يكشنبه ۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۳ - Dec 26, 2004
خرازي در ديدار با مقامات تركيه
انتخابات به موقع موجب ساماندهي سياسي عراق مي گردد
009777.jpg
گروه سياسي: سيد كمال خرازي وزير امور خارجه كشورمان در ادامه سفر دوره اي خود در منطقه روز گذشته، وارد تركيه شد و با نجدت سزر رئيس جمهوري تركيه ديدار و پيرامون آخرين تحولات روابط دوجانبه و منطقه بحث و تبادل نظر كرد.
خرازي با تبريك تعيين تاريخ پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا و ارايه ارزيابي از روابط دو كشور گفت: ما خرسنديم روند روابط تجاري و اقتصادي دو كشور، پيشرفت خوبي داشته وليكن متناسب با ظرفيت هاي اقتصادي دو كشور هنوز به مرحله مطلوب نرسيده است. اتخاذ يكسري تصميمات موثر در رفع موانع تجارت بين دو كشور ازجمله رفع موانع ترجيحي و انعقاد قرارداد آزاد تجاري بين دو كشور مي تواند گام هاي بلندي در چهارچوب منافع دو كشور بردارد.
به گزارش اداره كل اطلاعات خرازي با اشاره به ضرورت فراهم شدن زمينه هاي سفر مفيد رييس جمهوري اسلامي ايران به تركيه ابراز اميدواري كرد، مقدمات آن در زمان مناسب فراهم گردد.
وزير امورخارجه كشورمان با اشاره به نگراني مشترك در ارتباط با مسايل عراق اظهارداشت: تجزيه عراق، آثار و پيامدهاي خطرناكي براي كل منطقه و همسايگان دارد، وي حل مشكلات جاري عراق را به برگزاري انتخابات و واگذاري امور به مردم عراق و فراهم شدن مقدمات خروج نيروهاي خارجي مرتبط دانست.نجدت سزر با اشاره به گستره خوب روابط دوجانبه دو كشور اظهارداشت: در عرض هفت ماه گذشته ۱۵ هيات عالي رتبه بين دو كشور رفت و آمد داشته اند، هرقدر روابط دو كشور گسترش يابد به نفع منافع و مصالح دو ملت است، تعميق مناسبات موجب تقويت پيوندهاي دو ملت است.
رييس جمهور تركيه حجم تراز تجاري فعلي دو كشور را ۳/۲ ميليارد دانسته كه مي بايست در سال جاري به ۳ ميليارد دلار برسد. توازن بخشيدن به تراز تجاري دو كشور از طريق گسترش مبادلات تجاري و همكاري هاي اقتصادي دو كشور موجب نزديكي هرچه بيشتر ملت هاي ايران و تركيه خواهد شد و ما منتظر خواهيم بود كه سفر آقاي خاتمي به تركيه صورت پذيرد و روند تكاملي مناسبات دنبال گردد.
آقاي نجدت سزر در خصوص تحولات عراق گفت: ناامني فزاينده در عراق نگران كننده است، تركيه بر اين اعتقاد است كه انتخابات بايد در موقع مقرر انجام گيرد و اگر تاريخ انتخابات تعويق بيفتد مشكلات مهم و حساسي به وجود خواهد آمد، تركيه تلاش دارد كه با كمك سازمان ملل، اين انتخابات برگزار شده و مردم عراق ساماندهي سياسي را به عهده گيرند و متعاقب برگزاري انتخابات عراق، خروج نيروهاي خارجي به نفع مردم و كشورهاي منطقه خواهد بود.
ديدار خرازي با اردوغان
كمال خرازي همچنين روز گذشته با نخست وزير تركيه هم ديدار و گفت وگو داشت.
خرازي در اين ديدار با اشاره به روند رو به پيشرفت روابط دو كشور اظهارداشت: مناسبات دو كشور حسنه و روندي رو به پيشرفت دارد،  ما اميدواريم مقدمات سفر آقاي خاتمي با فراهم شدن برنامه هاي سفر ازجمله آماده شدن قراردادهاي ترك سل و تاو و طي كردن مراحل قانوني در مجلس شوراي اسلامي آماده گردد.وزير امورخارجه با اشاره به فرآيندهاي دمكراتيك براي اجراي قوانين و لوايح دو كشور، ما اميدوار هستيم با طي پروسه قانونگذاري تكليف قراردادهاي ترك سل و تاو روشن گردد.
خرازي در خصوص نگراني ايران و تركيه پيرامون انتخابات گفت: نگراني تهران و آنكارا مشترك است. توصيه همسايگان همواره بر برگزاري انتخابات به موقع و با مشاركت فراگير و حضور تمامي گروه ها و قوميت ها بوده است، انتخابات عراق موجب ساماندهي سياسي عراق و واگذاري هرچه سريعتر امور قانوني به مردم عراق و متعاقب آن مي تواند عوامل ناامني كه حضور نيروهاي خارجي بوده را مرتفع گرداند.
خرازي درخصوص برنامه صلح آميز اتمي نيز اظهار داشت: برنامه ما با آژانس همكاري شفاف و سازنده بوده و اين روند را ادامه خواهيم كرد و همزمان روند مذاكرات با اروپا را نيز تعقيب خواهيم كرد. وي افزود: هيچ كس نمي تواند ما را از حق طبيعي خود در زمينه برنامه صلح آميز اتمي محروم سازد.رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با اشاره به عمق روابط دو كشور خطرات و پيامدهاي ناشي از بحران عراق، براي كشورهاي همسايه تصريح كرد: تجزيه قوميت هاي مختلف و تغيير بافت جمعيتي در شمال عراق موجب نگراني همه منطقه است.
آقاي اردوغان درخصوص برگزاري انتخابات گفت: برگزاري فراگير انتخابات عراق كه در برگيرنده تمامي گروه ها و طوائف عراق باشد مي تواند تضمين كننده آينده عراق باشد.نخست وزير تركيه با ابراز اميدواري نسبت به اينكه قراردادهاي معوقه بين دو كشور، گردش كار خود را در خدمت به منافع و مصالح دو كشور هرچه سريعتر طي نمايد، خواستار انجام هرچه زودتر سفر آقاي خاتمي به تركيه گرديد.
ديدار خرازي با عبدالله گل
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با وزير امور خارجه جمهوري تركيه گفت وگو كرد.
خرازي و عبدالله گل تحولات روابط دوجانبه و مسايل منطقه اي و بين المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به خطراتي كه عراق را در بر مي گيرد و تشريح پيامدهاي جنگ داخلي در عراق گفت: خطر مهم اين است كه عراق دچار تجزيه گردد، تروريست ها اماكن مقدسه را مورد تهاجم قرارداده و برخي اظهارت بي پايه در منطقه، حساسيت هاي خاص را دامن مي زند.
وزير امورخارجه تركيه با تشريح وضعيت ناامني در عراق اظهارداشت: عراق، با خطرات متعددي مواجه است. تروريست ها بدون توجه به ارزش هاي انساني، كارمندان حفاظت سفارت تركيه را در موصل به صورت دردناكي به شهادت مي رسانند. ما اعتقاد داريم كه برگزاري انتخابات فراگير در موقع مقرر مي تواند نتايج مفيدي براي عراق در برداشته باشد.
آقاي عبدالله گل با اشاره به نتايج انتخابات در تعيين سرنوشت عراق گفت: برگزاري انتخابات به موقع بهترين راه براي آينده عراق و تسريع در تعيين سرنوشت سياسي عراق مي باشد.

حداد عادل: كساني كه به اختلاف ميان اديان دامن مي زنند در خدمت صلح جهاني نيستند
ايرنا: رييس  مجلس  شوراي  اسلامي  در پيامي  به  مناسبت  ميلاد حضرت  مسيح (ع ) گفت  : كساني  كه  به  اختلاف هاي  ميان  اديان  دامن  مي زنند وآتش  تضاد ميان  اسلام و مسيحيت  را تحت  عناويني  مانند جنگهاي  صليبي  برافروخته  مي سازند، در خدمت  صلح  جهاني  نيستند.غلامعلي  حدادعادل  در اين  پيام  كه  ديروز  منتشر شد پيام  حضرت  مسيح (ع ) را دوستي ،برادري  و صلح  دانست  و گفت : ملتهاي  مسلمان  انتظار دارند مسيحيان  جهان  ، دولتهاي  كشورهاي  مسيحي  را تشويق  و وادار كنند تا به  روح  تعاليم  مسيح  كه  همانا صلح  و دوستي  است  ، توجه  بيشتري  داشته  باشند.
وي همزيستي  مسالمت آميز اقليت هاي  ديني  در جمهوري  اسلامي  ايران  با مسلمانها را مايه  افتخار دانست و خاطرنشان  كرد: خوشبختانه  اقليتهاي  ديني ، در مجلس  شوراي  اسلامي  نماينده  دارند واين  نمايندگان  مانند ساير نمايندگان  در قانونگذاري  و نظا رت  بر امور كشور آزادانه  دخالت  و فعاليت  دارند.
خرازي فردا به پاكستان سفر مي كند
ايسنا: سيدكمال خرازي فردا سفري دوروزه به پاكستان خواهد داشت.
خرازي وزير امور خارجه كشورمان در اين سفر با مقامات پاكستاني درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه اي به ويژه انتخابات عراق و همچنين مهمترين مسائل بين المللي گفت و گو و رايزني خواهد داشت.
وي طي روزهاي اخير به سوريه، لبنان و تركيه سفر كرده و با رد اتهامات مبني بر دخالت ايران در امور داخلي عراق، حمايت كشورمان را از برگزاري انتخاباتي فراگير و آزاد در عراق اعلام كرده است.
رسانه هاي تركيه: تهران و آنكارا در مورد عراق به تفاهم رسيدند
ايرنا: رسانه هاي  تركيه  ديروز   از تفاهم  تهران  و آنكارا در مورد تحولات  عراق  خبر دادند.رسانه هاي  تركيه  نتايج  سفر خرازي  وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران  به  تركيه  را به  عنوان  گامي  درجهت  تقويت  مناسبات  دو جانبه  براي  همكاري  در مسائل  منطقه اي  بويژه  در مورد تحولات  عراق  ارزيابي  كردند.
خرازي  روز جمعه  در آنكارا با احمد نجدت  سزر رييس  جمهوري ، رجب  طيب  اردوغان  نخست  وزير و عبدا... گل  وزير امور خارجه  تركيه  ديدار و گفت  وگو كرد.خبرگزاري  آناتولي  تركيه  گزارش  داد: ديدار اردوغان  با خرازي  در جوي  بسيار دوستانه  و صميمي  برگزار شد و نتايج  سودمندي  داشت .به  گزارش  آناتولي ، طرفين  در اين  ديدار خواهان  برگزاري  انتخابات  عراق  در موعد مقرر ( ۱۱ بهمن  ماه ) و شركت  اقشار مختلف  مردم  عراق  در اين  انتخابات  شدند.
كانون مدافعان حقوق بشر:
استفاده از نام مجعول براي خليج فارس تجاوز به حقوق بشر است

ايسنا: حفظ و حراست از ميراث گرانقدر فرهنگ بشري از چنان اهميتي برخوردار است كه در بند ۲ ماده ۲۷ اعلاميه جهاني حقوق بشر مي خوانيم: «هر كس حق دارد از حمايت منافع معنوي و مادي آثار علمي، فرهنگي و يا هنري خود، برخوردار شود.»كانون مدافعان حقوق بشر با بيان اين مطلب، طي بيانيه اي افزوده است: پذيرفتني نيست كه بدون توجه به مسلمات علمي و جغرافيايي، نام مجعولي را بر خليج فارس بگذاريم، زيرا گذشته از آن  كه با مسلمات تاريخي در تضاد و تعارض قرار مي گيرد، منافع معنوي و فرهنگي صاحبان حقيقي آن را مورد تهديد قرار مي دهد. كانون مدافعان حقوق بشر در اين بيانيه با تأكيد بر درستي و اعتبار نام تاريخي خليج فارس از همه فعالان حقوق بشر مصرانه  خواسته است كه با توجه به بند ۲ ماده ۲۷ اعلاميه جهاني حقوق بشر كه مشاركت جامعه بين المللي را به حفظ و نگهداري ميراث بومي و فرهنگي بشريت خواسته است، در اين زمينه به طور جدي و موثر اقدام كنند.
در اين بيانيه يادآوري شده است: بي شك نتايج نامطلوبي كه از اين خودكامگي «تغيير نام» حاصل مي آيد، گذشته از آن كه جهل و بي دانشي را ترويج مي كند به حقوق وارثان حقيقي اين ميراث فرهنگي آسيب خواهد رساند و اين اقدام تجاوزي آشكار به حقوق بشر محسوب مي شود.

اخباركوتاه
تقدير خاتمي از فعاليت هاي آموزشي دادگستري تهران
فارس: سيدمحمد خاتمي رييس جمهوري از فعاليت هاي دادگستري استان تهران تقدير كرد.رييس جمهور طي پيامي از اقدامات معاونت آموزش دادگستري استان تهران در راستاي آگاهي مردم از مسايل مبتلابه قضايي تقدير و تشكر كرد.
خاتمي در پيام خود كه در نشريه داخلي قوه قضاييه منتشر شد، ايجاد كلينيك حقوقي از سوي دادگستري استان تهران و انتشار مجموعه اي از اطلاعات جامع حقوقي براي آشنايي مردم با مسايل حقوقي را «اقدامي ارزنده درجهت تسهيل كار شهروندان» عنوان نمود.در كلينيك حقوقي دادگستري تهران كه به منظور ايجاد فرهنگ حقوقي تاسيس شده قضات دادگستري به صورت تلفني و حضوري به مردم مشاوره حقوقي مي دهند.
مركز آمار ايران  از سازمانها ي سياسي آمارگيري مي كند
فارس: مركز آمار ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوري از سازمان هاي سياسي و ساير سازمان هاي داراي عضو آمارگيري مي كند.
طرح آمارگيري از سازمان هاي سياسي و ساير سازمان هاي داراي عضو، با هدف تهيه اطلاعات مناسب از ويژگي هاي بخش سازمان هاي سياسي و ساير سازمان هاي داراي عضو براي استفاده در برنامه ريزي هاي اقتصادي و اجتماعي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت اجرا شده است.
روميانتسف:
قرارداد بازگرداني سوخت هسته اي ايران به مسكو در دي ماه منعقد مي شود
الكساندر روميانتسف گفت: به احتمال بسيار قوي قرارداد بازگرداني سوخت هسته اي مصرف شده به مسكو در ماه ژانويه به امضاي ايران و روسيه خواهد رسيد.
خبرگزاري نووستي به نقل از روميانتسف افزود: پروژه بوشهر در دستور كار سال ۲۰۰۵ ما قرار دارد.وي همچنين ساخت واحدهاي برق هسته اي ديگر در ايران را از ديگر پروژه هاي سال ۲۰۰۵ سازمان انرژي اتمي روسيه برشمرد.
الشرق الاوسط:
خرازي در اعتراض به پادشاه اردن در نشست امان شركت نمي كند

ايسنا: روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع ديپلماتيك در امان نوشت كه احتمال دارد ايران در اعتراض به امان حضور كمرنگي در نشست آتي وزيران امورخارجه كشورهاي همجوار عراق در اردن داشته باشد.
اين روزنامه چاپ لندن به نقل از اين منابع كه نام آنها را نبرد، نوشت: به دنبال اظهارات اخير ملك عبدا... پادشاه اردن مبني بر تلاش ايران براي تشكيل يك هلال شيعه در منطقه، كمال خرازي، وزير امورخارجه ايران در نشست آينده وزيران امورخارجه كشورهاي همجوار عراق كه در اوايل ماه آينده در امان برگزار خواهد شد، شركت نخواهد كرد.اين روزنامه همچنين نوشت: هوشيار زيباري وزير امورخارجه عراق از ايران خواهد خواست كه تلاش بيشتري براي كنترل مرزهاي مشتركش با عراق انجام دهد.
۲۳۰حزب و جمعيت در كشور مجوز فعاليت دارند
ايسنا: حسن غفوري فرد رييس خانه احزاب ايران، گفت: هدف اصلي خانه احزاب كار حزبي نيست و اين خانه در زمينه نهادينه شدن احزاب و برطرف كردن مشكلات آنان و ايجاد فضاي سياسي سالم و تعاملي احزاب فعاليت مي كند.
وي با بيان اين كه درحال حاضر ۲۳۰ حزب، جمعيت، گروه و انجمن هاي مختلف در كشور مجوز فعاليت دارند، گفت: از اين تعداد ۱۲۰ گروه و جمعيت در خانه احزاب عضو هستند.
بحث درباره سرنوشت ۴ ديپلمات ايراني دربند رژيم صهيونيستي
در كميسيون امنيت ملي

مهر: مخبر كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به پيگيري مساله ۴ ديپلمات ايراني در بند اسرائيل گفت: در جلسه هفته گذشته هيأت رئيسه كميسيون امنيت ملي مجلس تصميم گرفته شد كه نسبت به مسأله ۴ ديپلمات ايراني در بند اسرائيل بررسي گسترده و دقيقي داشته باشيم؛ چرا كه اين مسأله براي مجموعه مسئولان ما بسيار مهم است. كاظم جلالي نماينده شاهرود و مخبر كميسيون امنيت ملي گفت: در اين جلسه مقرر شد كه به زودي جلسه اي در كميسيون امنيت ملي تشكيل شود و از مراجع مسئول خواسته شود كه از آخرين اطلاعات و اخباري كه در مورد اين مساله وجود دارد گزارشي ارائه كنند و از برخي از نزديكان اين عزيزان كه خود راساً پيگير پرونده عزيزانشان هستند بخواهيم كه در كميسيون با آنان نيز جلسه داشته باشيم و اميدواريم نهايت جمع آوري اطلاعات ما را به اين مساله برساند كه براي پيگيري بيشتر اين مساله چگونه بايد مسير را هموار كنيم.
مخبر كميسيون امنيت ملي مجلس تأكيد كرد: پرونده اين ۴ ديپلمات ايراني براي مجموعه مسئولان ما بسيار مهم است و قطعاً براي مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان و كميسيون امنيت ملي داراي اهميت بسزايي است.
طرح «احياي معاونت پرورشي» تقديم مجلس مي شود
ايسنا : طرح فوريتي «احياي معاونت پرورشي» وزارت آموزش و پرورش با امضاي ۷۶ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي فردا تقديم هيأت رئيسه مجلس مي شود.حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر  گفت: براساس اين طرح وزارت آموزش و پرورش موظف است بدون اينكه در ساختار اين وزارتخانه تغييري ايجاد شود يكي از معاونت ها را به عنوان معاونت پرورشي اختصاص داده و كليه امور مربوط به پرورشي را از معاونت هاي ديگر انتزاع و در اين معاونت سازماندهي نمايد.اين عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تبصره هاي اين طرح گفت: سازمان دانش آموزي و كليه مسائل فوق برنامه پرورشي در اين معاونت تجميع مي گردد.

ايران قدرت ميانجيگري خوبي در منطقه دارد
ايرنا: پايگاه اينترنتي نشريه Z-NET نوشت كه يك مقام نظامي سابق آمريكا و فعال ضد جنگ مي گويدكه ايران قدرت ميانجيگري خوبي در منطقه دارد و مي تواند يك ميانجي قدرت تلقي شود.
به گزارش اين پايگاه ، استن گوف گفت: هيات علوم دفاعي پنتاگون به اين نتيجه رسيده است كه سياست خارجي آمريكا در جهان تنها باعث ايجاد و افزايش تنفر و مقاومت عليه آمريكا شده است .
وي اضافه كرد : آمريكا كه در يك زمان واحد نمي تواند دست به اقدام هاي نظامي و تجاوزكارانه در نقاط ديگري از جمله ايران بزند، پس چرا سعي دارد در اين مسير گام بردارد.
استن گوف افزود : من دراين خصوص از هيات علوم دفاعي پنتاگون، چيزي نشنيده ام، اما اگر آمريكا سرمايه لازم را داشت كه ندارد ، ايران در مقابل تهاجم آمريكا، بسيار آسيب پذيرتر از عراق بود.
وي تصريح كرد : من اين روزها از نزديك اوضاع و احوال ايران را دنبال ميكنم زيرا ممكن است اين مساله عيان شود كه ايرانيها با توجه به نفوذي كه در بين اكثريت شيعيان در جنوب عراق دارند، مي توانند ميانجي بسيار خوبي نسبت به ساير قدرتهاي منطقه باشند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |