چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۲ - Dec 15, 2004
حضرت زهرا(س): خداوند پاداش را براي اطاعتش،
و عذابش را براي نافرمانيش، مقرر فرمود،
تا بندگانش را از بلاها و عذابش بازدارد
و به سوي بهشت سوق دهد.
اعيان الشيعه، ج اول، ص۳۱۶
امروز با حافظ
شطح و طامات به بازار خرافات بريم
خيز تا خرقه صوفي به خرابات بريم
دلق بسطامي و سجاده طامات بريم
سوي رندان قلندر به ره آورد سفر
برنامه هاي جشنواره رضوي اعلام شد
ايرنا: دومين  جشنواره  فرهنگي ، هنري  امام  رضا (ع ) از روز ۲۴ آذرماه  به  مدت  ۱۰روز در شهرهاي  مشهد، قم ، فارس  و يزد برگزار مي گردد.
هدف  از برپايي  جشنواره ، گسترش  و نهادينه  كردن  فرهنگ  ولايي  و اشاعه  فرهنگ  رضوي  اعلام  شد.
مديركل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  يزد در گفتگو با خبرنگاران  افزود: اين  شهر به علت  بافت  مذهبي  و همچنين  به  جهت  آن كه  مسير عبور حضرت  ثامن  الائمه (ع ) بوده  بعنوان  ميزبان  يكي  از بخش هاي  اين  جشنواره  انتخاب  شده  است .
علي  غياثي  يادآور شد: ۲۲۸ اثر خوشنويسي  از ۱۹۳ هنرمند به  دبيرخانه جشنواره  خوشنويسي  رضوي  ارسال  شد كه  از اين  تعداد ۲۳۵ اثر از ۱۸۸ نفر به بخش  مسابقه  راه  يافته  است .
وي  موضوع  آثار ارسالي  را احاديث  و روايات  نقل  شده  از امام  رضا(ع ) و يا در ارتباط با اين  امام  همام  كه  از سوي  پيامبر و ائمه  اطهار نقل  شده  ذكر كرد.
به  گفته  وي  در پايان  جشنواره  به  ۱۸ نفر از برگزيدگان ، جوايزي اهدا خواهد شد و آثار اين  افراد در نمايشگاهي  كه  به  همين  مناسبت  در مشهد مقدس  برپا مي گردد، به  نمايش  در خواهد آمد.
وي  برپايي  آيين  نقاره  زني ، نشست  پرسش  و پاسخ ، نمايش  ۵۰ اثر خوشنويسي  از قدما، مسابقه  تحقيق  و تاليف  ميان  دانش  آموزان  و دانشجويان  تربيت  معلم  و همايش  چاووش  خواني  را از برنامه هاي  جنبي  اين  جشنواره  اعلام  كرد.
غياثي  تصريح  كرد: در همين  زمينه ، چاووش  خوانان  برتر نيز انتخاب  و معرفي خواهند شد. وي  همچنين  از برپايي  آييني  با عنوان  شب  يزد در ششم  ديماه  در مشهد مقدس  خبر داد.
قم ، شيراز و مشهد در دومين  جشنواره  فرهنگي ، هنري  امام  رضا (ع ) طي  ۱۰ روز با عناويني  چون  نمايشگاه  رضوان  ايران ، شعر رضوي ، فيلم  و عكس  رضوي ، سرود ضامن  آهو، قرآن  و عترت  و هنرهاي  تجسمي  رضوي  در اين  جشنواره  معنوي  حضور دارند.

غلامحسين غريب درگذشت
گروه ادب و هنر: غلامحسين غريب كه از وي به عنوان عضو هيأت مؤسس ۵ نفره نخستين اركستر سمفونيك تهران و اولين گروه گردآورندگان نواحي ايران ياد مي شود، دوشنبه شب و در سن ۸۱ سالگي دار فاني را وداع گفت. وي از دوستان نزديك نيما يوشيج بود و مجموعه داستاني«ساربان» وي نخستين بار با ويرايش نيما منتشر شد.
غريب به همراه جليل ضياپور، حسن شيرواني و هوشنگ ايراني پيشروترين انجمن ادبي دهه بيست را با عنوان «خروس جنگي» بنا گذاشتند. وي همچنين نخستين نوازنده ساز بادي اركستر سمفونيك بود و دو دهه (۳۰ و ۴۰) رياست كنسرواتوار موسيقي را برعهده داشت.
زنده ياد غريب همچنين از همكاران نزديك سهراب سپهري در تحريريه نشرياتي چون «هنر نو» و «آپادانا» بود.
مراسم خاكسپاري استاد غلامحسين غريب در ساعت ۳۰/۹ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام مي شود و مجلس ختم آن زنده ياد نيز ساعت ۴۵/۱۳ شنبه ۲۸ آذرماه در مسجد الرضا واقع در ميدان نيلوفر برگزار خواهد شد.

جشنواره فيلم ۱۰۰ ثانيه اي آغاز شد
ايرنا: دومين  جشنواره  سراسري  فيلم  كوتاه  ۱۰۰ ثانيه اي  روز سه شنبه  در سالن اجتماعات  موسسه  تحقيقات ، اصلاح  و تهيه  نهال  و بذر كرج  آغاز شد.
دبير برگزاري  اين  جشنواره  گفت : در نخستين  روز اين جشنواره  ۲۴ فيلم  كوتاه  با موضوعات  مختلف  اجتماعي ، فرهنگي  و هنري  به  نمايش درآمد.
بهنام  بهادري  افزود: فيلم هاي  نمايشي  دومين  جشنواره  سراسري  فيلم  كوتاه  ۱۰۰ ثانيه اي  شامل  دو بخش  مسابقه  و خارج  از مسابقه  است .
وي  خاطرنشان  كرد: پخش  نماهنگ ، اجراي  موسيقي  و تبادل  نظر با حاضران  درجشنواره  درباره  كيفيت  فيلم هاي  به  نمايش  گذاشته  شده  از ديگر برنامه هاي اين  جشنواره  مي باشد.
به  گفته  بهادري ، فيلم هاي  كالسكه ، دستمال ، هنرمفهومي ، مسخ  به  روايت  يك كرم  كوچك ، سكوت  و ديگر هيچ  دربخش  خارج  از مسابقه  و فيلم هاي  شات ، گام در بخش  مسابقه  از هنرمندان  كرجي  به  نمايش  گذاشته  شده است .
تولدي  دوباره ، مگس ، حضور، پرواز، فصل  سكوت ، سرطان ، ماهي  اگر ماهي باشد، پايان  بازي ، گذشت ، سهمي از زندگي ، خودكشي  دوجانبه  و بم  صدثانيه آثار مربوط به  هنرمندان  ساير شهرها است .

پري صابري:
تئاتر ايران هم مثل سينما مي تواند براي جهانيان جذاب باشد
«پري  صابري »كارگردان  تئاتر گفت : عرصه  نمايش  همچون  سينما از قابليت هاي  بسياري  براي  عرضه  هنر ايراني  در رويدادها و مجامع  بين المللي  برخوردار است .
وي   روز سه شنبه  در گفت  و گو با ستاد برپايي  همايش  هنر و جهاني شدن  افزود: تا زماني  كه  تئاتر عرضه  نشود، به  هيچ  عنوان  در محافل  هنري  و رسانه اي  انعكاس  نمي يابد.
همايش  هنر و جهاني  شدن  ۲۷ دي  ماه  آتي  در تهران  برگزار مي شود.
اين  نويسنده  و كارگردان  تئاتر تصريح  كرد: هنر نمايش  ايراني  فراتر از مرزها بوده  و با توجه  به  غناي  فرهنگي  از جذابيت  خاصي  براي  مخاطب  خارجي  و ساير ملت ها برخوردار است .
وي ، تبليغات  مناسب  و گسترش  تعامل  فرهنگي  با ساير كشورها را زمينه اي  براي  حضور هنرمندان  تئاتر در ساير نقاط جهان  عنوان  كرد.
به  گفته  صابري ، تبيين  روابط صحيح  بين المللي  در قالب  فعاليت هاي  هنري ، عامل  شكوفايي  تئاتر ايراني  در خارج  از كشور است .
كارگردان  نمايش  «من  از كجا عشق  از كجا» به  اجراي  موفق  نمايش هاي  ايراني  همچون  «سوگ  سياوش» و «شمس  پرنده» در خارج  از كشور اشاره  كرد و افزود: حضور گروه هاي  نمايشي  بايد مستمر و قوي  باشد.
صابري  در عين حال  از بي توجهي  به  هنر نمايش  در كشور انتقاد كرد و گفت : اگر اندكي  توجه  حتي  به  اندازه  توليد مجموعه هاي  تلويزيوني  به  تئاتر شود، اين  عرصه  متحول  خواهد شد.

۲۱ فيلم جديد در شبكه ويديويي
گروه ادب و هنر : شوراي صدور پروانه نمايش برنامه هاي ويديويي، مجوز ورود بيست و يك عنوان برنامه را به شبكه نمايش خانگي صادر كرد.
روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: شوراي مذكور در جلسه اخير خود براي بيست و يك عنوان برنامه ويديويي شامل: فيلم هاي سينمايي، مستند، داستاني و نماآهنگ محصول كشورهاي ايران، هندوستان و آمريكا مجوز ورود به شبكه نمايش خانگي كشور را صادر كرد.
شاه خاموش، فرمان، رها، اتاق ماروين، برانيگان، راه اسلحه، خويشاوندي، كمينگاه شير، آواي انقلاب، خانه ارواح، شورش، كئوما، آمين فرهاد، تلفن، پوست زيبا، حلبچه در آتش، گلستان آتش، درخششي ديگر، نماآهنگ و تركيبي: سفر خوش، اشتباه، رنگين كمان.

دكتر قدمعلي سرامي:
جهاني شدن در ذات ادبيات ماست
يك استاد دانشگاه گفت: ادبيات معاصر ما جوهره جهاني شدن را در ذات خود دارد چرا كه آميزه اي از زبان هاي گوناگون را در اين ادبيات مي توان ديد.
قدمعلي سرامي در گفت وگو با ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن افزود: اين يك ويژگي و امر سرشتين در ادبيات معاصر ماست كه همه فرهنگ ها در آن ديده مي شود در حالي كه ادبيات گذشته ما بيشتر از انديشه خودمان بود.
مولف كتاب از خاك تا افلاك با اشاره به اينكه جهاني شدن پديده اي اجتناب ناپذير است افزود: ممكن است بتوانيم اقتصادمان را مستقل ببينيم ولي نمي توانيم فرهنگ مان را از جهان جدا نگه داريم.
سرامي با بيان اين كه هم اكنون نيز ادبيات ما جهاني است يادآور شد ما از ميزان حضور ادبيات معاصرمان در جهان به خوبي مطلع هستيم.
اين پژوهشگر موسيقي را ابزاري براي نشان دادن عظمت هنر و قابليت هاي جهاني آن دانست و افزود : الفباي موسيقي ما بيشتر از الفباي موسيقي همه جهان است و امكانات و ظرفيت هاي فراواني در آن وجود دارد.
وي در پايان با بيان اينكه راه جهاني شدن فقط از گفتمان هاي فلسفي و كلامي و تبادل انديشه عقلاني نمي گذرد تصريح كرد: اين امر از طريق هنر و عواطف مشترك محقق مي شود در حالي كه هنر تنها مقوله اي است كه بدون تعصب جهاني شدن را مي پذيرد.
همايش بين المللي هنر و جهاني شدن به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حضور انديشمندان سراسر جهان ۲۷ و ۲۸ دي در تهران برگزار مي شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره تشخيص خودماني آلزايمر
از دكتر روزنفلد درباره گزارش روزنامه ها در زمينه تشخيص خودماني شروع بيماري آلزايمر از طريق سنجش حس بويايي سئوال شده و او گفته است كه كار تازه اي نيست. بيماري نسيان كه دو درصد نفوس كشورهاي صنعتي به آن دچار هستند ممكن است در آغاز كار فعاليت خود را همزمان با تضعيف و سپس تخريب سلول هاي مغز، با ايجاد اختلال در برخي از عصب هاي مواصلاتي شروع كند و در اين زمينه نخست از عصب هاي بويايي شروع مي كند. دير زماني است كه پزشكان از بيماران مشكوك به آلزايمر مي خواهند به آنها بگويند كه بوي صابون، دود، ليمو، چرم و گاز آشپزخانه را تشخيص مي دهند يا نه و اگر مي دهند، اين تشخيص با سابق چه فرقي كرده است. براي سهولت كار اين تشخيص، اخيراً يك كارخانه دستگاهي به بازار داده كه دكتر با به كار بردن آن، چنين بوهايي را يكي پس از ديگري رها مي سازد و از بيمار سئوال مي كند كه چه نوع بويي را حس مي كند. آلزايمر تا اين لحظه درمان پذير نيست، ولي اگر به موقع كشف شود مي توان پيشرفت آن را كند كرد تا فرد كيفيت زندگاني را سريعاً از دست ندهد.

جلسات نقد و بررسي شعر در فرهنگسراي انقلاب
فارس: فرهنگسراي انقلاب به منظور كشف استعدادهاي ادبي و شكوفايي اين استعدادها اقدام به برگزاري كلاس هاي نقد و بررسي شعر نموده است.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب به منظور شكوفايي هرچه بيشتر ذوق و استعداد ادبي جوانان و علاقه مندان به شعر و ادب فارس كانون ادبي اين فرهنگسرا اقدام به برگزاري جلسات نقد و بررسي شعر جوان نموده است.
اين كلاس ها به صورت هفتگي هر يكشنبه از ساعت ۱۵ الي ۱۷ و باحضور شاعر معاصر كورس احمدي و شعرخواني جوانان منطقه برگزار مي شود.
در طي اين جلسات هر هفته آثار برتر جمع آوري و در پايان ماه به اثر برتر هديه اي ارزنده  اهدا خواهد شد.
ادب دوستان مي توانند جهت شركت در اين برنامه روزهاي يكشنبه به سالن فجر فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه نواب، خيابان كميل شرقي مراجعه كنند.

شرحي بر حوادث ناشي از تئاتر ايران زمين
اگر براي خطا هزار دليل هم بياوري مي شود هزار و يك خطا
ابوعلي سينا
چندي پيش، جريانات به وقوع پيوسته در جشن خانه سينما و اعتراضات عمومي نسبت به برخي هنجارشكني هاي نشست پاياني آن، توجه عموم مردم و مسئولان را برانگيخت . امروز نيز نظير همان واقعه با ابتذالي فزونتر در ششمين جشنواره تئاتر ايران زمين تكرار گرديد. درست پنجاه روز ديگر سه جشنواره هنري ديگر خواهيم داشت جشنواره  هاي سينما، موسيقي و تئاتر فجر را.
در اين مورد سه نكته گفتني است:
اولاً: هر كه فيلم اختتاميه اين جشنواره و برخي برنامه هاي نمايشي آن را ديده باشد و از مباني ارزشي اين كشور، مردم و انقلاب آگاه باشد، هيچ توجيهي براي رقص هاي نيمه عريان و مختلطي كه در اين جشنواره صورت گرفت نخواهد داشت. ورنه حكم همان است كه ابن سينا فرمود.
توجيهاتي از قبيل غيرايراني بودن برخي گروه هاي نمايشي و گستردگي كار نيز تنها مديريت ضعيف اين جشنواره و مسئولان فراتر از آن را به رخ مي كشد و فاقد ارزش و اعتبار است.
ثانياً: به نظر مي رسد لازم است مسئولان و دست اندركاران فرهنگي و هنري كشور امور فرهنگي و هنري را به گونه اي اداره كنند كه ضمن حفظ آزادي هاي معقول هنري، به مباني ديني، فرهنگي و ارزشي جامعه لطمه وارد نشود.
اگر جريانات جشنواره اخير كه خود به جدالي بين دو بخش از حكومت تبديل گرديد در عمق و به معنا چاره گشايي نگردد، ممكن است جريانات ديگر از همين دست در راه باشد.
ثالثاً: به نظر مي رسد فرستادن افراد به بخش تخلفات اداري و نيز عزل هايي كه معمولاً در اين مواقع از سوي مسئولان فراتر صورت مي گيرد، چيزي جز پاسخ دادن به انتظار عمومي و پوشاندن ضعف هاي اساسي تر نيست. مسئولان بايد به دنبال راه حل هايي عملي تر و اساسي تر باشند تا هم فضاي هنري كشور خود را براساس باورهاي ارزشي و ديني مردم متدين اين مرز و بوم، بازتعريف كند - كما اين كه در بخش هاي مختلف آن هست - و هم راه را بر تكرار اين هنجارشكني ها ببندد. شكي نيست كه مي بايست از هنرمندان اين مرز و بوم در ابعاد مختلف حمايت كرد و ترديدي نيز وجود ندارد كه هنرمندان بايد اعتقاد مردم به ارزش هاي ديني را در آفرينش هاي آثار هنري خود پاس دارند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
درباره جنبش هاي نارنجي
اعلام بودجه يك ميليارد دلاري وزارت امور خارجه آمريكا تحت عنوان «گسترش دمكراسي در جهان» تحليلگران آسيايي را به نوشتن تفسير در اين زمينه راغب ساخته و پيش بيني كرده اند كه پس از اوكراين، نوبت به قزاقستان، قرقيزستان، ازبكستان و ساير كشورهاي آسيايي كه آمريكا روي آنها نظر خاص دارد خواهد رسيد و ما شاهد پيدايش «جنبش هاي نارنجي» مشابه آنچه كه در اين ماه در اوكراين، سال گذشته در گرجستان و پيش از همه در صربستان ظاهر شدند خواهيم بود. ولي چنين جنبش هايي در جريان انتخابات سال گذشته جمهوري آذربايجان مشاهده نشد كه وضعيت بهتري هم نداشتند. اين تحليلگران ابراز نگراني كرده اند كه ادامه اين مداخلات به زيان گسترش دمكراسي واقعي تمام شود و نه تنها مردم اشتياقشان را به فرضيه هاي دمكراسي از دست بدهند بلكه دولت ها در برابر هر انتقاد و تظاهرات دست به مقاومت شديد بزنند و هر مخالف را متهم به استفاده از بودجه وزارت امور خارجه آمريكا و گرفتن كمك مالي از اين دولت كنند و دست به سركوب او بزنند. به زعم اين تحليلگران، ميزان دمكراسي هر كشور را بايد با توجه به شرايط و رسوم آن كشور و ميزان آگاهي، آمادگي و طرز فكر مردم آنجا سنجيد.
گسترش فهرست اسامي ممنوع پرواز ها
ديروز رسانه هاي آمريكا از تصويب قانوني در كنگره اين كشور خبر داده بودند كه با اجراي آن صدها هزار نام ديگر بر دو فهرست موجود، كه يكي از آنها به ليست «پرواز ممنوع» و ديگري به فهرست «بايد پاييده شوند» معروف است، اضافه خواهد شد. اين فهرست ها در آغاز كار از نام كساني تهيه شده بود كه از لحاظ تروريست بودن و ارتباط با تروريست ها مورد سوءظن بودند كه اينك نام مخالفان دولت آمريكا و نظام و سياست هاي اين كشور هم بر آنها اضافه مي شود و مخالفان سياسي بيش از گذشته پاييده خواهند شد. در قانون از اين افراد به عنوان «كساني كه دولت مي گويد بررسي بيشتري درباره آنان لازم است» نام برده شده است. اين قانون تصريح كرده است كه مسافران كشتي هاي تفريحي هم بايد مشمول مسافران هوايي شوند و سوابق كاركنان فرودگاه ها بارديگر دقيق تر تحت بررسي قرار گيرد.
انجمن هاي دفاع از حقوق مدني ابراز نگراني كرده اند كه اجراي اين قانون، عملاً آزادي ها و حقوق مصرح در اصلاحيه هاي دهگانه اول قانون اساسي آمريكا را كه امروز ۲۰۰ ساله شده اند نقض كند و يا تحت الشعاع قرار دهد.
درگذشت روزنامه نگار تيراژ ساز
«ماكسول مك كروهن» سردبير پيشين لس آنجلس هرالد، شيكاگو تريبيون، خبرگزاري يونايتدپرس و... در اين هفته در ۷۶ سالگي در واشنگتن درگذشت. شهرت يافته بود هر ناشري كه رشد روزنامه اش متوقف شود، مك كروهن را سردبير آن مي كند. وي مهارت خاصي در خلاصه نويسي مطالب، كاهش صفحات روزنامه و در نتيجه هزينه آن، حذف مطالب كم خواننده و آوردن مطالب جالب و مورد علاقه مردم به صفحات اول داشت. خلاصه نويسي يونايتد پرس از يادگارهاي اوست. وي با اختصاص دادن نيمي از صفحه اول شيكاگو تريبيون به مطالب مردمي و كاستن از اخبار سياسي و اظهارات مقامات، تيراژ اين روزنامه را به يك ميليون و دويست هزار نسخه رسانيد. ماكسول اصلا استراليايي بود و كار روزنامه را از خبرنگاري براي «سيدني مورنينگ» آغاز كرده بود. مرگ او بر اثر سرطان ريه ناشي از دود سيگار و نيم قرن كار كردن در تحريريه هاي پر دود اعلام شده است.

نكوداشت استاد غفاري
مهر: مراسم نكوداشت استاد علي اكبر غفاري، محقق و حديث پژوه معاصر برگزار مي شود.
به گزارش دانشگاه علوم حديث، در اين مراسم استاد مهدوي راد درباره شخصيت حديثي و آثار مرحوم غفاري سخن خواهد گفت و همچنين بهزاد جعفري به بيان خاطراتي از مرحوم غفاري مي پردازد.
مراسم نكوداشت استاد غفاري ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۲۵ آذرماه در تالار شيخ صدوق آستان قدس حضرت عبدالعظيم حسني(ع) برگزار مي شود.

مشكلات حوزه نشر با همكاري بخش خصوصي حل مي شود
اگر بخش خصوصي در حيطه نشر فعال شود مي توان اميد داشت كه كارفرمابودن دولت در اين حوزه تغيير پيدا كند.
مشاور وزير كشور و مديركل دفتر امور بانوان وزارت كشور ضمن بيان اين مطلب بر تاثير غيرقابل انكار بخش خصوصي در حوزه نشر تاكيد كرد و به ستاد خبري دومين نمايشگاه كتب كاربردي و دانشگاهي گفت: بايد تلاش كرد تا مشكلات حوزه نشر با همكاري بخش خصوصي مرتفع شده و هر دو بخش مسائل و مشكلات خود را در همكاري متقابل به عملكردي تاثيرگذار تغيير دهند.
فخرالسادات محتشمي پور با اشاره به اهميت فعاليت هاي اجرايي بخش خصوصي در حوزه فرهنگ افزود: بسيار واضح و روشن است كه دولت به تنهايي نمي تواند مسئوليت خود را در ترويج و توسعه علمي و دانش روز به تمامي عهده دار باشد و نقش خود را در اين خصوص به درستي ايفا كند و به طور حتم بخش خصوصي بايد به عنوان بازوي حمايتي دولت عهده دار نقش تكميلي اين بخش باشد و به دولت در اين مورد كمك كند.
دومين نمايشگاه كتب كاربردي و دانشگاهي تا ۲۶ آذرماه در محل نمايشگاه هاي دائمي تهران برپاست.

بهارستان
(در رثاي استادش بونصر) قلم را لختي بر وي بگريانم.
ابوالفضل بيهقي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
دويدن
عمري در پي محبت دويد و هيچ نيافت. معناي عشق را درست نفهميده بود.
م. اصغريه لو

گشتي در دنياي خبرها
سارقان باردار
ريودوژانيرو: پليس برزيل دو سارق باردار را دستگير كرد. اين دو زن در كنار ساحل به اموال چند جهانگرد آمريكايي دستبرد زدند و پس از سرقت عينك آفتابي، ۴۰ دلار پول و دو كلاه پا به فرار گذاشتند.
البته در پي داد و فرياد جهانگردان، پليس دو سارق زن را دستگير كرد و متوجه شد كه هر دوي آنها باردار مي باشند.
پيش بيني خسارت زلزله در توكيو
توكيو: يك روزنامه ژاپني روز گذشته نوشت: در صورت وقوع يك زلزله ۹/۶ ريشتري در ساعت ۱۸ يك روز كاري در شهر توكيو، بيش از ۱۳ هزار نفر كشته خواهند شد.
همچنين اگر زلزله ۳/۷ ريشتري رخ بدهد، ۸۰۰ هزار خانه تخريب و يا طعمه آتش خواهد شد.
چند ماه پيش يك گروه كارشناسي پيش بيني كرد احتمال وقوع يك زلزله ۷ ريشتري در توكيو از هم اكنون تا ۳۰ سال ديگر وجود دارد.
خريد جوراب هاي بدبو
نيويورك: يك فرد علاقه مند به فيلم و سينما، جورابي را كه ادهريس در جريان فيلمبرداري فيلم «سقوط امپراطور» به پاداشت، خريده است.
خريدار اين جوراب ها گفت: من جوراب هاي ادهريس را با پرداخت مبلغي مناسب خريداري كردم اين جوراب ها خيلي بد بو است اما من قصد ندارم آنها را داخل ماشين لباسشويي بيندازم چون در آنصورت مردم تصور خواهند كرد كه اين جوراب ها تقلبي است.
پاداش رئيس
گلاسگو: مهاجم يك تيم فوتبال دسته سومي در اسكاتلند به مدت يك هفته خودروي آخرين مدل رئيس باشگاه خود را سوار خواهد شد.
رئيس ثروتمند باشگاه گرونتا اعلام كرده بود، هر بازيكني كه در يك بازي سه گل به ثمر برساند مي تواند به مدت يك هفته خودروي او را سوار شود.
از قضا «كني دوچار» مهاجم اين تيم در يك بازي سه بار گلزني كرد و پس از بازي، رئيس باشگاه بلافاصله سوييچ خودرواش را در اختيار وي قرار داد.
كارت تبريك و تأمين وثيقه
آركانزاس: برگزاري دادگاه يك متهم در آمريكا به حدي طولاني شد كه وي با فروش كارت تبريك، پول لازم براي سپردن وثيقه را تأمين كرد.
در حدود دو ماه پيش يك مرد ۳۴ ساله در آمريكا به جرم حمل موادمخدر دستگير و روانه زندان شد اما چون ۳۰ هزار دلار پول جهت سپردن وثيقه نداشت، مجبور شد تا زمان برگزاري دادگاه در زندان بماند. اما اين مرد در زندان شروع به طراحي كارت تبريك كريسمس كرد كه روي آن تصوير بارش برف در زمستان را نقاشي مي كرد.
از قضا، كارفرماي همسر اين مرد كه براي ملاقات با او به زندان آمده بود، شيفته اين كارت ها شد و تمام كارت هاي تبريك را براي فروش به مغازه خود برد.
به هر حال در پي فروش اين كارت ها، مبلغ ۳۰ هزار دلار وثيقه تأمين شد و زنداني از زندان آزاد گرديد.
بزرگترين مسابقه بخت آزمايي آلمان
برلين: نتيجه بزرگترين مسابقه بخت آزمايي كشور آلمان امروز اعلام خواهد شد. جايزه اين مسابقه ۲۵ ميليون يورو پول نقد است كه در تاريخ رقابت هاي بخت آزمايي اين كشور بي سابقه است.
به همين دليل مردم آلمان با پرداخت بيش از ۱۱۳ ميليون يورو در اين مسابقه شركت كرده اند آن هم در حالي كه احتمال برنده شدن ۲۵ ميليون يورو، يك در ۱۴۰ ميليون است.
طول عمر مردم سوئيس
زوريخ: كشور سوئيس صاحب بيشترين تعداد افراد بالاي ۱۰۰ سال در ميان كشورهاي اروپايي است. در پي بهبود استانداردهاي زندگي، تغذيه، بهداشت و درمان در اين كشور طي ۵۰ سال اخير، طول عمر شهروندان سوئيسي افزايش يافته است.
در جهان نيز كشور سوئيس پس از ژاپن، صاحب بيشترين افراد بالاي ۱۰۰ سال است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۳۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا : ساعت ۷ و ۸ دقيقه

گل و گياه
گل گندم
008907.jpg
نام علمي: Centaurea hypoleucajohncoutts
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي به بلندي ۶۰ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است داراي برگهاي تخم مرغي شكل با لبه هاي موج دار بوده و گل هاي معطر و صورتي پررنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي نياز دارد و در هر نوع خاك با زهكش خوب رشد مي كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طرق تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |