جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۸۴
index
همه ستاره ها در يك فصل براي اسكار۲۰۰۵
زمستان ميليون دلاري
008775.jpg
پس از يك تابستان داغ و پرسود براي سينما ي هاليوود كه روند رونق روزافزون از محصولات كارخانه روياسازي را ادامه بخشيد حالا در پايان سال نوبت فيلم هاي كمي جدي تر ساخته فيلمسازان شناخته شده است تا وجه هنري و متفكرانه سينماي آمريكا را حفظ كند. بنا بر يك سنت هميشگي روز هاي پاياني سال ميلادي و يكي دو ماه آغازينش، فصل نمايش فيلم هايي است كه سازندگانش اميدوار به دست گرفتن مجسمه مشهور اسكار هستند. اين در حالي است كه به واسطه تعطيلات ژانويه و گرايش غالب مردم به سينما رفتن در اين ايام، فيلم هاي پرفروشي نيز براي اين روز ها كنار گذاشته مي شود تا تركيب هوشمندانه اي از فيلم هاي خوش ساخت با حضور هنرپيشگان نامدار و فيلم هاي جريان اصلي فراهم شود. امسال نيز اين تركيب به اقتضاي شرايط با فيلم هايي از بازيگراني كه اين روز ها در اوج قرار دارند چيده شده است.
«نزديك تر» به كارگرداني مايك نيكولز روايت يك مربع عشقي است كه رئوس آن را چهار ستاره بازي مي كنند. جود لاو، جوليا رابرتز، ناتالي پورتمن و كلايو اوون در اين فيلم آخر سالي گردهم آمده اند تا ضمن اين كه نام نيكولز را بعد از يك دوره فراموشي زنده كنند، تماشاگران علاقه مند به تماشاي درام هاي عشقي را در تعطيلات به سينما ها بكشانند. همزمان با اين فيلم ژانگ يميو فيلمساز چيني با   آخرين ساخته اش «خانه خنجر هاي پرنده» اكران خود را آغاز كرده است. يميو با اين فيلم روند كاري قبلي اش را در عرضه نوع نويني از سينماي رزمي شرق آسيا در تلفيق با مفاهيم فلسفي ادامه داده است.
اما از امروز نمايش عمومي فيلم ديگري شروع شده است كه از لحاظ تعداد حضور بازيگران معروف در نوع خود در چند سال اخير كم سابقه است. جورج كلوني، جوليا رابرتز، براد پيت، مت دمون، كاترين زتا جونز و اندي گارسيا تنها تعدادي از بازيگران اين فيلم هستند كه داستانش در نيويورك، رم، آمستردام و پاريس مي گذرد. «دوازده يار اوشن» قسمت دوم فيلم «يازده يار اوشن» است كه سه سال پيش به نمايش درآمد و در مجموع موفق بود. استيون سودربرگ كارگردان نامدار آمريكايي ساخت قسمت دوم اين فيلم را بر عهده داشته و آنطور كه گفته مي شود از قسمت اول نيز موفق تر بوده است. رويداد هاي اين فيلم سه سال پس از وقايع قسمت اول رخ مي دهد و در اين ميان دني اوشن تلاش مي كند كه گروهش را جمع آوري كرده و براي قسمت هاي بعدي آماده سازد. اين بار گروه براي شركت در سه سرقت بزرگ كنار هم جمع مي شوند. قسمت اول اين فيلم نيز در اصل بازسازي يك اثر كلاسيك بود كه در دهه ۶۰ با حضور ستارگان آن زمان ساخته شد اما به اندازه نسخه جديدش موفق نبود. نمي توان از حالا به طور قطع درباره ميزان موفقيت هاي اين فيلم در مراسم اسكار صحبت كرد اما چنين تركيبي از عوامل توليد،نظر هر پيگير و علاقه مندي را جلب مي كند. اما شايد مهم ترين هفته در اكران فيلم هاي متفاوت، هفته آينده باشد. زماني كه در كنار ادامه اكران فيلم هاي باقي مانده از هفته هاي گذشته سه فيلم جديد با ويژگي هاي مختلف اكران مي شود، فيلم هايي كه البته بيش از رقيبان قبلي شان براي كسب جوايز اسكار اميدوار هستند. ابتدا مارتين اسكورسيزي با «خلبان» مي آيد. اثري كه خود اسكورسيزي از آن به عنوان عظيم ترين فيلمي كه تا به حال ساخته ياد مي كند و بسياري بيشتر از «دار و دسته هاي نيويوركي»  به موفقيت آن در اسكار اميدوار هستند. «بچه ميليون دلاري» آخرين ساخته كلينت ايستوود است كه در آن هم به ايفاي نقش هم پرداخته و تهيه كننده نيز هست. استيوود براي رقابت با اسكورسيزي دو برنده قبلي اسكار را نيز در خدمت دارد. مورگان فريمن و هيلاري سوانك در كنار استيوود در بچه ميليون دلاري حاضر هستند كه هفته پيش از سوي انجمن منتقدان فيلم آمريكا مورد قدرداني قرار گرفت. اما اين هفته نماينده اي از يك نسل جديدتر نيز حاضر خواهد بود كسي كه با فيلم قبلي اش بسياري را شگفت زده كرد. الخاندرو آمنابار فيلمساز اسپانيايي پيش از اين با فيلم «ديگران» نوع جديدي از روايت را در سينما ارايه كرده بود كه اتفاق جديدي به ويژه در ژانر وحشت قلمداد شد. «درون دريا» جديدترين فيلم اوست كه ظاهراً واجد بعضي نوآوري ها به شيوه ديگران است. اين فيلم ضمن آن كه به عنوان نماينده اسپانيا به آكادمي معرفي شده است از شانس زيادي براي نامزدي در رشته هاي ديگر به ويژه بازيگري برخوردار است. خاوير بارنو بازيگر اين فيلم تا به حال از چندين جشنواره مهم جوايز متعددي را دريافت كرده است و به  عنوان يكي از شانس هاي امسال نام برده مي شود. در همين هفته فيلمي ديگر نيز نمايش داده خواهد شد كه البته به اندازه آثار قبلي اميدوار به جوايز اسكار نيست اما بي شك بسيار بيشتر از آنها چشم به گيشه خواهد داشت. در آستانه سال جديد ميلادي به جهت رعايت قوانين تخطي ناپذير فيلمي در ژانر فانتزي ـ تخيلي با گرايش جذب خانواده ها و كودكان، فيلم Lemony Snicket s Aseries of Unfortunate Events با حضور بازيگر محبوبي چون جيم كري در آن اكران خواهد شد كه پيش از اين،تجربه بسيار موفق «چگونه گرنچ كريسمس را دزديد»را در كارنامه دارد. اين فيلم نيز اثري در همان حيطه ها محسوب مي شود و كارگرداني به نام براد سايبر لينگ را دارد كه شاخص ترين فيلمش تا به حال «شهر فرشتگان» بوده است. جودلاو در سومين فيلم دو هفته اخيرش در اين اثر نيز حاضر خواهد بود و مريل استريپ نيز او را همراهي خواهد كرد. با توجه به سابقه هاي قبلي استريپ در نامزدي و دريافت جوايز اسكار،بسياري به شوخي از حالا نام استريپ را به عنوان نامزد بهترين بازيگر نقش اول زن در نظر گرفته اند حتي اگر در اين فيلم بدترين بازي خود را ارايه داده باشد.
و بالاخره در آخرين روز سال جاري ميلادي يكي از اسطوره هاي بازيگري با يك اثر سراسر كلاسيك به ميدان مي آيد تا رقابت را به تمامي سخت كند؛ آل پاچينو در فيلمي به كارگرداني مايكل ردفورد براساس نمايشنامه  معر،وفي از ويليام شكسپير به نام «تاجر ونيزي». همين توصيف خود، گوياي ميزان شانس فراوان اين فيلم براي ربودن مجسمه هاي اسكار است. فيلم پيش از اين در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونيز به نمايش درآمد كه نظرات متفاوتي را برانگيخت. در همين زمان دو بازسازي از دو اثر كلاسيك با سازندگان تاجر ونيزي رقابت خواهند كرد. «شبح اپرا» و «پرواز فونيكس» فيلم هايي هستند كه براساس آثار قديمي ساخته شده اند كه به ويژه در مورد شبح اپرا اميدوار به درخشش در اسكار هستند. شبح اپراي جديد را جوئل شوماخر كارگردان معروف به شكل موزيكال ساخته است و پرواز فونيكس را جان مور. ذكر اين نكته نيز بد نيست كه كوين اسپيسي بازيگر همواره مورد علاقه آكادمي در آخرين روز سال با نخستين فيلمش در مقام كارگردان با نام «برفراز دريا» به سينماها خواهد آمد.

يادداشت اول
در آستانه يلدا
سنت هاي ايراني سرشار از توجه به پيوندهاي اجتماعي است و چون كه هميشه در آنها اخلاق و حفظ حريم و حرمت انساني موردتوجه بوده نتيجه اجراي آنها در نهايت پايداري نهادهاي مهم و با ارزش است. در سنت هاي ايراني خانواده و حفظ بنيان آن مهم ترين اصل محسوب مي شود. به همين خاطر احترام به پدر و مادر به عنوان ركن اصلي خانواده هرگز فراموش نمي شود. نياكان ما به درستي دريافته بودند كه حفظ چارچوب هاي خانواده باعث نشاط و سرزندگي اجتماع و در نهايت فلاح و رستگاري كل جامعه خواهد شد. پس بي دليل نيست كه اغلب سنت هاي ايراني بر پايه اصل احترام به خانواده و شكل اصلي آن به وجود آمده و تاكنون حفظ شده اند.
ما ايرانيان سعي مي كنيم كه فضاي خانواده را به عنوان محل رشد و تعالي خود دور از ناهنجاري ها نگه داريم. بر اين اساس هرگاه كه به واسطه اي در خانه جمع مي شويم تا سنتي ايراني را به جا آوريم سعي مي كنيم در حضور والدين و در كنار آنها باشيم تا احترام به آنها خانه را از هرگونه نابساماني دور نگه دارد؛ چرا كه احترام به بزرگان، محترم داشتن فضيلت و تجربه و دنياديدگي است نه چيز ديگري و در حضور والدين است كه اين ويژگي ها به نسل بعد منتقل مي شود.
سنت شب زنده داري در شب يلدا در چارچوب نگاه خانواده محور ايراني قرار دارد. به همين خاطر در اين شب كه طولاني ترين شب سال محسوب مي شود دور هم جمع مي شويم اين اجتماع خانوادگي علاوه بر اين كه باعث تجديد ديدار اعضاي خانواده مي شود سبب ساز توجه به بزرگان نيز خواهد شد.
آن جا كه بزرگان قرآن مجيد، شاهنامه و ديوان حافظ به دست مي گيرند تا با زمزمه آيه اي از قرآن يا فرازي از شاهنامه يا غزلي از حافظ كوچكترها را با رمز و راز زندگي ايراني و نگاه ايراني كه حاصل تركيب تاريخ، فرهنگ و باورهاي دين ماست آشنا كنند.
وقتي كه حافظ را از زبان بزرگان مي شنويم تنها كلام نيست كه بر زبان جاري مي شود بلكه توجه ما به آن كلام و ارتباطي كه بين اعضاي خانواده به واسطه آن كلام به وجود مي آيد، فضاي خانواده را سرشار از علاقه، محبت و عشق مي كند و اگر اين چنين شود بي شك نتيجه اي كه از اين ميان حاصل خواهد شد وقار اجتماعي و آرامش دروني در ميان اعضاي يك اجتماع بزرگتر است.
سنت هاي ايراني به دور از افراط و تفريط بزرگترين و مهم ترين ميراث هاي ما محسوب مي شوند. بياييد در طولاني ترين شب سال محترمانه ترين نگاه ها و كلام ها را به هم هديه دهيم و در دل آن بكوشيم دل هاي خود را به هم نزديك  كنيم كه اين راه بزرگراه رستگاري است.

ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |