شنبه ۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۷ - Nov 27, 2004
ليگ برتر فوتبال ايران
هفته پرگل براي تيمهاي بزرگ
پرسپوليس پنج گل زد، استقلال، پاس و ذوب آهن سه گل
007506.jpg
گروه ورزشي- جهانگير كوثري: ليگ برتر به نقطه قوت و تكامل مي رسد.
خوشحال باشيم كه در فوتبال حرفه  اي ما طي يك هفته ودر هشت بازي، بيست و شش گل به ثمر مي رسد، يعني ميانگين هر بازي بيش از سه گل. اين آمار نشانه هاي رشد فوتبال باشگاهي ماست، بديهي است در لابلاي آن اتفاقات خوش و ناخوش نيز به وجود آيد، از درگيري دايي با پروين تا زيبايي بازي پرسپوليس در مقابل فجر و پيروزي استقلال در شيراز و حركت پاس و اوجگيري صبا باتري و صدرنشيني ذوب آهن، همه حكايت از انگيزه هايي دارد كه براي موفقيت مي جنگند و در لابلاي آن خلاقيت ها و هنرهاي فردي و گروهي به نمايش مي گذارند. گفته بوديم، فوتبال پديده عجيبي است و در آن از هر نوع و گونه اجتماعي به چشم مي خورد، آن تيمي كه قهرمان مي شود، حتما بايد جدا از بازيكنان خوب، مربي كارآمد، مدير قوي، داراي شخصيت قهرماني نيز باشد. پرسپوليس، استقلال و پاس بالا خواهند آمد، اين ذات فوتبال است كه چنين تعريفي براي قهرماني دارد: سابقه، شخصيت، تماشاگر،  پول ، بازيكن و مربي. پرسپوليس در هفته دهم با سوبل به مرزي رسيد كه بتواند از آنجا آن سوي تپه هاي قهرماني را ببيند. پرسپوليس،  خوب فوتبال بازي مي كند، محكم و خشن بر حريف مي تازد و در نهايت از آمادگي جسماني خود بهترين نتيجه را مي گيرد. پرسپوليس راه گل زدن را نيز آموخته است، منتظر خبرهاي خوش تر از پرسپوليس باشيد،  پرسپوليس يك مربي كارآمد، با دانش و اهل كار و تمرين بدست آورده است. سوبل پرسپوليس را نجات خواهد داد.
در شيراز استقلال نيز پس از دو هفته در قالب  يك تيم مهاجم بر ميزبان خود برق تاخت و سرانجام با سه گل و درخشش نيك بخت به پيروزي رسيد. استقلال در آرايش تيم خود بايد ظرافت هاي لازم بازيكنان مكمل را در نظر بگيرد و در شيراز قلعه نويي اين مهم را خوب درك كرد و در خط مياني خود تركيبي را به كار برد كه بتوانند يكديگر را جبران كنند. در هفته دهم شيراز با دو تيم خود هشت گل خورد و كاكوهاي ايران روز خوبي نداشتند. استقلال در شرايط فعلي چون تفكر گلادياتورها نمي  توانست رحم كند و بايد براي قهرماني بدون احساس پيش رود، اين مهم در گزينش نفرات خود نيز بايد لحاظ گردد. در استقلال هر بازيكن آ ماده تر است و در آرايش كلي تيم موثرتر، بايد به ميدان برود. پاس در تهران بر مخاطره هاي خود فائق آمد و بالاخره مجيد جلالي با سياست خاص خود، تارهاي تنيده نابكارانه را پس زد. پاس نيز چون استقلال و پرسپوليس معيارهاي يك تيم بزرگ را براي قهرماني داراست، پاس بالاتر خواهد آمد، بالاتر از اين روزها. پيروزي با سه گل در مقابل پگاه را نقطه آغاز دوباره پاس بدانيد، پگاه در مقابل پاس دستها را بالا برد تا مربي خود را تعويض كند.
007509.jpg
صبا باتري هم با سه گل بر ابومسلم پيروز شد. صباباتري هم با دايي مي تواند، در نقطه هاي بالاتر بايستد. نتيجه سه بر يك آن هم در مقابل تيم مشهد معناي خاصي دارد يعني اينكه صبا باتري پتانسيل لازم را براي يك تيم بزرگ شدن داراست، خلأهفت هفته را دايي پوشاند و حالا صباباتري به پله دهم رسيده است. تيمها الك مي شوند و دانه هاي ريز به نقطه پائين مي ريزند، از هفته دهم به بعد تقابل تيمهاي بزرگ و واقعي آغاز مي شود.
ذوب  آهن هم در اصفهان بر تيم خوش تركيب استقلال اهواز پيروز شد، آن هم با سه گل، استقلال اهواز را با اين همه نوسان چه مي شود؟ ذوب آهن با اين پيروزي در صدر نشست و فولاد نيز با تساوي در مقابل سپاهان با تفاضل كمتر در رده دوم ايستاد. در واقع صدر جدول كاملا آ هني است؛ ذوب آهن و فولاد و سايپا كه با ملوان به تساوي بدون گل رسيد، حالا مي توانيد نقش كارخانه ها در ورزش و فوتبال را به خوبي ببينيد. پيكان هم روز پنج شنبه در تهران با ملوان به تساوي دو بر دو رسيد. دو گل زد، دو گل خورد اما بازي را نبرد، پيكان قبل از اينكه فاصله اش با ديگر تيمها بيشتر شود بايد چاره اي بينديشد، فوتبال پر از تنوع و تاكتيك هاي مختلف، مي توان چون نيمه دوم در مقابل ملوان بازي كرد، پيكان نيازمند اين تاكتيك است وگرنه منطق «منطقي» در اين مورد برخلاف مديريت صنعتي اش غلط از آب درمي آيد.
تابلوي نتايج ليگ برتر فوتبال
*پيكان تهران ۲- شموشك نوشهر ۲
گل ها: گرائيلي (۱۵) پنالتي، كوزه گر (۲۸) براي شموشك و بهمن طهماسبي (۴۹) و امير وزيري (۷۸) براي پيكان
*فولاد خوزستان صفر- سپاهان صفر
*ذوب آهن اصفهان ۳- استقلال اهواز يك
گل ها: حميد شفيعي (۳۰)، فراز فاطمي (۵۷) و استراتولا (۸۳) براي ذوب آهن و امير خليفه اصل (۱۵) براي استقلال اهواز
*سايپا تهران صفر _ ملوان صفر
*برق شيراز صفر _ استقلال تهران ۳
گل ها: سياوش اكبرپور (۲۹)، غلامرضا عنايتي (۷۵) و عليرضا نيكبخت واحدي (۷۹) براي استقلال
*ابومسلم مشهد ۲- صباباتري ۳
گل ها: سهراب بختياري زاده، سعيد دقيقي و مسعود زارع براي صبا و حامد شيرخانلو و حسين بادامكي براي ابومسلم
*پاس تهران ۳- پگاه گيلان يك
گل ها: ايمان رزاقي راد (۲۷ و ۵۸) و جواد نكونام (۹۳) براي پاس و مهدي حسيني (۲۶) براي پگاه
*پرسپوليس تهران ۵- فجر سپاسي يك
گل ها: علي انصاريان (۵۷) و (۸۰) از روي نقطه پنالتي، جواد كاظميان (۶۲)، مهرداد اولادي (۶۸) و رضا جباري (۸۵) براي پرسپوليس و فرشيد طالبي (۷۴) براي فجر.

پيروزي بزرگ جوانان سلام بر پرسپوليس در ليگ كشتي
007503.jpg
حسن كمره اي
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: در اولين هفته رقابت هاي دور برگشت ليگ كشتي آزاد تيم جوان و كم ادعاي جوانان سلام به پيروزي بزرگي دست يافت و نشان داد كه برخلاف عقيده مغرضان و بدانديشان سرمايه گذاري اصولي روي جوانان اين تيم چه حساب شده و اصولي بوده است. اين تيم در جدال با تيم پرمهره و پرستاره پرسپوليس به پيروزي (۱۴-۱۸) رسيد و زنگ خطر را براي تمامي تيم هاي همگروهش به صدا در آورد. چهره انگشت نماي اين تيم در مسابقه با پرسپوليس حسن كمره اي در وزن ۶۰ كيلوگرم بود كه صاحب پيروزي بزرگي شد. او توانست عليرضا درويشي را با نتيجه (۲-۸) مغلوب سازد. درويشي هفته گذشته با پيروزي مقابل محمد طلايي مدعي پوشيدن پيراهن تيم ملي شده بود. كمره اي با اين پيروزي نشان داد كه مي توان به آينده اش بسيار خوشبين بود.
در اين هفته آدنيس خراسان با نتيجه (۱۴-۱۷) بر تيم پالايش و پخش كرمانشاه غلبه كرد.رويارويي كشتي گيران راه آهن خراسان و پيام ارتباطات ساري با نتيجه (۱۰-۲۲) به سود راه آهن به پايان رسيد. در اين ديدار فريدون قنبري در وزن ۸۴ كيلوگرم با نتيجه (۱-۲) به ميندورا شويلي كشتي گير گرجستاني باخت. تيم پاس تهران نيز با حساب (۱۳-۱۹) مقابل آهن بافق به برتري دست يافت و در آخرين مسابقه هم تيم نفت تهران با نتيجه (۵-۲۵) در مقابل نيروي زميني به پيروزي رسيد.

فوتبال جام اتحاديه اروپا (يوفا)
ناكامي اشتوتگارت و پارما و پيروزي پرگل نيوكاسل
007512.jpg
گروه ورزشي: مسابقات فوتبال قهرماني جام اتحاديه اروپا (يوفا) پنج شنبه شب با انجام ۱۶ بازي دنبال شد كه در مهم ترين بازيها بنفيكا، شالكه، استوابخارست و استاندارد ليژ حريفان خود را مغلوب كردند و ديدار حساس لاتزيو و پارتيزان بلگراد به تساوي انجاميد. با انجام بازيهاي اين دور تيم هاي شالكه، استوابخارست، دنيپرو، نيوكاسل، ميدلزبورو، گلاسكو رنجرز، اشتوتگارت و ليل درصدر گروه هاي هشتگانه قرار دارند.

پاس فاتح مهم ترين بازي ليگ برتر واليبال
گروه ورزشي _ علي شاكري: هفته پاياني نيم فصل ليگ برتر واليبال ايران با انجام چند بازي در تهران و شهرستان ها پيگيري شد كه در مهم ترين بازيهاي هفته پاس بر صنام و سايپا بر اتكا غلبه كردند. صنام قهرمان نيم فصل در شرايطي مقابل پاس باخت كه خيلي زود با برد «ست» اول برابر حريف پراشتها و پرانگيزه خود ارضا شد و به يكباره به تيمي سردرگم و پراشتباه مبدل شد. كارخانه با جابجايي مهره ها تلاش بسياري كرد تا شايد با واردكردن شوك لازم وضعيت را تغيير دهد، اما بي روحيگي معروف و تنبلي ياران صنام در توپگيري و از همه مهم تر تغييرات مثبت صورت گرفته در تيم پاس توأم با هوشياري شريعتي باعث شد تا صنام نخستين شكست اين فصل خود را تجربه كند. هفته اي كه گذشته هفته ناكامي تيمهاي واليبال و بسكتبال صنام بود. در دو بازي ديگر تهران برق بدون كمترين مشكل از سد تيم وحدت ساري گذشت و دخانيات هم خوش اقبال بود كه توانست با غلبه بر خستگي بر تيم دانشگاه آزاد تبريز، فاتح ماراتن واليبال شود. بازي سايپا و اتكا در قم با برتري تيم ميهمان سايپا همراه بود. تيم شگفتي ساز اين فصل در اين بازي كه يزداني خرم رئيس فدراسيون و تني چند از مسئولان شهر قم تماشاگر ويژه آن بودند چوب غرور بازيكنان جوانش را خورد و در ميان ناباوري مغلوب سايپا شد.
نتايج بازيهاي هفته نهم
پاس تهران ۳- صنام تهران يك
دخانيات ۳ _ دانشگاه آزاد ۲
برق تهران _ وحدت ساري صفر
آذر پيام ۳ _ پخش پالايش يك
نئوپان گنبد ۳ _ راه آهن مشهد يك
اتكا قم يك _ سايپا تهران ۳

ايوانف فردا قرارداد مي بندد
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: نشانه هاي روشني وجود دارد كه مي توان با تكيه بر آنها يوردان گئورگي ايوانف بلغاري را سرمربي تيم ملي وزنه برداري ايران معرفي كرد. ايوانف چند روزي است كه با سفر به ايران در حال مذاكره با مقامات ورزشي كشورمان است تا با انعقاد يك قرارداد چهارساله براي دومين بار هدايت و رهبري تيم ملي وزنه برداري ايران را تا بازي هاي ۲۰۰۸ المپيك پكن به عهده گيرد.
وي قرار است امروز در ديدار با مهندس قدمي معاون ورزش قهرماني سازمان تربيت بدني نقطه نظرهاي نهايي خود را در رابطه با اقامت در ايران بيان نمايد. چنانچه در مذاكرات امروز مشكلي بوجود نيايد او فردا با حضور در كميته ملي المپيك و ملاقات با علي كفاشيان قرارداد نهايي را امضا خواهد كرد.

در فوتسال اخلاق و نتيجه را باختيم
گروه ورزشي _ معراج مژده: تيم فوتسال ايران پس از دو شكست در مقابل پرتغال و آرژانتين حذف شد و از رفتن به دور دوم بازماند.
تيمي كه مدعي قهرماني اين دوره به حساب مي آمد و به گفته مربي و سرپرست تيم رقيبي براي خود نمي ديد، در مرحله اول پس از شكست چهار بر صفر مقابل پرتغال، با نتيجه شش بر يك در مقابل آرژانتين تن به شكست داد، تا مسئولين فوتبال و فوتسال موقعيت فعلي را بهتر درك كنند و يادمان باشد كه ديگر سال ۱۹۹۶ نيست و اكثر كشورهاي جهان در اين رشته در حال پيشرفت هستند و با اين برنامه هايي كه براي فوتسال داريم در يكي دو سال آينده موقعيت خود را در آسيا نيز از دست خواهيم داد.
با دو شكست از دور مسابقات حذف شديم، اما مهمتر از آن اخلاق و رفتار ورزشي و فرهنگي را نيز باختيم. سرپرست تيم فوتسال كه مدعي رياست فدراسيون جداگانه براي فوتسال است، در مقابل دوربين هاي متعدد تلويزيوني كه بازي ها را براي سراسر جهان پخش مي كنند؛ مشت به صورت بازيكن فوتسال ايران مي كوبد.
مسئولي كه بايد كوچكترين حركات ريز و درشت بازيكنان را زيرنظر داشته باشد، زشت ترين حركت را در مقابل تماشاگران انجام مي دهد و بازيكن ايراني را، يك قهرمان را، حالا مرتكب هرگونه خطا كه شده باشد مورد ضرب و شتم قرار مي دهد، تا جدا از موقعيت قهرماني در زمينه فرهنگي نيز كليت ورزشي ما را زيرسئوال ببرد. بديهي است كه مسئولين فدراسيون فوتبال نبايد از اين حركت سرپرست به راحتي بگذرند.

آرژانتين و پرتغال صعود كردند
تيم  ملي  فوتسال  ايران  با شكست  سنگين  مقابل  آرژانتين ، از پنجمين  دوره  رقابتهاي  جام  جهاني  فوتسال  حذف  شد.
تيم  ايران  كه  براي  صعود به  مرحله  بعدي  اين  رقابتها، نياز به  پيروزي با اختلاف  حداقل  دو گل  داشت ، در پايان  و با انجام  يك  بازي  ضعيف  به ويژه  درنيمه  دوم ، با نتيجه  ۶ - ۱ مغلوب  آرژانتين  شد و با دو شكست  و يك  پيروزي  ازدور رقابتها كنار رفت . در ديدار ديروز كه  در سالن  لين  كو شهر تائو يوان  واقع  در حومه  تايپه برگزار شد، وحيد شمسايي  در دقيقه  ۱۶ از روي  يك  ضربه  آزاد، تنها گل  تيم ايران  را به  ثمر رساند. سانچز در دقيقه  ۱۰ از روي  نقطه  پنالتي ، گارسياس  دقيقه  ،۳۳ گونزالس ۳۵ و ويلهلم  سه  بار در دقايق  ۳۶ ، ۳۸ و ۳۹ از روي  نقطه  پنالتي  دوم  دروازه ايران  را باز كردند. تيم  آرژانتين  با اين  پيروزي  صاحب  ۹ امتياز از ۳ بازي  شد و به  عنوان تيم  اول  گروه  چهار به  مرحله  يك  چهارم  پاياني  صعود كرد و پرتغال  دوم  شد.

بازيكنان مطرح جهان در بدمينتون دهه فجر
گروه ورزشي: آخرين مجمع عمومي قبل از برگزاري انتخابات بدمينتون روز پنج شنبه گذشته با حضور همه اعضاي مجمع، محمد درخشان معاون امور استانهاي سازمان و علي كفاشيان دبيركل كميته ملي المپيك در هتل ورزش انجام شد. در اين نشست دكتر مهدي كرباسيان رئيس فدراسيون بدمينتون ضمن ارائه گزارش عملكرد هفت ماه گذشته اين فدراسيون  خواستار حمايت هرچه بيشتر مسئولان سازمان تربيت بدني در تكميل سالن هاي اختصاصي اين رشته شد. وي همچنين اعلام كرد در مسابقات بين المللي بدمينتون دهه فجر امسال هم قصد دعوت از بازيكنان مطرح جهان را داريم.در اين جلسه درخشان و علي كفاشيان با مثبت ارزيابي كردن فعاليت هاي بدمينتون و با قدرداني از حضور كرباسيان در فدراسيون  جهاني و آسيايي نويد روزهاي بهتري را براي بدمينتون دادند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |