شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۵ - Dec 18, 2004
ورزش
Front Page

ايران - پاناما
امروز در ورزشگاه آزادي
009087.jpg
گروه ورزشي: تيم ملي فوتبال ايران كه با عبور موفق از مرحله اول مسابقات انتخابي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان خود را به جمع ۸ تيم برتر دور دوم رسانده است، امروز در يك بازي تداركاتي به ديدار تيم ملي پاناما مي رود. اين حريف با نظر موافق برانكو براي بازي با ملي پوشان فوتبال ايران انتخاب شده است. سرمربي تيم ملي با فراخواني نفراتي جديد به همراه تني چند از بازيكنان قبلي در صدد شناخت بيشتر از دعوت شدگان در آستانه بازي هاي مرحله دوم جام جهاني در آسياست. تيم ايران خود را آماده مسابقات مهم با تيم هاي كره شمالي، ژاپن و بحرين مي سازد.نخستين بازي تيم ملي ايران با تيم بحرين در منامه خواهد بود.
گروه ورزشي: تيم ملي فوتبال ايران ۵۴ روز ديگر بايد در اولين بازي دور دوم مقدماتي جام جهاني در منامه به ديدار بحرين برود. تيمي كه به مراتب قوي تر و خطرناكتر از ژاپن است. نوع فوتبالي كه بحريني ها بازي مي كنند بسيار شبيه فوتبال ايران است. در واقع شيوه هاي اجرايي در ميدان براي هر دو تيم پنهان نيست و اين آگاهي كمك خواهد كرد كه تاكتيك اجرايي ايران در مقابل بحرين در اكثر بازيها به بن بست بخورد. ريشه و اساس فوتبال بحرين از ايران و انگليس گرفته شده است و به همين دليل بحرين براي ما هميشه يك تيم بدقلق، خشن و زيرك بوده است كه نوع فوتبال غيراخلاقي را نيز خوب مي داند. كره شمالي نيز در مقطع فعلي يكي از قديمي ترين تيم هاي آسياست، به همين دليل نبايد تنها به ژاپن فكر كرد.ما بيشتر نگران بحرين و كره شمالي هستيم تا ژاپن. عبور از سد اين سه تيم كار آساني نيست. آقاي برانكو راه دشواري در پيش دارد، به ويژه با كره و بحرين.
امروز تيم ملي فوتبال ايران قالب اوليه خود را طراحي مي كند. شكل اصلي (تاكتيك) ترسيم شده است و بايد ديد استراتژي شش بازي چگونه نوشته خواهد شد. آزمايش امروز در مقابل پاناما نيز آسان نخواهد بود. مصاحبه با مربي كلمبيايي پاناما را بخوانيد تا بيشتر با آن آشنا شويد.آزمايش بازي امروز دستاوردهاي اوليه برانكوست. نقاط سست امروز مي تواند ترميم شود و خطوط سه گانه نيز امروز يكديگر را حمايت مي كنند. شايد بازي امروز به گونه اي نتيجه دهد كه ناچار باشيم يكي از آماده ترين بازيكنان را به خط دفاعي دعوت كنيم. علي انصاريان را نبايد فراموش كرد، او در شرايط حاضر آماده ترين دفاع مياني ليگ برتر است، چون امير حسين صادقي كه در شراطي آرماني قرار دارد. هر يك از اين دو بازيكنان مي توانند در كنار رحمان رضايي خط دفاعي ما را تقويت كنند. برانكو امروز آجر اول بناي ديدار با بحرين را مي گذارد.
مهدي غفاري :جمعه ساعت ۴۵ ‎/ ۸ صبح _ هتل آزادي
خوسه هرناندس، مربي كلمبيايي تيم ملي پاناما است. او كه با دپورتيوو كالي قهرماني كلمبيا را تجربه كرده و در سيرتادورس نيز تجربيات گرانبهايي اندوخته، اكنون مي خواهد پاناما را به جام جهاني برساند و در اين زمينه كاملا اميدوار بنظر مي رسد. آقاي هرناندس با رويي باز از ما استقبال كرد و بسيار باحوصله، به سئوالاتمان پاسخ داد.
ابتدا اصلي ترين سئوال را مي پرسم:
چرا تصميم گرفتيد با ايران بازي كنيد؟
همانطوري كه مي دانيد تيم چهارم كونكاكاف با تيم پنجم آسيا روبرو خواهد شد، بنابراين قصد داريم با رويارويي با تيمي آسيايي، با خصوصيات احتمالي حريف آينده خود آشنا شويم تا بتوانيم به جام جهاني راه يابيم.
* واقعا به حضور در جام جهاني اميدواريد؟
چرا كه نه؟ در گروه شش تيمي ما ايالات متحده، مكزيك و كاستاريكا، بيشترين بخت صعود مستقيم را دارند و شخصا گمان مي كنم مي توانيم بالاتر از گواتمالا و ترينيدا و توبوباگو قرار بگيريم.
*پس چرا با ايران بازي مي كنيد؟ شايد رويارويي با كشورهاي عربي برايتان بهتر باشد، چرا كه امكان زيادي وجود دارد با بحرين يا كويت روبرو شويد!
ايران تيم بسيار قدرتمندي است و در سطح بالاتري نسبت به كشورهاي عربي قرار دارد. بنابراين اگر با چنين تيمي روبرو شويم، براي رويارويي با تيمهاي ضعيف تر، آماده تر خواهيم بود و برنامه ريزي بهتري انجام خواهيم داد، اما اگر با تيمهاي عربي بازي كنيم و يكباره تيمي قدرتمند تر را در مرحله پلي آف مقابل خود ببينيم، شرايط بسيار دشواري برايمان بوجود خواهد آمد كه مي تواند به ناكامي پاناما منجر شود.
*چه اطلاعاتي نسبت به ايران داريد؟
مي دانم دو مرتبه در جام جهاني حضور داشته ايد و در حال حاضر نيز تيمي قدرتمند هستيد.
* علي دايي را مي شناسيد؟
نه!!!
* ولي او بهترين گلزن دنيا در رده ملي است. علي كريمي را چطور؟
نه!!!
*او به عنوان برترين بازيكن آسيا برگزيده شد! ولي مطمئن باشيد شنبه آنها را خواهيد شناخت!
(مي خندد)
* فوتبال پاناما براي ما بسيار ناشناخته است. مي توانيد در مورد ليگ اين كشور برايمان صحبت كنيد؟
البته، ليگ پاناما بسيار كوچك است و ۱۰ تيم بصورت رفت و برگشت با يكديگر ديدار مي كنند.
* مي دانيد، داور بازي ايراني است؟
بله، ولي اصلا به آن فكر نمي كنم. فقط آمده ايم تا بازي خود را انجام دهيم و ديدار مقابل تيمي آسيايي را تجربه كنيم.
*مي توانيد نتيجه بازي را پيش بيني كنيد؟
هرگز نمي توانيد نتايج فوتبال را پيش بيني كنيد. در ديدار آخر مرحله گروهي بايد در مصاف با جامائيكا حتما پيروز مي شديم، ولي لازاروني، مربي آنها در جام جهاني ۱۹۹۰ ايتاليا هدايت تيم برزيل را عهده دار بود و اظهار داشت كه جامائيكا به راحتي پيروز مي شود، اما اين پاناما بود كه در نهايت به پيروزي دست يافت و به مرحله نهايي صعود كرد. هرگز در مورد نتيجه بازي اظهارنظر نمي كنم.
در اين ميان هرناندس نيز سئوالاتي از من مي پرسد:
*مربي ايران كيست؟
برانكو ايوانكوويچ. كمك مربي بلاژويچ كه در جام جهاني ۱۹۹۸ به عنوان سوم دست يافت. او را مي شناسيد؟
بله. ايران زير نظر او بسيار خوب و زيبا بازي مي كند. برانكو به چه سيستمي علاقه دارد؟
۱-۴-۲-۴
البته معمولا سيستم در طول بازي تغيير مي يابد ساعت۹‎/۳۰ هرناندس همراه بازيكنان تيم ملي پاناما هتل آزادي را براي انجام تمرينات به مقصد ورزشگاه آزادي ترك مي كند.

بودجه ۱۱۰۹ ميليارد توماني ورزش
009081.jpg
گروه ورزشي: بودجه سازمان ملي ورزش كه در آستانه اجراي طرح جامع ورزش است را چگونه بايد تامين كرد. حركت گسترده اي كه طي دو سال اخير در ورزش آغاز شده است، با اجراي عملي طرح جامع ورزش به بار خواهد نشست تا ورزش كشورمان بتواند در اين طرح همگاني به دستاوردهاي سالم اجتماعي و قهرماني برسد.نظام جامع تربيت بدني و ورزش اعتباري بالغ بر ۱۲۳۴ ميليارد تومان را براي اجرايي كردن طرحها پيش بيني كرده است. اين طرح و بودجه به سازمان مديريت و برنامه ريزي داده شده است. در بخش جاري ۲۸۴ ميليارد تومان اعتبار و در بخش عمران اعتباري بالغ بر ۸۲۵ ميليارد تومان به سازمان ورزش اختصاص يافت. بودجه هاي فوق بايد از سه منبع تامين شود. ۴۹% اعتبارات از بخش دولتي، ۳۵% اعتبارات از بخش عمومي (شهرداري ها، درآمد فدراسيون هاو هيات هاي ورزشي) و ۱۶% از بخش خصوصي تامين خواهد شد. اعتباري كه دولت بدون كاهش بايد تامين كند عدد ۴۰۴۰ ميليارد ريال است. بقيه اعتبارات از ديگر منابع فراهم خواهد شد كه مي تواند شامل وام با درصد پايين براي بخش خصوصي و در اختيار سازمان تربيت بدني قرار داد و تسهيلات آن به بخش خصوصي منتقل شود. تامين اعتبارات عمومي نيز يكي از راه حلهاي موجود است. در واقع بايد بخشهاي عمومي را به نوعي در سرمايه گذاري بخش هايي از ورزش شركت داد.

فوتبال ليگ قهرمانان قرعه كشي شد
009084.jpg
گروه ورزشي- علي راد- قرعه كشي مرحله  حذفي ليگ قهرمانان اروپا با حضور رئيس و اعضاي كميته اجرايي يوفا برگزار شد و شانزده تيم باقي مانده در ليگ قهرمانان اروپا حريف خود را شناختند.در اين قرعه كشي، چلسي همان گونه كه مورينيو آرزو داشت با بارسلون و منچستر همان گونه كه فرگوسن پيش بيني كرده بود با ميلان روبرو خواهند شد.
در ساير ديدارها ليورپول با بايرلوركوزن، رئال مادريد با يوونتوس، پورتوبا اينتر، بايرن مونيخ با آرسنال ديدار خواهند كرد، شايان ذكر است اسامي تيمهاي ميزبان در بازي رفت اول آمده است.اين مراسم ابتدا با سرود رسمي ليگ قهرمانان باشگاههاي اروپا شروع شد و اعضاي گروه جي ۱۴ (۱۴ باشگاه متمول اروپا) از اينكه اين مرحله جايگزين مرحله گروهي شده است، ابراز رضايت كردند.بازيهاي رفت چهارم و پنجم اسفند سال جاري و بازيهاي برگشت هجدهم و نوزدهم اسفندماه برگزار خواهند شد.

خاصيت ليگ كشتي
يك سنگين وزن ايده آل براي كشتي ايران
009078.jpg
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: عليرضاقرائي كشتي گير جواني كه مي تواند تايمازوف سنگين وزن كشتي ايران باشد، باز هم در جريان رقابت هاي ليگ كشتي آزاد و در مبارزه تيم هاي آدنيس خراسان و جوانان سلام كاري بزرگ انجام داد و موفق شد در وزن ۱۲۰ كيلوگرم مقابل عبدالرضا كارگر قهرمان سابق اميدهاي جهان و يكي از چهره هاي مطرح اين وزن در كشور به پيروزي (۰- ۲) برسد. اين جوان ۲۰ ساله تمامي فاكتورهاي لازم براي بزرگي در كشتي را دارد و چنانچه مورد حمايت جدي قرار گيرد مي تواند يك سنگين وزن ايده آل براي ايران و جهان باشد. در ديدارهاي اين هفته ليگ كشتي آزاد تيم پرسپوليس ميزبان سنگ آهن بافق بود كه با نتيجه(۹- ۲۲) به پيروزي رسيد. تيم جوانان سلام با نتيجه (۱۳-۲۰) آدنيس خراسان را در تهران شكست داد. راه آهن (۱۰- ۲۶) نيروي زميني ارتش را برد. پاس با نتيجه (۱۳-۱۶) پالايش و پخش كرمانشاه را مغلوب كرد و جدال پرحاشيه و جنجالي سلام جويبار و پيام ارتباطات ساري در اين شهر (۱۲- ۲۱) به سود جويباري ها به پايان رسيد. از حوادث مهم رقابت هاي اين هفته مي توان به شكست (۱-۳) رواز ميندوراشويلي مقابل مهدي حاجي زاده در وزن ۸۴ كيلوگرم، شكست (۰- ۲) محمد طلايي برابر محمد علي گنجابي در وزن ۶۰ كيلوگرم و برتري (۰- ۲) الدار كورتانيدزه در كشتي با گئورگي گوتشليدزه در وزن ۹۶ كيلوگرم اشاره كرد. با توجه به نتايج به دست آمده حالا صعود تيم پرستاره سلام جويبار بستگي به پيروزي نفت تهران مقابل راه آهن خراسان دارد. در حال حاضر در گروه A پاس و در گروه B نفت تهران صدرنشين مسابقات هستند.

ليگ برتر واليبال
ذوب آهن و پگاه فاتحين سربلند
گروه ورزشي: علي شاكري: هفته دوم دور برگشت ليگ برتر واليبال ايران با درخشش دو تيم شهرستاني ذوب آهن اصفهان و پگاه اروميه همراه بود. دو تيمي كه در دو ميدان سخت توانستند خبرساز شوند. پگاه در سالني پيروز شد كه سه هزار تماشاگر گنبدي يكصدا پيروزي تيم نئوپان را فرياد مي كردند.
پگاه در گنبد تا مرز نخستين شكست پيش رفت، اما مثل هميشه اسلوبودان كواچ ستاره بزرگ پيشين واليبال صربستان اين تيم را از گردابي ديگر عبور داد. چهارشنبه شب نيز در تهران برق در كمتر از يك هفته به سختي از سايپا انتقام گرفت و اين تيم به خودآمده را سه بر يك مغلوب كرد. صنام برخلاف نتيجه ظاهري كسب شده در بازي با حريف تبريزي در غياب دو بازيكن كليدي خود منظمي و نادي تنها در ست سوم برتري خاصي بر حريف داشت.
راحت ترين پيروزي هفته نصيب پيكان تهران شد. شاگردان پارك كي ون با نمايش گروهي روان ،هيچ بختي به تيم نگون بخت راه آهن مشهد ندادند و اين تيم را با اختلافي فاحش مغلوب ساختند.
نتايج بازيهاي انجام شده
پيكان ۳ _ راه آهن مشهد صفر
صنام ۳ _ دانشگاه آزاد تبريز صفر
برق ۳ _ سايپا يك
نئوپان ۲ _ پگاه اروميه ۳
ذوب آهن ۳ _ پاس تهران صفر
آذر پيام اروميه ۳-پتروشيمي صفر

امروز انتخابات بوكس
گروه ورزشي: انتخابات رياست فدراسيون بوكس امروز برگزار مي شود. با وجود ثبت نام غلامرضا شهيدي و شهرام همتي پيش بيني مي شود كه احمد ناطق نوري همچنان براي چهار سال ديگر در اين سمت ماندگار خواهد شد.
ناطق نوري كه از دوره بازگشايي مجدد بوكس در سال ۱۳۶۸ رئيس فدراسيون بوكس شد همچنان اميدوار است كه با حمايت هاي مالي بيشتر سازمان تربيت بدني و رفع ممنوعيت تصوير تلويزيوني بتواند اين ورزش را به جايگاه رفيع گذشته اش نزديك گرداند.

ليگ برتر فوتبال ايران
هفته پرگل در هواي زمستاني
گروه ورزشي: هرچند بازي تداركاتي تيم ملي فوتبال ايران با پاناما دو بازي هفته سيزدهم را به فردا موكول كرد، اما يك بازي روز پنجشنبه هم در شيراز به دليل بارش سنگين باران به تعويق افتاد. در پنج بازي انجام شده اين هفته ۱۸ گل از خط دروازه ها عبور كرد كه بيشترين سهم از آن دو تيم صباباتري و برق شيراز بود كه در ورزشگاه شهيد درخشان به تساوي ۴ بر ۴ رسيدند. در تهران استقلال با سه گل شموشك را مغلوب كرد تا همچنان براي رسيدن به صدر جدول اميدوار بماند. سامره بازگشت مجددش رابا گل سوم جشن گرفت، ضمن آن كه در نيمه دوم شموشك با اخراج محرم نژاد ده نفره بازي كرد.
در اهواز پيكان شكست ديگري را متحمل شد. استقلال اهواز همچون ديگر بازي هاي خانگي باز هم تيم پيروز ميدان بود. در ورزشگاه دستگردي پاس در بازي تيم هاي هم خانواده مقابل ابومسلم متوقف شد و ملوان هم كه به اصفهان رفته بود توانست يك امتياز باارزش از سپاهان بگيرد.
تابلوي نتايج بازي ها
* صبا باتري ۴ - برق شيراز ۴
* استقلال ۳ - شموشك نوشهر صفر
* سپاهان يك - ملوان يك
* استقلال اهواز ۲ - پيكان تهران يك
* پاس تهران يك - ابومسلم خراسان يك

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |