شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۷۸ - Dec 11, 2004
گفت وگوي امروز
مذاكرات ادامه دارد
گروه اقتصادي: پس از دو سال مذاكرات ايران و هند براي توافق در زمينه صادرات گاز هنوز دو طرف در اين زمينه تفاهم نامه يا قراردادي امضا نكرده اند.
در مورد مذاكرات اخير وزراي نفت ايران و هند با بيژن زنگنه گفتگو كرده ايم.
***
* مذاكرات ايران و هند براي فروش ال ان جي چگونه بود؟
- قرار نبود تا در اين مذاكرات نتيجه خاصي حاصل شود .مذاكرات دو كشور براي صادرات ال ان جي به هند در نشست اخير نيز ادامه يافت و اين مذاكرات بعداً نيز ادامه پيدا خواهد كرد.
* برخي منابع نهايي شدن مذاكرات دو كشور را منوط به سفر وزير انرژي هند به كشورمان كرده بودند.
- ما صحبتي مبني بر نهايي شدن توافق ها با سفر وزير انرژي هند به كشورمان نداشته ايم اما مذاكرات با روند خوبي ادامه دارد.
* آيا در زمينه قيمت مذاكراتي صورت گرفته است؟
- بله در زمينه قيمت نيز مذاكراتي صورت گرفت و با مذاكراتي كه انجام شد تا حدي در زمينه قيمت فروش ال ان جي به هند دو كشور به يكديگر نزديكتر شده و توافق هايي بدست آمده است اما نهايي شدن اين موضوع نيز بستگي به ادامه مذاكرات و توافق هاي آتي دارد.
* آيا مذاكراتي در زمينه انتقال گاز ايران از طريق پاكستان به هند نيز صورت گرفت؟
- بله در اين زمينه نيز مذاكراتي با مقامات هند و پاكستان داشته ايم اما دستيابي به نتيجه در اين زمينه نيز آن گونه نيست كه يك مرتبه نتيجه نهايي حاصل شود بلكه براي دستيابي به توافق نهايي در اين رابطه بايد همانند ساختن يك ساختمان به تدريج آجرها بر روي يكديگر سوار شده تا ساختمان موردنظر شكل گيرد. دستيابي به توافق لازم در اين زمينه نيز نيازمند كار تدريجي است تا نتيجه نهايي حاصل شود.
* تنش هاي سياسي هند و پاكستان از موانع نهايي شدن خط لوله انتقال گاز ايران از طريق پاكستان به هند است آيا ديدگاه هاي دو كشور با مذاكرات اخير به هم نزديك شده است؟
- اين دو كشور با يكديگر در حال مذاكره هستند و ما اطلاع چنداني از مذاكرات دو كشور نداريم اما اميدواريم كه با تنش زدايي در روابط دو كشور در روند احداث خط لوله انتقال گاز ايران از طريق پاكستان به هند نيز نتايج مثبتي حاصل شود تا زمينه هاي اجرايي اين پروژه فراهم گردد.
* آيا نتايج نهايي درخصوص قرارداد صادرات ال.ان.جي به هند با سفر آينده شما به هند ممكن خواهد بود؟
- اصلاً انتظاري نبايد ايجاد كرد كه با اين سفر قرارداد مذكور نهايي شود اصلاً اين قرارداد در مرحله نهايي شدن نيست بلكه مذاكرات ادامه پيدا مي كند. ولي روند اين مذاكرات نيز مثبت بوده است.
* آيا طولاني شدن مذاكرات صادرات ال.ان.جي ايران به هند ناشي از اكتشافات گاز در هند و استفاده از آن به عنوان عاملي براي ارائه قيمت كمتر بوده است؟
- تعويقي در اين مذاكرات صورت نگرفته و فكر نمي كنم اين موضوع به عنوان عاملي در ارائه قيمت كمتر و طولاني شدن مذاكرات نقش داشته باشد،  تعويقي در اين مذاكرات صورت نگرفته بلكه طبيعت دستيابي به اين گونه توافق ها اين گونه است.
* پيش بيني مي كنيد اين قرارداد تا چه زماني نهايي شود؟
- نمي دانم، دو كشور در حال مذاكره هستند و تا زماني كه هر دو قرارداد را به نفع خود نبينند و راضي نشوند اين مذاكرات به نتيجه نهايي نخواهد رسيد و اميدواريم كه در آينده شاهد نتايج مثبتي در اين زمينه باشيم.

افزايش ۲۰ درصدي قيمت نان در تهران
فارس: برخلاف ادعاي مسئولان مبني بر عدم افزايش بيش از ۱۰ تا ۱۵ درصدي نرخ نان در سطح شهر تهران، هم اكنون نان در برخي از نقاط بالاتر از اين نرخ ها به فروش مي رسد.
براساس ابلاغيه جديد نرخ انواع نان از سوي وزير بازرگاني به اتحاديه نانوايان تهران،  واحدهاي نانوايي در شهر تنها مجاز به افزايش ۱۰ تا ۱۵ درصدي قيمت نان هستند.محمد شريعتمداري وزير بازرگاني در ابلاغيه خود، افزايش بيش از نرخ مصوب نان را غيرقانوني اعلام كرده است.

مصوبه اعطاي تسهيلات به واحدهاي مسكوني دست دوم ابلاغ شد
فارس: مصوبه شوراي پول و اعتبار براي اعطاي تسهيلات به واحدهاي مسكوني دست دوم روز شنبه چهاردهم آذرماه به بانكها ابلاغ شده است.
همه بانكها اعم از دولتي و خصوصي، شركتهاي دولتي پست بانك و موسسه مالي و اعتباري توسعه اين مصوبه را در روز چهاردهم ماه جاري در نامه اي به شماره ۵۰/۱۴ دريافت و مكلف به اجراي آن شده اند.
بر اساس اين ابلاغيه، بانكها موظفند طبق دستورالعمل پرداخت تسهيلات به واحدهاي مسكوني نو، ارائه تسهيلات مسكن به واحدهاي مسكوني دست دوم را آغاز كنند.
در پايان ابلاغيه بانك مركزي به بانكها و موسسات اعتباري تصريح شده است: مصوبه شوراي پول و اعتبار از طريق شعبه مركزي بانكها جهت«اجرا» به كليه شعب ابلاغ شود.
قرار است براي پرداخت وام مسكن به واحدهاي مسكوني دست دوم در دستورالعمل فعلي تغييراتي داده شود؛ اما در حال حاضر بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار، بانكها بايد با دستورالعمل گذشته اقدام به پرداخت تسهيلات جديد كنند.

عيدي كارگران، حداقل ۲۱۳ هزار تومان-
حداكثر ۳۱۹۸۰۰ تومان
فارس: معاون تنظيم روابط كار وزير كار و امور اجتماعي گفت: عيدي امسال كارگران، حداقل ۲۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و حداكثر ۳۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.
محسن خواجه نوري افزود: حداقل دستمزد در سال جاري ۱۰۶ هزار و ۶۰۰ تومان و براي سال آينده نيز در اسفند ماه تصميم گيري خواهد شد. وي با اشاره به اين كه گزارشي از هزار كارگاه در سطح كشور به زودي گرفته خواهد شد، گفت: با انتشار اين گزارش در اواخر آذرماه، شوراي عالي كار در خصوص حداقل دستمزد در سال آينده تصميم گيري مي كند.
خواجه نوري در ادامه گفت:در سالهاي گذشته بن كارگري براي كارگران مجرد كمتر از كارگران متاهل بود كه البته بن كارگري كه سال آينده توزيع مي شود به صورت برابر خواهد بود.

اختلاف سازمان مديريت و برنامه ريزي با وزارت بازرگاني در مورد خودكفايي گندم
فارس: آمار ميزان مصرف گندم خوراكي كشور كه از سوي شوراي اقتصاد اعلام شده است با آماري كه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام شده تفاوت دارد.
در حالي كه شوراي اقتصاد و وزارت بازرگاني كه مسئول خريد گندم و آرد كشور است، ميزان مصرف گندم خوراكي را ۱۱ ميليون و ۴۰ هزار تن براي سال جاري اعلام كرده است، سازمان مديريت و برنامه ريزي اين ميزان را ۱۱ ميليون و ۲۵۰ هزار و ۴۵۰ تن اعلام كرده است.
بنابراين گزارش، با توجه به اين كه خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان تا ۱۶ آذرماه ۸۳ به ۱۱ ميليون و ۱۹۳ هزار و ۲۱۸ تن رسيده است، بر اساس آمار شوراي اقتصاد و وزارت بازرگاني اين ميزان بيش از مصرف گندم خوراكي كشور بوده است و نان كشور تأمين شده است، اما بر اساس آمار سازمان مديريت و برنامه ريزي كه در هفته نامه برنامه اين سازمان  چاپ شده است، هنوز تا رسيدن به ۱۱ ميليون و ۲۵۰ هزار و ۴۵۰ تن مقدار مصرف گندم خوراكي، مقدار ۵۷ هزار و ۲۳۲ تن تا رسيدن به خودكفايي و تأمين نان مردم، فاصله است. اين اختلاف در حالي است كه چندي قبل جشن خودكفايي گندم با حضور رئيس جمهوري برگزار شد.

بيمه زلزله در كشور اجباري مي شود
فارس: رئيس بيمه مركزي ايران گفت: بيمه زلزله با تصويب لايحه صندوق بيمه حوادث طبيعي اجباري و همگاني مي شود.
عبدالناصر همتي خاطرنشان كرد: براي تشكيل اين صندوق چهار سال كار كارشناسي صورت گرفته و هدف، همگاني كردن بيمه زلزله در كشور است.
وي در خصوص وضعيت فعلي لايحه صندوق حوادث طبيعي افزود: لايحه در دولت نهايي و تاييد شده است و براي انجام اصلاحات جزئي در كميسيون اقتصادي دولت قرار دارد.
همتي با پيش بيني اين كه لايحه ظرف دو هفته آينده به مجلس ارايه مي شود، تأكيد كرد: براي اين كه بتوانيم نرخ بيمه زلزله را كاهش دهيم بايد همگاني شود و براي همگاني شدن اين بيمه بايد نرخ آن به حداقل برسد.
رئيس كل بيمه مركزي ابراز اميدواري كرد با تشكيل اين صندوق براي مردم يك پوشش حداقلي در برابر زلزله ايجاد شود.

سازمان ملل تصويب كرد
ايران ۱۸۸هزار دلار خسارت تخريب محيط زيست ناشي از حمله عراق به كويت مي گيرد
ايرنا: كميسيون  خسارت  سازمان  ملل  (يو.ان .سي .سي ) با پرداخت  ۹/۲ ميليارد دلار به سه  كشور همسايه  عراق  موافقت  كرد.
يك  سخنگوي  كميسيون  خسارت  سازمان  ملل  روز جمعه  در ژنو اعلام  كرد: كــويت ۲۸/۲ ميليارد دلار، عربستان  سعودي  ۶۲۵ ميليون  دلار و ايــران  ۱۸۸ هـزار دلار به عنوان  جبران  خسارات  ناشي  از تخريب  محيط زيست  كه  در سال هاي  ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ميلادي  در دوران  تسخير كويت  توسط عراق  ايجاد شد، دريافت  مي كنند.
وي  با اشاره  به  اينكه  كويت  در آن دوران  از بيشترين  خسارات  محيـط زيستي برخوردار شده  بود، افزود: سربازان  عراق  بسياري  از موسسات  نفتي  اين  كشور را منفجر و محيط زيست  را آلوده  ساخته  و صدمه  رساندند.
اين  كميسيون  تأكيد كرد، پرداخت  خسارات  به  اين  سه  كشور از محل  درآمدهاي ناشي  از فروش  نفت  عراق  انجام  مي گيرد.
نيروهاي  عراقي  در دوران  حكومت  «صدام  حسين» در آگوست  سال  ۱۹۹۰ وارد كويت و در نخستين  جنگ  خليج  فارس  در سال  ۱۹۹۱ از اين  كشور رانده  شدند.

درخواست براي امتيازات ويژه به بخش تعاون
گروه اقتصادي: در مصوبات و راهكارهاي ارايه شده در مجمع تشخيص مصلحت نظام براي بخش تعاون برخي مصوبات و راهكارها قابل اجرا نيست.
دبيركل اتاق تعاون مركزي كشور در نامه اي به علي اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر حمايت گسترده اعضاي اين مجمع از بخش تعاون كشور از رياست مجمع تشخيص درخواست شده تا با اولويت دادن به بخش تعاون در اعطاي تسهيلات ارزان قيمت در جهت تقويت منابع و تحقق اهداف توسعه بخش تعاون از اين طريق تبعيض ناخواسته اي كه در اين بخش رخ مي دهد از ميان برداشته شود.

براساس تصميم وزراي نفت در اجلاس قاهره
اوپك عرضه مازاد توليد نفت را متوقف كرد
008517.jpg
گروه اقتصادي: پس از يك دوره تجربه قيمت هاي بي سابقه در بازار نفت و رسيدن قيمت نفت خام به بالاتر از ۵۰ دلار ديروز وزراي نفت كشورهاي صادركننده نفت اوپك در نگراني از كاهش شديد قيمت نفت خام، از اعضاي خود خواست تا سقف تعيين شده از سوي اين سازمان را رعايت كرده و مازاد توليد خود را متوقف كنند.
به گزارش خبرنگار ما اعضاي اوپك در ماه هاي اخير به دليل افزايش بي سابقه قيمت ها سهميه تعيين شده از سوي اين سازمان را رعايت نكرده و ميزان توليد اوپك در اين مدت به سطح بي سابقه اي رسيد كه در ۲۵ سال اخير كم نظير بود.
به گزارش اداره انرژي آمريكا در ماه اكتبر سال جاري ميزان توليد اوپك به سقف بي سابقه ۴۵/۳۰ ميليون بشكه در روز رسيد كه در ۲۵ سال اخير بي سابقه بوده است.
عليرغم افزايش عرضه اوپك در اين دوره به دليل نگراني از اختلال از عرضه نفت قيمت ها از روند رو به رشدي برخوردار بود و جهان شاهد رسيدن قيمت هاي نفت به بيش از ۵۵ دلار نيز بود.
008520.jpg
با وجود اين شرايط كه تا پيش از انتخابات اخير آمريكا ادامه داشت پس از آن روند رو به رشد قيمت  ها متوقف شد و در روزهاي اخير شاهد كاهش سريع و غيرمنتظره آن بوديم. اين روند موجب شد تا سازمان اوپك در اجلاس يكصد و سي و سوم خود در قاهره كه ديروز تشكيل شد، اعضاي خود را از ادامه عرضه نفت بيش از سهميه هاي تعيين شده منع كند.
اكثر وزراي نفت عضو اوپك پيش از اجلاس قاهره بر ضرورت جلوگيري از روند رو به كاهش قيمت ها تاكيد كرده بودند.
برخي از وزراي نفت با تاكيد بر بي سابقه بودن قيمت ها در ماه هاي اخير روند كاهش شديد قيمت در روزهاي جاري را نيز نگران كننده و غيرقابل قبول دانسته و بر ضرورت كنترل بازار از طريق كاهش عرضه مازاد توليد اعضاي اوپك تاكيد كرده بودند.
در اين اجلاس در مورد تغيير محدوده قيمت اوپك از ۲۸-۲۲ تا ۳۸-۳۲دلار نيز بحث و تبادل نظر شد.
با تصميم اوپك ميزان عرضه نفت اوپك در سقف ۲۷ ميليون بشكه در روز ثابت خواهد شد و از ماه آينده ميلادي، عرضه نفت مازاد اعضاي اين سازمان متوقف مي شود.
اوپك مازاد توليد نفت را يك ميليون بشكه كاهش داد
وزراي نفت اوپك ديروز مازاد توليد نفت خود را معادل يك ميليون بشكه در روز كاهش دادند و با تأكيد بر رعايت سهميه هاي تعيين شده توليد اين سازمان از اول ژانويه آينده به ۲۷ ميليون بشكه در روز كاهش خواهد يافت.
براساس تصميم ديروز اعضاي اوپك اين سازمان براي بررسي تأثير اين تصميم بر بازار نفت ۳۰ ژانويه آينده تشكيل جلسه خواهد داد و در مورد توليد نفت در نيمه دوم سال آينده ميلادي تصميم خواهد گرفت.
در چند ماه اخير قيمت نفت خام از ۵۵ دلار براي هر بشكه نفت سبك آمريكا تا حدود ۱۳ دلار كاهش يافت.
در حال حاضر و پس از انتشار مواضع اوپك، روند رو به كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهان متوقف شد.
ديروز در بازارهاي جهان نفت سبك آمريكا ۵۵ سنت افزايش يافت و هر بشكه نفت خام براي تحويل در ماه آينده ميلادي ۰۸/۴۳ دلار معامله شد. نفت برنت درياي شمال نيز با ۴۸ سنت افزايش ۱۵/۴۰ دلار معامله شد.
با اجراي اين تصميم اوپك و با توجه به فرارسيدن فصل سرما به نظر مي رسد كه روند كاهش قيمت ها متوقف شود.
پست خالي
ديروز بار ديگر اعضاي اوپك در زمينه تعيين دبيركل اين سازمان به توافق نرسيدند و تاكيد كويت و ايران بر راي خود در مورد نامزدهاي اين دو كشور نتيجه اي به دنبال نداشت.
اجلاس صد و سي و چهارم اوپك قرار است در تهران تشكيل شود كه زمان برگزاري آن به فروردين ماه آينده موكول شده است.
بايد انتظار كشيد و ديد كه اعضاي اين سازمان در ايران در اين باره چگونه تصميم گيري خواهند كرد.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |