شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۹ - Jan 1, 2005
فناوري به كمك زلزله زدگان شتافت
010344.jpg
گروه انفورماتيك _ ساراناز عبدالله زاده: زلزله مهيب هفته گذشته جنوب شرق آسيا علاوه بر تأثيرگذاري به خبرهاي مطبوعات، راديو و تلويزيون ها،  در دنياي ديجيتالي نيز هيجان و واكنش بي سابقه اي را ايجاد كرده است، به طوري كه مردم سراسر جهان از طريق سايت ها و وبلاگ هاي گوناگون و حتي تلفن همراه به مشاركت و همياري آسيب ديدگان برخاستند.
اينترنتي
در يك اقدام بي سابقه بسياري از كاربران آمريكايي كمك هاي مالي خود را از طريق سايت هاي ويژه اي كه به همين منظور ايجاد شده اند،  ارسال كردند. سايت آمازون (Amazon.com) اعلام كرد كه تا آخرين ساعات روز پنج شنبه ۳ ميليون كاربر به قسمت ياري رساني به زلزله زدگان اين سايت مراجعه و كمك كرده اند.
به گزارش واشنگتن پست، در يكي از سايت هاي ويژه كمك به زلزله زدگان هر دو دقيقه يك بار، يك كمك مالي جديد به ثبت مي رسد.
سايت اختصاصي صليب سرخ (Redcross.org) اعلام كرد كه تا آخرين ساعات روز سه شنبه (دو روز بعد از فاجعه) حدود ۲۵ هزار كاربر به درخواست كمك اين سازمان براي همياري با اهداي وجوهات نقدي خود پاسخ مثبت دادند. صليب سرخ در پي حادثه گردباد چارلي (Charley) در آگوست ۲۰۰۴ در فاصله ۱۰ روز، توانست ۱۹ ميليون دلار پول براي قربانيان جمع آوري كند، در حالي كه سه روز بعد از زلزله تسونامي ۱۸ ميليون دلار وجه نقد آماده ارسال به زلزله زدگان بود. شركت هاي كامپيوتري بزرگي مانند AOL نيز در اين همياري سهيم بودند؛ تاكنون اين شركت نزديك ۲۵۰ هزار دلار كمك مالي به قربانيان حادثه يكشنبه گذشته ارسال كرده است. آمازون در پي حادثه يازدهم سپتامبر نيز حدود ۷ ميليون دلار كمك از جانب كاربران دريافت كرده بود.
وبلاگي
علاوه بر مشاركت هاي اينترنتي، خبرگزاري بي بي سي از اتحاد وبلاگ ها براي پوشش خبري و جمع آوري كمك به آسيب ديدگان حادثه تسونامي خبر داد.يكي از وبلاگ هايي كه به بررسي مسائل سياسي بين هند و پاكستان مي پرداخت اكنون تمام سعي خود را بر رساندن خبرهاي تازه و لحظه به لحظه زلزله و جمع آوري كمك هاي مالي مراجعان گذاشته است. اين وبلاگ كه با يك كاربر سريلانكايي جهت رساندن خبرهاي مربوط به حادثه در تماس است به علت از كار افتادن كامپيوترهاي شخصي از طريق سيستم (SMS) پيام كوتاه در جمع آوري اخبار مربوطه مي پردازد و اگر كاربري درخواست كمك رساني كند آنها را به مراكز مربوطه معرفي مي كند.
موبايلي
كشورهاي اروپايي نيز از طريق تلفن هاي همراه خود به مشاركت درياري رساندن به قربانيان زلزله پرداخته اند. در ايتاليا شركت مخابرات اين كشور با اختصاص يك شماره به كاربران اين امكان را مي دهد تا با فرستادن يك پيام كوتاه به اين شماره مبلغ يك يورو به زلزله زدگان كمك كنند؛ اين كشور تاكنون حدود ۱۱ ميليون يورو (۱۵ ميليون دلار ) براي قربانيان جمع آوري كرده است.شركت تلفونيكا اسپانيا نيز سيستم مشابهي را براي كمك رساني برپا كرده است. اين شركت اعلام كرد كه اين سيستم را تا آخر ژانويه ۲۰۰۵ باقي خواهد گذاشت. فرانسه، آلمان و پرتغال نيز از همين طريق به ياري برخاستند.

ناسا به شكار شهاب سنگ مي رود
سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا «ناسا» براي نخستين بار قصد دارد شهاب سنگي موسوم به «تمپل۱» را در ماموريتي بي نظير هدف موشك قرار دهد.سوم ژوئيه ، موشكي به وزن ۳۶۰ كيلوگرم به نام «ايمپكتور» را به سوي شهاب سنگ پرتاب خواهد شد.
موشك شليك شده پس از برخورد به شهاب سنگ لايه خارجي آن را كنار زده و با ايجاد يك حفره در سطح آن ، براي اولين بار امكان مشاهده هسته يك شهاب سنگ را براي دانشمندان فراهم خواهد شد.

كاهش قيمت محصولات صفحه مسطح
عرضه فراوان محصولات صفحه مسطح باعث كاهش قيمت اين كالاها درمنطقه خاورميانه شده است. با گسترش عرضه محصولات LCD در منطقه خليج فارس قيمت اين كالاهاي الكترونيكي در بازار امارات متحده عربي به طور قابل توجهي كاهش يافته است، در حال حاضر فروشگاه  هاي الكترونيكي منطقه مملو از محصولات صفحه مسطح است.كارشناسان پيش بيني مي  كنند در ماه  هاي آينده نيز با گسترش هر چه بيشتر محصولات صفحه، قيمت اين كالاهاي الكترونيكي در ديگر نقاط منطقه خاورميانه نيز سير نزولي داشته باشد.

آن لاين
سازمان نظام صنفي رايانه اي تشكيل مي شود
گروه انفورماتيك: سازمان نظام صنفي رايانه اي كشور تا خرداد سال آينده تشكيل مي شود.
سهيل مظلوم،رئيس انجمن شركت هاي انفورماتيك در سمينار آشنايي با نظام صنفي رايانه اي در آذربايجان شرقي برنامه  زمان بندي تشكيل نظام صنفي رايانه اي در استان ها و سراسر كشور را مطرح و پيش بيني كرد: نظام صنفي رايانه اي در چند استان در سال ۸۳ تشكيل مي شود و مابقي استان ها هم تا رسيدن به آن حدنصاب لازم در اوايل سال ۸۴ اين نظام را تشكيل مي دهند و نهايتا تا خرداد ماه سال ۸۴ سازمان نظام صنفي رايانه اي تشكيل مي شود.
به گزارش ايسنا در اين همايش سپهري راد، دبير شوراي عالي انفورماتيك نيز اطلاعاتي در باره تاريخچه تدوين قانون حمايت از پديدآورندگان نرم افزار و تشكيل نظام صنفي رايانه اي براي ساماندهي فعاليت هاي مجاز رايانه اي ارايه كرد. وي، همچنين درباره تصويب آيين نامه نظام صنفي و شرايط كلي مستندات قانوني تشكيل نظام صنفي صحبت كرد.
حوزه علميه اينترنتي راه اندازي خواهد شد
گروه انفورماتيك:حوزه علميه اينترنتي تا چند ماه ديگر رسما آغاز به كار خواهد كرد.
روح الله نبي نيا سر، مسئول فني دفتر حوزه علميه قم با اعلام اين خبر گفت: پايگاه اطلاع رساني تبيان به منظور ترويج فرهنگ اسلامي با استفاده از فناوري اطلاعات و نيز تامين نيازهاي مختلف اطلاعاتي مخاطبان خصوصا نسل جوان ايجاد شده است و يكي از فعاليت  هاي اين پايگاه ايجاد حوزه علميه اينترنتي تبيان است كه فعاليت خود را به منظور دسترسي سريع و آسان كاربران به دانش  هاي حوزوي عرضه مي  كند.به گفته وي از اهداف اين حوزه آشنايي با حوزه  هاي علميه سراسر دنيا و ارايه دروس متداول حوزه و آشنايي با دانش  هاي حوزوي به صورت اجمالي و گذرا در ۲۵ موضوع تحت عنوان دروس فشرده است.

سخت افزار
Athlon TM 64
ايلنا: AMD با معرفي پردازنده  هاي ATHLON TM ۶۴ براي مصرف كنندگان راه  حلي فراهم كرده كه مي  توانند نيازهاي كنوني و آينده محاسباتي خود را بر طرف كنند.
پردازنده AMD ATHLON TM ۶۴ اولين پردازنده ۶۴ بيتي و داراي سازگاري با ويندوز ۶۴ بيتي است و مي  تواند پردازش ۶۴ بيتي را بر روي نرم  افزارهاي ۶۴ بيتي نيز اجرا كند. سيستم عامل  هاي پيشرفته ۶۴ بيتي براي پردازنده AMD ۶۴ توسط شركت  هاي مايكروسافت،RED HAT , SUSE , TURBOLINUX معرفي شده  اند و فقط توسط پردازنده  هاي AMD ۶۴ - BIT مي  توانند اجرا شوند. ATHLON 64 با بهره  گيري از فناوري COOL AND QUIET و HYPER TRANSPORT و INTEGRATED MEMORY CONTROLLER كار كردن با نرم  افزارهاي چند رسانه  اي MULTI MEDIA) ) را به يك كار لذت  بخش تبديل كرده است.
اين پردازنده براي دو سوكت ۷۵۴ و ۹۳۹ طراحي شده كه پردازنده  هاي با سوكت ۹۳۹ قابليت بهره  بري از فناوري DUAL CHANNEL را نيز داراست.

نرم افزار
هسته اصلي لينوكس ۱۰.۶.۲ به بازار مي آيد
گروه انفورماتيك: جديدترين نسخه هسته اصلي لينوكس اواخر هفته گذشته توسط توليد كننده و متخصص open-source، شركت Linus Torvalds ارايه گشته است.
به گزارش system group هسته اصلي نسخه ۱۰.۶.۲ كه Woozy Numbat نام دارد، شامل فهرستي از برنامه هاي برطرف كننده نقايص و تغييراتي در سيستم عامل است.
نخستين گونه ۲.۶ سال گذشته ارايه شد و در ساير محصولات تجاري لينوكس نظير SuSE ناول مورد استفاده بسياري قرار گرفت. Red Hat همچنان در حال استفاده از هسته اصلي قديمي در ويرايش هاي سازماني خود است.
اين شركت قصد دارد در نيمه نخست سال ۲۰۰۵ استفاده از نسخه ۲.۶ به همراه Enterprise Linux ۴ را آغاز كند. هسته ۱۰.۶.۲ از طريق سايت آرشيوهاي هسته لينوكس (Linux Kernel Archives) قابل دانلود است.

بازي
سان آندرس براي PC و Xbox
گروه انفورماتيك: شركت طراحي بازي سان آندرس، اميدوار است با ورود نسخه PC و XBOX اين شركت به بازار درآمدهاي آن به طور قابل توجهي افزايش يابد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران بازي ويديويي جنجال برانگيز سان آندرس ... GRAND THEFT AUTO در ژوئن ۲۰۰۵ بر روي PC و XBOX منتشر خواهد شد. اين بازي كه ماه ميلادي گذشته بر روي پلي استيشن ۲ منتشر شد، موفقيت بالايي كسب كرد و توانست توجه بازي كنندگان و منتقدان را به خود جلب كند.
شركت طراح اين بازي به دنبال كسب درآمدهاي بالا از نسخه پلي استيشن آن و موفقيت چشمگير در بازار سهام درصدد است با عرضه نسخه هاي PC و XBOX اين بازي بازار خود را بيش از پيش رونق دهد.

پرطرفدارترين وب سايت ادبي آسيا
سينا: وب سايت ادبي و هنري «apana» در پنجاب،كه توسط يك گروه از طراحان صفحات وب به زبان محلي پنجابي طراحي شده است، ادعا كرده است كه اين وب سايت با ثبت بالاترين تعداد بازديد كننده طي ماه هاي اخير، ركورد پرطرفدارترين وب سايت آسيايي در دنيا را شكسته است.«سفير راما» موسس و مدير وب سايت apana اعلام كرده است تعداد بازديدكنندگان اين سايت ۲ ميليون و ۷۴۰ هزار نفر طي ماه جاري بوده است، كه از اين تعداد يك ميليون و ۶۰ هزار بازديد كننده، آمريكايي، ۲۵۰ هزار بازديدكننده كانادايي، ۲۵۰ هزار نفر استراليايي، ۱۸ هزار بازديد كننده اسپانيايي، ۱۴ هزار نفر انگليسي، ۱۴ هزار كاربر پاكستاني، ۱۵ هزار نفر از اتحاديه اروپا و ۱۱ هزار بازديد كننده هندي بوده اند.
www.apnaorg.com ادبيات و موسيقي پرطرفدار و آداب و رسوم و سنن خطه اي از مشرق زمين را با جذاب ترين و موثق ترين ديدنيها به عرضه ديد تماشاگران مي گذارد و آنها را با آثار شاعران و هنرمندان بزرگ هندي و پاكستاني آشنا مي كند.

اسب چوبي به قلب XP حمله كرد
گروه انفورماتيك: اسب ترواي جديدي به نام فل (Phel)، در واپسين روزهاي سال ۲۰۰۴ به ويندوز XP حمله كرد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات، ويروس فل نماي تقلبي Help برنامه Word را دارد كه به ويندوز XP حمله مي كند و ويروس مي تواند كنترل كامپيوتر را حتي با داشتن سرويس پك ۲ ويندوز XP ، از راه دور به دست بگيرد.
اين ويروس به شكل يك فايل HTML پخش شده است كه سعي مي كند تا نقطه ضعفي در كامپوننت كنترل Help اينترنت اكسپلورر را به دست گيرد.
براي آنكه عمل حمله انجام شود لازم است شما گول بخوريد!حمله كننده براي اغواي شما، از شما مي خواهد تا از يك وب سايت آلوده ديدن كنيد. به محض اين كار، اسب تروا يا ويروس وارد كامپيوترتان مي شود. اگر ويروس با موفقيت در كامپيوتر شما اجرا شود، برنامه قدرتمند مخرب از سايت برداشت شده و در كامپيوتر آلوده اجرا مي شود.
مايكروسافت به شدت به دنبال تحليل كد تخريبي ويروس فل است و قصد دارد تا به طريق قانوني مسئولين فعال سازي اين برنامه مخرب را به پاي ميز محاكمه بكشاند.
مايكروسافت مي گويد كه اين نقطه ضعف بسيار حساس است و در حال كار روي برطرف ساختن آن است تا به محض آماده شدن در اختيار عموم قرار گيرد.
هنوز وصله اي براي نقص يافت شده در ماه اكتبر از سوي مايكروسافت ارايه نشده است، اما اين شركت اعلام كرده است كه برنامه نويسان مايكروسافت در حال كار كردن بر روي اين مسئله هستند و كاربران مي توانند براي حل آن از وب سايت http://support.microsoft.com نيزاستفاده كنند. شركت ضدويروس پاندا از اين ويروس به نام HHelp نام برده است و مي گويد اين ويروس با زبان برنامه نويسي جاوا اسكريپت نوشته شده و ۱۴۰۰ بايت است.
داشتن يك برنامه ضد ويروس معتبر و جديد نگهداشتن اطلاعات ويروسي آن مي تواند تا حد زيادي از شما در مقابل اين ويروس حمايت كند.

تلويزيون همراه
ايلنا: گوشي  هاي همراه از ماه آينده به لطف تراشه  هاي جديد، به دستگاه هاي DVD كوچك تبديل خواهد شد. در آينده  اي نزديك تلويزيون به ابزاري خارج از رده مبدل خواهد شد و با قابليت  هاي جديدي كه به گوشي  هاي همراه اضافه مي  شود ديگر نيازي به وجود آنها نخواهد بود.شركت  هاي الكترونيكي، در حال توسعه يك فناوري جديد هستند كه به كمك آن كاربران همراه مي  توانند فيلم  ها و نمايش  هاي تلويزيوني را به صورت كامل دريافت كنند.
شركت راك پلير كه طراح اين فناوري است، درصدد است تراشه هاي ويديويي ديجيتال را كه حاوي نمايش  ها و فيلم  هاي تلويزيوني است به بازار عرضه كند، چون اين برنامه  ها روي تراشه ذخيره شده و از طريق آنتن به گوشي افراد ارسال مي  شود، كاربران مي  توانند نمايش  ها را به دفعات دلخواه نگاه كنند بدون آن  كه اختلالي در ارتباط تلفني آنها ايجاد شود.

آف لاين
ترميم استخوان ها با استفاده از نانوفناوري
گروه دانش: يك پژوهشگرامريكايي ماده اي با قابليت استفاده در ترميم استخوانها اختراع كرد. اين محصول در ترميم استخوان هاي جمجمه و ستون فقرات نيز كاربرد دارد، محصول مذكور به صورت خميري شكل پذير و به راحتي به استخوانهاي شخص ميزبان متصل شده و با آن تطابق مي يابد. به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، در مطالعات برون تني صورت گرفته اين فرآورده به سرعت يك ساختار شبه استخواني محكم تشكيل مي دهد و قادر است طي مدت ۱۵ دقيقه استخوان هاي شكسته را ثابت كرده و امكان رشد سلولهاي استخواني و غضروفي را فراهم كند.
روبات شش پاي بدون موتور
گروه دانش: دو مخترع جوان ايراني با الگوبرداري از عملكرد ماهيچه ها موفق به ساخت يك روبات شش پا بدون استفاده از موتور شدند.
بشير خوشنويس در اين باره گفت: در اين روبات به جاي موتور از سيم هايي از جنس آلياژهاي حافظه دار نيكل و تيتانيوم با قطر ۱۰۰ ميكرون استفاده شده است.
زماني كه جريان الكتريكي از اين رشته سيمها  مي گذرد طول آنها حدود ۵ درصد كاهش مي يابد و بدين ترتيب روبات با سازوكاري همانند ماهيچه هاي بدن به حركت درمي آيد.
به گزارش ايسنا او با اشاره به اينكه نيروي محركه اين روبات از طريق دو باتري قلمي تامين مي شود، گفت: ماهيچه هاي اين روبات مي تواند با بهره گيري از نيروي محركه حاصل از اين باتريها باري به وزن ۱۳۵ گرم را جابجا  كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |