يكشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۶
دخل و خرج
Front Page

فروشگاه هاي زنجيره اي، صرفه جويي در زمان
ماهي يك بار خريد
ماهي سنگسر در بسته هاي 800 گرمي بر چسب قيمت 2 هزار و 300 توماني دارد. ازنكته هاي جالب توجه اين مراكز خريد، اطمينان از سالم بودن و بسته بندي صحيح موادغذايي است 
025731.jpg
ايمان مهدي زاده
فروشگاه هاي شهروند، قدس و اتكا را شهروندان تهراني مي شناسند. اسامي اين فروشگاه ها براي شهروندان غريب و نامانوس نيست. شايد شما نيز بارها در اين فروشگاه ها حضور پيدا كرده باشيد. رضايت يا عدم رضايت شما از اين اماكن بيشتر به ذائقه تان بستگي دارد. چون روال كار فروشگاه هاي زنجيره اي تحت روند ويژه خودشان پيش مي رود.
فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند، قدس، اتكا و ديگر فروشگاه هايي كه وابسته به بنياد و ارگان هاي ديگر است، سهم مهمي در توزيع مواد مصرفي روزانه خانوارهاي تهراني دارد. خريد از اين مكان ها سود و ضرر ويژه خودش را دارد. از جنوبي ترين نقاط تهران تا شمالي ترين خطه شهر مي شود حضور فروشگاه هاي زنجيره اي را حس كرد و مي توان با مراجعه به آنها مايحتاج مصرفي خانه را تهيه كرد.
تنوع كالا
نخستين سودي كه با اين قبيل خريدها به حساب شما واريز مي شود زمان است. با توجه به ترافيك هاي سنگين  تهران و مشكل عبور و مرور در اغلب خيابان ها، خريد كردن از فروشگاه هاي زنجيره اي كاري پر سود است. اگر خريد ماهانه را به شكل ليست تهيه كرده باشيد، با وجود يخچال فريزر در خانه ها كه امروزه امري متداول شده، اغلب موارد خوراكي را مي شود در يك روز خريد انجام داد. كافيست يك پول قلمبه داخل جيب كنار ليست مواد مورد نياز گذاشته و پس از مشورت در مورد كالاهايي كه نياز داريد، به اين مراكز خريد مراجعه كنيد.
موادغذايي نظير: مرغ، گوشت، فرآورده هاي پروتئيني ، مواد لبني، حبوبات، برنج و ديگر خوراكي ها در اين فروشگاه ها يافت مي شود.
نرخ مواد غذايي فروشگاه شهروند ويژه خودش است. شايد نوع توزيع و بسته بندي در آن نقش دارد. فيله گوشت، مرغ و ماهي به شكل تميز شده در ظرف هاي يكبار مصرف محصور در سلفون به فروش مي  رسد. قيمت يك بسته 700 گرمي فيله مرغ حدود 3 هزار و 400 تومان است. بسته هاي 2 كيلويي ران مرغ نرخي نزديك به 6 هزار تومان دارد.
كله و پاچه هاي يك گوسفند كوچك تميز و پاك شده داخل بسته هاي سلفون دار با قيمتي حدود 3 هزار و 200 تومان به فروش مي  رسد. كنار اين مواد پروتئيني، از گوشت گوسفند و گوساله نمي  شود چشم پوشي كرد. گوشت گوسفندي به نام ماهيچه قيمتي در حدود 4 هزار و 500 تومان و ماهيچه گوساله با 500 تومان كاهش كنار هم چيده شده است. ماهي سنگسر در بسته هاي 800 گرمي بر چسب قيمت 2 هزار و 300 توماني دارد.
ازنكته هاي جالب توجه اين مراكز خريد، اطمينان از سالم بودن و بسته بندي صحيح موادغذايي است. پس از آن مواد شوينده و بهداشتي در قفسه هاي متعدد با نشان هاي گوناگون از شركت هاي توليدي مختلف جلوي چشم خودنمايي مي كند. در فروشگاه هاي زنجيره اي كالاهاي شركت هاي مختلف به چشم مي خورد و معمولا نياز خانوارها برآورده مي شود.
ظروف خانگي كه در مغازه هاي شهر به نام كادويي فروخته مي شود، در اغلب اين اماكن به چشم مي آيد. هر فروشگاه باتوجه به موقعيت جغرافيايي و اقتصادي مردم همان منطقه و متناسب با آن، كالاها را به معرض فروش مي گذارد.
كله و پاچه هاي يك گوسفند كوچك تميز و پاك شده داخل بسته هاي سلفون دار با قيمتي حدود 3 هزار و 200 تومان به فروش مي  رسد
برخي از اين فروشگاه ها باتوجه به موقعيت مكاني، كالاها را قيمت گذاري مي كنند. براي نمونه به فروشگاه اتكا در خيابان شهيد رجايي اشاره مي كنيم. اين فروشگاه بزرگ علاوه بر مايحتاج مصرفي روزانه به قيمت مناسب و ارزان، عمده كالاهاي ديگري نظير پوشاك، لوازم التحرير و منسوجات را نيز عرضه مي كند. معمولا پيش از رسيدن هر فصل اين فروشگاه تبديل به نمايشگاه مي شود.
براي مردم مناطق 16۱۹،۱۷، و 20 شهرداري تهران تردد به اين نمايشگاه آسان است و تنوع اجناس چنان زياد است كه اين دسته از شهروندان نيازي به طي خيابان هاي پر ترافيك تا نمايشگاه بين المللي ندارند.
تفاوت در قيمت
از سوي ديگر فروشگاه شهروند در ميدان آرژانتين براي مردم مناطق شمالي تر شهر، اين سهولت را فراهم مي آورد. خريداران اين فروشگاه به كيفيت و تعدد كالاهاي مورد نيازشان بيشتر مي انديشند، ولي كالاهاي اين فروشگاه در مقايسه با مناطق بورس هر كالا، از نرخ بيشتري برخوردار است.
تنوع زيادي در عرضه كالاهاي اين فروشگاه به چشم مي خورد، ولي تفاوت در قيمت هاي آن كاملا محسوس است. اگرچه در اين مركز خريد از مرغ و ماهي تا انواع پوشاك و حتي رختخواب عرضه مي شود. براي نمونه پتوهاي مسافرتي با قيمت 9 هزار و 600 تومان فروخته مي  شود. اين پتوهاي مسافرتي صرفا در تابستان كاربرد دارند ولي يك دست رختخواب يك نفره اعم از پتو، تشك و بالش از قيمتي درحدود 51 هزار تومان برخوردار است. ولي هر كدام از اين كالاها گران تراز مراكز خريد ديگر است. البته منظور از مركز خريد، مناطق بورس كالاست. براي نمونه يك سرويس غذاخوري پيركس كه در منطقه شوش با قيمت 47 تا 50 هزار تومان عرضه مي شود، در اين فروشگاه قيمتي حدود 55 هزار تومان دارد. نكته قابل توجه در اين تفاوت قيمت به ظرف زماني شما بستگي دارد. با يك بار مراجعه به شهروند مي توانيد علاوه بر ظروف پيركس، ديگر لوازم مورد نيازتان را خريداري كنيد. ولي اگر بخواهيد تمام اين كالاها را از بورس هاي ويژه شان خريداري كنيد، وقت زيادي از شما هزينه مي شود كه ممكن است به اين تفاوت قيمت نيرزد.
پوشاك و منسوجات نيز از كالاهاي قابل عرضه در فروشگاه هاي زنجيره اي به حساب مي  آيد. گرچه تعداد اين فروشگاه ها در سطح شهر زياد است ولي هنوز برخي از اين مراكز اين كالاها را براي عرضه آماده نكرده اند. براي نمونه فروشگاه شهروند آزادي كه در بخشي از پايانه آزادي طراحي و تعبيه شده است، فروشگاهي كوچك در اندازه فروشگاه تعاوني ادارات است. برخي مواقع شهروندان براي خريد به مراكزي مراجعه مي كنند كه كالاهاي مورد نيازشان در آن فروشگاه به چشم نمي آيد. خوب است قبل از عزيمت به اين مراكز با تماس تلفني از تعدد كالاها مطلع شويد.
فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه در اين زنجيره از اندازه حجمي و گوناگوني كالا برخوردار است. در فروشگاه هاي رفاه، علاوه بر اين قبيل مايحتاج، لوازم خانگي، لوازم آرايشي- بهداشتي و بسياري ديگر عرضه مي شود. بزرگترين فروشگاه اين زنجيره در خيابان جمهوري اسلامي، تقاطع وليعصر قرار دارد.براي رسيدن به فروشگاه هاي زنجيره اي، استفاده از پاركينگ براي مراجعه كنندگان ضروري به نظر مي  رسد. فروشگاه رفاه شعبه آزادي با داشتن پاركينگ اين مشكل مشتريانش را رفع كرده است.
فروش با كالابرگ 
گونه اي خريد از فروشگاه هاي زنجيره اي متداول است، تحت نام خريد با بن. اين بن ها معمولا از طريق ادارات و شركت ها به كارمندان اهدا مي شود و به عنوان كمك هزينه مي تواند نقشي موثر در خريد مايحتاج روزانه تان داشته باشد.
بن هاي هر فروشگاه متعلق به همان زنجيره است. سعي كنيد ليست خريدتان را طوري تنظيم كنيد تا هر كالابرگ كاملا هزينه شود. در فروشگاه هاي زنجيره اي خريد بن ممنوع است و شما در قبال تحويل آن، صرفا كالا دريافت خواهيد كرد. به همين خاطر هنگام مراجعه به اين مراكز خريد از اصرار به فروشندگان جهت خريد كالا برگتان امتناع ورزيد.

فروشگاه
قيمت لوازم التحرير
025719.jpg
025722.jpg
025725.jpg
025728.jpg

انرژي
پرداخت هزينه هاي اضافه بدون توجيه 
025737.jpg
به موارد زير توجه كنيد:
- قيمت آبگرمكن 125 دلار- مصرف سوخت ساليانه آبگرمكن گازي 30 دلار
- قيمت بخاري گازي 50 دلار- مصرف سوخت ساليانه بخاري گازي 30 دلار
موارد گفته شده از بررسي و مطالعه انواع بخاري و آبگرمكن گازي در ايران منتج شده است. مي بينيد كه در كمتر از دو سال، هزينه مصرف گاز يك بخاري در ايران به اندازه قيمت آن مي  شود. ولي براي آبگرمكن اين مقدار بيشتر از 4 سال طول خواهد كشيد. البته روي صحبت ما با بخاري ها است.در حال حاضر در كشورهاي صنعتي، بخاري ها در ساعت، 27/0 متر مكعب گاز مي سوزانند و در ايران اين ميزان مصرف به 1/1 متر مكعب مي رسد.اين موضوع به معناي آن است كه خانوارهاي ايراني نزديك به سه برابر ميزان قابل دسترس براي گرم كردن فضاي زندگي خود، هزينه مصرف مي كنند.از طرفي هم لازم است يادآوري كنيم كه سطح واقعي دستمزدها در ايران بسيار كم است و بسياري از نان آوران ايراني، نزديك به خط فقر زندگي مي  كنند و تنها در قالب تعاريف، سطح زندگي آنها بالاي خط فقر قرار مي  گيرد. در اين شرايط پرداخت هزينه هاي اضافي و بدون توجيه ، اشتباه بزرگي است.
پس اگر شرايط را به گونه اي عوض كنيم كه يك خانوار بتواند مقدار مشخصي انرژي - كه در اينجا بحثمان گاز است - مصرف كند يا با تدابيري اين مقدار را كاهش دهد، به معناي افزايش درآمد آن خانواده است.يكي از مسايلي كه شرايط را به نفع ما عوض مي  كند، خريد بخاري هاي داراي برچسب انرژي است كه در زير به نكاتي اشاره شده است:
برچسب انرژي 
توجه كنيد كه براي افزايش هر درجه دما در اتاق يا خانه، هزينه انرژي 15 درصد بيشتر مي شود و در اين ميان مقايسه بين برچسب انرژي بخاري ها، به شما نشان مي دهد كه كدام بخاري براي افزايش هر درجه دما در خانه، هزينه كمتري خواهد داشت.برچسب انرژي حاوي اطلاعاتي است كه مصرف كنندگان مي توانند با اتكا به آن، انتخاب مناسبي داشته باشند. شاخص مصرف انرژي براي هر وسيله متناسب با عملكرد آن تعريف مي شود و ملاك قرار مي گيرد. علايم و رنگ هاي موجود روي برچسب انرژي، رتبه يا رده وسيله مورد نظر را از نظر شاخص مصرف انرژي در بين توليدات مشابه، به اطلاع مصرف كننده مي رساند.
برچسب انرژي در بخاري ها
025761.jpg
به طور كلي اطلاعات مربوط به بازدهي انرژي وسايل خانگي كه روي برچسب انرژي آورده مي شوند، با هفت نوار رنگي - سبز تيره، سبز متوسط ، سبز كم رنگ، زرد ، نارنجي، قرمز كم رنگ و قرمز - مشخص شده و اين نوارها با حروف A تا G لاتين نامگذاري و طبقه بندي شده اند؛ .G, F, E, D, C, B, A هر چه شاخص تعيين شده براي دستگاه به حرف A يا سبز تيره نزديك تر باشد وسيله از كارايي بالاتري نسبت به رده پايين تر خود برخوردار است به عبارت ديگر اگر شاخص تعيين شده براي بخاري يا دستگاه مورد نظرتان حرف B يا سبز متوسط باشد، بخاري انتخاب شده تقريبا با كمترين مصرف انرژي كه هزينه كمتري نيز براي شما در پي دارد، بيشترين گرما را نسبت به مدل هاي ديگر با برچسبC ،D،E،F، Gتوليد مي كند.پس اگر در كل قصد خريد لوازم خانگي براي منزلتان داريد به برچسب انرژي نصب شده روي آن دقت كنيد. توجه داشته باشيد كه عموما اين بر چسب در پشت لوازم چسبانده مي شود.
جدول زير به طور تقريبي هزينه ساليانه مصرف گاز را براي بخاري هاي گازي با رده هاي مختلف مصرف انرژي در اقليم هاي مختلف آب و هوايي نشان مي دهد:

بازارپوشاك
بازار لباس هاي دست دوم كهنه
025734.jpg
همزمان باآغازفصل سردسال، بازار خريدوفروش كالا و پوشاك دست دوم موسوم به …لته … در شهر زاهدان بار ديگر رونق گرفت .
علاوه بر ده ها مغازه فروش لباس هاي مستعمل و دست دوم ، عده زيادي از فروشندگان در كنار معابر وخيابان هاي اين شهر، بساط خود را براي فروش اجناس مستعمل گسترده اند. پوشاك مردانه و زنانه براي تمام فصول سال، اسباب بازي، لوازم تزئيني، كيف و كفش ، وسايل ورزشي و كوهنوردي، لوازم خانگي، وسايل صوتي و تصويري، روتختي، انواع پرده و دوربين هاي عكاسي وفيلمبرداري دست دوم خارجي ازجمله كالاهايي است كه در اين مكان ها عرضه مي شوند.
چندنفر ازشهروندان گفتند : درآمد پايين خانواده ها باعث شده تا مردم سراغ خريد اجناس دست دوم خارجي بروند. …سهراب احمدي” گفت : مردم اين استان سالها است كه از پوشاك لته استفاده مي كنند. وي افزود : چند سال قبل، تنها البسه دست دوم در بازار عرضه مي شد، اما در دو، سه سال اخير اجناس ديگري نيز وارد بازار شده است . وي ادامه داد : بااينكه اجناس مذكور دست دوم هستند، اما از كيفيت مطلوبي برخوردارند. يك دانشجوي غيربومي در زاهدان گفت : دو سال است كه پوشاك زمستاني خود و خانواده ام را از مغازه هاي لته فروشي خريداري مي كنم . …مهسا علايي” افزود : پوشاك دست دوم با يك بار شستن واتوكشيدن تفاوتي با لباس هاي نو ندارد و كسي نمي تواند تشخيص دهد كه دست دوم است. اكثردانشجويان غيربومي، پوشاك خود را از اين مكان ها تهيه مي كنند و بسيار هم راضي هستند. …حامد شريفي”32 ساله اهل گيلان كه براي خريد كاپشن به پايانه سلمان زاده آمده بود، گفت : باتوجه به اينكه منزل خواهرم در زاهدان است سالي يكي ، دو نوبت به اين شهر مسافرت مي كنم . او، علت خريدش از بوتيك لته را كيفيت بالا و تنوع رنگ انواع كالاها به خصوص پوشاك ، كيف و كفش و قيمت مناسب آنها عنوان كرد. يك بانوي زاهداني نيز اظهار داشت : پوشاك ايراني با قيمت هاي بسيار گزاف و كيفيت پايين عرضه مي شود كه خريد آن از عهده اقشارمتوسط جامعه برنمي آيد. به گفته …معصومه نوري”، برخي ادعا مي كنند كه استفاده از اين نوع پوشاك، مشكلات پوستي براي مصرف كنندگان به وجود مي آورد، اما با شست و شوي صحيح و ضد عفوني كردن آنها، هيچگونه مشكلي براي مصرف كنندگان ايجاد نمي شود. وي افزود : نه تنها البسه لته داراي كيفيت مناسبي است، بلكه كالاهاي دست دوم ديگري مانند يخچال، گوشي تلفن و انواع وسايل صوتي و تصويري نيزمرغوب و نو هستند.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
بدطوري نگاه كرده است 
ساكن شهرستان سيرجان هستم. پسر بنده ورزشكاراست و قهرمان استان. بارها از سوي مسوولان شهر مورد تشويق قرار گرفته ولي چند روز پيش ماموران نيروي انتظامي در خيابان بي  دليل به ضرب و شتم او پرداختند. تنها دليل  آنان براي اثبات جرم اتكا به جمله بد طوري نگاه كرده است بود. از مامور مربوطه و برخورد ناصحيح نيروي انتظامي شهرستان سيرجان شكايت دارم. آنها عملكرد هاي خوب اخير نيروي انتظامي را زير سوال مي  برند. لطفا مسوولان رسيدگي كنند.
حسن پور از سيرجان 
موش هاي بزرگ و آرام 
خيابان جمهوري اسلامي مركز شهر است. موش هاي بزرگ اين خيابان خيلي آرام و بي  اضطراب از كنار خيابان و پياده رو رد مي  شوند. اين موش ها آنقدر با خيال آسوده در جوي و پياده رو تردد مي  كنند كه آدم شوكه مي  شود.
يك شهروند
كم آبي
منطقه 20 تهران، شهر ري، با مشكل كم آبي مواجه است. معمولا روزهاي جمعه فشار آب در اين خطه از شهر آنقدر كم مي  شود كه استحمام و لباسشويي مقدور نيست.
جليلي 
كارت هاي گران 
شركت مخابرات، شغلي در اين سال ها ايجاد كرده به نام فروش و اجاره كارت هاي تلفن. كارت هاي 800 توماني اين روزها به مبلغ 1200 تومان فروخته مي  شود. فروشندگان مي  گويند كارت ها را به قيمت 1030 تومان از شركت مخابرات خريده اند. ممنون از اشتغالزايي مخابرات و نرخ گذاري منصفانه!
شهروند سپاسگزار
انتقال تلفن 
مخابرات اجازه خريد و فروش تلفن را نمي  دهد. ساكن منطقه مهر آباد جنوبي هستيم و مخابرات ابوذر مسوول رسيدگي به وضعيت ارتباطي منطقه است. از 7ماه پيش تقاضاي انتقال خط كرده ايم كه تاكنون انجام نگرفته و هر بار بهانه اي آورده اند و اين انتقال صورت نگرفته است.
شيخي 

بازتاب
تكامل طرح ساماندهي ميدان امام خميني (ره )
معضلات ميدان حضرت امام خميني ره ريشه تاريخي دارد و هر از چند گاهي طرحي از سوي ناجا جهت پاكسازي آن انجام مي گرفت كه به لحاظ مقطعي بودن طرح ها و همچنين عدم نگرش به مولفه ريز زير ساخت ها و اقدامات تك سازماني به جاي اقدامات مبتني بر مشاركت جمعي، زحمات انجام گرفته بدون نتيجه مانده بود. تبعات انجام اقدامات غير موثر، آلودگي محيط بود و افراد مرتبط را با آن محيط جري تر مي ساخته و به آنان شهامت و شجاعت كاذبي را تزريق مي نمود كه تمامي دستگاه هاي مربوطه و شهروندان محترم را منفعل و مستاصل مي نمود و اين تفكر ايجاد مي شدكه حتما دست هاي پنهان مافيايي پشتوانه استمرار آلودگي است.
ليكن بعد از گذشت 25 سال ناجا در يك راهبرد نوين و به تبع آن سركلانتري هفتم و كلانتري 109 بهارستان و شهردار محترم منطقه 12 تهران مصمم گرديده اند كه با بهره گيري از تدابير و برنامه هاي ساليانه فرماندهي محترم ناجا مشاركت جمعي در جهت ساماندهي و رفع معضلات و استقرار نظم و امنيت صورت گيرد. همچنين با توجه به وضعيت ميدان حضرت امام ره و خيابان هاي مختومه به آن و شناسايي گره هاي آلوده و آسيب پذيري محيط و نيازهاي كسبه و شهروندان محترم با يك بسيج همه جانبه و به صدا در آوردن زنگ احساس مسووليت و بروز و ظهور آن در بين دستگاه هاي دولتي و نهادها، مردم، كسبه و اتحاديه هاي صنفي و ... با تشكيل جلسات منطقي با دستور العمل مشخص و انجام اقدامات اوليه و ثانويه قبل از اجراي طرح و فضا سازي و انسجام در بين كسبه، راه اندازي انتخابات شوراهاي اسلامي و تعيين هيات امناي كسبه و پاساژ هاي مستقر در ميدان حضرت امام ره، خيابان فردوسي و خيابان لاله زار با يك اقدام مشترك و جامع طرح ساماندهي انجام گرديده و هر روز در حال تعالي و تكامل است و چون اقدامات انجام شده با پاسداري از ارزش ها و باورها و حريم اخلاقي كسبه و شهروندان محترم تناسب و سنخيت داشته است، با روح و جان آنان گره خورده و تلفيق گرديده است.
عكس العمل كسبه حاكي از احساس مسووليت آنان است كه به هيچ قيمتي حاضر نيستند طرح مردمي ساماندهي ميدان حضرت امام ره دچار آسيب و تعرض گردد.
مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ 

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   زيبـاشـهر  |
|  طهرانشهر  |   محيط زيست  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |