چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۲ - Dec 15, 2004
شوراي اسلامي شهر تهران؛
ساماندهي بي خانمان ها نيازمند همكاري دستگاههاي ذيربط است
مصوبات شوراي شهر
در يكصدوچهاردهمين جلسه علني شوراي شهر تهيه طرح ساماندهي گورستان هاي تهران به تصويب رسيد.به موجب اين مصوبه مقرر شد كه شهرداري ظرف مدت ۳ ماه براساس مطالعات كارشناسي، طرح ساماندهي گورستان هاي تهران را تهيه و جهت تصويب به شوراي شهر ارايه كند.همچنين مقرر شد براي مكان يابي گورستان هاي جديد مكان يابي براساس ضوابط و اصول شهرسازي صورت گيرد.
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: ساماندهي متكديان و بي خانمانها به دليل پيچيدگي هاي ويژه فراتر از توان فعلي دستگاههاي اجرايي ذيربط است.
به گزارش خبرنگار همشهري، رسول خادم ديروز در پايان جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر در جمع خبرنگاران افزود: تاكنون ۱۹۵ بي خانمان از سطح شهر جمع آوري و از اين تعداد تنها كمتر از ۱۰ نفر آنان تعيين تكليف شده اند.
وي با بيان اينكه بيش از ۵۰ درصد اين افراد دچار اعتياد هستند گفت: در اين رابطه شهرداري تنها وظيفه جمع آوري را بر عهده دارد و ساماندهي آنها به عهده ساير دستگاههاي اجرايي است.
خادم نبود تعادل بين جمع آوري و ساماندهي بي خانمان ها و متكديان در مراكز ويژه نگهداري را مشكل اصلي در اين زمينه دانست و گفت: امكانات كنوني دستگاههاي مختلف پاسخگوي ساماندهي اين افراد نيست و براي نمونه بهزيستي به رغم وجود حكم قضايي مبني بر تحويل يك كودك خياباني، با مطرح كردن مسايل و مشكلات مالي زير بار نمي رود.
وي در عين حال گفت: هم اكنون ۲ مركز نگهداري بي خانمان ها در اسلامشهر و لويزان با ظرفيت پذيرش ۵۰۰ نفر احداث و راه اندازي شده است، ولي جمع آوري و ساماندهي بي خانمانها نياز به هماهنگي ميان همه دستگاهها دارد زيرا افراد جمع آوري شده حداكثر پس از ۲۰ روز بايد براي ساماندهي و بازپروري به يكي از مراكز بهزيستي، وزارت بهداشت، كميته امداد و يا در مواردي به محل زندگي اوليه خود بازگردانده شوند.
از سوي ديگر مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به تجمع اخير گروهي از دانشجويان در مقابل ساختمان شهرداري كه در آن خواستار تسريع در امر رسيدگي به وضعيت كارتن خوابها و جمع آوري آنان از سطح شهر شده بودند آن را حركتي مثبت ارزيابي كرد و گفت: اقدام اين گونه اقشار و تشكل ها پاسخگويي دستگاههاي ذيربط را در پي خواهد داشت.
وي افزود: موضوع جمع آوري متكديان و بي خانمانها به رغم قوانين مربوطه چند سال معطل مانده بود ولي با تلاش شوراي شهر و دعوت از دستگاههاي اجرايي ذيربط بالاخره اين طرح اجرايي و عملياتي شد.
به گفته وي ساماندهي متكديان و بي خانمان ها با آن بخش از دستگاههاي اجرايي است كه مطابق قانون وظايفي براي آنها پيش بيني شده است ولي با اين حال ما نيز تلاش مي كنيم كه اين روند ادامه يابد.
چمران حاشيه نشيني و مهاجرت هاي بي رويه به تهران را سبب گسترش شمار بي خانمان ها و آسيب هاي اجتماعي دانست و گفت: دستگاههاي اجرايي و دولت بايد براي اين موضوع چاره انديشي كنند.
چمران همچنين آمارهاي مربوط به مرگ و مير بي خانمان ها بر اثر سرما را دقيق ندانست و گفت: مشخص نيست اين آمارها براساس اعلام كدام مرجع ذيربط مي باشد.
وي گفت: اكثر اينها را معتادان تزريقي تشكيل مي دهند و شرايط بحراني و ناراحت كننده اي دارند و بنابه گفته خودشان در انتظار مرگ هستند.
چمران افزود: اينها آسيب هاي جدي در جامعه است و شورا تاكنون در حد توان تلاش كرده است كه براي ساماندهي آنها اقدام كند.
مهندس چمران همچنين گفت: در جلسه روز سه شنبه شوراي شهر راجع به حريم تهران نيز صحبت شد و بحث هاي مطرح شده در جلسات مشترك شوراي عالي شهرسازي مورد بررسي قرار گرفت.
رئيس شوراي شهر افزود: مسئله حريم تهران نياز به تقابل با برخي شهرهاي اطراف ندارد.وي گفت: تلاش اين است كه مسايل و مشكلات پيش آمده به گونه اي حل شود كه براي مردم شهر و حتي استان تهران و ساير شهرهاي كشور مشكلي پيش نيايد و تهران از اين بابت الگويي براي ساير شهرهايي شود كه هم اكنون از مشكل حريم رنج مي برند.

شهردار تهران در ديدار با دست اندركاران مديريت ترافيك تهران:
در مقابل اتلاف حتي يك ثانيه از وقت شهروندان
مسئول هستم
008922.jpg
گروه شهري : شهردار تهران گفت: ما به سهم خود در مقابل اتلاف حتي يك ثانيه از وقت شهروندان در ترافيك مسئوليم و در قبال آن بايد پاسخگو باشيم. شهردار تهران با اعلام اين مطلب در جمع دست اندركاران مديريت ترافيك تهران تصريح كرد: چنانچه كوتاهي و كم كاري هر يك از ما موجب به هدر رفتن وقت گران بهاي شماري از شهروندان ولو براي چند ثانيه هم بشود، نه تنها در اين دنيا بلكه در فرداي قيامت و در محضر الهي نيز مي بايست جوابگو باشيم. به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران دكتر محمود احمدي نژاد با اشاره به حساسيت و پيچيدگي مشكل ترافيك اضافه كرد: متاسفانه بخش هايي از مديريت ترافيك در اختيار ما نيست و بعضا در اختيار سازمان هايي است كه نه تنها با ما همكاري و هماهنگي ندارند، بلكه در كار ما اخلال و كارشكني نيز مي كنند.
دكتر احمدي نژاد با تقسيم فعاليت هاي ترافيكي در محدوده مناطق شهرداري به دو بخش مديريت لحظه اي ترافيك و بهسازي شبكه معابر افزود: مديريت ترافيك مديريت لحظه هاست و نه ساعت ها، چرا كه براي نمونه عدم علامت گذاري و هدايت صحيح يك مسير، دقايقي از عمر پربهاي هزاران نفر از شهرونداني كه از آن محل عبور مي كنند را هدر مي دهد و به عبارتي چندين عمر بر اثر يك اهمال به ظاهر پيش پا افتاده تلف مي شود. دكتر احمدي نژاد از اجراي دوربرگردان ها با توجه به اين كه راننده ها عموما ترجيح مي دهند مسافت طولاني تري را طي كنند تا اين كه پشت چراغ قرمز متوقف و معطل شوند، به عنوان علاج موقت ترافيك بزرگراهها با هدف افزايش ظرفيت و كاهش تاخير نام برد و تصريح كرد: رعايت جزييات كار در ايجاد دوربرگردان ها از اهميت بالايي برخوردار است، چنان چه در بسياري مواقع يك تغيير جهت به ظاهر كوچك و يا نصب چند تابلوي راهنمايي مسير موجب گشايش بسياري از گره هاي ترافيكي مي شود.
شهردار تهران با اشاره به اهميت آگاهي دادن به شهروندان در موضوع ترافيك، اطلاع رساني به جامعه شهري قبل از هر اقدام ترافيكي را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: شمارشگرهاي معكوس چراغ راهنمايي موجب آرامش خاطر سرنشينان خودروها شده، ليكن مي بايست در زمينه چگونگي كاركرد آنها با مردم هر چه بيشتر صحبت كنيم.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود موضوع سرعت عمل در كارهاي شهري را مهم عنوان كرد و افزود: بر اين باوريم كه ده و حتي صد كار موازي را به سرعت و با دقت مي توانيم انجام دهيم، به شرط آنكه از افراد قوي و سالم و تيم هاي اجرايي و عملياتي توانا و سليم استفاده كنيم.
وي گفت: نگاه ما به مسائل شهر بخشي و خرد نيست، بلكه نگرش فرابخشي و كلان است و حتي يك ثانيه از فرصت خدمت به مردم را نيز نبايد از دست بدهيم.

استقبال شهرداري تهران از توجه سريع دولت به وضعيت بي خانمان ها
008916.jpg
گروه شهري: شهرداري تهران ساماندهي افراد بي خانمان رهاشده در شهر را مستلزم مشاركت مجدانه دستگاه هاي ذي ربط دانسته و ضمن استقبال از مكلف شدن وزارت رفاه وتامين اجتماعي به تهيه فوري يك طرح براي پوشش حمايتي از اين گونه افراد و همچنين اختصاص اعتبار جهت نگهداري متكديان را نشانه توجه مسئولانه دولت به اين مساله دانسته است.
در اطلاعيه اي كه به همين مناسبت از سوي اداره كل روابط عمومي و بين المللي شهرداري تهران صادر شده، مي خوانيم: سامان دادن به وضعيت آشفته و غم انگيز معتادين، بيماران رواني يا جسمي رها شده در سطح شهر و متكدياني كه از آنها به عنوان افراد بي خانمان ياد مي شود مستلزم مشاركت مجدانه دستگاه هايي است كه هريك عهده دار وظايف مشخصي در رسيدگي به اين پديده ناهنجار اجتماعي هستند.
مكلف شدن وزارت رفاه و تامين اجتماعي به تهيه فوري يك طرح براي پوشش حمايتي از اين گونه افراد و اختصاص بودجه يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريالي به وزارت كشور جهت نگهداري متكديان، حاكي از برخورد مسئولانه دولت محترم در مواجهه با اين مساله است و شهرداري تهران نيز به سهم خود آمادگي خود را براي به خدمت گرفتن امكانات دراختيار با هدف ايفاي نقشي فعال جهت حل اين معضل اجتماعي اعلام مي دارد.بدون ترديد، رويكرد خدمتگزارانه با هدف حل و فصل مشكلات اجتماعي موجي از خوشحالي و اميدواري را در دل مردم عزيز ايران اسلامي ايجاد مي كند و همكاري مشترك دستگاه هاي ذي ربط در اين گونه موارد روند خدمتگزاري را تسريع و موثر مي سازد.

خروج ميني بوس هاي فرسوده
008913.jpg
واحد مركزي خبر: مدير كل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن گفت: حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه ميني بوس فرسوده در كشور وجود دارد كه بايد از رده خارج شود.
شاهين محمد نژاد افزود: تا ۳ سال آينده تعداد ميني بوس هاي فرسوده در كشور به ۳۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه مي رسد و هم اكنون تعداد بسيار اندكي از آنها از سيستم ناوگان حمل و نقل خارج شده است.مدير كل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن گفت : تردد ميني بوسهاي فرسوده در سيستم حمل و نقل شهري و جاده اي، امنيت شبكه حمل و نقل مسافر را به خطر مي اندازد و نوسازي آن ضرورتي ملي است.

افزايش آلودگي ذرات معلق در هوا
008910.jpg
ايلنا: مدير كل محيط زيست استان تهران، گفت: ميزان آلاينده ذرات معلق طي دو هفته گذشته بيش از ۳۰ درصد افزايش يافته است.محمدحسن پيراسته، گفت: در هفته گذشته، ميانگين غلظت آلاينده مونوكسيد كربن ۸۵ PSI بود كه نسبت به دو هفته قبل از آن ۷/۵ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶/۰ درصد كاهش داشته است. وي افزود: در دو هفته گذشته ۸۶ درصد ايام به لحاظ آلاينده منوكسيدكربن در شرايط سالم و ۱۴ درصد ايام در شرايط ناسالم قرار داشته اند. در اين مدت، ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق ۵۱/۶۷ PSI بوده است كه اين رقم نشان مي دهد كه غلظت آلاينده مذكور نسبت به دو هفته قبل و مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزايش يافته است.

شناخت پيش نشانه هاي زلزله
008919.jpg
ايسنا: سازمان زمين شناسي كشور و موسسه زلزله شناسي استان «يونان» چين با امضاي تفاهم نامه اي بر گسترش همكاريهاي مشترك در زمينه آموزش، تحقيقات و انتقال دانش پيش شناخت نشانه هاي زمين لرزه تأكيد كردند. بر اين اساس، سازمان زمين شناسي با هدف تأمين نيروهاي متخصص مورد نياز در زمينه پيش بيني زمين لرزه ، شماري از كارشناسان خود را براي طي دوره هاي تحصيلات تكميلي و انجام تحقيقات پايان نامه به انستيتو تحقيقاتي پيش بيني زلزله در استان يونان چين اعزام مي كند. براساس اين تفاهم نامه طرفين همچنين در اجراي طرح هاي تحقيقاتي و مانيتورينگ (پايش) گسل هاي شمال تهران به منظور پيش بيني زمين لرزه هاي احتمالي همكاري خواهند داشت.

از سال آينده
مجوز احداث بناهاي بيشتر از ۳ طبقه به انبوه سازان واگذار مي شود
گروه شهري: با توافق هاي صورت گرفته ميان وزارت مسكن و شهرداري تهران انبوه سازاني كه در بافت هاي فرسوده اقدام به ساخت و ساز كنند از تسهيلات ويژه اي برخوردار مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي ضمن بيان اين مطلب افزود: براساس توافق وزارت مسكن و شهرداري تهران هر انبوه سازي كه بيش از يك هكتار خانه هاي داخل بافت فرسوده را خريداري و تجميع كند براي خريد تراكم و ساخت و ساز اضافي فقط ۵۰ درصد از بهاي تراكم را بايد بپردازد، ضمن آن كه اگر در محدوده موردنظر فضاي سبز يا خياباني پيش بيني شده باشد شهرداري بدون دريافت هزينه از انبوه ساز نسبت به احداث آن اقدام مي كند.
وزير مسكن بزرگترين مشكل موجود در امر ساخت و ساز كشور را، ساخت و ساز به صورت انفرادي و سنتي دانست و گفت: بيش از ۶۰ درصد از واحدهاي ساختماني بدون استفاده از فناوري و دانش ساختمان احداث مي شود، درحالي كه بايد با تشويق انبوه سازي، ساخت و ساز به شيوه علمي نهادينه شود و اين فرايند به مرحله اي برسد كه بخش عمده اين كار به دست انبوه سازان متخصص انجام گيرد.
به گفته عبدالعلي زاده، تنها با فراهم ساختن زمينه فعاليت انبوه سازان در عرصه ساخت و ساز، مسكن هاي توليدي استاندارد خواهد شد و بر همين اساس و به منظور تحقق اين هدف، از اول ديماه امسال، وزارت مسكن و شهرسازي زمين به انبوه سازاني واگذار مي كند كه رتبه بندي لازم را از انجمن انبوه سازان دريافت كرده باشند.
وي گفت: درحال حاضر از ۵ هزار انبوه ساز در كشور صلاحيت نزديك به ۲۸۰ سازنده از سوي مراجع ذي صلاح احراز شده و مشمول رتبه بندي شده اند و تا پايان سال جاري تكليف بقيه انبوه سازان ازنظر فني و رتبه بندي مشخص خواهد شد.
وزير مسكن تاكيد كرد: براساس سياست هاي تدوين شده از اول فروردين سال ۸۴ براي احداث ساختمان هاي بيش از ۳ طبقه تنها درصورتي مجوز ساخت صادر مي شود كه سازنده آن انبوه ساز داراي رتبه بندي باشد ضمن آن كه نظارت و كنترل بر چرخه ساخت و ساز به گونه اي اعمال مي شود كه درصورت بروز كوچكترين تخلف صدور مجوز ساخت براي خاطي متوقف مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |