شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۹ - Jan 1, 2005
پل شهيد رجايي - پل شهيد دستواره - پل كردستان
سه پروژه بزرگ ترافيكي
به زودي گشايش مي يابد
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد - شهردار تهران در جريان ملاقات هفتگي خود با شهروندان منطقه ،۲۰ دستور اجراي پروژه بزرگ بازسازي اطراف برج طغرل به عنوان نماد تاريخي شهر تهران با اعتبار اوليه ۵۰۰ ميليون تومان را صادر كرد.
وي بر لزوم بهره گيري از امكانات موجود براي ترويج فرهنگ بومي و حفظ ميراث نياكان و بازيابي هويت خودي تاكيد كرد و گفت: در اين راستا دو گروه از طرف شهرداري فعال شدند يكي سازمان زيباسازي و ديگري شهرداري منطقه ۲۰ كه مسئول آزادسازي املاك معارض بر سر راه اين طرح است.
وي خبر داد: خوشبختانه وام ۲۰۰ ميليون دلاري بانك جهاني به شهرداري تهران قطعي شد و تا قبل از پايان سال جاري به حساب سازمان نوسازي و عمران شهر تهران واريز خواهد شد كه به دنبال آن شاهد جهشي در حركت اصلاح بافت هاي فرسوده تهران خواهيم بود.
احمدي نژاد از افتتاح و يا آغاز پروژه هاي مهمي در سطح شهر تهران سخن گفت كه از جمله آنها افتتاح پل هاي بزرگ بزرگراه آزادگان نظير پل شهيد رجايي و شهيد دستواره و پل بزرگ كردستان _ شهيد حكيم و چند ايستگاه آتش نشاني در روزهاي آينده است.
وي افزود: كانال سرخه حصار كه نقش انتقال فاضلاب سطحي شرق تهران به جنوب آن را برعهده دارد از ناحيه جداره ها، دچار فرسودگي شده و اين امر معضلاتي را براي اهالي مناطق ۱۵ و ۲۰ به وجود آورده لذا كار بازسازي كانال فاضلاب سرخه حصار به همراه عمليات قطعه دوم كمربندي شهرري نيز از جمله پروژه هاي مديريت شهري است كه بزودي آغاز خواهد شد.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود معضل بي خانمان ها را از جمله تبعات منفي شهرنشيني مبتلابه در همه شهرهاي بزرگ دنيا دانست كه البته در فرهنگ اسلامي پذيرفته نيست و جوامع اسلامي به عنوان يك اصل موظف به ساماندهي اقشار ضعيف جامعه و حفظ كرامت انساني آنها هستند.
وي معضل بي خانماني را يك پديده پيچيده اجتماعي و نيازمند پيوند حلقه هاي متعددي دانست تا در تعامل با يكديگر نسبت به شناسايي، طبقه بندي، تجزيه و تحليل و برنامه ريزي در جهت مهار آن به طور مستمر تلاش شود.
شهردار تهران خاطرنشان ساخت: تنها برخورد با معلول چاره كار نيست و رفع معضل بي خانمانها نيازمند برخورد با منشاء اين معضل، مطالعه و برنامه ريزي هاي اساسي و پيچيده در حوزه روان شناسي، مددكاري، اجتماعي و اقتصادي است تا پاكسازي محيط شهري به معني واقعي و ريشه اي آن تحقق يابد.
وي افزود: خوشبختانه مصوبه اخير هيات دولت، سازمانهاي ذيربط را موظف به رسيدگي به اين معضل كرد كه البته در گام اول برخورد خوبي با اين پديده صورت گرفت و متعاقب آن دست كم ۷۵۰ نفر از بي خانمانها جمع آوري شدند و در مراكزي كه از قبل توسط شهرداري تهران و ساير سازمانها تدارك ديده شده بود اسكان يافتند.وي پيش بيني كرد كه تا يك پنجم اين افراد هنوز در سطح شهر پراكنده باشند كه جمع آوري و اسكان آنها نيز در دستور كار است.

ترافيك، چالش روبه رشد در يك كلان شهر
۵۰۰ هزار خودرو هر سال به خودروهاي
تهران افزوده مي شود
010353.jpg
گروه شهري- جمشيد پور اسكندر : در شرايطي كه مشكل ترافيك هنوز از مهم ترين چالش هاي كلان شهر است،  كارشناسان بر ضرورت تدوين طرح جامع ترافيك پايتخت تاكيد مي كنند.
براساس آمارهاي ارائه شده روزانه حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد خودروهاي جديد در تهران شماره گذاري و حركت مي كنند و اين در حالي است كه از چندي پيش ظرفيت شبكه عبوري تهران تكميل شده است.
به گزارش خبرنگار ما روزانه حدود ۱۴۰۰ دستگاه خودرو جديد در تهران شماره گذاري مي شود و بطور متوسط هر سال حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو به شمار خودروها افزوده مي شود لذا به زودي شاهد تبديل شدن معابر تهران به يك توقفگاه بزرگ خواهيم بود.
با توجه به اينكه براساس طرح تفصيلي تهران، اين شهر به ۵۵۰ كيلومتر بزرگراه نياز دارد كه تاكنون حدود ۳۰۰ كيلومتر آن ساخته شده و ۲۵۰ كيلومتر آن باقي مانده است، در حال حاضر روزانه بيش از دو ميليون و ۸۰۰ هزار خودرو در تهران تردد مي كند و اين در حالي است كه شبكه عبوري تهران براي يك ميليون و ۴۰۰ هزار خودرو ظرفيت دارد.
نتيجه آناليز آمارها مربوط به حمل و نقل و سفرها و شرايط عمومي تهران نشان مي دهد كه هر روز متوسط سرعت خودروها در تهران رو به كاهش است و با ادامه اين روند،  شبكه عبوري تهران به يك توقفگاه تبديل شده و سرعت متوسط خودرو با شهرونداني كه پياده طي مسير مي كنند برابر خواهد شد.
در همين زمينه معاون فني و عمراني شهرداري تهران با بيان اين مطلب كه سرعت ساخت شبكه هاي بزرگراهي و طرح هاي ترافيكي، قابل رقابت  با ورود خودروها به شهر نيست، افزود:  هر روز بر هزينه اجراي طرح هاي ترافيكي افزوده مي شود و اين در حالي است كه محدوديت هاي درآمدي و اعتباري شهرداري، از تحمل اين هزينه هاي گزاف بر نمي آيد. وي با اشاره به اين كه براي حل معضل ترافيك تهران،  نيازمند اعتبارات كلان هستيم،  مي افزايد: براي تعريض خيابانهاي شهر و كاهش ترافيك، بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان بودجه مورد نياز است.
رقم اعلام شده از سوي معاون فني و عمراني شهرداري تهران نشان مي دهد كه شهرداري به عنوان متولي اصلي ترافيك،  بايد ابزار و تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري مناسب در اختيار داشته باشد.
واقعيت اين است كه ترافيك،  سامانه اي چند وجهي است و ساماندهي آن نيازمند همكاري و مشاركت همه دستگاهها با مديريت شهرداري و نيز مشاركت عملي شهروندان است.مهاجرت، اقتصاد و معيشت و آموزش، مديريت سفر، افزايش توان همه جانبه ناوگان حمل و نقل عمومي، ساخت شبكه هاي عبوري و اجراي دقيق مقررات از سوي اداره راهنمايي و رانندگي از جمله مولفه هاي تاثيرگذار بر ترافيك تهران مي باشد.

لكه گيري خيابان هاي تهران
010362.jpg
شهردار تهران خطاب به شهرداران مناطق ۲۲ گانه گفت: ستادهاي لكه گيري معابر را فعال كنيد تا خيابانهاي شهر در ايام دهه فجر هيچ گونه لكه اي نداشته باشند. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد با اعلام اين مطلب در جلسه شوراي شهرداران افزود: آسفالت تهران در فصل زمستان آسيب پذير است و همين مسئله باعث مي شود كار لكه گيري را با دقت بيشتري انجام دهيم.
وي با تاكيد بر رعايت نكات فني از سوي شهرداري هاي مناطق به هنگام انجام كارهاي لكه گيري معابر و خيابانها گفت: رعايت نكات فني از سوي پيمانكاران موجب كاهش هزينه ها مي شود و عمر عمليات عمراني را نيز افزايش مي دهد.

مبارزه با قاچاق پرندگان كمياب
010356.jpg
ايسنا: ۳۰قطعه پرنده كمياب و در معرض خطر انقراض «هوبره» كه چندي پيش از قاچاقچيان حيات وحش در «خواف» كشف شده بود، پس از مداوا و بازتوانايي به دامان طبيعت رهاسازي شد.
سعيد پشم چي، رئيس اداره حفاظت محيط زيست خواف در گفت و گو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: رهايي اين پرندگان با حضور مقامات قضائي و برخي مسئولان انجام شد.
وي يادآور شد: مأموران گارد محيط زيست و نيروي انتظامي طي ۱۵ روز گذشته موفق به كشف دو محموله پرنده «هوبره» به تعداد ۴۸ قطعه شده اند.

واگذاري ميني بوسهاي گازسوز
010359.jpg
ايسنا: مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران با اشاره به اسقاط ۶۰ دستگاه ميني بوس فرسوده گفت: مرحله دوم تحويل ميني بوس هاي گازسوز از ۱۶ دي ماه آغاز مي شود.شفيع پور  با اشاره به اينكه در مرحله طرح جايگزيني ميني بوسهاي فرسوده ۶۰ دستگاه ميني بوس گازسوز تحويل دارندگان ميني بوس هاي فرسوده شد كه در حال حاضر در سطح شهر تهران مورد استفاده قرار مي گيرد، گفت: در مرحله دوم انتظار مي رود ۱۱۰ دستگاه ميني بوس تحويل دارندگان ميني بوس هاي فرسوده تهران شود.وي گفت: براساس اين مصوبه، ميني بوس هاي گازسوز براي تردد در طرح ترافيك نيازي به دريافت مجوز ندارند.

نگاه
010350.jpg
فريد مرتضوي

گستره
ضرورت واقع بيني در طرح خودروهاي فرسوده
آخرين گفته ها و شنيده ها درخصوص طرح خروج خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل شهري تهران، مبهم و آميخته به تناقض است. ظاهرا پيش بيني ها درمورد آمار خودروهاي فرسوده كه بايد توسط شركت هاي خودروسازي از شبكه حمل و نقل شهري حذف شوند، تحقق نيافته است، به همين دليل معاون سازمان حفاظت محيط زيست، تاكيد داشته كه درصورت ناموفق ماندن طرح تا پايان سال جاري ممكن است، خودروهاي فرسوده سنوات بعدي هم در فهرست خروج از شبكه قرار بگيرند. نتايج به دست آمده تا اينجا نشانگر آن است كه تخمين ها و برآوردها درمورد نقش خودروسازان در خارج ساختن خودروهاي فرسوده با واقعيت انطباق ندارد. از سوي ديگر نيز چنين طرحي مستلزم اقناع سازي هزاران نفر از شهرونداني است كه خودرو دست دوم وسيله اي براي تامين معاش آنها و خانواده هايشان مي باشد. مقايسه اي كه معاون سازمان حفاظت محيط زيست درمورد ميزان گازهاي آلاينده خودروهاي قديمي و جديد ارايه داده است و در آن با تاييد مدل هايي از خودروهاي بسيار گران قيمت و مردودشمردن خودروهاي فرسوده (بنا به تعريف ارايه شده)، تلويحا خواستار آن شده است مدل هاي جديد و گران قيمت، جايگزين خودروهاي فرسوده شوند بيشتر يك نگاه رويايي است. ناديده انگاشتن وضعيت اقتصادي و سطح درآمد شهروندان، اغلب چنين پندارهايي را دامن مي زند و در نتيجه طرح هاي جايگزيني خودروهاي فرسوده را پس از دوره هايي از آزمون و خطا با چالش روبه رو مي كند.
شماري از كارشناسان همواره بر استفاده از تجارب جهاني و حفظ حقوق دارندگان خودروهاي فرسوده كه در زمره اقشار كم درآمد جامعه مي باشند،  تاكيد ورزيده اند، مادام كه اين اصول ناديده گرفته شوند و يا بهاي لازم به آنها داده نشود، نمي توان به خروج از بن بست خودروهاي فرسوده در كلان شهر تهران اميدوار بود. ساده ترين راه اين است كه شركت هاي خودروسازي، با صرفنظركردن از بخشي از سود و درآمد خود به سود اقشار كم درآمدي كه خودروهاي فرسوده وسيله تامين معاش آنها مي باشد،  اين گره را بگشايند و طرح در قالب تحويل پلاك يك دستگاه خودرو فرسوده در ازاي خريد يك دستگاه خودرو جديد يا واردكردن آن به كشور به اجرا درآيد.
بهارزاد

آخرين وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج
گروه شهري:ستاد پيوند آسماني تازه ترين وضعيت متقاضيان وام ازدواج را لغايت ۸ دي ماه سال جاري به شرح زير اعلام كرده است:تعداد متقاضياني كه اطلاعات آنها وارد شبكه شده است ۸۰۹۰۸ نفر، تعداد متقاضياني كه دعوتنامه براي آنها فرستاده شده است ۶۰۸۳۵ نفر، تعداد مراجعه كنندگان به ستاد براي دريافت حواله ۵۱۹۵۸ نفر، تعداد حواله صادر شده براي پرداخت وام ۴۵۱۰۰ نفر، تعداد وام دريافت شده ۴۴۲۵۸ نفر.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |