شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۷۸ - Dec 11, 2004
نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران
008532.jpg
ايرنا: عضو كميسيون  عمران  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت  :شوراي  شهر شركت اتوبوسراني  تهران  را موظف  به  نوسازي  و تجهيز ناوگان  حمل  و نقل  كرد.
خسرو دانشجو به  مشكلات  اتوبوس  هاي  گازسوز اشاره  كرد و افزود: شوراي  شهر درصدد است  با اخذ مصوبات  لازم ، اتوبوس  هاي  گازوئيل  سوز جديد را وارد چرخه  ناوگان  اتوبوسراني  شهر تهران  كند كه  به  تعداد آن اتوبوس  هاي  فرسوده  از شهر خارج  مي شود. وي  تأكيد كرد: براي  نوسازي  ناوگان  اتوبوسراني  تهران  وزارت  كشور، سازمان  شهرداري  ها و سازمان  محيط زيست  بايد با اين  شورا همكاري  كنند.
وي گفت : هماهنگ  كردن  تبليغات  محيطي  و نظارت  بر محتوا  و ظاهر تبليغات  جز وظايف  شوراي  سياست گذاري  و نظارت  بر تبليغات  محيطي  است . وي  افزود: تبليغات  محيطي  شامل  تبليغات  بر روي  بدنه  اتوبوس  ها ، تابلوها ، پل  ها و مكان  هاي  مخصوص  اين  كار است.
دانشجو با بيان  اين كه  به  تدريج  تبليغات  بر روي  اتوبوس ها محدود خواهد شد گفت : در تمام  شهر شيشه  هاي  اتوبوس  ها از تبليغات عاري  خواهد شد.

يك دوازدهم قيمت منطقه اي به ازاي هر ماه تأخير
ساختمان هاي نيمه كاره مشمول
پرداخت عوارض ويژه هستند
008523.jpg
گروه شهري- جمشيد پور اسكندر: براساس مصوبه شوراي شهر تهران، از ابتداي سال جاري ساختمان هاي نيمه كاره، مشمول پرداخت عوارض هستند.
متخصصان و كارشناسان مديريت شهري مجوز اخذ عوارض تمديد پروانه ساختمان هاي نيمه كاره را ابزاري كارآمد براي رونق بخشي امر توليد و ساخت و ساز مسكن و جلوگيري از دفن منافع و ثروت ملي قلمداد مي كنند.
پيرو مصوبه جلسه ۴۳ مورخ ۵/۱۱/۸۲ شوراي شهر و به استناد تبصره يكم ذيل ماده پنجم قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه و چگونگي برقراري و وصول عوارض و ساير وجوه از توليد كنندگان كالا، ارائه دهندگان خدمات و كالاهاي وارداتي مصوب ۲۲/۱۰/۱۳۸۰ مجلس، به منظور كاهش زيان ها و خسارت ها ناشي از عمليات ساختماني بر محيط زيست شهري، شهرداري تهران موظف است از ابتداي سال ۱۳۸۳ در مرحله تمديد پروانه ساختماني براي آن دسته از ساختمان هايي كه در مهلت قانوني مندرج در پروانه هاي ساختماني، به اتمام نرسيده و نيمه  كاره مي باشند، به ازاي هر ماه تطويل معادل يك دوازدهم قيمت منطقه اي براي هر متر مربع زير بنا به عنوان هزينه تعليق ساختمان سازي دريافت كند.
واقعيت امر اين است كه به رغم صدور مجوز از سوي شهرداري هاي مناطق ۲۲ گانه تهران، روند ساخت و ساز به دلايلي متوقف و يا كند شده است و امروز شاهد ساختمان هاي نيمه كاره در تمامي نقاط شهر هستيم.
مهندس علي اكبر گلرخي ، كارشناس مديريت شهري در اين باره مي گويد: عوامل بسياري را مي توان بر چرايي ركود حاكم در بخش ساخت و ساز و توليد مسكن برشمرد و كمبود نقدينگي شايد اصلي ترين آنها باشد، اما براساس ادبيات اقتصاد، همان قدر كه تورم، خطرناك است، وضعيت ركود نيز خطرآفرين مي باشد.
وي با بيان اين مطلب كه حدود ۶۰۰ حرفه به طور مستقيم و غيرمستقيم با بخش مسكن مرتبط است، افزود: نيمه كاره ماندن ساختمان ها، تبعات زيست محيطي، اقتصادي و... را بر مديريت شهري تحميل مي كند و افزون بر آن، وجود ساختمان ها به اين شكل در حقيقت نماد دفن شدن بخش قابل توجهي از ثروت و منافع ملي است، چرا كه اصولاً از مصالح ساختماني به عنوان ثروت ملي ياد مي شود. به نظر مي رسد اين مصوبه به نوعي هشدار براي صاحبان ساختمان هاي نيمه كار مي باشد، اما بنا به توصيه كارشناسان، سياست هاي تشويقي از جمله افزايش نرخ وام اعطايي شبكه بانكي براي ساخت مسكن را بايد متعادل و منطقي ساخت. مهندس گلرخي در اين باره مي گويد: در بررسي چرايي نيمه كاره ماندن ساختمان ها به اين نكته مي رسيم كه وام هاي اعطايي براي اين مهم، بسيار كم و نامعقول است و نيمه تمام ماندن دهها هزار ساختمان بر لزوم تجديد نظر ميزان وام هاي اعطايي تأكيد مي ورزد. از سوي ديگر شهرداري مي تواند با تأسيس بانك اختصاصي براي خود و اعطاء وام، بخش مسكن را از ركود خارج كرده و شاهد ساختمان هاي نيمه كاره و رها شده نباشيم.

نوسازي بافت هاي فرسوده نيازمند سالانه ۲ تا ۳ ميليارد دلار اعتبار است
۲۰۰ ميليون متر مربع ساختمان لرزان و غيرمقاوم در تهران
دو بلوك ۱۵ طبقه جديد از فاز دو پروژه نواب به بهره برداري رسيد
گروه شهري: بلوكهاي E1 وE2 از سري ساخت و سازهاي حاشيه بزرگراه نواب (فاز دوم) با حضور معاون فني عمراني شهرداري تهران مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، مكان اين بلوكهاي ۱۵ طبقه با كاربري مسكوني - تجاري حدفاصل خيابان  هاي مرتضوي- كميل در شرق بزرگراه نواب قرار دارد كه جهت اتمام آن حدود ۹ ميليارد ريال هزينه شده است.
مهندس علي آبادي در مراسم بهره برداري از بلوكهاي E1 وE2 فاز دو نواب كل بناهاي ساخته شده پيش از سالهاي ۶۹ و ۷۰ در تهران را فاقد مبناي مهندسي دانست و گفت: اگر ۳۰درصد مساحت ۷۲۰ كيلومتري تهران را ساختمانهاي مسكوني، تجاري، اداري و خدماتي اشغال كرده باشد رقمي حدود ۳۰۰ ميليون متر مربع مي شود كه ۶۵درصد آن برابر با ۲۰۰ ميليون متر مربع نه تنها از استحكام كافي در برابر زلزله برخوردار نيستند كه حتي توان مقاومت در برابر وزن خود را ندارند.
وي ادامه داد. گرچه موضوع بازسازي بناهاي تهران از ۴۰ سال قبل مطرح بوده، اما هنوز در اين راه قدمهاي اساسي برداشته نشده است. وي هزينه بازسازي ۷۰درصدي ساختمانهاي شهر تهران را بدون كمك مردم و دولت مقدور ندانست و گفت: نوسازي تهران را تنها به اميد سازمان نوسازي شهر تهران رها كردن غلط است چرا كه اساسا بودجه شهرداري را در حدي كه بتواند هزينه بازسازي شهر تهران را تامين كند، نمي دانيم. اين در حالي است كه براساس گزارش گروه مطالعاتي جايكا (آژانس همكاريهاي بين المللي ژاپن) آمار تلفات و خسارات در برخي مناطق تهران در صورت وقوع زلزله اسفبار است.
به اعتقاد وي، اگر از سال ۶۹ تاكنون سيستم نظام مهندسي كشور نظارت درستي به ساخت و سازها داشت، با توجه به سالانه ۵-۴ ميليون متر مربع جواز صادرشده براي ساخت و ساز در تهران امروز مي بايست ۷۰ ميليون متر مربع ساختمان قابل اتكا و مقاوم مي داشتيم اين در حالي است كه علي رغم درستي عملكرد مهندسان محاسب نبود تجهيزات و نيروي انساني آموزش ديده در بخش اجرا از جمله اسكلت سازان و جوشكاران و مجريان و سازندگان ناشي كه اتفاقا از هيچ مسئوليت و تصدي نيز در قبال ساخت و سازها برخوردار نيستند شاهد مشكلات فراواني در زمينه كيفيت و استحكام ساخت و سازها و خسارات جبران ناپذيري در اين باره هستيم.
وي صرفا پاسخگوبودن مهندسان ناظر و محاسب را در قبال سازه ها غلط اعلام كرد.
علي آبادي تاكيد كرد: دولت بايد قانع شود تا سالانه ۲ تا ۳ ميليارد دلار اجازه فاينانس و يا وامهاي كم بهره بانكي به سازمان نوسازي شهر تهران دهد چرا كه تنها در اين صورت و با اين روش مي شود تهران را ساخت.
مهندس حميدرضا رازقي مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران هم گفت: امسال ۱۱ پروژه در ارتباط با نوسازي بافتهاي فرسوده شهر تهران با مشاركت اين سازمان و شهرداريهاي مناطق ۱۴-۷-۸-۱۱-۱۰-۱۲-۱۳-۱۵-۱۷ در حال انجام است كه از اين تعداد دو پروژه در كميسيون ماده ۷ شوراي عالي شهرسازي و معماري به تصويب رسيده كه يكي از آنها طرح تفصيلي و طرح فضاي اطراف بزرگراه امام علي در مناطق ۱۶-۱۵-۱۴-۱۲- ۸ و ۷ است و ديگري طرح نوسازي يك محدوده ۱۰ هكتاري بين خيابان مرتضوي، رودكي، محمود مجاز و بزرگراه نواب است كه به مرحله اجرا رسيده است.
وي خبر داد: تا دو هفته آينده كار تحويل ۲۰ ميليون دلار از ۳۰۰ ميليون دلار وام بانك جهاني براي بازسازي بافتهاي فرسوده به شهرداري تهران به پايان مي رسد.

اثبات مالكيت براي تعويض خودروي فرسوده كافي است
008535.jpg
خبرگزاري فارس: معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: فقط اثبات مالكيت دارندگان خودروهاي فرسوده براي تعويض خودرو كافي است و زمان مالكيت اهميتي ندارد.يوسف حجت افزود: مالكيت خودرو بايد اثبات شود چون هيچ فردي به جاي ديگري نمي تواند خودروي فرسوده اي را از رده خارج كند، قبلا زمان مالكيت مهم بوده اما در اين طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده، زمان مالكيت در تعويض خودرو دخالت ندارد. وي گفت: چون اين طرح براي اولين بار در كشور انجام مي شود با مشكلات پيچيده اي همراه است كه با برنامه ريزي قابل حل است.

خودروها، عامل انتشار ۸۷ درصد از ذرات معلق هواي تهران
008526.jpg
آسمان آبي ايران - سهم خودروها در انتشار ذرات معلق در هواي تهران ۳/۸۷ درصد اعلام شد.بيشترين منبع توليد اين آلاينده توسط وسايل نقليه است كه در بروز آلرژي، تشديد بيماري هاي ريوي و سرطان ريه نقش به سزايي دارد.بر پايه اين گزارش، گرد و غبار ناشي از تايرها هم خطرناك هستند. نتايج تحقيقات حاكي از آن است كه اين ذرات مي توانند وارد ريه انسان شده و باعث عكس العمل هايي به شكل آلرژي شوند كه از آبريزش ساده بيني شروع و به آسم و حتي موارد جدي تر ختم مي شود.شهرداري تهران تلاش گسترده اي براي كاهش ميزان ذرات معلق هواي تهران در دست اجرا دارد.

تعريض بزرگراه امام رضا
008529.jpg
تاكنون  بيش  از ۸۵درصد عمليات  اجرايي  مرحله  اول  طرح  تعريض  بزرگراه  امام  رضا   انجام شده  است .
  مرحله  اول  اين  طرح  از ميدان  بسيج  تا گردنه  تنباكويي  اجرا مي شود كه  تاكنون  بيش  از ۸۵ درصد عمليات  انجام  شده  است.شهردار منطقه ۱۵  با اشاره  به  اين كه  اجراي  طرح  تعريض  بزرگراه  امام  رضا   به  طول ۵/۷ كيلومتر از سال  ۷۴ با اختصاص  اعتباري  به  ارزش۰ ۱۲ ميليارد ريال  آغاز شده  است  علت  كندي  پيشرفت  در اين  طرح  را مخالفت  معارضان  ملكي بيان  كرد. در مرحله  سوم  اين  طرح  كه از گردنه  تنباكويي  تا سه  راهي  سيمان  اجرا مي شود بيش  از ۵۰ درصدعمليات  اجرا شده  است  كه  با پايان  عمليات  سنگبرداري  در گردنه  تكميل خواهدشد.

در جلسه شوراي شهر تهران تصويب شد
مشاركت شهرداري در ساماندهي مساجد تهران
گروه شهري: رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به حادثه اخير فروريختن يك ساختمان ۴ طبقه درحال ساخت در حوالي ميدان امام حسين (ع) از عدم نظارت دقيق سازمان نظام مهندسي بر مهندسان ناظر انتقاد كرد و اين سازمان را در قبال چنين حوادثي مسئول دانست.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران سه شنبه گذشته در نطق پيش از دستور يكصد و سيزدهمين جلسه علني شوراي شهر گفت: تا كي بايد شاهد عدم نظارت صحيح مهندسان ناظر بر ساختمان ها و يا عدم پيگيري سازمان نظام مهندسي درخصوص مهندسين ناظر خطاكار باشيم.وي افزود: سازمان نظام مهندسي در اين زمينه مسئول است و بايد در انتخاب مهندسان ناظر و كنترل نظام نامه آنها دقت بيشتري داشته باشد.
رئيس شوراي شهر خاطرنشان كرد: اگر سازمان نظام مهندسي توان نظارت بر مهندسان ناظر بر ساختمان ها را ندارد، اين مهم را به شوراي شهر و شهرداري اعلام كند تا ما براي اين معضل چاره انديشي كنيم.
چمران از شهرداري خواست ضمن پيگيري اين موضوع چنانچه مهندسين ناظر در اين حادثه مقصر بوده و يا كوتاهي كرده اند از اين پس امضاي آنان را در شهرداري نپذيرد.
در جلسه روز سه شنبه شوراي شهر يك فوريت طرح «چگونگي مشاركت شهرداري در ساماندهي وضعيت مساجد شهر تهران» به تصويب رسيد.
درصورت نهايي شدن اين طرح در جلسات آتي شورا، شهرداري به لحاظ مالي، پشتيباني، خدماتي و تجهيزاتي و ايجاد تسهيلات از مساجد حمايت خواهد كرد.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر با تاكيد بر لزوم توجه و رسيدگي به مساجد گفت: وضعيت مساجد شهر تهران قابل قياس با ديگر كشورهاي اسلامي نيست.
وي گفت: وقتي انسان در مساجد كشورهاي ديگر حضور مي يابد افسوس مي خورد كه چرا مساجد ما به لحاظ سازه اي و معماري اينگونه نيست.
بيادي گفت: شوراي شهر دوره دوم از بدو شروع به كار، كمك و رسيدگي به مساجد را به عنوان يكي از اولويت ها درنظر گرفت و تاكنون فعاليت هايي از سوي شهرداري و برخي اعضاي شورا در اين زمينه انجام شده است ولي با اين حال مشاركت شهرداري در اين موضوع بايد به صورت نظاممند و قانونمند درآيد.
در جلسه روز سه شنبه شوراي شهر همچنين يك فوريت «طرح چگونگي مشاركت شهرداري تهران جهت كمك به توسعه و ساماندهي فضاهاي ورزشي تهران»به تصويب رسيد.
رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر در دفاع از يك فوريت اين طرح گفت: شهر تهران از كمبود فضاهاي ورزشي رنج مي برد و بايد با آزادكردن فضاهاي شهري به احداث و توسعه فضاهاي ورزشي عمومي روي آورد.
از سوي ديگر شوراي شهر با تصويب طرح كالبدي ۱۱ منطقه جمعيتي ديگر (۱۱ روستاي واقع در مناطق ۱۸ و ۱۹)، كار رسيدگي و تصويب لايحه مربوط به طرح كالبدي ۲۱ منطقه جمعيتي واقع در حوزه استحفاظي تهران را به پايان رساند.
به موجب اين طرح، محدوديت هاي ملاك عمل در اين روستاها، انواع مالكيت ها و نحوه اقدام شهرداري منطقه، ضوابط تعيين و تثبيت عرض گذرها، تفكيك املاك و اراضي با كاربري مسكوني، احداث بنا در املاك و اراضي مشخص شده است.رييس شوراي شهر هدف از تصويب اين طرح را ضابطه مندكردن فعاليت ها در حريم استحفاظي شهر تهران عنوان كرد.
شوراي شهر همچنين از ۲ كارگر خدمات شهري شهرداري تهران به نام هاي «يوسف قلي زاده»و «عليرضا مشهدي» كه حين انجام كار يك كيف حاوي يكصد ميليون تومان چك و وجه نقد پيدا كرده و آن را به صاحبش تحويل داده بودند تجليل كرد.
رييس شوراي شهر وجود چنين جواناني را مايه افتخار دانست و گفت: براي اين كار مي توان ارزش مادي تعيين كرد زيرا اين دو كارگر در شرايطي كه خود نياز مبرم به پول داشتند اين كار بزرگ را انجام دادند.
چمران گفت: اين اقدام نمونه اي از صداقت كارگران شهرداري است و بايد از آن تجليل شود و بايد از چنين حركت هايي در جامعه يك الگو ساخت تا اين روحيه همواره در بين مردم باقي بماند.در اين جلسه با نظر مساعد اعضاي شوراي شهر، قرار شد شهرداري بخشي از مسكن اين ۲ جوان نيكوكار را تامين كند و وضعيت شغلي آنان را به رسمي تبديل كند و هزينه يك سفر حج عمره نيز به آنان تعلق گيرد

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |