پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۹۰
نگاهي به بازار داغ توليد و فروش چاي
يك استكان چاي داغ 
چاي اصيل وطبيعي، چايي است كه بعد ازگذشت زمان سياه نشود و تغييررنگ ندهد
026136.jpg
مرضيه خاكي فيروز
يك استكان چاي داغ، اولين و اصلي ترين چيزي است كه در محافل رسمي و غير رسمي ما ايراني ها هميشه پيدا مي شود؛ نوشيدني كه جايگاه ويژه اي در تغذيه، فرهنگ و اقتصاد خانواده ها دارد.
صنعت توليد چاي در دنيا محدود به چند كشور خاص است كه از ميان آنها كشورهاي هندوستان و سريلانكا از سابقه و قدمت بيشتري در اين صنعت برخوردار هستند. البته كشورهاي ديگري نيز مانند كنيا در چند ساله اخير پيشرفت هاي قابل توجهي در اين صنعت داشته اند و صادركننده اين ماده خشك هستند، ولي در مقايسه درصد كمي از بازارهاي جهاني را در اختيار دارند. در كشور ما نيز چايي كه در بازار به وفور يافت مي شود و سابقه آن شناخته شده است، همان محصول كشورهاي هند و سريلانكا است.
اندازه دانه چاي 
ملاك اصلي تقسيم بندي چاي اندازه آن است. چاي به طور كلي به 2 نوع ريز و درشت تفكيك مي شود. نوع ريز يا باروتي كه رنگش بيشتر است و زود دم مي كشد و به خاطر خاصيت ريز بودنش، از قوري بيرون مي ريزد و نوع درشت يا شكسته و خيلي درشت يا قلمي كه عطرش بيشتر است، دير دم مي كشد و تفاله آن در قوري مي ماند.
شفافيت رنگ 
همان طور كه مي دانيم چاي اصيل و طبيعي، چايي است كه بعد ازگذشت زمان سياه نشود و تغيير رنگ ندهد. البته كساني كه با چاي سر و كار دارند، بنا به عادت خود، روش هايي را براي شناسايي چاي مطلوبشان به كار مي برند، ولي ازمشخصات يك چاي خوب علاوه بر شفافيت رنگ آن، مي توان به دبش بودن و عطر چاي نيز اشاره كرد كه موارد فوق جزو تفاوت هاي عمده چاي نيز به حساب مي آيد. به عنوان مثال اگر چاي هند از طعم و رنگ و عطر و دبشيت گيرايي خوبي برخوردار باشد، اين ويژگي بيشتر در چاي چين دوم هند وجود دارد كه در فاصله بين اواخر خرداد تا اوايل تير به دست مي آيد.
جعل مارك 
وقتي كه يك چاي مشهور مي شود و مورد استقبال مردم قرار مي گيرد، همواره احتمال اين وجود دارد كه افراد سودجو اقدام به شبيه سازي يا حتي در بعضي مواقع جعل چاي كرده و به نام همان شركت و كمپاني اصلي چاي را به مردم عرضه كنند. در اين مواقع امكان تشخيص تقلبي بودن كالا توسط مصرف كننده بسيار بعيد و مشكل است.
عيوضي درياني، رئيس هيات مديره اتحاديه بازرگانان و توزيع كنندگان چاي به مصرف كنندگان توصيه مي كند در هنگام خريد چاي علاوه بر اينكه دقت هاي لازمه را نسبت به بسته بندي و آرم داشته باشند، كيفيت چاي موردنظرشان را كه قبلا مورد استفاده قرار داده اند با چاي فعلي مقايسه كنند و اگر مشاهده كردند كه تغييراتي حاصل شده و اين تغييرات در حد فاحشي است، با مركز اصلي آن شركت كه آدرس و مشخصات آن روي بسته بندي موجود است، تماس بگيرند و آن را اطلاع دهند.
امروز با وجود اينكه يك قرن ازتولد فرزند كاشف السلطنه  پدر صنعت چاي درايران مي گذرد، اما هنوز اين صنعت دچار چالش هاي فراواني است 
قيمت گذاري دولتي 
امروز با وجود اينكه يك قرن از تولد فرزند كاشف السلطنه ، پدر صنعت چاي در ايران مي گذرد، اما هنوز اين صنعت دچار چالش هاي فراواني است. متاسفانه شرايط كشاورزي و ساخت و فناوري بسته بندي اين صنعت كه مربوط به زمان هاي بسيار گذشته است و همچنين سياست هاي نادرست سازمان چاي در توليد چاي خشك و خريد برگ سبز از كشاورزان، به ويژه در سال هاي بعد از انقلاب به گونه اي بود كه چاي مرغوب و نامرغوب به يك روش و يك قيمت خريده و خشك مي شد و در نتيجه به تدريج انگيزه براي توليد چاي مرغوب از ميان رفت و كيفيت قرباني كميت شد و چاي ايراني كه ذاتا يكي از چاي هاي مرغوب دنيا است، خواستاران و طرفداران خودش را از دست داد.
شايد تنها دستاورد ممنوعيت 5/3 ساله واردات چاي خارجه اشباع شدن بازارهاي داخلي از چاي بسته بندي شده خارجي كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شد، بود. در زمان ممنوعيت كامل واردات، باندهاي قاچاق نه تنها تاريخ توليد را بر بسته هاي چاي قاچاق حك مي كردند، بلكه حتي كالاي خود را در رسانه ها و بيلبوردهاي سطح شهر هم تبليغ مي كردند و حتي در اكثر فروشگاه هاي زنجيره اي دولتي انواع و اقسام چاي بسته بندي شده خارجي را به فراواني مي شد، پيدا كرد.
يكي از كارشناسان صنعت چاي معتقد است: از بزرگترين حمايت هايي كه در چند سال اخير از مصرف كنندگان صورت گرفته، آزادي واردات قانونمند چاي بوده است. شايد در نگاه اول فوايد و اثرات اين اقدام به نفع بازرگانان و توزيع كنندگان چاي باشد، ولي در نگاهي عميق تر اين اقدام منجر به رعايت مسايل بهداشتي و كيفي شده كه به نفع مصرف كنندگان است.
با اين وجود مردم بايد حتي المقدور از مصرف چاي هاي وارداتي بسته بندي كه به شكل غير مجاز وارد كشور مي شود و با ظاهر و بسته بندي زيبايي به مصرف كنندگان عرضه مي شود، چون بدون هيچ گونه نظارت هاي بهداشتي وارد كشور مي شوند، خودداري كنند.
مضرات اسانس 
در حال حاضر چاي هاي بسته بندي خارجي كه در بازار با اسانس به مصرف مي رسد چون به شكل غير مجاز مي آيد، هيچ گونه كنترل بهداشتي روي آن نمي شود.
تمام مطالبي كه در بالا گفته شد راجع به چاي سياه بود. چاي سبز نيز از انواع ديگر چاي است كه علاوه بر اينكه به عنوان يك نوشيدني استفاده مي شود، مصرف دارويي نيز دارد، ولي در كشور ما مصرف بسيار كمي دارد. چاي سبز معمولا در كشورهاي چين و آسياي ميانه و در كشور ما در منطقه تركمن صحرا استفاده مي شود.

ايران صاحب ديوار دو جداره شد
026142.jpg
سازه هاي سبك و مقاوم با هدف تغيير روش هاي سنتي و جلوگيري از خسارت هاي مالي و جاني در هنگام وقوع حوادث غيرمترقبه در داخل كشور براي اولين بار توليد شد.
امير علي كريميان، از توليدكنندگان اين سازه با بيان اين مطلب افزود: بروز حوادث غيرمترقبه در داخل كشور وپيامدهاي جبران ناپذير آن در سال هاي اخير باعث شد تا با بهره گيري از نيروهاي متخصص داخلي و انتقال فن آوري و تكنولوژي از انگلستان در اين زمينه، توليد سازه هاي سبك، مقاوم، سريع و ارزان قيمت جهت بهره گيري در ساخت ديوار هاي دو جداره با توانايي بالا در كشور آغاز شود.
عضو هيات مديره شركت تكساكو افزود: اين سازه ها از مزايايي همچون سرعت بالا در اجرا و كاهش هزينه هاي ساخت و حذف چندين مرحله كار و مصالحي مانند تيرچه، بلوك، گچكاري و كاشيكاري در ساختمان برخوردار است.
كريميان ويژگي اين سازه ها را پايين بودن هزينه هاي نصب انواع پوشش، اضافه شدن فضاي مفيد، كاهش ضايعات ساختماني و مقاوم در برابر زلزله اعلام كرد.
وي همچنين گفت: اين توليدات در مقابل، فشار، زنگ زدگي، صدا، رطوبت، آب و توفان مقاوم است.

مشاغل زيان آور در اراك
026148.jpg
حدود 9 هزار نفر در استان مركزي مشمول بازنشستگي مشاغل سخت و زيا ن آور شدند. مديركل كار و امور اجتماعي استان مركزي ادعا كرد: 8 هزار و 937 نفر در اين استان مشمول مزاياي بازنشستگي مشاغل سخت و زيان آور شدند.
محمدرضا بهرامي گفت: امسال از 13 هزار و 306 تقاضاي فردي و شغلي در اين خصوص، 3 هزار و 750 مورد رد شد و 202 مورد نيز قابل طرح نبوده است.
وي با بيان اينكه پرونده 717 متقاضي نيز در دست بررسي است، افزود: با استفاده از اين قانون، كارگران مشاغل سخت و زيان آور مي توانند با 20 سال سابقه كار با مزاياي خدمت 30 ساله، بازنشسته شوند.
بهرامي گفت: بر اساس ماده 10 قانون سازمان نوسازي صنايع نيز كارگراني كه محل خدمت آنان با موافقت اصولي سازمان صنايع و معادن باشد، مي توانند با سنوات خدمت 25 ساله بدون احتساب شرط سني با 30 روز حقوق بازنشسته شوند.
وي با بيان اينكه تاكنون اين قانون در استان مركزي حدود 2 هزار متقاضي داشته، گفت: حق 5 سال سنوات باقي مانده كارگران مشمول اين قانون بايد از سوي كارفرما و دولت به سازمان تامين اجتماعي پرداخت شود.
وي افزود: تاكنون هيچ حكمي در رسيدگي به متقاضيان اين قانون در استان مركزي صادر نشده است.
استان مركزي با 38 قطب، ناحيه روستايي، شهرك صنعتي و بيش از 2 هزار و 200 صنعت مادر و زيردستي، چهارمين قطب صنعتي كشور محسوب مي شود و مردم آن به دليل عدم بهره مند شدن از مزاياي حضور كارخانه ها در آن، نگاه بدبينانه اي به صنعت دارند تا جايي كه نه تنها از احداث كارخانه هاي جديد در شهرهايي همچون اراك استقبال نمي شود، بلكه واكنش هاي منفي مردمي را هم در پي دارد.

بازار سياه كليه
026139.jpg
تعيين يك ميليون تومان جايزه از سوي دولت براي اهداكنندگان كليه نه تنها موجب افزايش اين اقدام شايسته نشده، بلكه قيمت كليه را گرانتر كرده است.
مدير انجمن خيره بيماران كليوي همدان در اين باره گفت: از سال گذشته تاكنون 5 مرگ مغزي در اين استان داشته ايم كه پيوند اعضاي بدن آنها با موفقيت انجام شده و كارت اهداي عضو دريافت كرده اند كه اكثر آنها از قشر تحصيلكردگان و جوانان هستند.
ميرزايي با بيان اينكه تنها راه درماني قطعي يك بيمار دياليزي پيوند كليه است، گفت: سالانه چند صد نفر بر اثر حوادث مختلف دچار مرگ مغزي مي  شوند و اين افراد مي  توانند با اهداي عضو، 7 نفر از انسان هايي را كه محكوم به مرگ هستند حياتي دوباره بخشند.
مدير انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي همدان ادامه داد: نزديك به 550 بيمار كليوي در استان وجود دارد كه متاسفانه به علت مشكلات شديد اقتصادي و فرهنگي كه تقريبا به بيماران حاكم است آنها را با نگراني سردرگمي مواجه كرده است.
وي همچنين گفت: جايزه 1 ميليون توماني دولت براي اهداكنندگان كليه موجب گران شدن آن شده است.

فروشگاه
قيمت تلويزيون
026130.jpg
026133.jpg
026145.jpg

بازتاب
نصب سرعت گير
احتراما در پاسخ به مطلب درج شده در صفحه 21 مورخه 2/7/83 با عنوان نصب سرعت گير خواهشمند است توضيحات زير را عينا جهت تنوير افكار عمومي چاپ فرماييد:
تقاضاي اهالي محترم خيابان قيطريه در محدوده ضلع غربي پارك قيطريه به وسيله كارشناسان منطقه 1 راهنمايي و رانندگي مورد بررسي قرار گرفت و با تاييد ضرورت نصب سرعت گير، مراتب به سازمان ترافيك شهرداري تهران اعلام گرديد.
تنبيه بدني در مدرسه 
در ارتباط با مطلب تنبيه بدني در مدرسه منتظري منطقه 11، بايد اشاره كرد كه چه در گذشته و چه در حال به هيچ وجه ما اجازه تنبيه بدني، حتي جزئي نداريم و كساني كه مدعي هستند فرزندشان مورد تنبيه قرار گرفته است مي  توانند به مراكز قضايي شكايت برده و تقاضاي رسيدگي كنند و خوشايند نيست كه وجهه و چهره قشر فرهنگيان را با ادعاهاي كذب خدشه دار كرد.
معاونت مدرسه راهنمايي شهيد منتظري منطقه 11

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
ادعاي مدير عامل گاز
گاز منزل ماو هم محله اي ها 48 ساعت قطع بود. 22 بار با اداره گاز تماس گرفتيم، از ما آدرس و شماره تلفن گرفته ولي نيامدند. آقاي مدير شركت مي  گويند همكاران ما 24 ساعته در خدمت مردم هستند. آقاي مدير عامل كه به تلفن 194 افتخار مي  كنند خوب است كمي هم واقعيت را ببينند.
بيات- خيابان گرگان، سلمان فارسي 
تلفن 137
مي  خواستم از شهردار تهران كه با شماره 137 به مشكلات مردم در مناطق رسيدگي مي  كند تشكر كنم. اميدوارم كه شماره هاي مشابه در ساير اداره ها هم به صورت جدي فعاليت كنند.
سيدمهدي موسوي 
پزشكان جوان 
يكي از پزشكان فارغ التحصيل هستم. بيمه تامين اجتماعي هنوز با گذشت يك سال با ما قرارداد نمي  بندد. آيا اين بودمعناي حمايت از جوانان كه دولت مي  گويد؟
دكتر محمدي 
حقوق بازنشستگان 
من و تعدادي از همكاران ارتشي بيش از يك سال است بازنشسته شده ايم، ولي هنوز حقوق بازنشستگي دريافت نكرده ايم. دولت گفته درسال 82 بايد اقدام شود تا حق و حقوق بازنشستگان تا آخر سال پرداخت شود. ولي اكنون هر يك از بازنشستگان حدود 5 ميليون طلب دارند. اين پول اكنون كجاست و سود آن به جيب چه كسي مي  رود؟ به ما كه مي   گويند هنوز بودجه آن داده نشده است.
جمعي از بازنشستگان 82 و 83
توهين به جانباز
من جانبازي هستم كه تقاضا دارم از شهرداري ها بخواهند به جانبازها توهين نكنند. در شهرداري منطقه 17، رئيس شهرسازي الفاظ ركيكي به من گفتند كه از بيان آن معذورم. اين در حالي است كه شهردار اين منطقه فرد خوب و خوش اخلاقي است.
موسوي 
زير خط فقر
بازنشستگان بويژه بازنشستگان آموزش و پرورش زير خط فقر زندگي مي  كنند. اين قشر جامعه از زندگي حداقلي محروم هستند. حقوق آنها بايد با شاغلان هماهنگ شده و 10 روز پاداش عقب افتاده آنها پرداخت شود.
هدايت الله نيكپور
خط مترو- كيانمهر
در مورد اتوبوس هاي خط كيانمهر به مترو در كرج كه به بخش خصوصي واگذار شده، بايد گفت تعداد آنها كم است و آخر وقت تا 70 نفر هم سرپايي سوار مي  كنند.
يك شهروند كرجي 
مشكل خانم ها در اتوبوس 
صبح هاي زود و بعدازظهرها در داخل اتوبوس ها آقايان رعايت نمي كنند و وارد محدوده خانم ها مي شوند و اين مشكل هر روز دامنه دارتر مي شود و براي خانم ها مشكل آفرين است. مثلا مسير حصارك به مترو كرج و مترو به قلعه حسن خان و در تهران از انقلاب يا توحيد به تجريش.
آقاي حسني 
مسير با نوشته همخواني ندارد
چرا اتوبوس  هاي شركت واحد مسير رسالت به ونك، مسيرشان با نوشته روي آن همخواني ندارد. تاكنون چندين بار اشتباهي سوار شده ام و به جاي ديگري رفته ام.
حقوق فراموش شده 
من مي خواستم از مسوولان تشكر كنم به خاطر زحماتشان كه در همه موارد توانسته اند مسير صعودي به مسايل بدهند و تنها چيزي كه فراموش كرده اند، حقوق حقوق بگيران است.
خاكبرداري پياده رو
در بلوك 1966، بلوار صبا، خيابان شريعتي، بعد از پل رومي، پياد ه رو را گود و خاكبرداري كرده تا بتوانند خودرو خود را به داخل پاركينگ ببرند. هم سطح پياده رو را از بين برده اند و هم امكان خطر براي عابران پياده به وجود آمده است. به شهرداري شكايت كرده ايم، پيگيري نمي كنند.
سهم من از سرمايه هاي ملي؟
من چرا از اين سرمايه بسيار زياد مملكت حقي نبايد داشته باشم كه اكنون بتوانم براي جهيزيه دخترم يخچالي بخرم؟!
مشكل پرداخت هزينه هاي درمان 
بازنشسته اي با 20 سال پرداختي به بيمه خدمات درماني هستم. چند روز پيش همسرم مريض شد و نياز به عمل جراحي پيدا كرد. بعد از عمل با بردن مدارك براي دريافت وجه هزينه هاي صورت گرفته، گفتند چون بيمار اورژانسي نبوده، امكان پرداخت وجود ندارد. آيا مريض بايد در حال مرگ باشد كه پول پرداخت كنند؟
مشكل خيابان شهيد لواساني 
يكطرفه شدن خيابان شهيد لواساني بين آريا و شهيد آقايي باعث شده كه كاميون ها شب ها اين مسير را با دنده سنگين حركت كنند، چون يكطرفه بودن خيابان رو به بالاست.
كسي كه طرح يكطرفه شدن اين مسير را ريخته است، آيا به فكر آسايش شبانه مردم نبوده است؟
مشكل آسفالت 
چرا بعد از 10 سال هنوز بايد كوچه 7 متري گل ها در شهرك امام حسن شهر گلستان در جاده ساوه بدون جدول و آسفالت بماند؟ چرا بعضي از مسوولان منطقه به دروغ مدعي همدردي با مردم هستند؟
مشكل پل عابر پياده 
اتوبان حقاني اول خيابان نفت روبه روي ساختمان اطلاعات، پايه هاي پل عابر را ايجاد كرده اند، ولي هنوز اقدامي نشده است و مردم مجبورند از كنار اتوبان مسير را براي رسيدن به ايستگاه مترو طي كنند.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |