يكشنبه ۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۳ - Dec 26, 2004
امام حسن مجتبي (ع): شخصي از آن حضرت پرسيد: «كرم چيست؟» ، آن حضرت در پاسخ فرمود: «آغاز به بخشش، قبل از تقاضا و خواستن» .
تحف العقول ص ۲۲۵
امروز با حافظ
مي رسد مژده گل بلبل خوش الحان را
رونق عهد شباب است دگر بستان را
خدمت ما برسان سرو و گل و ريحان را
اي صبا گر به جوانان چمن باز رسي
نفرات برتر سومين جشنواره سراسري شعر رضوي معرفي شدند
گروه ادب و هنر: سومين جشنواره سراسري شعر رضوي با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مشهد آغاز شد.در اين پيام كه توسط سيدجواد جعفري،مديركل فرهنگ و ارشاداسلامي خراسان رضوي قرائت شد آمده است:ادبيات فارسي سرشار از متون منظوم و منثوري است كه جانمايه ديني دارد و اصولا يكي از دلايل غناي زبان فارسي بهره گرفتن سخنوران و شاعران از فرهنگ اسلامي است.
احمد مسجد جامعي در اين پيام افزوده است:چه بسيارند سخنوراني كه صحيفه دل را با شستشو دادن در معرفت اولياي الهي نوراني كرده اند.
وي ادامه مي دهد: امروز نيز شايسته است شاعران و انديشمندان ما با توسل و تمسك به اين چشمه زلال و بهره گيري از اين خزانه بي پايان شعور و معرفت،ذهن و زبان خود را به سوي حقيقت و كمال رهنمون گردانند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گردهمايي استادان و شاعران برجسته كشور در مشهدالرضا(ع)را فرصت مغتنمي دانست كه دلها و چشمها به تماشاي مضجع نوراني و حرم ملكوتي آن حضرت مي نشينند و با بهره گيري از فضاي معطر،صفاي سينه را تجلي گاه پرواز كبوتران حرم مي كنند.
مسجد جامعي در ادامه اين پيام مي افزايد: شاعران متعهد ايران زمين در قالب جشنواره شعر رضوي مي توانند با تبادل نظر و هم انديشي،احياي شعر ولايي را در دستور كار خود قرار دهند تا زمينه آفرينش اين گونه شعر بيش از پيش فراهم شود.
همچنين نفرات برتر اين جشنواره معرفي شدند.
بنا به راي هيات داوران اين جشنواره، نفرات برتر شعر رضوي براساس امتياز كسب شده به ترتيب سودابه مهيجي از تهران، خالقي از قم و حسين ابراهيمي از مشهد مي باشند.
بنابراين گزارش، نفرات چهارم تا دهم اين جشنواره نيز حسين عبدي از تهران، بيژن ارژن از كرمانشاه، اشرف سراك چشمه از تهران، جواد اسلامي از چناران مشهد، مريم سقلا طوني و حميده رضايي از قم و مقصودي از نيشابور مي باشند.

بهارستان
گفت: كلاوه اي چند ريسمان رشته بودم تا بفروشم و از آن قوتي سازم. به دو درم بفروختم. يكي در اين دست گرفتم و يكي در آن دست. ترسيدم كه اگر هر دو به يك دست گيرم، جفت شود و مرا از راه ببرد.
در ذكر رابعه عدويه _ تذكره الاولياي عطار

نگارستان
009804.jpg
۱ _ نام اثر: مظفرالدين شاه سوار بر اسب
۲ _ هنرمند: صمصام بن ذوالفقار ملقب به ميرزا مهدي مصورالممالك. مصورالممالك از هنرمندان بنام عصر ناصري و مظفري بود.در اين اثر هنرمند براي امضاء از لقب خود (مصورالممالك) استفاده نكرده است چرا كه احتمالا اين لقب پس از سال ۱۳۱۷ ه.ق به او اعطا شده است.
در اثر ديگري كه هنرمند از مظفرالدين شاه به تصوير كشيده است لقب او (مصورالممالك) در كنار نام او (صمصام بن ذوالفقار) به عنوان امضاء اثر ديده مي شود.
۳ _ مشخصات اثر: مظفرالدين شاه سوار بر اسب / رنگ روغن روي بوم / ۱۳۱۷ ه.ق / ۱۴۰*۹۷ سانتي متراثر كپي از تابلوي ناپلئون سوار بر اسب (قرن نوزدهم) است كه به جاي ناپلئون مظفرالدين شاه در آن بر اسب نشسته است! اثر دقيق و زيبا بوده و به جزئيات توجه شده است. اين اثر نشان از تاثير نقاشي غرب در نقاشي دوره قاجار دارد. اثر ازجهت هنري منحصر به فرد ارزيابي شده و ارزش موزه اي، تاريخي و هنري دارد.
۴ _ سبك اثر: سبك قاجار. مكتب قاجار يا مكتب پيكرنگاري در باري از اواخر قرن دوازدهم هجري (۱۸ ميلادي) آغاز و در دوران فتحعلي شاه به اوج رسيد. ساختار متقارن براساس خطوط عمودي، افقي و منحني، تلفيق نقش هاي تزئيني و تصويري، استفاده از رنگ هاي محدود و گرم با تاكيد بر طيف رنگ قرمز و استفاده از ماده روغني (مثلا رنگ روغن) از مشخصات ويژه سبك است. آدمي با جلال، وقار و شكوهي خاص به تصوير كشيده مي شد و مردان و زنان در هر سني طراوت دوران جواني را داشتند و مزين به لباس ها و زينت آلات گرانبها بودند.
۵ _ محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد _ خزانه

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم تومور مثانه
از دكتر روزنفلد علائم تومور مثانه سئوال شده و او گفته است: كاهش وزن، مشاهده خون در ادرار، احساس درد در ناحيه لگن خاصره، احساس نياز مكرر به رفتن به توالت ولي هر بار خروج مقداري كم ادرار، هنگام ادرار احساس سوزش كردن و... سيگاري ها و كساني كه با مواد شيميايي نظير نفتيلامين ها سر و كار دارند و در كارخانه هاي لاستيك سازي كار مي كنند بيش از ديگران در معرض ابتلا به تومور مثانه قرار دارند.

برگي از تاريخ
خيانت به روشنفكري
۲۵ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۳۱ مارتين لوتر بار ديگر اين نظر خود را تكرار كرد كه نه كليسا جاي بخشودن گناهان است و نه كشيش حق اين كار را دارد. در سال ۱۳۱۸ هجري ايران داراي دادرسي نظامي شد. در سال ۱۳۴۷ خورشيدي (۳۶ سال پيش) شوراي وزيران وقت مصوبه تازه اي بر آئين نامه هاي اجرايي قانون تملك آپارتمان اضافه كرد كه طبق آن بهاي هر متر آپارتمان در تهران برحسب محل و مصالح ساختماني ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان (شش هزار ريال) تثبيت شد و طبق مصوبه اي ديگر، اراضي و تپه هاي شمال شهر تهران ملي و خريد و فروش و واگذاري آنها ممنوع اعلام شد و در تكميل اين كار طبق قانون ديگري، فروش و واگذاري اراضي عمومي (دولتي) به كارمندان و بازنشستگان جز با مصوبه مجلس و ذكر نام غير قانوني گرديد و به دادگستري و شهرداري ها تأكيد شد كه با زمين خواري و تصاحب مسيل ها مبارزه كنند و آنهايي را كه با استناد به برخي مقررات مبهم ثبت اسناد تملك شده است پس بگيرند و در اين زمينه ضابطه «مرور زمان» مراعات نشود، زيرا كه تملك هرگونه اراضي عمومي و هر واحد آن نياز به مصوبه مجلس دارد. در سال هاي مختلف در روزي چون امروز در زمينه تلويزيون سه رويداد در ايران ثبت شده است: در ۱۳۳۵هجري دولت وقت به يك فرد حقيقي پروانه تأسيس نخستين فرستنده تلويزيوني را داد، درسال ۱۳۳۸ هجري مستشاران نظامي آمريكايي ها در ايران داراي فرستنده تلويزيوني از آن خود شدند و در سال ۱۳۵۰ غلامحسين صالحيار براي سازمان راديوو تلويزيون دولتي ايران يك خبرگزاري جداگانه به وجود آورد كه بعداً به واحد مركزي خبر تغيير نام داد.
اينك برگ امروز: «ژوليان باندا» فيلسوف فرانسوي در كتاب خود «خائن به روشنفكران» كه ۲۶ دسامبر سال ۱۹۳۷ انتشار يافت شديداً از فلسفه رومانتيسيسم انتقاد كرد و نوشت: اصحاب رومانتيسيسم حقايق را رها كرده و دنبال خيال رفته اند. اين كار تنها به سياستمداران و دولتمردان ميدان مي دهدكه هر كار كه دلشان بخواهد بكنند و در اين صورت، جهان پيچيده اي به وجود خواهد آمد كه راه حلي براي آن پيدا نخواهد شد. داستان بايد مسائل واقعي و قابل لمس بشر و موجود در جامعه را منعكس كند، نه خيالات واهي و هوس ها را. باندا كه يك انساندوست، از فلاسفه رشناليست و در عين حال يك نويسنده ماهر بود و در ۱۹۵۶ درگذشت نسبت به آينده بشريت با اين روشي كه سياستمداران و دولتمردان در پيش گرفته اند و تنها به منافع خود و حفظ قدرت مي انديشند ابراز بدبيني كرده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ادامه تفسير اظهارات پوتين
تفسير مصاحبه اخير ولاديمير پوتين كه متن كامل آن در سايت اينترنتي كرملين قرار گرفته است ادامه دارد. برخي مفسران نوشته اند انتقاد متقابل پوتين از انتخابات آمريكا تكرار اظهارات مقامات ايران بود كه چند ماه پيش گفته بودند: آنان كه از انتخابات ساير ملل ايراد مي گيرند فراموش كرده اند كه خودشان با رأي دادگاه به مقام رسيده اند. تفسيرهاي تازه روي انتقاد مستقيم پوتين از الكساندر كواسنيوسكي رئيس جمهور لهستان متمركز شده است كه پوتين خواسته بود ثابت كند يك فرصت طلب است كه قبلاً در خدمت شوروي بود و حال كه ديگر شوروي وجود ندارد به هواداري از آمريكا دشمن شماره يك شوروي سابق بلند شده است. كواسنيوسكي گفته بود: نزديك شدن بيشتر روسيه و اوكراين به يكديگر به سود منافع آمريكا نخواهد بود و سئوال كرده بود چرا بايد ۵۰ ميليون اوكرايني در حركت تازه روسيه كه مي خواهد بار ديگر وارد امور بين المللي شود با اين كشور باشند؟ به سود جهان خواهد بود كه اوكراين جدا از روسيه باشد. پوتين در مصاحبه خود نه تنها به سوابق فعاليت كواسنيوسكي در كمسومول حزب كمونيست شوروي اشاره كرده بود بلكه گفته بود كواسنيوسكي اين حرف ها را به اين خاطر زد كه شغل پر درآمدي را براي خود در يك كمپاني مخابراتي، پس از پايان دوره رياست جمهوري اش محرز سازد. اين مفسران سپس به سلطه روسيه بر لهستان در طول قرن ها و تا همين اواخر اشاره كرده اند. رسانه ها آزمايش موشك مافوق پيشرفته «توپول ام» را با بردي برابر ۱۱ هزار و دويست كيلومتر از يك سكوي متحرك كه دو روز پيش صورت گرفت نوعي قدرت نمايي روسيه و پشتوانه اظهارات پوتين به شمار آورده اند. گفته شده است كه اين موشك كه آماده استقرار در واحدهاي روسيه است قابل رهگيري توسط موشك هاي ضد موشك نيست و در چند ماه گذشته روسيه چهل دستگاه از آن را براي تحويل به نيروهاي مسلح خود آماده كرده است.
مرگ روزنامه نگاري كه تنها ضعف ها و لغزش ها را منعكس مي كرد
چهار روز پيش «جك نيوفيلد» روزنامه نگاري كه تنها ضعف ها و لغزش ها را مي كاويد و منعكس مي كرد در ۶۶ سالگي بر اثر بيماري سرطان در نيويورك درگذشت. مطالبي را كه نيوفيلد علاقه مند به دنبال كردن و انعكاس شان بود عبارت بودند از: محكوماني كه بعداً معلوم مي شد بي گناه بودند، سوءاستفاده از قدرت و پارتي بازي در امور، مادام العمر كردن مقام هاي انتخابي، گراني هاي مصنوعي، كلك هاي بورس سهام، رشوه ده و رشوه گير، دنبال كردن نمايندگان مجالس كه بعداً مشاور و كارچاق كن (لابي گر) مي شدند، جناياتي كه مسائل و ضعف هاي اجتماعي باعث آنها شده بودند و اين ضعف ها فرد را در مسير ارتكاب جرم قرار داده بود، مهماني هاي سياسي و تقسيم مشاغل در كلوب هاي دوستانه، حمايت از روزنامه نگاراني كه بر اثر فشار مقامات دولتي، سياسيون يا ناشران بركنار يا وادار به تغيير شغل مي شدند و...
به باور نيوفيلد، نشستن و حرف مقامات را نوشتن و فعاليت هاي آنان را منعكس كردن «روزنامه نگاري اصيل» نيست و ژورناليسم تنها به اين منظور به وجود نيامده است، دست كم پنجاه درصد از مطالب رسانه ها بايد انعكاس ضعف ها و لغزش ها باشد تا درس دهد و از تكرار جلوگيري به عمل آيد كه تضمين آينده انسان در آن است. هربار كه روزنامه ها از انتشار يكي از مطالب نيوفيلد خودداري مي كردند، وي آن مطلب را به صورت كتاب منتشر مي ساخت. «ده قاضي بد» ، «ده موجر بد» ، «چه كسي حكومت مي كند؟» ، «ليندن جانسون بي هدف» ، «ژورناليسم ضد تمجيد» ، «ژورناليسم با روشي ديگر» ، «آن چه كه مردم مي خواهند بدانند» ، «آلترناتيو روزنامه نگاري» و «ژورناليسم شخصي (در انتقاد از كمپاني هاي غير حرفه اي كه رسانه ها را خريداري مي كنند تا همچون ابزار شخصي در خدمتشان و در مسير منافع آنها باشند)» از جمله مطالبي هستند كه وي دنبال كرده و به صورت كتاب درآورده است. به مناسبت درگذشت نيوفيلد، روزنامه هاي آمريكا نوشته بودند كه ليندن جانسون از دست انتقادهاي نيوفيلد چند بار مريض شده بود.
فعاليت نفتي چين در كانادا
تشديد فعاليت هاي نفتي چين در كانادا، ديروز در حالي در رسانه هاي آمريكا انعكاس يافت كه اعلام شد در آخرين لحظه پيش از تعطيل شدن بازار هاي پول به مناسبت كريسمس، دلار در برابر «يورو» بازهم تنزل كرده و هر يورو برابر يك دلار و ۳۵۴۶ ده هزارم دلار شده است. به علاوه، يورو «ين» ژاپن را هم شكست ديگري داده است. به نوشته «سايمون رومرو» ، فعاليت نفتي تازه چين در كانادا را به چيزي جز گسترش رقابت اقتصادي چين با آمريكا تا پشت ديوارهاي اين كشور نمي توان تعبير كرد. اين روزنامه نگار نوشته است: چين كه دومين بازار مصرف كننده نفت در جهان است فعاليت خود را در كانادا از ايالت آلبرتا و شن هاي نفت دار شروع كرده و براي بيرون راندن شركت هاي آمريكايي از ميدان رقابت، آماده پرداخت هر مبلغي است.

اعتراض مسلمانان دانمارك به پخش يك فيلم
مسلمانان دانمارك، عليه شبكه تلويزيوني دولتي اين كشور به سبب پخش مكرر بخش هايي از فيلم ضداسلامي «تسليم» به كارگرداني «تئو ونگوك» اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي تاپيكس نت؛  پس از كشته شدن كارگردان هلندي «تئو ونگوك» ، دو شبكه تلويزيوني ايالتي دانمارك به طور مكرر گزيده هايي از فيلم ضد اسلامي اين كارگردان را پخش كردند كه اين اقدام با اعتراض شديد مسلمان دانمارك روبرو شد.
فيلم ونگوك كه «تسليم» نام دارد فيلمي ضد اسلامي است كه بشدت در آن به مقدسات مسلمانان توهين شده و به دروغ چيزهايي به اسلام نسبت داده شده است.
ماه آگوست تكه هايي از فيلم «تسليم» از يكي از شبكه هاي تلويزيوني دانمارك پخش شد كه اين گزيده ۱۲ دقيقه اي بشدت اسلام و موقعيت زنان در جامعه مسلمانان را به باد انتقاد مي گرفت.

اجراي دونوازي تار و گيتار در دانشكده هنر
دونوازي تار و گيتار با عنوان زمستانه با اجراي پيمان خازني (تار) و گلنار رياحي (گيتار) ساعت ۱۹ فردا در تالار فارابي دانشكده هنر برگزار مي شود.
دراين دونوازي قطعاتي همچون سراب، كالسكه آفتاب، سايه هاي خيال، زمستانه، رقص شاپرك و برگ ريزان با آهنگسازي و تنظيم پيمان خازني اجرا خواهد شد.
همچنين اين دو نوازنده قطعاتي از بزرگان موسيقي همچون علي نقي وزيري، مرلين و لئو براور را اجرا خواهند كرد.

غول زنگي در تالار نو
نمايش «غول سنگي قلعه سنگباران» كار گروه تئاتر پيوند از امروز در تالار نوي تئاتر شهر به صحنه مي رود. در اين نمايش كه متن آن را جمشيد فانيان نوشته است و توسط شكرخدا گودرزي كارگرداني مي شود، خسرو احمدي و افشين زارعي به ايفاي نقش مي پردازند. اجراي اين نمايش هر روز به جز شنبه ها از ساعت ۳۰/۱۸ آغاز مي شود.

نمايشگاه كاريكاتور و تصويرسازي
نمايشگاهي از آثار تصويرسازي و كاريكاتور فيروزه مظفري در خانه كاريكاتور برپا شده است. مظفري فارغ  التحصيل رشته گرافيك از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران است.
علاقه مندان براي ديدن آثار اين هنرمند مي توانند تا ۱۰ ديماه به خانه كاريكاتور در ايران واقع در خيابان شريعتي، تقاطع همت، گل نبي غربي، بعد از ميدان كتابي مراجعه كنند.

سفر سازندگان «حضرت يوسف(ع)» به مصر
مجيد ميرفخرايي گفت: اگر پيگيري هاي دست اندركاران اين مجموعه به نتيجه مطلوب برسد، قصد داريم سفري به مصر داشته باشيم و تصاوير لانگ شات اهرام را در آن جا بگيريم.
مجيد ميرفخرايي، مدير هنري مجموعه تلويزيوني «حضرت يوسف(ع)» در گفت و گو با خبرگزاري فارس ضمن اعلام اين مطلب، در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين كه طراحي صحنه اين مجموعه را فرهاد عليزاده آهي بر عهده دارد، شما به عنوان مدير هنري اين پروژه تا چه حد نظريات خود را وارد عمل كرديد، گفت: من غير از مديريت هنري، طراحي لباس اين مجموعه را بر عهده دارم. البته اين كار تيمي است و با همفكري هم انجام مي دهيم. ولي به لحاظ زيباشناسي مسئوليت كل كار بر عهده من است.
وي افزود: من همچنين سفري به موزه لورل داشتم و در اين سفر به منابعي كه براي مجموعه حضرت يوسف نياز داشتيم، دست پيدا كردم و در آن جا از گنجينه هايي كه از مصر باقي مانده بود، بازديد كردم. البته ما قصد داريم سفري هم به قاهره داشته باشيم، چرا كه ديدن بناها از نزديك خيلي مهم است. اگر چه ما به اندازه كافي اطلاعات و عكس داريم، ولي ديدن بناها از نزديك به لحاظ حسي به ما كمك زيادي مي كند.

كم كاري آهنگسازان ايراني جهان را از موسيقي ما محروم كرده است
مهر: مشكل اصلي جهاني نشدن موسيقي ايران، كم كاري موسيقيدانها و آهنگسازان ايراني است.
مهندس همايون خرم آهنگساز با اشاره به اين مطلب به ستاد خبري همايش هنرو جهاني شدن گفت: امروزه در ايران در عرصه موسيقي، موسيقي ربع پرده اي و نيم پرده اي كه در غرب كاربرد دارد و به عنوان موسيقي مسلط جهاني شناخته شده، كم كم دارد جايگاه خود را پيدا مي كند.
اين روند حالت بالقوه اي دارد و هنوز نمي توان از صورت بالفعل آن صحبت كرد.
استاد موسيقي ايران ضمن اشاره به اين كه موسيقي كشور ما بالقوه، چه از لحاظ ساختار و چه از لحاظ محتوا از غناي بسياري برخورداراست، اظهار داشت: علاوه بر پرده و نيم پرده، ربع پرده هم در ساختار موسيقي مان داريم كه بر غناي موسيقي ما افزوده است، ولي بدلايل مختلف و كم كاري بسياري از موسيقي دانها و آهنگسازان، اين موسيقي متاسفانه نتوانسته آن طور كه بايد و شايد در سطح جهاني خود را مطرح سازد، حتي درحد و اندازه موسيقي هندي، عربي و تركي.
حال آنكه بنا به اعتراف پژوهشگران موسيقي، ساختار كلي اين موسيقي ها برگرفته از موسيقي ايراني است.

جشنواره موسيقي جوان ارديبهشت ۸۴ برگزار مي شود
سينا: جشنواره موسيقي جوان امسال كه به علت تغيير مديريت مركز موسيقي برگزار نشده بود، ارديبهشت ماه آينده برگزار مي شود.
«داوود گنجه اي» ، آهنگساز و نوازنده برجسته كمانچه و عضو شوراي سياست گذاري موسيقي، ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار سينا گفت: در سال جاري از آنجا كه مديريت مركز موسيقي تغيير يافت، تصميم گرفته شد كه با نگاهي فرهنگي تر به ا ين جشنواره، از تجربه برگزاري جشنواره هاي دوره قبل بهره گرفته و سطح اجراي آن را ارتقا دهيم.
وي افزود: براساس همين سياست، رياست مركز موسيقي، شورايي متشكل از موسيقي دانان برجسته تشكيل داد و اين شورا در مورد مسايل مختلف و از جمله برگزاري اين جشنواره به بحث و بررسي پرداخت و تصميم گرفته شد كه «جشنواره موسيقي جوان» ارديبهشت ماه سال آ تي برگزار شود.
وي در پايان با انتقاد از بيان برخي ديدگاه هاي نسنجيده از طرف موسيقي دانان و مطبوعات، اين حركات را موجب تضعيف بيشتر موسيقي دانست.

انتخاب اعضاي شوراي داوري و شوراي عالي داوري خانه سينما
سينا: مجمع عمومي خانه سينما با حضور نمايندگان اتحاديه ها، كانون ها و انجمن هاي اصناف سينماي ايران بعد از ظهر سه شنبه اول دي ماه ۱۳۸۳ در تالار اجتماعات خانه سينما برگزار شد.
در اين جلسه پس از ارايه گزارش اعضاي پيشين شوراي داوري در مورد تعداد پرونده هاي رسيدگي شده يا در جريان رسيدگي و پيگيري هاي انجام شده در مورد احكام صادره، براي تعيين اعضاي جديد راي گيري به عمل آمد و اعضاي اصلي و علي البدل شوراي داوري به مدت دو سال انتخاب شدند.
اسامي اعضاي شوراي داوري به ترتيب حروف الفبا عبارتند از پدرام اكبري، محمد بانكي، سيدمهدي خادم، داود رسوليان و بيژن محتشم، كه آنها به عنوان اعضاي اصلي و مجتبي متولي و بهرام محمدي پور به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب شدند.
لازم به توضيح است براي انتخاب هيات رئيسه سه نفره شوراي عالي داوري، راي گيري به عمل آمد و كمال تبريزي، دكتر محمد سرير و سعيد اكبريان به عنوان هيات رئيسه شوراي عالي داوري انتخاب شدند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
كلافه
از دستش كلافه بود. ديگر حوصه اش را نداشت. از ديدنش عصبي مي شد و مي خواست فرار كند، هر چند راهي براي فرار نبود. هر وقت به ياد آن همه وقت و حوصله و انرژي مي افتاد كه كنارش هدر داده بود، چيزي در دلش چنگ مي زد، چشمش سياهي مي رفت و خون به كله اش مي دويد. ترافيك لعنتي!
كاظم داودي

گشتي در دنياي خبرها
هديه سرقتي
نيويورك: در روز كريسمس يك دانش آموز در آمريكا يك گردنبند طلاي گرانقيمت به معلم خود هديه داد كه سطح آن پوشيده از نگين هاي الماس بود. به هر حال يك روز پس از اين ماجرا، جشن كريسمس در اين دبيرستان با حضور والدين دانش آموزان برگزار شد كه در جريان اين مراسم، معلم مورد نظر پشت بلند گو از والدين دانش آموزان كه گردنبند گرانقيمت را به وي هديه داده بودند، تشكر كرد. اما مادر دانش آموز با ديدن گردنبند شوكه شد چون وي از يك هفته قبل در جست و جوي گردنبند گمشده خود بود. به همين دليل معلم، گردنبند را از گردن باز كرد و به مادر عصباني پس داد.
سارق فراموشكار
اينديانا: يك سارق ۲۶ ساله در آمريكا كه سوئيچ خودرواش را داخل وسيله نقليه جا گذاشت به دام پليس افتاد. اين سارق ساعت يك بامداد دو روز قبل خودرواش را مقابل يك فروشگاه پارك كرد، وارد اين مكان شد و سه كارتن سيگار به سرقت برد، اما هنگامي كه وي قصد داشت سوار بر خودرو شود متوجه شد كه سوئيچ را داخل وسيله نقليه جا گذاشته و درها را نيز قفل كرده است. به همين دليل كاركنان فروشگاه بلافاصله پليس را خبر كرده و سارق فراموشكار به دام پليس افتاد.
تفكر قبل از صحبت كردن
مسكو: نخست وزير روسيه از وزراي خود خواسته است پيش از صحبت كردن عقل خود را به كار بيندازند. ميخاييل فرادكون گفت: ما بايد از دستورات رئيس جمهور پيروي كنيم و قبل از بازكردن دهان خود قدري بينديشيم. پوتين نيز هفته گذشته خواهان برگزاري جلسات دولت پشت درهاي بسته شد. وي گفت: هنگامي كه دوربين تلويزيون جلسات كابينه را به تصوير مي كشد وزرا تلاش مي كنند چهره خوبي از خود به نمايش بگذارند و به همين دليل از ذهن خود زياد كار نمي كشند.
عاقبت نيكوكاري
پكن: يك راننده تاكسي نيكوكار در چين در آستانه از دست دادن گواهينامه رانندگي خود قرار دارد. چند روز قبل وي خانمي را سوار بر تاكسي خود كرد كه در آستانه زايمان بود. به همين دليل راننده براي اينكه خانم باردار را هر چه سريعتر به بيمارستان برساند از چند چراغ قرمز عبور كرد كه در نهايت نوزاد خانم در نزديكي بيمارستان و در داخل تاكسي به دنيا آمد. در چين جريمه عبور از چراغ قرمز ۲۴ دلار است و اگر اين تخلف چهار بار تكرار شود گواهينامه راننده متخلف توقيف مي شود. به همين دليل اين راننده به دنبال خانم مورد نظر است تا در دادگاه به نفع او شهادت دهد.
آموزش عبور صحيح از در
لندن: بنگاه خبري بي بي سي انگليس اخيراً نحوه صحيح عبور از ساختمان مركزي خود را در شهر بيرمنگام به كارمندان آموزش داده است.
چندي پيش در ورودي اين ساختمان تعويض شد و يك در شيشه اي گردان كه به صورت خود كار عمل مي كند به جاي در قديمي نصب گرديد. اما در همان روز اول پاي يكي از كارمندان گير كرد و مجروح شد. به همين دليل نحوه عبور صحيح از اين در به همراه تصاوير هدايت كننده به آدرس پست الكترونيكي ۸۰۰ كارمند اين بنگاه ارسال شد تا از اين پس كارمندان حين عبور از در مجروح نشوند. پيش از اين بنگاه بي بي سي در شهر شفيلد نحوه استفاده صحيح از كتري آب داغ را به كارمندان آموزش داده بود.
لباس عادي براي زندانيان
هانوي: از دير باز در كشور ويتنام، متهمان با لباس هاي سفيد و سبز رنگ زندان در دادگاه حاضر مي شدند و به دفاع از خود مي پرداختند. اما مجلس اين كشور پس از نصف روز بحث و تبادل نظر اين قانون را لغو كرد و از اين پس متهمان مجاز خواهند بود در دادگاه لباس هاي عادي خود را بپوشند. البته اين قانون جديد مورد اعتراض پليس ويتنام قرار گرفته زيرا اين نيرو معتقد است، متهمان در صورت استفاده از لباس هاي عادي به راحتي قادر به فرار كردن خواهند بود.
۵۰ هزار دلار براي گربه شبيه سازي شده
لس آنجلس: يك شركت ژنتيكي در كاليفرنيا اولين گربه شبيه سازي شده خود را به قيمت ۵۰ هزار دلار به فروش رساند. خريدار اين گربه يك خانم است كه نخواست هويتش فاش شود. دو ماه قبل گربه خانگي ۱۷ ساله اين خانم از دنيا رفت به همين دليل وي با مراجعه به شركت ژنتيكي واقع در كاليفرنيا از آنان خواست، گربه اي كاملاً شبيه به گربه قبلي اش براي او طراحي كنند. انجمن هاي دفاع از حقوق حيوانات به شدت مخالف شبيه سازي حيوانات هستند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۳ دقيقه

گل و گياه
ميناي آفريقايي
009801.jpg
نام علمي: Arctotis grandis
خانواده: COMPOSITAE
گياهي است دائمي كه اغلب به صورت يكساله پرورش و نگهداري مي شود. گلها در رنگهاي سفيد، كرم، زرد و نارنجي در اواسط تابستان تا اواسط پاييز ظاهر مي شوند. برگها در حاشيه دندانه دار و شبيه برگ گل داوودي بوده و سطح زيرين آ نها خاكستري رنگ است. حداكثر بلندي ۴۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك سبك شامل خاك لومي حاوي خاكبرگ و ماسه، حداقل دماي قابل تحمل آن ۵-۱ درجه سانتيگراد است. به عنوان گل بريده نيز در گلفروشيها مورد استفاده قرار مي گيرد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اول بهار يا پاييز درون گلخانه كه در فصل بهار نشاء ها را به باغچه منتقل نموده و يك ماه بعد سرشاخه ها را با دست مي چينند تا گياه پرپشت شود.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |