يكشنبه ۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۳ - Dec 26, 2004
انتقاد رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا
از عملكرد ستاد مبارزه با مواد مخدر
گروه اجتماعي: موضوع مواد مخدر و بحث بر سر چگونگي برخورد با آن همچنان موضوع مورد چالش نهادهاي تصميم گيرنده است. تا جايي كه گروهي به اين نتيجه رسيده اند، كه افراد بالاي ۵۰ سال را تحت شرايطي مجاز به استفاده از مواد مخدر بدانند و در سيستم كنترل شده اي بدين نحو از بروز برخي مشكلات و ناهنجاريها جلوگيري كنند، اما از سوي ديگر مسئولين نيروي انتظامي معتقدند: چنين نظراتي نتيجه اي جز آلوده تر كردن دستگاههاي دولتي به مواد مخدر و رسميت دادن به مصرف مواد مخدر در كشور نخواهد داشت.
به گزارش ايلنا، سردار ابويي، مدير كل مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا، ضمن اشاره به عملكرد ضعيف دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: يكي از وظايف دبيرخانه ستاد، متوازن ساختن فعاليت  هايي است كه بايد در مبارزه با مواد مخدر صورت بگيرد كه متأسفانه در طول مدت فعاليت دبيرخانه ستاد در اين زمينه شاهد اقدام مؤثري نبوده  ايم.
وي با اشاره به اظهارات دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص فعاليت تك بعدي امر مبارزه با مواد مخدر، افزود: ستاد مطرح كرده است كه در سال  هاي گذشته در امر مواد مخدر، تنها فعاليت  هاي تك بعدي و فيزيكي صورت گرفته و بايد اين ديدگاه تغيير كند.وي تصريح كرد: در مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر و در قانون مصوب سال ،۶۷ همواره به ابعاد مختلف امر مبارزه با مواد مخدر توجه شده و قانون ما در اين زمينه همه جانبه نگر است؛ اما تنها نيروي انتظامي به وظيفه خود عمل كرد و دستگاه  هاي مسئول در امر پيشگيري و درمان اعتياد اقدامي نكرده  اند.
مديركل مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به ايده  ها و تئوري  هاي اخير دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: اين ايده  ها به هيچ وجه با واقعيات جامعه منطبق نيست و منفي نگري را در جامعه رواج مي  دهد.
وي افزود: در حال حاضر، همه جهانيان معتقدند كه ايران در امر مبارزه با مواد مخدر با صداقت و سلامت، فعاليت دارد؛ اما دبيرخانه ستاد مي  خواهد با ايده  هاي خود، موضوع مبارزه با مواد مخدر را در ايران به چالش كشانده و زير سؤال ببرد.ابويي با اشاره به طرح توزيع ترياك بين معتادان بالاي ۵۰ سال كه از سوي ستاد مطرح شده، افزود: اين اقدام ناشي از واگيرايي افرادي است كه در دبيرخانه ستاد كار مي  كنند و چنين طرح  هايي تلاش  هاي ۲۵ ساله ايران را زير سؤال مي  برد.
وي با تأكيد بر اين كه دبيرخانه ستاد به تنهايي و بدون نظر كارشناسانه دستگاه  هاي عضو ستاد، حق طرح موضوع جديدي را در امر مبارزه با مواد مخدر ندارد، گفت: تاكنون ايده  هاي كشت خشخاش براي مصارف دارويي و توزيع ترياك بين معتادان در دستور كار ستاد قرار نگرفته و بحث كارشناسي با حضور دستگاه  هاي مربوطه در خصوص آن صورت نگرفته است.
به گفته وي، توزيع مواد مخدر در بين معتادان، تنها در رژيم پهلوي سابقه داشته است و هيچ يك از كشورهاي دنيا به اين امر اقدام نكرده اند و اين كار در رژيم پهلوي موجب آلوده شدن دستگاه  هاي دولتي در قاچاق مواد مخدر شد.ابويي افزود: به نظر ما توزيع ترياك بين معتادان، همنوايي با ايده شاهانه و مانند رژيم پهلوي رسميت دادن به مصرف مواد مخدر و اعتياد در كشور است.
مدير كل مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا خاطر نشان كرد: متوازن ساختن همه فعاليت  ها در موضوع مواد مخدر و اعتياد، ايجاد مراكز نگهداري و بازتواني ترك اعتياد و مجازات قاطع، به موقع و قانوني عناصر اصلي قاچاق، از مهمترين راهكارها براي مبارزه با مواد مخدر است كه بايد ستاد براي اجراي آنها به طور دقيق برنامه  ريزي كند.
وي افزود: بايد در امر مبارزه با مواد مخدر، از توان و مشاركت مردمي و NGOهاي فعال در اين زمينه استفاده كرد.

دستگاه ها موظف به تعيين اعتبارات رفاه سالمندان شدند
009846.jpg
گروه اجتماعي: در اولين جلسه شوراي ملي سالمندان تشكيل بانك اطلاعات سالمندان به تصويب رسيد.
اين مصوبه در خصوص ساماندهي سلامت و رفاه سالمندان است كه در سازمان بهزيستي به وسيله ۷ كميته كارشناسي و برنامه ريزي اعم از سلامت بهداشت و درمان، توانبخشي و حمايتي، اقتصادي، فرهنگي، ورزش، تفريح و گردشگري مورد بررسي قرار مي گيرد.
به گزارش ايسنا دكتر محمدرضا راه چمني رئيس سازمان بهزيستي و دبير شوراي ملي سالمندان با بيان اين كه تمامي دستگاههاي عضو شورا مي توانند يك نماينده در اين كميته داشته باشد، با اشاره به رسميت يافتن اين كميته ها با حضور ۳ عضو خاطر نشان كرد: شوراي ملي سالمندان همچنين تصويب كرد كه دستگاه هاي عضو، برنامه ريزي هاي لازم را براي تحقق مفاد آيين نامه ساماندهي سلامت و رفاه سالمندان انجام داده و اعتبارات مورد نياز تحقق اين آيين نامه را براي سال ۸۴ پيش بيني كنند.
به گفته وي در اين جلسه همچنين مقرر شد تا دستگاهها برنامه ريزيها و طرحهاي خود در زمينه سالمندي را به دبيرخانه شورا اعلام كنند تا پس از انجام كارشناسي هاي لازم در جلسه آتي شوراي ملي سالمندان مطرح شود.
راه چمني با اشاره به ارائه گزارش وضعيت سالمندي كشور در اين جلسه گفت: هم اكنون ۶/۶ درصد از كل جمعيت كشور يعني ۴ ميليون نفر سالمند هستند كه اين تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ ميليون نفر و در سال ۲۰۵۰ به ۲۶ ميليون نفر افزايش خواهد يافت. به گفته وي هم اكنون ۷۵ درصد جمعيت سالمندي كشور از خدمات بيمه اي استفاده كرده و ۲۵ درصد تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند.
دبير شوراي عالي سالمندان تأكيد كرد: بر اين اساس اگر هم اكنون برنامه ريزي صحيحي براي بهبود وضعيت سالمندان كشور نشود، در آينده با چالش  جدي روبه رو خواهيم بود.

روستاييان با تعيين سرانه درمان پايين ناديده گرفته شده اند
009843.jpg
مهر: با وجود اينكه دولت به مشكلات عديده روستائيان واقف است ، اما با تعيين ۲ هزار تومان سرانه درمان براي آنان حقوق آنان را پايمال كرده است.
دكتر حسين علي شهرياري عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اين مطلب افزود : دولت سرانه درمان براي هر نفر را در سال جديد ۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام كرده بود كه در لايحه بودجه در نهايت ۲هزار و ۸۰۰ تومان تصويب شد اما براي روستائياني كه با مشكلات بسياري مواجه هستند تنها ۲ هزار تومان تعيين شد كه اين امر تبعيض قائل شدن دولت ميان روستائيان و مردم شهري است. وي گفت : تعيين سرانه درمان پايين به خصوص براي روستائيان از سوي دولت كه با مشكلات درماني بيشتري نسبت به افراد شهري مواجه هستند باعث شده كه اين قشر از خدمات درماني مناسبي برخوردار نباشند.
وي تصريح كرد : پايين بودن هزينه هاي درماني در روستاها نسبت به شهرها شايد يكي از دلايل تعيين سرانه پايين درمان براي روستاييان باشد، اما بايد اين امر را در نظر داشت كه كيفيت خدماتي كه به روستائيان ارائه مي شود با خدمات در شهرها متفاوت است و اين در حالي است كه براي افزايش كيفيت خدمات درماني در روستاها بايد سرانه درماني روستاييان افزايش يابد و يا به ميزان شهري تعيين شود.
وي در ادامه افزود : در كشور ما سرانه درمان براي هر فرد در سال در حدود ۲۶۰ دلار است در حالي در كشورهاي پيشرفته در حدود ۲هزار دلار است و اين در حالي است كه با چنين سرانه درمان پاييني در كشور نمي توانيم رضايت مردم را جلب نماييم.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد : سرانه درماني كه براي هر فرد در نظر گرفته مي شود با توجه به تورم روز افزون اقتصادي فشار مضاعفي به مردم وارد مي كند و اين در حالي است كه دولت بايد براي حل مشكلات درماني مردم و به خصوص روستائيان فكر اساسي درخصوص افزايش سرانه درمان كند.

تاريخ امتحانات دبيرستان ها و پيش دانشگاهي  هاي تهران اعلام شد؛ هفتم تا ۲۱ دي ماه
تاريخ امتحانات دبيرستان ها و پيش دانشگاهي  هاي تهران اعلام شد؛ هفتم تا ۲۱ دي ماه
گروه علمي و فرهنگي: ضوابط و نحوه ارزشيابي  امتحانات  نوبت  اول  متوسطه  هنرستانهاي  فني  و كار دانش  و پايان  نيم سال  اول  مراكز پيش  دانشگاهي  عادي  و بزرگسالان  در سال  تحصيلي  ۸۴- ۸۳ بر مبناي  ۵۰ درصد اول  محتواي  برنامه  درسي  خواهد بود.
به  گزارش   سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران ، اين  امتحانات  از هفتم  تا  ۲۱ دي  ماه  برگزار مي شود.
همچنين  براساس  مواد ۴۰ و ۴۳ آيين  نامه  دوره  بزرگسالان ، ارزشيابي  پايان  نيمسال  از كليه  محتواي  مواد درسي  خواهد بود و تنظيم  برنامه  امتحانات  و نيز طرح  سوال  به  وسيله  آموزشگاهها و معلمان  مربوط زيرنظر مدير انجام  مي پذيرد.
در دبيرستانها  و هنرستانهاي  فني  و حرفه اي  روزانه  نيز، ارزشيابي  پاياني در نوبت  اول  هيچگونه  سوال  هماهنگي  توسط اين  سازمان  و وزارت  متبوع  طرح  نخواهد شد.
همچنين  براساس  ماده  ۴۷ آيين  نامه  آموزش  روزانه  و ماده  ۴۲ آيين  نامه  آموزش  بزرگسالان ، دروس  انتخابي  امتحان  پاياني  ندارد و نمرات  اين  دروس  براساس  مجموعه  فعاليت هاي  دانش آموزان  در طول  هر نوبت  تعيين  مي شود.

نمايشگاه اطلاع رساني و فرهنگ برگزار مي شود
دهمين نمايشگاه اطلاع رساني و فرهنگ به همت خانه كتاب وابسته به معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مشاركت وزارت ارشاد در بهمن ماه برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس كتابخانه ها، مراكز اطلاع رساني دولتي و دانشگاهي، وبلاگ ها،  بانك هاي اطلاعاتي، سايت ها، خبرگزاري ها و روابط عمومي هاي مراكز دولتي همچنين مراكز اطلاع رساني عمومي، شركت هاي نرم افزاري، ISP و ICPها، نشريات تخصصي و سازمان هاي بين المللي و ديگر شركت هاي مرتبط از شركت كنندگان در اين نمايشگاه هستند.
در حاشيه دهمين دوره نمايشگاه اطلاع رساني و فرهنگ مجموعه اي از كتاب هاي مرتبط با صنعت ICT و اطلاع رساني نيز به نمايش گذاشته مي شود.

توسط وزارت رفاه
سياست هاي جديد پرداخت يارانه ها تا پايان سال اعلام مي شود
گروه اجتماعي: دكتر واعظ مهدوي معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه از اعلام سياست هاي جديد توزيع و پرداخت يارانه ها تا پايان امسال خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما يارانه ها كه با هدف حمايت از اقشار كم درآمد و آسيب  پذير جامعه وضع شده است اكنون از نظر گستره پوشش طبقات مختلف و نحوه و ميزان توزيع كمك ها به گونه  اي پيش رفته است كه هر روز از اهداف واقعي خود يعني كمك به اقشار كم درآمد فاصله گرفته است. يكي از اهداف تشكيل وزارت خانه تازه تأسيس رفاه، ساماندهي و هدفمند كردن اين قبيل كمك هاي اجتماعي است. تمركز و تجميع منابع يارانه اي در وزارت رفاه با سياست گذاري واحد و هدفمند امكان بهره  مندي اقشار واقعاً ضعيف و كم درآمد را از يارانه ها فراهم مي كند.
بنابراين گزارش، پس از تمركز منابع يارانه اي در وزارت رفاه گام دوم و وظيفه دشوار اين وزارتخانه شناسايي و تعريف دقيق اقشار آسيب پذير و كم درآمد است، بررسي وضعيت اقتصادي _ اجتماعي اين طبقات و پيگيري روند تغيير و بهبود وضعيت آنها امكان سياست گذاري واقع بينانه و هدفمند براي توزيع يارانه ها را فراهم مي كند.

مدير عامل مؤسسه همشهري:
مجلس و دولت آينده مي توانند فضاي سازندگي را در مطبوعات ايجاد نمايند
مهر:متأسفانه مطبوعات به دليل اشتباهات برخي يك دوره سخت را طي كردند.
مهندس عليرضا شيخ عطار مديرعامل مؤسسه همشهري با اشاره به اين موضوع كه منشأ بخشي از اين سختي ها به عملكرد نادرست مطبوعات بازمي گردد، افزود: بخش ديگر نيز مربوط به عملكرد اشتباه كساني بازمي گردد كه داعيه دار مسووليت در مطبوعات كشور هستند.
وي اشتباه اهالي مطبوعات را رويكرد عجولانه به يك نوع راديكاليزم عنوان كرد و توضيح داد: بعضي شرايط زماني پس از دوم خرداد را جور ديگري تفسير كردند و تصور كردند بسياري از مباني اكنون قابل خدشه وارد كردن است.
شيخ عطار با تأكيد بر اين مطلب كه افكار عمومي و مردم چنين چيزي را نمي خواستند، افزود: اصحاب اجرا نيز اشتباهاتي در عدم تعريف صحيح از شرايطي كه مطبوعات بايد خودشان را وفق بدهند داشتند.
مديرعامل مؤسسه همشهري در عين حال برخي از اشتباهات ديگر اين اصحاب را در اثر عكس العمل هاي زياده از حد عنوان كرد و گفت: اين دو نوع تندروي موجب ايجاد دوره بسيار دشواري براي مطبوعات شد.
وي در ارتباط با شرايط كنوني مطبوعات كشور افزود: به نظر مي رسد در حال حاضر مطبوعات يك دوره آرامش توأم با خستگي را پشت سر مي گذرانند.
شيخ عطار راه حل خروج از چنين دوره اي را تدوين سياست هايي از سوي قواي مقننه و مجريه دانست و اظهار داشت: ما اميدواريم با سياست هايي كه مجلس هفتم و همچنين دولت آينده در پيش مي گيرند، اين دوره توأم با خستگي به دوره آرامش همراه با سازندگي تبديل شود.

رئيس هشتمين كنگره بيهوشي:
۹۰ درصد بيماران از بيهوشي بيش از عمل جراحي مي ترسند
گروه اجتماعي: يافته هاي يك پژوهش انجام شده، توسط انجمن بيهوشي ايران، بيانگر اين امر است كه بيش از ۹۰ درصد بيماراني كه براي اعمال جراحي به اتاق عمل مراجعه مي كنند، از بيهوشي، بيش از عمل جراحي ترس و واهمه دارند.
دكتر محمدمهدي قيامت رئيس هشتمين كنگره بيهوشي ايران كه به مناسبت برپايي «هشتمين كنگره سراسري و دومين كنگره بين المللي بيهوشي و مراقبت هاي ويژه» (۲۱ تا ۲۳ بهمن ۸۳) سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: بر اساس استانداردهاي جهاني كه در حال حاضر نيز به مدت دو سال است كه جزو استانداردهاي اعمال جراحي كشور ما نيز قرار گرفته، متخصصان بيهوشي، مي بايست روز پيش از عمل، بيماران را ويزيت كنند. اين در حالي است كه اين امر هنوز جايگاه خود را در مراكز درماني به ويژه مراكز خصوصي باز نكرده است.
وي با اشاره به اين كه مشاوره، آموزش و اطلاع رساني پيش از عمل جراحي توسط متخصصان بيهوشي تا حد زيادي ترس بيماران از بيهوشي و انجام عمل جراحي را از بين مي برد، خاطرنشان ساخت: متأسفانه برخي از جراحان در اين زمينه همكاري نكرده و بيمه ها نيز حاضر به پرداخت هزينه مشاوره پيش از عمل بيماران نيستند.
دكتر قيامت با اشاره به اين كه ويزيت قبل از عمل سبب آمادگي شرايط فيزيكي بيمار از طريق تجويز برخي از داروهاي آرامبخش و آمادگي روحي وي از طريق مشاوره مي شود، گفت: در مواردي به دليل مساعد نبودن شرايط فيزيكي، پس از فرستادن بيمار به اتاق عمل، عمل جراحي به وقت ديگري موكول مي شود، اين در حالي است كه با مشاوره پيش از عمل و در صورت آماده نبودن شرايط فيزيكي وي براي عمل جراحي موضوع در روز پس از عمل به بيمار عنوان مي شود.
دكتر قيامت يادآور شد: جديد ترين يافته ها در زمينه بيهوشي در «هشتمين كنگره سراسري و دومين كنگره بين المللي بيهوشي مراقبت هاي ويژه» كه ۲۱ تا ۲۳ بهمن ماه در مركز همايش هاي رازي تهران برپا مي شود، به متخصصان ارائه مي گردد.

يارانه  داروهاي بيماران كليوي بار ديگر قطع شد
ايسنا: به دنبال گران شدن مجدد داروهاي بيماران كليوي سازمان تأمين اجتماعي يارانه اين داروها را قطع كرد.
مصطفي قاسمي مدير عامل انجمن حمايت از بيماران كليوي با اشاره به كمبود دارو در كشور گفت: سازمان تأمين اجتماعي تنها يارانه داروهاي كوبايي را پرداخت مي كند كه متأسفانه اين دارو هم در حال حاضر در كشور وجود ندارد.
وي ادامه داد: در حال حاضر بيماران كليوي بايد براي هر عدد آمپول ۱۳ هزار تومان نقد پرداخت كنند و با توجه به اينكه بيماران كليوي بايد در ماه ۱۲ بار از اين آمپول استفاده كنند هزينه سنگيني به آنها تحميل مي شود.
مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي با ابراز نگراني و تأسف گفت:  در تلاشيم با اخذ مجوز از وزارت كشور تجمع اعتراض آميز در مقابل مجلس شوراي اسلامي با حضور بيماران كليوي برگزار  كنيم.
قاسمي در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر تنها بيمه درماني نيروهاي مسلح هزينه داروهاي بيماران كليوي را پرداخت مي كند.

نيمي از سالمندان كشور دچار نارسايي قلبي- عروقي هستند
ايرنا: ۵۰ درصد افراد سالمند به  نوعي  ازنارسايي  قلبي - عروقي  رنج مي برند.
دكتر «مهين  السادات  عظيمي» رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت افزود: اين  بيماري  در سنين  بالاتر از ۶۵ سال  شايع  است  و مرگ  و مير حاصل  از آن  نيز ارقام  قابل  توجهي  را در بر مي گيرد.
وي  اظهار داشت : نارسايي  قلبي ، عروقي  در زنان  و افراد مبتلا به  ديابت  و فشار خون  شايع تر بوده  و به  دليل  كهولت  سن  بروز مي كند.
عظيمي ، سرفه هاي  شبانه  و تنگي  نفس  كه  به  صورت  حمله  عارض  بيمار مي شود و خستگي  زودرس  را از علايم  اين  بيماري  در سالمندان  مبتلا ذكر كرد.
وي ادامه  داد: البته  ممكن  است  خستگي  زود هنگام  و تنگي  نفس  به دليل  وجود بيماري هايي  همچون  كم خوني ، قلبي ، ريوي  و افسردگي  نيز ايجاد شده  باشد كه  تشخيص  آن  با پزشك  است .

جسته و گريخته
آينده پزشكي
ايسنا: يك عضو هيأت علمي دانشگاه اعتقاد دارد: بخش مهمي از پزشكي در آينده به پزشكي هسته اي وابسته مي شود. دكتر بابك فلاحي با اشاره به رشد سريع پزشكي هسته اي طي ساليان اخير در دنيا گفت: آينده پزشكي به تشخيص مولكولي به دليل سرعت در تشخيص وابسته است. وي گفت: امروز پزشكي هسته اي با ابداع تكنيك هاي جديد در تصويربرداري مولكولي به اوج رسيده و مي توان گفت بخش مهمي از تشخيص ها در آينده به پزشكي هسته اي PET وابسته خواهد بود.
توصيه به زائران مدينه
فارس: روابط عمومي سازمان حج و زيارت با انتشار اطلاعيه اي از زائران بيت الله الحرام كه از روز سه شنبه هفته جاري عزيمت به مدينه منوره را آغاز مي كنند خواست كه لباس گرم به همراه داشته باشند. در اين اطلاعيه آمده است: هواي مدينه النبي در اين روزها و شبها سرد است و زايراني كه صبح و شب به حرم مطهر حضرت رسول(ص) و يا قبرستان مقدس بقيع مشرف مي شوند بايد خود را پوشانند.
فوايد موهاي خاكستري
ايلنا: دانشمنداني كه به دنبال يافتن علت خاكستري شدن موها در اثر پا به سن گذاشتن هستند، ممكن است بتوانند سرطان پوست را درمان كنند. محققان خبر دادند كه خاكستري شدن مو، به خاطر سلول هاي رنگدانه اي به نام «ملانويست» است. تيم تحقيقاتي موسسه تحقيقات سرطان در بوستن گفتند كه هنگامي كه اين رنگدانه ها مي ميرند، مو به رنگ سفيد درمي آيد.حال كه محققان دريافته اند، چگونه درفرآيند پير شدن «ملانوسيت ها» مي ميرند، اميد بر اين است كه پزشكان روزي بتوانند «ملانوسيت هاي» سرطاني را از بين ببرند.
ميوه هاي ضد سرطان
ايلنا: مصرف ميوه مي تواند كودكان را در برابر سرطان خون محافظت كند. پژوهشگران آمريكايي دريافتند كودكاني كه قبل از ده سالگي، اغلب روزهاي هفته موز و پرتقال يا آب پرتقال مصرف مي كردند؛ بسيار كمتر از آنهايي كه ميوه مصرف نمي كردند تا قبل از ۱۴ سالگي به سرطان خون مبتلا شدند.تحقيقات قبلي نشان داده بود كه رژيم غذايي مناسب مي تواند احتمال ابتلا به سرطان هاي كلسترول، پروستات، ريه و سينه را كاهش دهد. قبل از ۱۵ سالگي، احتمال ابتلاي كودكان به سرطان خون، نسبت به انواع ديگر سرطان  بيشتر است.
ضربان زندگي
ايلنا: به گفته محققان، دستگاه تنظيم ضربان قلب مي تواند جلوي مرگ ناگهاني ناشي از صرع را بگيرد.بسياري از اين مرگ ها ناشي از ضربان نامنظم قلب در زمان حمله است كه چكاپ هاي روزانه نمي تواند آنها را مشخص كند.تيم تحقيقاتي دانشگاه لندن اعلام كرد كه با استفاده از تنظيم ضربان قلب، مي توان مشخص كرد كه چه كساني به دليل داشتن بيماري صرع در معرض ضربان نامنظم قلب هستند و سپس آنها را مورد درمان قرار داد.

معاون پشتيباني وزارت بهداشت و درمان:
۵۴ درصد هزينه هاي درمان را خود مردم مي پردازند
مهر:معاون پشتيباني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گردهمايي رؤساي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در اهواز گفت: ۵۴ درصد هزينه هاي درمان را هم اكنون خود مردم مي پردازند.
دكتر محمدجعفر قائم پناه همچنين افزود: هم اكنون شصت درصد بودجه بهداشتي و درماني كشور را بيمارستان ها هزينه مي كنند.
وي ناكافي بودن اعتبارات بخش بهداشت و درمان ، بالا بودن سقف خانوار در هزينه هاي درمان و عدم دسترسي كامل به خدمات درماني را از مشكلات بخش درمان در كشور برشمرد و افزود: براي حفاظت از بيمار در برابر هزينه هاي مالي اصلاح ساختار مديريتي بيمارستان ها و رعايت شأن و جايگاه بيمار تلاش خواهد شد.
همچنين در اين گردهمايي معاون هماهنگي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي تعامل با مجلس شوراي اسلامي را براي رفع مشكلات بخش بهداشت و درمان كشور مهم برشمرد.
دكتر اميدوار رضايي رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي از ادامه طرح خودگرداني بيمارستان ها به شدت انتقاد كرد و گفت: مجالس گذشته هيچگاه چنين طرحي را تصويب نكرده اند.
همچنين طرح خودگرداني بيمارستان ها در سطح استان خوزستان مشكلات بسياري براي مردم و مسئولين ايجاد كرده است كه بازنگري در آن بسيار ضرورت دارد.


اجراي ۸ طرح اشتغالزايي براي زنان
ايسنا:معاون طرح و برنامه مركز امور مشاركت زنان از اجراي ۸ طرح اشتغالزايي زنان با همكاري سازمانهاي دولتي خبر داد.
رضا توفيقي همچنين اظهار داشت: اين تفاهم نامه ها در راستاي اجراي برنامه ۳۰۲۲۸ اجرا مي شود و داراي محورهاي اقتصادي بوده كه در اين راستا توسعه كمي تعاوني هاي زنان و دختران فارغ التحصيل، آموزش مديريت و بازاريابي براي مديران تعاوني هاي زنان، بازاريابي و ابزار رساني توليدات تعاوني هاي زنان از طريق غرفه هاي فصلي و دائمي و همچنين توسعه كار آفريني زنان روستايي از جمله محورهاي توافقات صورت گرفته است. به گفته وي ۸ طرح مورد توافق، مواردي همچون توسعه فعاليتهاي فرهنگي و هنري زنان از طريق حمايت از توليدات فرهنگي با موضوعات زنان، تجهيز منابع تخصصي زنان در كتابخانه هاي عمومي كشور و بهينه سازي اوقات فراغت زنان را در بر مي گيرد.
معاون طرح و برنامه مركز امور مشاركت زنان در ادامه با اشاره به امضاي توافق نامه هاي ورزشي با دستگاههاي مرتبط گفت: اين مركز موافقت نامه هاي همكاري با دستگاههاي اجرايي در زمينه ورزش بانوان با محورهاي توجه به ورزش همگاني زنان در سراسر كشور و ارتقاي سطح آگاهي هاي عمومي و تخصصي زنان امضاء كرده است. توفيقي در پايان اعتبار تخصيص يافته به ۸ طرح اشتغالزايي را ۹ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريال اعلام و اظهار اميدواري كرد اين طرح ها الگوي مناسبي جهت بهبود وضعيت زنان جامعه به مجريان امور كشور ارائه دهد.

منابع يارانه ها تا پايان امسال به وزارت رفاه منتقل مي شود
ايسنا: كليه منابع يارانه ها تا پايان امسال به وزارت رفاه منتقل و امكان سياستگذاريهاي متمركز فراهم مي شود.
دكتر واعظ مهدوي ضمن اعلام اين مطلب افزود:هر گونه اقدام كه موجب افزايش قيمتها شود، آثار تورمي زيانباري متوجه گروه هاي كم درآمد مي كند؛ لذا بايد در اين زمينه سياستگذاري روشني صورت گيرد تا ميزان افزايش قيمت ها متناسب با قدرت تحمل اقتصاد ملي مشخص شود.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه تصريح كرد: به نظر مي رسد تثبيت قيمت ها موجب مهار تورم شده است؛ چراكه قدرت خريد گروه هاي كم درآمد حفظ شده و فشارهاي اقتصادي ناشي از تورم متوجه مردم نمي شود.
واعظ مهدوي با اشاره به اين كه وزارت رفاه درباره نحوه هزينه كرد يارانه ها پس از تجميع آنها در وزارتخانه تابع سياستهاي دولت و مجلس است، افزود: در صورت تثبيت قيمتها، پرداخت يارانه ها به شكل فعلي ادامه مي يابد؛ در غير اين صورت هدفمندي يارانه ها مستلزم شناسايي گروه هاي هدف و وضعيت درآمدي طبقات مختلف جامعه از طريق ايجاد بانك اطلاعات جامع ايرانيان، اختصاص كد تامين اجتماعي به همه آحاد كشور، تعيين وضعيت هاي درآمدي افراد و فاصله آنها با خط ميانگين درآمدي و پركردن آن به وسيله يارانه هاست. وي افزود: با تجميع منابع يارانه ها در وزارت رفاه تا پايان امسال و پيش از نهايي شدن بودجه سال ۸۴ اقلام يارانه اي، منابع، گروه هاي هدف (توليد كننده، صادركننده و گروه هاي اجتماعي) و روش اختصاص آنها طراحي و مشخص مي شود؛ به نوعي كه آثار مثبتي براي اقشار كم درآمد و با درآمد ثابت و مزدبگير در پي داشته باشد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |