شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۵ - Dec 18, 2004
شهردار تهران:
۲۰۴ كارتن خواب از سطح شهر تهران جمع آوري شدند
گروه شهري:شهردار تهران گفت: ۲۰۴ كارتن خواب از سطح شهر تهران جمع آوري شدند. دكتر احمدي نژاد با اشاره به نقش شهرداري در زمينه جمع آوري و ساماندهي كارتن خوابها، اظهار داشت: شهرداري موظف به جمع آوري و تحويل كارتن خوابهاست، اما در صورت خودداري نهادهاي مسؤول نسبت به تحويل اين افراد، امكان نگهداري آنها براي شهرداري، به دليل تخصصي بودن كار وجود نخواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه ملاقات عمومي خود با شهروندان منطقه ۱۲ تهران اظهار داشت: روز پنج شنبه جلسه مشتركي با وزارت رفاه در خصوص جمع آوري و ساماندهي كارتن خوابها برگزار شد كه به دليل پيچيدگي هاي كاري، امكان نگهداري اين افراد توسط شهرداري وجود ندارد و براي ساماندهي كامل اين افراد به تعامل تمام دستگاه ها نياز است.
وي با اظهار اميدواري نسبت به اتصال حلقه هاي مختلف امر ساماندهي و جمع آوري كارتن خوابها تصريح كرد: اين افراد پس از تحويل به مراجع ذيربط بايد ساماندهي شوند و افراد نيازمند به درمان و يا مددكاري اجتماعي به مراكز مربوطه تحويل داده شوند و نمي توان مسئوليت اصلي جمع آوري كارتن خوابها را تنها متوجه يك سازمان ساخت.
دكتر احمدي نژاد همچنين با اشاره به طرح تعريض خيابان وليعصر(عج)، اظهار داشت: اقدامات انجام شده در شهر مبتني بر بررسي و مطالعات كاملا علمي است و مجددا تكرار مي كنم كه هيچ درختي در محدوده اجراي طرح قطع نخواهد شد. شهردار تهران تاكيد كرد: به يقين اگر اين طرح به محيط زيست شهري آسيب برساند اولين مخالف خود «احمدي نژاد» خواهد بود.
وي در ادامه به مشكلات منطقه ۱۲ شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: منطقه ۱۲ هسته مركزي و اصلي تهران قديم است و بازيابي هويت تاريخي آن جزء سياستهاي مديريت شهري است كه در اين راستا اقدامات متعددي از جمله تملك و بازسازي برخي ساختمانهاي قديمي در حال انجام است.
شهردار تهران تاكيد كرد: ميدان امام خميني(ره) جزء ميادين تاريخي تهران است كه داراي معماري خاص بوده ولي در۵۰ سال اخير آسيبهاي فراواني ديده و مديريت شهري به دنبال احياي اين معماري است.
در اين راستا، گام اول انتقال ترمينال اتوبوسراني از مركز ميدان به خيابان قورخانه بود كه اين پايانه با همكاري شركتهاي برق، مخابرات و مترو افتتاح  شد.
وي افزود: گام دوم در اين زمينه احياي معماري تاريخي منطقه است كه طراحي هاي انجام شده كه در حال نهايي شدن است تا اين ميدان به سيماي گذشته خود بازگردد.
شهردار تهران در ادامه تاكيد كرد: يكي از اقدامات در حال انجام در منطقه ،۱۲ طرح ساماندهي بازار تهران است زيرا اين بازار اگر چه مركز تجاري است اما در بطن خود مراكز فرهنگي نيز دارد و ساختمان اصلي آن جزء ميراث فرهنگي است.
به گفته وي از سال گذشته كميته اي از مسؤولان شهرداري، متخصصان و مشاوران مجرب مأمور شدند تا طرحي تهيه كنند و در اين راستا تعامل خوبي با بازاريان و نهادها و سازمانهاي مختلف داشته ايم. شهردار تهران يكي از مشكلات منطقه ۱۲ را مسايل ترافيكي آن دانست و افزود: يكي از گره هاي اصلي ترافيكي منطقه تقاطع شهيد مصطفي خميني و ۱۵ خرداد بود كه پس از انجام مطالعات ترافيكي، پل روگذر براي اين منطقه طراحي شده كه بزودي عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.
احمدي نژاد در ادامه از ايجاد چند پاركينگ اختصاصي براي موتورسواران در منطقه ۱۲ خبر داد و گفت: ترافيك چهار راه ابوسعيد جزء بخشهاي سنگين ترافيكي منطقه است و با طرح مديريتي كه هم اكنون در حال مطالعه است، مشكل ترافيك اين منطقه حل مي شود. شهردار تهران در پايان خاطرنشان كرد: طرح ساماندهي خيابان اميركبير كه از سالهاي قبل مطرح و به دلايلي متوقف مانده بود، اجراي جديد آن از سال جاري آغاز و تملك بخش شرقي آن به انجام رسيده و به زودي تخريب املاك و ايجاد مستحدثات آغاز خواهد شد.

مشكلات سهم دولت در مديريت شهري
ايرنا: «كامبيز نوروزي» حقوقدان  و پژوهشگر مسائل  حقوقي  گفت : نظم  قانوني  در حوزه  مديريت  شهري  ايران  به واسطه  مشخص  نبودن  سهم  دولت  در اين  عرصه  تقريباً از كار افتاده  است .
وي  افزود: اكنون  تعارض  نظام  قدرت  با الگوي  مديريت  شهري  و به  هم  خوردن  نظم  حقوقي  در حوزه  شهري  باعث  شده كه در اين  حوزه  در وضع  نابساماني  به  سر بريم . به گفته  اين  حقوقدان ، حل  مسائل  به  تغيير قانون  برنمي گردد، بلكه  شكل گيري  سازمانهاي  اداري  و تغيير نگرش  شهروندان  در اين  امر مهم  است  و تغيير قانون  زماني  لازم  است  كه  سازمانهاي  مذكور شكل  گيرند و اذهان  مردم  تغيير كند.

مجتمع هاي خصوصي و عمومي بر روي گسل زلزله
شماري از مناطق مسكوني و محله هاي تهران
بر روي گسل هاي زلزله بنا شده اند
009111.jpg
گروه شهري: در حاشيه چهارمين مانور مديريت بحران كه در جاده لشگرك، حاشيه رودخانه دارآباد در منطقه يك برپا شده بود، دكتر محمد رضا بمانيان يكي از مهمترين بحرانهاي ناشي از زلزله را وجود گسل شمالي در اين منطقه دانست و گفت: در دهه گذشته ساختمانهاي بلندمرتبه بدون مطالعه و تعريف و اندازه گيري حد دقيق گسل در منطقه احداث بنا شده است كه بايد تمهيدات لازم در خصوص جلوگيري از اينگونه موارد به عمل آيد.وي اظهار داشت: مهمترين گسل فعال اين منطقه گسل نياوران با جهت شمال شرقي _ جنوب غربي است كه عمده ساختمانهاي احداث شده بر روي حريم درجه يك و دو گسل منطقه، مجتمع هاي خصوصي و عمومي هستند كه جهت مقابله با بحران زلزله و كاهش خسارات با آنها مكاتبه شده است و در برخي موارد كه احداث عمليات ابنيه نشده و در كل محدوده ممنوع قرار دارند با مكاتبات به عمل آمده از ساخت و ساز جلوگيري و ممانعت شده است.

نشست  بررسي  نقش  مشاركتهاي  مردمي در رفع  آسيب هاي  اجتماعي
واحد مركزي خبر: نشست  بررسي  نقش  مشاركتهاي  مردمي در رفع  آسيب هاي  اجتماعي  با عنوان گلهاي  باغ  شوكران  با حضور شماري  از مسئولان  در كيانشهر واقع  در منطقه  ۱۵ شهرداري  تهران  برگزار شد.
به  گزارش  خبرنگار دفتر خبري  منطقه  جنوب  شرق  تهران  در اين  نشست  كه  با حضور مسئولاني  از شهرداري  ، سازمان  ملي  جوانان  ، اداره  بهزيستي  ، آموزش  و پرورش  و نيروي  انتظامي  برگزار شد، مشايي  نماينده  سازمان  ملي جوانان  در استان  تهران  با اشاره  به  نقش  جوانان  در جامعه  در عين  حال آسيب  پذيري  آنان  گفت  :  غرب  اكنون  همه  توجه  خود را براي  سلب  انرژي جواني  كه  سرمايه  عظيم  جوانان  ايراني  است  معطوف  كرده  و با  شيوه  هاي  مختلفي  از جمله  از طريق  اينترنت  قصد گمراهي  جوانان  كشورمان  را دارد. سپس  سيد اسدالله  علمداري  معاون  اجتماعي  فرهنگي  شهرداري  منطقه  ۱۵تهران  درباره  نقش  شهرداري  براي  افزايش  مشاركت  مردمي سخناني  بيان  كرد و به  پرسش  شركت  كنندگان  در نشست  پاسخ  گفت.
  ديگر سخنرانان  اين  مراسم  بر لزوم  پيشگيري  از بزهكاري  و نقش  خانواده ، مدرسه ، مددكاران  اجتماعي  و ساير نهادهاي  آموزشي  در اين  خصوص  تأكيد كردند و آموزش  خانواده  ها، ترويج  فرهنگ  مشاوره  و رفتارهاي  گرم  و صميمانه  را از جمله  راهكارها براي  جلوگيري  از بزهكاري  در ميان  جوانان  اعلام  كردند.
در حاشيه  اين  نشست،  نمايشگاه  عكسي  با عنوان  «آخر كوچه  اعتياد» برپا بود.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
شهرداري ها پرچم دار خدمت رساني به مردم هستند
در سي و دومين نشست كلان شهرهاي كشور كه با حضور شهرداران، معاونان و كارشناسان شهرداري هاي اصفهان، اهواز، تبريز، تهران،  شيراز، قم، كرج و مشهد در دانشگاه مفيد قم بر پا شده بود مهمترين مسائل مربوط به اين شهرها بررسي شد. در اين نشست معاون خدمات شهري شهرداري تهران شهرداري ها را پرچم دار خدمت رساني به مردم دانست و گفت هيچ دستگاهي به اندازه شهرداري داراي حجم متنوعي از وظايف و خدمت رساني به مردم نيست. محمدي زاده افزود: بعد از دومين انتخابات شوراهاي شهر روحيه خدمت رساني به مردم تقويت شده و انگيزه كار و توجه به مردم به دور از مسايل سياسي افزايش يافته است.
شهردار قم هم در اين نشست، زائر پذيري و مهاجرت بي رويه به قم را دو مسئله اساسي شهر قم دانست و گفت: نگاه دولت به شهرداري ها بايد پدرانه و حاكميتي باشد تا بتوان چالش هاي توسعه شهري را به حداقل رساند. وكيلي مردم محوري و شهروند باوري در شهرداري ها را مهم خواند و بر توجه بيشتر به امور مردم و خدمت رساني تاكيد كرد.
ميرمحمدي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي هم در اين نشست بر لزوم توجه و بازنگري در قوانين و مقررات شهري تأكيد كرد و گفت : نبود مديريت واحد شهري و كاهش سرانه درآمدهاي شهرداري ها دو عامل مهم و اساسي در كلان شهرهاست كه باعث كاهش خدمات و افزايش توقعات مردم مي شود. وي بر هويت بخشي معماري اسلامي، ايمني بناها و استحكام ساخت و ساز تأكيد كرد.

نگاه
009123.jpg
فريد مرتضوي
وزارت خارجه انگليس : دراز مدت كردن مذاكرات با ايران
از برنامه هاي ماست

خروج ۱۰۰۰ اتوبوس فرسوده
009114.jpg
آسمان آبي ايران- ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومي تهران خارج شد.
دكتر حميد بهبهاني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: «از زمان آغاز به كار شوراي شهر و شهردار جديد تاكنون ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از رده خارج شده و در حال حاضر نيز ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر تهران در حال تردد هستند.»وي تنها راه خروج از بحران ترافيك و آلودگي هوا در تهران را توسعه حمل و نقل عمومي عنوان كرد و افزود: «راه حل اين است كه به سمت حمل و نقل عمومي برويم و تمام سعي شهرداري اين است كه تعداد اتوبوس هاي ناوگان حمل و نقل عمومي تهران را افزايش دهد.»

بزرگترين پارك كشور
009120.jpg
واحد مركزي خبر: مدير عامل  سازمان  پارك  ها و فضاي  سبز تهران  گفت: پارك  آزادگان  كه  بزرگترين  پارك  فرا منطقه اي  كشور است  به  زودي  در زميني  به  مساحت ۱۱۲ هكتار در جنوب  شرقي  تهران  افتتاح  مي شود. وي  با بيان  اين كه  قبل  از پيروزي  انقلاب  اسلامي در تهران  ۴۸ پارك  وجود داشت  گفت: تا كنون  ۱۳۹۲ پارك  محله اي، منطقه اي  و فرامنطقه اي  در تهران  به بهره  برداري  رسيده  است . وي با بيان  اين كه  از سال  ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۲ اين  سازمان  ۱۲۵۳ پارك احداث  كرده  است ، گفت: در اين  مدت  جنگل  كاري  از ۳۲۰۰ هكتار به  ۴۱هزار هكتار افزايش  يافته  است . وي  گفت: با اجراي  برنامه  پنج ساله  شهرداري  تهران ،سرانه  فضا سبز به  ۹متر افزايش مي يابد.

زيبايي شهر تهران
009117.jpg
سفير سودان گفت: زيبايي، نظم، پاكيزگي و پيشرفت تهران به عنوان پايتخت يك كشور اسلامي نه تنها موجب عزت و افتخار تمام مسلمانان جهان است بلكه حتي كشورهاي غربي نيز مجبورند به اين پيشرفت اعتراف كنند.
وي در ديدار با شهردار تهران افزود: برخلاف ادعاي كشورهاي غربي كه اسلام مسلمانان را به جهالت دعوت مي كند در تهران شاهديم كه علم در كنار دين توانسته شهري زيبا و پيشرفته با بهره گيري از ارزش هاي اصيل اسلامي بسازد.سفير سودان در ادامه خواستار انتقال تجارب شهرداري تهران به پايتخت ديگر كشورهاي اسلامي شد و گفت: تهران به لحاظ پاكيزگي، نظم، نظافت، فضاي سبز، احداث بزرگراه ها و پل ها، خدمات بهداشتي، ساختمان سازي و شهرسازي پيشرفت هاي خوبي داشته است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |