سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۲ - Jan 4, 2005
حداد عادل:
ايران و ژاپن براي بازسازي عراق همكاري كنند
فارس:  رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار سفير جديد ژاپن در ايران، همكاري هاي اقتصادي و صنعتي تهران و توكيو را براي بازسازي عراق خواستار شد.
حداد عادل تصريح كرد: اين همكاريها علاوه بر توسعه مناسبات اقتصادي دو كشور، اقدامي موثر و در جهت منافع مردم عراق و منطقه محسوب مي شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين درخصوص فشارهاي آمريكا برضد حق برخورداري ملت ايران از فناوري صلح آميز هسته اي گفت: دشمني دولت آمريكا برضد انقلاب اسلامي ملت ايران تا حدي است كه اگر جمهوري اسلامي ايران وارد مساله استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي هم نمي شد، آمريكا بهانه  هاي ديگري را براي فشار بر مردم ايران مطرح مي كرد.
رئيس قوه مقننه در بخش ديگري از سخنانش روابط جمهوري اسلامي ايران و ژاپن را ديرينه و مستحكم خواند و گفت: ايران كشور ژاپن را مهم و پيشرفته مي داند و ثبات روابط تهران _ توكيو در ۲۵ سال گذشته مويد اين مطلب است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همكاريهاي قواي مقننه ايران و ژاپن را مهم ارزيابي كرد و ضمن تاكيد بر گسترش روابط پارلماني دو كشور، از رئيس مجلس ژاپن براي سفر به كشورمان دعوت كرد.
در ادامه اين ديدار هيداكي دوميچي سفير ژاپن در ايران نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در مجلس شوراي اسلامي گفت: در ايران توانايي اقتصادي بسيار بالايي وجود دارد و ما به سرمايه گذاران ايران در عراق توجه داريم و از آن حمايت مي كنيم.
سفير ژاپن ضمن حمايت از همكاري ايران با اتحاديه اروپايي درخصوص استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي گفت: اميدوارم كه دوطرف با هماهنگي به توافق درازمدت دست يابند و اين مي تواند قدم مهمي باشد.

به دليل نابودي زيرساختهاي ارتباطي و شرايط بد جوي
امدادرساني به زلزله زدگان به كندي پيش مي رود
گروه اجتماعي: نابودي بسياري از زيرساختهاي ارتباطي چون راهها و نيز فرودگاه ها همچنين شرايط نامساعد جوي امدادرساني به زلزله زدگان شرق آسيا را مشكل كرده است.
اين گزارش حاكي است در برخي مناطق اندونزي راهها كاملا مسدود شده بطوري كه تاكنون امدادگران نتوانسته اند هيچ كمكي به مردم آسيب ديده ارائه كنند، مردم در حال حاضر از گرسنگي، نبود آب آشاميدني بهداشتي و وسايل گرم كننده رنج مي برند.
عليرغم اين مسائل، يان اگلاند هماهنگ كننده برنامه كمكهاي بشردوستانه سازمان ملل نسبت به پيشرفت تلاشهاي بين المللي براي امدادرساني ابراز خوشبيني كرده و گفته، اميدوار است ظرف سه روز آينده بتوان به ۷۰۰ هزار نفر آسيب ديده سريلانكا كمك كرد.
مدتي كوتاه پس از وقوع حادثه در هفته گذشته، اگلاند در سخناني از كشورهاي ثروتمند به دليل كوتاهي در تخصيص منابع لازم براي كمك به آسيب ديدگان انتقاد و آنان را به «خست» متهم كرده بود.
وي در عين حال گفته است كه مشكل اصلي در حال حاضر انتقال اقلام و وسايل ضروري به آسيب ديدگان در مناطق دور افتاده و به خصوص ساكنان استان آچه در اندونزي است.
اگلاند خسارت به زير ساخت هاي منطقه به خصوص جاده هاي ارتباطي و فرودگاه ها را عامل كندي در انتقال كمك دانسته است.
به گفته وي، يكي از مسايل اصلي در حال حاضر اقدام دولت هاي محلي در ايجاد تسهيلات اداري، از جمله در زمينه تشريفات گمركي، ترخيص اقلام ارسال شده و هماهنگي در توزيع كمك هاست.
حدود يك ميليون نفر در استان آچه، كه سال ها شاهد درگيري بين شورشيان استقلال طلب و دولت مركزي بوده، به مواد غذايي و دارو نياز دارند در حالي كه دسترسي به بسياري از آنان تا چند روز آينده ميسر نخواهد بود.
در سريلانكا، كه پس از اندونزي بيشترين خسارت و تلفات را متحمل شده است، گروه هاي جدايي طلب ببرهاي تاميل و مقامات دولتي به همكاري براي انتقال كمك به آسيب ديدگان مبادرت كرده اند.
در اين كشور، كميته هاي مشتركي با شركت نمايندگان دولت و ببرهاي تاميل، سازمان هاي امدادرساني بين المللي و سازمان هاي غير دولتي براي نظارت بر توزيع كمكها تشكيل شده است.
با اين همه، بدي شرايط جوي و ريزش باران هاي شديد در روزهاي اخير مشكلاتي را در راه انتقال كمك هاي بشردوستانه به مناطق دور افتاده تر شمال سريلانكا ايجاد كرده است.به گزارش مقامات سريلانكا، در نتيجه بارندگي شديد و جاري شدن سيل در اين مناطق باعث شده است هزاران نفر ديگر از ساكنان آنها خانه هاي خود را از دست بدهند و به اين ترتيب، تعداد بيشتري به كمك هاي بشردوستانه نياز دارند.در سومالي نيز تلاش گروه هاي داوطلب براي كمك به آسيب ديدگان در سواحل شمال شرقي و مركزي آن كشور به خصوص براي انتقال آب آشاميدني پاكيزه و ساير اقلام ضروري ادامه داشته و سربازان آمريكايي و آلماني مستقر در كشور جيبوتي، در نزديكي سومالي، در انتقال كمك ها مشاركت داشته اند.
ويراني گسترده ناشي از سونامي در كشورهاي منطقه، به خصوص سريلانكا و اندونزي، به معني آن است كه بازسازي اقتصادي و فراهم كردن امكانات لازم براي امرار معاش ميليون ها تن از اهالي آنها مستلزم اجراي برنامه هاي بلند مدت بازسازي با توسل به كمك هاي خارجي است.
آمار جديد تلفات سونامي
در همين حال به گزارش سايت فارسي بي.بي.سي، ارقام جديدي از كشته شدگان زلزله در بستر اقيانوس هند و هجوم امواج به مناطق ساحلي،انتشار يافته است.
مقامات دولت اندونزي تاييد كرده اند كه آمار جديد تلفات سونامي روز ۲۶ دسامبر در اين كشور بيش از چهارده هزار نفر ديگر افزايش يافته و در نتيجه تعداد كساني كه در اين حادثه جان خود را از دست داده اند به حدود نود و چهار هزار نفر رسيده است.
بيشترين تلفات اين حادثه از استان آچه گزارش شده كه در جزيره سوماترا، در نزديكي كانون زمين لرزه در بستر اقيانوس هند، واقع شده است.
همچنين، دولت هند با انتشار گزارشي رسمي گفته است كه شمار تلفات در اين كشور تاكنون از مرز چهارده هزار نفر گذشته و انتظار مي رود آمار نهايي به مراتب بيش از اين رقم باشد.
بيشترين قربانيان سونامي در هند از اهالي جزاير دور افتاده اندمان و نيكوربار، در نزديكي كانون زمين لرزه، بوده اند.
به گزارش خبرنگار بي بي سي در هند، تنها در جزيره كار نيكوبار، از جزاير اين منطقه، بيش از ده هزار نفر كشته يا ناپديد شده اند.مقامات سريلانكا نيز گفته اند كه احتمالا آمار تلفات در اين كشور به مرز
سي و پنج هزار نفر خواهد رسيد.
در تايلند پليس اين كشور اعلام كرده است كه حدود پنج هزار نفر در هجوم امواج به سواحل اين كشور كشته شده اند و هنوز از سرنوشت حدود چهارهزار نفر ديگر، از جمله صدها تن از اهالي شهر بام نام خم، واقع در استان فانگ نگا، اطلاعي در دست نيست. مقامات تايلندي از كشته شدن دست كم ۲۴۰۰ جهانگرد خارجي در اين كشور خبر داده اند.
همچنين از سومالي، واقع در سواحل اقيانوس هند در شرق آفريقا، خبر مي رسد كه بيش از يكصد نفر در اثر حادثه سونامي هفته گذشته جان خود را از دست داده و حدود سه هزار نفر بي خانمان شده اند.
مناطق آسيب ديده در سواحل شمال شرقي و مركزي سومالي واقع است و از بروز بيماري وبا در اين مناطق گزارش هايي ارسال شده است.سازمان ملل متحد شمار كساني را كه كشورهاي هاي مختلف آسيب ديده به كمك فوري نياز دارند حدود يك ميليون و هشتصد هزار نفر اعلام داشته و گفته است كه هزاران كودك نيز والدين خود را از دست داده اند و حمايت از آنان از اولويت برخوردار است.

علي لاريجاني:
ضمن احترام به عقايد يكديگر، نبايد عقايد خود را به ديگران تحميل كنيم
گروه سياسي :علي لاريجاني يكي از گزينه هاي اصول گرايان براي تصدي پست رياست جمهوري به عنوان دومين ميهمان انجمن روزنامه نگاران مسلمان روز گذشته در اين انجمن حاضر شد تا ديدگاه ها و برنامه هاي آتي خود را تشريح كند.
وي در ادامه به سوالات خبرنگاران رسانه هاي مختلف پاسخ داد. وي در پاسخ به سوال خبرنگار همشهري درمورد عملكرد دولت آقاي خاتمي در زمينه توسعه سياسي تاكيد كرد كه اينقدر كار داريم كه بهتر است از گذشته صحبت نكنيم و من اين رويه را در وزارت ارشاد هم داشته ام و سعي مي كنم با اقدامات ايجابي خود، نظراتم درمورد عملكرد دولت فعلي را اعلام كنم.وي البته در مصاحبه خود گفت:دولت آينده قطعاً سنتزي از دولت هاي گذشته است، چرا كه اصولا حركت هاي اجتماعي در خلأ روي نمي دهد و از صفر آغاز نمي شود.اما من در مورد دولت آينده نظرات متفاوتي دارم كه تغييرات كيفي در آن لحاظ شده است.
وي در پاسخ به ديگر سوال خبرنگار همشهري درمورد رنجيده شدن برخي متدينين از عملكرد وي در مدت زمان مديريت وي بر صداوسيما به خاطر پخش برخي برنامه ها گفت: من اعتقاد دارم ضمن احترام به عقايد يكديگر، نبايد عقايد خود را به ديگران تحميل كنيم. استراتژي من در صدا وسيما رعايت ضوابط شرعي در همه شئونات بوده است. در وراي اين امر خود را محدود به سليقه هاي افراد نكرده ايم و نخواهيم كرد. ما براي برخي افراد كه مرجع تقليدشان موسيقي را حرام مي دانست، راديو معارف بدون هيچ موسيقي را تاسيس كرديم ولي به هرحال به توسعه برنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني اعتقاد داشتيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسيما درمورد مفاسد اقتصادي، ضمن تعريف سازوكارهاي جديد و نظارتي براي پيگيري هاي لازم در اين زمينه تاكيد كرد: به نظر من مديران نظام نبايد به دنبال كارهاي بازاري و اقتصادي ولو حلال باشند چراكه اينگونه امور مردم را به مجموعه بدبين مي كند.
وي تاكيد كرد: از افرادي كه دست به اقدامات اقتصادي كلان زده و يا اهل مسايل جنسي و صيغه و ... هستند در دولت آينده خود استفاده نمي كنم.وي همچنين در ادامه برخي ادعاهاي خبرنگار روزنامه شرق درمورد تصميمات درون گروهي در شوراي هماهنگي و تعيين رييس جمهور آينده در اين شورا از اكنون را رد كرد.
وي تاكيد كرد: كساني در دو اردوگاه جبهه دوم خرداد و اصول گراي نو انديش وجود دارند و رويكرد صادقانه زيستن و خدمت را برگزيده اند و من از به كارگيري اين نيروها و مديراني كه اين رويكرد را داشته باشند استقبال مي كنم.

اخبار سياسي
دستور رييس جمهور براي تعيين نماينده ويژه مديريت بحران
در دستگاه هاي اجرايي

فارس: سيد محمد خاتمي رييس جمهوري بر تعيين «نماينده ويژه امور مديريت بحران در دستگاه هاي اجرايي» تاكيد كرد.
سيد محمد خاتمي رييس جمهوري دوازدهم آذرماه در ابلاغيه شماره ۳۱۹۴۵ خود به سيد علي خاتمي برادر و رييس دفتر رييس جمهور، «معرفي يكي از معاونان همه دستگاه هاي اجرايي به عنوان نماينده ويژه در امور مديريت بحران به دبيرخانه ستاد پيشگيري و مديريت بحران» را مورد تاكيد قرارداد.ستاد پيشگيري و مديريت بحران دولت كه با حضور چندتن از وزراء تشكيل شده است به طراحي و برنامه ريزي در زمينه مراحل پيش بيني، پيشگيري، آمادگي، مقابله، بازسازي و بازتواني بحران مي پردازد.
هاشمي رفسنجاني: مجمع تشخيص مصلحت نظام
از صنعت انفورماتيك حمايت مي كند

ايسنا: هاشمي رفسنجاني، حمايت از بخش فناوري اطلاعات و فراگيرشدن آن را عامل مهمي در پيشرفت علمي كشور عنوان كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار اعضاي دومين جشنواره ملي نرم افزارهاي چندرسانه اي، رشد كشور در اين حوزه را قابل قبول دانست و افزود: بايد تلاش شود با بومي كردن فناوري اطلاعات و حمايت از حقوق مادي و معنوي توليدكنندگان نرم افزارهاي رايانه اي، اعتماد عموم مردم به اين بخش را جلب كرد و باعث رشد روزافزون آن شد.
وي افزود: آموزش اين علوم در سطوح ابتدايي مدارس در راستاي آشنايي نسل جوان با مباحث آن مي تواند رشد اين بخش را به صورت تصاعدي بالا برد. اعتماد به علوم جديد و ابزارهاي نو نيازمند بسترسازي مناسب و ايجاد زمينه هاي فرهنگي است.
وي مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام را در حمايت از صنعت انفورماتيك كشور ناشي از توجه مسئولان عنوان و اظهار اميدواري كرد كه كشورمان به سرعت بتواند فاصله اش را با كشورهاي پيشرفته در اين بخش كم كند.
دبيركل شوراي همكاري خليج فارس ادعا كرد:
دليل قانع كننده اي براي فعاليت هسته اي ايران وجود ندارد!

ايسنا: دبيركل شوراي همكاري خليج فارس طي ادعايي بي پايه اظهار كرد، تمام اعضاي اين شورا نسبت به برنامه هسته اي ايران احساس خطر مي كنند(!) به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالرحمن عطيه، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس در گفت وگو با روزنامه الوطن - چاپ عربستان - مدعي شد كه برنامه هسته اي ايران خطرساز است(!) و ادامه داد: هيچ دليل قانع كننده اي براي اين گونه فعاليت ها وجود ندارد.
وي اظهار داشت: ما اميدواريم كه تمام كشورهاي منطقه از جمله ايران و عراق به توافقي جهت تاسيس يك نظام امنيت منطقه اي كلي كه بر ايجاد توازن و تعادل در منافع متمركز باشد، برسند. وي درباره اتهامات وارده به ايران مبني بر دخالت در امور داخلي كشور عراق گفت: دخالت از سوي هر يك از كشورهاي همجوار در امور داخلي عراق منجر به پيچيده  شدن امور در اين كشور و بحراني تر شدن آن مي شود.
دبيركل شوراي همكاري خليج فارس درباره جزاير سه گانه و بحران ايران و امارات متحده عربي ادعا كرد: ما همچنان اميدواريم كه ايران به درخواست ها و مطالبات موجود جهت حل اين بحران به شيوه هاي مسالمت آميز پاسخ مثبت دهد.
تعامل با دنيا مهمترين اولويت رئيس جمهور آينده است
ايسنا: نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس، ساماندهي دستگاه ديپلماسي و تعامل با دنيا با حفظ اصول جمهوري اسلامي ايران و بر اساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت را مهمترين اولويت رئيس جمهور آينده عنوان كرد.
«محمدنبي رودكي» درباره چالش ها و سؤال هاي پيش روي رئيس جمهور آينده در عرصه سياست داخلي و خارجي، گفت: تعامل با كشورهاي همجوار و همسايه و تعامل با اروپا با حفظ اصول انقلاب و قانون اساسي بايد از مهمترين اولويت هاي رئيس جمهور آينده در عرصه سياست خارجي باشد. وي تأكيد كرد: رئيس جمهور به عنوان نفر دوم كشور در نظام جمهوري اسلامي ايران بايد چالش هاي داخلي از نظر معيشت مردم، ايجاد و تكميل زيرساخت هاي كشور چه در بخش نيروگاه هاي برق، توسعه كشاورزي، اشتغال براي جوانان، ازدواج و تسهيلات ازدواج جوانان را مورد توجه قرار دهد.

واكنش محافل اجتماعي به طرح تعيين سقف براي مهريه
گروه اجتماعي: طرح تهيه شده از سوي برخي نمايندگان مجلس مبني بر تعيين سقف براي مهريه با واكنش هاي متفاوتي از سوي محافل اجتماعي فرهنگي كشور روبرو شده است. بنابراين گزارش حضرت آيت ا... موسوي اردبيلي اين كار را بر خلاف نظر فقهاي مشهور اسلام دانسته است.
متن استفتاء و پاسخ معظم له به شرح زير است:
حضور ارجمند آيت ا... العظمي موسوي اردبيلي دامت بركاته؛
با سلام؛
احتراما، نظر به طرح اخير مجلس شوراي اسلامي در خصوص تعيين سقف مهريه زنان در ازدواج توسط شورايي منتخب با توجه به منطقه محل سكونت زوجين، نظر جنابعالي در اين خصوص و اشكال و يا عدم اشكال چنين طرحي، موجب امتنان فراوان خواهد بود.
والسلام عليكم و رحمت ا... و بركاته
بسمه  تعالي؛
اين كار برخلاف قرآن و روايات وارده كثيره و برخلاف نظريه فقهاي اسلام، نظير محقق و علامه و صاحب جواهر است و يك بار در دوره خلفا مطرح شد و مورد اعتراض شديد بعضي مسلمين قرار گرفت و كنار زده شد.
بلي! كم بودن مهريه مستحب است و در اسلام تشويق شده است و زيادبودن آن از مهرالسنه خوب نيست. بايد به صورت تشويقي و ترغيب باشد نه قانون و مصوبه.
همچنين عبدا...  رمضان زاده  سخنگوي  دولت  در خصوص  طرح  مجلس  شوراي  اسلامي  در زمينه  تعيين  سقف  براي  مهريه  زنان  گفت : ما انتظار داريم  كه  حداقل  آزاديهايي  كه  خانمها در ايران  دارند، محدود نشود.
رمضان زاده  كه  در نشست  هفتگي  خود با خبرنگاران  سخن  مي گفت ، در عين  حال  تاكيد كرد: همه  طرحهايي  كه  در مجلس  مطرح  مي شود وقتي  قانون شود، دولت  خود را موظف  به  اجراي  قانون  مي داند.

فولكس اشتيمه: گفتگوهاي اروپا و ايران براي آمريكاييها غيرقابل توجيه است
مهر: رئيس جمهوري آمريكا در سفر قريب الوقوع خود به آلمان و ديدار و گفتگو با مقامات اين كشور پيرامون مهمترين مسائل بين المللي از جمله فعاليتهاي هسته اي ايران به بحث و تبادل نظر خواهد نشست. به نوشته روزنامه فولكس اشتيمه «جرج بوش» رئيس جمهوري آمريكا در نظر دارد در تاريخ ۲۳ فوريه (۴ بهمن) به آلمان سفر كرده و با گرهارد شرودر صدراعظم اين كشور ديدار و گفتگو نمايد.
به نوشته اين روزنامه آلماني فعاليت هاي هسته اي ايران از محوري ترين مباحث مطرح ميان بوش و شرودر خواهد بود. رئيس جمهوري آمريكا با تاكيد بر غيرمتعارف بودن فعاليتهاي هسته اي ايران خواهان توقف كليه برنامه هاي هسته اي اين كشور است.
فولكس اشتيمه با اشاره به نشست اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي و اعلام ايران مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم نوشت : عليرغم اينكه ايران متعهد به كنترل برنامه هاي هسته اي خود شده است اما در نظر دارد بزودي دومين راكتور اتمي را از روسيه خريداري كند .
مسئله فعاليتهاي هسته اي ايران در كنگره آمريكا درحالي مطرح شده و پيرامون آن به بحث پرداخته مي شود كه گفتگوهاي ديپلماتيك كشورهاي اروپايي و ايران براي آنها كمي غيرقابل توجيه به نظر مي رسد.

انتخاب نهم
موقعيت كروبي در ميان جبهه دوم خرداد از بقيه بهتر است
فارس: رئيس شوراي عالي حزب همبستگي گفت: در شرايط فعلي، موقعيت كروبي براي حضور در انتخابات،  در بين جبهه دوم خرداد از بقيه كانديداها بهتر است.
محمدرضا خباز با بيان اين مطلب اظهار داشت: از ۱۷ گروه جبهه دوم خرداد،  ۲ گروه سازمان مجاهدين و مشاركت،  مصطفي معين را براي انتخابات رياست جمهوري برگزيده اند، ۲ گروه كارگزاران و خانه كارگر نيز هاشمي رفسنجاني را انتخاب كرده اند و مجمع روحانيون نيز مهدي كروبي را به عنوان نامزد خود براي انتخابات رياست جمهوري معرفي كرده است و هنوز بقيه گروهها اعلام نظر صريح نكرده اند.
وي تصريح كرد: اگر چه ۱۲ گروه باقي مانده از جبهه دوم خرداد صراحتا از نامزدي مهدي كروبي حمايت نكرده اند،  اما به نظر مي رسد وي در ميان اين گروهها از ديگر كانديداهاي جبهه دوم خرداد، وضعيت بهتري دارد.
تعدد نامزدها به نفع جبهه دوم خرداد نيست
فارس: رئيس دوره اي شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد با بيان اينكه شانس پيروزي جبهه دوم خرداد در رسيدن به اجماع بر سر يك نامزد انتخاباتي واحد است تاكيد كرد: تعدد نامزدهاي انتخاباتي به نفع جبهه دوم خرداد نيست.
هادي خامنه اي افزود: ما فكر مي كنيم هنوز براي رسيدن به اجماع فرصت داريم و همين بحثها زمينه هاي مناسبي است كه ما ذهنيتهايمان را به هم نزديك كنيم و واقعيتها در اين مدت خود را نشان دهد و در كنار آن نظرسنجي هايي نيز صورت مي گيرد و نظر مردم نيز بازبيني و سنجيده مي شود و برخي شرايط نيز هست كه در برخي فراهم تر و در برخي كمتر است و اين نيز خود را نشان خواهد داد.
مجمع روحانيون جريان اصولگراي دوم خرداد را
به محور جبهه دوم خرداد تبديل مي كند
فارس: مسئول تشكيلات جامعه اسلامي دانشجويان با اشاره به حضور دبير كل مجمع روحانيون در انتخابات گفت: كروبي و مجمع روحانيون مي خواهند جريان اصولگراي دوم خرداد را مجددا به محوريت جبهه دوم خرداد تبديل كنند.
مجتبي سلطاني برخي اقدامات اصولي و منطقي مهدي كروبي در دوره رياست بر مجلس ششم و تن ندادن وي به خواسته هاي افراطيون را موجب عدم اقبال حزب مشاركت و سازمان مجاهدين به وي دانست.
وي در ادامه با اشاره به طرح كانديداتوري مصطفي معين گفت: هدف از طرح كانديداتوري معين توسط سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و حزب مشاركت، تلاش در جهت حفظ نقش محوري وي در جبهه به اصطلاح اصلاحات و از طرف ديگر بالا بردن قدرت چانه زني در تعامل با مجمع روحانيون مبارز و حزب كارگزاران سازندگي در صورت تشكيل يك دولت ائتلافي است.
حاميان نامزدي معين در انتخابات توفيقي به دست نمي آورند
فارس: عضو مجمع روحانيون مبارز گفت: دو گروه سازمان مجاهدين و جبهه مشاركت از نامزدي مصطفي معين حمايت كرده اند كه فكر نمي كنم توفيقاتي به دست آورند.محمدرضا دولت آبادي افزود: يكي از مهمترين علل شكست جبهه دوم خرداد در چند سال گذشته، عملكرد افراطي جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين بوده است.
وي تصريح كرد: بايد در انتخابات رياست جمهوري جلوي اين امر را گرفت.
حجاريان: مشكل جبهه دوم خرداد نداشتن پايگاه اجتماعي است
فارس: عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت گفت: مشكل ما مجلس و شوراي نگهبان نيست و با همين مجلس و شوراي نگهبان نيز مي توان كار كرد، مشكل اصلاح طلبان پايه اجتماعي آنهاست و در اينجا سازماندهي ما اهميت زيادي دارد.
سعيد حجاريان در مصاحبه با نشريه دانشجويي سبزانديشان دانشگاه علم و صنعت افزود: اگر جبهه دوم خرداد كانديداهاي متعدد داشته باشد، آراي آنها شكسته و به ضرر مجموعه تمام مي شود.عضو شوراي مركزي حزب مشاركت با اشاره به اين كه جناح راست قطعا يك كانديداي واحدي را معرفي خواهد كرد،  گفت: با توجه به اين مسئله، جبهه دوم خرداد نيز بايد كانديداي واحدي داشته باشد.
حجاريان تأكيد كرد: كار حزب قوي اين است كه توده مردم را جمع كرده،  به نيرو و اهرم سياسي تبديل كند تا از طريق آن فرصت اجتماعي ايجاد نمايد.
وي در مورد اين كه برخي هاشمي رفسنجاني را به عنوان گزينه اي مناسب براي تعامل با جناح منتقد دولت و مجلس پيشنهاد مي كنند، تصريح كرد: هاشمي عضو برجسته جامعه روحانيت مبارز است و اين گروه هم يكي از محورهاي جدي جريان مقابل است و بنابراين به دليل تعلق داشتن به آن حزب طبيعتا بهتر مي تواند با مجلس كار كند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با اشاره به اين كه در شرايط كنوني حزب تنها ابزار ما است، خاطرنشان كرد: اگر قرار باشد حزبي در انتخابات شركت نكند بايد اعلام انحلال كرده و تعطيل شود.
گزارش اولين نتايج جلسات كميته هاي انتخابات جبهه دوم خرداد
فارس: فعاليت سياسي و اطلاع رساني، انديشه ورزي شايسته، يادآوري شرايط حساس به عنوان نتيجه كار دو ساعته كميته هاي انتخابات و سياسي جبهه دوم خرداد در جلسه اين جبهه مورد تأكيد و بحث قرار گرفت.
هادي خامنه اي با اعلام اين مطلب و با اشاره به جلسه شب گذشته اعضاي شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد افزود: فعاليت سياسي و اطلاع رساني كافي در جهت آماده سازي فضاي مناسب براي انجام انتخاباتي سالم و قانوني به گونه اي كه بتوان همه گروه ها و اصناف جامعه را به شركت فعال در انتخابات تشويق نمود از جمله مهمترين مباحث مطروحه بود.
حمايت جمعيت مستقل ايران اسلامي از كانديداتوري مهدي كروبي
مهر: جمعيت مستقل ايران اسلامي در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري همراه با مجمع روحانيون مبارز از كانديداتوري مهدي كروبي حمايت مي كند.
در مصوبه جلسه سي و هشتم شوراي مركزي جمعيت مستقل ايران اسلامي آمده است: اعضاي شوراي مركزي جمعيت مستقل ايران اسلامي بر اين باورند كه در اين برهه از زمان با توجه به مشكلات عديده مردم و كشور تنها افرادي همچون هاشمي رفسنجاني و كروبي مي توانند سكاندار اين كشتي سراسر مشكل باشند.
لاريجاني :معيار انتخاب مديران دولت آينده صداقت و خدمت است
علي لاريجاني يكي از گزينه هاي اصول گرايان براي تصدي پست رياست جمهوري گفت: كساني در دو اردوگاه جبهه دوم خرداد و اصول گراي نو انديش وجود دارند و رويكرد صادقانه زيستن و خدمت را برگزيده اند و من از به كارگيري اين نيروها و مديراني كه اين رويكرد را داشته باشند استقبال مي كنم.وي در پاسخ به سوال خبرگزاري مهر، درمورد مديران دولت آينده گفت: بدانيد نيروها و مديران كشور از كره مريخ نمي آيند، همان نيروهاي موجود در انقلاب اسلامي هستند و بايد از آنها استفاده كرد ولي مبناي ما دو اصل صداقت و خدمت است.

برنامه ريزي و آمادگي نيروي انتظامي براي مقابله با زلزله احتمالي تهران
مهر: رييس مركز فوريتهاي پليسي ناجا با اشاره به آمادگي اين نيرو به هنگام وقوع زلزله احتمالي در تهران گفت: در حال حاضر برنامه ريزيهاي مركز فرماندهي و كنترل ناجا براي مقابله با زلزله احتمالي تهران انجام شده و بر اساس آن هر يك از گروههاي معين مناطق ۲۰ گانه تهران به صورت هماهنگ وظايف از پيش تعيين شده خود را انجام خواهند داد.
سردار اسكندر مومني در گفتگوبا خبرنگار اجتماعي مهر ضمن اعلام اين مطلب افزود: با پيش بيني هايي كه از ماهها قبل نسبت به آمادگي واحدهاي انتظامي براي مقابله با زلزله احتمالي تهران شده،بخشي از استانها ونواحي انتظامي در سراسر كشور به عنوان استانهاي «معين» مناطق ۲۰ گانه شهر تهران مشخص شده اند.
رييس پليس ۱۱۰ در توضيح اين مطلب اظهار داشت: اين برنامه ريزيها به صورتي است كه حتي جزئيات ماموريت هر كدام از اين گروههاي معين براي آنها تشريح شده و واحدهاي عمل كننده نسبت به ريز وظايف خود توجيه شده اند.
وي گفت: براي سهولت هرچه بيشتر انجام عمليات امداد رساني، تمامي محلها وموقعيتهايي كه هركدام از گروههاي معين بايد در آن به انجام وظيفه بپردازند بر روي نقشه مشخص شده وحتي نمايندگان و مسئولان عملياتي گروهها با حضور در اين مكانها به شناسايي و ارزيابي وضعيت مناطق مورد نظر پرداخته اند.
به گفته سردار مومني با توجه به آشفتگي ها وناهماهنگي هايي كه ممكن است در زمان وقوع زلزله به خاطر قطع وسايل ارتباط جمعي صورت بگيرد، مركز فرماندهي و كنترل ناجا وظيفه هماهنگي بين نيروهاي امداد رسان و تقسيم بندي بهينه منابع امدادي را بر عهده خواهد داشت.
همچنين عمليات آرام سازي و «كنترل وهدايت» واحدهاي انتظامي براي مقابله با ناامني هايي كه بعد از وقوع هر زلزله رخ مي دهد نيز جزء وظايف اين مركز خواهد بود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |