه اي  بود كه  نسبت  به  ارجاع  پرونده  هسته اي  ايران  به  شوراي  امنيت  نشان  داديم . وي  تصريح  كرد: پرونده  هسته اي  ايران  يك  مسئله  بسيار پيچيده اي  است  كه بايد با ابتكار و دقت  نظر دنبال  شود و عقلاني  نيست  كه  با يك  برخورد ساده  با آن روبه رو شويم .
دكتر ولايتي  دشمني  ديرينه  آمريكا با ملت  ايران  را ناشي  از از دست  دادن  منافع  اين  كشور در ايران  پس  از پيروزي  انقلاب  اسلامي  و ترس  آمريكا از تبديل شدن  ايران  به  عنوان  الگو براي  ديگر كشورهاي  اسلامي  دانست .
ولايتي: دشمن از برخي تساهل كاري ها سوءاستفاده كرد
وي همچنين در جمع فرهنگيان بسيجي شيراز گفت: دشمن از سفره تساهل و تسامحي كه برخي مسئولان در زمينه فرهنگي راه انداختند، سوءاستفاده كرد.
دكتر ولايتي افزود: نهادي مانند بسيج بايد در عرصه  فرهنگي از ارزش ها و اصول دفاع نمايد و باتوجه به فراگيرشدن فعاليت بسيج، انتظار مي رود در اين زمينه شاهد حضوري موثر و موفق باشيم.همچنين دكتر ولايتي در جمع دانشجويان بسيجي دانشگاه صنعتي شيراز گفت: داشتن تكنولوژي هسته اي براي ما يك اصل است و حتي به قيمت ارجاع پرونده به شوراي امنيت حاضر نيستم از آن بگذريم. اما تلاش مي كنيم تا با مذاكره مشكلات را مرتفع كنيم.وي افزود: مذاكره كننده ها سربازان سياسي نظام هستند و نياز به پشتوانه قوي دارند ضمن اينكه آنها همه بايد تاكتيك مناسب را انتخاب كنند.دكتر ولايتي تصريح كرد: البته برخي تاكتيك ها ضعيف بود كه مي توانست قويتر باشد.

سردار صفوي:فشارهاي سياسي ملت ايران را از مسير توسعه باز نخواهد داشت
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: دشمنان بايد بدانند ايران اسلامي  يك قدرت منطقه اي است و هيچ قدرتي نمي تواند با فشارهاي سياسي، اقتصادي و امنيتي مسير اصلي انقلاب اسلامي را تغيير دهد و جمهوري اسلامي  با منطق ديني، اقتدار ملي و در چارچوب قوانين بين المللي به حركت خود براي رسيدن به آرمان هاي اصيل انقلاب اسلامي ادامه خواهد داد.
سردار صفوي، همزمان با پنجم آذر، سالروز صدور فرمان تاريخي حضرت امام(ره) مبني بر تشكيل ارتش بيست ميليوني در اجتماع بيست هزار نفري بسيجيان اهواز، گفت: اگر ما در سال ۵۹ چنين جوانان بسيجي آموزش ديده، سازمان يافته و ارتش و سپاه نيرومندي داشتيم، هرگز دشمنان اسلام جرأت تجاوز به ايران اسلامي  را پيدا نمي كردند. سردار صفوي آمريكا و رژيم صهيونيستي را محور شرارت عليه جهان اسلام دانست و گفت: دولت ها و ملت هاي عربي و اسلامي منطقه مي دانند با همگرايي، اتحاد و انسجام مي توانند در مقابل توسعه طلبي هاي بيشتر آمريكا و رژيم صهيونيستي بايستند و از حق حاكميت ملت عراق و فلسطين در تعيين سرنوشتشان حمايت و پشتيباني كنند.
وي همچنين افزود: امنيت پايدار منطقه خاورميانه با خروج نظاميان آمريكايي از اين منطقه ميسر خواهد شد.

اخبار كوتاه
خاتمي : قطعنامه تهيه شده در آژانس قطعنامه خوبي نيست
رئيس جمهور كشورمان در ديدار پاياني با رئيس جمهور سريلانكا قطعنامه تهيه شده در آژانس بين المللي را قطعنامه خوبي ندانست و اظهار داشت كه كشورهاي غير متعهد و اروپا در اين رابطه مذاكرات سنگيني را انجام مي دهند.
حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي پس از امضاي توافق نامه هاي بين دو كشور ايران و سريلانكا در رابطه با تأثير اين توافق نامه ها بر چشم انداز روابط آينده ايران و سريلانكا گفت: ما قبلا با سريلانكا نشست هاي فراواني در كميته هاي مشترك داشتيم و تفاهم نامه هايي كه امروز امضا شد تاييد همين همكاري ها بود.
آيت الله جوادي آملي:
مسئولان در مورد پرونده هسته اي ايران كارشناسانه و محققانه عمل كنند

ايسنا: امام جمعه موقت قم با بيان اين كه در مورد غني سازي اورانيوم پاي منافع مردم در ميان است، از مسئولين وزارت امور خارجه و تيم مذاكره كننده هوشياري در گرفتن و دادن تعهدات به اروپاييان را خواستار شد.
آيت الله جوادي آملي طي سخناني در نماز جمعه قم تاكيد كرد كه مسئولان در مورد پرونده هسته اي ايران و مباحث پيرامون تعليق غني سازي اورانيوم بايد كارشناسانه و محققانه عمل كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود بسيجيان را سدي پولادي در برابر بوش و سه كشور اروپائي دانست و خاطرنشان كرد كه هرگاه بسيجيان خطري را در برابر كشور احساس كرده اند در خط مقدم مبارزه حضور يافته اند.
جوادي آملي هم چنين در بخش ديگري از سخنان خود بر مبارزه با گراني از سوي مسئولان قواي سه گانه كشور تأكيد كرد و اظهار داشت كه اگر تفكر بسيجي در ادارات جا بيفتد ديگر شاهد جرايم اقتصادي، در ميان برخي مسئولان نخواهيم بود.
تاكيد معاون اول رئيس جمهور بر تسريع روند بازسازي بم
ايسنا: دكتر محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور در ديدار با تني چند از مسئولان استان كرمان و شهر بم ضمن اظهار رضايت از اقدامات انجام شده در اين شهر، بر تسريع روند بازسازي بم و خدمت رساني به مردم اين شهر تاكيد كرد.
دكتر عارف ضمن بيان اين مطلب كه مهمترين اولويت دولت در حال حاضر مساله بازسازي بم و رسيدگي به بازماندگان حادثه غم انگيز زلزله در اين شهر است، اظهار كرد: طي يك سال اخير دولت توجه ويژه اي به مسائل بم داشته، به طوري كه بيشترين مصوبات آن در راستاي حل امور مربوط به اين شهر بوده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه همه مسئولان و دست اندركاران امور اجرايي كشور به تبعيت از اين جهت گيري، نگاه خاصي به بازسازي اين شهر داشته باشند.
معاون اول قوه قضاييه:
قضات نقش بسزايي در افزايش امنيت اجتماعي دارند

ايسنا: سيد ابراهيم رئيسي، معاون اول قوه قضائيه طي سخناني در مراسم افتتاحيه دادسراهاي عمومي و انقلاب استان آذربايجان غربي در اروميه، با اشاره به شأن والاي قضا و قاضي، گفت: علي رغم سختي كار قضاوت، اگر در قاضي تشخيص صحيح، شجاعت و درايت باشد، بسيار ارزشمند است.
رئيسي با تصريح بر مشكلات قضات افزود: با وجود مشكلات فراوان معيشتي قضات، اين عزيزان نقش انكارناپذيري در افزايش امنيت اجتماعي دارند.
معاون اول قوه قضاييه با تأكيد بر اهميت دو فاكتور سرعت و دقت در امر رسيدگي به پرونده هاي عدليه اذعان كرد: علت العلل مشكلات دستگاه قضايي حجم بالاي ورودي پرونده هاست و تاكيد رياست قوه قضاييه بر كاهش اين ورودي است.
افتتاح نخستين نمايشگاه دستاوردهاي وزارت كشور با حضور خاتمي
ايسنا: اولين نمايشگاه دستاوردهاي وزارت كشور امروز هفتم آذرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور كارش را آغاز مي كند.
نمايشگاه ياد شده دستاوردهاي هفت سال اخير وزارت كشور را در بر مي گيرد و از لحاظ نوع، نخستين نمايشگاه اين وزارتخانه از بدو تأسيس است.

اخبارسياسي
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
مطمئن ترين حركت مردمي در بسيج متبلور است

ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه عصر پنجشنبه در يادواره شهداي رباط كريم سخنراني مي كرد، با يادآوري تشكيل بسيج از سوي امام (ره)، آن را نشانه روحيه بسيار عالي ايشان برشمرد و تصريح كرد: «بهترين نمونه بركات وجود امام (ره) در بسيج قابل مشاهده است. صلابت عظيم ايران و نگراني آمريكايي ها بخاطر وجود جمعيت انبوه بسيجي است. به بركت وجود بسيج، هركس قصد برهم زدن امنيت اين كشور را داشته باشد، چنان ضربه خواهد خورد كه هرگز فراموش نكند.»هاشمي  رفسنجاني در ادامه سخنانش با اشاره به سابقه تاريخي و ويژگي هاي جغرافيايي شهرستان رباط كريم، گفت: «بخاطر افتتاح فرودگاه در اين منطقه، نبض كشور در رباط كريم خواهد زد. گرچه بخاطر مهاجرپذيري مشكلات رباط كريم از شهرهاي ديگر بيشتر است، سياست كشور اين است كه مهاجر كمتري به تهران بيايد؛ اما اطراف تهران اين سياست را به طور ناخواسته تحمل مي كنند.»وي ادامه داد: «قدرت جذب فرهنگها و سليقه هاي مختلف در كشور اسلامي كار سختي نيست. رشد جمعيت ۱۰ درصدي بار سنگيني است و اين مسئله زحمات مسؤولان را كمرنگ مي كند.»
رئيس قوه قضاييه:
مجازات بايد جنبه  اصلاحي و تاديب بزهكار را داشته باشد

ايسنا: هاشمي شاهرودي، رييس قوه قضاييه در مراسم اختتاميه سومين همايش سراسري روساي زندان هاي سراسركشور گفت: مجازات زندان و حبس به عنوان يكي از مجازات هاي مقرر در قوانين نيز بايد به گونه اي تنظيم و اجرا شود كه خود ظلم مضاعفي نباشد و ساير حقوق شهروندي بزهكار را از بين نبرد.هاشمي شاهرودي زندان زدايي و جرم انگاري را از سياست هاي مورد تاكيد دستگاه قضايي برشمرد و اظهار داشت: در اسلام جرايم و مجازات ها ضابطه مند، علمي و كارشناسي شده است و زندان به عنوان يكي از مجازات ها در فقه اسلام بسيار محدود آمده است و گستردگي كه در نظام قضايي امروز ما در مورد مجازات زندان وجود دارد، اخذ شده از حقوق روز و تحت تاثير نظام هاي قضايي دنياست.هاشمي شاهرودي تاكيد كرد: از جمله سياست هاي كيفري كه بايد مد نظر قرار گرفته شود، اين است كه مجازات نبايد جنبه  انتقام جويي داشته باشد بلكه بايد جنبه  اصلاحي و تاديب بزهكار را داشته باشد و حجم و كيفيت آن به گونه اي باشد كه مجرم را اصلاح كند و سايرين را نيز از ارتكاب بزه باز دارد.
شريعتمداري:
اروپايي ها در پي محروم كردن دائمي ايران از فناوري هسته اي هستند

فارس: مدير مسئول روزنامه كيهان در واكنش به مفاد پيش نويس ارائه شده از سوي سه كشور اروپايي براي اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اساساً اروپائيها در پي محروم كردن دائمي ايران از داشتن فناوري صلح آميز هسته اي هستند. حسين شريعتمداري اظهار داشت: متن قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي به اجلاس نوامبر شوراي حكام، حكايت از آن دارد كه آنها خيلي زودتر از آنچه كه انتظار مي رفت توافق نامه پاريس را زير پا گذاشتند. وي در ادامه به مفاد اين پيش نويس پيشنهادي اشاره كرد و گفت: در ماده دوم اين پيش نويس از ايران خواسته شده است كه روند تعليق راهميشگي و پايدار كند. اين بند در حقيقت بر خلاف تعهدي است كه در پاريس انجام شده و گفته مي شد كه اروپايي ها به آن پايبند هستند.
باهنر:
ملت به مسئولان اجازه نمي دهد از چرخه سوخت هسته اي صرف نظر كنند

فارس: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ملت ايران به مسئولان كشور اين حق را نمي دهند كه از حق داشتن چرخه سوخت هسته اي صرف نظر كنند.
دبير كل جامعه اسلامي مهندسين كه پس از نشست هفتگي واحد سياسي اين تشكل سخن مي گفت، در خصوص مسايل هسته اي تأكيد كرد: مسئولان كشور بايد عملكرد سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه را كه با ايران موافقتنامه امضا كرده اند به دقت زير نظر داشته باشند. وي افزود: اين كشورها داراي سابقه استعمارگري هستند و مسئولان اجازه ندهند اين كشورها خواسته هاي خود را بر ايران تحميل كنند. دبير كل جامعه اسلامي مهندسين يادآور شد: امروز داشتن تكنولوژي بومي هسته اي به غرور ملي براي ملت ايران تبديل شده است و هيچ كس حق ندارد اين غرور ملي را زير پا بگذارد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |