شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۷۸ - Dec 11, 2004
امام صادق(ع): شخص اسراف كننده سه نشانه دارد:
۱-مي خرد چيزي را كه لايق آن نيست، ۲-مي پوشد لباسي را كه در شأنش نيست، ۳-مي خورد غذايي را كه سزاوارش نيست.
بحار/ج،۷۲ص۲۰۶
امروز با حافظ
مشتاق بندگي و دعاگوي دولتم
باز آي ساقيا كه هوا خواه خدمتم
بيرون شدي نماي ز ظلمات حيرتم
زانجا كه فيض جام سعادت فروغ توست
معاون سينمايي ارشاد:
۲۰ فيلم ايراني در جشنواره فجر به رقابت مي پردازند
ايرنا: بر اساس  مقررات  جشنواره  فيلم  فجر، به  ۲۰ اثر و فيلم  داخلي ، اجازه حضور در بخش  مسابقه  ايران  داده  مي شود.
محمدمهدي  حيدريان  روز جمعه  ضمن اعلام اين خبر به ايرنا گفت: محدود كردن  بخش  مسابقه  ملي ، با رويكرد تخصصي  كردن  جشنواره فيلم  فجر انجام  مي شود.
وي ، به  بخش هاي  مختلف  جشنواره  فجرامسال  اشاره  كرد و افزود: بخش  مسابقه سينماي  آسيا امسال  براي  نخستين  بار به  همراه  سينماي  معناگرا در اين رويداد هنري  گنجانده  شده  است .
سينماي  ايران ، سينماي  بين الملل ، سينماي  معناگرا، سينماي آسيا، فيلم هاي  اول  و دوم  سينماي  ايران  و آثار مستند (چشم  واقعيت )عناوين  بخش هاي  رقابتي  اين  جشنواره  را تشكيل  مي دهد.
به  گفته  معاون  وزير فرهنگ  و ارشاداسلامي ، تقويت  مسابقه  سينماي  معناگرا رويكرد اساسي  بخش  بين الملل  جشنواره  فجر خواهد بود.
وي  افزود: معرفي  مناسب  اين  بخش  با توجه  به  ارزش گذاري  جايزه  آن در رويدادها و مجامع  بين المللي ، يك  اصل  به  شمار مي رود.
حيدريان ، در بخش  ديگري  از اين  گفت  و گو به  بازار فيلم  تهران  اشاره كرد و گفت : باافزايش  موسسه ها و شركت هاي  داخلي  و خارجي  توليد و توزيع فيلم ، اين  رويداد گسترش  مي يابد. وي ، تاكيد كرد كه  با توجه  به  افزايش  توليد، ارتقاي  بازاريابي  و فروش آثار داخلي  با نگاه  توزيع  تخصصي  فيلم ، امري  ضرروي  است .
معاون  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، همچنين  به  مقوله جشنواره  موضوعي  فيلم  كشور پرداخت  و گفت : متاسفانه  در اين  رويدادها صرفاتوان  سينما صرف  مي شود و اين  روند براي  كليت  صنعت  فيلم  كشور مناسب  نيست .
به  گفته  وي ، جريان سازي  در عرصه  توليد فيلم  با رويكرد ايجاد دبيرخانه هاي  دائمي شرط برپايي  جشنواره  موضوعي  فيلم  در استان هاي  مختلف است .
حيدريان ، راه اندازي  كتابخانه ها و فيلمخانه هاي  تخصصي  و جذب  سرمايه براي  توليد آثار موضوعي  را از ديگر برنامه هاي  اين  بخش  عنوان  كرد.
وي ، همچنين  از رايزني  براي  ايجاد دبيرخانه هاي  دائمي سينماي  معناگرا در استان  خراسان  رضوي  (مشهد) و طنزدر فارس  (شيراز) به  همراه  راه اندازي پايگاه هاي  عرضه  فيلم  در نقاط مختلف  كشور خبر داد.
معاون  امور سينمايي  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، خواستار توجه  و تعامل مسوولان  محلي  در جهت  تقويت  جايگاه  سينما در مناطق  مختلف  كشور شد.

ارديبهشت ماه در تهران برگزار مي شود
جشنواره بين المللي فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي و گردشگري
ايرنا: چهارمين  جشنواره  فيلم هاي  مستند و گردشگري  يادگار از ۲۸ ارديبهشت  تا چهارم  خرداد ماه  سال  ۸۴ برپا مي شود.
«محمد آفريده» روز جمعه  در گفت  و گو با خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا، افزود: جشنواره  فيلم هاي  مستند يادگار با توجه  به  تاسيس  سازمان  ميراث فرهنگي  و گردشگري  براي  نخستين  بار بصورت  بين المللي  برگزار خواهد شد.
وي ، ميراث  فرهنگي  و گردشگري  را مقوله اي  جهاني  خواند و افزود: سينماگران  كشورهاي  مختلف  مي توانند با موضوع  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  در اين  رويداد هنري  حضور داشته  باشند. مديرعامل  انجمن  سينماي  جوانان  ايران ، يادآور شد: فراخوان  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  مستند ميراث  فرهنگي  و گردشگري ، دي  ماه  امسال ، منتشر مي شود.
وي ، به  استقبال  گسترده  كشورهاي  مختلف  از جشنواره هاي  قبلي  فيلم  مستند «يادگار» اشاره  و ابراز اميدواري  كرد كه  جشنواره  آتي  نيز با حضور آثار كيفي  سينماگران  داخلي  و خارجي  برپا شود.
آفريده ، خاطرنشان  كرد كه  آثار برگزيده  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  مستند يادگار همزمان  با «روز جهانگردي» (مهرماه ) به  نمايش  در مي آيد. وي ، همچنين  از رايزني  براي  توليد فيلم  با موضوع  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  و خريد رايت  آثار مستند توسط سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  خبر داد. مديرعامل  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي ، توجه  به  جاذبه هاي  طبيعي و گنجينه هاي  فرهنگي  در حوزه  توليد آثار كوتاه  و مستند را مسئله اي  اساسي  خواند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نگاهي به نظرات شناخته شده ترين روزنامه نگار - تاريخدان كانادايي كه درگذشت
«پير برتون» شناخته شده ترين روزنامه نگار و تاريخدان كانادايي چهار روز پيش در ۸۴ سالگي درگذشت و ۵۰ كتاب (۴۵ كتاب تاريخ و ۵ كتاب روزنامه نگاري) از خود به يادگار گذاشت. نظرات او درباره « تحليل انتقادي» ، «چشم اندازهاي تازه» درباره چگونگي تحليل رويدادهاي روز و «كاوش در درون رويدادهاي گذشته» كه در كتاب هايش منعكس و روش هايي تازه اند در دانشگاه ها و در كلاس هاي «تاريخ نگاري» و «نوشتن مقاله هاي ويژه» تدريس مي شوند. برتون كه يك ناسيوناليست كانادايي بود حرفه نوشتن را از روزنامه نگاري آغاز كرده بود (روزنامه نگاري نوشتاري و گفتاري) و هرگز روزنامه نگاري را به خاطر تاريخ نگاري ترك نكرد. او از آن دسته مورخاني بود كه تاريخ نگاري «ناراتيو» (شرح جزئيات رويداد و تفصيل كامل آن) را ترجيح مي داد و دنبال مي كرد و مي گفت: چرا تاريخ را به گونه اي بنويسيم كه كسي آن را نخواند، خواندنش خسته كننده و وقت گير باشد و با يك بار خواندن، مفهوم نشود و بر ذهن نقش نبندد. وي بر اين اصل كه مورخ تاريخ داخلي قطعاً يك وطندوست و مورخ تاريخ ملل يك انساندوست است پاي مي فشرد و تحريف هر دو تاريخ را اگر عالماً و عامداً باشد يك خيانت مي دانست. برتون كه از معتقدان به نظام مدني كنفدراسيون كانادا بود مورخان را تشويق به نوشتن داستان بر پايه رويدادهاي آموزنده و ميهني تاريخ و فيلمسازان را به تهيه و توليد فيلم سينمايي بر پايه اين داستان ها مي كرد و بر اين باور بود كه اين كار به آموزش عمومي كمك مي كند.
ايران عراق نيست
در پي تهديدهاي تازه آمريكا نسبت به ايران، «چارلي رز» روزنامه نگار آمريكايي با آگاهان امور در اين زمينه مصاحبه كرد كه از شبكه «پي بي اس» (تلويزيون عمومي آمريكا) پخش شد. در اين مصاحبه بانو «رابين رايت» خبرنگار واشنگتن پست كه به تازگي از ايران ديدن كرده است دولت بوش را از هرگونه فكر تعرض نظامي برحذر داشت و گفت كه ايران عراق نيست، ايران كشوري پهناور است كه كوه هاي بلند دارد و مي تواند ميليون ها تن را مسلح كند و وارد ميدان سازد. با چند تعرض هوايي هم كاري از پيش نخواهد رفت و بر دشواري هاي آمريكا خواهد افزود و دوستان آمريكا در منطقه را به مخاطره خواهد افكند. يك صاحبنظر ديگر گفت: ايران داراي سه نيروي مسلح است كه دو نيروي آن دو ارتش منظم هستند (ارتش و سپاه) با همه وسائل پشتيباني از زيردريايي تا انواع موشك و جت جنگنده، و نيروي ديگر كه داوطلب (بسيج) است قادر به دفاع از شهرها و حفظ نظم است. ارتش ايران از دير زمان سيستم نظام وظيفه اي دارد كه ظرف سه روز مي توان تا ده دوره را احضار كرد و در كوه و كمر مستقر ساخت. ايرانيان از ضعف هاي نظامي آمريكا در عراق و افغانستان درس گرفته اند و مي دانند كه چگونه در برابر واحدهاي آمريكايي دفاع كنند و خود را براي چنين روزي آماده ساخته اند. حملات هوايي امكان پذير است اما به چه بها و هزينه؟ ايران به آن صورت صنعتي نيست كه از چنين حملاتي آسيب ببيند. ايران سال ها توسط عراق بمباران و موشك باران شد و خم به ابرو نياورد. با هر حمله هوايي آمريكا، ايرانيان دست به حمله متقابل به همه منافع آمريكا در منطقه خواهند زد از جمله منابع نفت و پايگاه ها و مراكز استقرار آمريكايي ها و دوستان آمريكا. مسكو و تهران از قديم قراردادهايي دارند و ميان دو كشور يك دريا قرار دارد و رفت و آمد آسان و به دور از خطر حمله هوايي آمريكاست. ايران مانند عراق و افغانستان مسدود نيست و مرز آبي وسيع دارد. ايران در عراق و افغانستان، دو كشوري كه آمريكا در آنجا جمعاً ۱۷۰ هزار نظامي و ده ها هزار تبعه ديگر دارد داراي نفوذ فراوان است و با اين دو كشور قراردادهايي دارد. بنابراين، مسئله روابط ايران و آمريكا كه در ربع قرن گذشته تيره و تار است راه حل نظامي ندارد، به ويژه در اين زمان كه ولاديمير پوتين چكمه هاي سرهنگي اش را از پستو درآورده و در حال واكس زدن و پوشيدن آنهاست.
درگذشت رياضيدان بنام چين
هشتم دسامبر ۲۰۰۴ پروفسور «شينگ شن چرن» رياضيدان چيني كه قواعد متعدد و قضاياي تازه بر هندسه مخصوصاً در زمينه پيچ و تاب سطوح و هندسه ديفرانسيل نوشت و به نام او معروفند در ۹۳ سالگي درگذشت. وي كه در هامبورگ آلمان دكترا گرفته بود در چين دو انستيتو و در آمريكا يك انستيوي مطالعات رياضيات تأسيس كرد. پروفسور شينگ در جريان جنگ هاي داخلي وطن به آمريكا مهاجرت كرده بود و در دانشگاه هاي ماساچوست، شيكاگو و دانشگاه كاليفرنيا شعبه بركلي تدريس مي كرد كه بعداً به وطن اصلي بازگشت و تا پايان عمر در آنجا زيست.

آثار صفي الدين ارموي منتشر مي شود
گروه ادب و هنر: همزمان با برگزاري همايش بين المللي صفي الدين ارموي كتاب «ادوار الشرقيه» اين موسيقيدان و نيز زندگي نامه و آثار خوشنويسي وي منتشر خواهد شد.
ايرج نعيمايي دبير علمي همايش بين المللي صفي الدين ارموي كه اواخر دي در تهران برگزار خواهد شد، ضمن اعلام اين خبر گفت: نسخه هاي خطي مربوط به صفي الدين ارموي عمدتاً در كتابخانه هاي كشورهايي چون روسيه، انگليس، آلمان، تركيه و... است و ما سعي داريم تمامي نسخه هاي موجود را از طريق تهيه فيلم و اسكن دراختيار بگيريم و تصحيح و انتشار كتابهاي او را براساس همان نسخه هاي خطي انجام دهيم.همايش و كنگره صفي الدين ارموي ۲۶ تا ۲۹ دي در شهرهاي تهران و اروميه برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
بپاخيزي اسپارتاكوس بر ضد ظلم و ستم
۱۱ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۹۲ محاكمه لوئي ۱۶ پادشاه فرانسه به اتهام خيانت به وطن در دادگاه انقلاب پاريس آغاز شد كه ماه بعد با گيوتين گردن زده شد. در سال ۱۹۴۸ ميلادي اعلاميه حقوق انسان در يك مقدمه و ۳۰ اصل به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل رسيد. در همين سال و در پي تصويب قطعنامه سازمان ملل مبني بر تقسيم فلسطين به دو كشور عرب نشين و يهودي نشين، دولت وقت اردن باقيمانده فلسطين (مناطق داده شده به اعراب) را ضميمه خاك خود كرد. در سال ۱۹۷۴ يونانيان در رفراندومي كه برگزار شد با ادامه نظام سلطنتي موافقت نكردند. اين نظام را در نيمه اول قرن ۱۹ قدرت هاي وقت اروپا به آنان تحميل كرده بودند و دودمان سلطنتي نيز يوناني الاصل نبود. در سال ۱۹۸۷ ريگان و گورباچف پيمان تخريب موشك هاي اتمي برد متوسط را امضاء كردند. در سال ۲۰۰۰ دادگاه عالي فلوريداي آمريكا براي حل اختلاف نامزد هاي انتخاباتي آمريكا - بوش و گور - حكم داد كه ۴۵ هزار رأي مورد اختلاف دوباره با دست شمارش شوند كه ديوان عالي فدراسيون آمريكا بعداً اين اقدام را متوقف ساخت و جورج بوش را برنده انتخابات اعلام كرد.
اينك برگ امروز: بپاخيزي اسپارتاكوس از نهم دسامبر سال ۷۳ پيش از ميلاد آغاز شد. وي از مردم تراس، منطقه اي در شمال درياي اژه و از نژاد يونانيان بود. اسپارتاكوس در ارتش روم يك سرباز كمكي (احتياط) بود. وي در سال ۷۴ پيش از ميلاد به گلادياتورها اضافه شده بود. كار گلادياتور ها اين بود كه دو به دو در برابر سران روم كه در جايگاه ويژه تماشاگران مي نشستند و به منظور تفريح و سرگرم كردن آنان درميدان گودي با اسلحه به جان هم بيافتند و يكي از دو حريف و يا هر دو آنان كشته شوند تا تماشاگران لذت ببرند! اسپارتاكوس كه اين عمل را غير انساني مي دانست گلادياتور ها را برضد حكومت روم متحد كرد و درجريان يك نمايش «كشتار» دست به شورش زدند و بندها را گسستند و در كوه وزوويوس كه يك آتشفشان خاموش بود پنهان شدند و از آنجا دست به تحريك ساير بردگان زدند و هنگامي كه عده آنان به هفتصد تن رسيد از كوه فرود آمدند و با زور دست به آزاد كردن بردگان ديگري زدند كه غنائم جنگ ها بودند. در آن زمان بردگان مولد ثروت بودند و براي اربابانشان كار توليدي رايگان از جمله كشاورزي مي كردند. قرار بود كه بردگان آزاد شده توسط گروه اسپارتاكوس جنگ كنان از طريق كوه هاي آلپ به زادگاه هاي خود باز گردند و بقيه عمر را آزاد زندگي كنند. با اين فكر خود را به دامنه هاي آلپ رسانيدند و ضمن راه دو لشكر رومي را كه سد راه آنان شده بودند شكست و فراري دادند. در گذرگاه هاي آلپ چون عده آنان نزديك به هفتاد هزار تن بود، فرانك ها و اقوام محلي ديگر از جمله ژرمن ها نگران و وحشت زده شدند و گذرگاه ها را بستند. اسپارتاكوس كه مي خواست برده هاي آزاد شده زنده به كشورهاي خود باز گردند تصميم به خروج از روم با كشتي گرفت و به جنوب ايتاليا باز گشت و در سر راه خود نيروهاي رومي را كه مانع حركت آنان بودند شكست داد كه اين وضعيت بر دولت روم كه نتوانسته بود در طول دو سال قيام بردگان را سركوب كند گران آمد و كراسوس يكي از سه عضو شوراي عالي حاكم بر امپراتوري روم داوطلب جنگ با بردگان شد. وي در سناي روم براي قانع كردن سناتورها به تأمين هزينه يك لشكركشي بزرگ گفت كه اسپارتاكوس سه هزار سرباز اسير رومي را سر بريده است كه بعداً معلوم شد دروغ گفته و اين سربازان تنها خلع سلاح شده بودند و بعداً به روم بازگشتند. وي سپس با شش لشكر (لژيون) از راه زمين (شمال) و نيز يك لشكر با كشتي و راه دريا از جنوب قرارگاه اسپارتا كوس را كه پيام داده بود اگر اجازه خروج از ايتاليا به او و ساير بردگان همراه وي داده شود سر جنگ نخواهد داشت محاصره كردند و در جنگي كه در سال ۷۱ پيش از ميلاد ميان طرفين روي داد اسپارتاكوش كشته شد و قيام بردگان شكست خورد كه كراسوس براي ترسانيدن ساير بردگان كه فكر قيام از مغزشان نگذرد شش هزار تن از همدستان اسپارتاكوس را كه اسير شده بودند در جاده اي كه به شهر روم ختم مي شد به صليب زد كه همانجا از تشنگي و گرسنگي و درد ناشي از آويزان بودن به تدريج مردند كه چنين صحنه اي در طول تاريخ مشابه نداشته است.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم آلزايمر
از دكتر روزنفلد علائم آلزايمر سئوال شده و وي گفته است: اين بيماري كه نتيجه تخريب تدريجي قسمت هايي از مغز است عمدتاً در سنين بين ۳۶ تا ۴۵ و از ۶۵ سالگي به بعد در برخي افراد مشاهده شده است. هنوز داروي درمان ندارد ولي با داروهاي موجود و رعايت دستورهاي پزشكي مي توان پيشرفت آن را كند كرد و در مواردي هم متوقف ساخت. در مراحل اوليه كه با فراموشي كارها و رويدادهاي نزديك (حافظه نزديك) آغاز مي شود و حس قضاوت فرد رو به ضعف مي گذارد و امور روزانه فراموش مي شود امكان متوقف كردن آن زياد است ولي وقتي به مرحله فراموش كردن نام اشخاص، بي توجهي به پوشش و گم كردن راه و حالت خشم و پرخاش دائمي برسد (مرحله مياني) توقف آن دشوار مي شود ولي مي توان پيشرفتش را كند كرد. مرحله نهايي كه درمان كاملاً بي نتيجه است هنگامي شروع مي شود كه بيمار حافظه خود را از دست بدهد و ماهيچه ها بدون كنترل شوند، تكلم نا مفهوم و حالت خشم شديدتر گردد. در اين صورت بيمار نياز به مراقبت شبانه روزي دارد و بدون مراقب و كمك ديگران نخواهد توانست ادامه حيات دهد. توصيه شده است كساني كه كار فكري دارند تا پايان عمر فعاليت مغز را كاهش ندهند، مغز هم مانند جسم نياز به ورزش دارد.

كنسرت گروه فاخته در تالار وحدت
گروه ادب و هنر: گروه موسيقي فاخته كه در چند سال اخير اجراهاي درخور توجهي در داخل و خارج از كشور داشته است، در روزهاي سوم و چهارم دي در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد. در اين كنسرت كه به سرپرستي و آهنگسازي رضا موسوي زاده، و با حضور ۱۳ نوازنده و گروه كر همراه خواهد بود، قطعاتي از ساخته هاي موسوي زاده اجرا خواهد شد.

سخنراني صاحبنظران درباره چخوف
گروه ادب و هنر: دكتر قطب الدين صادقي، محمد رضا رضايي راد، دكتر بهزاد قادري و عطاء ا... كوپال (ايران)، برايان اسميت (كانادا)، برگن اشتروگن (آلمان) و مارگريتا ادسكايا (روسيه) در كنفرانس علمي هفته چخوف، سخنراني خواهند كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني هفته چخوف، كيومرث مرادي، دبير هفته چخوف با اعلام اين مطلب گفت: اين سخنرانان درباره جنبه هاي مختلف داستان هاي چخوف به بحث و بررسي خواهند پرداخت.
كنفرانس علمي چخوف روزهاي ۲۸ و ۲۹ آذرماه در محل خانه هنرمندان ايران به مديريت فريندخت زاهدي برگزار مي شود. هفته چخوف كه از ۲۴ آذرماه آغاز و تا ۳۰ آذر ادامه خواهد يافت توسط مركز هنرهاي نمايشي و با مشاركت و همكاري مجموعه تئاتر شهر، خانه هنرمندان ايران و خانه تئاتر برگزار مي شود.

يكصد و دومين نشست هفته كانون ادبيات ايران
گروه ادب و هنر: يكصد و دومين «نشست هفته» كانون ادبيات ايران امروز ساعت ۱۷ در تالار مولوي دانشگاه تهران (خيابان ۱۶ آذر) برگزار مي شود. در اين نشست مجموعه شعر «سكوت آزاد است» اثر سيدضياء الدين شفيعي با حضور صاحب اثر و منتقدان و شاعران نقد و بررسي مي شود. عبدالرضا رضايي نيا، زهير توكلي و سيد احمد نادمي در اين برنامه به نقد اين مجموعه شعر خواهند پرداخت.

جايزه اول كاريكاتور چين براي كاريكاتوريست ايراني
سينا: يك كاريكاتوريست ايراني عنوان برتر دومين نمايشگاه سالانه بين المللي كاريكاتور LM چين را به خود اختصاص داد. «احمدرضا سهرابي» كاريكاتوريست و روزنامه نگار شيرازي توانست از ميان ۳۰ كشور شركت كننده، لوح تقدير و مدال نمايشگاه بين المللي كاريكاتور LM چين را از آن خود كند. تاكنون آثار زيادي از اين كاريكاتوريست در شيراز به نمايش گذاشته شده است.

قتل روي صحنه
دايمبگ درل ابوت، موسيقيدان و آهنگساز برجسته موسيقي گيتار راك چهارشنبه گذشته در اثر اصابت ۶ گلوله درگذشت. درل كه بارها به همراه گروه سابق خود به نام پنترا نامزد دريافت جايزه معتبر گرمي شده بود از سال گذشته به همراه برادرش، ويني پاول و دو نفر ديگر گروه «قدرت تازه يافته» را تشكيل داد كه با انتقادات فراواني رو به رو شد.
به گزارش آسوشيتدپرس يكي از طرفداران درل به نام ناتال گيل ناگهان روي صحنه اجراي موسيقي ظاهر شد و بعد از شليك چند تير به درل و ديگر اعضاي گروه، به طرفداران آنها نيز شليك كرد و وقتي يكي از تماشاچيان را گروگان گرفت، توسط يك پليس كشته شد. حادثه كشته شدن دايمبگ درل دومين اتفاقي است كه در ۲۵ سال گذشته براي ستاره هايي كه گروه اصلي خود را ترك مي كنند رخ داده است. ۲۴ سال قبل در همين روز مارك ديويد چپمن، خواننده گروه بيتلز، جان لنون را به خاطر فروپاشيدن آن گروه موسيقي به قتل رساند.

بهارستان
اصل همه غريبان آدم بود. پيشين همه غمخواران آدم بود، نخستين همه گريندگان آدم بود.
بنياد دوستي در عالم آدم نهاد. آيين بيداري شب آدم نهاد. نوحه كردن از درد هجران و زاريدن به نيمه شبان سنتي است كه آدم نهاد.
كشف الاسرار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
مدرك ليسانس براي گربه ۶ساله
فيلادلفيا: دادستان پنسيلوانيا، يك دانشگاه اينترنتي را به جرم فروش مدرك تحصيلي تقلبي به انسان ها و حيوانات تحت تعقيب قرار داد.در يك مورد نادر، اين دانشگاه با دريافت ۳۰۰ دلار براي گربه ۶ ساله يك شهروند مدرك ليسانس صادر كرد.اين دانشگاه آن لاين كه توسط دو برادر كلاهبردار تأسيس شده بود هزاران نفر را در شبكه جهاني اينترنت فريب داده است.
آموزش انواع خواب به كودكان
نيويورك: بسياري از والدين براي جلوگيري از خفگي نوزادان و كودكان خود، آنها را به پشت مي خوابانند، اما اخيرا دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه والدين بايد خوابيدن روي شكم را نيز به كودكانشان آموزش دهند.
درصورتي كه كودك هميشه به پشت بخوابد آنگاه در صورت خوابيدن روي شكم و مسدود شدن مجراي تنفسي اش به دليل فشرده شدن به بالش قادر به نجات خود نخواهد بود.
رابطه ماه تولد و بيماري ام .اس
لندن: دانشمندان پس از بررسي زندگي ۴۲ هزار نفر در كشورهاي كانادا، انگليس، دانمارك و سوئد به اين نتيجه رسيده اند كه احتمال ابتلاي متولدين ماه مي (۱۲ ارديبهشت تا ۱۰ خرداد) به بيماري ام.اس بيشتر از متولدين ماه هاي ديگراست.همچنين احتمال ابتلاي متولدين ماه نوامبر (۱۱ آبان تا ۱۰ آذر) به بيماري ام.اس ۱۹ درصد كمتر از متولدين ماه هاي ديگر است.
بوق اشغال مشاور خودكشي
پكن: در كشور چين در هر دقيقه ۴ نفر اقدام به خودكشي مي كنند، به همين دليل از سال گذشته يك خط تلفن براي مشاوره دادن به افرادي كه قصد خودكشي دارند راه اندازي شده است. افرادي كه مي خواهند خودكشي كنند با گرفتن شماره تلفن مشاور خودكشي به تخليه رواني خود مي پردازند و مشاورشان از آن سوي خط تلاش مي كند آنها  را از خودكشي كردن منصرف نمايد.اما ديروز اعلام شد از هر ۱۰ نفري كه با اين شماره تماس مي گيرند، ۹ نفر بوق اشغال مي شنوند.از زمان راه اندازي اين شماره تلفن تاكنون ۱۱۰ هزار نفر با آن تماس برقرار كرده اند.
انفجار نامه در دست پستچي
ليسبون: انفجار يك نامه باعث مجروح شدن پستچي آن شد.مبدأ اين نامه يك آدرس تقلبي و مقصد آن، آدرس يك شهروند در مركز پرتغال بود.به هر حال هنگامي كه پستچي اين نامه را در دست داشت، منفجر شد و به همين دليل وي از ناحيه دست دچار سوختگي شديد شد.
افزايش محكوميت قاتل جنين
سيدني: چندي پيش يك مرد بي رحم به جرم قتل جنين همسر خود به تحمل ۱۰ سال حبس محكوم شده بود. اين مرد كه ورزشكار بود و ۱۱۰ كيلوگرم وزن داشت با مشت به شكم همسر باردار خود كوبيد و جنين ۲ ماهه را از بين برد. البته اين پايان ماجرا نبود چون با هر دو پا روي شكم خانم باردار پريد تا اين كه از مرگ جنين اطمينان حاصل كند. اين مرد در دادگاه به تحمل ۱۰ سال حبس محكوم شد اما به اين حكم اعتراض كرد.
در دادگاه تجديدنظر نه تنها قاضي دوران محكوميت وي را كاهش نداد بلكه آن را ناكافي دانست، به همين دليل او بايد ۱۲ سال را پشت ميله هاي زندان بگذراند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۵ دقيقه

گل و گياه
كورئوپسيس
008481.jpg
نام علمي: Coreopsis Verticillata
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي، بومي نواحي شرقي ايالات متحده، داراي برگهاي بسيار منقسم و اغلب نخ مانند، گلهاي فراوان، كوچك و ستاره اي شكل آن با گلبرگهاي نوك تيز در فصل تابستان ظاهر مي شوند. قطر گلها ۵/۲ سانتي متر است. حداكثر بلندي ۶۰-۴۵ سانتيمتر و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي و باز، خاك حاصلخيز با زهكشي خوب، در خاك هاي گچي نيز به خوبي رشد مي كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |