سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۲ - Jan 4, 2005
اعتراض به اظهارات شك برانگيز سازمانهاي بيمه گر
چه كسي مدعي است دارو ۴۰ درصد گران شده است
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت وجود بازار ناصرخسرو را محصول ناآگاهي مردم دانست
010659.jpg
گروه اجتماعي: تدوين سياست ملي دارويي از اولين و ضروري ترين اقدامات وزارت بهداشت و درمان در بخش داروست. در صورتي كه اين سياست به نحو مطلوب و صحيح تدوين و اجرا شود،  دارو با قيمت مناسب، كيفيت خوب و به موقع و به اندازه كافي در اختيار نيازمندان دارو قرار مي گيرد.
دكتر ابوالحسن احمدياني با تأييد ضمني اين مطالب در يك گفت وگوي صريح با ايسنا شركت كرده است.
وي علاوه  بر اين كه افزايش۴۰ درصدي قيمت دارو را تكذيب كرده، بازار ناصرخسرو را نيز فاقد وجود خارجي دانسته و گفته است اين بازار محصول ناآگاهي مردم است.
معاون دارو و درمان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به تأمين دارو و علل كمبود آن گفت: در بررسي كلي، به ۱۳ علت براي كمبود دارويي  رسيديم؛ از آن جمله عدم واگذاري به موقع بودجه از جانب سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، عدم گشايشهاي اعتباري مناسب بانك مركزي و عدم همكاري شركتها و بانكهاي خارجي همگي از اين دست محسوب مي شد.
وي گفت:  در بررسي دقيق و موشكافانه تر بسياري از اين علل، در واقع خود، معلول بودند؛ لذا براي آن كه داستان تكراري ۱۸ ساله مجددا تكرار نشود و به روزمرگي پرداخته نشود، سعي در كشف و بيان علت اصلي شديم كه وابستگي صد در صدي دارو به بودجه محدود دولت تعريف مي شد؛ در حالي كه نياز واقعي بودجه تامين دارو ( نه نياز كاذب) بسيار بيش از اين حد بود.
دكتر احمدياني در ادامه با اشاره به اعتراض سازمانهاي بيمه گر به افزايش ۴۰ درصدي قيمت برخي داروها خاطرنشان كرد: ۲۰۰۰ قلم دارو در بازار دارويي وجود دارد و گراني ۲۰۰ قلم دارو بدون توجه به ميزان مصرف آن در سطح جامعه مورد اعتراض قرار مي گيرد.
وي تاكيد كرد: افزايش قيمت ۱۵ درصدي يك داروي ۱۰۰ هزار توماني كه فرد نيازمند مصرف روزانه آن براي مدت مديدي است، اسفناك است لذا از سازمانهاي بيمه گر اين سوال پرسيده مي شود كه با استناد به كدام مدرك علمي ادعا مي كنند ۴۰ درصد داروها گران شده در حالي كه بر اساس مدارك موجود فقط ۸/۹ درصد به هزينه دارويي كشور اضافه شده است.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: عوامانه ترين پاسخ اين است كه گفته شود ميزان هزينه پرداختي بيمه ها
۴۰ درصد افزايش يافته است؛ اين در حالي است كه اين افزايش پرداخت به عوامل متعددي همچون تغيير الگوي نسخه نويسي بستگي دارد. به عنوان مثال، تا دو سال قبل پزشكان براي درمان سينوزيت از «آموكسي سيلين» استفاده مي كردند ولي در حال حاضر اين دارو به «كوآموكسي كلاو» تغيير كرده كه اين افزايش هزينه ربطي به افزايش قيمت ندارد.
دكتر احمدياني افزود: فراهم شدن تسهيلات، امكانات درماني و افزايش بار مراجعات نيز از ديگر علل افزايش پرداختي سازمانهاي بيمه گر است؛ اظهار چنين مسائلي از جانب برخي افراد در سازمانهاي بيمه گر و يا رسانه ها شك برانگيز است.
وي با اشاره به مشكلات بيمه گزاران در تأمين داروهاي گران قيمت گفت: با هماهنگي سازمانهاي بيمه گر درصدديم تا يارانه تعدادي از اقلام دارويي گران قيمت از۳۰ به ۱۰ درصد كاهش يابد.
وي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد بازار ناصرخسرو گفت: اصلا بازار ناصرخسرو نداريم.
وي در اين باره توضيح داد: اگر مردم بدانند داروي تهيه شده از مراكز فوريتهاي دارويي با نظارت و كنترل بوده و سليقه اي نيست قطعا براي خريد داروهاي كمياب به سراغ منطقه ناصرخسرو نخواهند رفت.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت در ادامه توضيح داد كه وجود مراكز قاچاق همچون ناصرخسرو ناشي از بي اطلاعي مردم و سوء استفاده از آنهاست.
دكتر احمدياني در ادامه يادآور شد: برخي بيمارستانها به علت مشكلات مالي، بودجه در نظر گرفته شده براي دارو را صرف برنامه هاي ديگر كرده و بيماران و اطرافيان مضطرب آن را راهي داروخانه ها براي تهيه دارو مي كنند؛ در حالي كه داروها از نظر تخصصي، طبقه بندي و فقط در بيمارستانها پيدا مي شوند.

مديرعامل شركت قطارهاي مسافربري رجا:
افزايش ۲۰ درصدي قيمت بليت قطار در ايام عيد هنوز قطعي نيست
ايسنا: مديرعامل شركت قطارهاي مسافربري رجا گفت: پيشنهاد افزايش ۲۰ درصدي قيمت بليت قطار در ايام عيد را مطرح كرده ايم اما هنوز در اين زمينه تصميم گيري نشده است.
محسن پورسيدآقايي افزود: ظرفيت راه آهن براي جابه جايي مسافر در كشور تا پايان برنامه چهارم توسعه به دو برابر ميزان فعلي (۳۶ ميليون نفر) مي رسد.وي در حاشيه چهارمين جشنواره خادمين برتر در جمع خبرنگاران تأكيد كرد: براي دستيابي به اين هدف نيازمند ۲ ميليارد دلار فاينانس ارزي براي خريد ۲۲۰۰ واگن مسافربري هستيم كه تاكنون ۳۵۰ دستگاه از اين واگنها خريداري شده است.
وي تصريح كرد: تا پايان امسال« رام دوم »قطار تهران _ كرمان توسط بخش خصوصي راه اندازي مي شود و در صورت گشايش ارزي خريد واگن براي يكي از بخش هاي خصوصي، قطار تهران _ تبريز در اختيار بخش خصوصي قرار مي گيرد.»

از سوي سازمان تأمين اجتماعي و به منظور مقابله با پيامدهاي بحران ها و سوانح طبيعي
خريد بيمارستان هاي صحرايي تصويب شد
گروه اجتماعي: دبير ستاد مركزي  مديريت  بحران حوادث  سازمان  تأمين  اجتماعي  گفت : موافقت اصولي  خريد بيمارستان  صحرايي  از سوي  ستاد مركزي  مديريت  بحران  حوادث  و هيات مديره  سازمان  صادر و به  شركت  خانه سازي  ابلاغ  شد.
به  گزارش  روابط عمومي  سازمان  تأمين  اجتماعي ، علي  حيدري  همچنين  از خريد بيمارستانهاي  صحرايي  احداث  شده  توسط كشورهاي  ديگر در منطقه  زلزله زده  بم  خبر داد.
معاون  امور استانهاي  سازمان  تأمين  اجتماعي  اظهار داشت : سازمان  تأمين  اجتماعي  پيش  از وقوع  زمين لرزه  بم ، با صدور يك  دستور كاري ، ضوابط خريدساختمانها را با رويكرد خريد ساختمانهاي  مقاوم  به  واحدهاي  تابع  ابلاغ  كرد. وي  خاطرنشان  كرد: از اين  پس  قرار است  هر پروژه  و ساختماني  كه  بازسازي مي شود، بر اساس  آخرين  استانداردهاي  ساختماني  مقاوم سازي  شود.
حيدري  افزود: شركت  سرمايه گذاري  خانه سازي  متعلق  به  اين  سازمان  ماموريت دارد به عنوان  يكي  از بزرگترين  شركتهاي  تخصصي  در زمينه  ساخت  بيمارستانها و مجموعه هاي  اداري  و درماني ، در چارچوب  فوق  عمل  كند.
دبير ستاد مركزي  مديريت  بحران  حوادث  تأمين  اجتماعي  ادامه  داد: سازمان  تأمين  اجتماعي  چند پروژه  مقاوم سازي  چون  بازسازي  و مقاوم سازي  بيمارستان هاي  فياض بخش ، هدايت  و لبافي  نژاد و ساختمان  ستاد مركزي  را با استفاده  از امكانات و اعتبارات  سازماني  و ملي  در دستور كار خود قرار داده  است .
وي  همچنين  از احداث  دو بيمارستان  با رعايت  اصول  مقاوم سازي  و با رويكرد مديريت  بحران  حوادث  در شرق  و غرب  تهران ، به جاي  بيمارستانهاي  فياض  بخش  و لواساني  خبر داد.
حيدري  افزود: مي توان  از بيمارستان  ميلاد تهران  در هنگام  وقوع  حادثه  به عنوان  يك  بيمارستان  مرجع  در سطح  تهران  و كشور استفاده  كرد.

دانش آموزان اطلاعات دوران بلوغ را از گروه همسالان مي آموزند
010656.jpg
مهر: در پي اظهار نگراني شوراي فرهنگي اجتماعي زنان درباره نبود آموزشهاي لازم در زمينه بلوغ در كتاب هاي درسي، مشاور رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران با تاكيد بر اينكه هيچ اقدام جدي در زمينه آموزش بلوغ به دانش آموزان صورت نپذيرفته است، گفت:دانش آموزان خصوصا در مقطع راهنمايي تحصيلي براي يادگيري آموزشهاي لازم دوران بلوغ از بدترين روش كه همانا گروه همسالان است، بهره مي برند.
حميرا رحيمي همچنين افزود: متاسفانه همچنان در مدارس كشور به دليل ضعف در آموزش مسايل دوران بلوغ، دانش آموزان اطلاعات لازم را از همكلاسي ها و دوستان خود كسب مي كنند كه اين اطلاع رساني اگر بدون آموزش هاي لازم باشد، بدترين نوع اطلاع رساني در زمينه مسايل مربوط به دوران بلوغ است و سبب ايجاد بحران هاي روحي و صدمات جبران ناپذيري مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه نوجوانان در دوران بلوغ دچار بحران روحي مي شوند، مي گويد: در بسياري از موارد مربي بهداشت مي توانست با ارايه جزوات و اطلاعات لازم به دانش آموزان ضعف آموزشي كتابهاي درسي درباره دوران بلوغ را بپوشاند اما در حال حاضر اين مربيان فقط در مقطع ابتدايي و آن هم در تعداد محدودي از مدارس فعاليت مي كنند.
يك كارشناس برنامه ريزي و تدوين كتب درسي نيز با تاكيد بر اينكه وجود اطلاعات لازم در زمينه بهداشت بلوغ در كتاب هاي درسي الزامي است، مي گويد: عدم كسب اطلاعات لازم در زمينه بهداشت بلوغ از راه صحيح سبب كنجكاوي بيش از حد دانش آموز، كسب اطلاعات بيش از حد لازم و انحرافات اخلاقي مي شود.دكتر محمد حسن پروند نيز با اشاره به اينكه تجربه ۳۰ ساله كشورهاي غربي نشان داده است كه نبايد اطلاعات دوران بلوغ بيش از حد لازم سن دانش آموزان باشد ، مي افزايد: متاسفانه اطلاعات لازم در زمينه بلوغ در كتاب هاي درسي موجود نيست و بايد به اهميت آن توجه ويژه كرد.
وي با تأكيد بر اينكه آموزش بلوغ در دوره راهنمايي و متوسطه بايد با دقت ويژه اي صورت بپذيرد ، اظهار مي كند: محتواي كتاب هاي درسي كشور سالها از برنامه جهاني عقب است و بايد خود را به مفاهيم آموزشي جهاني برساند؛ چرا كه مواردي همچون بهداشت دوران بلوغ و چگونگي مطرح كردن آن حدود ۳۰ سال قبل مطرح شده است اما در كشور ما تازه از عدم حضور اين مفاهيم كتابهاي درسي اظهار نگراني شده است.

با تشكيل كميسيون ويژه گردشگري جوانان
زمينه هاي اشتغال جوانان در عرصه هاي گردشگري ايجاد مي شود
010653.jpg
گروه اجتماعي: با هدف ارتقاي سطح مشاركت جوانان در عرصه هاي اجتماعي و فرهنگي، بهينه كردن اوقات فراغت در چهارچوب اهداف سازمان ميراث فرهنگي و سازمان ملي جوانان، افزايش آگاهي جوانان و جلب مشاركت در فعاليتهاي مرتبط با ميراث فرهنگي و گردشگري، زمينه سازي جهت مشاركت سازمانهاي غيردولتي جوانان در زمينه معرفي آثار ميراث فرهنگي، فعاليتهاي تورهاي ويژه گردشگري در موضوعات باستان شناسي، ورزشي، طبيعت گردي، هنري و مردم شناسي زمينه هاي اشتغال براي جوانان مرتبط با طرح هاي مطالعاتي ايجاد مي شود.
به گزارش سازمان ملي جوانان استفاده از توان  بخش خصوصي و مديريت سازمان در استانها جهت برگزاري تورهاي ويژه گردشگري و جشنواره هاي فرهنگي توسط تشكل هاي غيردولتي، برنامه ريزي دوره هاي آموزشي، اجراي سمينارها و انتشار نشريه مشترك ويژه ميراث فرهنگي و گردشگري ويژه جوانان، مشاركت در تهيه اقلام آموزشي و حمايت از پروژه هاي تحقيقاتي ويژه جوانان، پشتيباني و جلب حمايت سازمانهاي متولي اداره و نظارت مجموعه هاي اقامتي و دفاتر خدمات مسافرتي و موزه ها درخصوص اخذ تسهيلات جهت اجراي تورها، برنامه هاي گردشگري مناسب براي جوانان، ارائه خدمات فني جهت تدوين استانداردهاي گردشگاهي و اردوگاهي ويژه جوانان، ايجاد زمينه هاي اشتغال در عرصه هاي گردشگري با حمايت از سازمانهاي غيردولتي و تعاوني هاي جوانان از ديگر مفاد تفاهمنامه في مابين مي باشد.
اين گزارش مي افزايد تلاش جهت مشاركت و حمايت از سازمانهاي ذيربط در امور گردشگري جوانان (تشكيل كميسيون ويژه گردشگري جوانان) در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، كمك به تجهيز و تأمين امكانات آموزشي در راستاي دوره هاي آموزشي ويژه جوانان، انجام نظرسنجي از گردشگران و راهنمايان محلي و ايجاد بانك اطلاعات جهت استفاده در برنامه ريزي هاي كلان كشور نيز از ديگر تفاهمات في مابين سازمان ملي جوانان و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است.
شايان ذكر است اين تفاهم نامه در مورخ ۹ دي ماه ۱۳۸۳ به مدت ۳ سال به امضاي رحيم عبادي مشاور رئيس جمهوري و رئيس سازمان ملي جوانان و سيد حسين مرعشي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رسيد.

فراخوان مشمولان متولد ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۳به خدمت نظام وظيفه
واحد مركزي خبر: معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي مشمولان ديپلم و زيرديپلم غايب و غيرغايب متولد سالهاي ۱۳۵۵ تا پايان ۱۳۶۳ را به خدمت فراخواند.
براساس اطلاعيه  اين معاونت مشمولان ديپلم غايب و غيرغايب متولد اين سالها كه از اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند ساعت ۷ صبح روز شنبه ۱۹ دي و مشمولان زير ديپلم غايب و غيرغايب ساعت ۷ صبح روز يكشنبه ۲۰ دي به معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي در ميدان سپاه مراجعه كنند.
همچنين مشمولان ديپلم و زير ديپلم غايب و غيرغايب متولد سالهاي ۱۳۵۵ تا پايان ۱۳۶۳ كه از مراكز وظيفه عمومي شهرستانها دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند از ساعت ۷ صبح روز شنبه ۱۹ دي تا پايان وقت اداري روز يكشنبه ۲۰ دي به مراكز وظيفه عمومي صادركننده دفترچه مراجعه كنند. براساس اين اطلاعيه مشمولان متولد سال ۱۳۶۴ كه از مراكز رايانه معاونت وظيفه عمومي اين نيرو برگ اعزام به خدمت و برگ معرفي به محل آموزش دريافت كرده اند، شخصاً در موعد تعيين شده با همراه داشتن برگها به مركز آموزش اعلام شده مراجعه و خود را به آن مركز معرفي كنند. مشمولان قبل از موعد اعزام بايد واكسن مننژيت تزريق كنند.

افزايش بيماري آسم بين دانش  آموزان نگران كننده است
ايلنا: بيماري آسم در سال  هاي اخير در بين دانش  آموزان بسيار افزايش يافته است.
سهيلا تبريزي، كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه سازمان آموزش و پرورش تهران، گفت: ۹۰ درصد مرگ و ميرها در جهان، ناشي از آلودگي هوا در كشورهاي در حال توسعه، به ويژه در محيط  هاي بسته يا اماكني است كه از وسايل گرم كننده غير استاندارد استفاده مي  شود.
وي افزود: هر دو ساعت تنفس در هواي آلوده، حملات قلبي را تا ۳/۱ درصد افزايش مي  دهد و متاسفانه آلودگي هوا در شهر تهران يك فاجعه است. تبريزي، با اشاره به اينكه آلودگي هوا در وضعيت تحصيلي دانش  آموزان تاثيرگذار است، تصريح كرد: آلودگي هوا، مي  تواند يكي از دلايل افت تحصيلي و ضعف حافظه در دانش  آموزان باشد و اين مسئله صددرصد باعث افت تحصيلي مي  شود. وي افزود: در كنار آلودگي  هواي سطح شهر، بايد دقت كرد كه در محيط  هاي بسته از بخاري  هاي فاقد دودكش استفاده نشود و در حال حاضر نيز تمام مدارس ما در اين خصوص استانداردهاي لازم را رعايت مي  كنند.

يادداشت
مابه التفاوت بن مستمري بگيران بهمن ماه پرداخت مي شود
مهر:رييس كانون مستمري بگيران و بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي گفت : مابه التفاوت بن مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي بهمن ماه پرداخت مي شود .
علي اكبر خبازها ضمن اعلام اين مطلب افزود : در پي افزايش مبلغ بن مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي از ۴۸ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان مابه التفاوت آن (۱۲ هزار تومان) در بهمن ماه پرداخت مي شود.وي افزود: با توجه به اينكه مبلغ مابه التفاوت بن مستمري بگيران ناچيز است، بنابراين به صورت نقدي و همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت خواهد شد.وي در ادامه تصريح كرد: ۸۴۰ هزار مستمري بگير مابه التفاوت بن مستمري خود را دريافت خواهند كرد كه حدود ۲۰۰ هزار نفر آنان را مستمري بگيران تهران تشكيل مي دهند.
رييس كانون مستمري بگيران و بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: گرچه مبلغ بن مستمري بگيران افزايش يافته اما اين مبلغ با توجه به هزاران مشكل اين قشر در جامعه بسيار ناچيز است و مشكلي از اين قشر در جامعه را حل نمي كند.
۳۶۰ هزار تومان هديه دهه فجر
به پرستاران پرداخت مي شود

گروه اجتماعي: در چند روز اخير، صحبت هاي زيادي بر سر مشكلات پرستاران و مطالبات آنها وجود داشته و در اين راستا دبيركل خانه پرستار اعلام كرده كه پرستاران تا محقق شدن اقدامات عملي از سوي مسئولين پرستاران به اعتراضات خود ادامه خواهند داد و بيشتر صحبت ها به نظر وعده و وعيد مي رسند.
درپي اقدامات و پيگيري هاي مسئولين با دستور رئيس جمهوري به منظور اجراي كامل طرح ارتقاي مسير شغلي پرستاران، مبلغي معادل ۳۶۰ هزار تومان به پرستاران و متصديان مشاغل بهداشتي و درماني كشور كه مشمول ضوابط طرح ارتقاي مسير شغلي نمي شوند به صورت هديه پرداخت مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدرضا عارف، معاول اول رئيس جمهوري در ابلاغيه اي به مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و حميدرضا برادران شركا، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با اشاره به دستور رئيس جمهوري براي اعطاي هديه  به متصديان اين مشاغل، آنان را موظف كرد تا با تفاهم مشترك مبلغ مورد نياز براي اهداي اين مبلغ را در اختيار وزارت بهداشت قرار دهند.
اين مبلغ در طول دهه فجر به پرستاران و متصديان مشاغل بهداشتي و درماني كشور كه مشمول اجراي طرح ارتقاي مسير شغلي نمي شوند پرداخت مي شود و ساير پرستاران مشمول اين قانون از مزاياي طرح ارتقاي مسير شغلي و افزايش حقوق دائمي بر اساس اين طرح برخوردار مي شوند.
سال گذشته به دستور رييس جمهوري مبلغ ۲۰ ميليارد تومان براي اجراي طرح انگيزش پرستاران اختصاص يافت، اما به گفته مسئولان خانه پرستار سازمان مديريت و برنامه ريزي براي اجراي اين طرح با عنوان طرح انگيزش پرستاران مخالفت كرد.
مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي معتقدند اختصاص اين اعتبار بر اساس طرح انگيزش پرستاران از يك طرف مبناي قانوني ندارد و از طرف ديگر تاثيري در افزايش حقوق دائمي پرستاران ندارد، به همين علت بايد اين اعتبار بر اساس طرح ارتقاي مسير شغلي پرستاران هزينه شود تا هم جايگاه قانوني آن حفظ شود و هم موجب افزايش حقوق دائمي آنان در حكم كارگزيني آنان شود.
هم اكنون حدود ۵۰ هزار پرستار در كشور شاغل هستند كه ۶۵ درصد آنان مشمول طرح ارتقاي مسير شغلي هستند و بر اساس دستور رئيس جمهوري ساير پرستاران نيز به صورت هديه از مزاياي افزايش حقوق در سال جاري بهره مند مي شوند.

از سوي هلال  احمر
شماره حساب ۹۹۹۹۹ براي كمك به زلزله  زدگان آسيايي در نظر گرفته شد
ايلنا: به دنبال وقوع حادثه دلخراش تسونامي در جنوب شرقي آسيا كه منجر به تلفات و خسارت فراوان جاني و مالي شده است، مردم آن نواحي به كمك  هاي مردم سراسر نقاط جهان از جمله مردم نوع دوست و با احساس ايران نياز مبرم دارند.
جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، در اطلاعيه  اي اعلام كرد: هلال احمر از آغاز حادثه با تماس مرتب و دائم با عوامل و دست  اندركاران امدادي حادثه در كشورهاي آسيب ديده تا اين لحظه بيش از ۱۵۰ تن محموله امدادي همراه با عوامل امدادي آماده و اكثر آنها را ارسال و اعزام كرده است.
در اين اطلاعيه آمده است:بر اساس مصوبه هيات دولت، شماره حساب ۹۹۹۹۹ بانك ملي ايران، شعبه مركز، براي دريافت كمك  هاي نقدي مردم به زلزله  زدگان اعلام شده است.
همچنين مردم مي  توانند كمك  هاي ارزي خود را به شماره ارزي ۷۰۲۰۷۰ نزد بانك ملي ايران شعبه مركزي به نام جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران واريز كنند تا در اولين فرصت كمك  ها به كشورهاي نيازمند مورد نظر ارسال شود.

با گذشت ۱۰ ماه از سال
فرهنگيان چشم انتظار ۶۰ هزار تومان بن غيرنقدي هستند
گروه علمي فرهنگي: به رغم تأكيد معاون توسعه مديريت و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش مبني بر دريافت بن غير نقدي به بازنشستگان در سال جاري ، مسوول كميته بازنشستگان كانون صنفي معلمان از عدم پرداخت بن هاي غير نقدي با گذشت بيش از ۱۰ ماه از سال خبر مي دهد.
عباس معارفي در گفت وگو با خبرگزاري مهر با تأكيد بر اينكه قرار بود از سال جاري با تصويب دولت بن هاي غيرنقدي به معلمان بازنشسته نيز اختصاص يابد ، افزود : تاكنون هيچ اعتباري براي اختصاص بن هاي غيرنقدي بازنشستگان درنظر گرفته نشده است.
وي با اشاره به اينكه در تعدادي از سازمانهاي آموزش و پرورش بن هاي غير نقدي بازنشستگان پرداخت شده است ، گفت: در تعداد محدودي از سازمانهاي آموزش و پرورش استان ها بخشي از اعتبارات پس انداز شده به بن هاي غيرنقدي بازنشستگان اختصاص يافته است.
مسئول كميته بازنشستگان كانون صنفي معلمان با تاكيد بر اينكه مبلغ بن هاي غيرنقدي بازنشسته هاي وزارت آموزش و پرورش ۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، اظهار كرد: بن هاي غير نقدي معلمان بازنشسته قرار بود در سه مرحله و در هر مرحله به ميزان ۲۰ هزار تومان پرداخت شود كه تاكنون اين كار انجام نشده است .

جسته ، گريخته
پيشگيري از ديابت با قهوه
ايسنا: پزشكان مي گويند: نوشيدن قهوه از بروز بيماري ديابت پيشگيري مي كند. نتايج مطالعات نشان مي دهد زناني كه ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز مصرف مي كنند ۲۹ درصد كمتر دچار بيماري ديابت مي شوند؛ در بين مردان نيز مصرف ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز خطر ديابت را ۲۷ درصد كاهش مي دهد.
درمان تازه آلرژي
ايلنا: محققان مي گويند به پروتئيني دست يافته اند كه مي تواند آلرژي را درمان كند. آنها در مصاحبه اي با «ژورنال نيچر» گفتند: متوقف ساختن P110 دلتا در سلول ها كه باعث واكنش آلرژيك مي شود به ميزان قابل توجهي جلوي بروز نشانه هاي آلرژي در موش ها را گرفت.
اين تحقيق كه توسط مؤسسه «لودويگ» وابسته به موسسه تحقيقات سرطان لندن انجام شد، مي تواند به يافتن دارويي منجر شود كه بتواند علل آلرژي را از ميان ببرد، نه فقط نشانه هاي آن را. تنها در انگلستان يك سوم مردم از آلرژي رنج مي برند.
آلرژي به خاطر پاسخ نامناسب سيستم ايمني بدن، به ماده هاي آلرژي زايي مثل گرده گل، گردوخاك، حشرات و حيوان ها به وجود مي آيد و باعث آب ريزش بيني، خارش چشم، عطسه و جوش هاي پوستي و خس خس سينه مي شود.
تأثير پرتقال بر سلامتي بدن
ايسنا: پرتقال به دليل دارا بودن پروتئين و كلسيم قابل جذب و قند كافي، ماده اي مغذي و مقوي به حساب مي آيد كه مي توان از آن به منظور تقويت عمومي بدن استفاده كرد. وجود كلسيم، فسفر، آهن،  ويتامين A و ويتامين C در پرتقال شرايط لازم براي رشد و نمو استخوانها و عاج سازي به منظور استحكام دندانها را فراهم مي كند. براي تقويت و رشد اطفال و نيز تامين مواد لازم بدن، مصرف آن به زنان باردار نيز توصيه شده است. مصرف پرتقال به دليل اينكه حاوي مواد معدني به ويژه پتاسيم است منجر به افزايش حجم ادرار در طول شبانه روز مي شود و از اين طريق سموم بدن دفع مي شود.
روان درماني بازماندگان زلزله تايلند
ايرنا: وزارت  بهداشت  تايلند از تلاش  براي  ايجاد «مركز روان  درماني» به  منظور مداواي  طولاني  مدت  مشكلات  احتمالي  بازماندگان  تسونامي  در اين  كشور خبر داد.
به گزارش  روز دوشنبه  خبرگزاري  تايلند( تنا) «سودارات  كيورافان» وزير بهداشت  تايلند در بانكوك  گفت : ايجاد مركز ويژه  روان  درماني  بازماندگان  تسونامي ، در درمان  طولاني  مدت  مشكلات  روحي - رواني  احتمالي  اين  افراد موثر خواهد بود.
وي  افزود : در حال  حاضر بيش  از ۸۰۰ تن  از بازماندگان  تسونامي  با مشكلات  روحي  - رواني  ناشي  از مواجهه  با مصيبت  از دست  دادن  عزيزان  خود روبرو هستند.
نجات يك كودك پس از يك هفته
ايرنا: نيروهاي  امداد در تايلند، يك  كودك  ۱۸ ماهه   قزاق  را پس  از گذشت  يك  هفته  از فاجعه  تسونامي ، زنده  پيدا كردند. به  گزارش  روز دوشنبه  شبكه  تلويزيوني «الجزيره» قطر، اين  كودك  كه  به  نظر مي رسيد در وضعيت  جسماني  خوبي  قرار دارد به  سفير قزاقستان  در تايلند تحويل  داده  شد.
نيروهاي  امداد معتقدند والدين  اين  كودك  در فاجعه  تسونامي  كه  چندين  كشور آسيايي  را در برگرفت ، جان  باخته اند. اين  كودك  روي  تخته اي  بر روي  آب  در يكي  از مناطق  تخريب  شده  از تسونامي  پيدا شد.

با توليد تيزرهاي تبليغاتي براي اولين بار انجام مي شود:
معرفي جاذبه هاي گردشگري ايران در شبكه هاي تلويزيون جهاني
گروه علمي فرهنگي: تيزرهاي تبليغاتي گردشگري درباره ظرفيت ها و جاذبه هاي تاريخي و طبيعي ايران از شبكه هاي جهاني پخش مي شود.
رضا طاهري، مدير كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، صبح ديروز در جمع خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: با برخي از شركت هاي مشاوره در پخش تبليغات مذاكراتي انجام گرفته است تا در برخي از شبكه هاي جهاني مانند BBC و CNN، باكسي به كشور ايران براي تبليغات گردشگري اختصاص يابد.
طاهري افزود: با تعدادي از كارگردانان، تهيه كنندگان و فيلمسازان مذاكراتي صورت گرفته است. البته ما در اين رابطه شخص خاصي را مد نظر قرار نداده ايم و هر كسي كه مايل است مي تواند به شرط تأييد كارش در اين طرح با ما همكاري كند.
وي خاطر نشان كرد: اين تيزرهاي تبليغاتي بايد همراه با شعار مناسب با فرهنگ اصيل و بومي ايراني باشد و ظرفيت ملت ايران را در تمامي ابعاد به نمايش بگذارد.
طاهري با اشاره به اينكه ايران هيچ مشكل سياسي براي اين تبليغات با شبكه هاي جهاني ندارد، اظهار داشت: بايد تبليغات ايران در شبكه هاي بازار هدف و كشورهاي رقيب انجام بگيرد . در خصوص بودجه اين كار نيز آقاي مرعشي وعده داده اند كه اعتبارات لازم را فراهم كنند. مدير كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه از راه اندازي سايت جهانگردي خبر داد و گفت: كانال ورود براي كسب اطلاعات درخصوص گردشگري استفاده از اينترنت و سايت است به همين دليل تصميم گرفته شده تا يك سايت جهانگردي به دو زبان فارسي و انگليسي راه اندازي شود. به همين منظور به بررسي سايت جهانگردي كشورهاي مختلف دنيا پرداختيم و متوجه شديم كه تنها تفاوت اين سايت ها در اطلاعات پايه است و زيرساخت هاي همه آنها يكي است.
به گزارش فارس، قرار است از مدل اين سايت ها، مدل سايت ايران نيز طراحي شود. در اين رابطه نيز با دانشگاه صنعتي شريف مذاكراتي صورت گرفته است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |