سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۲ - Jan 4, 2005
اولين ستاد ياري به فوتبال
فوتبال و گروه كارشناسان در فدراسيون
010593.jpg
تيم ملي فعلي ايران بازيكنان شاخص و در استانداردهاي جهاني، بسيار دارد : علي دايي، هاشميان، مهدوي كيا، رضايي، كريمي، نيك بخت، كعبي و فرهاد مجيدي كه مدارج رشد را آرام آرام مي پيمايد. فرهاد مجيدي فوتبال خوب بازي مي كند، درك بالايي دارد و چهارچوب دروازه را نيز خوب مي شناسد، تنها باقي مي ماند هماهنگي با تيم و پيداكردن قالب اصلي.
گروه ورزشي- معراج مژده: انگيزه «نجات فوتبال ايران» است. براي رفتن به جام جهاني و موفقيت هاي مستمر فوتبال، فدراسيون، ستاد يا گروهي را دور هم جمع كرده است با نام «خبرگان فوتبال» . اين گروه قرار است در نشست هاي هفتگي تجربيات خود را در راه فوتبال خرج كنند.
در اين گزينش كه تعدادشان به بيست شخصيت مي رسد، معيار علم و دانش است، خبرگي هم در كار ملاك است و بس. در جمع بيست نفره خبرگان از پيشكسوتان و مربيان كاركشته گرفته تا روزنامه نگاران، راديويي ها، تلويزيوني ها، مديران باشگاهها و نمايندگان تيمها و نماينده شركت ايرانول و رئيس، دبير و نايب رئيس فدراسيون فوتبال هم به چشم مي خورد. حشمت مهاجراني مربي ارزنده دهه پنجاه كشور، ناصر حجازي دروازه بان نامي تاريخ فوتبال ايران در جلسه اول اين ستاد غايب بودند. مجري و گزارشگر قديمي تلويزيون بهرام شفيع نيز از ديگر غايبان جلسه بود. ساكت سرپرست تيم فولاد سپاهان هم نماينده خود مسعود تابش بازيكن ارزنده دهه پنجاه سپاهان را به جلسه فرستاده بود. سعيد مدني سردبير كيهان ورزشي نيز به جلسه نيامده بود و جعفر محتشمي را به نمايندگي در جلسه شركت داده بود. اما بقيه خبرگان حضور داشتند و اتفاقاً جلسه پرباري بود و از محتواي جلسه اول مي توان دريافت كه اگر اين گروه به طور جدي (چون جلسه اول) اين ستاد را پيش ببرند، فوتبال كشور تكان خواهد خورد. از مطبوعات هم پيشكسوتان اين حرفه اردشير لارودي، پرويز زاهدي، غلامحسين شعباني، جعفر محتشمي  نيز راهكارهاي خوبي را ارائه دادند. مجيد نديري، مدير شبكه راديو ورزش و معدن دار مدير ورزش شبكه خبر تلويزيون نيز حضور داشتند. رضائيان از فولاد آمده بود اما آجورلو هم چون حجازي و مهاجراني غايب بود و به نظر مي رسد جلسه با پانزده خبره فوتبال برگزار و نتايج آن نيز مثبت و قابل بحث بوده است.
اين حركت اگرچه نيمه آشكار صورت گرفت، اما در كل حركت اصولي و شجاعانه اي بود كه فدراسيون فوتبال در صورت تداوم بخشيدن به آن مي تواند برايند مثبتي بدست آورد. اولين شرط استمراربخشيدن به اين ستاد يا گروه خبره، شرح وظايف، قدرت قانوني و اجرايي و نوع ارتباط اين گروه با تيمهاي ملي است. اگر گروه خبره تصميم منطقي در ارتباط با تيم ملي گرفت، سرمربي تيم ملي به چه شكل و چگونه آنرا پذيرفته و در برنامه هاي خود لحاظ كند؟ پس اولين و نخستين حركت اين گروه، دادن يك چارت سازماني، شرح حوزه وظايف و اندازه هاي قدرت اجرايي آن است.در واقع يك آئين نامه داخلي يا اساسنامه نياز است تا همساني بين تيمهاي ملي و اين گروه به وجود بيايد. اگرچه اين كار گروهي نمونه اش در ديگر كشورها وجود ندارد، اما با شناختي كه از نفرات برگزيده داريم به آينده آن خوشبين هستيم.
فدراسيون فوتبال با اين تفكر فراجمعي و خبرگاني كه انتخاب كرده است مي تواند بار سنگين فوتبال را بين كارشناسان خود تقسيم كند و خود به برنامه ريزي كلان در بقيه زمينه ها بپردازد.
در آستانه بازي با بحرين و بازيهاي حساسي كه در پيش رو داريم، برانكو مي تواند بيشترين كمك ها را از اين ستاد بگيرد. باشد كه تفكرهاي گروهي و جمعي را در ورزش و فوتبال خود جاري كنيم تا همگان بدون حب وبغض به ياري فوتبال بيايند.
تيم ملي از بهمن ماه آغاز مي كند
همه مي آيند تا تيم ملي بتواند سومين حضور خود را در جام جهاني جشن بگيرد. شايد هيچ زمان همه يكدل و هماهنگ دوست نداشتند تيم ملي كشورشان به جام جهاني برود. قرار است اردوي تيم ملي ازروز چهارم بهمن آغاز  شود. يعني سه هفته ديگر ليگ خواهيم داشت و سپس همه چيز در جاده تيم ملي مي افتد و تمام علائق و تعصب هاي باشگاهي يكجا در پشت تيم ملي و حمايت از آن قرار مي گيرد. حسين فركي مربي تيم ملي كه سابقه اخلاقي و فني اش براي همگان مثال زدني است نيز عشق به پاس را در تيم ملي خرج خواهد كرد.
پنج شنبه اول بهمن ماه اسامي تيم ملي اعلام خواهد شد، شايد هم روز جمعه يعني يك روز بعد.
روز چهارشنبه چهاردهم بهمن ماه در تهران با تيم ملي بوسني بازي مي كنيم و فردايش تيم ملي به كيش مي رود تا با شرايط آب و هوايي منامه خود را عادت دهد.
بعد از بازي با بحرين كه اميدواريم با پيروزي توأم باشد، خود را براي بازي با ژاپن و كره شمالي آ ماده مي كنيم روز
۲۴ اسفند اردوي دوم تشكيل مي شود.
پنجم فروردين در تهران به ديدار ژا پن مي رويم و سفر طولاني به پيونگ يانگ را آغاز خواهيم كرد تا پنج روز ديگر در آنجا باشيم و بازي تاريخي را با شمالي ها انجام دهيم. اين برنامه كوتاه مدت براي سه بازي است و بايد از ستاد خبرگان بخواهيم تا برنامه درازمدت خود را نيز اعلام كنند.

خبرهايي از ورزش جهان
رو بينيو برزيلي به رئال مادريد پيوست
010590.jpg
گروه ورزشي _ حسن حيدري : پديده ديگري از سرزمين لاتين به فوتبال اروپا قدم مي گذارد. ستاره اي سيه چرده چون پله ، آماريلدو، روماريو، رونالدو و رونالدينيو. اين بار «روبينيو دوسوزا» و اتفاقا از سانتوز مي آيد؛ تيم افسانه اي پله. باشگاه رئال مادريد كه هميشه صياد بازيكنان بزرگ جهان بوده است با آمدن لوگزامبورگو قصد كرده تا روبينيو اين پديده ۲۰ ساله را به رئال بياورد. روبينيو تا سال ۲۰۰۸ با سانتوز قرارداد دارد،  اما پيشنهاد ۱۸ ميليون يورويي رئال مادريد موافقت سانتوز را به دست آورد. اين اتفاق در حالي به وقوع پيوست كه باشگاه چلسي به دنبال روبينيو بود اما رئال با لوگزامبورگو آنرا شكار كرد.
«لس فرديناند» باشگاه بولتون را ترك كرد
«لس فرديناند» مهاجم تيم بولتون اعلام كرد طبق توافق دوجانبه با باشگاه، اين تيم را ترك نموده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بولتون، ستاره سابق تيم هاي نيوكاسل و تاتنهام انگليس با استناد به بندي از قراردادش كه به وي اجازه مي داد درصورت عدم حصول توافق درمورد تمديد قرارداد اوليه، مجاز به ترك تيم است، از بولتون جدا شد.
فرديناند تنها در يك مسابقه از ابتدا وارد زمين شد و ديگر نتوانست جايي در تركيب اصلي تيم بولتون براي خود بيابد اما در ۱۱ ديدار به عنوان بازيكن جانشين بازي كرد و دو گل به ثمر رساند.
سم آلارديس سرمربي بولتون در اين زمينه اظهارداشت: فرديناند شانس كمي براي قرارگرفتن در تركيب اصلي تيم داشت به همين دليل موافقت كرديم كه براي يافتن موقعيت بهتر، به تيم ديگري ملحق شود.
010596.jpg
يك مشت و محروميت براي وين روني
مهاجم منچستر يونايتد وين روني به علت رفتار خشن از بازي در سه بازي آينده اين تيم محروم است.
به گزارش خبرنگار ما، وي به صورت يكي از بازيكنان تيم حريف ضربه اي وارد كرده بود كه اين عمل وي از چشمان داور پنهان مانده بود اما وي براساس تصاوير ضبط شده تلويزيوني مقصر شناخته شد. بن  هايم بازيكن بولتون نيز به علت تمارض و رفتار نامناسب نيز جريمه شد.
پوزش فرانك لمپارد از ژابي آلونسو
ژآبي آلونسو بازيكن اسپانيائي تيم ليورپول اظهار كرد كه فرانك لمپارد بعد بازي با او تماس گرفته و براي تكل خشن و شكستن مچ پاي او از وي عذرخواهي كرده است.
وي افزود كه در فوتبال چنين حوادثي طبيعي است ولي مي تواند شرم آور نيز باشد. فوتبال در انگلستان بسيار محكم بازي مي شود و به نظر مي رسد اين بار نوبت من بود. وي اضافه كرد: لمپارد عمل خود را غير عمدي توصيف كرده است.

بازوبند پهلواني نبايد به دست خارجي ها بيفتد
010587.jpg
گروه ورزشي: عليرضا سليماني پهلوان سابق كشور و تنها كشتي گير سنگين وزن ايران كه به مدال طلاي جهاني دست يافته است، در رابطه با لغو جام سوپر شامپيون و كشتي پهلواني مي گويد: كشتي پهلواني متعلق به فدراسيون باستاني است، اما فدراسيون كشتي نيز مي خواست به كشتي باستاني كمك كند و چه خوب بود كه اين دو هماهنگ مي شدند و مسابقاتش را برگزار مي كردند.اما چون حق با فدراسيون باستاني است، توافق صورت نگرفت.
وي كه داراي شش بازوبند پهلواني كشور است، در رابطه با رونق ورزش زورخانه اي و كشتي پهلواني گفت: براي احياي ورزش باستاني بايد يك هماهنگي بين فدراسيون هاي كشتي و باستاني ايجاد شود تا همانند كشتي كه مسابقات ليگ را برگزار مي كنند، در كشتي پهلواني و ورزش زورخانه اي نيز مسابقات برگزار شود و اين مسابقات در جريان مسابقات كشتي صورت گيرد، تا تماشاگران علاوه بر كشتي جذب اين ورزش نيز شوند. وي افزود: به نظر من اول بايد پهلوان را كه بهترين فرد كشور است بسازيم سپس مسابقات آن را در سطح جهان برگزار كنيم. بازوبند پهلواني كه سنت ايراني است، نبايد به دست خارجي ها بيفتد و نماي خوبي ندارد كه مثلا يك فرد روس صاحب بازوبند پهلواني باشد.

فرهاد مجيدي بازيكن قرضي مونشن گلادباخ مي شود
گروه ورزشي: در حالي كه فرهاد مجيدي مهاجم تيم ملي فوتبال ايران دو سال ديگر با باشگاه الوصل امارات قرارداد دارد با پيشنهاد جالبي از سوي باشگاه مونشن گلادباخ آلمان روبرو شده است. اين باشگاه خواستار به خدمت گرفتن مجيدي به صورت قرضي است. ظاهرا بازي هاي خوب ماههاي اخير مجيدي در تيم هاي ملي ايران و باشگاه الوصل امارات مورد توجه مسئولين اين باشگاه آلماني قرار گرفته و آن ها خواستار اين انتقال شده اند.
شواهد موجود حاكي از آن است كه فرهاد مجيدي خود از پيشنهاد مطرح شده استقبال كرده، ولي مسئولين باشگاه الوصل تاكنون در قبال اين پيشنهاد واكنش رسمي از خود نشان نداده اند.

اميررضا خادم :
مشكل احداث آرامگاه تختي بودجه نيست
گروه ورزشي: اميررضا خادم، نماينده مردم تهران و رئيس كميته تربيت بدني مجلس شوراي اسلامي در خصوص علت تاخير ساخت بناي يادبود مرحوم غلامرضا تختي گفت: به نظر مي رسد كه پيش از اين مسئله عدم بودجه براي احداث و احياي آرامگاه تختي وجود داشت، ولي اكنون كه بودجه تخصيص داده شده بحث عدم وجود زمين مناسب مطرح است كه اميدواريم تامل بيشتري روي اين امر صورت گيرد؛ چراكه ساخت بناي يادبود براي جهان پهلوان تختي، حداقل كاري است كه مي توان انجام داد.
وي در مورد چگونگي در اختيار قرار گرفتن بودجه مربوط به ساخت آرامگاه شادروان تختي به سازمان تربيت بدني گفت: ما مسئول اين كار نيستيم كه آيا اين بودجه در اختيار سازمان قرار گرفته يا خير؟ از نوع پرداخت آن نيز اطلاعي ندارم. ولي با توجه به آن  كه اين مقدار اعتبار از رديف بودجه اي است كه به طور عادي پرداخت مي شود و به نظر مي آيد قرار بود، از رديف متفرقه پرداخت شود، همان روزهاي اول قابل وصول بوده و نياز نبود بر اساس يك روال عادي كه ساير بودجه ها تأمين مي شود، تأمين  شود.

۲۳ فرنگي كار به اردو فراخوانده شدند
گروه ورزشي: روابط عمومي فدراسيون كشتي ديروز اطلاع داد: فدراسيون كشتي كه با حضور محمدرضا طالقاني، سيد جواد رفوگر، محمد علي صنعتكاران، حسن بابك و محمد بنا (مربي تيم ملي كشتي فرنگي) در محل اين فدراسيون برگزار شد، از ميان كشتي گيران شركت كننده در مسابقات كشتي فرنگي قهرماني كشور، ۲۳ كشتي گير براي شركت در اردوي آمادگي و انتخاب تيم ملي جهت حضور در جام جهاني كشتي فرنگي دعوت شدند.
۵۵ كيلوگرم: محمد فقيري از تهران، حميد زارع از فارس، ايوب شاه كرمي از ايلام، هادي زيني وند از قم، سيد اكبر حسيني از خوزستان، جاسم اميري از آذربايجان غربي.
۶۰ كيلوگرم: محمدرضا قضايي از تهران، محمدرضا محسني فر از لرستان، سيد عبدالرضا مير اعلمي
۶۶ كيلوگرم: مهدي توكلي از مازندران، حميدرضا رضايي از قم، مسلم صديقي از تهران، علي محمدي
۷۴ كيلوگرم: مجتبي باباجان زاده از مازندران، شهاب شكري از كرمانشاه، محسن پودنكي
۸۴ كيلوگرم: روح ا...ميكائيلي از قم، سامان طهماسبي از كردستان، بهروز رضايي
۹۶ كيلوگرم: رضا زيدوند از خوزستان، احسان كريم فر از تهران.
۱۲۰ كيلوگرم: عليرضا غريبي از ايلام، محسن بشينجي از خراسان.
دعوت شدگان بايد صبح روز دوشنبه (۲۲ دي) خود را به مربيان تيم ملي در محل خانه كشتي تهران معرفي كنند.

واليبال دسته اول باشگاه هاي تهران
قهرماني پرسپوليس پس از ۱۴ سال
گروه ورزشي _ علي شاكري: با مشخص شدن قهرمان اين فصل واليبال دسته يك تهران گروه بندي مسابقات سوپرليگ كه قرار است از روز يكشنبه آينده آغاز شود روشن شد.
ديروز در ديدار پاياني مسابقات دسته يك كه ده تيم در آن شركت داشتند، تيم پرسپوليس با مغلوب كردن هوافضا در سالن هفتم تير به مقام قهرماني رسيد و تيم هوافضا به نيابت قهرماني رضايت داد.
در بازي رده بندي تيم آبفا كه مهدي صابرپور بازيكن اسبق تيم ملي را در روي نيمكت داشت موفق شد در مصاف با تيم جوان و پرتلاش اسلامشهر به برتري سه بر يك برسد و با اين برد در سكوي سوم ايستاد.
اسلامشهر با وجود برخورداري از جوانان مستعد در بازي رده بندي فاقد شادابي بازي هاي پيشين خود بود.
جدال پرسپوليس و هوافضا تلاقي جواني و تجربه بود كه در پايان پرسپوليس به لطف تجربه بيشتر عطايي، حسينيان پور و لعيوبي بر جواني تيم مقابل غلبه كرد. هوافضا كه تا فينال عالي ظاهر شده بود، در بازي پاياني با آسيب ديدگي مهرداد صابرپور بازيساز اصلي خود به مشكل خورد تا جايي كه فاتح، شلتوكچي، خالصي و جودكي هرگز نتوانستند درخشش بازي هاي قبلي را از خود بروز دهند.
با اين اوصاف، دو تيم در حضور نزديك به دو هزار تماشاگر علاقمند، بازي جذاب و پرتحركي در فينال از خود نشان دادند كه در خاتمه پرسپوليس پس از فترتي طولاني در واليبال تهران در فعاليت مجددش قهرمان تهران شد. آخرين قهرماني پرسپوليس ۱۴ سال پيش به دست آمد.
گروه بندي سوپرليگ تهران
گروه يك: برق، صنام، سايپا و هوافضا
گروه ۲: دخانيات، پاس، پيكان و پرسپوليس
برنامه بازي هاي هفته اول:
يكشنبه ۲۰ دي ماه: سالن ۷ تير
ساعت ۳۰/۱۴: پيكان _ دخانيات
ساعت ۳۰/۱۶: برق _ سايپا
ساعت ۳۰/۱۸: صنام _ هوافضا
دوشنبه ۲۱ دي ماه: ساعت
۳۰/۱۶: پاس - پرسپوليس

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |