شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۷۸ - Dec 11, 2004
در بروكسل
دور جديد مذاكرات ايران و اروپا
چهارشنبه آغاز مي شود
008490.jpg
گروه سياسي: مذاكرات راهبردي ايران و اروپا براساس توافقنامه پاريس از چهارشنبه اين هفته،  ۱۵ دسامبر آغاز خواهد شد. به گزارش منابع خبري پيش از آغاز مذاكرات سه كار گروه اقتصادي، سياسي و هسته اي ايران و اروپا ،حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول پرونده هسته اي ايران روز دوشنبه در بروكسل با وزراي خارجه سه كشور اروپايي و خاوير سولانا كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت وگو خواهد كرد تا پس از مذاكرات كلي مسايل اجرايي را به كار گروه هاي تخصصي بسپارد. بنابر بعضي از اخبار محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي هسته اي نيز خواسته است تا در مذاكرات روحاني و وزراي خارجه كشورهاي انگليس، فرانسه و  آلمان حضور داشته باشد.
به گزارش مهر، حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در مصاحبه اي كه با شبكه جام جم ۲ انجام داد با اشاره به روند و سير پرونده هسته اي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره تركيب تيم مذاكره كننده ايران گفت: از ابتداي روند پرونده هسته اي حتي قبل از اينكه من مسئول اين پرونده شوم تيمي از وزارت امور خارجه مسئله را پيگيري مي كرد كه همين تيم كنوني است، آقاي ظريف نماينده ايران درسازمان ملل متحد رئيس تيم مذاكره كننده، آقاي البرزي سفير ايران در ژنو، آقاي زماني نيا مديركل بخش خلع سلاح وزارت امور خارجه و دكتر ناصري و موسويان هم از ديگر اعضاي گروه مذاكره كننده بودند كه البته در برخي مذاكرات افراد ديگري نيز حضور داشتند و اين تيم درحال حاضر نيز در حال فعاليت است.
حسن روحاني در خصوص مذاكرات آتي با اروپا براساس توافق نامه پاريس گفت: موافقتنامه پاريس مطرح شده كه پس از توافق، اولين جلسه كميته راهبري در نيمه اول دسامبر تشكيل شود، بنابراين طبق قرار بايد در اين هفته نخستين جلسه بين ايران و سه كشور و نماينده سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپايي (همان تركيب تيم مذاكره كننده پاريس) حضور داشته باشند.
روحاني با اشاره به اينكه تركيب هيات مذاكره كننده ايراني همان تركيب قبلي خواهد بود تصريح كرد: البته روز دوشنبه، قبل از تشكيل كميته راهبري، جلسه اي بين سه وزير از كشورهاي فرانسه آلمان و انگليس، سولانا و من در بروكسل تشكيل مي شود.
دبير شورايعالي امنيت ملي با اشاره به اينكه البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي هم درخواست كرده است در اين مذاكرات حضور داشته باشد، درباره علت حضور البرادعي در مذاكرات گفت: برنامه ريزي كلي اين جلسه براي مذاكراتي است كه بين ما و سه كشور اروپايي شروع مي شود، زيرا كه ممكن است در مسير مذاكره با سه كشور اروپايي، طرفين نياز داشته باشند تا در مواردي آژانس هم كمك كند كه عمدتا اين كمك ممكن است در بحث چرخه سوخت ايران باشد. وي اضافه كرد: سه گروه كاري بين ايران و سه كشور اروپايي تشكيل مي شود كه مهمترين آن كارگروه هسته اي است البته كارگروه سياسي امنيتي و تكنولوژي، و همكاريهاي اقتصادي هم كار خود را آغاز خواهند كرد، در كار گروه هسته اي دو بحث مطرح است يكي كمك هايي كه اروپا انجام مي دهد يعني اگر جمهوري اسلامي ايران نيازهايي درزمينه هسته اي دارد، از طريق اروپا تامين مي شود، و ديگري اينكه جمهوري اسلامي ايران چگونه غني سازي را شروع كند و بتواند همراه با آن به جامعه جهاني اطمينان دهد غني سازي به سوي تسليحات هسته اي منحرف نمي شود.
روحاني درباره اينكه آيا كمك هاي اروپا فراتر از كمكهاي معمول آژانس به ايران است يا خير با تاكيد بر اينكه آنچه كه قرار است اروپا به ما بدهد با كمكهاي آژانس بسيار متفاوت و گسترده تر است افزود: بحث اين است كه فن آوري هاي پيشرفته براي ايران بطور كلي تسهيل شود زيرا اكنون و در بخشهاي مختلف دسترسي ايران به اين فن آوري ها با موانعي روبرو است .در راستاي كمك هاي اروپا ممكن است ما به يك نيروگاه نيازداشته باشيم يا يك سيستم امنيتي بخواهيم كه طبق توافقات ،اروپا موظف است اينها را تامين كند.
روحاني تصريح كرد: ايران در بخشي از موافقتنامه پاريس عنوان كرده است كه اروپا نيز بايد متقابلا به ما تضمين محكم بدهد، يعني معادل آنچه كه ايران به عنوان گارانتي به اروپا مي دهد اروپا هم به بايد به ايران گارانتي بدهد و قرار است در تمام موارد گارانتي دو طرفه باشد و در واقع آنها به ما براي همكاري ها تضمين مي دهند تا ما بگوييم فعاليت ما صلح آميز است.
روحاني در ادامه با اشاره به اينكه پرونده هسته اي ايران از دستور كار آژانس خارج شده است گفت: البته هر زماني كه مديركل بخواهد مي تواند درباره ايران گزارش بدهد كه تنها به ايران منحصر نيست و براي تمام پرونده هايي كه از دستور كار خارج شده اند اين احتمال وجود دارد.
حسن روحاني در ادامه در پاسخ به پرسش يكي از ايرانيان خارج از كشور در برنامه كنكاش مبني بر اينكه ايران چگونه مي خواهد تبليغات غرب در زمينه غير صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي اش را ثابت كند گفت: تنها راه براي اين مسئله آژانس است، براي اينكه در برابر تبليغات دروغين غرب هرچه بگوييم فعاليتهايمان صلح آميز است بدليل قدرت بالاي تبليغاتي آنها راه به جايي نخواهيم برد. در ادامه از دبير شورايعالي امنيت ملي درباره نحوه عملكرد اروپايي ها با وجود توافقنامه پاريس و فراز و نشيب ها و اصلاحاتي كه پس از هفت دور مذاكره صورت گرفت و سرانجام قطعنامه صادر شد پرسيده شد.
روحاني در پاسخ گفت: اروپايي ها در نشست نوامبرشوراي حكام نمره بيست نگرفتند با اين وجود اگر اصرار اين است كه به آنان نمره هفت و هشت بدهيم و ردشان كنيم نيز بازهم چنين نيست، نمره اروپا در نهايت ۱۲ است و خيلي ها از جمله خودمان به اروپا كمك بسيار كرديم توافق رد نشود، اروپا در حدي نمره قبولي آورد كه مشكل ايجاد نشود تا بتوانيم مذاكرات را شروع كنيم.
روحاني در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه آيا احساس نمي شود كه اروپا و آمريكا با وقت تلف كردن مي خواهند ما را از عضويت در كلوپ هسته اي محروم كنند و آيا قرار نيست كه در فوريه ۲۰۰۵ مقررات اين موضوع تغيير كند گفت: ممكن است يكي از اهداف اروپا و آمريكا وقت كشي باشد به همين دليل هم ما به اروپا و آمريكا گفته ايم كه مذاكرات را تا زماني ادامه مي دهيم كه پيش رود و احساس اتلاف وقت نشود اما در ۲۰۰۵ بناست كه جلسه اي تشكيل شود و راجع به بحث NPT بحث شود و به اين سادگي نيست كه اروپائي ها و آمريكا در آن اجلاس به نتيجه و يا مصوبه اي برسند و البته حتي اگر چنين هم شود جامعه جهاني ملزم نيست بدون چون وچرا آن را قبول كند ضمن اينكه جمهوري اسلامي ايران عملا چرخه سوخت هسته اي دارد و جزو كشورهاي دارنده اين فناوري است، اين مسئله در گزارش مديركل آژانس هم وجود دارد.
روحاني در پايان اين مصاحبه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران نسبت به هدف فن آوري هسته اي و داشتن اين فناوري و ادامه راه كاملا مصمم است، چرخه سوخت هسته اي در كشور ما بومي است يعني خود مان معدن اورانيوم داريم و با امكاناتي كه داريم مي توانيم سنگ اورانيوم استخراج كنيم و سپس آن را به كيك زرد و UF4 و UF6 تبديل كنيم كه اين كار را نيز كرديم و مي توانيم ادامه دهيم. وي افزود: UF6 را از طريق سانتريفيوژغني كرده و به ۵/۳ درصد رسانده ايم و امكانات لازم را در كارخانه زيركنيوم اصفهان داريم كه اين مواد غني شده را بصورت قرصهاي لازم براي سوخت نيروگاه تبديل كنيم و ميله هاي اين سوخت را هم در همان كارخانه آماده مي كنيم.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در جمع خبرنگاران در سمنان در خصوص مدت تعليق غني سازي اورانيوم اظهار داشت: «اين كار را صرفاً براي اعتماد سازي و براي ۲ تا ۳ ماه انجام مي دهيم . بازرسان آژانس نيز مي توانند از هر جا كه بخواهند بازرسي كنند و ما هم به تمام سئوالات آنها پاسخ مي دهيم.»

معاون امور سازمان انرژي اتمي:
ايران يكي از ۸ كشور داراي تأسيسات كامل فرآوري اورانيوم است
مهر: معاون امور بين الملل و برنامه ريزي سازمان انرژي اتمي بااشاره به موضع گيري روسيه در نشست اخيرشوراي حكام آژانس گفت: با توجه به روابط استراتژيك تهران مسكو توقع نداشتيم كه روسيه در شوراي حكام از موضع تعطيلي يا تعليق چرخه سوخت ايران كه توسط غربي ها مطرح شده بود حمايت كند و ما اين نارضايتي را به روس ها اعلام كرده ايم.
محمد سعيدي در پاسخ به سئوالي با ياد آوري اينكه چرخه سوخت هسته اي شامل غني سازي با درجه خلوص بالا و براي مصارف غير صلح آميز نيز مي شود گفت: آنچه ما بدنبال آن هستيم توليد سوخت هسته اي است و نه ايجاد چرخه سوخت.
سعيدي با اشاره به اينكه آمريكا سالانه بيش از ۲۰ هزار تن سوخت هسته اي با غناي بالاي ۵/۳ درصد توليد مي كند و اين درحالي است كه بسياري از كشور ها در پي كميت توليد نيستند، گفت: آنچه در شناسايي كشورها به عنوان توانمند در توليد سوخت هسته اي اهميت دارد كيفيت توليد است و نه كميت آن.
به گفته وي براي تامين سالانه ۳۰ تن سوخت مورد نياز نيروگاه اتمي بوشهر لازم است ۵۴هزار دستگاه سانتريفيوژ  بطور مستمر كار كنند.
وي با بيان اينكه ايران يكي از ۸ كشور دارنده تاسيسات كامل فرآوري اورانيوم درجهان است، گفت:  با اين وصف علي رغم همه مقاومت ها و مخالفتها ايران جزء كشورهاي دارنده اين توانمندي است.
عضو تيم مذاكره كننده ايران در نشست هاي هسته اي، با اشاره به عضويت ايران درگروه ۲۱ نفره كارشناسي مدير كل آژانس براي چرخه سوخت هسته اي، امكان تبديل شدن اين گروه كارشناسي به باشگاه كشورهاي دارنده چرخه سوخت هسته اي را بعد از اقدامات كارشناسي و ارائه گزارش مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در باره كشورهاي دارنده چرخه سوخت محتمل دانست.
وي به خواست آمريكا مبني بر منحصر شدن امتياز اين توانمندي در كشورهاي دارنده سلاح هسته اي و چند كشور ديگر از جمله آلمان و ژاپن و احتمالا برزيل دربازنگري ان پي تي درسال ۲۰۰۵ اشاره كرد و ملاحظات سياسي را در اين خواسته و دامنه آن بسيار دخيل خواند.
سعيدي درخصوص تاثير تعليق غني سازي و مسائل مربوط به آن بر روند تحقيقات هسته اي در كشور گفت: برنامه هسته اي ايران از مرحله ايجاد عبوركرده، در مرحله تثبيت قرار دارد و اميدواريم بعد از مذاكره با اروپا در مرحله رشد و توسعه در اين مسير گام نهيم.
وي از طراحي برنامه اي براي جلوگيري از ركود دانش سوخت هسته اي در زمان تعليق خبر داد و گفت: كشور با دستيابي به دانش غني سازي ديگر نيازي به تحقيق دراين زمينه ندارد؛ ما تحقيقات اوليه را با هدف حركت به سمت راهكارهاي حفظ ۵۴ هزار ماشين فعال سانتريفيوژ بطور همزمان و مستمر انجام داده بوديم.
وي درخصوص وضع پروژه UCF اصفهان گفت: اين پروژه بعد ازمرحله ۶ ماهه راه اندازي در دوماه گذشته مراحل بهره برداري از آن آغاز شد.
سعيدي درخصوص اخباري مبني بر پيشنهاد ساخت يك راكتور آب سبك توسط اروپا به عنوان جايگزين راكتور آب سنگين گفت: اين موضوع در يكي از جلسات مذاكره توسط انگليس مطرح شد اما در متن موافقتنامه پاريس به اين موضوع هيچ اشاره اي نشده است.
وي با اشاره به بالابودن ارزش تكنولوژيكي راكتور آب سنگين و غيرقابل مقايسه بودن آن با ارزش تكنولوژي راكتور آب سبك بر غيرقابل معاوضه بودن آن تاكيد كرد و يادآور شد: آژانس بين المللي انرژي اتمي كاملا در جريان فعاليت ايران براي راكتور آب سنگين در اراك قرار دارد.
به گفته وي ايران در حال حاضر در مرحله كارهاي ساختماني و ساخت تجهيزات راكتور آب سنگين اراك قرار دارد.
وي با اشاره به موضع گيري روسيه در نشست اخير شوراي حكام آژانس، دلايل روسها را براي مخالفت با توان توليد سوخت هسته اي در ايران اقتصادي خواند و گفت: روسيه نمي خواهد ايران بتواند سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر را كه براي مسكو منافع اقتصادي فراواني خواهد داشت، خود تامين كند. عضو تيم مذاكره كننده ايران در نشست هاي هسته اي، مذاكرات آتي ايران و اروپا را بسيار دشوار خواند و تاكيد كرد: در اين مذاكرات بايد تلاش كنيم بتوانيم حق غني سازي را به كشور بازگردانيم و بتوانيم همه برنامه هاي هسته اي مان را تحت نظارت آژانس به صورت ايمن دنبال كنيم.

هشدار هواشناسي در مورد طغيان رودخانه ها
در ۶ استان كشور
ايسنا: سازمان هواشناسي با صدور اخطاريه ويژه اي نسبت به آبگرفتگي معابر و طغيان رودخانه ها در حداقل ۶ استان كشور هشدار داد.
به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران، بررسي نقشه هاي همديدي بيانگر ريزش هواي سرد عرضهاي جنب قطبي به سوي جنوب درياي مديترانه در امروز شنبه است كه سبب ژرف شدن ناوه ارتفاع تراز مياني جو در جنوب شرق درياي مديترانه و در نتيجه فعال شدن ناوه فشاري درياي سرخ مي شود. اين تغييرات سبب شكل گيري يك سامانه باران زا مي شود كه در روزهاي يكشنبه و دوشنبه كشور را تحت تأثير قرار داده و در بيشتر نقاط كشور سبب بارش باران يا برف، رگبار و رعد و برق و وزش باد خواهد شد. به گزارش ايسنا، بيشترين فعاليت سامانه باران زا ي جنوبي در روزهاي يكشنبه و دوشنبه در استانهاي خوزستان، بوشهر، كهگيلويه و بويراحمد، ايلام، لرستان، فارس و شهرهاي مجاور زاگرس جنوبي سبب آبگرفتگي معابر و طغيان رودخانه مي شود.
بنا به گزارش ديگري بارش  شديد باران  طي  پنج شنبه شب وجمعه درسراسر استان هرمزگان  سبب  طغيان  رودخانه دايمي دژ در شرق  اين  استان  شد. به  گزارش  ايرنا، طغيان  اين  رودخانه  موجب  قطع  ارتباط ساكنان  دو دهستان  رودخانه بر و مسافرآباد با شهر زيارتعلي  مركز بخش  رودخانه  در اين  استان  شده  است .
«بخش  رودخانه» واقع  درشهرستان  رودان  هرمزگان  داراي  ۱۳۴ روستا مي باشد كه قريب  ۸۰روستاي  آن در دهستانهاي  رودخانه بر و مسافرآباد قرار دارد.

زمان اجراي حكم استخدام معلمان حق التدريسي، مهر۸۳
گروه علمي فرهنگي: عضو فراكسيون  فرهنگي  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : نيروهاي  پاره وقت  و حق التدريس آموزش  و پرورش  كه  مشمول  طرح  استخدامي قرار گيرند از مهرماه  امسال  استخدام  رسمي مي شوند. محمد رضا سجاديان  نماينده  خواف  ورشتخوار روزجمعه  در گفت  و گو با ايرنا  افزود: افراد مشمول  اين  طرح  از هفتم  مهرماه  امسال استخدام  رسمي محسوب  خواهند شد و كليه  مطالبات  آنان  از همان  تاريخ  قابل پرداخت  است .
او گفت  كه  در اين  قانون  آزمون  نخواهد بود و افرادي  كه  چهار سال  كامل هفته اي  ۱۲ ساعت  تدريس  كرده  باشند بصورت  رسمي  استخدام  خواهند شد و نيازي  هم  به  قبولي  درآزمون  ادواري  ندارند. سجاديان  اضافه  كرد: معلمان  حق التدريس  كه  سه  سال  سابقه  خدمت  با شرايط دوازده  ساعت  تدريس  در هفته  را دارند و در آزمون  ادواري  قبول  شده اند هم  مشمول  اين  قانون  خواهند شد. وي افزود :براي  افرادي  كه  سه سال  سابقه  تدريس  دارند و درآزمون  ادواري  شركت  نكرده  و يا قبول  نشده اند يك  آزمون  داخلي  برگزار خواهد شد و شرط استخدام  آنان  قبولي  دراين  آزمون  خواهد بود.
سجاديان  با اشاره  به  اين كه  ميزان  حقوق  پرداختي  به معلمان  حق التدريس  قابل ملاحظه  نيست  گفت : يكي  از عوامل  اصلي  پيگيري  تغيير وضعيت  شغلي  فرهنگيان  حق التدريس  ارتقاء سطح  حقوق  آنان  بود كه  متاسفانه  اين  قشر از ميزان  حقوق تعيين  شده  اداره  كار و امور اجتماعي  هم  عقب  ترند.

وزير اطلاعات:
اولويت مبارزه با فساد زمين خواري است
ايسنا:حجت الاسلام والمسلمين علي يونسي، وزير اطلاعات، در گردهمايي روز جهاني مبارزه با فساد اداري، گفت : در راه مبارزه با فساد اقتصادي همه امور بازرگاني و اقتصادي را در وزارت اطلاعات تعطيل كرديم. دهها شركت را منحل و صدها فعاليت اقتصادي را تعطيل كرديم. اين به شدت مورد اقبال مردم قرار گرفت.
وزير اطلاعات، با تاكيد بر اينكه هم اراده جهاني و هم اراده مقام معظم رهبري و سران سه قوه بر مبارزه با مفاسد اقتصادي معطوف است، گفت: وزارت اطلاعات هرگز اجازه نخواهد داد كه اين چراغ برافروخته خاموش شود البته تلاش زيادي شد كه اين مبارزه به نگاه هاي سياسي، جناحي و سطحي آلوده نشود.
وي اولين اولويت مبارزه با فساد را زمين خواري دانست و گفت: امروز زمين مهم ترين كالاي ارزشمند در كشور ماست. متاسفانه دولت نسبت به اموال و دارايي هاي خود كه يكي از آنها زمين است اشراف كافي ندارد.
وزير اطلاعات، مبارزه با فرار مالياتي را اولويتي ديگر براي وزارتخانه متبوعش عنوان كرد و گفت: متاسفانه كساني كه به اين جرم دست يازيدند، كساني هستند كه به ساير كارهاي خلاف، هم آلوده هستند.
يونسي در ادامه به بحث مبارزه با تجارت زيرزميني و قاچاق به عنوان يكي از اولويت هاي جدي وزارت اطلاعات اشاره كرد و افزود: در اين حوزه هم وزارت اطلاعات در داخل و خارج از كشور فعاليت هاي گسترده اي را شروع كرده و هماهنگي و همكاري بسيار خوبي بين ما و ساير ارگان ها وجود دارد.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه كشور در مبارزه با فساد اقتصادي پيروز شود و ملت شاهد اقتصادي پاك باشد.
وزير اطلاعات در جمع خبرنگاران همچنين گفت كه جز وزارتخانه  متبوعش، هيچ كس ديگري اطلاعاتي در زمينه دستگيري جاسوسان هسته اي ندارد و هر اظهارنظري كه در اين زمينه بيان مي شود، بلاموضوع است.
علي يونسي، وزير اطلاعات در جمع خبرنگاران در حاشيه همايش مبارزه با فساد اداري در پاسخ به سئوالي، گفت: وزارت اطلاعات در تمامي انتخابات ها، هم چون وزارت كشور، ستادي را تشكيل مي دهد كه در حال حاضر نيز با تشكيل آن به استقبال انتخابات رفته  است.
يونسي با بيان اينكه هيچ كس از سوي وزارت اطلاعات در روز ۱۶ آذر و در خلال برنامه  ديدار رييس جمهور با دانشجويان در دانشگاه تهران، بازداشت نشده است، در ارزيابي از آن برنامه، گفت: آنچه كه مهم بود، برگزاري اين مراسم و عدم بروز هيچ مشكلي در آن بود. البته برخوردهاي اهانت آميزي صورت گرفت كه شايسته شأن دانشجويان نبود و آقاي خاتمي هم بزرگوارانه، پيش بيني برخوردهاي ناصبورانه  برخي دانشجويان را مي كرد.
يونسي در واكنش به اينكه برخي جاسوسان هسته اي را به جناح خاصي منتسب مي كنند، اين اظهارات را رد كرد و گفت: جاسوس جناحي نيست.

انتخاب نهم
ولايتي برنامه هاي خوبي در زمينه هاي خارجي و داخلي دارد
مهر: دكتر حسيني عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان ايران اسلامي از جلسه اين كانون با علي اكبر ولايتي خبر داد و گفت: جلسه مفصلي با دكتر ولايتي داشتيم وبه سئوالات متعدد اعضاي شوراي مركزي كانون دانشگاهيان در مورد مسائل مختلف داخلي و خارجي و مديريت هاي كشور پاسخ داد.
دكتر حسيني گفت: آقاي ولايتي بر مسائل به كارگيري مديران متخصص و كارآمد، تعادل نسل ها و بررسي مشكلات دانشگاه ها و جلوگيري از مهاجرت نخبگان تاكيد كرد. وي افزود: ولايتي آمادگي كامل براي حضور در انتخابات دارد و طرح و برنامه هاي خوبي براي همه زمينه هاي داخلي و خارجي دارد.
ترجيح مي دهم شخص ديگري اين مسئوليت را بر عهده بگيرد
ايسنا:  هاشمي رفسنجاني در آخرين اظهارات خود در خصوص حضورش در عرصه  مبارزات انتخابات رياست جمهوري، گفت: «حرف مرد يكي است؛ ترجيح مي دهم شخص ديگري اين مسئوليت را بر عهده بگيرد.اما زماني كه احساس كنم كسي كه بتواند كشور را اداره كند به صحنه نيامده، ممكن است حضور پيدا كنم.»وي در خصوص برخي اظهار نظرها از سوي برخي افراد مبني بر اعلام حضور يا عدم حضور قطعي وي در انتخابات رياست جمهوري گفت: «آنها حدس خود را مي زنند و اعلام موضع، از سوي من نيست.»
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه گفته بود، آيا كساني كه براي انتخابات مطرحند نظر شما را تأمين مي كنند يا خير؟ با خنده گفت: اين سؤال را در تهران پاسخ مي دهم.
لاريجاني كانديداتوري را پذيرفته است
مهر: رئيس واحد سياسي جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به ديدار اخير اعضاي اين جبهه با علي لاريجاني براي بحث پيرامون حضور در انتخابات رياست جمهوري گفت: لاريجاني كانديداتوري در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را پذيرفته است. وي درخصوص ديدار پنجشنبه شب گذشته جبهه پيروان خط امام با لاريجاني گفت: با آقاي لاريجاني هم مثل ديگر افراد مورد نظر جبهه براي حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوري گفتگو كرديم.
طرح نامزدي من خيلي زود است
ايسنا: احمدي نژاد شهردار تهران در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما قصد داريد نامزد رياست جمهوري دوره نهم شويد، گفت: طرح نامزدي من در انتخابات رياست جمهوري خيلي زود است. ما بطور متوسط هر ۱۵ ماه يك انتخابات داريم، آمدن امثال من مقداري مشكل است. احمدي نژاد كه در جمع دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز حضور يافته بود افزود: من در دانشگاه، معلم هستم و وقتي وارد كار اجرايي شوم مطمئنا هدفمند هستم. امثال من اگر در اين عرصه بياييم حتما بايد به دنبال يك مديريت تحول گرا باشيم.
كروبي ۶۰ درصد آراي چپ را دارد
مهر: دبيركل مجمع متخصصين گفت: مهدي كروبي در صورت حضور در انتخابات حدود ۶۰ درصد آراي چپ را به خود اختصاص مي دهد گر چه اجمال كلي بر روي كروبي در گروه هاي دوم خرداد ايجاد نشده و نامزدهاي ديگري هم مطرح هستند. مهدي نصيري زاده گفت: از سويي نيروهاي جناح راست و همچنين مستقل نيز تا ۹۰ درصد، شامل تكنوكرات ها و احزاب وسط از هاشمي رفسنجاني حمايت مي كنند و نامزد دوم آنها نيز دكتر ولايتي خواهد بود.
يك گزينه را باقي گذاشته ايم
مهر: مصطفي درايتي عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت گفت: جبهه مشاركت به دلايل متعدد هنوز كانديداي مورد نظرش دكتر معين است اما يك گزينه را براي خود باقي گذاشته است كه اگر جبهه دوم خرداد به اجماعي برسد اجماع را مورد نظر قرار خواهد داد. درايتي درباره اجماع گروههاي دوم خرداد در خصوص كروبي گفت: من آمدن كروبي را مثبت مي بينم و اين اعلام آمادگي از سوي افراد به معناي اين نيست كه اجماعي وجود دارد، خواهد داشت و يا بوجود خواهد آمد يا نه. همين كه مسئولين و افراد اين تحول را در خود مي بينند كه با توجه به تجربه گذشته كه هم وضعيت گذشته را داريم و هم امروز را؛ اعلام آمادگي مي كنند حركت مثبت و مطلوبي است بنابراين الان نمي شود قضاوت كرد كه اجماعي وجود دارد يا خير. بايد افرادي بيايند نقطه نظرات خود را بيان كنند آنگاه اعلام نظر كرد.
جامعه  اسلامي مهندسين ۳ نفر را برگزيد
ايسنا: يك عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين از انتخاب سه نفر از سوي حزب متبوعش از ميان پنج نفري كه از سوي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب به عنوان گزينه هاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري به احزاب عضو اين شورا معرفي شده بودند، خبر داد. شهرياري با اشاره به جلسه  سه شنبه شب جامعه  اسلامي مهندسين، با اعلام اين خبر با تأكيد بر اين كه اعلام اسامي اين افراد تخلف تشكيلاتي محسوب مي شود، تصريح كرد: قرار است تا مرحله نهايي انتخاب يك نفر از ميان اين افراد به عنوان كانديداي جناحي، از بيان اسامي خودداري كنيم.
انتخابات سالم برگزار مي شود
ايسنا: مهندس سيدمرتضي نبوي، گفت: براي حضور حداكثري مردم در انتخابات رياست جمهوري، مجريان و ناظران انتخابات، رسانه ها، احزاب و گروه ها به مردم اطمينان بدهند كه انتخابات سالم برگزار مي شود.
قائم مقام دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با تأكيد بر اين كه رقابت انتخاباتي بايد جدي، سالم و قاعده مند باشد، تنوع كانديداها را يكي از عوامل حضور حداكثري مردم در انتخابات رياست جمهوري برشمرد و گفت: شايسته است محور رقابت و تبليغات انتخاباتي گره گشايي از مشكلات مردم باشد.
رئيس جمهور آينده
از ميان اصول گرايان انتخاب خواهد شد
فارس: دبير كل حزب موتلفه گفت: ما به عنوان تشكلي كه عضو اصول گرايان هستيم دائماً تلاش مي كنيم كه اين طيف برنده شود و محاسباتم اين است كه رئيس جمهور از اصول گرايان انتخاب خواهد شد.
حبيبي در ادامه در خصوص حضور  هاشمي  رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: ما در حال حاضر راجع به اشخاص قرار بر اظهار نظر نداريم و در مورد تمامي افراد در حال مطالعه هستيم و زماني كه در اين زمينه به نتيجه برسيم، نظر صريح خود را اعلام خواهيم كرد، اما هنوز به نتيجه نرسيده ايم.
۲۲ حزب و تشكل براي حضور هاشمي تلاش مي كنند
فارس: دبير كل حزب اعتدال و توسعه با بيان اين كه بيش از ۲۲ حزب و تشكل سياسي و صنفي براي فراهم كردن زمينه حضور هاشمي رفسنجاني در صحنه انتخابات اعلام آمادگي كرده اند، گفت: ائتلاف نانوشته اي كه از سوي اين تعداد از گروهها شكل گرفته است نويد حضور يك رئيس جمهور توسعه گرا و فراگير را مي دهد.
وي يادآور شد: نبايد فراموش كنيم كه مي خواهيم مطابق اصل ۱۱۳ قانون اساسي شخص دوم نظام را انتخاب كنيم بنابراين متناسب با چنين جايگاهي بايد از فرد مورد نظر حمايت كنيم.
رئيس جمهور بايد مجري توانايي باشد
ايرنا: دادستان  كل  كشور گفت : رئيس  جمهور سياستگذار نيست  بلكه  بايد درحوزه  اجراعمل كننده  و مجري  توانا و خوبي  بوده  و شايستگي  امانتداري  مردم  را داشته باشد.
حجت الاسلام  والمسلمين  قربانعلي  دري  نجف  آبادي  در سخنان  پيش  از خطبه هاي اين  هفته  نماز جمعه  مشهد در جوار آستان  مقدس  رضوي  با اشاره  به  انتخابات رياست  جمهوري  كه  در پيش  است  افزود: بايد براي  چهار سال  آتي  كسي  بر سر كاربيايد كه  لايق  پذيرش  اين  مسئوليت  باشد.
كروبي مي آيد
ايسنا: باهنر درباره كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري آتي گفت: كارگزاران، جبهه مشاركت و دوم خرداد و اصول گرايان در حال رايزني و معرفي كانديداهاي خود هستند. تا آن جا كه من اطلاع دارم آقاي كروبي كانديداتوري خود را اعلام مي كند، اصول گرايان نيز در حال بررسي هستند و سياست ما مشاركت حداكثري مردم است.
هفته آينده موضع خود را اعلام مي كنيم
ايسنا: زارع فومني دبير واحد تشكيلات حزب همبستگي اظهار داشت: اين حزب در حال جمع بندي نهايي است و به احتمال زياد هفته آينده به صورت رسمي موضع خود را اعلام خواهد كرد. وي افزود: كروبي اگر كانديدا شود چهره اي است كه از سوي اصلاح طلبان مورد حمايت قرار خواهد گرفت.
بر سر كانديداتوري كروبي وفاق داريم
ايسنا: دبير مجمع روحانيون مبارز خراسان گفت: در درون مجمع بر سر كانديداتوري كروبي وفاق حاصل شده است و مشغول رايزني با ديگر گروههاي دوم خردادي هستيم.
عجم افزود: آقاي كروبي هنوز نظر قطعي خود را براي حضور اعلام نكرده و در ضمن در ميان دوم خردادي ها نيز هنوز وفاق ايجاد نشده است.
حضور كروبي بر شكوه انتخابات خواهد افزود
مهر: خباز قائم مقام حزب همبستگي در خصوص كانديداتوري كروبي براي انتخابات رياست جمهوري گفت: حضور جناب آقاي كروبي در انتخابات يقينا بر شكوه انتخابات خواهد افزود و تنور انتخابات را گرم تر خواهد كرد ولي براي حضور گسترده برگزار كنندگان انتخابات بايد هم قواي اجرايي و هم مسئولين نظارتي اول خط مشي و استراتژي خود را مشخص كنند.
بعيد است كروبي در فهرست اصولگرايان باشد
مهر: حميد رضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي گفت: تاكنون با چند نفر از كانديداها(توكلي، لاريجاني و ولايتي) ديدار داشتيم و تا هفته آينده ديدارهايمان به پايان مي رسد تا بتوانيم نظرات خود را به شوراي هماهنگي منتقل كنيم. قرار است كه با محسن رضايي هم ديدار و گفتگو كنيم.
ترقي در خصوص امكان حمايت برخي از نيروهاي اصولگرا از كروبي گفت: من نشنيدم و بعيد مي دانم كه وي در فهرست كانديداهاي رياست جمهوري مورد بررسي اصول گرايان باشد.
صحنه رياست جمهوري محل كارآموزي نيست
فارس: نائب رئيس حزب اسلامي كار با تأكيد بر لزوم حضور مديري توانا در رأس قوه مجريه گفت: صحنه رياست جمهوري محل كارآموزي نيست. سرخو با تأكيد بر لزوم حضور كانديداهايي كه در صورت كانديداتوري آنان ميزان مشاركت مردم بالا خواهد رفت، گفت: حضور هاشمي رفسنجاني مي تواند گرمي و نشاط بالايي را به انتخابات ببخشد.
درخواست از مهرعليزاده
براي كانديداتوري رياست جمهوري
غلامحسين مظفري، نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي از حمايت جمعي از شخصيت هاي سياسي و اجرايي خراساني الاصل از كانديداتوري محسن مهرعليزاده خبر داد. پس از درخواست برخي از محسن مهرعليزاده براي كانديداتوري در انتخابات آتي رياست جمهوري، مظفري خبر داد كه روز گذشته تعدادي از نمايندگان ادوار گذشته و فعلي خراسان در مجلس و نيز چند تن از مسئولان اجرايي با ارسال نامه اي به مهرعليزاده از حضور وي در عرصه انتخابات استقبال كرده اند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |