چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۲ - Dec 15, 2004
بيل گيتس محبوبترين چهره سال جهان شد
008856.jpg
گروه انفورماتيك: بيل گيتس، بنيانگذار و مغز متفكر مايكروسافت براي سومين سال پياپي به عنوان معروف ترين و محبوب ترين چهره سال جهان معرفي شد.
كارشناسان عامل اصلي انتخاب گيتس را عملكرد مايكروسافت در عرصه بين الملل و فعاليت هاي شخصي او دانسته اند.
تحقيقات نشان مي دهد كه هم اكنون شركت هاي فعال در صنعت ICT نسبت به ديگر صنايع از محبوبيت بيشتري برخوردارند و در اين ميان مايكروسافت در صدر قرار گرفته است. گيتس همچنين در ميان پولدارترين مردان جهان نيز جايگاه مناسبي دارد.
محصول جديد
شركت مايكروسافت همزمان با انتخاب بنيانگذارش، محصول جديد خود را ارائه كرد.
اين محصول كه نرم افزار رايگان جست وجوي دسك تاپ است به كاربران اجازه مي دهد تا همانند محصول مشابه گوگل، مدارك و اسناد موجود در هارد كامپيوتر خود را فهرست بندي و تنظيم كند؛ به طوري كه بتواند با كمترين تلاش ممكن به سند مورد نظر خود دست پيدا كند.
به گزارش آسوشيتد پرس، يوسف مهدي، نايب رئيس شركت نرم افزاري بزرگ MSN دراين باره گفت: «تلاش ما براي تهيه نسخه نهايي نوار ابزاري است كه بتواند هر چيزي را كه در جست وجوي آن هستيد پيدا كند.»
مايكروسافت نوار ابزار جست وجوي دسك تاپ خود را از طريق مجموعه اي از نوارهاي متفاوت كه مي تواند بر روي دسك تاپ ويندوز، مرورگر اكسپلورر و آفيس نصب شود، گسترش مي دهد.
اين در حالي است كه گوگل در آبان ماه و ياهو، هفته گذشته نوار ابزار جست وجوي دسك تاپ خود را معرفي كردند. ياهو همچنين از آغاز كار نوار ابزار جست وجوي خود در ماه ژانويه خبر داد.
مايكروسافت سال گذشته تصميم گرفت تكنولوژي موتور جست وجوي خود را در رقابت با گوگل عرضه كند و ماه گذشته MSN موتور جست وجوي وب خود را عرضه كرد.
مايكروسافت در تلاش است تا كاربران خدمات آنلاين MSN خود را كه سبب درآمد تبليغاتي در كنار نتايج جست وجو براي اين شركت مي شود، حفظ كند.
اين نوار ابزار، از طريق آدرس beta.toolbar.msn.com قابل دانلود است.

مرورگرها در معرض حملات پاپ آپ
متخصصان امنيت از وجود يك آسيب پذيري در اكثر مرورگرها خبر داده اند كه مي تواند به افراد حيله گر و مخرب امكان دهد تا حملات phishing را از طريق تبليغات پاپ آپ بر روي وب سايت هاي مورد اطمينان منتشر كنند.
به گزارش system group اين آسيب پذيري زماني فعال مي شود كه كاربران اينترنت پنجره هاي مرورگر را هم زمان با مشاهده وب سايت هاي قانوني، براي سايت مخرب نيز باز مي كنند. به دليل عملكردي قديمي كه در اكثر مرورگرها وجود دارد، اين سايت مخرب مي تواند اطلاعات سايت مورد اطمينان را بر روي پنجره تبليغات پاپ آپ، نمايش دهد.
توماس كريستنسن، مدير تكنولوژي در شركت سكانيا گفته است كه اين آسيب پذيري همچنان مورد سوءاستفاده قرار مي گيرد، اما مي تواند شيوه اي بسيار مؤثر و كارا براي شناسايي برنامه هاي مخرب و فريبنده ارائه دهد.
از آن جايي كه اكثر كاربران، سايت هاي مخرب را ناآگاهانه مشاهده مي كنند، اغلب به دليل دنبال كردن لينك ها، با مشكلاتي مواجه مي شوند. بنابراين، جست وجو كنندگان در اينترنت ممكن است پنجره هاي مرورگر خود را به روي سايت هاي قانوني و نيز سايت هاي مخرب به صورت هم زمان بگشايند.
كريستنسن هشدار داده است كه استفاده از اين آسيب پذيري براي انتشار اطلاعات گمراه كننده بر روي پنجره هاي تبليغات پاپ آپ كه به ظاهر از سوي سايت هاي بانكي معتبر و قانوني هستند، باعث به خطر انداختن كاربران اين سايت ها مي گردد.
اين آسيب پذيري تقريباً تمامي مرورگرها، از جمله مرورگرهاي اينترنت اكسپلورر، موزيلا، فاير فاكس، اپرا، Konqueror، Safari و Netscape را تحت تأثير قرار مي دهد.
مايكروسافت اعلام كرده است كه گزارش هاي دريافت شده را بررسي كرده و گفته است كه كاربران سرويس پك دو ويندوز XP كه توصيه هاي اين شركت را در پيش گرفته اند، در معرض خطر كمتري قرار داشته اند.

راه بندان براي پلي استيشن
گروه انفورماتيك: بعد از به بازار آمدن پلي استيشن جديد به نام «PSP» و استقبال بي نظير مردم ژاپن، شركت سوني اعلام كرد كه تا سه ماهه اول سال ۲۰۰۵ اين محصول را در آمريكا نيز عرضه خواهد كرد.
به گزارش پي.سي.ورلد، شركت سوني اين محصول را در دو نوع بسته بندي عادي و ويژه به فروش مي رساند كه مورد اول با احتساب ماليات ۲۰۰ دلار و مورد دوم ۲۵۰ دلار قيمت دارد اما اين شركت اعلام كرد كه در كشورهايي مانند هنگ كنگ با احتساب هزينه حمل و نقل قيمت ها از ۴۵۰ دلار شروع خواهد شد.
«PSP» با دگمه هاي كنترلي سمت راست و دگمه هاي هدايت كننده سمت چپ خود كه مجهز به سيستم آنالوگ نيز است براي افرادي كه با پلي استيشن بيش از اين كار كرده اند، طرز كار بسيار آساني دارد. مشخصه بسيار بارز و قابل توجه اين وسيله عمر طولاني باتري آن است. در معرفي هاي اوليه اي كه شركت سوني راجع به «PSP» به انجام رسانده بود عمر باطري اين وسيله را با شارژ كامل حدود ۲ ساعت اعلام كرد اما بعد از انجام آزمايشهاي متعدد از دوام ۴ يا ۵ ساعته اين باطري نيز خبر داد.
PSP همچنين مجهز به ريزپردازنده هاي ۹۰ نانومتري و حافظه هاي ۳۳۳ مگاهرتزي است و صفحه نمايشي در ابعاد ۴۸۰ در ۲۷۲ ميلي متر دارد.
زماني كه براي اولين بار اين وسيله روشن مي شود بعد از اين كه اطلاعات اوليه مانند تاريخ ساعت و مسائلي از اين قبيل تنظيم شده با مراجعه به فهرست كار كرد مورد نظر كاربر اجرا مي شود؛ براي مثال براي فعال كردن برنامه هاي موزيك و فيلم با مراجعه به اين فهرست قابليتهاي متعدد (PSP) در اين زمينه به كار مي افتد فرضاً اگر موزيك خاصي مدنظر است با ضبط كردن آن بر روي كارت حافظه و يا متصل كردن PSP با يك پورت USB به يك كامپيوتر شخصي اين قابليت فعال مي شود.
در زمينه بازي و سرگرمي نيز ۶ نوع بازي از جمله ريج ريس، لومينس، جنگ روبات ها و ديگر بازيهاي مطرح و سرگرم كننده روز در اين محصول وجود دارد اما مزيت عمده قابليت گرافيكي و تصاوير شفافي است كه كاربر در حين بازي دريافت مي كند.
با اين اوصاف ديدن رفتار افرادي كه از ۳۰/۱۱ شب شنبه تا ۶ صبح روز يكشنبه پشت درهاي فروشگاه سوني به انتظار نشستند تعجب زيادي نداشت! استقبال بي نظير مردم ژاپن بوجود آمدن بازار سياه را نيز به دنبال داشته و افرادي بودند كه محصول را ۳۰ دلار بالاي قيمت از دلال هايي كه خود مدتها در صف ايستاده بودند تا PSP را خريداري كنند تهيه كردند.

فاير فاكس ركورد زد
گروه انفورماتيك: كاربران اينترنت در سراسر دنيا تاكنون بيش از ۱۰ ميليون نسخه از مرورگر جديد شركت موزيلا، فاير فاكس، را دانلود كرده اند تا علاوه بر ثبت ركوردي جديد در اين عرصه، بر نگراني هاي مسئولان مايكروسافت بيفزايد.
فاير فاكس در اين روزها اصلي ترين رغيب مرورگر محبوب مايكروسافت يعني اينترنت اكسپلورر محسوب مي شود.
به گزارش سي نت، اين مرورگر كه از نوامبر گذشته به بازار آمده به علت اختلالات امنيتي عديده اي كه اينترنت اكسپلورر به وجود آمد با اقبال عمومي مواجه شده است. گفته مي شود دانشكده آي.تي دانشگاه دولتي پنسيلوانيا به بسياري از دانشجويان خود توصيه كرده است كه به جاي استفاده از اينترنت اكسپلورر از مرورگر فاير فاكس استفاده كنند.

نرم افزار
پيكربندي سرور لانگهورن
مايكروسافت به كاربران امكان خواهد داد تا محصول مهم بعدي سرور ويندوز را براي امور مهم مربوط به سرورها، پيكربندي كنند. اين محصول با نام كد سرور لانگهورن ويندوز، قرار است در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شود.
به گزارش system group اين محصول داراي امكاني براي نصب كد نرم افزاري خواهد بود كه از برنامه و عملكرد خاصي پشتيباني مي كند، مانند سرور فايل فراهم كردن اين امكان براي مشتريان كه بتوانند كد كوچك تري را اجرا كنند، هزينه هاي نگهداري را براي مشتريان كاهش داده و محصولاتي توليد مي كند كه از آسيب پذيري كمتري در برابر حملات برخوردارند.
بسته سرور ويندوز براي مشتريان و به ويژه سازمان هاي بزرگ با صدها سرور كه متقاضي قبلي نصب نرم افزار ياد شده هستند، از اهميت بسياري برخوردار است.مشتريان مي خواهند اين امكان را داشته باشند كه تصاويري ايجاد كنند كه با نيازهاي كسب و كار آنان سازگاري و مطابقت داشته باشد و سپس بتوانند تصاوير ايجاد شده را نصب و استفاده كنند.
برنامه مايكروسافت براي چگونگي بسته بندي سرور لانگهورن ويندوز هنوز نهايي نشده است. مايكروسافت هم اكنون در حال فروش برخي از ويرايش هاي سرور ويندوز مبتني بر نقش مانند ويرايش وب سرور ۲۰۰۳ ويندوز و سرور ۲۰۰۳ ذخيره سازي ويندوز است.
مايكروسافت قرار است كه نخستين بتاي سرور لانگهورن ويندوز را در نيمه دوم سال آينده و به همراه محصول نهايي شده لانگهورن ارايه كند.اگرچه بتاي كلاينت لانگهورن قرار است تا پيش از كنفرانسProfessional Developers لانگهورن (PDC) در سپتامبر ۲۰۰۵ ارايه گردد، شركت كنندگان در اين كنفرانس ممكن است بدون بتاي سرور لانگهورن ويندوز كار خود را انجام دهند.
سرور لانگهورن داراي پشتيباني براي WinFS نخواهد بود. مايكروسافت WinFS را از لانگهورن حذف كرده و گفته است كه آن را به عنوان برنامه به روز رساني ارايه خواهد كرد.

سخت افزار
رنگ در كامپيوتر
موج: رنگ در كامپيوتر كاملا با آنچه كه انسان در طبيعت با آن آشناست تفاوت دارد. اگر در يكي از عكسهاي قرار داده شده در اينترنت شخصي پيراهن آبي به تن دارد رنگ آن لباس لزوما با اصل آن يكي نيست. آثار هنري، نقاشي هاي هنرمندان و يا حتي عكسهاي ماهواره كاملا با نسخه اصلي آن متفاوت هستند.
عواملي كه در نشان دادن رنگ در كامپيوتر موثر هستند مي توانند محدود به توانايي سخت افزار در پردازش رنگها، نوع كارت ويديو و گرافيك نصب شده و مهمتر از همه نوع مانيتور باشد.
مانيتور كامپيوتر از كنار هم قرار دادن نقاط و ذره هاي كوچك رنگي كه پيكسل Pixel ناميده مي شوند تصاوير و شكلهاي رنگي را نمايش مي دهد. هر پيكسل فقط يك رنگ را در يك زمان نشان مي دهد.
رنگهاي تركيبي كامپيوتر سه رنگ قرمز، سبز و آبي هستند كه با جمع آوري حروف اول هر رنگ RGB نام گرفته اند. از مخلوط كردن آنها رنگ سفيد به دست مي آيد. با كم و زياد كردن مقدار رنگهاي تركيبي از درجه صفر تا ۲۵۵ رنگهاي ديگر توليد مي شود. تعداد رنگ هاي توليد شده از تركيب قرمز، سبز و آبي با يكديگر در مجموع بيش از يك و نيم ميليون رنگ گوناگون توليد مي كنند و اين رنگها در كامپيوتر و در اينترنت با استاندارد هگزا دسيمال شناسايي مي شوند. مقدار RGB در محدوده عددي صفر تا ۲۵۵ عمل مي كند نتيجه قرار دادن مقدار هر ۳ رنگ در درجه ۲۵۵ توليد رنگ سفيد خواهد بود و اگر درجه هر سه رنگ صفر شود رنگ سياه توليد خواهد شد.
مقدار درجه RGB براي رنگ سفيد: ۲۵۵=R ۲۵۵،=G ۲۵۵،=B
مقدار درجه RGB براي رنگ سياه:۰=R۰،=G۰،=B
مقدار درجه RGB براي رنگ قرمز:۲۵۵=R۰،=G۰،=B
مقدار درجه RGB براي رنگ سبز:۰=R ۰،=G۲۵۵،=B
مانيتور براي نمايش رنگها از ۳ رنگ افشان الكترونيكي Gun استفاده مي كند. هر رنگ افشان مسئول نمايش يكي از رنگهاي اصلي قرمز، سبز و آبي است. تركيب درجه رنگهاي ارسالي و عبور الكترونها رنگ جديدي را ايجاد مي كنند. از ارسال رنگ از همه رنگ افشانها رنگ سفيد ديده خواهد شد. دريافت رنگهاي قرمز و سبز توليد رنگ زرد و دريافت سبز و آبي به رنگ فيروزه اي Cyan تبديل شده و از مخلوط شدن رنگهاي آبي و قرمز، رنگ سرخابي Magenta ايجاد مي شود. با وجود آنكه هر درجه از تركيبات رنگي RGB و كدهاي هگزا دسيمال براي يك رنگ خاص استفاده مي شود ولي در حال حاضر سيستم  عامل ويندوز و مكينتاش و مرورگرهاي اينترنت اكسپلورر و نت اسكيپ فقط مي توانند از مجموع بيش از يك و نيم ميليون رنگ فقط ۲۱۶ رنگ را نشان دهند.افزايش شدت نور به علت عدم حمايت سيستم هاي عامل، مرورگرها را وادار مي كند تا به رنگ نزديكتر ديگري تبديل شوند. وقتي زمينه اي با كدهاي HTML ايجاد شود به رنگ ثابت و يكپارچه بيش از ۲۱۶ رنگ تبديل مي شود و به همين دليل است كه طراحان قادر هستند تمام رنگهاي طبيعت را با مخلوط كردن اعداد صفر تا نه و حروف A تا F به معرض تماشا گذارند.

فضا
تعميركاران هابل
گروه دانش:آكادمي ملي علوم آمريكا پيشنهاد داد به جاي روبات هاي ناسا، فضانوردان سيستم هاي هابل را ارتقا دهند.
برنامه مأموريت روبوتيك از نظر تكنولوژيكي ريسك بالايي دارد و تنها براي از مدارخارج كردن هابل قابل اطمينان است نه براي ارتقاي آن. تلسكوپ هابل كه به طور مداوم براي ۱۴ سال در مدار قرار داشته است، بطور منظم توسط فضانوردان تصحيح شده است. به گزارش پارس اسكاي در اين مأموريت همه اجزا كليدي تلسكوپ از نظر توانايي قوي تر مي شوند. پنجمين و آخرين مأموريت براي تعويض باتري ها، حسگرهاي هدايت، ژيروسكوپ ها و دو ابزار علمي، در ابتدا طوري طراحي شد كه مي بايست توسط خدمه شاتل انجام شود، اما ناسا يك مأموريت ربوتيك طراحي كرده است. به گفته كارشناسان مأموريت روبوتيك ممكن است در مرحله اتصال و قلابگيري تلسكوپ دچار مشكل شود، چون چنين تجربه اي تاكنون در تاريخ مأموريت هاي فضايي وجود نداشته است و بنابراين درصد موفقيت آن كم خواهد بود. با اعمال تصحيحات جديد هابل قادر خواهد بود تصاويري با كيفيتي ۱۰ برابر بهتر از گذشته به ما نشان دهد.

دور دنيا
اينترنت  در قزاقستان
گروه انفورماتيك: بنابر تحقيقات  بين المللي ، بيش  از ۶/ ۲ درصد از جمعيت  ۱۵ ميليوني  قزاقستان  از اينترنت  استفاده  مي كنند كه  اين  ميزان  بالاترين  استقبال  در كشورهاي  آسياي  ميانه  محسوب  مي شود.با توجه  به  گسترش  استفاده  از اينترنت  در جمهوري  قزاقستان ، هزينه هاي  مخابراتي  و اينترنتي  در اين  كشور فوق العاده  گران  است .حق  اشتراك  ماهيانه  اينترنت  در شهرهاي  بزرگ  قزاقستان  از جمله  آلماتي  حدود ۵۰ دلار است  و همچنين  استفاده  از كارت هاي  اينترنتي  بيش  از يك  دلار و ۱۳ سنت  در ساعت  هزينه  دربر دارد. سرعت  خط هاي  كارت  اينترنتي  به  ويژه  در روز خيلي  پايين  و اغلب  زير ۳۰ كيلو بايت  در ثانيه  است . كارشناسان  اقتصادي  دليل  گران  بودن  هزينه هاي  مخابراتي  و اينترنتي  در قزاقستان را  انحصاري  بودن  شركت  مخابرات  دولتي  اين  كشور «قزاق  تلكم» در ارائه  خدمات  و همچنين  افزايش  سطح  عمومي  قيمت ها به  ويژه  بخش  خدمات  اعلام  مي كنند.با وجود گراني  هزينه  استفاده  از اينترنت  در قزاقستان ، نوجوانان  و جوانان  علاقه  خاصي  براي  استفاده  از آن  نشان  مي دهند.«كنعان» از دست  اندركاران  يك  كافي  نت  به  خبرنگار ايرنا مي گويد: چون  هزينه  استفاده  از خدمات  اينترنتي  در آلماتي  گران  است  بيشتر مراجعه  كنندگان  سعي  مي كنند از تمام  وقت  خود استفاده  كنند.استفاده  از اينترنت  در كافي نت هاي  آلماتي  ساعتي  ۳۸۰ تنگه  (دو دلار و ۹۴ سنت ) است  و بسياري  از نوجوانان  قزاق  ترجيح  مي دهند با دوستان  خود به طور مشترك  از اينترنت  استفاده  كنند تا هزينه  كمتري  بپردازند .

كشف كهكشاني جوان ، اخترشناسان را شگفت زده كرد
گروه دانش: اخترشناسان با استفاده از تلسكوپ هابل موفق به اندازه گيري سن جوان ترين كهكشان مشاهده شده در عالم شدند كه عمر آن از يك ميليون سال تجاوز نمي كند.
اين كهكشان با نام «۱۸I Zwicky» شناخته مي شود و اگر عمر آن فقط ۵۰۰ ميليون سال باشد، زمان تولد آن همزمان با دوراني است كه حيات پيچيده روي زمين شروع به شكل گرفتن كرد. اما در مقابل، كهكشان راه شيري با بيش از ۱۲ميليارد سال سن، در حدود ۲۰ برابر اين كهكشان خردسال سن دارد. با معيارهاي كيهان شناسي، اين كهكشان كودكي محسوب مي شود كه ناگهان در دوراني كه همه كهكشانها دوران بلوغ خود را نيز پشت سر گذاشته اند، متولد شده است.
در حالي كه تمام كهكشان هاي نوزاد و بسيار جوان در مرزهاي قابل مشاهده كيهان يعني زماني كه سن كيهان كمتر از يك ميليارد سال بوده، ديده شده اند، اين كهكشان در دوران ما ديده مي شود. در سال ۱۹۳۹ منجم سوييسي «فرد زويي» با عكسبرداري از تمام آسمان نيمكره شمالي، فهرستي حاوي ۳۰ هزار كهكشان نزديك را تهيه كرد كه «۱۸ I Zwicky» نيز يكي از اعضاي اين فهرست به حساب مي آيد.
به گزارش ايسنا از ماهنامه نجوم، از مدتها پيش ساختار شيميايي ابتدايي اين كهكشان دانشمندان را مظنون كرده بود كه «۱۸ I Zwicky» جرمي تازه متولد شده است. به تازگي تلسكوپ فضايي هابل با ابزارهاي بسيار حساس خود به شمارش ستارگان موجود در اين كهكشان پرداخته است. اين سرشماري دانشمندان را قادر مي كند كه كهن ترين ستارگان درون كهكشان را شناسايي كنند كه بوسيله آن مي توانند سن كهكشانها را تخمين بزنند. اين طور به نظر مي رسد كه اين كهكشان خردسال به گونه اي برنامه ريزي شده كه در تمام طول تكامل جهان هستي مجموعه هايي سرد از گازهاي عناصر اوليه، يعني هيدروژن و هليم را در خود نگه دارد و به ناگهان (پس از ۱۲ ميليارد سال) در ۵۰۰ ميليون سال اخير فعاليت ستاره سازي خود را آغاز كند.

AOL به جنگ غول ها مي رود
گروه انفورماتيك: شركت آمريكن آنلاين در حال توليد يك نرم افزار جديد براي استفاده از اينترنت و پخش فيلم و موسيقي است.
به گزارش آسوشيتدپرس، شركت AOL كه در ابتدا كار خود را تنها با ارائه خدمات دسترسي به اينترنت شروع كرده بود، پس از مدتي دريافت كه بسياري از كاربران اينترنت پرسرعت رقباي آن را انتخاب مي كنند.
به گفته كري پيرس مدير اجرايي اي.ا.ال ديگر زمان برداشتن قدم بزرگ و اساسي اين شركت فرا رسيده بود.رقيب اصلي اين نرم افزار محصول پرطرفدار مايكروسافت موسوم به اينترنت اكسپلورر است. گرچه چندي پيش شركت آمريكن آنلاين در نرم افزارهاي رقابتي ديگر چون فايرفاكس، پيرس پاركينز سرمايه گذاري كرده بود، اما اين محصول جديد اولين توليد اختصاصي اين شركت معتبر در زمينه اينترنت و امكانات صوتي تصويري كامپيوتري است.
اين نرم افزار علاوه بر قابليت هاي ذكر شده مي تواند به كاربر اين امكان را بدهد تا به جاي پنجره هاي بزرگ يك نسخه كوچك از هر صفحه وب ارائه  دهد.مرور گر اي.ا.ال همچنين ابزاري براي جستجو در اي ميل  ها و پوشه هاي كامپيوتري نيز داراست. (Media Player)مدياپلير جديد اي.ا.ال كه تحت برنامه winamp اين شركت كار مي كند و از كيفيت بالايي برخوردار است نيز از ديگر موارد مشتري جذب كن اين محصول است اما مهمترين مشخصه اين نرم افزار جديد براي صاحبان شركت آمريكن آنلاين جلب شدن بيش از پيش توجه كاربران به برنامه ها و محصولات شركت با استفاده از اين محصول است.

آن لاين
گردهمايي كاربران دنياي مجازي در دنياي حقيقي
گروه انفورماتيك: بيش از يك هزار نفر از يكصد و سي هزار تأييد شده پايگاه اطلاع رساني تبيان كه در قالب ۲۷ انجمن تخصصي در دنياي مجازي و بر روي شبكه جهاني اينترنت با يكديگر در ارتباط هستند، روز پنج شنبه هفته جاري در گردهمايي در دنياي واقعي با يكديگر ديدار خواهند كرد.
به گزارش روابط عمومي تبيان، در اين گردهمايي خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي و جهانگرد، نماينده ويژه رئيس جمهور در امور IT ، نيز حضور خواهند داشت.در پايگاه اينترنتي مؤسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان كه از طريق نشاني www.tebyan.net قابل دسترسي است، علاوه بر بازديد روزانه بيش از ۴۰۰۰۰ بازديدكننده، يكصد و سي هزار نفر عضو تأييد شده وجود دارد كه مدارك رسمي و شناسايي خود را براي مؤسسه مذكور ارسال كرده اند.
مديريت دارايي هاي نامشهود در سازمان
گروه انفورماتيك: سخنراني «مديريت دارايي هاي نامشهود در سازمان» با همكاري همكاران سيستم و دانشگاه تهران دوم دي ماه محل دانشكده  مديريت دانشگاه تهران برگزار مي شود.
مهم ترين مطالبي كه در اين سخنراني مطرح خواهد شد دربرگيرنده تعريف دارايي هاي نامشهود سازمان، نقش دارايي نامشهود در توفيق سازمان هاي پيشرو و موفق و نهايتا چگونگي بالا بردن ارزش و ارزش افزايي دارايي هاي نامشهود سازمان توسط مديران است.
شناسايي دزدان اينترنتي در آلمان
گروه انفورماتيك: پليس فدرال آلمان هزاران نفر از دزدان اينترنتي را كه اقدام به نقض قوانين كپي رايت از طريق دانلودهاي غيرمجاز موزيك و فيلم و يا بازي هاي كامپيوتري مي كردند را شناسايي كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پليس آلمان تعداد دقيق اين افراد را فاش نكرد اما احتمال را بين ۸ تا ۲۰ هزار نفر اعلام كرد. سخنگوي دايره مبارزه با جرايم اينترنتي مجازات تعيين شده براي اين افراد را علاوه بر جرايم نقدي سنگين كه مجازات معمول اين نوع جرم ها است زنداني شدن را نيز براي آنها پيش بيني كرد.
افتتاح ۶۰۰ دفتر پليس + ۱۰
ايسنا:دفاتر خدمات دولت الكترونيكي «پليس + ۱۰» كه تعداد آنها در مراكز استان ها ي كشور به ۶۰۰ دفتر رسيده است از ديروز فعاليت خود را به طور رسمي آغاز  كردند.
محسن ابوالقاسمي جانشين مركز فناوري اطلاعات ناجا در اين باره گفت: با برگزاري سميناري با حضور جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني و مقامات مسئول و مرتبط با IT آغاز به كار اين دفاتر رسماً اعلام شد.

آف لاين
كره اي ها به فضا مي روند
ايسنا: كره جنوبي در نظر دارد تا ماه مه سال ۲۰۰۵ دو فضانورد را براي انجام نخستين پرواز فضايي خود در دو سال آينده انتخاب كند.
مؤسسه تحقيقاتي هوا فضاي كره جنوبي با انتشار معيارهاي خود براي انتخاب اين دو فضانورد كانديدا شده اعلام كرد كه در ابتداي سال آينده درخواست هاي هر فرد كره اي را كه تمايل دارند دومين توريست فضايي اين كشور باشند مي پذيرد.
افراد برگزيده براي گذراندن دوره آموزشي از جولاي ۲۰۰۵ تا مارس سال ۲۰۰۷به مركز آموزشي «كازمانت» روسيه فرستاده خواهند شد و در اكتبر سال ۲۰۰۷ نيز قرار است يكي از اين دو فضانورد به ايستگاه فضايي بين المللي روسيه براي يك سفر ۱۰ روزه اعزام شود. دولت كره جنوبي در نظر دارد هزينه اي معادل ۲۶ ميليارد وون بر روي اين پروژه سرمايه گذاري كند.
مديريت شبكه سوئيچينگ بين شهري اجرا مي شود
گروه انفورماتيك: شركت ارتباطات زيرساخت به منظور پوشش دهي هرچه بيشتر و كامل تر شبكه زيرساخت كشور، تا پايان سال جاري پروژه مديريت شبكه سوئيچينگ بين شهري و بين الملل را در ۱۰۲ مركز به مرحله اجرا مي گذارد.
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات ايران با اجراي پروژه Iran Switching Management Network - ISMN - تمامي مراكز سوئيچ بين شهري و بين المل كشور زير پوشش، كنترل و نظارت مركز مديريت شبكه قرار خواهند گرفت.
در همين راستا و به منظور ارتقاء كمي و كيفي شبكه ارتباطات بين شهري كشوري، اين شركت، اقدام به جايگزيني ۲۴ مركز سوئيچ بين شهري كرده است، كه سوئيچ هاي به كار رفته در اين مراكز به آخرين فناوري هاي روز از جمله سيگنالينگ شماره ۷ ورودي و خروجي هاي پرظرفيت مجهز شده اند. با اجراي اين طرح، تمامي مراكز سوئيچ بين شهري مربوط به شبكه زيرساخت كشور به فناوري ياد شده مجهز شده و ظرفيت منصوبه شبكه بين شهري كشور بيش از ۱۵ درصد افزايش يافته است.با استفاده از اين تجهيزات مساله پياده سازي شبكه هوشمند و شبكه ها ي جديد در شبكه بين شهري كشور فراهم مي شود.

تجارت تلفن همراه  از مرز  يك  ميليارد دلار مي گذرد
بنابر گزارش منتشر شده اتحاديه جهاني مخابرات، رشد تعداد كاربران، ارزش تجارت جهاني تلفن همراه را به   ۴۱۴ ميليارد دلار در سال  ۲۰۰۳ رساند و در صورتي كه اين پديده رشد   ۸/۸ درصدي دهه اخير خود را حفظ كند در سال  ۲۰۱۳ تجارت تلفن همراه از مرز   ۱/۱ ميليارد دلار هم خواهد گذشت.
در پايان سال جاري سود جهاني شبكه موبايل از شبكه خطوط ثابت فرا تر خواهد رفت كه اين اتفاق در تاريخ جهان نيز بي سابقه است.

رونق خريد آنلاين در روزهاي قبل از كريسمس
امروز پر رونق  ترين روز خريد آنلاين در طول سال جاري خواهد بود.
بررسي  هاي انجام شده بر روي حجم معاملات آنلاين در ايام منتهي به كريسمس نشان مي  دهد كه در اين روزها خريد اينترنتي شديداً در حال افزايش است و ۱۴ دسامبر پر رونق  ترين روز خواهد بود.
اوج معاملات روزانه در سال  هاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ به ترتيب ۱۷ و ۱۵ دسامبر بوده، اين شركت خود در ۹ ماه اول سال جاري ۳۰۰ ميليون دلار معامله انجام داده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |