شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۷۸ - Dec 11, 2004
آموزشگاههاي فاقد پروانه به عنوان كلاهبردار به محاكم قضايي معرفي مي شوند
ايسنا: مدير كل نظارت بر اماكن عمومي ناجا با اشاره به اين كه ۸۳ درصد جرايم و تخلفات در حوزه اماكن عمومي، مربوط به واحدهاي غير مجاز و فاقد پروانه است، گفت: تنها ۱۷ درصد جرايم خفيف به واحدهاي مجاز مربوط مي شود.
سردار نجفي در حاشيه حضور در مركز نظارت همگاني ناجا با بيان اين مطلب، در خصوص آموزشگاه هاي فاقد پروانه گفت: اين دسته از آموزشگاهها براساس قانون مجرم تلقي مي شوند كه نيروي انتظامي بر اين اساس براي آموزشگاه هاي فاقد مجوز پرونده تشكيل داده و آنها را به محاكم قضايي معرفي مي كند.
وي با بيان اين كه فعاليت آموزشگاه هاي فاقد مجوز از مصاديق كلاهبرداري است، گفت: براساس قانون، دستگاه هاي صدور مجوز فعاليت آموزشگاه ها مانند آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، وزارت علوم، وزارت كار و سازمان آموزش فني و حرفه اي، خود بايد بر فعاليت آنها نظارت كنند كه اين امر در جلسات برگزار شده با متوليان، مورد تأكيد قرار گرفته است.
به گفته مدير كل نظارت بر اماكن عمومي ناجا در حال حاضر به غير از مشاغل حساس، بررسي و تعيين صلاحيت به روز انجام مي شود.
از سوي ديگر مدير كل مبارزه با مفاسد اجتماعي ناجا بي توجهي به پوشش ظاهري را عمده ترين تخلفات دختران جوان زير ۱۸ سال عنوان كرد.
سرهنگ حسيني در حاشيه حضور در مركز نظارت همگاني ناجا با اشاره به اين كه هر مساله اي كه موجب خدشه دار شدن امنيت اجتماعي و اخلاقي جامعه شود در حوزه مفاسد اجتماعي قرار مي گيرد، گفت: اگر فردي بخواهد فساد را در جامعه تسري دهد، ناجا براساس ضوابط با متخلف برخورد مي شود.
به گزارش ايسنا، حسيني در پاسخ به اصرار خبرنگاران براي ارايه آمار برخورد با مفاسد اجتماعي در سال جاري گفت: ارايه آمار موجب سوء استفاده مي شود و به صلاح نيست؛ به همين دليل آمار بايد تنها براي متخصصان امر ارايه شود.

يادداشت
با چه زباني بايد گفت
ابراهيم زاهدي مطلق
اين دو خبر را ملاحظه فرماييد تا دو نكته مهم را بررسي كنيم:
۱- غالب شدن زبان انگليسي در جهان، فرانسوي ها را نگران كرده است؛ تا جايي كه مصمم شده اند تعدادي معلم آموزش ديده را به سراسر جهان بفرستند تا زبان فرانسه را تعليم دهند.
۲- تكلم به زبان انگليسي، شرط اصلي براي احراز شهروندي در كشور انگلستان است. نتايج يك پژوهش نشان مي دهد متولدشدن در انگلستان براي مردم اين كشور در رتبه دوم اهميت قرار دارد و آنچه براي شهروندي مهم است، سخن گفتن به زبان انگليسي است.
از اخبار ديگري كه از گوشه و كنار جهان شنيده مي شود، اين مطلب را درمي يابيم كه تا سال ۲۰۱۵ ميلادي نزديك به ۳ ميليارد نفر در جهان به زبان انگليسي تكلم خواهند كرد. همچنين در كنار اين خبرها، رفتارهاي رايج خودمان را ارزيابي مي كنيم كه تكرار لغات بيگانه براي مان نشانه «شخصيت»، «طبقه اجتماعي بالا»، «دانش»، «روشنفكري» و... شده است!
غفلت از زبان فارسي را ديگر نمي توان به عنوان «غفلت» تلقي كرد؛ بلكه حالا بايد گفت «تعمد» داريم به استفاده مكرر و بي دليل از لغتهايي كه فقط و فقط نشانه بي احترامي به زبان مادري مان است.
در زبان شناسي، اصل پذيرفته شده اي وجود دارد كه مي گويد: «زبان ميل به سادگي دارد.» جرح و تعديل در برخي واژه هاي سخت و خشن را مي توان به اين اصل زبان شناسي نسبت داد و گذشت. اما تغيير در ساختارهاي زباني را در آثار مكتوب (كتابها) و تظاهرات شفاهي براي برخي واژگان بيگانه را نمي توان به هيچ يك از اصول زبان شناسي يا ادبيات ربط داد. آنچه در پيدا شدن چنين اوضاع و رواج آن مؤثر بوده و خواهد بود، بروز ناهنجاري هاي هويتي و اجتماعي در نسبت افراد با سرزمين مادري شان است. (توجه به اين نكته و پيداكردن راه حل، در صلاحيت آسيب شناسان اجتماعي است)
نكته بعدي، تلقي شهروندي مردم انگلستان است نسبت به ۳ ميليارد جمعيت جهان (البته با كمي اغراق)، و بي توجهي يا سهل انگاري يا تعمد ما نسبت به غفلت از دو كشوري كه در كل جهان به زبان فارسي تكلم مي كنند. (توجه به اين نكته و پيدا كردن علل اين سهل انگاري ها هم در صلاحيت اديبان، نويسندگان و شاعران است).

تأكيد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر معرفي
مفاخر ديني در كشور
گروه علمي فرهنگي: وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي با بيان  ضرورت  معرفي  مفاخر ديني ، اين  امر را در تبيين  و حفظ هويت  فرهنگي  و مذهبي  در كشور، مهم  دانست .
احمد مسجد جامعي  روزپنجشنبه  درهمايش  شيخ  يعقوب  كليني  با تشريح نقش  و جايگاه  دانشمندان  علوم  ديني  كشور در توسعه  دين  مبين  اسلام  گفت : درصدر اسلام  پس  از رحلت  رسول  اكرم (ص )، اصحاب  آن حضرت  به  ويژه  سلمان  فارسي و مالك  بن  انس  براي  حفظ ميراث  فرهنگي  نبي  مكرم  اسلام  به  جمع آوري  احاديث  و روايات  آن حضرت  پرداختند. وي  بااشاره  به  نقش  روايان  احاديث  از نبي  مكرم  اسلام  درميان  حقايق  ديني افزود: بيشتر روايان  احاديث  خاندان  نبوي  از ميان  ايرانيان  برخاستند كه شيخ  كليني  يكي  از دانشمندان  پر تلاش  ايراني  است  كه  در مدت  ۲۰ سال  سفر به گردآوري  احاديث  پيامبر گرامي اسلام  و اهل  بيت  عصمت  و طهارت  پرداخت . مسجد جامعي  تصريح  كرد: طبقه بندي  احاديث  دراصول  كافي  شيخ  كليني  نشانگرنوع  تفكر و ديدگاه  وي  در تبيين  حقايق  اسلامي است  كه  براين  اساس  جايگاه  ويژه اي  در ميان  اهل  سنت  و تشيع  دارد. همايش  بزرگداشت  عالم  جليل القدر شيخ  محمد بن  يعقوب  كليني ازدانشمندان بزرگ  جهان  اسلام  ديروز در مصلي  بزرگ  نماز جمعه  حسن آباد شهرستان  ري  برگزارشد.
دراين  همايش  همچنين  آيت ا...  سيد علي  غيوري ، امام  جمعه  شهرستان  ري ، حجت الاسلام  والمسلمين  قربانعلي  دري  نجف  آبادي  دادستان  كل  كشور و تني  چند از استادان  حوزه  و دانشگاه  و مقامات  كشوري ، دراين  همايش  حضور داشتند.
بيش  از ۲۰ مقاله  تخصصي  درباره  ابعاد شخصيتي ، ديني ، فرهنگي ، علمي وديگر دانش هاي  شيخ  كليني  به  همايش  يكروزه  بزرگداشت  شيخ  محمدبن  يعقوب كليني  ارايه  شده  است .
ميدان  شيخ  كليني  حسن  آباد فشافويه  از توابع  شهرستان  ري  نيز روز پنجشنبه ، با حضور مسئولان  محلي  به  بهره  برداري  رسيد.

نيمي از كودكان جهان دوران وحشتناكي را سپري مي كنند
گروه اجتماعي: گزارش يونيسف در مورد وضعيت كودكان جهان در سال ۲۰۰۵ با نام «دوران كودكي مورد تهديد» منتشر شد.
در اين گزارش شواهدي ارائه مي شود مبني بر اينكه كيفيت زندگي كودكان بسته به تصميماتي است كه روزمره توسط خانواده ها، جوامع محلي و دولت ها اتخاذ مي گردد.
اين گزارش همچنين استدلال مي كند كه كم كردن فاصله موجود بين وضعيت ايده آل دوران كودكي و آنچه كه امروز نيمي از كودكان جهان تجربه مي كنند، تنها با يك انتخاب عمل سنجيده و در نظرگرفتن منافع عاليه كودكان ميسر مي گردد.
از سوي ديگر صندوق كودكان ملل متحد (يونيسف) اعلام كرد كه نيمي از كودكان جهان يعني حدود يك ميليارد نفر، دوران كودكي وحشتناكي را سپري مي كنند كه نيازمند ياري جهانيان هستند.
در گزارش اين صندوق كه در رم انتشار يافت و نسخه اي از آن در اختيار دفتر ايرنا قرار گرفت، عنوان شده «اين كودكان زندگي خود را با فقر، جنگ ها و ايدز آغاز كرده اند.»
طبق اين آمار، ۶۴۰ ميليون كودك جهان داراي محل سكونت مناسبي نيستند و ۵۰۰ ميليون نفر نيز از خدمات بهداشتي پايه بي بهره هستند.
يونيسف تصريح دارد: «۴۰۰ ميليون كودك از آب آشاميدني مطمئن، ۳۰۰ ميليون كودك از تلويزيون، راديو و مطبوعات و ۲۷۰ ميليون نفر نيز از سرويس هاي اوليه بهداشتي برخوردار نيستند.»
گزارش تحقيقي يونيسف اشاره دارد كه ۱۲۰ ميليون كودك دختر در جهان هرگز به مدرسه نمي روند و دست كم ۹۰ ميليون كودك نيز گرسنه هستند.
«روزانه هزاران كودك در جهان جان خود را از دست مي دهند كه بخش عمده اي از اين مرگ و مير كودكان ناشي از كيفيت پايين زندگي آنان است».
به گزارش يونيسف، سيرالئون بيشترين ضريب مرگ و مير كودكان را به خود اختصاص داده است به گونه اي كه ۲۸۴ كودك از يكهزار كودكي كه در اين كشور به دنيا مي آيند، مي ميرند كه اين رقم در نيجر ۲۶۲ نفر و در آنگولا ۲۶۰ نفر است.در كشورهايي همانند سوئد و سنگاپور اين رقم ۳ در هزار و در ايتاليا ۴ در هزار نفر است.
متوسط عمر نيز در كشورهايي همانند زامبيا و زيمبابوه به ۳۳ سال رسيده است حال آنكه اين رقم در كشورهايي مانند سوئد و ايسلند ۸۰ سال است.

خوشبيني رئيس كميته امداد نسبت
به افزايش كمكهاي مردمي
فارس: سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) گفت در سال گذشته مردم نيكوكار ايران اسلامي بيش از هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال به كميته امداد امام خميني(ره) جهت كمك به نيازمندان اهداء كرده اند.
سيدرضا نيري در سخناني بر الهام از رهنمودهاي گهربار مقام معظم رهبري در زمينه بهره گيري از مشاركت مردم خير و نيكوكار كشورمان در رفع محروميت نيازمندان و تلاش مضاعف در كميته امداد امام خميني(ره) براي توسعه و گسترش فرهنگ نيكوكاري به ويژه در بين جوانان و نيازمندان تأكيد كرد.
نيري ضمن تقدير مجدد از حضور مردم سخاوتمند و نيكوكار كشورمان در فراخوانهاي گوناگون اين نهاد كه به منظور مساعدت و ياري نيازمندان اعلام مي گردد، افزود: كمك مردم به اين كميته در سال جاري نسبت به سال گذشته رشد چشمگيري خواهد داشت.
وي افزود: تلاش خواهد شد تا با برنامه ريزي هاي لازم زمينه ارتقاء مشاركتهاي مردمي در زمينه هاي گوناگون به ويژه اكرام ايتام و احياء زكات در سراسر كشور در سال جاري به مورد اجرا گذارده شود.

تسهيلات خريد خودرو استادان دانشگاه كاهش يافت
فارس: هيات دولت با اصلاح يكي از مصوبه هاي گذشته خود، تسهيلات خريد خودرو براي استادان دانشگاه را پنجاه ميليون ريال كاهش داد.
دولت پيش از اين در چهارم شهريور ماه گذشته با تصويب آئين نامه اي سقف تسهيلات خريد خودرو براي استادان دانشگاه و اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي را يكصد ميليون ريال تعيين كرده بود.
پس از گذشت دو ماه از اين مصوبه، هيات دولت با اصلاح ماده ۷ آئين نامه فوق، سقف تسهيلات خريد خودرو اعضاي هيات علمي را به نصف كاهش داده و از يكصد ميليون ريال به پنجاه ميليون ريال تقليل داد.

رئيس سازمان ثبت احوال كشور:
۵۸ ميليون نفر شماره ملي خود را مي دانند
ايلنا: رئيس سازمان ثبت احوال كشور، گفت  :از ديد سازمان مديريت و برنامه  ريزي كه ناظر ابلاغ شماره  هاي ملي است در حال حاضر، در واگذاري شماره  هاي ملي در كشور به پوشش كامل رسيده  ايم.
دكتر محمدرضا آيت  اللهي، همچنين افزود: روند ابلاغ شماره ملي در كشور ما نسبت به كشورهايي كه اين برنامه را اجرا كرده  اند بسيار سريع انجام شده است و در حال حاضر، مي  توان با اطمينان اعلام كرد كه ۵۸ ميليون نفر از جمعيت كشور شماره ملي خود را مي  دانند.
وي افزود: با استقرار سيستم استعلام شماره ملي كه به دستگاه  ها امكان مي  دهد از طريق سيستم  هاي رايانه  اي به شماره ملي افراد دسترسي پيدا كنند، مشكلي در خصوص اعلام شماره ملي افراد نداريم. وي تصريح كرد  : بعضي از دستگاه  هاي دولتي از طريق ارسال CD كه حاوي مشخصات افراد است، مي  توانند شماره ملي متقاضيان  شان را دريافت كنند كه ظرف ۲۴ ساعت CD حاوي مشخصات شماره ملي براي دستگاه  ها فرستاده مي  شود.
آيت  اللهي، با اشاره به اين كه از ابتداي سال جاري ۱۱۵ ميليون ضبط اسناد و مدارك با دستگاه  ها مبادله شده است، افزود : از طريق دستگاه  ها و سيستم  هاي موجود، بيش از ۱۱۵ ميليون بار در خصوص شماره ملي افراد با دستگاه  ها مبادله اسناد كرده  ايم. به گفته وي، روزانه ۱۲ هزار نفر براي دريافت شماره ملي خود به ادارات ثبت احوال مراجعه كرده و شماره ملي خود را دريافت مي  كنند. رئيس سازمان ثبت احوال، خاطرنشان كرد  :در حال حاضر، از اين لحاظ كه فردي شماره ملي خود را دريافت نكرده است، نگراني نداريم و كساني كه تاكنون شماره ملي خود را دريافت نكرده  اند يا به آن نيازي نداشته  اند يا به ادارات ثبت احوال، مراجعه نكرده  اند.

معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي:
سالانه ۵ هزار كيلومتر از جاده هاي كشور بحراني مي شوند
008511.jpg
ايسنا: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به وجود ۳ هزار نقطه حادثه خيز در كشور و بحراني شدن سالانه ۵ هزار كيلومتر از جاده ها و خروج آنها از شرايط استاندارد گفت: طرح جامع پليس راه با هدف انتظام بخشي به عبور و مرور و كاهش تصادفات تدوين مي شود.
سردار محسن انصاري با اشاره به ورود سالانه بيش از يك ميليون خودرو به ناوگان حمل و نقل كشور و افزايش يك درصدي رشد تصادفات جاده اي در سال جاري افزود: بيش از ۹۵ درصد سفرها در كشور به صورت زميني انجام و بيش از ۲۵۰ ميليون نفر سالانه با وسايط نقليه همگاني جابجا مي شوند.
وي در ادامه به رشد روزافزون سفر شهروندان بر ضرورت افزايش امنيت در جاده هاي كشور تأكيد كرد و گفت: با افزايش اين سفرها، نقش پليس راه در كنترل تردد و انتظام بخشي عبور و مرور و كاهش تصادفات بيشتر مي شود.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي افزود: بدين جهت بايد سيستم پليس راه ارتقا يافته و ضمن رسيدن به استانداردهاي جهاني، از وضعيت مطلوبي برخوردار شود كه بر اين اساس طرح جامع پليس راه كشور در حال تدوين است.
وي با اشاره به طرح جامع پليس راه گفت: اين طرح شامل سه مرحله كلي «تحليل موقعيت پليس راه كشور در شرايط حاضر»، «بررسي وضعيت مطلوب با استفاده از تجارب پليس راه هاي جهان و مباني نظري و فرهنگ بومي كشور از طريق مدلسازي» و «معماري و طراحي پليس راه كشور از طريق تدوين طرح راهبردي نظام جامع توسعه پليس راه با تدوين حوزه هاي راهبردي، پشتيباني و اجرايي و عملياتي پليس راه» است.
سردار انصاري خاطرنشان كرد: در طرح جامع پليس راه كشور چشم انداز آينده، رسالت و مأموريت، اهداف، طراحي ساختار كلان، تعيين راهبردهاي اصلي و پشتيبان و همچنين ارايه برنامه هاي عملياتي و اجرايي جهت تحقق اهداف پليس راه، ديده شده است.
وي با اشاره به اين كه تدوين اين طرح تا كنون ۴۰ درصد پيشرفت داشته است، اظهار اميدواري كرد،  پس از تدوين، با تصويب فرمانده ناجا، طرح جامع پليس راه كشور از اوايل سال آينده اجرايي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |