شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۵ - Dec 18, 2004
گزارش همشهري از نخستين همايش
انتخاباتي اصولگرايان
009141.jpg
سرويس سياسي: همايش بزرگ اصولگرايان با عنوان «گامي نو» صبح روز گذشته در محل حسينيه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد.
در اين همايش كه به قول علي اكبر ولايتي يكي از نامزدهاي اصولگراي حاضر در جلسه به ابتكار گروه ۲+۵ تشكيل شده بود، ابتدا حجت الاسلام علي اكبر ناطق نوري به عنوان رئيس همايش و اولين سخنران به تشريح موقعيت اصولگرايان در چند سال اخير و برنامه هاي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پرداخت.
وي ضمن انحرافي خواندن بحث تعيين كانديداي نهايي در اين جلسه تأكيد كرد: ادامه گفتگوها براي دستيابي به يك كانديداي واحد در نشستهاي بعدي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب ادامه خواهد داشت. رئيس شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب، شوراها و مجلس هفتم را دو گام آغازين حركت نيروهاي اصولگرا ذكر كرده و گام سوم آن را نيز انتخابات نهم رياست جمهوري دانست و اين گونه اظهار داشت كه نظر سنجي هاي مختلفي تا امروز انجام شده و بعد از اين نيز انجام خواهد شد. رئيس اسبق مجلس شوراي اسلامي افزود: ما در انتخابات آتي حتماً يك كانديدا خواهيم داشت با عنايت به اين نكته كه در اين انتخابات صالح مقبول بر اصلح نامقبول يا كم مقبول مقدم است.در ادامه مجري جلسه از رئيس شوراي اسلامي خواست تا به ايراد سخنان خود پس از ناطق نوري بپردازد.
حداد عادل با يادآوري حساسيت انتخابات نهم رياست جمهوري گفت: انتخابات رياست جمهوري آزمون ديگري است كه ثابت مي كند ما در شعار اصولگرايي صادق هستيم يا خير. حداد عادل افزود: انتخابات رياست جمهوري نه تنها تكليف دولت را مشخص مي كند بلكه تكليف مجلس را هم روشن مي كند و در چنين شرايطي مجلس هفتم زير ذره بين همه گروههاي سياسي و افراد در صحنه قرار دارد. وي ضمن رد هر گونه اختلاف در ميان نيروهاي اصولگرا تاكيد كرد: اصولگرايي در درجه اول نيازمند حفظ وحدت است و در اين چندماه با عبرت از گذشته و اميدواري به آينده و سپاسگزاري از خداوند و اطاعت از رهبري در درجه اول به حفظ وحدت و انسجام همه نيروهاي اين مسير در سراسر كشور بيشترين اهميت را داده و هوشياري خود را در برابر ترفندها حفظ كنيم. رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان ابراز اميدواري كرد فردي انتخاب شود كه با قاطعيت اين انقلاب را پيش ببرد.
009147.jpg
دكتر خسرو دانشجو مجري جلسه پس از اتمام سخنراني رؤساي شوراي هماهنگي و مجلس شوراي اسلامي ضمن تشريح برنامه سخنراني كانديداهاي اصولگرايان، ترتيب سخنرانان را بر حسب حروف الفبا اعلام كرد. همگان منتظر اعلام دعوت از دكتر احمدي نژاد شهردار تهران به عنوان اولين سخنران بودند كه مجري جلسه در پاسخ به انتظار ميهمانان جلسه گفت: احمدي نژاد طي نامه اي با آرزوي موفقيت براي همايش «گامي نو» از شركت در اين جلسه عذرخواهي كرده و ابراز اميدواري نموده است كه انقلاب اسلامي با تشكيل يك جامعه پيشرفته و قدرتمند بتواند در برابر مردم صبور ايران سربلند باشد. در نامه شهردار تهران كه خطاب به آقاي ناطق نوري نگاشته شده ، با اشاره به فاصله ۶ ماهه تا انتخابات رياست جمهوري و دغدغه پروژه هاي مهم اجرايي در شهر تهران آمده است: خوف آن دارم كه حضور زودهنگام و رسمي در عرصه تبليغات انتخاباتي به روند خدمتگزاري در تهران آسيب برساند، بنابر اين عليرغم اشتياق فراوان به ديدار دوستان گرانقدر از حضور در اين جلسه معذورم.شهردار تهران در پايان نامه از همه كانديداهاي حاضر در جلسه و حضار تشكر كرد.سخنران بعدي دكتر احمد توكلي چهره اقتصاددان اصولگرايان بود. نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي سخنان خود را با طرح سه سئوال اصلي آغاز كرد. وي گفت: كساني كه مي خواهند رئيس جمهور شوند بايد به اين سه سئوال پاسخ دهند كه چرا كشور محتاج تحول است، مباني تحول چيست و رئيس جمهور اين دوره چه ويژگيهايي بايد داشته باشد؟ توكلي ادامه داد: در وضعيت كنوني از حيث اعتماد عمومي دچار مشكل هستيم و اگر اين وضع بخواهد ادامه يابد برخي فرصتها تباه و تهديدها جدي مي شود. وي مانند حداد عادل قدرت را در درون دولت متمركز دانست و افزود: در اين شرايط بايد با استفاده از قانون اساسي مترقي و نقشه اي كه رهبري و اسلام نجات بخش و اقتضائات زمانه براي ما ترسيم مي كنند، براي ايجاد تحول استفاده كنيم. توكلي ادامه داد: سالهاست مقام معظم رهبري به اقتصاد بدون عدالت اعتراض دارند ولي متاسفانه مورد توجه واقع نشد. وي با اشاره به اينكه رشد اشرافيت دولتي بيش از حد شده است تصريح كرد: جريان فعلي دولتي از مناسباتي دارد دفاع مي كند كه به تعداد فقرا افزوده است در حالي كه معتقدم اقتصاد سالم و اسلامي از فقر زائيده نمي شود بلكه از عدالت بيرون مي آيد.
پس از پايان سخنان احمد توكلي ، محسن رضايي به عنوان دومين سخنران از ميان نامزدهاي احتمالي رياست جمهوري در جمع نيروهاي شوراي هماهنگي انقلاب به ايراد سخنان خود پرداخت.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام انتخابات نهم رياست جمهوري را زمينه ساز تشكيل خانواده بزرگ انقلاب اسلامي معرفي كرده و اضافه كرد: مجلس هفتم و به ويژه دولت نهم در ابتداي ربع قرن دوم نظام جمهوري اسلامي ايران در حال شكل گرفتن است و در اين راستا علاوه بر اداره جامعه، ارتقاي كارآمدي نظام جمهوري اسلامي ايران و تثبيت اين الگوي موفق بايد از مهم ترين وظايف اين مجلس و دولت آينده قرار گيرد.رضايي افزود: در بررسي هايي كه صورت گرفت همه متوجه شدند كه كشور در دو زمينه مديريت و اقتصاد با نقيصه مواجه است و تا زماني كه اين دو نقيصه رفع نشود، نه تنها در جنگ بلكه در صلح هم نمي توانيم كشور را اداره كنيم.
پس از فرمانده سابق سپاه نوبت به رئيس سابق صدا و سيما رسيد. دكتر علي لاريجاني در همايش «گامي نو» در جمع اصولگرايان، حركت جريان اصولگرايي را در سايه عنايت الهي موفق دانسته و هشدار داد: مسائل و جريانات مخالف داخلي و خارجي ناچيز و غيرنگران كننده هستند و من تنها از اين هراس دارم كه توجهمان از حقيقت اصولگرايي منحرف شود. وي در عين حال شرايط حاضر را داراي ويژگي هاي منحصربه فرد خواند و گفت: امروز اصولگرايي از بلوغ و باروري عقلانيت همراه با شجاعت برخوردار شده و اعتماد مردم را به خوبي جلب كرده است.وي تحقق عدالت اجتماعي در طول تصميمات را از ملزومات يك دولت موفق خواند و افزود: من هيچ احساس رقابتي با ۴ نامزد ديگر اصولگرايان نمي كنم. با اين حال لاريجاني گفت: به  عبارتي بنده فعلا در حال تعليق هستم ولي اگر بنا شد در صحنه باشم بسيار جدي وارد خواهم شد و ملاحظه كسي را نخواهم كرد.
آخرين سخنران از ميان نامزدهاي احتمالي رياست جمهوري علي اكبر ولايتي بود. وي اظهار داشت:  آمريكايي ها ستاد عمليات خود را به كنار مرزهاي ما آورده اند و ما بايد با دقت در مورد آينده كشور تصميم بگيريم. كساني هم كه مي گويند ما بايد درون مرزهايمان بمانيم و به مسائل ملي نگاه كنيم اشتباه بزرگي را مرتكب مي شوند، چراكه سياست خارجي تنها درون مرزها نيست و آنچه در مقدمه برنامه چهارم توسعه به نوعي درباره فلسطين، عراق و افغانستان با كنايه و انتقاد بيان شده است حاكي از ديد محدود آنها ست.وي در ادامه با اشاره به وضع نامناسب اقتصاد و درآمد سرانه در ايران در مقايسه با كشورهاي همسايه تصريح كرد: ما با اين روندي كه تاكنون كشور را اداره كرديم كشور ما قدرت اول منطقه در بيست سال آينده نخواهد بود. ولايتي گفت: اين شيوه واگذاري برخي شركت ها به ديگر شركتهاي دولتي از اين جيب به آن جيب كردن است و ناقض هدف خصوصي سازي است . اينكه ما در فساد اداري رتبه هشتادم را داريم آبروريزي است.
ولايتي با بيان اينكه نمي توان جوان بيكار صالح و سالم داشت گفت: بايد موانع را از مقابل پاي مردم برداريم، مگر مي شود با بيمه ۳۰ درصد و نرخ بهره۲۰ تا ۳۰ درصد مردم وارد توليد و ساخت كارخانه شوند، با اين قانون كار نمي توان پيشرفتي داشت.
ولايتي گفت: دولت آينده و اين مجلس بايد با انسجام و شجاعت، قانون كار را درست كنند، بيمه اگر درست شد، مي توان اميدوار بود عدالت و تامين اجتماعي جامه عمل مي پوشند. وي افزود: وقتي بوش شعار مي دهد كه براي وام هاي صنعتي بايد بهره به صفر برسد ما كه مسلمانيم بايد چگونه عمل كنيم، بعد از گذشت۲۵ سال هنوز نتوانسته ايم اقتصاد اسلامي سالمي داشته باشيم و به دستورات اقتصادي اسلام عمل كنيم. ولايتي تصريح كرد رونق اقتصادي با وام با بهره ۲۵ درصد محقق نمي شود.ولايتي با اشاره به ۵ كانديداي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب تأكيد كرد: هركدام از اين ۵ نفر انتخاب شود ما تأييد مي كنيم. پس از ولايتي حبيب الله عسگراولادي نماينده ولي فقيه در كميته امداد امام خميني ضمن سخناني گفت: از اول انقلاب تاكنون چنين فرصتي نداشتيم و در كشور بايد به فكر اين بود تا به افرادي كه تعصب مي ورزند سفارش شود كه اين فرصت را تبديل به تهديد نكنند.وي گفت: اگر از اين فرصت استفاده نشود بعيد است كه مجددا فرصتي براي تشكيل دولت كريمه داشته باشيم. مهندس باهنر در پايان اين جلسات با ارائه جمع بندي كميسيون هاي مختلف در خصوص علت عدم حضور دكتر محمود احمدي نژاد در نخستين نشست شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي با كانديداهاي اصولگرا گفت: هيچ اتفاق جديدي روي نداده و علت عدم حضور دكتر احمدي نژاد در اين نشست هم،  درگيري ايشان با كارهاي روزمره اجرايي در شهرداري تهران است. وي تأكيد كرد كه قرار نبوده و نيست كه كانديداي نهايي شورا امروز معرفي شود.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه نظرسنجي در مورد كانديداهاي موجود را در گروه هاي مختلف تأييد و خاطرنشان كرد: نتايج نهايي اين نظرسنجي ها در تصميم شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب مؤثر خواهد بود.
گزارش از مهدي قمصريان

اخبار سياسي
آيت ا… جوادي آملي:
اروپا و آمريكا براي مقابله با ايران تقسيم كار كرده اند

ايسنا: امام جمعه موقت قم گفت: گمان نكنيد سه كشور اروپايي، سه ضلع و آمريكا يك ضلع است؛ اينها براي مقابله با ايران تقسيم كار كرده اند.
آيت ا… جوادي آملي در مصلاي قدس شهر قم، خطاب به مذاكره كنندگان ايراني افزود: سلاح خردورزي و هوش بين المللي داشته باشيد، زيرا اگر اين چنين باشد، نشانگر جنگ فرسايشي آنهاست. امام جمعه موقت خطاب به هيات مذاكره كننده اروپايي اظهار داشت: براي شما مسلم باشد كه ملت ايران از دانش هسته اي نمي گذرد. وي افزود: قبل از انقلاب، طنزي رايج بود كه زماني كه با آمريكايي ها دست مي دهيد، انگشتان دست خود را بشماريد؛ چرا كه آنها در اصل خائن و تمام عمر را به خيانت گذرانده اند. آيت ا... جوادي آملي تأكيد كرد: ايرانيان بايد ستبر باشند. البته نه به معناي خشونت طلب تا آنها نتوانند نفوذ كنند. وي در ادامه راي دادن را حق مشروع هر عراقي دانست و گفت: مردم عراق بايد از مرجع تقليد حمايت كنند و به شيعياني كه به اصول اسلامي معتقد هستند رأي دهند تا به اميد خدا جمهوري اسلامي عراق مستقر شود.
در آستانه سالگرد فاجعه ؛ رييس جمهور به بم مي رود
استاندار كرمان از سفر قريب الوقوع رئيس جمهور به اين استان در آستانه سالگرد زلزله بم خبر داد. علي كريمي، پس از بيان اين مطلب تصريح كرد: در اين سفر حجت الاسلام  والمسلمين سيد محمد خاتمي  ضمن بازديد از منطقه زلزله زده بم دو پروژه  را افتتاح خواهد كرد.
محمدي ري شهري:قرآن محور حج امسال است
ايسنا: نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت بر محوريت قرآن در حج امسال تأكيد كرد.حجت الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري، سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران، با اشاره به فرا رسيدن هفته مبارك حج، گفت: اگر روزي جامعه اسلامي از همه ظرفيت هاي اين عبادت جمعي استفاده كند همه مشكلات جهان اسلام در زمينه هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي حل خواهد شد.وي با بيان اين كه امسال قرآن، محور همه برنامه هاي بعثه مقام معظم رهبري و زائران خانه خداست، گفت: امسال تلاش خواهد شد كه زائران خانه خدا از اين رهنمود حضرت امام و مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت محور قرار دادن قرآن، نهايت بهره برداري را داشته باشند.
نشست كميسيون امنيت ملي مجلس با تيم مذاكره كننده هسته اي
كميته هسته اي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از تيم مذاكره كننده ايراني در بروكسل براي اطلاع يافتن از مذاكرات دعوت خواهد كرد.
كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر گفت: همچنين كميسيون امنيت ملي اعضاي كميسيون مشترك پيگيري قرارداد ترك سل را فردا معرفي خواهد كرد.جلالي گفت: فردا كميته هاي كميسيون نشست هاي تخصصي خود را خواهند داشت. وي افزود: روز سه شنبه نيز طرح يك فوريتي اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را بررسي و نتيجه را براي ارجاع به صحن اعلام خواهيم كرد.به گفته  مخبر كميسيون سئوالات چند نماينده از وزرا نيز در كميسيون مطرح خواهد شد.
آصفي:اقدام پارلمان اروپا حمايت از تروريسم است
فارس: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان دعوت از يكي از سركردگان گروهك منافقين براي سخنراني در يك جلسه خصوصي پارلمان اروپا را غيرقابل قبول و اقدامي در جهت حمايت از تروريسم خواند.حميدرضا آصفي با اعلام اين مطلب افزود: اين دعوت توسط سه نماينده پارلمان اروپا صورت گرفته كه پيش از اين نيز روابط نزديكي با اعضاي اين گروهك تروريستي داشته اند و اقدامي شبهه برانگيز است.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: پارلمان اروپا مي بايست مراقب باشد كه ارتباطات معدود نمايندگان پارلمان اروپا با اعضاي اين گروهك ، نتيجه اي جز بي اعتبار شدن اين نهاد و بي اعتمادي عمومي به آن نخواهد داشت.
رئيس مجلس سناي الجزاير:
دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي حق ايران است

ايرنا: رئيس  مجلس  سناي  الجزاير گفت : الجزاير دستيابي  به  فن آوري  صلح  آميزهسته اي  را حق  ايران  دانسته  و از آن حمايت  مي كند.عبدالقادر بن  صالح در ديدار رئيس  سازمان  فرهنگ  و ارتباطات اسلامي ، با بيان  اينكه  موضع  الجزاير در قبال  ايران ، همواره  شفاف  و واقع بينانه است ،افزود: ما از فعاليت هاي  صلح  آميز هسته اي  ايران ، حمايت  مي كنيم .رئيس  مجلس  سناي  الجزاير گفت : ما معتقديم  كشور ايران ، يك  نيروي  بزرگ سياسي  و اقتصادي  درجهان  اسلام  است  و بايد از تجربيات  كشورهايي  مانند ايران استفاده  كنيم .وي  همچنين  آمادگي  دولت  الجزاير را براي  گسترش  روابط در همه  زمينه ها با جمهوري  اسلامي ايران  اعلام  كرد و گفت : سفر رئيسان  جمهوري  دو كشور نقاط عطفي در روابط دو كشور بود.

انتخاب نهم
ولايتي: در انتخاب كابينه بايد به معيارها پرداخت نه مصداقها
ولايتي در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي در مشهد در خصوص انتخابات نهم گفت:  نگاه جامعه بين الملل به اين انتخابات دوخته شده و مي خواهند ببينند چند درصد از مردم در آن شركت خواهند كرد.او گفت: بيش از ۴۰ ميليون نفر راي دهنده داريم لذا مهم نيست چه كسي پيروز ميدان خواهد شد بلكه مساله اساسي شركت ميليوني مردم است.وي افزود: نامزد انتخاباتي بايد برنامه  مناسبي در چارچوب تصميمات قبلي نظام، چشم انداز ۲۰ ساله، سياستهاي كلي و برنامه پنج ساله چهارم كه تدوين شده داشته باشد.او همچنين گفت: نامزد انتخابات همچنين در انتخاب كابينه اي هم كه مي خواهد با آنها كار كند بايد به معيارها و نه مصاديق، توجه كند يعني به جاي معرفي يك وزير خاص به معرفي معيارهاي يك وزير لايق بپردازد.
باهنر: هاشمي نامزد موردنظرشان را به ما اعلام كردند
ايسنا: باهنر نايب رئيس مجلس در پاسخ به اين كه آيا برخي كانديداهاي مطرح، آمدن خود به اين مرحله را منوط به عدم حضور هاشمي  رفسنجاني دانسته اند و در جلسه ديروز درباره حضور و يا عدم حضور هاشمي  رفسنجاني بحث و بررسي شده است؟ اظهار داشت: ما هر زماني كه خودمان و دوستانمان از جمله خود من با  هاشمي رفسنجاني صحبت كرديم و از ايشان در اين باره سئوال كرديم قاطعانه گفتند كه من نيستم و حتي از ايشان سئوال كرديم كه اگر شما نباشيد نظرتان برروي چه كسي است؟ ايشان فرد مورد نظر خودشان را به ما اعلام كردند، بنابراين  هاشمي  رفسنجاني در ليست بررسي اصولگرايان نيستند. وي درباره فرد اعلام شده از سوي  هاشمي  رفسنجاني گفت: اين مسئله را بايد خود ايشان قاطعانه بگويند، اما بالاخره اين فرد بيگانه نيست.
نامزدي كروبي قطعي است
فارس: يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز از قطعي شدن نامزدي مهدي كروبي در انتخابات رياست جمهوري خبر داد و گفت: بالاخره جبهه دوم خرداد براساس اصول و چارچوبي بر روي يكي از دو كانديداي مطرح (كروبي و معين) به توافق خواهند رسيد.محمدباقر ذاكري با بيان اينكه هنوز براي اعلام رسمي كانديداتوري از سوي آ قاي كروبي زماني مشخص نشده، در پاسخ به اين سئوال كه آيا ستادهاي انتخاباتي مجمع روحانيون مبارز را در استانها و شهرستانها فعال كرده ايد، گفت: ما فعاليتهاي خود را تا آنجا كه خلاف مقررات نباشد ادامه مي دهيم و در حال حاضر كارهاي مقدماتي را انجام مي دهيم و به شدت در حال برنامه ريزي و شناسايي و به كارگيري نيروها هستيم.
ديدار مجمع نمايندگان جوامع اسلامي دانشجويان
با لاريجاني و احمدي نژاد

مجمع نمايندگان جوامع اسلامي دانشجويان سراسر كشور با لاريجاني و احمدي نژاد ديدار كردند.خليلي دبير واحد سياسي اين تشكل د انشجويي، اظهار داشت: اين دو نفر كه اسامي اشان براي كانديداتوري رياست جمهوري در جامعه مطرح است در جمع دانشجويان سخنراني كرده و به پرسش هاي آن ها پاسخ دادند.
مطرح كردن عارف اشتباه استراتژيك است
نماينده مردم رشت در مجلس گفت: مطرح كردن نام عارف اشتباه استراتژيك جبهه اصلاح طلبان است.دكتر «صادق زاده» عارف را يك چهره محبوب دانشگاهي توصيف كرد و در عين حال وي را داراي ضعف هاي اجرايي دانست.وي با بيان اينكه «اكنون از كروبي، عارف و معين به عنوان كانديداهاي جناح اصلاحات نام برده مي شود» ، گفت: معين نيز داراي اشتباهاتي در وزارت علوم بود.رئيس كميته مخابرات مجلس شوراي اسلامي افزود: هاشمي رفسنجاني به دليل سابقه مديريتي از كروبي بالاتر است و در صورت عدم حضور رفسنجاني، كروبي بهترين گزينه جبهه دوم خرداد خواهد بود.
لاريجاني: مهم اين است كه خط مشي واحد داشته باشيم
علي لاريجاني طي سخناني در سومين جلسه مجمع نمايندگان جوامع اسلامي دانشجويان گفت: مهم اين است كه نيروهاي اصولگرا خط مشي واحدي داشته باشند.وي با بيان اين اعتقاد كه در دوره ما حجم تهديدات و فرصت ها هر دو بالاست گفت: جهاني سازي به دنبال تغيير فرهنگ كشورهاي پيراموني است كه آنها مجبورند سياست ليبرال دموكراسي را بپذيرند و فرهنگ خود را براساس پلوراليسم تنظيم كنند.وي طرح مساله  خاورميانه بزرگ را تهديدي ديگر براي كشور دانست و گفت: در بحث طرح خاورميانه بزرگ، بحث مهم و ماهوي، تغيير رفتار كشورهاي مسلمان است.
مصطفي تاج زاده:
از هر جرياني كه اجازه ندهد حاكميت يكپارچه شود حمايت مي كنيم

ايسنا: مصطفي تاج زاده در چهاردهمين نشست هسته هاي دانشجويي دانشگاههاي تهران شاخه جوانان جبهه مشاركت اظهار داشت: همراه كردن تعداد وسيعي از شهروندان، ايجاد انسجام بين طرفداران، ايجاد ترديد در جبهه رقيب و استفاده از گفتمان جهاني و افكار عمومي جهان مهمترين ويژگي هاي استراتژي موفق سياسي است كه جهت گيري آن نبايد حذفي باشد و هدف اصلي اش بايد تغيير رفتارها باشد نه تغيير آدم ها. وي با بيان اين كه نقش گفتمان در كشور ما بيشتر از تشكيلات است، خاطرنشان كرد كه در جامعه اي كه ضعف نهادهاي مدني و اقتدار دولت از مشخصه هاي آن باشد شهروندان بي پناهند و اساسا هيچ مانعي در برابر حكومت براي نقض حقوق شهروندان وجود ندارد. تاج زاده خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم دكتر معين، تيم و برنامه او را به طور مناسب در جامعه مطرح كنيم حرف اول را مي زنيم و معتقديم وضع اصلاح طلبان به مراتب بهتر از رقيب خود است. تاج زاده در پاسخ به اين سوال كه اگر كانديداي شما رد صلاحيت شود چه خواهيد كرد؟ گفت: در چنين حالتي در انتخابات شركت نمي كنيم اما در حال حاضر تصميم نگرفته ايم كه شكل اين عدم شركت چگونه باشد. مثلا از سكوت، اعلام عدم شركت، دادن رأي سفيد، دادن رأي سياه يا تحريم انتخابات و دعوت مردم به عدم شركت در آن استفاده مي كنيم.وي ادامه داد: كف انتظارات ما اين است كه حاكميت يكپارچه نشود .

اروپا خواستار تعميق روابط خود با ايران شد
فارس: رهبران اروپايي طي پيش نويسي كه ديروز در بروكسل منتشر شد، اعلام كردند در صورتي كه ايران به سمت كاهش نگراني هاي اروپا در قبال فعاليت هاي هسته اي و مسائل حقوق بشر در اين كشور گام بردارد، آنها نيز آماده گسترش روابط سياسي و تجاري با ايران هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروكسل، رهبران اروپايي با تقدير از توافق ماه گذشته خود با ايران كه براساس آن اين كشور تعليق فعاليت هاي غني سازي اورانيوم خود را پذيرفت، از تمايل خود براي امضاي قرارداد گسترش روابط و همكاري هاي تجاري با ايران،  خبر دادند.
براساس اين پيش نويس، رهبران اروپايي اعلام كردند آماده بررسي راه هاي ارتقاء همكاري هاي سياسي و اقتصادي با ايران بوده و خواستار اقدامات اين كشور براي رفع نگراني هاي خود شدند.موارد نگراني كشورهاي اروپايي شامل مبارزه با تروريسم، مسائل حقوق بشر و نگرش ايران در قبال طرح صلح خاورميانه، مي باشد.

بيانيه مشترك ايران و آفريقاي جنوبي:
كرسي هاي شوراي امنيت عادلانه بين مناطق جغرافيايي تقسيم شود
گروه سياسي: كمال خرازي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در جلسه اختتاميه هشتمين اجلاس كميسيون مشترك جمهوري اسلامي ايران و آفريقاي جنوبي سخنراني كرد.خرازي برگزاري موفقيت آميز هشتمين اجلاس كميسيون مشترك جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آفريقاي جنوبي در تهران را نمايانگر وجود عزم و اراده سياسي دولتمردان دو كشور در راستاي توسعه و تحكيم روابط دوجانبه دانست و افزود: در خلال اين نشست، مذاكرات مفيدي درخصوص برنامه مشاركت نوين براي توسعه در آفريقا (نپاد) صورت گرفته است. در اين زمينه وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران موضوع هماهنگي و ارتباط مستقيم با دبيرخانه نپاد را از طريق ميز مستقلي كه تشكيل شده و همچنين ستاد آفريقا، پيگيري نموده و بر ديدار دبيركل نپاد از تهران به منظور توسعه همكاريها تاكيد مي نمايد.
خرازي گفت: يكي از دستاوردهاي برجسته و چشمگير اين اجلاس، ارتقاي سطح همكاريهاي طرفين و امضاء موافقتنامه همكاريهاي بهداشتي و پروتكل اشتغال ۱۳۶ پزشك ايراني توسط وزراي محترم بهداشت دو كشور مي باشد. در ادامه خانم دكتر زوما با تشكر از مهمان نوازي دولت جمهوري اسلامي ايران و وزير امور خارجه نسبت به خود و هيات همراه خاطرنشان ساخت: در خلال اجلاسيه و مباحث صورت گرفته، دستاوردهاي خوب و نتايج مفيدي بدست آمد.وي افزود: تاكنون طي هشت سال گذشته موافقتنامه هاي متعددي امضا شده كه مي بايست مكانيزمهاي اجرايي با سرعت مناسب در دستور كار طرفين قرار گيرد تا نتايج آن را در عرصه عيني شاهد باشيم.
در پايان وزراي امور خارجه بيانيه جامع و مشترك هشتمين اجلاس كميسيون مشترك بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آفريقاي جنوبي را امضا كردند.در ادامه بيانيه آمده است: طرفين تعهد خود را نسبت به NPT تجديد كرده و خواستار اجراي كامل و شمول جهاني كليه مفاد آن شامل خلع سلاح هسته اي و حقوق لاينفك اعضاي NPT جهت استفاده اين فناوري با اهداف صلح  آميز شدند.آفريقاي جنوبي از روند تصميمات آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص اجراي پادمانها در جمهوري اسلامي ايران استقبال نموده و براي حل وفصل مسايل باقيمانده اظهار اميدواري نمود و تاكيد كرد تعليق داوطلبانه غني سازي از سوي ايران اقدامي مناسب و در راستاي اعتمادسازي و نه يك تعهد حقوقي است.
در پايان اين بيانيه آمده است: طرفين بر اهميت چند جانبه گرايي و رعايت قوانين بين المللي و تقويت سازمان ملل تاكيد كردند. آنان در مورد ضرورت اصلاحات در سازمان ملل به ويژه تجديد ساختار شوراي امنيت با توجه به تحولات بعد از جنگ سرد توافق نمودند و طرفين ضمن اشاره بر لزوم افزايش توانايي و كارايي شوراي امنيت جهت مقابله با چالش هاي بين المللي گزارش دبيركل سازمان ملل در خصوص نشست هاي سطح بالا پيرامون خطرات و چالشهاي پيش روي آن سازمان را تاييد نمودند. در اين راستا ضرورت انجام برخي اصلاحات از جمله افزايش اعضاي شوراي امنيت با رعايت تقسيم عادلانه كرسي ها بين مناطق مختلف جغرافيايي و شفافيت در تصميم گيري تاكيد كردند.

يك روزنامه آمريكايي:
شيعيان طرفدار ايران در انتخابات عراق پيروز مي شوند
فارس: روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در شماره روز گذشته خود سياست هاي اين كشور در عراق را به اسب بدون مهاري تشبيه كرد كه جهت گيري آن نامعلوم بوده و كشورهايي مانند ايران از آن در جهت منافع خود بهره مي گيرند.
واشنگتن پست در تحليل ديروز خود درباره انتخابات عراق نوشت: اگر دو سال پيش از تحليلگر هاي اطلاعاتي آمريكا در مورد بدترين نتيجه سياسي ممكن پس از اشغال عراق سئوال مي شد، احتمالا جواب آنها استقرار رژيمي تحت سلطه روحانيون محافظه كار شيعه و داراي ارتباط خوب با ايران، بود.
اين در حالي است كه بنظر مي رسد چنين رژيمي پس از انتخابات ۳۰ ژانويه در عراق پديدار خواهد شد. در اين گزارش آمده است، ايران با به مخاطره انداختن نيروها و سرمايه آمريكا، در شرف دستيابي به يك پيروزي بزرگ در عراق است.
روزنامه يادشده با اشاره به اعلام ليست كانديداهاي انتخاباتي شيعيان عراق كه در آن نام عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق به چشم  مي خورد اظهار داشت: «بنظر مي رسد ليست كانديداهاي شيعه كه از حمايت ايران برخوردار است مورد توجه مردم عراق كه ۶۰ درصد آنها را شيعيان تشكيل مي دهند قرار خواهد گرفت و بيشترين سهم از انتخابات ماه  آينده را از آن خود خواهد كرد.»
واشنگتن پست در انتها با اشاره به تلفات و هزينه هاي آمريكا در عراق كه شامل كشته شدن بيش از يك هزار و ۲۰۰ تن از نيروهاي اين كشور و بيش از ۲۰۰ ميليارد دلار براي كمك به تشكيل دولت موقت عراق مي باشد، افزود: «اكثريت شيعه در عراق، پس از چندين دهه خفقان، حق پيروزي در انتخابات را يافته اند و مي خواهند نشان دهند كه حاكميت حق اكثريت است، ولي تاريخ نگاران در آينده از اين امر متحير خواهند شد كه آمريكا چگونه پس از متحمل شدن اين همه هزينه هاي سنگين، براي تشكيل دولتي تلاش كرد كه رهبران كليدي آن در ايران تربيت شده  بودند.»

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |