شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۷۴ - Dec 4, 2004
۶۰۰۰ واحد آموزشي تهران
از نمايشگاه ياديار مهربان ديدن كردند
تجهيز كتابخانه هاي مساجد ، حوزه هاي علميه و خوابگاه هاي دانشجويي در دستور كار قرار گرفته است
008145.jpg
گروه اجتماعي: رئيس سازمان صداوسيما گفت: برخوردها و جريانات قبيله اي در حوزه مسايل فرهنگي و اجتماعي مانع تحقق بسياري از اهداف مشترك در اين عرصه شده است.
به گزارش روابط عمومي و امور بين  الملل سازمان فرهنگي شهرداري تهران، عزت الله ضرغامي با بيان اينكه در عرصه فرهنگ جاي هيچ گونه رقابت مسمومي نيست تصريح كرد: مسئولان فرهنگي جامعه به رغم اشتراك رويكردي كه در ۹۵ درصد موارد مربوط به مشكلات و مسايل فرهنگي و اهداف اين حوزه دارند به وقت عمل، متاثر از جريانات قبيله اي از اهداف مشترك دور مي شوند.
وي كه در مراسم اختتاميه دومين نمايشگاه ياد يار مهربان، ويژه اهداء كتاب، لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي به مدارس شهر تهران سخن مي گفت، با اشاره به توصيه هاي مقام معظم رهبري مبني بر همكاري تمامي دستگاهها در پيشبرد برنامه ها و فعاليتهاي فرهنگي، حركت شهرداري تهران در تجهيز مدارس را نمونه اي بارز از همپوشاني فرهنگي و هم گرايي در حوزه آموزش و پرورش دانست.
ضرغامي تصريح كرد:  متاسفانه به دليل نبود همگرايي و هم پوشاني برخي از دستگاهها و متوليان فرهنگي حتي در ايده آل ترين شرايط نيز به هم آزار مي رسانند و خود را جزيره هاي جدا از هم مي دانند.
رئيس سازمان صداوسيما با اشاره به كاستي هاي بي شمار موجود در مراكز آموزشي و به ويژه مدارس مناطق محروم، نمايشگاه ياد يار مهربان و ساير برنامه هاي حمايتي شهرداري از مدارس و دانشگاهها را گامي عملي براي جبران اين كاستي ها ذكر كرد و افزود: چنانچه دستگاهها و نهادهاي مختلف به ويژه متوليان امور فرهنگي تقواي سازماني و رفتاري هدفمند پيدا كنند بسياري از مشكلات حل خواهد شد.
در اين مراسم كه شهردار تهران، اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، روساي فرهنگسراها، نمايندگان آموزش و پرورش و جمعي از شخصيت هاي فرهنگي حضور داشتند، اسفنديار رحيم مشايي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با ارائه گزارشي از روند اجراي دو دوره اهداي كتاب و وسايل مورد نياز مدارس از رشد ۵۰ درصدي مراجعين و بهره مندان از نمايشگاه خبر داد.
وي گفت: در دوره قبل قريب به ۴۰۰۰ واحد آموزشي و در اين دوره بيش از ۶۰۰۰ واحد آموزشي به نمايشگاه مراجعه كردند و مي توان گفت تقريباً تمامي مدارس تحت پوشش دوره دوم طرح قرار گرفتند و پيش بيني هايمان به طور كامل تحقق يافته است.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره به همكاري جدي شوراي شهر تهران در زمينه ترويج كتابخواني و توسعه كتابخانه ها اظهار داشت: پروژه باغ كتاب، تجهيز كتابخانه هاي مساجد، حوزه هاي علميه، مدارس و خوابگاههاي دانشجويي، بهره برداري قريب الوقوع كتابخانه تخصصي سلامت و ايجاد ساير كتابخانه هاي تخصصي در آينده نزديك از جمله برنامه هايي است كه در دستور كار بخش فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران قرار دارد.
دومين نمايشگاه ياد يار مهربان از دوم تا سيزدهم آذرماه در خانه هنرهاي ايراني برپا گرديد و طي مدت برگزاري ضمن پذيرش نمايندگان تمامي مدارس تهران جهت انتخاب و سفارش كتاب ها و اقدام مورد نياز خود ميزبان نمايندگان مجلس، اعضاي شوراي شهر، شهرداران مناطق و شهرداران ساير شهرها، مسئولين آموزش و پرورش و ساير شخصيت ها و متوليان فرهنگي و آموزشي بود.

۶۰ درصد كوهنوردان ايراني به بيماري كوهستان مبتلايند
008142.jpg
واحد مركزي خبر: رئيس مركز تحقيقات پزشكي ورزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران، بيماري كوهستان را شايعترين بيماري كوهنوردان ايراني دانست و گفت :۶۰ درصد كوهنوردان ايراني به بيماري كوهستان مبتلا هستند.
وحيد ضيايي ضمن اعلام اين مطلب، سردرد، بي اشتهايي، تهوع و سرگيجه را از نشانه هاي اين بيماري دانست و گفت: تورم بافت و بافت ريه در شكل بدخيم اين بيماري بسيار خطرناك و كشنده است.
وي براي جلوگيري از اين بيماري به كوهنوردان توصيه كرد در هنگام صعود تدريجي و صعود در ساعات اوليه صبح به ميزان كافي از مايعات استفاده كنند.

توليد روغن نباتي غني شده با ويتامينهاي A و D
ايسنا: نمايندگان تعدادي از كارخانجات توليد روغن نباتي در نشست مشتركي كه با حضور مسئولان ذيربط وزارتخانه هاي بهداشت و بازرگاني برگزار شده بود، آمادگي خود را براي غني سازي روغن با ويتامينهاي A و D اعلام كردند.
در سيزدهمين جلسه غني سازي روغن با ويتامينهاي A و D كه با حضور دكتر ربابه شيخ الاسلام، مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت تشكيل شده بود، بر فرهنگسازي و ارتقاي آگاهي عموم مردم در خصوص جايگزيني روغن جامد يا مايع و نيز استفاده از روغن مناسب در روشهاي مختلف طبخ تأكيد شد.
در اين جلسه كه نماينده انجمن صنف روغن نباتي نيز حضور داشت، با اعلام اين كه روغن مصرفي استان اردبيل توسط ۱۳ كارخانه تأمين و توزيع مي شود، گفت: ۵ كارخانه در استان اردبيل توانايي توليد روغن اصلاح شده را دارند ضمن اين كه يكي از كارخانه هاي كرمان نيز براي توليد روغن اصلاح شده آمادگي خود را اعلام كرده است.

طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت تصويب شد
فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت در كميسيون بهداشت به تصويب رسيد و براي تصويب نهايي پس از تعطيلات مجلس خارج از نوبت در صحن علني مطرح مي شود.
حسينعلي شهرياري افزود: عملكرد وزارت بهداشت به خصوص در سالهاي اخير ابهامات زيادي را براي نمايندگان مجلس به وجود آورده است به همين علت اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس براي رفع اين ابهامات و شفافيت عملكرد اين وزارتخانه طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت را مطرح كردند.
وي ادامه داد: مهمترين موضوعاتي كه در طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت مطرح است نحوه هزينه كرد وامهاي اول و دوم بانك جهاني به اين وزارتخانه، مسائل عمده دارويي كشور، مشكلات جامعه پيراپزشكي به خصوص پرستاران، فرسودگي ناوگان اورژانس كشور و مسائلي است كه در خريد آمبولانس ها به وجود آمده است.
وي گفت: علاوه بر آن سوء مديريت و ناهماهنگي هايي كه ميان معاونان و مديران وزارت بهداشت وجود دارد نگراني هاي زيادي را به وجود آورده كه مجموع عملكرد وزارت بهداشت را زير سئوال مي برد و موجب حيف و ميل بيت المال و تعلل در اجراي برنامه ها مي شود كه بايد حتما مورد رسيدگي قرار گيرد.
شهرياري اضافه كرد: هدف كلي از اجراي اين طرح شناخت نقاط قوت و ضعف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تلاش براي رفع نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت آن است.
وي گفت: اكنون كه اين طرح به تصويب نمايندگان كميسيون بهداشت و درمان مجلس رسيده، حتما در صحن علني مجلس نيز به تصويب مي رسد و پس از تصويب نهايي آن تيم تحقيق و بررسي از وزارت بهداشت تعيين مي شود.

۶۳ درصد جمعيت كشور خدمات بيمه اي دريافت مي كنند
واحد مركزي خبر: وزير رفاه  و تأمين  اجتماعي  در سالروز جهاني  بيمه  اعلام كرد : حدود ۶۳ درصد جمعيت  كشور خدمات  بيمه  اجتماعي  و بازنشستگي  دريافت  مي كنند.
شريف  زادگان  ديروز در جمع  نمازگزاران  جمعه  تهران  و پيش  از خطبه ها با بيان  اين كه  اين  رقم  در ابتداي  انقلاب  اسلامي ۲۵ درصد بوده  است  افزود: يكي  از وظايف  وزارت  تازه  تاسيس  رفاه  و تأمين  اجتماعي  اين  است  كه  اين  رقم  را به  درصدهاي بسيار بالاتري  برساند .وي  با بيان  اين كه  در حال  حاضر ۲۷ ميليون  نفر از جمعيت  كشور از طريق  سازمان  تأمين  اجتماعي  خدمات  درماني  دريافت  مي كنند افزود: ۳۳ ميليون  نفر هم  از طريق  سازمان  خدمات  درماني، خدمات  بيمه  اجتماعي  دريافت  مي كنند.وي  اضافه  كرد :در مجموع  بيش  از ۹۴ درصد جمعيت  كشور خدمات  درماني  دريافت  مي كنند . وزير رفاه  و تأمين  اجتماعي  ۲۳ درصد از اين  رقم  را مربوط به  روستاييان  و كشاورزان  كشور ذكر كرد و گفت  :به  اين  افراد از طريق  كارتهاي  بستري  و سازمان  خدمات  درماني، خدمات  رساني  مي شود.شريف  زادگان  افزود: برنامه اي  داريم  كه  در يكي  دو سال  آينده  صددرصد جمعيت  كشور بتوانند اين  خدمات  را دريافت  كنند. وي  تمركز در سياستگذاري  و برنامه ريزي  در همه  امور رفاهي  كشور، بيمه اي، امداد و نجات  را از وظايف  مهم  وزارت  رفاه  و تأمين  اجتماعي  برشمرد و گفت:  هم  اكنون  براي  تحت  پوشش  قراردادن  بيمه اي  كارگران  ساختماني  و افراد شاغل  در خدمات  عمومي  شهري، مانند رانندگان، لايحه اي  را تنظيم  و تدوين  كرده ايم  كه  به  مجلس  ارائه  خواهد شد.

مستمري دانش آموزان استثنايي كشور از سال آينده پرداخت مي شود
ايسنا: وزير آموزش و پرورش با اشاره به اجراي طرح «آتيه» از دو سال قبل، ذخيره فعلي آن را ۱۵ ميليارد تومان اعلام و اظهار كرد:  بر اين اساس پرداخت مستمري به دانش آموزان استثنايي كشور از سال آينده آغاز مي شود.
مرتضي حاجي در مراسم گراميداشت روز معلولان در جمع دانش آموزان استثنايي كشور با اعلام پوشش كامل بيمه درماني دانش آموزان استثنايي كشور افزود: با دستورالعمل جديدي كه بزودي به تمامي استانهاي كشور ارسال مي شود تمامي دانش آموزان استثنايي با تأمين كليه هزينه ها از خدمات بيمه درماني بهره مند مي شوند. وي با اشاره به تشكيل ۵۲ تعاوني دانش آموزان استثنايي در كشور گفت: از اين طريق ۵ هزار دانش آموز متناسب با وضعيت و شرايط خود اشتغال به كار يافته اند.

هشدار سازمان ملل از مخاطرات پيش روي كودكان در جهان
گروه اجتماعي: كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  روز پنجشنبه  در پيامي به  مناسبت  روز بين المللي  از بين  بردن  بردگي  (دوم  دسامبر - ۱۲ آذرماه ) تأكيد كرد: بردگي در جهان  هنوز پايان  نگرفته  است  و هنوز ميليونها برده  در جهان  خريد و فروش مي شوند. عنان  در پيام  خود مي افزايد: سال  ،۲۰۰۴ سال  بين المللي  منسوخ  شدن  بردگي اعلام  شده  و اين  سال  براي  همه  كشورها يادآور آن است  كه  آنها بايد با اين شكل  نفرت انگيز سركوب  برخورد كنند.
براساس  يك  گزارش  صندوق  حمايت  از كودكان  سازمان  ملل  (يونيسف ) نيز مين هاي زميني  و ديگر مواد منفجره  بزرگترين  خطر را براي  كودكان  تشكيل  مي دهند وسالانه  هزاران  كودك  در جهان  قرباني  اين  مينها مي شوند.
يونيسف  در اين  گزارش  كه  روز پنجشنبه  در مقر سازمان  ملل  در نيويورك منتشر شد افزود: سالانه  بين  ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر قرباني  مينهاي  زميني  مي شوندكه  بيش  از ۸۰ درصد از قربانيان  را غيرنظاميان  تشكيل  مي دهند و حداقل  يك نفر از هر ۵ نفر قرباني  كودك  هستند.
براساس  اين  گزارش ، هنوز ۸۰۰ هزار تن  مواد منفجره  از جنگ  ويتنام  و ۵/ ۳ميليون  مين  زميني  وجود دارد و مين هاي  زميني  از سال  ۱۹۷۵ در اين  كشور بيش از ۱۰۰ هزار نفر را كشته  و يا مجروح  كرده  است .

سعيدي كيا اعلام كرد:
دريافت بيش از ۵۰۰ ميليون دلار كمك خارجي براي بازسازي بم
واحد مركزي خبر : رئيس  ستاد كل  بازسازي  بم  ميزان  كمك  خارجيان  را براي  بازسازي  بم  اعلام  كرد.
سعيدي  كيا در جمع  خبرنگاران  روزنامه  هاي  صبح  كشور در بم  گفت : تاكنون  اسپانيا ۲۰ ميليون، بانك  جهاني  ۲۲۰ ميليون ، بانك  توسعه  اسلامي ۲۰۱ ميليون  و بانك  ژاپن  ۶۰ ميليون  دلار به  بازسازي  بم  اختصاص  داده  اند.
او تصريح  كرد: همچنين  ژاپن  ۱۵ ميليون  دلار به  طرح  اسكان  موقت  اختصاص  داده  بود كه  قرارشد اين  مبلغ  در اسكان  دائم  زلزله  زدگان  بم  هزينه  شود.
آقاي  سعيدي  كيا از انعقاد قرار داد با نظام  مهندسي  استان  كرمان  براي نظارت  بر ساخت  و ساز در بم  خبر داد.
او وظايف  مهندسان  ناظر را تاييد فني  نقشه  ها و نظارت  كارگاهي  اعلام كرد و افزود: بيست  هزار واحد مسكوني  روستايي  در سال  ۸۴ به  روستائيان  بم  واگذار مي شود.

دوره پيش دبستاني مناطق دو زبانه يك ساله
و اجباري مي شود
مهر: مديركل دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه در حال حاضر دوره پيش دبستاني مناطق دو زبانه يك ماهه است، گفت: تا دو سال آينده دوره پيش دبستاني مناطق دو زبانه يك ساله و اجباري مي شود.
مهندس علي زرافشان با تاكيد بر اينكه بر اساس تحقيقات صورت گرفته، يادگيري در كودكان ترك زبان با دو ماه تاخير و در كودكان عرب زبان با سه ماه تاخير صورت مي پذيرد، افزود: كودكان مناطق دو زبانه حداقل تا دو يا سه ماه نمي توانند با كتاب هاي درسي، معلم و محيط آموزشي ارتباط برقرار كنند.
وي با اشاره به اينكه دوره يك ماهه پيش دبستاني در مناطق دو زبانه پاسخگوي نياز نوآموزان نيست، گفت: در حال حاضر راهنماي برنامه درسي دوره پيش دبستاني در دفتر تاليف كتب درسي توليد شده است و پس از تاييد كارشناسان و نهايي شدن به مرحله تاليف مي رسد.

معاون سلامت وزارت بهداشت:
ثبت خطاهاي پزشكي براي معرفي پزشكان
به قوه قضاييه نيست
گروه اجتماعي: هدف از طراحي ساختار ثبت خطاهاي پزشكي، شناسايي پزشكان خطاكار و تحويل آنها به قوه قضاييه نيست، بلكه بررسي علت بروز اين خطاها مدنظر است.
معاون سلامت وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب و با ذكر اين نكته كه ما در زمينه ثبت خطاهاي پزشكي و شناسايي علل بروز اين خطاها ۴۰ سال از كشورهاي پيشرفته عقب تر هستيم، گفت: براساس اين ساختار، خطاهاي پزشكي به دو بخش قابل تقسيم هستند؛ خطاهايي كه منجر به مرگ شده و بايد سريعا گزارش شوند و خطاهايي تحت عنوان Miserro كه بدون عارضه هستند و براي ارتقاي كيفيت نظام ارايه خدمات نيازمند ثبت و گزارش دهي هستند.
همچنين به گزارش ايسنا، دكتر محمد اسماعيل اكبري، با اشاره به طراحي ساختار شكايات و ثبت خطاهاي پزشكي در سال پاسخگويي اظهار كرد: ساختار شكايات هم اكنون در شش دانشگاه به صورت آزمايشي درحال اجراست.
وي با بيان اين كه ساختار شكايات فقط مختص پزشكان نيست، تصريح كرد: اين ساختار براي رسيدگي به شكايات مردم از كليه پرسنل مراكز درماني و نظام ارايه دهنده خدمات شامل پزشك، پرستار، داروساز، مسئول واحد پذيرش، نگهبان و سايرين است كه حتي هرگونه برخورد مبني بر بي احترامي را نيز شامل مي شود.

انتقاد رئيس عقيدتي سياسي ناجا از تشكيل
ستاد حفاظت اجتماعي
ايرنا: رئيس سازمان عقيدتي سياسي و نماينده ولي فقيه در نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران از تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي در قوه قضائيه انتقاد كرد.
حجت الاسلام محمدعلي رحماني طي گفتگو با خبرنگاران در مشهد افزود: نيروي انتظامي كه نقش مهمي در پيشگيري از جرايم دارد در اين ستادها ناديده گرفته شده است.وي گفت: تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي در جهت پيشگيري از جرايم است اما بايد گفت كه تنها راه پيشگيري از جرايم تشكيل اين ستادها نيست.
او افزود: بهتر بود اصل طرح تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي براي مشورت به مراكز مرتبط ارجاع مي شد و براي نهادينه شدن به تصويب مجلس شوراي اسلامي مي رسيد.نماينده ولي فقيه در ناجا گفت: تعطيلي دادسراها در گذشته بر اثر اعمال سليقه اي صورت گرفت و اكنون همين مساله در مورد ستاد حفاظت اجتماعي احتمال وقوع دارد.وي افزود: با توجه به نقدهايي كه در اين زمينه وجود دارد نيازي به اين همه شتاب در تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي نبود.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي همچنين از كاهش ۱۸ درصدي جرايم در سطح اين نيرو طي نيمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد اما توضيح بيشتري در اين خصوص ارايه نكرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |