دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۳
محافظت از قلب دوم
با پايان يافتن فصل تابستان، پوشاك تابستاني صندوق نشين شده و پوشاك پاييزي جايگزين آن مي شود و با بارش اولين باران پاييزي پاپوش ها نيز تعويض مي شوند و فصل زمستان نيز با توجه به ويژگي هاي خود، كفش ويژه اي را مي طلبد.
در طول فصل گرما توجه به نظافت بدن براي جلوگيري از ايجاد بوي نامطلوب ضروري است و اين مهم نه تنها در فصل گرما كه در فصل سرما نيز نبايد فراموش شود و در اين فصل توجه به نظافت پاها ضروري است.
دكتر آرنولد راويك، متخصص پوست و مو از مركز پزشكي درماني پوست و مو واشنگتن در اين باره مي گويد: در فصل زمستان به دليل استفاده از چكمه و جوراب گرم، پا عرق كرده و مستعد بوي نامطبوع، ابتلا به قارچ، ترك، زخم و... مي شود.
علاوه بر اين، در اين فصل به جهت كاهش رطوبت هوا، پا خشكي كرده و مستعد ابتلا به عفونت هاي قارچي، زخم و ترك مي شود از اين رو محافظت و نظافت از پاها در فصل زمستان بسيار ضروري است.
006909.jpg
آلودگي و عفونت قارچي پا
قارچ ها ارگانيسم هايي هستند كه روي بافت هاي مرده و خشك رشد كرده و روي سطح پوست ديده مي شود. مستعدترين نقاط پا ناخن، ميان انگشتان پا و كف پا مخصوصاً پاشنه پا -در صورت ترك پاشنه پا -است. اين آلودگي به خصوص پس از درآوردن چكمه و جوراب و راه رفتن روي فرش، موكت، پاركت و ... تشديد مي شود؛ چرا كه پا مرطوب بوده و منافذ پوست پا به دليل تعرق باز است و اين شرايط مستعدترين شرايط براي آلودگي پا به عفونت قارچي است (خطر ابتلا به قارچ پا در ورزشكاران به خصوص فوتباليست ها و اسكي بازها و افرادي كه پياده روي مي كنند، چندين برابر ديگران است).
دكتر راويك در اين باره مي گويد: پاشنه پا ميان انگشتان پا، ناخن و زير ناخن پا به خصوص شست پا مستعدترين نقاط براي ابتلا به آلودگي قارچي هستند. اين آلودگي زماني كه به نظافت پا بي توجه باشيم ،چند برابر مي شود.
متأسفانه آلودگي به قارچ، سريعاً گسترش يافته و پس از آلودگي بخش كوچكي از پا مانند ناخن يا ميان يكي از انگشتان پا، آلودگي به همه نقاط گسترش مي يابد. قارچ ناخن پا باعث تغيير رنگ ناخن به رنگ زرد يا قهوه اي روشن شده و ناخن را شاخي و ضخيم مي كند. با بروز اين علايم، سريعاً بايد به پزشك مراجعه كرده و كفش ها و جوراب ها را شسته و در معرض تابش آفتاب قرار داد. در صورت بي توجهي، نه تنها بخش آلوده شده وضعيت نامطلوبي پيدا مي كند بلكه آلودگي به سرعت پخش مي شود. پس از مراجعه به پزشك،طبق دستور پزشك، از داروهاي خوراكي و يا لوسين ها و كرم هايي كه پزشك تجويز مي كند با دقت استفاده كنيد.
دكتر راويك درباره درمان آلودگي قارچي مي گويد: افرادي كه به دليل بي توجهي به نظافت پا به قارچ پا مبتلا مي شوند بايد بلافاصله به پزشك مراجعه كرده و از داروها و كرم هاي تجويز شده توسط پزشك به دقت استفاده كنند. پس از آن نسبت به شست   و شوي كفش ها، كفي كفش ها و جوراب ها اقدام كنند؛ چرا كه قارچ در اين وسايل لانه كرده و اگر شستشو صورت نگيرد فرد در صورت استفاده مجدد از اين وسايل مجدداً به آلودگي دچار مي شود. حتي اگر چكمه ها چرم يا جير بوده و امكان شستشوي آنها وجود نداشته باشد حتماً بايد كفي داخل آنها شسته شده و در معرض آفتاب قرار بگيرد.
او مي افزايد:بهترين كار جلوگيري از ابتلا به آلودگي قارچي است، براي اين كار هر دو هفته يك بار كفش ها و كفي آنها و هر روز جوراب هايتان را بشوييد. هفته اي يك بار نيز كفش ها را با اسپري مخصوص ضدعفوني كنيد. هر شب پيش از خواب پاها را شسته و در آب گرم و نمك قرارداده و پس از خشك كردن، مرطوب كرده و جوراب بپوشيد. انجام اين كارها باعث جلوگيري از ايجاد بوي نامطلوب، ابتلا به قارچ، پوسته پوسته شدن، ترك پاشنه پا و ... مي شود.
خشكي پا و خطرات آن
در فصل سرما يكي ديگر از آسيب هاي پا «خشكي پا» است. اين عارضه به دليل كاهش رطوبت هوا در اين فصل اتفاق افتاده و عاملي براي پوسته پوسته شدن كف و ميان انگشتان پا و ترك پاشنه پا است كه ابتلا به اين مسائل احتمال ابتلا به آلودگي قارچي و زخم پا را چند برابر مي كند.
براي جلوگيري از خشكي پا پس از استحمام يا شست  وشوي روزانه پا، پاها را با كرم نرم كننده مخصوص پا يك يا دو بار در روز مرطوب كنيد. مستعدترين نقطه پا براي خشكي و ترك، پاشنه پا است از اين رو اين ناحيه حتماً بايد مرطوب شود.
دكتر راويك عقيده دارد: پس از استحمام و ماساژ پا در حمام يا شستن پا با آب گرم و نمك پا ها را خشك كرده و با كرم مخصوص، وازلين يا روغن نارگيل پاها را مرطوب كرده و بلافاصله جوراب بپوشيد. اگر چه ميان انگشتان پا نيز نياز به مرطوب كردن دارند، اما به دليل اين كه كمتر در معرض هوا قرار دارند، بايد بسيار كم مرطوب شوند، چرا كه رطوبت زياد ميان انگشتان پا، خود عاملي براي آلودگي قارچي است.
براي اطمينان از تميز شدن پا از لايه  مرده پوست، موقع حمام كردن از سنگ پا استفاده كنيد. استفاده از سنگ پا نوعي ماساژ بوده و لايه مرده پوست كف پاها را نيز كاملاً  از بين مي برد. فراموش نكنيد نيازي به كندن پوست پا نيست!
انتخاب كفش و چكمه مناسب
استفاده از كفش يا چكمه نامناسب خود عاملي براي تشديد آلودگي هاي مختلف و آسيب  به پاها است. بنابراين براي انتخاب چكمه يا كفش مناسب به نكات زير دقت كنيد:
* استفاده از كفش يا چكمه بزرگ تر از اندازه پا باعث پيچ خوردن مچ يا زانو و دررفتگي و شكستگي پا مي شود. به علاوه باعث بد فرم شدن پاها، راه رفتن نامناسب و آسيب  به ستون فقرات مي شود. كفش يا چكمه بزرگ باعث آسيب و زخم پشت يا قوزك پا شده و پس از ايجاد زخم يا ترك در اين نقاط احتمال آلودگي پا به انواع عفونت ها تشديد مي شود.
* استفاده از كفش يا چكمه كوچك تر از اندازه پا باعث فشار به پاها و مسدود كردن يا كند كردن جريان خون در پا مي شود كه به دنبال آن تورم و كبودي در پاها ايجاد مي شود. از سوي ديگر باعث زخم در ناحيه پشت، قوزك و يا انگشتان پا به خصوص شست پا شده و پاها را مستعد آلودگي و عفونت از ناحيه زخم مي كند.
* كفش يا چكمه با پاشنه بلند و غير استاندارد باعث پيچ خوردن، در رفتگي يا شكستگي مچ و يا زانو مي شود. به علاوه اين كه راه رفتن را نامناسب كرده و به ستون فقرات آسيب مي رساند.
دكتر راويك درباره انتخاب كفش و چكمه مناسب مي گويد: كفش يا چكمه بايد مناسب فصل، دقيقاً اندازه پا و با پاشنه متعادل و استاندارد باشد. كفش يا چكمه نبايد به سختي پوشيده يا درآورده شود و نبايد در حين راه رفتن از پا جدا شود. در واقع، كفش بايد چنان راحت باشد كه شخص احساس نكند چيزي به پا كرده و فكر كند بدون كفش و كاملاً راحت راه مي رود.
و كلام آخر اين كه براي داشتن پاهايي سالم به نكات زير توجه كنيد:
۱- جوراب هاي خود را هر روز تعويض كرده و بشوييد.
۲- از جوراب هاي صددرصد نخي استفاده كنيد.
۳- با هر كفش، جوراب مناسب به پا كنيد. مثلاً از پوشيدن كفش ورزشي با جوراب نازك يا نايلوني جداً بپرهيزيد. اين قبيل كفش ها بايد با جوراب ورزشي نخي پوشيده شوند.
۴- در موقع پوشيدن كفش حتماً از جوراب استفاده كنيد. به خصوص اگر كفش يا چكمه چرمي به پا مي كنيد؛ چرا كه چرم به پا حساسيت مي دهد.
۵- هر هفته يا هر دو هفته يك بار كفي چكمه ها را بشوييد.
۶- هر هفته يا هر دو هفته يك بار كفي و خودكفش ورزشي را بشوييد.
۷- در خريد كفش و چكمه بسيار دقت كنيد. به نكات ذكر شده توجه كرده سپس خريد كنيد. پرداختن كمي پول بيشتر براي سلامتي اشكالي ندارد.
۸- كفش ها و چكه ها را هر روز يا هر هفته اسپري كنيد( بسته به ميزان تعرق و يا بوي نامطلوب پا).
۹- پاها قلب دوم انسان هستند. با آنها مهربان باشيد تا يك عمر از آنها به خوبي استفاده كنيد. سلامت باشيد.
ترجمه و تنظيم: مهتاب .ص. خسروشاهي

گزارش دانش
ادغام نمايشگاه اطلاع رساني و فرهنگ با
جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي
006906.jpg
چهارمين نشست شوراي راهبردي جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه اي و نمايشگاه رسانه هاي ديجيتالي با حضور نمايندگان ۱۶ وزارتخانه و سازمان دولتي در محل شبكه آموزش سيما برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در ابتداي نشست محسن ميرابراهيمي، دبير جشنواره با تشريح فعاليتهاي دو هفته گذشته دبيرخانه جشنواره از تلاشهاي انجام شده براي ادغام دهمين نمايشگاه اطلاع رساني و فرهنگ يا جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي و نمايشگاه رسانه هاي ديجيتالي خبر داد.
در اين نشست همچنين در خصوص بررسي استانداردها و چگونگي وضعيت موجود كشور در خصوص استانداردهاي نرم افزاري بحث شد.
دبير اين جشنواره با اشاره به پيگيري هاي انجام شده در خصوص نحوه بررسي استانداردها و تهيه استانداردهاي نرم افزار از طريق مؤسسه استاندارد گفت: در مجموع ۲۵۹ استاندارد نرم افزاري توسط سازمان جهاني استاندارد معرفي شده است كه داراي حجم بسيار بالايي است و تهيه همه آنها مستلزم صرف هزينه بالا و همچنين ترجمه آن مستلزم صرف وقت بسيار زيادي خواهد بود كه در اين مدت كوتاه باقي مانده تا برگزاري جشنواره مقدور نيست.
در چهارمين نشست شوراي راهبردي جشنواره چند رسانه اي همچنين از مساعدتهاي شوراي عالي اطلاع رساني و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي متمركز شدن كليه جشنواره ها و نمايشگاه ها اعم از جشنواره كارت اينترنتي، وب لاگ نويس ها و ... در اين جشنواره خبر داده شد.
ميرابراهيمي در اين خصوص افزود: در صورت ادغام اين جشنواره ها در نمايشگاه نرم افزارهاي چند رسانه اي ،اين جشنواره و نمايشگاه هاي جنبي آن به بزرگترين رويداد نرم افزاري و محتواي ديجيتالي كشور، تبديل خواهد شد.
در اين نشست همچنين دبير جشنواره از تلاشهاي ديگري در خصوص دعوت از وزارت آموزش و پرورش براي ادغام جشنواره نرم افزارهاي رشد در جشنواره نر م افزارهاي چند رسانه اي خبر داد.
دومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي با حمايت شوراي عالي اطلاع رساني و ۱۶ وزارتخانه و نهاد و سازمان دولتي برگزار خواهد شد. اين جشنواره در تاريخ يكم تا پنجم بهمن ماه سال جاري در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي و محلي دائمي نمايشگاهها برگزار مي شود.
دبير اين جشنواره ارتقا، جهت  دهي، ارزيابي و تشويق توليدكنندگان نرم افزارهاي چند رسانه اي در كشور، شناسايي توانمنديها و بسترسازي مناسب جهت فعاليت هاي اقتصادي سودآور در زمينه تكنولوژي اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر را از مهمترين اهداف برگزاري همايش اعلام كرده بود.
علاقه مندان جهت دريافت اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني
سايت جشنواره www.iranmf.com مراجعه كنند.

سايه روشن دانش
تقدير از برندگان جشنواره الكترونيكي طوبي
مراسم اختتاميه سومين جشنواره الكترونيكي طوبي با حضور مسئولان اين جشنواره، مديران مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و دويست تن از مشاركت كنندگان در جشنواره طوبي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم كه در فرهنگسراي خانواده برگزار شد. پس از سخنان حجت الاسلام سيد حميد رضا حسيني دبير جشنواره طوبي پيرامون نقش و جايگاه فناوري اطلاعات، به قيد قرعه به شركت كنندگان داخل و خارج از كشور اين جشنواره هدايايي تعلق گرفت.
براساس اين گزارش، در ادامه مراسم از ۹۵ منتخب مسابقات طراحي رايانه اي، خوشنويسي، عكاسي، شعر و قصه ادبي، داستان كوتاه و همچنين بخش كودكان نيز تقدير به عمل آمد و جوائزي به آنها اهدا شد. اين جشنواره از ۶ مهرماه امسال و با هدف ترويج فرهنگ مهدويت(عج)، گشودن دريچه هاي جديد در عرصه IT و استفاده هدفمند از اينترنت با حمايت فرهنگسراي فناوري اطلاعات، توسط گروه طوبي به اجرا درآمد. ارسال ۱۲۵۰ اثر و مراجعه بيش از صد هزار بازديد كننده از دستاوردهاي برگزاري جشنواره الكترونيكي طوبي در نشاني اينترنتي www.toobaa.ir به شمار مي رود.
پنجمين كنگره سراميك ايران؛ ۲۴و۲۵ آذرماه
006903.jpg
پنجمين كنگره سراميك ايران، با هدف ارائه آخرين دستاوردهاي پژوهشي و صنعتي، گسترش و شكوفايي علم و تكنولوژي سراميك و ايجاد زمينه هاي همكاري بيشتر ميان محققان و صنعتگران، در روزهاي ۲۴ و ۲۵ آذرماه امسال توسط انجمن سراميك ايران در محل دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر حسين سرپولكي، استاديار دانشكده مهندسي مواد و متالورژي و دبير اين كنگره، با اعلام اين خبر افزود: مواد اوليه، كاشي، سيمان، سراميك، چيني، لعاب و رنگ ديرگداز، مديريت راهبردي در صنعت سراميك، نانو سراميك، استاندارد، مديريت كيفيت و تجارت، كامپوزيت، فرآيند كنترل كيفيت، بهينه سازي انرژي و... از موضوعات اين كنگره است.
وي با اشاره به اين كه تحولات جديد بي شماري كه امروزه در عرصه هاي الكترونيك، رايانه، ارتباطات، نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي و تحولات زيست محيطي به وقوع پيوسته اند، همگي به نوعي مرهون نقش و اهميت سراميك هاست، يادآور شد: به دليل اهميت موضوع، هزاره سوم را هزاره سراميك ناميده اند كه شاهدي بر وقوع انقلاب فناوري در علم و صنعت سراميك است.
سرپولكي، برپايي كنگره سراميك با حضور متخصصان اين رشته را گامي در جهت تبيين اهميت اين رشته برشمرد.
وي گفت: در حاشيه برپايي پنجمين كنگره سراميك ايران، نمايشگاهي از تجهيزات، مواد اوليه و محصولات سراميك برپا خواهد شد.

علم
اقتصاد
اجتماعي
سياست
سينما
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |