چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۲ - Dec 15, 2004
گمرك اعلام كرد:
رشد ۴۵ درصدي ترانزيت كالا از خاك ايران
008892.jpg
گروه اقتصادي: ترانزيت كالا از خاك ايران در هشت ماه آغاز سال جاري با ۴۵درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶ ميليون و ۶۱۰ هزار تن رسيد.
در اين مدت بدون احتساب سوخت كل ترانزيت كالا از خاك كشور معادل ۲ ميليون و ۴۸۴ هزار تن بود كه اين ميزان نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد رشد داشته است.
ارزش كل كالاي ترانزيت شده از خاك ايران در هشت ماهه گذشته معادل ۶ ميليارد و ۷۸۵ ميليون دلار بود كه اين مبلغ نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱درصد رشد داشته است.
بر اساس گزارش گمرك بيشترين ميزان كالاهاي ترانزيتي از خاك ايران به لحاظ وزني به سوخت، مواد غذايي و خودرو اختصاص داشت.
در اين مدت به جز ترانزيت مواد غذايي كه كاهش داشته است ترانزيت سوخت و خودرو رشد يافت. در ۸ ماهه امسال جمعا ۵۲ هزار و ۶۶۸ دستگاه خودرو از خاك ايران ترانزيت شده است.
براساس اين گزارش ۶/۲۵درصد از وزن كل كالاهاي ترانزيت شده از مسير ايران از مبدأ كشور قزاقستان بوده است و پس از آن روسيه با ۲۱ و تركمنستان با ۵/۱۸درصد در رده هاي بعدي بودند.
همچنين بيشترين ميزان كالاهاي ترانزيتي از خاك ايران به مقصد كشورهاي امارات متحده عربي، افغانستان و تركيه بوده است كه به ترتيب ۶۵ ، ۸ و ۶/۶ درصد از وزن كل كالاهاي ترانزيتي را به خود اختصاص دادند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات:
فرودگاه پيام به مركز حمل بار و محموله هاي پستي منطقه تبديل مي شود
گروه اقتصادي: هنگامي كه سيد محمد غرضي وزير اسبق پست و تلگراف و تلفن و همكاران وي فرودگاه پيام را در شهر كرج و در حاشيه پايتخت ايران پي ريزي مي كردند شايد تصور نمي كردند روزي اين فرودگاه به يكي از مهمترين فرودگاه هاي كشور تبديل شود و طرح تبديل آن به گذرگاه بار منطقه خاورميانه با حدود يك ميليارد دلار درآمد سالانه از سوي جانشينان وي در وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات ارائه شود.
در مراسمي كه ديروز با شركت سيد احمد معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و جمعي از مسئولان و معاونان وزارت ياد شده به بهانه بازسازي و راه اندازي سه هواپيماي باري كوچك در محل اين فرودگاه برپا شده بود پيش از آغاز مراسم مشاور هلندي طرح توسعه فرودگاه پيام به وزير و معاونان ارائه كرد.
وي پيش از آغاز مراسم در گفت و گويي با سيد احمد معتمدي وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات از ضرورت تسريع در اجراي اين طرح سخن مي گفت و تأكيد كرد كه در صورت تأخير ، فرصت ها از دست مي رود.
در حال حاضر فرودگاه پيام به عنوان منطقه ويژه اقتصادي شناخته شده و مطالعات طرح جامع آن توسط مشاوران داخلي و خارجي براي تبديل اين فرودگاه به گذرگاه مرسوله هاي پستي و بار و تبديل آن به بزرگترين مركز توزيع بار و مرسوله هاي پستي منطقه تهيه شده است.
به گفته مسئولان فرودگاه پيام اين فرودگاه در حال حاضر به عنوان يك فرودگاه بين المللي حمل بار در كشور مجهز به كليه تجهيزات فني پيشرفته مي باشد و امكانات آن تنها با فرودگاه جديد الاحداث امام قابل مقايسه است.
قاچاق كالا
در اين مراسم يكي از مهمترين سؤالات مورد توجه خبرنگاران بحث قاچاق كالا از فرودگاه پيام بود كه اين روزها در صدر اخبار مهم كشور قرار دارد.
سيد احمد معتمدي در پاسخ به سؤالات پياپي خبرنگاران در اين زمينه تأكيد كرد كه فرودگاه پيام تنها مسئول حمل بار است و كالاهاي حمل شده در مبدأ از مراجع مسئول گمركي كشور مبدأ تحويل گرفته مي شود و در فرودگاه پيام به مسئولان مربوطه گمرك تحويل مي شود.
وي خاطرنشان كرد با توجه به مجهز بودن فرودگاه پيام به تجهيزات امنيتي و نظارتي پيشرفته همه نقل و انتقالات روزانه و مكالمات ضبط شده است و طبق درخواست مراجع قضايي در اختيار آنان قرار گرفته است. وي تأكيد كرد كه در حال حاضر فرودگاه پيام طبق مجوزهاي قانوني از سوي هواپيمايي كشور و سازمان حمل و نقل بين الملل عمل مي كند و همه دستگاه هاي اجرايي و انتظامي مربوطه در اين فرودگاه مستقر هستند.
وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات تأكيد كرد در حال حاضر ۵۰ درصد بار اين فرودگاه به حمل مرسوله هاي پستي و دولتي اختصاص دارد و بقيه كالاهاي حمل شده در اين فرودگاه به كالاهاي صادراتي كشور و واردات از مبادي مختلف توسط بخش خصوصي اختصاص دارد.

مردم در مقابل كلاهبرداران حرفه اي به اسم مأموران مالياتي هشيار باشند
سازمان امور مالياتي كشور به عموم مردم هشدار داد در مورد افرادي كه اخيرا به بهانه هاي مختلف اقدام به كلاهبرداري و اخاذي در پوشش ماموران مالياتي مي كنند هشيار باشند.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان امور مالياتي كشور، طبق اطلاعات موجود عده اي سودجو در پوشش مامور مالياتي با معرفي خود با نام جعلي و طرح بهانه هايي از قبيل دريافت گواهي مفاصاحساب مالياتي ،اخذ تخفيف،اقدام به اخاذي از مؤديان مالياتي كرده اند.لذا به اطلاع مي رساند مؤديان مالياتي صرفا از طريق سيستم بانكي اقدام به پرداخت ماليات خود كنند و از پرداخت وجوه مالياتي به هر طريق ديگر خودداري نمايند. مؤديان مالياتي و هموطنان در صورت مشاهده موارد اخاذي مي توانند با شماره هاي ۸۳۶۸۴۱۶ و۸۵۷۳۷۱۵ به دادستاني انتظامي مالياتي و ۸۵۷۳۷۹۳ اداره كل حراست سازمان و يا با تلفن ۱۱۰ مركز فوريتهاي پليس تماس بگيرند.

تسهيلات بيمه اي براي كاهش ريسك بازپرداخت فروش هاي اقساطي توليدكنندگان
گروه اقتصادي: دفتر امور اقتصادي وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: آن دسته از توليدكنندگان كه نگران بازپرداخت اقساط توسط مشتريان خود مي باشند، مي توانند از تسهيلات پيش بيني شده در آيين نامه قرارداد گروهي بيمه اعتبار داخلي مصوبه شورايعالي بيمه استفاده كنند.طبق آيين نامه يادشده، قراردادهاي بيمه اعتبار از سوي شركتهاي بيمه به صورت گروهي و فقط با اشخاص حقوقي منعقد خواهد شد و همچنين تقاضاي بيمه گذار در صورتي پذيرفته مي شود كه تعداد اعتبارات اعطايي در طول يكسال بيش از ۲۵ مورد باشد.براساس اين آيين نامه حداكثر تعهد شركت بيمه معادل ۷۵ درصد مجموع اعتبار اعطايي و كارمزد متعلقه خواهد بود و اعتباراتي مشمول اين آيين نامه قرار مي گيرند كه دوره بازپرداخت آنها بيش از پنج سال نباشد.

يادداشت
كسري بودجه پنهان
دانشجويان رشته هاي اقتصاد، مديريت و حسابداري مجبورند واحدهاي درسي مختلفي در زمينه مسائل مربوط به حسابداري را آموزش ببينند. اما اين دانشجويان در امتحانات درس حسابداري همواره با يك مشكل مواجه هستند و آن عدم ترازبودن مسائلي است كه بايد حل شود، به عبارت ديگر در مسائل مربوط به درس حسابداري معمول است كه قسمت دارايي يا بدهي مساله با هم جور نشده و دانشجويان به شيوه هاي مختلف مجبورند مسائل درسي خود را تراز كنند حال ممكن است اين شيوه ها صوري باشد.
بحث كسري بودجه در كشور ما بي شباهت به مساله فوق نيست. به عبارت ديگر ممكن است دولت عملا با كسري بودجه مواجه شود اما هنگامي كه درآمدها و هزينه هاي بودجه را ببينيم اين دو مساوي يكديگر است.
براساس آ خرين آماري كه بانك مركزي منتشر كرده، تراز عملياتي و سرمايه اي بودجه در شش ماه اول سال با كسري در حدود ۹ هزار ميليارد ريال مواجه است و اين در حالي است كه در شش ماه اول سال اكثر درآمدهاي نفتي در بودجه هزينه مي شود و در شش ماه دوم اين درآمدها به حساب ذخيره ارزي واريز مي شود. به عبارت ديگر هر چند درآمدهاي نفتي در شش ماه اول بسيار فراتر از ارقام بودجه بوده اما باز هم شاهد كسري بودجه البته به صورت پنهان طي ۶ ماه اول امسال هستيم.
اما شيوه اي كه در سالهاي اخير براي پنهان كردن كسري بودجه به كار رفته استفاده از حساب ذخيره ارزي است. يعني دولت با برداشت از حساب ذخيره ارزي با افزايش قسمت واگذاري داراييهاي مالي عملا كسري بودجه را به صورت صفر نشان مي دهد. البته برخي صاحبنظران معتقدند در محاسبه كسري بودجه آن هم به صورت واقعي فقط بايد درآمدهاي دولت به غير از درآمدهاي حاصل از صادرات نفت و هزينه هاي جاري را با يكديگر مقايسه كرد كه اگر اينگونه عمل شود، كسري واقعي بودجه تنها در سه ماهه دوم سال جاري حدود ۳۶ هزار ميليارد ريال خواهد شد.

معادل ۶/۲ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي صرف تأمين بودجه دولت شد
فارس: بر اساس گزارش بانك مركزي، در پايان سه ماهه دوم سال جاري معادل
۶/۲ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي صرف تأمين بودجه عمومي دولت شده است.
در پايان سه ماهه دوم سال جاري حدود ۲۲ هزار و ۱۹۱ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي به تأمين مالي بودجه دولت اختصاص يافته است. بنابراين اگر هر دلار در اين مدت معادل ۸۵۰۰ ريال باشد، اين ميزان حدود ۶/۲ ميليارد دلار خواهد شد. تراز عملياتي و سرمايه اي بودجه در پايان سه  ماهه دوم سال جاري حدود ۸ هزار و ۶۶۲ ميليارد ريال كسري داشته است كه منابع حساب ذخيره ارزي براي جبران اين كسري رتبه اول را داراست.
بنابراين گزارش، استفاده از حساب ذخيره ارزي در بودجه جزء واگذاري داراييهاي مالي محسوب مي شود كه خالص اين واگذاريها نيز ۸ هزار و ۶۶۲ ميليارد ريال بوده است.
فروش اوراق مشاركت، استفاده از تسهيلات خارجي، استفاده از حساب ذخيره ارزي و واگذاري شركتهاي دولتي از جمله مهمترين اجزاء واگذاري دارايي هاي مالي است. واگذاري شركتهاي دولتي در پايان شهريور امسال ۴۲۹ ميليارد ريال بوده است كه تنها سهم كوچكي از آن چه در بودجه آمده را پوشش مي دهد.
از سال ۸۰ تا سه ماهه دوم سال جاري پرداخت ۱۱ ميليارد و ۱۲۸ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار تسهيلات از حساب ذخيره ارزي به طرح هاي بخش خصوصي تعلق گرفته است.از مجموع تسهيلات مذكور ۶ ميليارد و ۴۹۸ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار به طرح هاي بخش صنعت، ۱۱ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار به طرح هاي بخش معدن، ده ميليون و ۸۰۰ هزار دلار به بخش كشاورزي، ۱۲۲ ميليون دلار به طرح هاي حمل و نقل، ۶۸ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار به طرح هاي خدمات فني و مهندسي اختصاص يافته است.

گفت وگوي امروز
سرنوشت اپراتور دوم تلفن همراه تا دو هفته ديگر مشخص مي شود
گروه اقتصادي: قرارداد اپراتور دوم براي ارائه خدمات تلفن سيار در رقابت با شركت مخابرات ايران طبق قانون در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است.
با گذشت مدت زمان طولاني از انتشار گزارش ها در مورد مراحل تصويب اجرايي شدن اين قرارداد هنوز نحوه فعاليت اين شركت در ابهام است در اين زمينه با مهندس مسعود تقدس معاون وزير و رئيس هيات مديره شركت مخابرات گفتگو كرده ايم.
***
* بررسي قرارداد اپراتور دوم در چه مرحله اي است؟
- در حال حاضر نمايندگان چهار كميسيون صنايع و معادن، امنيت، برنامه و بودجه و اقتصادي مجلس شوراي اسلامي براي عضويت در كميسيون مشترك ويژه بررسي اين قرارداد (متشكل از ۲۴ نفر از نمايندگان) انتخاب شده اند و هفته آينده جلسه آن تشكيل خواهد شد، با تشكيل اين كميسيون گزارش كميسيون صنايع و معادن مجلس كه در اين زمينه تهيه شده است با حضور نمايندگان وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات و وزارت اطلاعات آغاز مي شود.
* تاخير در بررسي و اعلام نتيجه بررسي هاي قانوني مشكلي براي اجراي طرح ايجاد نكرده است؟
- متاسفانه زمان زيادي گذشته و بررسي ها هنوز به پايان نرسيده است اين تاخير مي تواند در مرحله اجرا مشكلاتي ايجاد كند. در حال حاضر شركت طرف قرارداد اعلام كرده است تا پيش از پايان سال ميلادي جاري در اين زمينه بايد به سهامداران خود كه عمدتا شركتهاي اروپايي هستند پاسخ دهد.
اين شركت خواستار تسريع در بررسي هاي قانوني در اين زمينه شده است تا بتواند برنامه هاي خود را براي سال آينده مشخص كند.
* با توجه به شرايط جاري بنظر شما اين بررسي ها تا كي به پايان مي رسد؟
- اميدواريم اين مسئله كه با تصويب طرح يك فوريتي در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده است، تا دو هفته آينده در كميته ويژه رسيدگي مجلس به پايان برسد.
* با توجه به حضور شما در مراحل يادشده و تحولات صورت گرفته تاكنون سرنوشت اين بررسي ها به كجا خواهد انجاميد؟
- روند بررسي ها تاكنون مثبت بوده است و اميدواريم اين روند كه توسط كميسيون صنايع آغاز و با حضور دستگاه هاي مربوطه از جمله وزارتخانه هاي ارتباطات و اطلاعات و شركت صاايران وابسته به وزارت دفاع ادامه دارد، به نتيجه برسد.
اميدواريم با گزارشهايي كه در مجلس شوراي اسلامي از جمله گزارش مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ارائه شده بررسي ها بتواند به نتيجه رسيده و اجراي قرارداد اپراتور دوم آغاز و اين امر از بن بست خارج شود.
* در صورت لغو قرارداد شرايط چگونه خواهد شد؟
- در صورت لغو قرارداد وارد مرحله اختلاف ميان طرفين خواهيم شد و مسئله وارد دادرسي و حقوقي مي شود.

لايحه« سند ملي كار شايسته» تهيه مي شود
وزير كار و امور اجتماعي  از تقديم  لايحه  سند ملي  كار شايسته  به  مجلس شوراي  اسلامي تا پايان  نخستين  سال  برنامه  چهارم  توسعه  (۱۳۸۴) خبر داد.
ناصر خالقي  روز سه  شنبه  در پنجمين  همايش  ملي  كار، يكي  از اهداف  اين همايش  را بحث  در مورد چگونگي  كار شايسته  كه  دولت  در برنامه  چهارم  توسعه موارد آن را پيش  بيني  كرده  است ، ذكر كرد.
وي  افزود: نيل  به  الزامات  كار شايسته  مورد تاكيد مجامع  بين المللي ، به خصوص  سازمان  بين المللي  كار است .
پنجمين  همايش  سه  روزه  ملي  كار با هدف  نهادينه سازي  تصميمهاي  سه  جانبه ملي  در مجامع  و مراجع  تصميم گيري  كشور مسايل  مهم  كار و چالشهاي  فراروي جامعه  كار، توليد و صنعت  را بررسي  مي كند.
همايش  ملي  كار براساس  راهبرد پذيرفته  شده  جهاني  سه  جانبه  گرايي  درزمينه  مسايل  كار، مجمع  گفت وگوهاي  سه جانبه  و مذاكرات  جمعي  نمايندگان  دولت ، كارفرمايان  و كارگران  است  كه  هر سال  با حضور اعضاي  همايش  و با مشاركت محققان  و صاحبنظران  برگزار مي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع------- فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۳۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۹۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۷۱۰


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |