شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۹ - Jan 1, 2005
آغاز طرح شناسايي و مبارزه با سركردگان
باندهاي تكدي گري كودكان
010332.jpg
گروه اجتماعي: سركردگان باندهاي استثمار و بهره كشي از كودكان تا حد قابل ملاحظه اي شناسايي شده و برخورد با اين عوامل به طور گسترده اي در چند روز آينده آغاز مي شود.
براي آغاز اين مبارزه كه تلاشي سخت و مداوم خواهد بود، نهادهاي متعددي با وظايف متفاوت وارد كار خواهند شد. آنچه در اين تلاش اهميت دارد، تداوم، پي گيري، احساس مسئوليت نسبت به نسلي كه فقط به علت ضعف و ناتواني جسماني اش مورد بهره كشي و تجاوز واقع مي شود و همچنين دانستن تبعات اين مبارزه است.
اگر چه چند نفر از مسئولان نهادهايي چون نيروي انتظامي، سازمان بهزيستي، استانداري، وزارت رفاه و... طي ماههاي گذشته درباره معضلات مربوط به كودكان استثمار شده سخن گفته اند، اما مبارزه واقعي بايد در سطح شهرها آغاز شود، نه روي كاغذ روزنامه ها. خبرگزاري ايسنا به بخشي از عملكرد نهادها و مسئولان آن توجه داشته و گزارشي مخابره كرده است.

۱۴ درصد كودكان در ايران براي تأمين اقتصاد خانواده كار مي كنند
امروزه كودكان به ساده ترين ابزار سوءاستفاده و استثمار كه از مصاديق آن اجبار به كار، قاچاق، فروش مواد مخدر، تكديگري، آزار جنسي و توليد فيلمهاي مستهجن بوده و از پيامدهاي آن ترك تحصيل، محروميت از غذاي كافي، بهداشت سالم و... است، تبديل شده اند.
كنوانسيون ۱۸۲ سازمان بين المللي كار بدترين اشكال كار كودكان را شامل انواع بردگي به علت دين والدين به كارفرما، بكارگيري اجباري كودكان در درگيري هاي مسلحانه، دلالي يا عرضه كودكان براي فساد و پرنوگرافي يا اعمال شنيع، استفاده از كودكان در فعاليت هاي غيرقانوني و كارهايي كه به دليل ماهيت و شرايط آن براي سلامت و ايمني و خلاقيت كودكان ضرر داشته باشد، مي داند.
بر اساس آخرين گزارش سازمان ملل از وضعيت كودكان محروم جهان، در حال حاضر ۲۴۶ ميليون كودك در جهان به كار مشغولند؛ ۵۰۰ ميليون از دسترسي به توالت بهداشتي، ۴۰۰ ميليون از آب بهداشتي سالم، ۲۷۰ ميليون از خدمات بهداشتي و ۹۰ ميليون از غذا محرومند؛ ۱۴۰ ميليون كودك به مدرسه نمي روند و ۳۰۰ ميليون به اطلاعات دسترسي ندارند.
بيش از يك ميليارد كودك از رشد و پرورش سالم و حمايت اعلام شده سران كشورها در پيمان نامه حقوق كودك محرومند.
بر پايه گزارش وضعيت كودكان محروم ايران نيز ۵۰۰ هزار و بيش از يك ميليون كودك به ترتيب زير خط فقر يك و دو دلار زندگي و ۱۴ درصد كودكان هنوز كار مي كنند، كاري كه تنها براي كمك به اقتصاد خانواده و تأمين هزينه هاي تحصيل است و از آغاز تا پايان سال ادامه دارد.
آمار نيز حاكيست سالانه بطور متوسط حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار كودك خياباني از سطح شهرهاي بزرگ كشور جمع آوري و ساماندهي مي شوند؛ اما چرخه كار كودكان و حضور دردناك آنها در ميادين شهر به قصد كسب درآمد و يا سوءاستفاده باندهاي حرفه اي همچنان در گردش است، به گونه اي كه تنها در نيمه اول سال جاري ۸ هزار و ۲۱۹ كودك خياباني در شهر تهران جمع آوري شدند و پيش بيني شده است كه در همين سال ۴۰ هزار كودك خياباني جمع آوري و به سازمان بهزيستي تحويل داده شود.
در اين حال علي اوسط هاشمي، معاون سياسي امنيتي استانداري تهران با اشاره به موفقيتهاي صورت گرفته در ساماندهي كارتن خوابها، از شناسايي كودكان خياباني كه از سوي گروهها و باندها، استثمار و وادار به تكديگري شده اند، خبر مي دهد.
وي در توصيف كودكان استثمار شده خياباني، سن اغلب آنها را زير ۱۵ سال دانسته و به ايسنا مي گويد: گروهها و باندهايي به منظور كسب درآمد از طريق تكديگري، كودكان خياباني را در سطح شهر پخش و آنها را وادار به فعاليتهايي مي كنند كه هيچ گونه سود اقتصادي براي خود اين كودكان ندارد.
وي با اعلام آغاز شناسايي متكديان حرفه اي و عوامل هدايتگر و استثمار كننده كودكان طي اقدامات ويژه در چند روز آينده تأكيد مي كند كه دامنه برخورد با اين افراد بايد گسترده تر شود.
وي به ايجاد زمينه هاي لازم براي نجات كودكان تحت استثمار اشاره كرده و تصريح مي كند: توليت اين دسته از كودكان به لحاظ كارشناسي و آسيب شناسي و نيز قانونا متوجه بهزيستي است و اين سازمان نيز آمادگي خود را براي ارائه خدمات و سرويس دهي به اين گروه اعلام كرده است.
دكتر واعظ مهدوي، معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه نيز از تدوين پيش نويس آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني خبر داده و مي گويد: پيش نويس آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني با بهره گيري از تجارب استانهاي درگير با اين معضل به خصوص استان تهران و بر اساس طبقه بندي مشخص واحدهاي ساماندهي در سه سطح مراكز جذب كودكان خياباني، مراكز ساماندهي كوتاه مدت و مراكز نگهداري و اقامت درازمدت اين كودكان تدوين شده است.
وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستاي ساماندهي كودكان خياباني اعلام مي كند: از ابتداي تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي «شوراي ساماندهي معضل كودكان خياباني» با هدف بازبيني و بررسي اين پديده در كشور از طريق كشف علل بروز، شناسايي مناطق و شهرستان هاي درگير و نيز استخراج نقاط ضعف و قوت و ارتقاي كيفيت فعاليت هاي جبراني تشكيل شده و بر اساس مستندات اين شورا پيش نويس آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني تدوين شده است.
وي با اشاره به اين كه ۸۰ درصد كودكان خياباني، كودكان كار هستند، اظهار مي كند: دوره هاي آموزش مهارت هاي شغلي و زندگي براي كودكان كار و مشخص  كردن زمينه هاي مناسب مهارت آموزي هماهنگ با پروتكل هاي بين المللي در خصوص ممنوعيت كار كودكان زير ۱۵ سال، ضمن رفع مشكلات مالي و اقتصادي خانواده هاي اين كودكان به عنوان ضميمه اين آيين نامه، تهيه و تدوين مي شود.
دكتر علم الهدايي، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور نيز استثمار كودكان را به طور اعم واداشتن كودكان به كارهاي سخت و طاقت  فرسا نظير كار كردن در كارگاه ،  مزرعه، خيابان و... به جاي تحت حمايت بودن و تأمين سلامت جسمي، عاطفي،  رواني، اخلاقي، فكري و اقتصادي آنها مي داند، ۵۰ درصد كودكان خياباني كساني هستند كه نبايد كار كنند، اما رها شده، تحت ستم قرار گرفته و «كودك كار خياباني تحت استثمار» هستند. وي خانواده ها را بيشترين استثماركنندگان كودكان خوانده و منع از تحصيل و واداشتن به كار را از عمده اشكال اين استثمار دانسته و تصريح مي كند، والدين، ناپدري و نامادري بيشترين كساني هستند كه كودكان را به استثمار مي كشند.
همچنين سعيد مدني پژوهشگر مسايل اجتماعي به ارائه تصويري از وضعيت كار كودكان در ايران پرداخته و مي  گويد: بر اساس آخرين سرشماري رسمي كشور (سال ۷۵)، ۳/۱ درصد كودكان ۶ تا ۱۴ ساله به كار اشتغال دارند كه اين رقم در مناطق روستايي ۴/۲ درصد و در مناطق شهري ۵/۰ درصد است.
اين پژوهشگر مي افزايد: بر اساس آمار آموزش و پرورش در سال تحصيلي ۷۶-۷۵ تعداد دانش آموزان در مقطع دبستان ۹ ميليون و ۲۳۸ هزار نفر بوده كه ۸ درصد آنها يعني حدود ۷۰۰ هزار نفر در مناطق شهري و ۱۲ درصد در مناطق روستايي ترك تحصيل كرده اند؛ بنابراين اگر حتي نيمي از اين جمعيت به كار اشتغال داشته باشند، بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از كودكان بين ۶ تا ۱۰ ساله در كشور شاغل بوده اند كه طبق آمار رسمي نزديك به يك ميليون نفر كودك زير ۱۸ سال در سال ۷۵ شاغل بوده اند.

آموزش مصرف بهينه شير در مدارس ابتدايي استان تهران
010341.jpg
فارس: كارشناس بهداشت آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران گفت: با توجه به ضرورت مصرف بهينه شير، CD شير (شما) در تمام مدارس آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران توزيع مي شود.
الهه حسن پور افزود: تعداد يك هزار CD آموزش مصرف شير آماده شده است كه جهت استفاده در تمام مدارس ابتدايي آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران توزيع مي شود.
وي اظهار داشت: CD شير با محتواي آموزشي در مورد مصرف شير، داراي قالب تصويري است كه توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش تهيه شده است.
كارشناس بهداشت آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران گفت: در حال حاضر شير در تمام مدارس ابتدايي آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران توزيع مي شود و اين طرح تا پايان اسفند ماه امسال ادامه خواهد داشت.
وي افزود: در حال حاضر در هر منطقه اي بنا بر شرايط محيطي شير استريليزه و پاستوريزه توزيع مي شود كه شير پاستوريزه در دو نوبت، شير استريليزه ۲۵۰ سي سي در دو نوبت و شير استريليزه ۲۰۰ سي سي در سه نوبت به دانش آموزان داده مي شود و دانش آموزان تا پايان طرح بايد ۷۰ نوبت شير مصرف كرده باشند.

جشنهاي سال نو مسيحي ارامنه ايران آغاز شد
010338.jpg
گروه اجتماعي: امروز نخستين روز از سال ۲۰۰۵ ميلادي است، در شب گذشته بيش از ۱۲۰ هزار نفر از ارامنه ايران در جشن هاي خانوادگي شركت كردند و آئين اين شب را به جاي آوردند.
در شب ژانويه هموطنان ارمني در محفل هاي خانوادگي خود با برگزاري جشن هاي ويژه، خداوند باريتعالي را براي ورود به سال جديد شاكر مي شوند.
آيين مذهبي و ديني ارامنه ايران روز ششم ژانويه (پنجشنبه ۱۷ دي ماه) در كليساها و در سالروز غسل تعميد حضرت عيسي مسيح(ع) برگزار مي شود.
مسيحيان ارمني در نخستين روز سال نو ميلادي پس از شركت در مراسم مذهبي باداراك براي ديد و بازديد تبريك و شادباش گويي به ديدار بزرگان خانواده مي روند و اين مراسم تا شب پنجم ژانويه كه ارامنه در اين شب جشن ميلاد حضرت مسيح(ع) را برگزار مي كنند ادامه مي يابد. در كليساهاي ارامنه برخلاف كاتوليك ها و پروتستان ها كه ۲۵ دسامبر را روز ميلاد حضرت مسيح(ع) مي دانند، شب پنجم و صبح روز ششم ژانويه را به عنوان عيد ميلاد و تعميد حضرت عيسي(ع) جشن مي گيرند. در شب عيد ميلاد حضرت عيسي(ع) كه بزرگترين عيد مسيحيان ارامنه است بار ديگر مراسم مذهبي باداراك در كليسا برگزار مي شود كه همه مسيحيان در آن شركت مي كنند. اكثريت مسيحيان ايران را ارامنه گريگوري تشكيل مي دهند كه داراي استقلال كليسايي هستند و مطابق سنت و اعتقادات خود عمل مي كنند.
آنها بر اين عقيده اند كه زماني كه حضرت مريم، مسيح را به عنوان يك فرد از جامعه يهود و طبق سنت يهود براي نامگذاري به كنيسه معبد يهوديان مي برد، در آن جا كاهن معروفي به نام «سايمون پير» به محض ديدن اين نوزاد، سرش را به طرف آسمان مي كند و در حالي كه قنداق مسيح را مي گيرد، مي گويد: خدايا موعود تو را كه به خاطر ديدنش زنده بودم، ديدم. اكنون آماده ام كه مرا به سوي خود فراخواني .اين گروه بر اين عقيده اند كه اين اولين شهادتي بود كه بر تولد مسيح موعود داده شده است و به همين جهت اين روز را براي جشن كريسمس برگزيده اند.
بر اين اساس كليساها همچنين در اين روز پذيراي كودكان تازه متولد شده از پدران و مادران مسيحي خود هستند تا آيين غسل تعميد آنان را كه نشانه پذيرش مذهب مسيحيت است، برگزار كنند.
كودكان در اين آيين با آب مقدس (عصاره زيتون) كه از كليساي بيروت به كليساي بزرگ (اج مياسين) در ارمنستان برده شده و از آنجا به كليساهاي ارتودوكس در كشورهاي مختلف از جمله ايران فرستاده مي شود، غسل داده مي شوند.خانواده هاي ارمني در اين ايام به انتظار دريافت نان مقدس كه از كليساها براي آنان برده مي شود و نيز به انتظار كشيش هايي كه در روزهاي بعد از ششم ژانويه به منازل آنان سر مي زنند، مي مانند.

جسته، گريخته از تلفات انساني جنوب شرقي آسيا
010335.jpg
فاجعه بارتر از زلزله ۹/۸ ريشتري
گروه اجتماعي: ابعاد فاجعه انساني در جنوب شرقي آسيا و در پي زلزله اي ۹/۸ ريشتري هر لحظه وسيع تر مي شود. گزارشهاي خبرگزاري ها از مناطق آسيب ديده حكايت از ناپديدشدن صدها هزار انسان دارد؛ همچنين ناپديد شدن شهرها و جزيره هايي كه به طور كامل از نقشه خشكي حذف شده اند، گوياي عمق فاجعه است.اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه برخي از خبرگزاري  هاي غربي اعلام كرده اند اولين قربانيان زلزله اخير در منطقه آسياي جنوب شرقي، شركتهاي بيمه و دفاتر گردشگري هستند!! در صورتي كه اگر بدانيم احتمال كشته شدن بيش از پانصد هزار نفر داده مي شود، شنيدن اخباري مبني بر ضرر و زيان مالي شركتهاي بيمه و دفاتر گردشگري و اطلاق عبارت «اولين قربانيان» براي اين گروه ها فاجعه بارتر و تاسف بارتر از زلزله است! چرا كه به نظر مي رسد جابه جايي ارزش ها در قرن اخير، از ارزش انسانها كاسته است.اخبار ذيل، بازگوكننده بخش هايي كوچك از فاجعه انساني است در جنوب شرقي آسيا كه به وسيله خبرگزاري جمهوري اسلامي، واحد مركزي خبر و ساير خبرگزاري هاي خارجي ارسال شده است.
ايرانيان در سلامت
سفارت خانه هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مالزي و تايلند خبر از سلامت ايرانيان مقيم يا مسافر در اين كشورها دادند. اين سفارتخانه ها اعلام كردند كه تاكنون هيچ خبري مبني بر كشته يا مفقود شدن اتباع ايراني در حادثه زلزله اخير در آسياي جنوب شرقي گزارش نشده است.
فرصت طلبها همه جا هستند
يك  روزنامه  چاپ  سريلانكا ديروز جمعه از دزدي  و فروش  اجساد قربانيان حادثه  تسونامي  و يا قطع  عضو برخي  از اين  اجساد براي  دزديدن  جواهرات همراه  آنها، خبر داد. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كلمبو، روزنامه «لانكاديپا» نوشت  يك  سريلانكايي براي  دريافت  جسد يكي  از والدينش  كه  در حادثه  تسونامي كشته  شده  است ، پنجاه  دلار پرداخت  كرد. در سواحل  جنوب  سريلانكا، افراد فرصت  طلب  اجساد قربانيان  حادثه  تسونامي  را از بيمارستانها مي دزدند و با اين  ادعا كه  جسد را با به خطر انداختن  جانشان  پيدا كرده اند، آن را به  نزديكان  فرد كشته شده  مي فروشند.
انتقاد موثر
رهبران  اروپاي  غربي  پس  از انتقادهايي  كه  از كوتاهي  آنان  در قبال  پيامدهاي  فاجعه آميز زمين  لرزه  اخير در آسياي  جنوب  خاوري  به  عمل  آمد، روز پنجشنبه  با چشم  پوشي  از تعطيلات  سال  نو وادار به  نشان  دادن  واكنش  نسبت  به اين  فاجعه  شدند.گرهارد شرودر صدر اعظم  آلمان  از تعطيلات  سال  نو و مرخصي  چشم  پوشيد و براي  رسيدگي  به  سرنوشت  تعدادي  از شهروندان  آلمان  كه  در حادثه  اخير كشته  يا ناپديد شده  به  مقر صدارت  عظما در برلين  بازگشت . برپايه  اين  گزارش ، توني  بلر نخست  وزير انگليس  و ژاك  شيراك  رئيس  جمهوري فرانسه  نيز روز پنجشنبه  به  همين  دليل  تعطيلات  سال  نو خود را نيمه  تمام گذاشته  و به  سركار خود بازگشتند.
پيش بيني ۵۰۰هزار كشته
سفير اندونزي  در مالزي  گفت شمار تلفات  جاني  زلزله  روز يكشنبه  گذشته در آچه  ممكن  است  از مرز ۴۰۰ هزار تن  بگذرد.
به  گزارش  روز جمعه  روزنامه  استار، چاپ  كوالالامپور «رشدي  هاردجو» گفت : هنوز دسترسي  به  بسياري  از مناطق  آسيب  ديده  براي  گروههاي  امداد و نجات ميسر نيست . وي  تصريح  كرد: در مكانهايي  مانند پولائو، سيمولو، تاپاك  توان  آثاري  از حيات  ديده  نمي شود و برخي  از جزاير ساحلي  استان  سوماترا نيز ناپديد شده اند. رشدي  ادامه  داد: برآورد يادشده  شامل  ۸۵ هزار تن  از كشته شدگان  آچه  كه اجساد آنان  كشف  شده ، نمي باشد.
احتمال فاجعه
منابع  خبري در منطقه  جنوب  شرق  آسيا معتقدند كه  اگر امدادرساني  و رسيدگي  به  مسايل  بهداشتي  در منطقه  سرعت  نگيرد، جهان  بايد منتظر يك فاجعه  انساني  باشد. بيماريهاي ، وبا، سل  و اسهال  در حال  حاضر بازماندگان  اين  حادثه  قرن  را تهديد مي كند.
گردشگران مفقود
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  يورونيوز، هزاران  گردشگر در مناطق  آسيب  ديده جنوب  و جنوب  شرقي  آسيا ناپديد شده اند. احتمالا سوئد با ۱۵۰۰ نفر مفقودالاثر سنگين ترين  بها را خواهد پرداخت ، اما برخي  از كشورها مانند استراليا آمار گردشگران  ناپديد شده  زلزله  اخير را پنج  هزار نفر اعلام  كرده  است .

سند برنامه ساماندهي اوقات فراغت جوانان تصويب شد
گروه اجتماعي: جلسه شوراي عالي جوانان به رياست دكترمحمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور و با حضور ساير اعضا تشكيل شد.
دكتر عارف در اين جلسه با تأكيد بر مهم بودن موضوع اوقات فراغت جوانان به عنوان يك مسئله بنيادين علمي ، اجتماعي، و فرهنگي يادآورشد: ساماندهي و بكارگيري همه ظرفيت هاي ملي كشور، بهينه كردن منابع اوقات فراغت جوانان، تقويت و كارآمد شدن نهادهاي عمومي مانند هلال احمر، كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد، استفاده از ظرفيت هاي دانشگاهي اعم از دولتي و غيردولتي از ضروري ترين مسائلي است كه بايد به آن توجه كرد.
معاون اول رئيس جمهور بر توجه جدي به ارزش هاي فرهنگي، اعتقادي و توسعه تشكل هاي غيردولتي جوانان در چارچوب سياست گذاري و برنامه ريزي اوقات فراغت جوانان تأكيد كرد.
در ادامه اين جلسه پس از بحث و بررسي در مورد مسائل جوانان كليات سند برنامه ساماندهي اوقات فراغت جوانان به تصويب شوراي عالي جوانان رسيد و مقرر شد سند مزبور پس از اصلاح نهايي با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي در قالب آيين نامه اجرايي تدوين و پس از تصويب هيات وزيران ابلاغ شود.
از ديگر مصوبات نوزدهمين جلسه شوراي عالي جوانان اجرايي نمودن برنامه ساماندهي اوقات فراغت بود كه مقرر شد با محوريت سازمان ملي جوانان در برنامه چهارم توسعه و با بهره گيري از امكانات نهادهاي عمومي و ظرفيت هاي بخش خصوصي و همچنين استفاده از دستگاههاي دولتي اجرا شود.
همچنين شورا مقرر كرد با فراهم كردن سازوكارهاي مناسب شاخص بهره وري جوانان از كل برنامه هاي فراغتي از ۴۹درصد در سال پايه (۸۳) به ۷۵ درصد در آخر سال برنامه چهارم (۱۳۸۸) برسد.

۳۰۰ هزار داوطلب در آزمون علمي كاربردي رقابت كردند
واحد مركزي خبر:بيش از ۳۰۰ هزار داوطلب، صبح ديروز در نهمين دوره آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي كه بطور همزمان در سراسر كشور برگزار شد با يكديگر به رقابت پرداختند.
به گزارش واحد مركزي خبر از ميان داوطلبان شركت كننده در اين آزمون، ۴۰ هزار دانشجو در پنج گروه آزمايشي صنعت، كشاورزي، مديريت و خدمات اجتماعي، صنايع غذايي و هنر پذيرفته خواهند شد كه از اين تعداد ۳۶ هزار دانشجو در مقطع كارداني و ۴ هزار نفر نيز در مقطع كارشناسي پيوسته و ناپيوسته پذيرفته مي شوند.از ميان داوطلبان آزاد، ۲۲ هزار نفر و از ميان داوطلبان شاغل ۱۸ هزار دانشجو پذيرفته و وارد دانشگاه جامع علمي كاربردي مي شوند.اين آزمون در ۲۱۳ رشته برگزار شد كه از اين تعداد، ۱۶۸ رشته مربوط به مقطع كارداني، ۴۳ رشته در مقطع كارشناسي ناپيوسته و ۲ رشته در مقطع كارشناسي پيوسته است.
در نهمين دوره آزمون دانشگاه علمي كاربردي، داوطلبان زن در ۶۶۵ كد رشته و داوطلبان مرد در ۷۷۳ كد رشته پذيرش خواهند شد.نتايج نهمين دوره آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي نيمه دوم بهمن ماه اعلام مي شود و زمان تشكيل كلاس  ها نيمه نخست اسفندماه خواهد بود.

۱۷ درصد دانشجويان، دانشگاه هاي علوم پزشكي
با مشكلات اعصاب و روان مواجه هستند
ايرنا: رئيس  مركز مشاوره  دانشگاه  علوم  پزشكي  تهران  گفت : ۱۷ درصد از دانشجويان ورودي  امسال  دانشگاه هاي  علوم  پزشكي  كشور، با مشكلات  اعصاب  و روان  روبه  روهستند.
دكتر مهديه  معين  الغربايي  در حاشيه  سمينار سلامت  روان دانشجويان  علوم  پزشكي  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بر اساس  طرح غربالگري ، مشخص  شد، دانشجويان  دختر بيشتر از پسران  از مشكلات  اعصاب  و روان  رنج  مي برند. وي  اظهار داشت : عدم  آگاهي  در انتخاب  رشته  تحصيلي  و محل  تحصيل ، دوربودن  از خانواده ، عدم  امنيت  شغلي  و آينده  مبهم ، كمبود امكانات  رفاهي مي تواند در مشكلات  اعصاب  و روان  و حتي  افسردگي  دانشجويان  موثر باشد.
معين الغربايي  ادامه  داد: سرمايه گذاري  براي  حل  مسائل  و مشكلات  روحي  و رواني  و ايجاد روحيه  براي  يك  زندگي  پرانگيزه در اين دانشجويان امري  ضروري  است .
وي  گفت : طرح  آموزش  مهارت هاي  زندگي  براي  دانشجويان  به  اجرا در آمده  كه در اين  طرح ، افراد با نحوه  برقراري  رابطه  موثر با مشكلات  آشنا مي شوند.
اين  روانپزشك ، در ادامه ، افسردگي  را يكي ازمهم ترين  مشكلات  رواني در كشورهاي درحال  توسعه  ذكر كرد و اظهار داشت : اين  بيماري  تاكنون  زيان هاي  اقتصادي و اجتماعي  زيادي  را در جوامع  مختلف  درپي  داشته  است .
به  گفته  معين  الغربايي ، احساس  نااميدي ، يأس ، كمبود انرژي ، بي خوابي  و كم اشتهايي  از علائم  افسردگي  است .
وي  افزود: يافته ها نشان  مي دهند كه  ميزان  افسردگي  در بيش  از ۲۰ درصددانشجويان ، در سطح  بالاتر از متوسط قرار دارد.
دبير سمينار يكروزه  سلامت  روان  دانشجويان  علوم  پزشكي  نيز در اين  سمينار يك  روزه  به  خبرنگار ايرنا گفت : افسردگي  و اضطراب  شايع ترين  نوع  اختلالات رواني  در بين  دانشجويان  است .
دكتر محمد صنعتي  افزود: جدايي  و وابستگي  به  خانواده ، تغيير در شيوه زندگي  و مواجه  شدن  با محيطي  ناآشنا از علل  عمده  افسردگي  در بين  دانشجويان است .
به  اعتقاد وي ، افسردگي  پنجمين  اختلال  رواني  است  و تا سال  ۲۰۲۰ ميلادي ، اين  نوع  از اختلال  بعد از بيماري هاي  قلبي  و عروقي  دومين  علل  مرگ  و ميرخواهد بود.
وي  ادامه  داد: هم اكنون  ۳/۱ تا ۴/۱ درصد كل  ويزيت هاي  پزشكي  مربوط به افسردگي  و اضطراب  است .
صنعتي  افزود: اين  اختلالات  منجر به  بيماري هاي  جسمي و كاهش  كارآيي  افرادشده  و در صورت  بي توجهي ، ممكن  است  بيمار به  حدي  از افسردگي  برسد كه  اقدام به  خودكشي  كند.
صنعتي ، با تأكيد بر اين كه  كم  توجهي  به  بهداشت  رواني  دانشجويان  باعث افزايش  اين  اختلال  خواهد شد، گفت : ايجاد مراكز كمك  به  درمان  و گسترش مشاورهاي  دانشجويي  به ويژه  در خوابگاه ها مي تواند در كاهش  افسردگي  دانشجويان موثر باشد.

صندوق حمايت از پژوهشگران گشايش يافت
گروه علمي فرهنگي: صندوق  حمايت  از پژوهشگران  كشور با حضور دكترمحمد عارف  معاون  اول رئيس  جمهوري  پنجشنبه طي  مراسمي در كاخ  سعدآباد گشايش  يافت .
عارف  طي  سخناني  در اين  مراسم  گفت : در حال  حاضر ما بيش  از هر چيز به نيروي  انساني  نيازمنديم .
معاون  اول  رئيس  جمهور با اشاره  به  اين كه  ما بايد در منطقه ، جايگاه  برتر علمي و اقتصادي  را داشته  باشيم ، تصريح  كرد: در سازكارهاي  برنامه هاي  اول تا سوم  جهت گيري  هاي  خوبي  داشتيم  اما توفيق  زيادي  كسب  نكرديم  و به  همين دليل  نتوانستيم  به  نتيجه  مطلوبي  برسيم .
وي  افتتاح  صندوق  حمايت  از پژوهشگران  كشور را مثبت  ارزيابي  كرد و افزود: گامهاي  اوليه  خوبي  در اين  راستا انجام  گرفته  است  كه  قطعا با برنامه  ريزي هاي  مناسب  پژوهشگران  جوان  ۳۰ تا ۳۲ ساله  كشور تحت  حمايت  قرار مي گيرند. وي  گفت : با افتتاح  اين  صندوق  شاخص  پژوهشي  كشور از ۳۳۶ در يك  ميليون نفر به  دو هزار در يك  ميليون  نفر ارتقاء خواهد يافت .
سپس  دكترمحمد فرهادي  رئيس  صندوق  حمايت  از پژوهشگران  كشور، هدف  از افتتاح  اين  صندوق  را ارائه  كمكها و خدمات  حمايتي  مادي  و معنوي  به پژوهشگران  ايراني ، اعم  از حقيقي  وحقوقي  براي  شكوفايي  امور تحقيقاتي  در راستاي  توليد علم  و فناوري ، و بهرمند شدن  مردم  از نتايج  آنها در كشور عنوان  كرد.

عضو شوراي عالي نظام پزشكي:
طرح پزشك خانواده ۵ سال ديگر اجرا مي شود
مهر: اجراي طرح پزشك خانواده به صورت سراسري در تمام كشور ۵ سال ديگر شروع مي شود.
يك عضو شوراي عالي نظام پزشكي ضمن بيان مطلب فوق افزود: اين طرح از سه سال گذشته تاكنون به صورت آزمايشي در استان هاي آذربايجان غربي، بوشهر و چهار محال و بختياري در حال اجرا است.
دكتر حسن هويدا تصريح كرد: طرح پزشك خانواده در استان خراسان نيز از يك سال پيش تاكنون به اجرا در آمده و وزارت بهداشت و درمان در نظر دارد اين طرح را در بم نيز به مرحله اجرا در آورد.
عضو شوراي عالي نظام پزشكي اظهار داشت: اجراي طرح پزشك خانواده افراد را از پرداخت هزينه هاي سنگين درماني كه به دليل عدم شناخت از بيماري است بر حذر داشته و باعث مي شود سرمايه و نيروي انساني به هدر نرود.
دكتر هويدا گفت: اجراي اين طرح به صورت همه گير و سراسري در كشور نياز به برنامه ريزي مدون دارد، نظام پزشكي از وزارت بهداشت خواسته بود كه ترتيبي دهد تا پزشكان از نزديك با نحوه اجراي اين طرح در استان هاي مذكور ديدن كنند كه متاسفانه تاكنون در اين زمينه هيچ پاسخي به ما داده نشده است. وي افزود: طرح پزشك خانواده سالهاست كه در كشورهاي پيشرفته به اجرا در آمده و موفقيت چشمگيري داشته است.
عضو شوراي عالي نظام پزشكي تصريح كرد: عدم موفقيت اين طرح در كشور ما و عاملي كه باعث شده دوره آزمايش اين طرح سالها به طول بيانجامد دلايل مختلفي دارد كه از آن جمله مي توان به مسايل فرهنگي و جغرافيايي و مشكلاتي كه در حركت هاي ما وجود دارد ،اشاره كرد.
دكتر هويدا در پايان گفت: متاسفانه برنامه ريزي درستي در اين رابطه صورت نگرفته است، ما اميدواريم كه بتوانيم هر چه زودتر با رفع نقايص اين طرح را در سراسر كشور به مرحله اجرا بگذاريم.
پيش از اين قرار بود طرح پزشك خانواده از ابتداي سال ۸۴ به مرحله اجرا در آيد اما از آنجايي كه به دليل مشكلات ياد شده و مسايل ديگر اين طرح در شهرها و استان هاي مورد آزمايش با موفقيت چنداني رو به رو نشده است، مدت زمان آزمايش اين طرح ۵ سال ديگر به طول مي انجامد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |