شنبه ۱۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۶ - Jan 8, 2005
ورزش
Front Page

فوتبال ليگ برتر
ابومسلم به جمع مدعيان پيوست
۲۶ گل در شش بازي و يك ركورد
010893.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
پاس با دنيزلي پنج گل زد تا نگاه ها و انتظارات از فوتبال امروز كمي دورتر رود. دنيزلي باتوجه به آگاهي به تمام مسائل جانبي و تركيب حساب شده توانست، پاس را در هر دو بعد فني و روحي دگرگون كند. عيسي ترائوره  يك گل از پنج گل پاس را زد و يكي از بهترين ها در كنار برهاني بود.
گروه ورزشي - جهانگير كوثري: ليگ خوبي داريم، هم كيفيت بازيها بالاست و هم از نظر كمي آمار قابل توجهي به دست آورده ايم. ۲۶ گل در شش بازي، ركورد بسيار جالبي است، يعني در هر بازي بيش از چهار گل.
فوتبال هجومي، پربرخورد و با كيفيت. پانزده دقيقه اول بازي استقلال و استقلال اهواز را در نظر بگيريد، يا سي دقيقه هجومي صباباتري در مقابل شموشك، آيا توفاني كه پاس طي ۲۵ دقيقه به راه انداخت و فوتبال زيبايي كه سپاهان در روي زمين طي ده دقيقه انجام داد و ابومسلم كه چون تيم هاي اروپاي شرقي دهه هشتاد پرقدرت و تهاجمي ذوب آهن را درهم شكست و پيكان كه از فضاي تاريك و سنگين شكست ها و مساوي ها بيرون آمد. در ليگ برتر اختلاف امتياز تيم اول با پنجم به ۵ امتياز رسيده است و با اين نتايجي كه به دست آمده است، هيچ تيمي در سايه امنيت قرار ندارد و هيچ نتيجه اي قابل پيش بيني نيست.
در تهران صبا باتري با گلهاي علي دايي (۲گل) و حميد زوهاني بر شموشك غلبه كرد. شموشك كه از شكست سخت هفته گذشته زانوي غم بر بغل به ميدان رفته بود، فرصت هاي زيادي را از دست داد و سرانجام با سه گل تسليم شد تا صبا سه امتياز ديگر بر اندوخته ها اضافه كند و دايي نيز به جمع گلزنهاي هفتايي پيوست.
در تهران سايپا در خانه و زمين خود مغلوب سپاهان به رهبري مهدي پور شد. سپاهان اين بازي سخت را دو بر يك برد، خطيبي و آقايي گلزنهاي سپاهان بودند.
مهدي پور كه با رفتن كاظمي رهبري سپاهان را به عهده گرفته است از اين بازي سربلند بيرون آمد. سايپا به رده هشتم رفت و سپاهان به رده هفتم صعود نمود. اما فرهاد كاظمي در همان هفته اول مربيگري خود توانست با پيكان به اولين پيروزي برسد و طي يك بازي زيبا سه بر دو بر پگاه در شمال پيروز شد. فراهاني، وزيري و كاشي گلهاي پيكان را زدند تا در جدول رده بندي اولين پيروزي پيكان به ثبت برسد. پيكان نه امتيازي شد و پگاه در امتياز ۱۲ باقي ماند. اين پيروزي پيكان را بايد به حساب فرهاد كاظمي گذاشت و پيروزي سپاهان را نيز به حساب مهدي پور.
پاس با دنيزلي به يك ركورد دست پيدا كرد و با پنج گل برق برق گرفته را در هم شكست. دنيزلي با شيوه اي تهاجمي و حركت هاي شناور در بازي نشان داد كه فوتبال را خوب مي فهمد و از بعد روانشناسي نيز بر اوضاع مسلط است، او با اجراي تاكتيكي هجومي شرايط رواني تيمش را نيز تغيير داد و خود را نيز به اثبات رساند و حركت مسئولين پاس را مثبت ارزيابي نمود. برهاني دو گل براي پاس زد، ترائوره، رزاقي راد و مدافع برق اين سرنوشت را رقم زد. پاس با اين پيروزي زير پاي خود را محكم كرد و به دانش روز فوتبال ما يك درس ديگر افزود. ابومسلم در مشهد يك بزرگ ديگر را بر زمين زد. ديداري كه پنج گل داشت و در آن لحظات نابي از فوتبال قدرتي به نمايش گذاشته شد. اين ابومسلم با اين توانمندي به هيچ تيمي نخواهد باخت. گلزن بزرگ ابومسلم فضلي دو گل زد تا خود را در كورس گلزنهاي جام قرار دهد. ذوب آهن تنها دو گل ابومسلم را جواب داد و گل دقيقه ۹۲ از روي نقطه پنالتي را بادامكي چون پنالتي هاي فضلي به گل پيروزي تبديل كرد. در اهواز شاهد يك فوتبال پرتحرك و زيبا بوديم، اين بازي نيز چهار گل در بر داشت .
استقلال تهران زماني كه احساس كرد عنايتي را در اختيار دارد، تاكتيك خود را تغيير داد، نيك بخت را در كنار عنايتي به خط حمله برد و اميرآبادي را به سمت چپ آورد و لطفي را در كنار حق دوست و قرباني در خط دفاع قرار داد. كاظمي يار ثابت شد، فكري و مجيدي نيز در كنار او قرار گرفتند. استقلال در جو پرتنش ورزشگاه اهواز كه حالا دوست دارند تيم خود را بالاتر ببينند به گل رسيد. سانتر مجيدي از راست و حركت زيباي عنايتي و ضربه سر فني اش، استقلال را جلو انداخت، اما آل نعمه روي يك سانتر بلند از راست و روي اشتباه توپالوويچ در دقيقه ۲۲ بازي را مساوي كرد و چهار دقيقه بعد جلالي مدافع راست اهواز روي ضربه ايستگاهي از راه دور و باز هم روي اشتباه توپالوويچ گل دوم استقلال اهواز را زد. در دقيقه ۳۹ رضا عنايتي باز هم روي جاگيري و حضور خويش گل دوم استقلال تهران را زد تا خود را به عنوان بهترين گلزن جام معرفي كند. يك نيمه توفاني به پايان رسيد و در نيمه دوم نيز هر دو تيم با بازي هجومي ادامه دادند، اما گلي دربر نداشت و سرانجام اين بازي مساوي شد تا هر دو تيم راضي از نتيجه ميدان را ترك كنند.

پس از ۳۷ سال
010899.jpg
عكس: عليرضا بني علي
گروه ورزشي - محمدرضا منصوريان: براي تمام كساني كه به پاس احترام به جهان پهلوان غلامرضا تختي روز هفدهم دي ماه بر سر مزارش در ابن بابويه گرد آمده بودند، شنيدن هيچ خبري دلنشين تر از اين نبود كه از زبان دبيركل كميته ملي المپيك بشنوند كه مبلغ ۵۰۰ ميليون تومان براي ساخت بناي مقبره جهان پهلوان در نظر گرفته شده است. واقعا تحمل اين قضيه خيلي سخت است كه هيچ عقل سليمي بتواند اين نكته را بپذيرد در كشوري كه بيش از نيمي از استاديوم ها و سالن هاي ورزشي اش به احترام جايگاه اخلاقي و اعتباري قهرمان بزرگي چون تختي نامگذاري شده، شاهد آن باشيم كه دوستداران و علاقمندان اين چهره بزرگ چنين حقيرانه در مراسم سالگردش زير باران شديد در كنار مقبره اش گردهم آيند و مراسمي را به ياد و خاطره اش برگزار كنند. تأثر عميق تر اين است كه چگونه مي توان با گذشت ۳۷ سال از درگذشت اين قهرمان بزرگ و نامي به اين باور رسيد كه در دستگاه بزرگ ورزش ما تا به امروز چنين زمينه اي ايجاد نشده كه مكاني مناسب اين چهره جاودانه ورزش ايران و جهان احداث شود و اين گونه نشود كه روز هفدهم ديماه ۸۳ هواداران و دوستداران تختي از حضور بر مزارش به دليل باران، سرگردان و سردرگم شوند. به قول يكي از بزرگان كشتي، احداث بناي يادبود و آرامگاه مناسب حال اين شخصيت جاودانه ورزش كمترين كاري است كه مي توان براي اين چهره به يادماندني انجام داد.به اميد آن كه سال آينده مراسم سالگرد شادروان جهان پهلوان تختي باشكوه و عظمتي افزون تر از هميشه در بناي يادبودي كه دبيركل محترم كميته ملي المپيك قول ساختن آن را داده است برگزار شود.

فوتبال باشگاه هاي ايتاليا
جنجال در رم، لاتزيو پيروز شد
010896.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: هرنان كرسپو مهاجم آرژانتيني تيم آ.ث.ميلان در ديدار تيمش مقابل لچه با به ثمررساندن ۳ گل نه تنها به يك هت تويك دست زد بلكه نقش مهمي در موفقيت تيمش داشت.
آث ميلان در اين بازي پنج بر دو به برتري رسيد تا به نزديك ترين فاصله به يوونتوس پيشتاز اين بازيها برسد. در اين ديدار كرسپو در دقايق ،۵ ۳۶ و ۲۳ اندري شوچنكو (۵۱) و يان دال توماسون (۸) براي ميلان گلزني كردند. بوجينوف (۷۵) و كاستي (۸۴) نيز براي تيم ميهمان دو گل به ثمر رساندند.
در اين بازي آث ميلان با اخراج نستا در دقيقه ۷۴ ده نفره شد. ميلان با اين پيروزي با ۳۸ امتياز در مكان دوم جدول باقي ماند.
در بازي ديگر هفته هفدهم در ورزشگاه اينوتارديني شهر پارما تيم فوتبال اين شهر برابر يوونتوس ايستاد كه در فاصله ۵ دقيقه پاياني بازي از شكست گريخت.
زالاتان ابراهيموويچ در دقيقه ۶۴ با ضربه سر گل اول را زد ولي در دقيقه ۸۵ ماركومارچوني دروازه بوفون را گشود تا يوونتوس در سال ۲۰۰۵ آغاز خوبي نداشته باشد.اين تيم در حال با ۴۰ امتياز پيشتاز كالچو است. از نتايج مهم اين هفته بايد به پيروزي سامپدوريا مقابل اودنيزه با نتيجه دو بر صفر اشاره كرد. اودنيزه پيش از اين ديدار در ۱۰ بازي شكست نخورده بود. اينترميلان نيز با همين نتيجه در زمين ليورنو به برتري رسيد. ماركوماتاراتزي (۴۲) و كريستين ويري (۷۴) پنالتي دو گل اينتر را به ثمر رساندند. آدريانو مهاجم برزيلي اينتر در دقيقه ۲۵ از اين بازي اخراج شد.در دربي رم نيز تيم لاتزيو سه بر يك از سد آ.ث.رم گذشت. در ساير بازيهاي هفته هفدهم آتلانتا با يك گل از سد فيورنتينا گذشت. برشيا در زمين خود مقابل بولونيا به تساوي يك بر يك رسيد. كالياري در جنوب ايتاليا دو بر يك مسينا را شكت داد. كيه وو در زمين خود سه بر يك مقابل سيه نا ته جدولي مغلوب شد. رجيانا نيز با يك گل پالرمو را از پيش رو برداشت.

تابلوي نتايج ليگ برتر فوتبال ايران
* صباباتري ۳ - شموشك صفر
گل ها: دايي (۲ گل) و زوهاني
* استقلال اهواز ۲ - استقلال تهران ۲
گل ها: رضا عنايتي (۲ گل) براي استقلال، آل نعمه و جلالي ثابت براي استقلال اهواز
* ابومسلم ۳ - ذوب آهن ۲
گل ها: فريدون فضلي (۲ گل) و حسين بادامكي براي ابومسلم و مهي رجب زاده و محمد همرنگ براي ذوب آهن
* پگاه گيلان ۲ - پيكان ۳
گل ها: عشوري زاد و سلامي بخش براي پگاه و امير وزيري، سيامك فراهاني و مرتضي كاشي براي پيكان
* پاس ۵ - برق شيراز يك
گل ها: برهاني (۲ گل)، ترائوره و ايمان رزاقي راد براي پاس و بهروز پاك نيت براي برق
* سايپا يك - سپاهان ۲
گل ها: رسول خطيبي و عباس آقايي براي سپاهان و عباس كرمي براي سايپا

با رأي كميته انضباطي آذرپيام بازنده اعلام شد
برق بهترين تيم هفته ليگ برتر واليبال ايران
گروه ورزشي - علي شاكري: هفته ششم از دور برگشت ليگ برتر واليبال با انجام چند بازي ديگر در شهرهاي مختلف كشور ادامه پيدا كرد. در بازيهاي انجام شده بهترين نتيجه را تيم برق تهران گرفت كه در ادامه روند رو به رشدش در گنبد سه بر يك از سد تيم نئوپان گذشت.
در ساير بازي ها پيكان ۳ بر صفر اتكا قم را شكست داد . در اروميه پگاه در سه گيم پياپي راه آهن مشهد را مغلوب كرد و آذر پيام همشهري پگاه ۳ بر صفر بر ذوب آهن غلبه كرد.در شهر كرد پاس ۳ بر يك از سد علمي كاربردي گذشت. در كرمانشاه پالايش پخش پس از ۱۴ هفته انتظار نخستين پيروزي خود را بر دانشگاه آزاد اسلامي جشن گرفت.
پاس برنده بازي نيمه تمام
نشست سوم اعضاي كميته انضباطي فدراسيون واليبال منجر به رأي شد كه طي آن براساس مستندات ديدار نيمه تمام پاس و آذرپيام اروميه ۳ بر ۲ به سود تيم ميهمان پاس اعلام شد. جدا از اين رأي سه بازيكن تيم ميزبان به اسامي استانوويچ، رضا نائيني و رضا ابراهيمي هركدام به ترتيب ،۲۰۰ ۱۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان جريمه نقدي و رامين بابايي از پاس هم دويست هزار تومان جريمه شدند. با وجود در نظر گرفتن جريمه براي داور اول اين ديدار كميته انضباطي ترجيح داد تا از اعلام رسمي آن خودداري كند. همچنين براي آن كه تيم ها در غياب بازيكنان خاطي متضرر نشوند فدراسيون واليبال برخورد با اين بازيكنان را به فصل بعد و قبل از عضويت در تيم فعلي و يا جديد عودت داده است. يكي از اعضاي كميته انضباطي تكرار اين بازي را نبود وقت كافي و فشردگي مسابقات اعلام داشت.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |