شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۹ - Jan 1, 2005
آيت ا... امامي كاشاني:
استكبار مي خواهد تمدن ديني را از جهان اسلام بگيرد
ايرنا: آيت  ا...  محمد امامي كاشاني  امام  جمعه  موقت  تهران  در خطبه  دوم نماز جمعه  اين  هفته ، از توطئه اي  عليه  جهان  اسلام  خبر داد و گفت : استكباردر اين  توطئه  در نظر دارد، تمدن  ديني  را از جهان  اسلام  بگيرد.
وي  در اجتماع  نمازگزاران  تهراني  در دانشگاه  تهران  گفت : پس  از موفقيت در تهي  كردن  جهان  مسيحيت  از تمدن  ديني ، اكنون  به  سراغ  جهان  اسلام  آمده اند تا آن را نيز از تمدن  اصيل  ديني  تهي  سازند.
امام  جمعه  موقت  تهران  گفت : از راههاي  مختلف  عليه  اسلام  فعاليت  مي كنند. گاهي  عليه  ايدئولوژي  و مباني  اسلامي كار كردند و در مواردي  به  اختلاف  افكني ميان  كشورهاي  اسلامي و عربي  و ايران  و يا شيعه  و سني  روي  آوردند.
آيت  ا...  امامي كاشاني  گفت : عواملي  در تلاش  بودند كه  مردم  را ازانبيا و نه  خدا جدا كنند و در دين  مسيحيت  موفق  به  اين  كار شدند و اكنون براي  اجراي  توطئه هاي  خود به  جامعه  اسلامي هجوم  آورده اند.
امام  جمعه  موقت  تهران ، رسوايي  آمريكا و صهيونيسم  در موضوع  عراق  وفلسطين  را نمونه اي  از توطئه  تهي  كردن  دنياي  اسلام  از تمدن  اسلامي دانست  وگفت : آمريكا و صهيونيسم  اين  جنايات  و رسوايي  را به  نام  مبارزه  با تروريسم  و دمكراسي  مرتكب  مي شوند و نام  آن را برقراري  امنيت  و دمكراسي  گذاشته اند.
خطيب  جمعه  تهران  با بيان  اين كه  حفظ وحدت  عامل  مهمي در جلوگيري  ازسوء استفاده  دشمنان  است ، خطاب  به  دنياي  مسيحي  گفت : قدرتهاي  استعمارگررا رها سازيد و در برابر جنايات  سكوت  نكنيد تا در پيشگاه  مسيح  (ع ) شرمنده  و محكوم  نشويد.

حداد عادل خبر داد:
تشكيل كميسيون بررسي مسايل شوراها و شهرداري ها در مجلس
مهر: دكتر حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس هفتم، خود را موظف به تقويت شوراهاي اسلامي شهر مي داند و براي حل مشكلات شوراهاي شهر چاره انديشي خواهد كرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي در پانزدهمين نشست مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلان شهرهاي كشور، ضمن مثبت ارزيابي كردن برگزاري نشست  هاي مشورتي از سوي شوراهاي اسلامي گفت: شوراهاي اسلامي با برگزاري چنين نشست  هايي مي  توانند در يك فضاي دوستانه به تبادل نظر و تجربه بپردازند و براي حل مشكلات پيش روي كلان شهرها، چاره  انديشي كرده و ريشه يابي كنند.
وي خاطر نشان كرد: همان طور كه مردم در پيروزي انقلاب سهم داشتند بايد در اداره كشور هم سهيم شوند، البته حضور مردم نياز به ساماندهي دارد كه اين  كار از طريق شوراها بايد انجام شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: براي نتيجه گيري از كار شوراها بايد به فكر ايجاد روحيه كار شورايي باشيم، گرفتن روحيه استبدادي و فردي و آماده بودن براي صرف نظر كردن از رأي شخصي و تسليم شدن به راي جمعي، مختص شوراها است؛ در چنين حالتي است كه مي توانيم شوراها را موفق تر از مديريت هاي فردي بدانيم. وي در ادامه با اشاره به انتخابات موفق دومين دوره شوراهاي اسلامي گفت: انتخابات مجلس هفتم را مولود همان حركتي مي دانيم كه در دومين دوره انتخابات شوراها به وجود آمد، اين فرصت خوبي است كه بين مجلس و شوراها همكاري و همفكري بيشتر شود.
دكتر حداد عادل در ادامه به مسائل و مشكلات موجود در شهرها اشاره كرد و افزود: مسائل كلان شهرها از مشكلات شهرهاي كوچك جدا نيست. بسياري از مشكلات كلان شهرها، ريشه در مشكلات روستاها و شهرها دارند، هر شهري كه آباد مي شود به علت جاذبه هايي كه دارد، مورد هجوم ساكنان، روستاها و شهرهاي كوچك اطراف خود مي شود.
وي در ادامه به مشكل ترافيك به عنوان اصلي ترين مسئله شهرهاي بزرگ گفت: مسئولان شهري در شهرهاي بزرگ در تلاشند تا با بسيج كردن اعتبارات شهري در ساخت بزرگراه ها و ايجاد حمل و نقل ريلي شهري، اصلاح هندسي معابر و… مسائل ترافيكي شان را حل كنند.
متأسفانه تا هنگامي كه سياست عاقلانه اي در برخورد با خودروساز ها حاكم نشود طرح هاي ترافيكي كه از سوي شهرداري ها اجرا مي شود به نتيجه اي نخواهند رسيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: بعد از پايان يافتن بررسي لايحه بودجه ۸۴ كشور، اصلاح آيين نامه داخلي مجلس را در دستور كار خود قرار خواهيم داد كه در اين اصلاحيه، كميسيوني را نيز جهت بررسي مسائل شوراها و شهرداري ها ايجاد خواهيم كرد و تلاش خواهيم كرد تعريف جديدي از رابطه شوراها با مديريت شهري واحد داشته باشيم و بر اساس تجربه چندساله شوراها، تحولي در قوانين مربوط به شوراها ايجاد كنيم.

دكتر ولايتي :اميدها به دولت كريمه اي است
كه با مديريت كارآمد مشكلات را حل كند
010365.jpg
گروه سياسي: همه اميدها به دولت كريمه اي است كه قرار است با حضور گسترده مردم تشكيل شود و مردم انتظار دارند كشوري با اين همه امكانات و ظرفيت هاي بالا با مديريتي كارآمد، مشكلات عديده موجود را حل كند و اين به معناي نفي خدمات دولتهاي قبلي و فعلي نيست.
دكتر ولايتي در نشست ائمه جمعه استان تهران در ساوجبلاغ با بيان اين مطلب افزود: تعداد زيادي از كارمندان و رده هاي مختلف مديريتي در جهت اهداف نظام تلاش مي كنند اما بدليل فقدان جهت گيري درست اين تلاشها هرز مي رود. وي يكي از آفات مديريت كشور را عدم پرداختن به كار اصلي خواند و اظهار داشت: اگر مديريتي كه براي موسسه اي منصوب مي شود اولويت اولش اداره موسسه باشد و همه ظرفيت ها را براساس اين اولويت مورد استفاده قرار دهد قطعاً محصول كار بهتر خواهد بود. اما در موارد زيادي اولويت دادن به كار سياسي مانع رسيدن به نتيجه مطلوب خدمت رساني مي گردد.وي تصريح كرد: اين به معناي نفي گرايش و فعاليت سياسي نيست بلكه توجه بيشتر به اولويت دادن خدمت به مردم است.
مشاور مقام معظم رهبري ضمن اشاره به آفت هايي كه در اثر عدم توجه به اين اولويت بندي در كشور ايجاد شده افزود: اگر قرار است ما براساس چشم انداز ۲۰ ساله قدرت اول منطقه باشيم بايد درهمه حوزه ها حرف اول را بزنيم و هركس كه رئيس جمهور مي شود بايد در دوره چهار ساله رياست جمهوري يك پنجم اين چشم انداز را محقق نمايد. ولايتي افزود: تحقق اين امر محتاج كارآمدي عزم راسخ و كابينه اي كارآمد، منسجم و مجرب است.
ولايتي در ادامه به ضرورت همكاري دولت آينده با مجلس براي رسيدن به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله اشاره نمود و گفت: بزرگترين آفت در اين خصوص عدم هماهنگي بين دولت و مجلس است.وي با اشاره به اينكه دوران آزمون و خطا سر آمده گفت: فرصت بي منتهايي نداريم و مردم صبور و نجيب ما انتظار حل مشكلات را دارند. نگذاريم صبر مردم سر آيد.

دكتر لاريجاني: رفسنجاني قصد كمك به نيروهاي انقلابي را دارد
و نيروهاي دوم خردادي به او رأي نمي دهند
010368.jpg
فارس: عضو شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اينكه دولت قوي مي تواند فقر را در جامعه كاهش داده و با تهديدات بيگانه مقابله نمايد، از شرايط ايجاد دولت قوي را وحدت عنوان كرد و گفت: مسايل كشور آنقدر پيچيده است كه بايد براي رفع آن نگاه برنامه اي و جامع داشت.علي لاريجاني در جمع اعضاي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي خراسان افزود: پس از يازده سپتامبر، نگرانيهاي غرب بر اين اساس شدت گرفت كه ايران داراي تفكر و ايده الهام بخش است. كانديداي احتمالي اصولگرايان با اشاره به اينكه موج ليبراليسم و سكولاريسم موجود در كشور طبيعي نيست، گفت: دشمنان ايران در چارچوب طرح خاورميانه بزرگ در حال اجراي اين هدف هستند.
لاريجاني مسئله اصلي كشور را معيشت مردم عنوان كرد و گفت: رئيس جمهور بايد براي حل اين مسئله تدابير مهمي بينديشد و در مرحله بعد براي تبديل ايران به قدرت اول منطقه تلاش نمايد كه اگر اين هدف محقق گردد ديگر كشوري نمي تواند ايران را تهديد نمايد.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي يكي از وظايف رئيس جمهور را انتخاب درست مديران ارشد اعلام كرد و افزود: مديران انتخابي بايد همگرا با حاكميت، شجاع، دانا و تحصيلكرده و سابقه اجرايي قوي باشند.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنانش گفت: اعتقاد دارم بخشي از مشكلات كشور مربوط به ضوابط و مقررات بي جايي است كه توسط دولت و مجلس تصويب شده و باعث فلج شدن امور شده است و بايد هر چه زودتر مقررات زدايي شود. كانديداي احتمالي اصولگرايان حمايت از توليد داخلي و مبارزه با قاچاق كالا را از مهمترين وظايف رئيس جمهور آينده عنوان كرد و گفت: با وجود استعدادهاي خوبي كه در كشور وجود دارد، اين كار عملي است. وي در ادامه افزود: مديران ارشد بايد موظف به خريد توليدات داخلي شوند.
لاريجاني گفت: اگر مي خواهيم وارد سازمان تجارت جهاني شويم نيز چاره اي جز حمايت از توليد داخل نداريم و با دادن وام سه ميليون توماني نخواهيم توانست توليد داخل را تقويت كنيم.
وي سرمايه گذاري درIT، بيو تكنولوژي، نانو تكنولوژي و تكنولوژي هسته اي را ضروري دانست و گفت: با اعتقاد به صلح جهاني، مخالف هر گونه تحقير و وادادگي در روابط خارجي هستم.
كانديداي احتمالي اصولگرايان در ادامه در پاسخ به سئوالي در رابطه با احتمال كانديداتوري هاشمي رفسنجاني و عكس العمل وي در اين مورد گفت: من به كار جمعي معتقدم و به نظر مي رسد عده اي مي خواهند بين ما اختلاف بيندازند.
رئيس سابق سازمان صدا و سيما، هاشمي رفسنجاني را ذخيره انقلاب معرفي كرد و گفت: آقاي هاشمي رفسنجاني قصد كمك به نيروهاي انقلابي را دارد و نيروهاي دوم خردادي به هاشمي رفسنجاني رأي نخواهند داد.
عضو شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنانش گفت: تصميم مجلس در تثبيت قيمتها، كار درستي بود و در مرحله بعد اگر مجلس بتواند براي كوچك كردن دولت نيز كاري انجام دهد، بسيار شايسته خواهد بود.

روحاني: دخالت آمريكا در امور داخلي
كشورها عامل تروريسم است
010371.jpg
ايرنا: دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  گفت : دخالت  آمريكا در امور داخلي  كشورها واستفاده  از آنها به  عنوان  پايگاه  ظلم  و شكنجه  مسلمانان  در زندان هاي عراق  عامل  تروريسم  در جهان  است .
حسن  روحاني  در جمع  مردم  سمنان  درمسجد عابدينيه  اين  شهر افزود: اگر ديروز فقط در افغانستان  آثار تروريسم وجود داشت  امروز در عربستان ، عراق  و حتي  در اروپا آثار تروريسم  را مشاهده مي كنيم .
وي  تأكيد كرد: جمهوري  اسلامي  ايران  از ابتدا اعلام  كرد كه  مبارزه  باتروريسم  يك  شعار دروغين  است  و بايد با ريشه  تروريسم  مبارزه  كرد.
وي  مشكل  اصلي  را ظلم  و بي عدالتي  و دخالت  آمريكا در امور داخلي  كشورها دانست  و افزود: اگر مي خواهند با تروريسم  مبارزه  كنند بايد با ظلم  و بي عدالتي  مبارزه  كنند. شيوه هايي  كه  آمريكا در جهان  اعمال  مي كند همه  مردم  جهان  را از آمريكا متنفرتر مي كند.
وي  با تحليل  تحولات  ۱۵ سال  اخير در جهان  تصريح  كرد: جمهوري  اسلامي  ايران  به  بهترين  وجه  در برابر تحولات  جهاني  و منطقه اي  موضعي  مستقل  در چارچوب  اصول  خود داشته  و توانسته  از خطراتي  كه  كشور را تهديد مي كند فاصله  بگيرد.
وي  اتخاذ مواضع  درست  و حساب  شده  در مقابل  تحولات  جهاني  را از افتخارات  نظام  جمهوري  اسلامي  ايران  دانست  و متذكر شد: در همه  مقاطع  آمريكايي ها دنبال  بهانه  براي  حمله  به  ايران  و تحريك  مردم  بودند كه  در همه  موارد ناموفق  بودند.
روحاني  با اشاره  به  مسايل  هسته اي  گفت : آمريكايي ها مي خواستند با سر وصدا و جنجال  ايران  را وارد بحران  كنند و ما مي خواستيم  از بحران  فاصله  بگيريم .
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  گفت : باتوجه  به  اين كه  ايران  به  نيروگاه  اتمي  براي  توليد برق  نيازمند است  در شوراي  عالي  انرژي  تصويب  شد تا هفت  هزار مگاوات  برق  از انرژي  اتمي  بدست  آوريم .
وي  تصريح  كرد: ما در فناوري  به  كسي  نياز نداريم  و دنبال  سلاح  نيستيم  ومي خواهيم  از جهت  سوخت  مستقل  باشيم  و روي  پاي  خود بايستيم .
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  با اشاره  به  مذاكرات  صورت  گرفته  با اروپايي ها اظهار داشت  : اروپايي ها به  برخي  از قول هاي  خود عمل  كرده اند و ظرف  ده  روز آينده  نيز يك  هيات  اروپايي  براي  فروش  يك  راكتور اتمي  تحقيقاتي  به ايران  مي آيد.
وي  تأكيد كرد: تا وقتي  ملت  ما پشت  سر نظام  ايستاده اند و مي گويند هدف ما دست  يابي  به  فن آوري  صلح آميز هسته اي  است  هيچ  نگراني  نداريم .
وي  انتخابات  رياست  جمهوري  را بسيار مهم  و سرنوشت ساز خواند و تصريح  كرد: سرنوشت  اين  انتخابات  مي تواند در سرنوشت ، توسعه ، عزت  و استقلال  كشور تأثير بسزايي  داشته  باشد.
وي  گفت : انتخابات  را بايد به  مايه  وحدت ، وسيله  شادي  و شادماني  و يك  انگيزه  براي  حضور همه  مردم  در صحنه  سياسي  تبديل  كنيم .
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  خاطرنشان  ساخت : اين  انتخابات  مهم  است  بايد به  پاي  صندوق هاي  رأي برويم  و با مشاركت  پرشور، رئيس  جمهور مقتدري  را انتخاب  كنيم  كه  بتواند بار نظام  را به  دوش  بكشد.

اخبار كوتاه
مرز جلفا به روي گردشگران ايراني بسته شد
ايرنا: مرز جلفا در شمال  غربي  آذربايجان  شرقي  و نقطه  اتصال  ايران  با جمهوري خودمختار نخجوان  و منطقه  قفقاز، براي  تردد گردشگران  ايراني  بسته  شد. علت  بسته  شدن  اين  مرز هنوز مشخص  نيست  و مسئولان  محلي  از هرگونه  اظهارنظر در اين  ارتباط خودداري  كردند. در همين  حال  يك  مقام  محلي  علت  بسته  شدن  مرز جلفا به روي  گردشگران  ايراني را بروز مشكل  در گذرنامه  گردشگران  ذكر كرده  و گفته  است  بسته  شدن  اين  مرز موقتي  تا يكشنبه  هفته  آينده  خواهد بود. رئيس  پايانه  مرزي  جلفا هم  گفت : بسته  شدن  مرز اين  شهرستان  براساس  تصميم  شوراي  تأمين  جلفا انجام  گرفته  است .
ترانزيت گاز ايران، برگ برنده تركيه در برابر اروپاست
ايرنا: يك  كارشناس  برجسته  اقتصادي  معتقد است  تحقق  طرح  ترانزيت  گاز ايران  به  اروپا از طريق  تركيه  مي تواند مهمترين  برگ  برنده  تركيه  در مذاكرات  همگرايي  با اتحاديه  اروپا باشد.
دكتر فاتح  بيرول  عضو آژانس  بين المللي  انرژي  (آي .ئي .آ) و رئيس  مركز پژوهش هاي  اقتصادي  تركيه  اين  مطلب  را در كنفرانسي  با عنوان  آخرين  وضعيت  در بازار انرژي  جهان  و سناريوهاي  آتي  اعلام  كرد.
در اين  كنفرانس  كه  مجمع  صادركنندگان  تركيه  (تيم ) در استانبول  ترتيب داده ، سخنرانان ، وضعيت  انرژي  در بازارهاي  بين المللي  و سياستها و امكانات انرژي  تركيه  را مورد بررسي  قرار دادند. بيرول با اشاره  به  اينكه  مصرف  گاز در جهان  به ويژه  در نيروگاه هاي  برق  رو به  افزايش  است ، يادآور شد اروپا ۴۰ درصد گاز مورد نياز خود را وارد مي كند. وي گفت : در سال  ۲۰۳۰ ميلادي  اين  نسبت  به  ۸۰ درصد خواهد رسيد. وي  با تأكيد بر اهميت  امنيت  عرضه  گاز در جهان  و اين  كه  ۵۲ درصد ذخاير گاز جهان  در انحصار ايران  و روسيه  است ، افزود: تركيه  به  موضوع  گاز بايد با دقت  و توجه ، اولويت  خاصي  بدهد.
معاون قوه قضائيه: دفاتر اسناد رسمي افزايش يافته است
ايرنا: حسينعلي  اميري  معاون  رئيس  قوه  قضائيه  و رئيس  سازمان ثبت اسناد و املاك  كشور ديروز گفت  كه  افزايش  تعداد دفاتر اسناد رسمي در كشور نشانه نشاط، پويايي  و اميدواري  در جامعه  است . وي  در جريان  بازديد از چند حوزه  برگزاري  آزمون  سردفتري  ازدواج  گفت : افزايش  تعداد دفاتر اسناد رسمي به  رونق  اقتصادي  در كشوركمك  مي كند و نشان  مي دهد كه  فعاليت  معاملاتي  و عقود به  صورت  قابل  توجه  رشد يافته  است . معاون  رئيس  قوه  قضائيه  گفت: سازمان  ثبت  اسناد و املاك  كشور با توجه به  پراكندگي  و تركيب  مذاهب  در نقاط مختلف  كشور و اعلام  نياز استانها، تعداد دفاتر ازدواج  را مشخص  مي كند و در سئوالات  اين  آزمون  نيز از متون  مذاهب  مختلف  استفاده  شده  است .
تكرار اتهامات اردن بر ضد ايران
ايرنا: وزير امور خارجه  اردن  اتهامات  اين  كشور عليه  ايران  درباره  دخالت  در امور عراق  را تكرار كرد. روزنامه  القدس  العربي  در شماره  ديروز نوشت : هاني الملقي  وزير خارجه  اين  كشور ضمن  تكرار اين  اتهامات  ادعا كرد كشورش  اسنادي  دراين  باره  در دست  دارد. وي  مدعي  شد ايران  تلاش  كرده  تا بر انتخابات  عراق  تأثير بگذارد. هاني الملقي  گفت : علت  بروز تنش  ميان  امان  و تهران  اين  است  كه  كشورش  با برپايي  يك  رژيم  ديني  شيعه   فارس  در مرزهاي  شرقي  اش  موافق  نيست .
وي  شيعه  بودن  رامترادف  با فارس  بودن  دانست  و افزود: اكثر عراقي  ها عرب هستند نه  شيعه . هاني الملقي  گفت : برقراري  يك  رژيم  مذهبي  شيعه  فارس  در عراق  بر موازنه  موجود در منطقه  خاورميانه  تأثير گذاشته  و منافع  مردم  اين  كشور را نيز تأمين  نمي كند. وي  تأكيد كرد اردن  مايل  است  رژيمي دوست  اين  كشور در بغداد حكومت  را در دست  داشته  باشد اما در عين  حال  به  ثبات  عراق  و عرب  بودن  اين  كشور نيز توجه  دارد. هاني  الملقي  گفت : درصورتي كه  انتخابات  عراق  به  تشكيل  حكومت  مورد نظر عراقي  ها منجر نشود قانون  اساسي  اين  كشور بايد بار ديگر به  همه پرسي  گذاشته  شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |