شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۷۸ - Dec 11, 2004
سازمان مستقل ضابطين تشكيل مي شود
فارس: سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به اين كه تاكنون وظيفه كشف، تعقيب و تحقيق جرم توسط ضابطين در خارج از قوه قضائيه مانند نيروي انتظامي انجام مي شد، از تشكيل سازماني مستقل در قوه قضائيه براي رسيدگي به اين مسائل خبر داد.
جمال كريمي راد در نشست هفتگي خود با خبرنگاران به تصويب لايحه دادگاه اطفال و نوجوانان، لايحه سازمان ضابطان و لايحه تشكيل موسسات داوري توسط هيأت دولت اشاره كرد.كريمي راد طولاني شدن روند رسيدگي به قتل هاي محفلي كرمان را امري طبيعي عنوان كرد و اظهار داشت: اين پرونده با ساير پرونده ها فرقي ندارد و پس از ايراد نقض توسط ديوان عالي كشور در دادگاه كرمان در حال بررسي مجدد است و هنوز رأي نهايي آن صادر نشده است. در اين پرونده هيچ كس نمي تواند اولياي دم مقتولين را مجبور به گذشت و رضايت كند لذا هيچ گونه نگراني در اين خصوص نيست. وي همچنين به پرونده بزرگ قاچاق كالا اشاره كرد و گفت: اين پرونده مربوط به فردي است كه براي رسيدن به حداكثر خواسته مالي خود اقدام به ثروت اندوزي و فساد اقتصادي كرده است و در جهت رسيدن به اهداف خود با پرداخت رشوه به ۸۰ درصد از كارمندان يكي از ادارات دولتي آنها را در اختيار خود گرفته تا نسبت به اقدامات غيرقانوني او در خدمتش باشند و در حال حاضر از اين مجموعه ۸۰ درصد در زندان هستند.كريمي راد تصريح كرد: اين شخص همچنين در يك اقدام ديگر به ۱۵۰ نفر از كارمندان يكي ديگر از ادارات دولتي ۵۰۰ هزار تا ۸ ميليون تومان وام داده است تا در انجام خواسته هاي خود با وي همكاري و مسامحه كنند كه جاي تأسف و نگراني دارد. رئيس دادسراي انتظامي قضات در پايان از ارسال پرونده دادياري كه در جريان نزاع به يك متهم جانباز اسيد پاشيده است به دادسراي انتظامي قضات براي بررسي و پيگيري بيشتر خبر داد.

مرد افسرده همسرش را كشت
پليس: يك متهم فراري چند روز پيش در اقدام جنون آميزي پس از به قتل رساندن همسرش و مجروح كردن خود، روانه بيمارستان شد.
ساعت ۹ و ۱۵ دقيقه روز دوشنبه هفته گذشته به مأموران انتظامي قم خبر رسيد كه زني در خيابان ۴۵ متري مدرس توسط همسرش با ضربات چاقو زخمي شده است. پليس پس از اعزام به محل دريافت كه اين زن به نام «شمسي- الف» ۴۷ ساله قبل از رسيدن مأموران اورژانس به علت برخورد چاقو به رگ گردن و خونريزي شديد فوت و همسر او نيز به نام «حسين -خ» ۵۰ ساله پس از ارتكاب قتل، خودزني كرده است. برپايه اين گزارش، پس از انتقال جسد به پزشكي قانوني، متهم نيزبه بيمارستان منتقل و تحقيقات پليس براي روشن شدن علت اين حادثه آغاز شد. پليس در تحقيقات اوليه خود دريافت كه قاتل سابقه دار و به جرم كلاهبرداري تحت تعقيب است همچنين آنان دريافتند كه او مدت سه روز است كه در منزل مقتول كه همسر دوم اوست پنهان شده بود. صبح روز حادثه درگيري لفظي بين اين زن و شوهر به وقوع پيوست و درپي آن قاتل(حسين) كه مدت ها از بيماري افسردگي رنج مي برد با چاقو به همسرش حمله و پس از به قتل رساندن او خود را نيز از ناحيه شكم مجروح كرد. گفتني است، اين متهم هم اكنون در بيمارستان تحت درمان است و تحقيقات پليس درمورد اين حادثه ادامه دارد.

حادثه در جهان
قتل براي يك تخم مرغ
سي.ان.ان: دادگاه عالي ايالت نيويورك روز گذشته مردي را كه با شليك دو گلوله به دو نوجوان ۱۶ ساله باعث مرگ يكي و معلوليت دائمي ديگري شده است به حداقل ۴۰ سال حبس محكوم كرد.
شان گرين ۲۳ ساله روز گذشته به اتهام يك فقره قتل عمد و يك مورد تلاش براي قتل در دهم فوريه سال ۲۰۰۲ به چهل سال حبس محكوم شد. به گفته دادستان پرونده روز حادثه داريل جان و داوين كازين در حال شوخي با هم در منزل بودند كه تخم مرغي از دست يكي از آنها به بيرون پرتاب شده و تصادفاً به سر شان گرين كه در حال رفتن به سر كار بوده برخورد مي كند. شان كه از اين اتفاق عصباني بوده بيرون درب منزل منتظر آنها مي ماند. زماني كه داريل و داوين از منزل خارج مي شوند شان به سمت آنها رفته و دعوا آغاز مي شود. پس از آن كه شان از هر دو نوجوان كتك سختي مي خورد به منزل رفته و اين بار با اسلحه به سراغ آنها مي آيد. شان در مجموع چهار گلوله شليك مي كند كه سه گلوله به داريل برخورد كرده و منجر به مرگ وي مي شود. داوين كه بر اثر شليك يك گلوله در وضعيت اورژانسي به سر مي برده به كمك مردم به بيمارستان منتقل و جان سالم به در مي برد.دادگاه عالي روز گذشته شان را كه سابقه اعمال خشونت نيز در پرونده وي وجود دارد به اتهام قتل عمد به ۲۵ سال حبس و به اتهام تلاش براي قتل به ۱۵ سال حبس محكوم كرد. طبق حكم فوق وي تا پيش از پايان دوران چهل ساله محكوميتش حق درخواست آزادي به قيد التزام ندارد.
اعدام براي همسر قاتل
سي.ان.ان: دادستان عالي آتلانتا روز گذشته اعلام كرد كه در تلاش براي دريافت حكم اعدام زني است كه با خوراندن ضديخ به همسرش و دوست پسرش آنها را مسموم و به قتل رسانده است.
لين تيونر ۳۶ ساله در ماه اكتبر به اتهام قتل عمد رندي تامسون كه مدتي با وي رابطه داشته است محاكمه شد. در ماه مي پليس با توجه به شباهت ميان مرگ رندي و همسر سابق لين تيونر تحقيقات گسترده اي را در اين زمينه آغاز كرد كه در پايان ماه لين تيونر به اتهام قتل عمد همسرش در سال ۱۹۹۵ نيز روبه رو شد. دادگاه وي را به اتهام قتل گلن ترنر كه افسر پليس بود به حبس ابد محكوم كرد.به گفته بازپرس تحقيق پرونده در هر دو مورد لين تيونر با انگيزه دريافت حق بيمه عمر مقتولان آنها را به قتل رسانده است. دادستان پرونده اعتقاد دارد كه طبق قوانين جزايي آتلانتا قتلهايي با چنين انگيزه اي صدور حكم اعدام را واجب مي كند. با اين وجود هيأت منصفه حق دارد كه لين را به حبس ابد با امكان يا عدم امكان آزادي به قيد التزام محكوم كند. تاكنون زمان قطعي دادگاه نهايي لين مشخص نشده است.لين تيونر كه به مقتضيات شغل هايي كه داشته با قوانين قضايي به خوبي آشنايي دارد تاكنون تمامي اتهامات وارده را رد كرده است. لين پيش از اين مدتي به عنوان منشي دادستان ،داديار قاضي و معاون كلانتر مشغول به كار بوده است.

مشت مردچشم همسرش را از حدقه در آورد
گروه حوادث: مرد عصباني با يك ضربه مشت خود چشم زنش را از حدقه بيرون آورد.
زوج ميانسال از همان سالهاي اوليه ازدواج خود دچار مشكلات اساسي شده بودند ولي هر سال به اميد بهبود وضعيت، زندگي مشترك خود را ادامه مي دادند، ولي گذشت زمان هيچ ثمري نداشت.
هفته گذشته در حالي كه مرد خانواده در سن ۵۰ سالگي قرار داشت و همسرش ۴۰ سال از زندگيش گذشته بود بار ديگر با يكديگر درگير شدند.اين بار موضوع دعوا ميزان بالاي هزينه هاي خانه بود. مرد عصباني با مشت و لگد به جان همسرش افتاد، هر لحظه مي گذشت بر خشم مرد افزوده مي شد و فرزندان آنها نيز از ترس حاضر نبودند به پدر و مادرشان نزديك شوند. تا اينكه يكي از مشت هاي محكم وي به چشم زن برخورد كرد. ضربه آنقدر قوي بود كه محتويات چشم زن به بيرون افتاد.با فريادهاي دلخراش زن، همسايه ها مجبور به شكستن در منزل آنها شده و مصدوم را به بيمارستان انتقال دادند. اما چشم آسيب ديده او علي رغم تلاش پزشكان تخليه شد.بررسي قضايي در اين خصوص ادامه خواهد يافت.

جنازه مرد تراشكار در خرمدشت كرج
گروه حوادث: با كشف پيكر بي جان جوان تراشكار كرجي كه مدت كوتاهي ناپديد شده بود، تيمي از كارشناسان پزشكي قانوني، بررسي علت اصلي مرگ وي را در دستور كار ويژه قرار دادند.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده، زماني در دستور كار پليس آگاهي شهرستان كرج قرار گرفت كه اوايل هفته پيش، مرد ميانسالي به اداره آگاهي كرج مراجعه كرد و مدعي شد كه اوايل هفته گذشته زماني كه پسر ۲۴ ساله اش به قصد رفتن سر كار از خانه اش واقع در باغستان بيرون رفته ديگر باز نگشته و هيچ كس از سرنوشت وي اطلاع دقيقي ندارد.به اين ترتيب با طرح شكايت تيمي از كارآگاهان دريافتند فقداني رضا نام دارد و صبح روز حادثه، بعد از خوردن صبحانه و خداحافظي از خانواده اش به محل كار كه يك مغازه تراشكاري بود رفته است. در ادامه تحقيقات مشخص شد كه رضا روز حادثه تا آخر وقت در محل كارش حضور داشته و بعد از بستن مغازه قصد رفتن به خانه اش را داشته، اما به طور ناگهاني ناپديد شده است. كارآگاهان در حال رديابي ويژه براي پيدا كردن رضا بودند كه شامگاه روز چهارشنبه ۱۸ آذرماه جاري از طريق مأموران گشت انتظامي به بازپرس ويژه قتل كرج اطلاع داده شد كه جسد مرد جواني در اطراف منطقه خرم دشت، پيدا شده است.
بر پايه اين گزارش، با انتقال جنازه به پزشكي قانوني، بازپرس ويژه قتل دستور داد تا علت اصلي مرگ جوان تراشكار آشكار شود.

عفو مادري كه دخترش را كشته بود
گروه حوادث: در ديدار مردمي هفته گذشته رئيس قوه قضائيه به درخواست ۵۰ نفر براي رسيدگي به پرونده قضائيشان رسيدگي شد.
تقاضاها به اختلافات ملكي، اعتراض به آراء صادره، تقاضاي عفو و بخشودگي و اعمال ماده ۱۴ بود. به عبارت ديگر از ۳۴ پرونده كيفري و ۱۶ پرونده حقوقي ۲۳ نفر درخواست اعمال ماده ۱۴ اختيارات رئيس قوه قضائيه، ۲۲ نفر درخواست اعمال ماده ۲ آئين نامه عفو و بخشودگي و ۵ درخواست تسريع و توقف اجراي حكم بود.سيد هادي حسيني، رئيس مركز رسيدگي به شكايات و ملاقاتهاي مردمي قوه قضائيه در حاشيه اين جلسه گفت: ورودي شكايات و يا تقاضاي مردم در ماه به ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ مرجوعه و تقاضا است كه اين مرجوعات توسط همكاران قضايي مورد رسيدگي قرار مي گيرد.مرد ميانسال تا روي صندلي قهوه اي چوبي نشست شروع كرد به گريه كردن. نفسش بالا نمي آمد. خواست مابين گريه هايش حرف بزند كه نتوانست. وقتي يك دل سير گريه كرد تازه توانست حرف بزند. او گفت، همسرم، دخترم را كشته است.
نفس عميقي كشيد و ادامه داد: همسرم دخترم را به خاطر ارتباط نامشروع با فرد فاسد كشت. او شاكي خصوصي نداشت و دادگاه به او به خاطر غيرعمدي بودن قتل و به خاطر تأديب از جنبه عمومي جرم ، ۲۰ ماه حبس داد. الان چهار فرزندم بدون مادر هستند. صبح تا شب كه سر كار مي روم و مجبورم در خانه نباشم.مي ترسم چهار بچه ديگرم بدون مادر فاسد شوند. ترا به خدا با تقاضاي عفو زنم موافقت كنيد.
در سالن سكوت محض حكمفرما بود . رئيس قوه قضائيه با اعمال ماده ۱۴ آئين نامه عفو و بخشودگي موافقت كرد و همچنين دستور داد تا به مادر خانواده مرخصي داده شود.حالا نوبت، زهرا بود. روي همان صندلي قهوه اي نشست و گفت: مادرم ۶۰ ساله است. به جرم فروش مال غير در دادگاه بدوي تبرئه شد اما در تجديد نظر دادگاه او را به تحمل يك سال حبس محكوم كرد. الآن پرونده در يكي از شعب تشخيص است. تقاضا دارم كه براي مادر پيرم كاري كنيد.
سيدمحمود هاشمي شاهرودي پس از شنيدن سخنان زن جوان دستور توقف اجراي حكم و پيگيري پرونده از شعبه تشخيص تا اعلام نظر قطعي را داد.فرنگيس خانم پيرزني بود كه براي عفو فرزندش، خود را به صندلي قهوه  اي رنگ رساند.او به رئيس قوه گفت كه پسرش به جرم ايراد ضرب و جرح به يكسال زندان و ۲ سال تبعيد محكوم شده است.وي ادامه داد: من مريضم و سرپرست خانواده، رضايت شاكي هاي پسرم را هم جلب كرده ام. حاج آقا ترا به خدا بقيه زندان و تبعيد پسرم را عفو كنيد.حاج آقا رو به روي فرنگيس خانم دست به زير چانه اش زده بود كمي فكر كرد و نوشت: با توجه به رضايت شاكي به استناد ماده ۴ آئين نامه عفو و بخشودگي نسبت به تبعيد و بقيه حبس اقدام شود.

وضعيت مبهم خودرو خون آلود
گروه حوادث: تحقيقات پليس در خصوص كشف يك خودرو خون آلود در خيابان گاندي به دليل تعطيلات چند روزه هفته گذشته هنوز وارد مسير اصلي خود نشده است.
ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه هفته گذشته مردمي كه در حال تردد در خيابان گاندي بودند متوجه شدند دو مرد با سرعت از يك خودرو پژو ۴۰۵ GLX خارج شده و بدون اينكه در خودرو را قفل كنند، متواري شدند. حركات اين دو مرد،كنجكاوي اهالي را برانگيخت. وقتي خودرو را مورد بررسي قرار دادند مشاهده كردند كه صندلي جلو خودرو غرق خون بوده و يك چاقوي خون آلود در صندلي عقب آن قرار دارد. موضوع بلافاصله از طريق مردم به كلانتري ۱۰۳ اطلاع داده شد.يك اكيپ از ماموران اين كلانتري براي بررسي موضوع به محل اعزام شدند. در داخل خودرو يك برگ معاينه خودرو و دو كارت شناسايي متعلق به سعيد و حسين - ح كشف شد.شماره خودرو متعلق به شهرستان تبريز بود و مأموران در بررسي بيشتر از خودرو احتمال اينكه خودرو فوق سرقتي باشد را مي دهند.
مراتب به اطلاع بازپرس هنرمند رسيد. با اعلام شرايط خودرو بازپرس هنرمند دستور استعلام خودرو را داد تا با مشخص شدن مالك خودرو تحقيقات مسير بهتري را به خود بگيرد.لازم به ذكر است از زمان اعلام اين موضوع در روز سه شنبه هفته گذشته تا امروز كه چهار روز از آن مي گذرد هنوز پاسخ استعلام از سوي مراجع ذي صلاح اعلام نشده است تا اگر احتمال وقوع قتل يا سرقت وجود داشته باشد سريعا عمليات پليسي لازم در آن خصوص انجام گيرد.بررسي بيشتر در اين خصوص در كلانتري ۱۰۳ گاندي زير نظر بازپرس هنرمند ادامه خواهد يافت.

محاكمه مرد ايراني كه شريك هندي اش را كشت
008508.jpg
گروه حوادث: مردي كه در پي اختلاف مالي، با شريك هندي اش، وي را به قتل رسانده بود، صبح فردا در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان محاكمه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، شامگاه ۱۶ مرداد ماه سال ۸۲ زماني كه وارتيكان سي تينگ ۵۱ ساله، از محل كارش به خانه بازنگشت، همسر و پسرش بسيار نگران شدند. به همين خاطر چندين مرتبه با محل كار مرد هندي تماس گرفتند اما از وي هيچ خبري نيافتند. به اين ترتيب پسر وارتيكان به محل كار پدرش كه انباري در خيابان اميركبير تهران بود رفت و در حالي كه نيمه هايي از شب گذشته بود، متوجه شد كه در انبار باز است. با دلشوره خاص به داخل انبار رفت و پدرش را چندين مرتبه صدا كرد. اما جوابي نشنيد. پسر جوان همين كه به دفتر كار پدرش وارد شد ناگهان با پيكر خون آلود مرد ۵۱ ساله روبه رو شد. پس از اطلاع موضوع به بازپرس ويژه قتل - مجيد متين راسخ- و حضور مأموران دايره ۱۰ اداره آگاهي تهران مشخص شد كه مرد هندي با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده و ظاهراً عامل يا عاملان جنايت با وي اختلاف مالي داشته اند. بنا بر اين تحقيق و بررسي براي شناسايي عامل جنايت آغاز شد و كارآگاهان جنايي تهران توانستند يكي از شركاي كاري مرد هندي را كه با وي اختلاف مالي داشت دستگير كنند. متهم به قتل كه يك ايراني بود، پس از دستگيري به قتل اعتراف كرد و تنها انگيزه خود از وقوع جنايت را اختلاف مالي عنوان كرد.
بر پايه اين گزارش، قرار است صبح فردا، اين مرد به اتهام قتل عمدي يك هندي در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان به رياست قاضي ياورزاده محاكمه شود.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |