شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۵ - Dec 18, 2004
مقام معظم رهبري: علم محور توسعه حقيقي كشور است
گفت و شنود نخبگان و رؤساي دانشگاهها
با مقام معظم رهبري
009138.jpg
ايسنا: جمع زيادي از استادان، پژوهشگران، متخصصان، نخبگان و روساي دانشگاه ها پنج شنبه شب به مدت سه ساعت با حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار و ديدگاه هاي خود را در مورد مسائل مختلف علمي، پژوهشي و دانشگاهي و ديگر مسائل بيان كردند.
در اين ديدار آقايان و خانم ها، دكتر يوسف ثبوتي رئيس مركز تحصيلات تكميلي در علوم پايه در دانشگاه زنجان - دكتر فضل الله موسوي معاون پژوهشي دانشگاه تربيت مدرس - دكتر زهرا محمدزاده رئيس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي اصفهان - دكتر علي اصغر زارعي عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين (ع) - دكتر محمدرضا سعيدي رئيس دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه - دكتر محمدعلي زلفي گل معاون پژوهشي دانشگاه بوعلي سيناي همدان - دكتر احمد فهيمي فر رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير - حجت الاسلام اعرافي رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - دكتر محمد غفراني استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي - دكتر حبيب مجيدي استاد فيزيك دانشگاه آزاد اسلامي - دكتر سيد محمد اعتمادي استاد دانشگاه صنعتي شريف - دكتر حسينعلي شهرياري استاد دانشگاه زاهدان - پدرام، فوق تخصص خون و سرطان و استاد دانشگاه اهواز - حجت الاسلام نقويان استاد دانشگاه - فاطمه رضازاده استاد دانشگاه الزهرا (س) و عادل نوروزي استاد دانشگاه آزاد اسلامي ايلام به بيان نظرات خود پرداختند.
استادان  دانشگاه ها در ديدار بر محورهاي زير تأكيد كردند:
- ضرورت تغيير سيستم آموزشي كشور و هماهنگ كردن آموزش
در مدارس و دانشگاه ها و پژوهش محورشدن سيستم آموزشي - توجه بيشتر برنامه ريزان و مسئولان به توانايي علمي دانشگاه ها و بهره برداري از اين توانايي - رعايت عدالت در اختصاص بودجه هاي پژوهشي به دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي و در نظر گرفتن توازن منطقه اي
- مشخص شدن استراتژي علمي و تحقيقاتي آينده كشور
- رسيدگي بيشتر به وضع معيشتي اساتيد و رعايت حرمت و شأن آنان در جامعه
- لزوم كوتاه نيامدن در قبال حق مسلم ملت ايران براي استفاده از دانش هسته اي
- حفظ استقلال علمي دانشگاههاي تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
- توجه بيش از پيش به وضعيت فرهنگي دانشگاهها و جلوگيري از تلاش جريانها و گروههاي سياسي براي بهره برداريهاي سياسي از دانشگاهها
- برنامه ريزي جهت حفظ كرامت نخبگان و ايجاد بستر لازم براي شناسايي و جذب صحيح آنان از طريق فراهم كردن زمينه فعاليت علمي و پژوهشي و حل مشكلات مادي آنان
- تأكيد بر نقش محوري حوزه و دانشگاه در پرورش نخبگان كشور و نقش وحدت نخبگان در پيشرفت كشور و ضرورت تقويت بيش از پيش وحدت حوزه و دانشگاه
- ايجاد سيستم توليد علم و فناوري مطابق با نيازهاي كشور
- لزوم توجه جدي تر به دغدغه هاي دانشجويان و ايجاد زمينه براي عرضه توانمنديهاي آنان
- ضرورت تبيين و انعكاس پيشرفتهاي چشمگير علمي كشور
- مشكلات طرح خودگرداني بيمارستانها و لزوم توجه جدي به وضعيت بيمارستانهاي دولتي
- ضرورت اصلاح شاخصها و نظام ارزيابي فعاليتهاي علمي و پژوهشي اساتيد و دانشگاهيان
009144.jpg
- و لزوم برنامه ريزي جهت توليد علم با هدف توليد فناوري و ثروت.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي فراوان از گفت وشنود صميمي با جمعي از اساتيد دانشگاهها و فرهيختگان، علم را محور توسعه حقيقي براي كشور دانستند و تصريح كردند: در حركت علمي در كشور مهمترين اولويت توليد علم و جرأت براي گشودن افقهاي جديد و شكستن مرزهاي علمي است.
ايشان، پيشرفت علمي را نيازمند مديريت، نظارت و تعيين راهبرد صحيح دانستند و با اشاره به استعدادها و امكانات فراوان مادي و معنوي در كشور افزودند: بايد در عرصه آموزش دانشگاهي و همچنين شناسايي، تربيت و بكارگيري نخبگان با در نظر گرفتن اهداف كوتاه مدت و بلندمدت، برنامه ريزي دقيقي انجام گيرد كه تشكيل بنياد نخبگان كه مقدمات آن آغاز شده مي تواند در اين خصوص تأثيرگذار باشد.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر لزوم توجه اساتيد و مجامع دانشگاهي براي عمل گرا و كارآمدتر شدن پژوهش و تحقيق در كشور خاطرنشان كردند: روح تعهد در قبال مسائل كشور از جمله مسائل اجتماعي در مجموعه دانشگاهي به طور محسوس مشاهده مي شود، اما بايد در قبال تقويت بيش از پيش اين روح تعهد، بررسي هاي علمي جدي صورت گيرد و گامهاي عملي برداشته شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سازگاري جهان بيني توحيدي با علم و تأكيد فراوان دين اسلام به فراگيري علم، اين مبنا را بر خلاف مبناي دنياي غرب كه به ناسازگاري علم و دين معتقد است، براي پيشرفت علمي جامعه بسيار مهم برشمردند و تأكيد كردند: انقلاب اسلامي به ملت ايران و جوانان اين كشور قدرت خودباوري داد و پيشرفتهاي علمي در ۲۵ سال گذشته مرهون اين خودباوري است.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود از جمله اهداف برگزاري جلسات هر ساله با اساتيد دانشگاهها و فرهيختگان كشور را تكريم اساتيد دانستند و افزودند: يكي ديگر از اهداف اين جلسات شنيدن نقطه نظرات برجستگان كشور در قبال مسائل مختلف و بسترسازي جهت نشر افكار و ديدگاههاي صحيح در جامعه است، ضمن آن كه مطالب مطرح شده در جلسات، پيگيري نيز مي شود.

دكتر ولايتي:
جدايي مراكز علمي اسلامي از مراكز علمي جديد نيازمند بازنگري است
ايسنا: ولايتي هشدار داد: جدايي حوزه و دانشگاه پايه ريز جدايي دين از سياست خواهد شد. علي اكبر ولايتي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام طي سخناني در همايش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه علوم اسلامي  رضوي مشهد، خاطرنشان كرد: امروزه علوم مادي و معنوي را از هم جدا مي كنند و علوم مادي را در دانشگاه و علوم معنوي را در حوزه تدريس مي كنند و اين فاصله گرفتن از سنت اسلامي است كه بخشي از آن به غفلت ما و بخشي به تدابير ديگران برمي گردد. وي اظهار داشت: بايد در جدايي مراكز علمي  اسلامي  سنتي از مراكز علمي جديد بازنگري شود و اين فكري است كه بنده مطرح كردم و روي اين مطلب كار خواهم كرد. وي يادآور شد: دارالفنون با انديشه اميركبير مطرح شد ولي در همان سال وي كشته شد و در سال بعد اين مدرسه با حضور استادان خارجي و تدريس علوم جديد افتتاح شد البته چيزي پشت آن مخفي بود كه كسي متوجه آن نشد ولي حال آن را به وضوح مي توان ديد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: بعد از دارالفنون، دانشگاه تهران و بقيه دانشگاهها تاسيس شدند ولي طوري طراحي شده بود كه وقتي محصلي وارد دانشگاه مي شد فكر مي كرد علم از دارالفنون مطرح شده و قبل از دارالفنون امت اسلامي  هيچ سابقه علمي  نداشته است و ما بيشتر يك مصرف كننده دانش بوديم تا يك توليدكننده. البته هنوز هم اين تلقي در جامعه وجود دارد و به اشتباه جا افتاده است.
ولايتي افزود: اگر به گذشته برگرديم مي بينيم پايه گذار بيشتر علوم مسلمانان بودند و استعمار براي تسلط بر جهان و مخصوصا جهان اسلام  بسيار تلاش كرده است و سعي مي كند مسلمانان را از گذشته خودشان دور كند و آدم هاي بي هويتي بوجود بيايند و حاصلش همين است كه در بيشتر كشورهاي اسلامي  مي بينيم. تقريبا حدود ۱۵۰ سال از تاسيس دارالفنون مي گذرد آيا واقعا در علم و دانش جايگاه قرن سوم و چهارم را داريم.

وزير كشور براي پاسخ به سئوالات نمايندگان در مجلس حضور مي يابد
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از حضور عبدالواحد موسوي لاري براي پاسخ به تعدادي از سئوالات نمايندگان در مجلس در روز سه شنبه هفته آتي خبر داد.كاظم جلالي در خصوص برنامه هاي هفته آتي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: همچنين بحث اصلاح قانون انتخابات كه روز يكشنبه گذشته با يك فوريت در مجلس تصويب شده، در دستور كار است تا پس از بررسي هر چه زودتر به صحن ارجاع شود. وي تشكيل جلسات در كميته هاي هسته اي، روابط خارجي، نظامي و دفاعي را براي بررسي آخرين تحولات از ديگر دستور جلسات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي برشمرد.

ايران به عنوان پنجمين كشور دنيا به فناوري توليد اسفنج زيركونيم دست يافت
ايسنا: با دستيابي متخصصان سازمان انرژي اتمي ايران به فناوري توليد زيركونيم اسفنجي با گريد هسته اي، امكان تأمين غلاف و نگهدارنده ميله هاي سوخت مورد نياز راكتورهاي اتمي در داخل كشور فراهم شد.
با بهره گيري از اين فناوري پيشرفته در كارخانه «توليد ورق، لوله و ميلگرد زيركونيم و آلياژهاي آن با گريد هسته اي (ZPP)» علاوه بر توليد اسفنج زيركونيم و لوله، تسمه و ميلگرد زيركولاي با گريد هسته اي، محصولات جانبي با ارزشي از جمله شمش منيزيم با خلوص ۹۹/۹۹ درصد و اكسيد  هافنيم نيز در داخل كشور توليد خواهد شد. يكي از كارشناسان اين كارخانه در حاشيه نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري اظهار داشت: اسفنج زيركونيم نمونه احيا شده فلز زيركونيم است كه به دليل ويژگي هاي مناسبي همچون استحكام كافي، مقاومت نسبت به خوردگي و ضريب انتقال حرارت مناسب در محيط راكتور و همچنين خواص برتر هسته اي از جمله برخورداري از سطح مقطع جذب نوتروني پايين به عنوان فلزي مناسب براي نگهداري سوخت در قلب راكتورها به كار مي رود.
از اين فلز و آلياژ آن به عنوان ورق، لوله و ميلگرد براي ساخت و تكميل بسته هاي سوخت و همچنين لوله هاي خنك كننده استفاده مي شود.
وي با اشاره به پيچيدگي ها و دشواريهاي فرايند توليد اسفنج زيركونيم كه ناشي از خواص ويژه اين فلز از جمله اكسيداسيون بسيار سريع آن است، خاطرنشان كرد: فناوري توليد اسفنج زيركونيم با گريد هسته اي تاكنون در انحصار چهار كشور بوده كه متخصصان مركز تحقيقات و توليد سوخت هسته اي اصفهان به عنوان پنجمين كشور به فناوري توليد اين محصول استراتژيك دست يافته اند.

رئيس سازمان انرژي هسته اي روسيه:
نيروگاه هاي جديد هسته اي در ايران ساخته مي شود
ايسنا: رييس سازمان انرژي اتمي روسيه اعلام كرد: واحد اول نيروگاه برق هسته اي بوشهر در پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي يا اوايل سال ۲۰۰۶ به بهره برداري مي رسد.به گزارش خبرگزاري نووستي، الكساندر روميانتسف، پس از پنجمين جلسه  كميسيون دائم بين دولتي ايران و روسيه در خصوص همكاري هاي تجاري و اقتصادي به خبرنگاران گفت: مسايل مربوط به شرايط فيزيكي راه اندازي نيروگاه برق هسته اي بوشهر در آيند ه  نزديك هماهنگ خواهد شد.
وي تاكيدكرد: طرف روسي از برنامه  انرژي ايران به ويژه در خصوص استفاده  صلح آميز از انرژي هسته اي حمايت مي كند.روميانتسف همچنين خبر داد: جنبه هاي فني و اقتصادي ساخت واحد دوم اين نيروگاه برق هسته اي اخيرا مورد ارزيابي قرار گرفته  است و سازمان هاي مسئول ايراني و روسي قرار است بهترين محل ساخت واحد دوم نيروگاه و همچنين نيروگاه هاي جديد برق هسته اي در خاك ايران را برگزينند.صفدر حسيني، وزير اقتصاد و دارايي ايران نيز در اين جلسه  مطبوعاتي خاطرنشان كرد كه روسيه و ايران همكاري موثرشان در بخش حمل و نقل را ارتقا مي دهند.وي بر علاقه  ايران براي خريد هواپيماهاي روسي تاكيد كرد و گفت: موافقتنامه هاي خريد هواپيما، توليد ماهواره  ارتباطاتي زهره و برخي پروژه هاي حمل و نقل به زودي ميان دو طرف امضا مي شود.

امام جمعه موقت تهران:
اگر ولخرجي نبود يك نفر خيابان خواب نداشتيم
ايسنا:احمد جنتي، امام جمعه موقت تهران در خطبه نماز جمعه ديروزبا تبريك به مناسبت فرارسيدن هفته وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: حوزه و دانشمندان بايد عنايت بيشتري به دانشگاه داشته باشند . جنتي با بيان اينكه دانشگاه ما آسيب پذير است، گفت: اما در عين حال، ما الان اميدهايي به دانشگاه داريم و چهره هايي ارزنده و برازنده از بچه هاي متدين و مؤمن و انقلابي در ميان آنها ديده مي شود كه مثلا همين كار انرژي هسته اي را كه مي بينيم عمدتا همين ها انجام دادند. وي با تأكيد بر لزوم كار جدي مسئولان در مورد وحدت حوزه و دانشگاه گفت: مسئوليت شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در اين راستا از همه بيشتر است. خطيب خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت: واقعا جاي تأسف است كه اين همه انسان پشت صحنه و پشت جبهه كار و خدمت كرده اند، حالا يك مرتبه نگاه مي كنيم، مي بينيم كه در جشنواره ها آبروي همه را مي برند. اين وضعيت اهواز كه واقعا آدم نمي داند چه بگويد و از چه كسي بايد شكايت كند.جنتي با بيان اينكه اين بار اول نيست كه اين اتفاق افتاده، گفت: مكرر در جشنواره ها از اين كارها شده است. هرچه هم هر كسي داد زد، گوش ندادند. وي همچنين به آنچه فساد مالي موجود مي ناميد اشاره كرد و با اظهار اميدواري نسبت به اينكه آمار ارائه شده درست نباشد، افزود: چقدر اموال عمومي و پول مردمي كه در خيابانها مي خوابند، خرج آن كارهاي ديگر مي شود. آنقدر از اين اسراف كاريها و ولخرجي ها هست كه فقط خدا مي داند چقدر است. اگر روزي حساب و كتابي در كار باشد اينها را به حساب مي كشند كه بفهمند چه پولهايي خرج مي شده كه اگر اينها را خرج نمي كردند، ما يك نفر كارتن خواب هم نداشتيم. وي با تشبيه اين وضعيت به بازشدن دريچه  سد، گفت: آن روزي كه دريچه  سد به نام آزادي باز مي شود و سيل بندها محكم نمي شود، سيل همه جا را مي برد، اگر بناست كه دريچه  سد را باز كنند بايد سيل بندها را محكم كنند.

وزير دفاع: نيروهاي مسلح اسكله غيرمجاز ندارند
ايسنا: وزير دفاع درباره مسائل اخير مطرح شده درباره قاچاق خودرو كه به دستگاههاي دولتي نسبت داده شده بود، طرح اين موضوع را بيشتر با اهداف تبليغاتي ارزيابي كرد. علي شمخاني با ذكر اين مطلب كه «ما از نظر قانوني اجازه واردات خودرو را براي تأمين نياز نيروهاي مسلح داريم» ، خاطرنشان كرد: «ما در سال به ميزان نياز و سقف اعتبارات بودجه اي اجازه واردات كالاهاي مورد نياز نيروهاي مسلح را داريم.» وي تأكيد كرد: «وزارت دفاع نمي خواهد وارد اين موضوعات شود و بطور كلي تبليغاتي كردن يك موضوع قبل از اين كه عمق آن روشن شود، اشتباه است.»
وزير دفاع فروخته شدن خودرو از سوي وزارت دفاع در بازار آزاد را رد كرد و افزود:اين خودروها اولا سواري نبوده و از نوع MB140 ميدل باس ۱۴ نفره بوده است و ثانيا براي استفاده نيروهاي مسلح خريداري شده است.

رئيس مجلس: نخبگان حق دارند در قانونگذاري دخالت كنند
رييس مجلس شوراي اسلامي از نخبگان خواست تا در امر قانونگذاري مجلس را همراهي كنند.
غلامعلي حداد عادل در مراسم افتتاح سايت شبكه  نخبگان كشور (مركز پژوهش هاي مجلس) گفت: در طول ۴ ، ۵ سالي كه بنده از دانشگاه به مجلس آمده ام مكررا پيش خود فكر مي كنم كه مجلس چگونه جايگاهي است و چه ماهيتي دارد؟
وي كه خود را با عنوان دانشجوي فلسفه مي خواند افزود: سعي مي كنم همواره ماهيت مجلس را دريابم هر چند كه هنوز به آن نرسيده ام. چرا كه مجلس جايگاهي بسيار پيچيده است و به هيچ جا شبيه نيست و خصوصيت دوگانه  عجيبي دارد.
حدادعادل با بيان اين كه «مجلس شوراي اسلامي از يك سو پنجره  محدودي رو به نخبگان و اهل فكر و از پنجره اي وسيع تر رو به عامه  مردم دارد» افزود: نماينده  مجلس هم با عامه  مردم و هم به اعتبار قانونگذاري محتاج دقيق ترين انديشه هاست.
نماينده  مجلس بين تامين رفاه و رضايت عامه  مردم و تفكر درباره  حساس ترين مسايل كشور در نوسان، ترديد و سرگرداني به سر مي برد.
وي ادامه داد: از آنجايي كه طبيعت اين دموكراسي و مردم سالاري اقتضا مي كند تا نماينده از مردم راي بگيرد لذا هيچ رايي با رايي  ديگر فرق ندارد؛ چه يك فرد روستايي راي بدهد و چه يك استاد دانشگاه. بنابراين لازمه  حضور در مجلس و اين كه نماينده در جايگاه قانونگذاري موفق شود كسب راي است.
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه «عامه  مردم نمايندگان را به اعتبار مشكلات خود مي شناسند» خاطرنشان كرد: نزديك به سه چهارم وقت نمايندگان صرف درد دل مردم مي شود. هر چند كه اين طبيعت كار مجلس است و كسي نمي تواند به اين زودي و آساني اين واقعيت را تغيير دهد اما آنچه در اين ميان ضعيف مي ماند بعد قانونگذاري است.
وي با اشاره به اين كه «قانونگذاري محور مجلس است اما اين محور انديشه  مردم از مجلس نيست» اظهار داشت: در حالي كه قانونگذاري اصلي مسلم در مجلس است و زماني كه صحبت از دموكراسي به ميان مي آيد به اين معناست كه جمعي حاضر شوند تا بهتر قانونگذاري كنند، بنابراين كاري كه مركز پژوهش ها نيز با راه اندازي سايت شبكه  نخبگان كشور انجام داده براي تقويت اين جنبه است تا اين بعد ضعيف نماند و قانونگذاري قوت بگيرد. بنابراين با مشاركت اهل فكر، نخبگان و دانشگاهيان قانونگذاري مي تواند بهتر انجام شود.
حداد عادل گفت: مجلس خانه  ملت است، شما نخبگان نيز ملت هستيد و حق داريد در كار قانونگذاري دخالت كنيد، در عين اين كه ما نيز آماده هستيم تا از كمك شما استفاده كنيم تا با همفكري، قوانين صحيح تر و مفيدتر وضع شود. در عين حال به جاي اين كه وقت نماينده  مجلس صرف مرهم  گذاشتن به زخم تك تك مردم شود صرف علاج دردها به صورت بنيادي باشد. اين مسير تحقق نخواهد يافت الا اين كه همه  اهل انديشه به كمك نمايندگان بيايند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |