سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۲ - Jan 4, 2005
پيش بيني وزير خارجه آمريكا:
شيعيان، مجلس و حكومت عراق را خواهند گرفت
010644.jpg
گروه سياسي خارجي: كالين پاول وزير خارجه پيشين آمريكا با پيش بيني پيروزي شيعيان عراق در انتخابات بهمن ماه اين كشور گفت: دولت جديد عراق پس از انتخابات ۳۰ ژانويه در كنترل شيعيان خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پاول در گفت وگو با شبكه خبري ان.بي.سي آمريكا افزود: انتخابات در عراق به تعويق نخواهد افتاد و كسب اكثريت در انتخابات مجلس ملي عراق توسط شيعيان مسئله اي براي نگراني نيست. وي همچنين گفت: نگرو پونته سفير واشنگتن در عراق اطلاع داده است كه مردم عراق براي شركت در انتخابات آماده مي شوند و حتي ساكنان مناطق سني نشين كه در معرض تهديدهايي قرار دارند، شاهد فعاليت هايي براي شركت در انتخابات هستند.
پاول در اين مصاحبه همچنين گفت: فكر مي كنيم پيروزي شيعيان در عراق و اعمال كنترل بر دولت آتي اين كشور به معني تاثير پذيري آنان از تهران نباشد.
در همين حال ائتلاف سياسي شيعيان عراق اعلام كرد كه حكومتي مانند ايران در اين كشور تشكيل نخواهند داد.
010605.jpg
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اينترنشنال هرالد تريبون در يك كنفرانس غيرمنتظره در بغداد، رهبران ائتلاف سياسي شيعه، در صدد برطرف كردن نگراني هايي در اين باره كه آنها تحت نفوذ مخفي ايران هستند يا اينكه خواهان ايجاد يك حكومت اسلامي تحت رهبري روحانيون هستند، برآمدند.
آنها همچنين در اين مصاحبه گفتند كه اگر به قدرت برسند، خواهان خروج فوري نظاميان آمريكايي نخواهند بود بلكه به جاي آن، منتظر تشكيل يك ارتش قدرتمند در عراق خواهند بود.
عبدالعزيز حكيم يكي از روحانيون برجسته اين ائتلاف، در كنفرانس مذكور گفت: گروه ما بر اين اعتقاد است كه با تمامي جناح هاي عراق در قدرت سهيم شود.
حمله به دفتر حزب علاوي
همچنين در ادامه حوادث خشونت بار در عراق ديروز براثر انفجار خودروي بمب گذاري شده در غرب بغداد در نزديك دفتر حزب سياسي اياد علاوي- نخست وزير اين كشور- ۷ تن كشته و بيش از ۲۰ نفر زخمي شدند.
در آستانه برگزاري انتخابات در عراق، حمله عليه شخصيت هاي سياسي اين كشور شدت گرفته است. دوشنبه هفته گذشته نيز انفجاري شديد مقابل دفتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و با هدف كشتن عبدالعزيز حكيم روي داد. از سوي ديگر ديروز افراد ناشناس با استفاده از گلوله هاي خمپاره، كنسولگري هاي آمريكا و انگليس در مركز شهر بصره را مورد هدف قرار دادند. در شهر تكريت نيز يكي از اعضاي شوراي محلي استان صلاح الدين و يكي از همراهانش بر اثر حمله افراد مسلح كشته شدند.
در بغداد نيز انفجار بمب در مسير كاروان نظامي آمريكايي در غرب اين كشور سه كشته و چهار مجروح برجاي گذاشت.
دستگيري ۲۲۸ مظنون
خبرگزاري ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط گزارش داد كه دولت عراق با صدور بيانيه اي اظهار داشت: نيروهاي گارد ملي عراق توانستند پس از يك سري بررسي هاي گسترده و تحت تعقيب قراردادن بعضي از مظنونان به شركت در عمليات مسلحانه، ۲۲۸ تن از آنها را در منطقه موسوم به مثلث مرگ واقع در جنوب عراق دستگير كنند. از دستگيرشدگان مقاديري سلاح و مهمات كشف شد.
آيت الله مدرسي:
اتهام به ايران بي اساس است
آيت الله مدرسي از مراجع تقليد شيعيان درباره تهمت برخي مسئولان عراقي درباره دخالت ايران در اين كشور گفت: اين تهمتها ناشي از ناتواني آنها در برقراري امنيت در عراق است و كساني كه ناتوانند، هميشه در پي قرباني هستند تا ضعف خود را توجيه كنند.
وي در گفت وگو با شبكه العالم افزود: ايران همواره خواهان برقراري امنيت و ايجاد ثبات در عراق و تشويق مردم اين كشور براي شركت در انتخابات بوده و مي باشد.
آيت الله مدرسي با اشاره به دخالت سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) در عراق گفت: با توجه به اوضاع امنيتي كنوني در عراق، اسرائيل تلاش مي كند كه در امور داخلي اين كشور به شكل خطرناكي دخالت كند.
نظاميان اسرائيلي در عراق
010599.jpg
روزنامه يديعوت آحارانوت با فاش كردن عضويت بسياري از سربازان اسرائيلي در ارتش آمريكا در عراق، اعلام كرد: بسياري از سربازان اسرائيلي مستقر در عراق در عمليات نظامي آمريكا در اين كشور مشاركت مي كنند.
به گزارش پايگاه  اينترنتي المحيط، روزنامه يديعوت آحارانوت با انتشار تصاوير اينترنتي از يك سرباز اسرائيلي در عراق، وي را در حالي كه پرچم گردان گلواني مشهورترين گردان اسرائيلي در انجام عمليات مسلحانه و ترور در مناطق فلسطيني را در دست داشت و در كنار يك تانك و سرباز آمريكايي ايستاده بود، نشان داد.
المحيط نوشت: گزارش يديعوت آحارانوت در حالي منتشر مي شود كه پيش از اين نيز رسانه هاي خبري جهان از استقرار نيروهاي اسرائيلي در عراق خبر داده بودند.
محاكمه سرباز آمريكايي به اتهام بدرفتاري با زندانيان ابوغريب
يكي از مظنونان در رسوايي بدرفتاري با زندانيان عراقي در زندان ابوغريب بغداد، هفته جاري به دليل اقدامات زمان جنگ در يك دادگاه نظامي در تگزاس محاكمه مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويتر، چارلز گرانر كه تصويرش در چندين عكس گرفته شده، هنگام هتك حرمت و آزارهاي جنسي زندانيان از جمله در پشت يك هرم انساني از زندانيان عريان ابوغريب ديده مي شود.
تصاوير فوق حيرت جهانيان را برانگيخت و بوش را وادار به عذرخواهي كرد.
احتمال دارد گرانر در دادگاه نظامي روز جمعه به اتهام توطئه در بدرفتاري با زندانيان، فرار از خدمت، بدرفتاري با زندانيان، توهين و ابتذال به  ۵/۲۴ سال زندان محكوم شود.

كوتاه از سياست جهان
ملاعمر عمليات نظامي در افغانستان را رهبري مي كند
ايسنا: سخنگوي جديد طالبان هرگونه مذاكرات با آمريكا يا كرزاي را رد كرد.
به گزارش روزنامه  دارالخليج - چاپ امارات متحده  عربي - محمد ياسر، مسئول اطلاع رساني و سخنگوي جديد طالبان اظهار داشت: مقاومت در برابر نيروهاي آمريكايي تا خروج تمام نيروهاي بيگانه از افغانستان ادامه خواهد داشت.وي همچنين انجام هرگونه مذاكره با نيروهاي آمريكايي و يا دولت افغانستان را رد كرد.
سخنگوي جديد طالبان ضمن تاكيد بر اين كه هيچ اطلاعي از مكان اختفاي اسامه بن لادن، رهبر تشكيلات القاعده ندارد، افزود: ملاعمر، رهبر گروه طالبان در افغانستان است و فرماندهي عمليات نظامي را برعهده دارد.
بشار اسد:
آماده مذاكرات صلح با تل آويو بدون هيچ پيش شرطي هستيم
ايسنا: بشار اسد در ديدار با معاون وزير امور خارجه  آمريكا بار ديگر با تاكيد بر آمادگي سوريه براي از سرگيري گفت وگو با اسراييل اعلام كرد، دمشق آمادگي آن را دارد كه بدون هيچ گونه پيش شرطي گفت وگوهاي خود را با تل آويو از سر بگيرد.
پايگاه اينترنتي العراق به نقل از منابع مسئول آمريكايي نوشت، بشار اسد رييس جمهور سوريه در ديدار با ريچارد آرميتاژ، معاون وزير امور خارجه  آمريكا اظهار داشت، لازمه  ازسرگيري مجدد گفت وگوهاي سوريه و اسراييل تنها تمايل تل آويو و جدي بودن آن در برقراري صلح است.اسد همچنين در ديدار با آرميتاژ به بررسي آخرين تحولات منطقه در راس آن انتخابات عراق، مخالفت برخي از گروه هاي عراقي براي شركت در اين انتخابات، بحران هاي امنيتي، روند نظارت و ضبط مناطق مرزي سوريه با عراق و آينده  كردهاي عراق پرداخت.
رهبر كره شمالي: سلاح ما برنج است
كيم جونگ ايل رهبر كره شمالي در پيام سال جديد ميلادي خطاب به مردمش، خواستار توليد كشاورزي بيشتر با شعار «برنج سلاح ماست» شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، روزنامه ارگان حزب حاكم كارگران كره شمالي با اعلام اين مطلب نوشت: رهبر كره شمالي همه كشور را به استفاده از حداكثر تلاش خود براي افزايش فعاليت كشاورزي در سال ۲۰۰۵ فراخوانده و گفته است: برنج سلاح ما و قدرت ملي ماست، اگر در كنار قواي نظامي و صنايع دفاعي به برنج مسلح شويم، از هيچ حمله اي از سوي دشمنان بيم نخواهيم داشت.كره شمالي چند سالي است كه با قحطي روبروست و به دليل فعاليتهاي هسته اي اش جامعه جهاني هرگونه كمك غذايي به اين كشور را به تغيير سياستهاي آن مشروط كرده است، به همين دليل كره شمالي در سالهاي اخير نرمش نشان داده است.
عبدالله گل:
مناسبات با واشنگتن در اولويت سياست خارجي تركيه است
ايرنا: عبدالله  گل  وزير امور خارجه  تركيه  ديروز  گفت  كه  مناسبات  آنكارا با واشنگتن ، در اولويت  سياست  خارجي  تركيه  قرار دارد. عبدالله  گل  اين  مطلب  را در آغاز ديدار ريچارد آرميتاژ معاون  وزيرامور خارجه  آمريكا با وي  عنوان  كرد. آرميتاژ يكشنبه  شب  در ادامه  سفرهاي  خود به  عراق  و سوريه  وارد آنكارا شد. عبدالله  گل  افزود: تركيه  و آمريكا نه  تنها در مورد مسائل  منطقه اي ، بلكه  در همه  امور جهاني  به  مشورتهاي  خود ادامه  خواهند داد. وي  گفت : مطمئن  هستم  كه  نتايج  گفتگوهاي  مقامهاي  تركيه  با ريچارد آرميتاژ تاييدي  بر اين  واقعيت  خواهد بود.
انتخابات كرواسي به دور دوم كشيده شد
فارس: انتخابات رياست جمهوري كرواسي بدليل دست نيافتن هيچ يك از نامزدها به ۵۰درصد آرا، به دور دوم كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از زاگرب، طبق نتايج اعلام شده، استيپه مسيج رئيس جمهوري كنوني كرواسي و نامزد هوادار غرب ۰۳/۴۹ درصد آراي روز گذشته را به خود اختصاص داده بود. اين در حالي است كه جادرانكا كوسور نامزد حزب حاكم محافظه كار اتحاديه دمكراتيك كرواسي (hdz) تنها ۲۰درصد آرا را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه هر دو نامزد از تلاش كرواسي براي پيوستن به اتحاديه اروپا حمايت مي كنند.
دور دوم انتخابات رياست جمهوري كرواسي ۱۶ ژانويه برگزار خواهد شد.

انتقاد شديد شخصيت هاي برجسته از طرح جديد
آمريكا درخصوص زندانيان گوانتانامو
فارس: يك روزنامه آمريكايي نوشت: برخي از سناتورها و ديپلمات هاي برجسته آمريكايي از جمله ريچاردلوگار سناتور برجسته جمهوريخواه آمريكا از طرح دولت اين كشور مبني بر ادامه بازداشت طولاني مدت يا حبس ابد افراد مظنون به دست داشتن در عمليات تروريستي حتي بدون وجود مدركي دال بر اثبات اتهام آنها، بشدت انتقاد كرده اند.
روزنامه واشنگتن پست در شماره روز يكشنبه خود در گزارشي با اشاره به سخنان مقامات اطلاعاتي، دفاعي و ديپلماتيك، نوشت: «وزارت دفاع آمريكا و سازمان اطلاعات مركزي اين كشور (سيا) از كاخ سفيد خواسته اند درخصوص آن دسته از افرادي كه واشنگتن تمايلي به آزاد كردن آنها يا تحويل آنها به دادگاههاي آمريكايي يا دادگاه هاي ديگر كشورها ندارد، تصميم گيري كند» .
اين روزنامه نوشت: «برخي از اين بازداشتها ممكن است تا پايان عمر افراد مظنون ادامه يابد.»
سناتور لوگار كه رياست كميته روابط خارجي سناي آمريكا را نيز بر عهده دارد به شبكه تلويزيوني فاكس نيوز گفت: «اين تفكري غلط است، بنابراين ما بايد آن را كنار گذاريم و نگاهي بسيار دقيق و قانوني به اين مطلب بيندازيم.»

بررسي اصلاحات در نشست سران عرب
ايرنا: عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب گفت: سران اين اتحاديه در نشست ماه مارس خود در الجزيره، موضوع اصلاحات در كشورهاي عضو را بررسي مي كنند.
به گزارش روزنامه فرانسه زبان المجاهد چاپ الجزيره، دبيركل اتحاديه عرب افزود: سران عرب در نشست آتي خود همچنين در خصوص تشكيل يك ارگانيسم توسعه و نوين سازي براي كشورهاي عضو گفت و گو خواهند كرد.

جنبلاط و آرزوي كودتاي سفيد در لبنان
ايرنا: وليد جنبلاط رهبر حزب سوسياليست پيشرو لبنان در گفت وگو با شبكه تلويزيوني العربيه ابراز اميدواري كرد كه نظام كنوني حاكم بر لبنان با كودتاي سفيد سرنگون شود. به گزارش پايگاه اينترنتي القنات، جنبلاط همچنين بر لزوم تصحيح روابط كشورش با سوريه تاكيد كرد و گفت: خردورزان دو كشور بايد بر فرآيند اين روابط نظارت داشته باشند. به نوشته القنات، جنبلاط همچنين تمديد مدت رياست جمهوري اميل لحود را يك اقدام غيرقانوني دانست.وي گفت: اميدوارم دستگاه اطلاعات سوريه در امور داخلي لبنان دخالت نكند زيرا دخالت اين دستگاه، اوضاع در لبنان را پيچيده كرده است.

پابومازن:
حملات موشكي به اسرائيل ديگر نتيجه بخش نيست
ايسنا: محمود عباس (ابومازن) با اشاره به فرا رسيدن زمان متحد كردن سازمان هاي امنيتي تشكيلات خودگردان اعلام كرد: من به نتيجه بخش بودن حملات موشكي گروه هاي مقاومت فلسطيني به مناطق اسراييلي شك و ترديد دارم.
به گزارش روزنامه  البيان -چاپ امارات- محمود عباس ، رييس سازمان آزادي بخش فلسطين اظهار داشت: بعيد به نظر مي رسد كه حملات موشكي گروه هاي مقاومت فلسطيني به مناطق اسراييلي مثمر ثمر باشد.
وي افزود: ما همچنان به تلاش هاي خود جهت قانع ساختن گروه هاي فلسطيني به برقراري آتش بس ادامه مي دهيم و اين امر مستلزم آن است كه با مقامات اسراييلي و آمريكايي ديدار و گفت وگويي داشته باشيم.
ابومازن تصريح كرد: برغم آنكه ما مخالف پديده اي به نام سلاح هستيم اما خواهان آن نيستيم كه براي مقابله با اين پديده وارد درگيري با گروه هاي فلسطيني شويم.
وي تاكيد كرد: بر خلاف آنچه كه در رسانه هاي خبري ذكر مي شود، ما خواهان ورود به عرصه  درگيري با جنبش حماس يا جنبش هاي ديگري از گروه هاي فلسطيني نيستيم.

پنج اولويت دولت دوم بوش
010608.jpg
مهر: سه كشور عراق، ايران و كره شمالي همراه با احياي روند صلح خاور ميانه و ادامه تلاشها براي بهبود روابط با هم پيمانان اروپايي در رأس دستور كار دور دوم رياست جمهوري بوش قرار دارد.
به گزارش آسوشيتدپرس، دست كم در دو سال اول دور دوم رياست جمهوري بوش، جنگ و بازسازي در عراق بر مسائل ديگر بين المللي ارجحيت دارد. ماكس بوت يك كارشناس محافظه كار در امور امنيت ملي در شوراي روابط خارجي آمريكا گفت: اولين اولويت بدست آوردن حق عراق است.
بنابراين گزارش برخي از مقامات بر اين باورند كه دولت جديد علاوه بر مسائل فوق مي بايست در ابتدا با يك چشم بندي به برخي از شكايتها در باره عدم كمك كافي آمريكا به حادثه سونامي كه جان بسياري را درجنوب آسيا گرفت پاسخ مناسبي بدهد. در همين رابطه منابع خبري اعلام كردند بوش در تاريخ بيستم ژانويه براي بار دوم به عنوان رييس جمهور آمريكا سوگند ياد خواهد كرد و ده روز پس از اين امر، قرار است كه انتخابات سراسري عراق برگزار شود و بدين ترتيب وي وقت چنداني براي به تحقق رساندن طرحها و نقشه هايش نخواهد داشت.اگر ايالات متحده موفق نشود انتخاباتي كم و بيش عادلانه و منظم در عراق برگزار كند، تمامي پروژه دمكراتيزه كردن خاورميانه به خطر مي افتد. در كنار معضل عراق، اختلافات اسراييل و فلسطين، يكي ديگر از مسايلي است كه سرنوشت پروژه بوش براي دمكراتيزه كردن منطقه به آن بستگي دارد. وي پس از مرگ ياسر عرفات رهبر فقيد تشكيلات خودگردان فلسطين به احياي فرايند صلح خاورميانه اميد بسته است.
ايران و كره شمالي نيز از ديگر موضوعاتي است كه در دستور كار دوره دوم رياست جمهوري جرج دبليو بوش جاي دارد.البته بعيد به نظر مي رسد كه وي بار ديگر دست به عمليات نظامي بزند. وي در مورد مسئله برنامه اتمي كره شمالي مي كوشد كه از طريق مذاكره و با ياري كشورهاي همسايه كره شمالي و همچنين روسيه، اختلافات را رفع كند.
از سوي ديگر به نظر مي رسد كه بوش در مورد برنامه اتمي جمهوري اسلامي، از صبر و تحمل كمتري برخوردار است و ممكن است در صورت بالا گرفتن دوباره مشاجرات اتمي و بحث غني سازي اورانيوم، آمريكا بار ديگر بر فشارهاي خود بيفزايد و قضيه را به شوراي امنيت سازمان ملل بكشاند.

اختلاف در پنتاگون بر سر مبارزه با تجارت مواد مخدر در افغانستان
010602.jpg
مهر: اختلافات در پنتاگون بر سر نقش نظاميان آمريكايي در مبارزه با تجارت مواد مخدر در افغانستان كه نگرانيهايي را دراين باره كه اين اقدام مي تواند موجب بي ثباتي اوضاع پيش از برگزاري انتخابات پارلماني شود علني كرده است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه فايننشال تايمز، ژنرالهاي برجسته آمريكايي به اقداماتي براي تقويت دخالت نظاميان آمريكايي در عملياتهاي ضد قاچاق مواد مخدر اعتراض كرده اند.
آنها بر اين باورند كه اين اقدامات ممكن است موجب ناخشنودي فرماندهان محلي كه حمايت آنان براي فراهم آوردن امنيت براي انتخابات نياز است، شود.
مقامات پنتاگون كه نسبت به مشاركت نظاميان آمريكا در انهدام زمينهاي خشخاش مخالفت دارند، مي گويند: درباره اين مسئله كه تجارت مواد مخدركه روز به روز پررونق تر مي شود، اتفاق نظر وجود دارد كه اين مسئله مي تواند عملكرد دولت كرزاي را مخدوش كند. اما مخالفت افسران برجسته نظامي از اين مسئله ناشي مي شود كه آنها نگرانند حمله به تجارت مواد مخدر ممكن است پيش از برگزاري انتخابات پارلماني موجب ناآرامي افغانستان شود و غير نظاميان پنتاگون نگران اين مسئله هستند كه افزايش درآمد هاي ناشي از فروش مواد مخدر مي تواند براي تحت تاثير قرار دادن روند راي گيري استفاده شود. كاركنان برجسته نظامي نيز استدلال مي كنند مبارزه با تجارت مواد مخدر مي تواند در روابط واحد هاي آمريكايي با مقامات افغاني كه توسعه يافته است اختلال ايجاد كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |