شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۷۸ - Dec 11, 2004
سيستم  عامل  هاي جديد براي گوشي  هاي همراه
شركت شارپ و شعبه ژاپني شركت سوني - اريكسون به طور مشترك دستگاه  هاي جديد گوشي همراه بر پايه سيستم  عامل سيمبين (SYMBIAN) براي سرويس فورماي نسل سوم گوشي  هاي همراه شركت NTT در ژاپن طراحي كرده  اند. فورما پركاربردترين شبكه در ژاپن است كه از فن  آوري WCDMA استفاده مي  كند.در ماه آوريل، اين شركت يك طرح دو ساله ۳۶۰ ميليون دلاري را با هدف ارتقاء و گسترش سكوي  هاي تجهيزات همراه با استفاده از سيستم عامل  هاي سيمبين و لينوكس شروع كرد.

تلفن همراه كنترل كننده لوازم خانگي ساخته شد
نخستين  تلفن  همراه جهان  كه  توانايي  برقراركردن  ارتباط بدون سيم  با رايانه هاي  شخصي ، لوازم  خانگي  و الكتريكي  در خانه  و اداره  را دارد، دركره  جنوبي ساخته  شد.اين  تلفن  را شركت  مخابراتي  و ارتباطات  توليد مدارهاي  كره  جنوبي  ساخته است .نخستين  تلفن  همراه  كه  بااين  فناوري پيشرفته  موسوم  به  «زيگبي» ساخته  شده ، كاربران  را قادر مي سازد تا وسايل الكتريكي  خود را از راه  دور فعال  و كنترل  كنند.مسئولان  شركت  يادشده  خاطرنشان  كردند كه  توانايي هاي  تلفن  همراه  «زيگبي» بسيار بالا و در جهان  بي نظير است .

تعداد كاربران تلفن همراه جهان به  ۵/۱ميليارد رسيد
گروه انفورماتيك: اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU) اعلام كرد كه تعداد كاربران تلفن همراه در سراسر جهان تا اواسط سال جاري در مجموع به يك ميليارد و۵۰۰ميليون كاربر رسيده است كه نزديك به يك چهارم كل جمعيت جهان را شامل مي شود.
براساس گزارش سالانه اين اتحاديه كه وابسته به سازمان ملل متحد است، با دو برابر شدن تعداد مشتركان اين ابزار ارتباطاتي از سال ،۲۰۰۰ اين آمار منعكس كننده رشد شديد تجارت تلفن همراه به ويژه در كشورهاي در حال توسعه، پس از نيمه اول اين دهه است.
به گزارش ايسنا، رشد تعداد مشتركان تلفن همراه در اين مدت از مشتركان خطوط ثابت تلفني پيشي گرفته است. به علاوه روي آوردن به سوي اين وسيله، رشد سريعتري در سه كشور پرجمعيت جهان از جمله چين، هند و روسيه داشته است.

تلفن
تهديد ويروسي براي تلفن همراه
گروه انفورماتيك: افزايش كاربري تلفن هاي همراه باعث شده است تا كاربران بيش از پيش در معرض حملات ويروسي روي گوشي هاي خود قرار گيرند .
اگر از طريق تلفن همراه تان به اينترنت وصل مي شويد براي امنيت بيشتر از دانلود تون تلفن هاي همراه و ديگر اطلاعات ناشناخته وب خودداري كنيد؛ پيام هايي كه داراي كد هاي قابل خواندن نيستند را نيز باز نكنيد.
همچنين به هنگام تبادل اطلاعات با گوشي هاي ديگر و يا كامپيوتر بيشتر دقت كنيد تا به همراه فايل هاي موردنظر، ويروس نيز به گوشي شما منتقل نشود.
بد نيست بدانيد كه در سال ۲۰۰۴ گوشي  هاي همراه داراي سيستم  عامل سيمبين و سيستم ارتباطي بلوتوث مورد حمله ويروس  ها و اسب تروجان قرار گرفتند و پيش بيني شده است كه در سال ۲۰۰۵ حملات و ورود ويروس  هاي جديد شديداً افزايش يابد.
اخيراً طراحان ويروس با حمله به گوشي  هاي همراه، روند جديدي از حمله  هاي ويروسي را آغاز كرده  اند و همين امر براي بسياري از كاربران گوشي  هاي جديد مشكل  ساز بوده است.
مطمئن باشيد به زودي بازار ضدويروس هاي نرم افزاري تلفن همراه هم داغ داغ مي شود و محصولات جديدتر به بازار مي آيد.

رصدخانه
آسمان ايران شهاب باران مي شود
گروه دانش:زيباترين بارش شهابي سال در هفته آينده آسمان ايران را نور باران مي كند.
اين بارش كه كانون آن در صورت فلكي «جوزا» (دوپيكر) قرار دارد، از نظر تعداد شهاب در زمان اوج بارش، زيباترين بارش شهابي سال ۱۳۸۳ به شمار مي رود كه عبور ۱۲۰ شهاب در ساعت طي بارش امسال پيش بيني مي شود.
زمان اوج اين بارش، دوشنبه شب ۲۳ آذرماه است كه ۱۵ دقيقه پس از نيمه همين شب به اوج مي رسد و امسال بهترين زمان رصد نصيب مردم كشورمان شده است؛ ضمن آنكه عدم حضور ماه در اين شب و زمان اوج بارش، شانس ديدن شهابهاي بيشتري را نصيب علاقمندان مي كند. از نكات جالب توجه درباره اين بارش شهابي ناشناخته بودن منشأ آن برخلاف ساير بارشهاست كه به دنباله دارها باز مي گردند.
با اين اوصاف، بنا بر اعلام انجمن نجوم آماتوري ايران، در تهران و شهرهاي بزرگ، ديدن تعداد زيادي از شهاب ها به علت آلودگي نوري و آلودگي هوا مشكل خواهد بود. به گزارش ايسنا، اين شبها صورت فلكي جوزا (دو پيكر) كه از صورتهاي دايره البروج است، حدود ساعت ۱۹ از افق شرق طلوع مي كند و در سراسر كشور اين بارش بدون آنكه به ابزار رصدي نيازمند باشد و بدون هيچگونه خطري كه چشمان انسان را تهديد كند قابل رويت است.

هوش مصنوعي
روبات شيردوش چيني
گروه دانش:چيني ها هم موفق شدند اولين روبات هوشمند شيردوش خود را بسازند.
اهميت اين موضوع وقتي بيشتر مي شود كه بدانيم تنها هشت روبات شيردوش در آمريكا وجود دارد كه در ساعات معيني به گاوها سرويس مي دهند. از طرفي اين روبات باهوشترين روباتي است كه چيني ها موفق به ساخت آن شده اند.
شركت سازنده اين روبات ادعا كرده است كه استفاده از آن مي تواند صنعت شيردوشي چين را در سطح بين المللي مطرح كند.

آف لاين
ساخت روبات ضد تروريسم توسط چيني ها
موج: دانشمندان چيني در دانشگاه جي يااوتانگ شانگهاي ،بعد از بيش از چهار سال تلاش موفق به توسعه روباتي ضد تروريسم شدند كه قادر به فلج كردن و خنثي كردن انفجاراست.كد نام اين روبات، سوپر-D ،است و انتظار مي رود در فرودگاه ها و ديگر اماكن عمومي به طور گسترده به كار گرفته شود.يك بازوي اين روبات به وسيله مهندسان و از راه دور كنترل مي شود. طول آن ۱۲۰سانتي متر و وزن آن ۲۰۰ كيلو گرم است و مي تواند ۴۰ متر در هر دقيقه حركت كند. همچنين مي تواند يك نردبان را تا زاويه ۴۰ گراديان بالا ببرد.
ناسا به دنبال روش هاي جديد تعمير شاتل حين پرواز
ايسنا: ناسا اميدوار است كه به تكنيك هاي جديدي دست پيدا كند كه به فضانوردان امكان دهد آسيب هاي وارد شده به شاتل فضايي را در حين پرواز تعمير كنند.
مقامات ناسا اعلام كردند كه اين تكنيك ها براي برنامه بعدي پرواز شاتل به فضا در ماه مه سال آينده آماده مي شود. ناسا اميدوار است كه با استفاده از تكنيك هاي جديد بازرسي و تعمير در حين پرواز، از تكرار حادثه شاتل كلمبيا در سال ۲۰۰۳ پيشگيري كند.

آن لاين
افزايش همكاري نرم افزاري ايران و ايرلند
ايسنا: هياتي ۲۳ نفره متشكل از مديران شركت هاي نرم افزاري، بخش خصوصي و ۶ نفر از مديران عالي رتبه دولتي براي توسعه روابط نرم افزاري، بين شركت هاي نرم افزاري ايران و ايرلند، سه شنبه گذشته عازم ايرلند شدند.اين هيات به مدت ۵ روز براي انجام ارتباطات دو جانبه با شركت هاي ايرلندي در آنجا اقامت خواهند داشت.در اين هيات ۲۳ نفره دبير شوراي عالي اطلاع رساني، معاون ارتباطات و برنامه ريزي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، مديركل پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي و معاون وزير صنايع نيز حضور دارند.
پرشين بلاگ سريعتر مي شود
سينا: سرويس مديريت محتواي پرشين بلاگ كه از كار افتاده بود با سرعتي بيش از گذشته در اختيار كاربران قرار مي گيرد.در اين چند روز تنها يادداشت هاي قديمي وبلاگ هايي كه روي سرور پرشين بلاگ قرار داشتند، قابل مشاهده بودند و امكان ورود به صفحه مديريت وبلاگ و اضافه و ويرايش يادداشت براي كاربران مقدور نبود.رضا هاشمي يكي از مديران پرشين بلاگ در اين باره گفت: پرشين بلاگ درحال تجهيز و ارتقاء سخت افزار است و براي كاهش زمان عدم دسترسي به سرويس، اين عمل در دو مرحله صورت خواهد گرفت كه در حال حاضر مرحله نخست انتقال Data Center آن به اتمام رسيده و كاربران مي توانند به وبلاگ هاي خود دسترسي كامل داشته باشند.هاشمي پيش بيني كرد قدرت و سرعت سرويس پرشين بلاگ پس از اتمام مرحله دوم تا هشت برابر افزايش يابد.
پارك نرم افزاري راه اندازي مي شود
ايسنا: پارك نرم افزاري در راستاي جذب نخبگان و حركت به سوي اقتصاد دانايي محور، راه اندازي خواهد شد.مجري طرح پارك نرم افزاري، مركز تحقيقات مخابرات است اما پايه گذاران آن وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هستند.اين طرح در حال حاضر در مرحله انتخاب مشاور است و با اجراي آن زمينه جذب نخبگان فراهم مي شود.

كنترل كامپيوتر با قواي فكر به واقعيت نزديكتر شد
008514.jpg
گروه دانش: دانشمندان ادعا مي كنند يك برنامه كامپيوتري طراحي كرده اند كه به كاربر اجازه مي دهد مكان نماي كامپيوتر يا بازوهاي خودكار مكانيكي را تنها با فكركردن حركت دهد.
به گزارش بي.بي.سي پژوهشگران معتقدند تكنيك تازه مي تواند فوايد زيادي براي افرادي كه به شدت معلول هستند داشته باشد.
در جريان مطالعه تازه، حسگرهاي الكتريكي به پوست سر داوطلبان وصل و به آنها گفته شد درباره حركات يك ماوس كامپيوتري فكر و تلاش كنند و مكان نما را به سمت هدف خاصي روي صفحه نمايش پيش ببرند.زماني كه داوطلبان تلاش مي كردند چنين كنند، يك برنامه كامپيوتري كه دانشمندان در نيويورك خلق كرده اند امواج مغزي آنها را تحليل كرد.
داوطلبان پس از تمرين هاي مختصر توانستند مكان نما را تنها با قواي مغزي خود جابجا كنند؛ به طوري كه اين كار از جابجايي آن به كمك ماوس سخت تر نبود.
پژوهشگران مي گويند در كنترل اين وسايل هيچگونه نيروي عضلاني به كار گرفته نمي شود، بنابراين اين تكنيك مي تواند براي كساني كه از معلوليت شديد رنج مي برند كاربرد داشته باشد.
آنها مي گويند اين فناوري مي تواند در آينده براي كنترل صندلي هاي چرخدار الكترونيكي يا دست و پاهاي مصنوعي و بسياري از انواع سخن سازهاي مصنوعي به كار گرفته شود.
اينترنت بدون ماوس
از سوي ديگر عرضه كامپيوترهاي جديدي كه بدون ماوس امكان دسترسي كاربران را به اينترنت فراهم مي كند اميد به استفاده معلولان را از اطلاعات اينترنتي افزايش داده است.
به گزارش رويتر در جمهوري چك كامپيوترهايي عرضه شده اند كه كاربر اينترنت با وسيله اي شبيه عينك كه روي آن دوربين كوچكي نصب شده است قادر خواهد بود با حركات چشم همان كار موشواره را براي گشودن فايل هاي موردنظر انجام دهد.
به گفته متخصصان دوربيني كه روي وسيله عينك مانند نصب شده نقطه مركزي چشم را اسكن مي كند و حركات چشم موجب حركت نشانگر همانند حركت ماوس مي شود.
پلك زدن چشم سبب تمركز روي نقطه موردنظر و باز شدن كشوي اطلاعاتي مي شود اگر پلك زدن لحظه اي باشد در حكم يك بار كليك كردن و اگر طولاني باشد، دو كليك محسوب مي شود. قيمت اين دستگاه چهارصد دلار اعلام شده است و تا پايان سال ۲۰۰۵ به بازار خواهد آمد.

خدمات صندوق  صوتي تلفن همراه ارايه شد
ايسنا: مدير عامل شركت ارتباطات سيار از ارايه خدمات صندوق صوتي تلفن همراه خبرداد.
رسول سرائيان از راه اندازي سرويس VMS(سرويس صندوق هاي صوتي تلفن همراه) خبر داد و گفت: با كاربرد اين سيستم، پيام متني يا SMS به پيام صوتي تبديل مي شود، بدين ترتيب اگر هنگام تماس، دستگاه فرد داراي سيستم VMS، خاموش بوده و يا در دسترس نباشد، پيغام صوتي در صندوق صوتي نگه داري و به محض روشن شدن و يا در دسترس و تحت پوشش شبكه قرار گرفتن تلفن همراه، پيغام دريافت و صداي فرد شنيده مي شود.
به گفته وي واگذاري اين سرويس به تازگي در سراسر كشور شروع شده و متقاضيان مي توانند با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطي و تكميل فرم نسبت به فعال كردن اين سرويس اقدام كنند و در اين مقطع ظرفيت كافي موجود است اما توسعه آن به تناسب توسعه شبكه انجام خواهد شد.
سرائيان در مورد تمهيداتي كه براي بهبود و بهينه سازي شبكه ارتباطات سيار انجام گرفته است نيز گفت: از ابتداي سال حدود۲۲۲ سايت جديد در تهران وارد مدار شده است، تعداد آن ها در ساير استان ها  ۸۷۳ سايت بوده و جمعا حدود  ۱۰۵۹ سايت جديد از ابتداي سال وارد شبكه شده و مي توان گفت در يك ماه گذشته هر روز يك سايت جديد در تهران وارد شبكه شده  است.وي ادامه داد: يقينا مي دانيم در كجا و در چه ساعت هايي مشكل عدم آنتن دهي يا وضعيت نامطلوب شبكه وجود دارد اما تا زماني كه سايت جديد ايجاد نشود، مشكلات همچنان باقي خواهند ماند. تهيه مكان مورد نياز در خيابان و نقاط پرترافيك و شلوغ به سختي انجام مي شود و گاه مجبور مي شويم نسبت به تجديد نظر در طرح اقدام كنيم، اما با تمهيدات در نظر گرفته شده اين مشكل به مرور رفع خواهد شد.

سختگيري هاي جديد براي بازي هاي ويديويي
گروه انفورماتيك: براي بازيهاي ويديويي تا چند وقت ديگر قوانين جديدي جهت مشخص تر شدن رده سني و ميزان خشونت بازيها براي كنترل بيشتر والدين وضع مي شود.
به گزارش بي بي سي، «پاتريشا هويت» كه يك حقوقدان در مسايل اينترنتي است ديروز در جلسه اي مسأله تعيين سطح بازيها را مطرح كرده است. از زماني كه آثار بازيهاي خشن در نوجوانان ديده شده است مقامات قضايي انگلستان به فكر وارد كردن هرچه بيشتر نظارت والدين به اين سرگرمي افتاده اند.تساجاول كارشناس مسايل فرهنگي عقيده دارد همان طور كه به فرزندان خود اجازه ديدن فيلم هاي خشن را نمي دهيم نبايد در مورد بازي هاي ويديويي آنها هم بي تفاوت باشيم. وي اضافه مي كند كه والدين در دوراني بزرگ شده اند كه بازي هاي ويديويي تا اين حد فراگير نشده بود به همين دليل اين وظيفه نظارت تا حدي هم به كارخانه هاي ارائه دهنده اين سرگرمي واگذار مي شود تا با رده بندي سني صحيح كار را براي والدين جهت نظارت دقيق تر به روي بازيهاي فرزندان خود راحت تر خواهد كرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |