شنبه ۱۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۶ - Jan 8, 2005
عفو در پاي چوبه دار
010908.jpg
گروه حوادث: در پاي چوبه دار يك محكوم به اعدام با اعلام رضايت اولياي دم به مدت ۳ ماه فرصت زندگي كردن يافت.
به گزارش خبرنگار ما، زمان اجراي حكم «علي ك» بود. شب قبل خانواده اش را به اين خيال كه آخرين بار است ملاقات كرد. بعد از رفتن آنها به انفرادي بازگشت و به زماني فكر كرد كه آن اتفاق افتاد:
برادرش رضا آمد و گفت: همسرش مي گويد پسران همسايه از بالاي ديوار سرك مي كشند. رضا و علي هر دو عصباني از حركت پسران جوان همسايه يكي چماق در دست گرفت و ديگري چاقو و به در مغازه «علي ف» پدر پسران جوان كه چسبيده به منزل مسكوني آنها بود رفتند. آنها از مجيد يكي از پسران سراغ پدرشان را گرفتند او گفت پدرش در منزل است. آنها علي ف را صدا كردند. وقتي او به در منزل آمد دو برادر مسئله را برايش توضيح دادند. علي ف در تاييد كار پسران خود با علي و رضا «ك» درگير شد. در يك لحظه علي ك با چاقو به پاي علي ف ضربه اي وارد كرد.
وقتي علي اين لحظه از داستان را به خاطر آورد لرزه اي به اندامش افتاد. چشمهايش را بست و سرش را تكان داد.
علي ف بر اثر خونريزي شديد به قتل رسيد. متهم در چندين مرحله رسيدگي به كرده خود اعتراف كرد. دادگاه او را به قصاص نفس محكوم كرد.
مسئول زندان در آهني را باز كرد. علي بلند شد تا آخرين وصيتش را به او بگويد. حرفي براي گفتن نداشت. زندانبان رفت و او دوباره به عمل دو سال پيش خود فكر كرد. عقربه هاي ساعت تازه چهار صبح را رد كرده بودند كه دوباره در زندان باز شد. مسئول زندان از او خواست خود را براي رفتن آماده كند. علي نماز صبحش را خواند و براي آخرين بار از كرده خود ابراز پشيماني كرد. به حياط زندان مركزي اصفهان پاي گذاشت. قاضي اجراي حكم، نماينده پزشكي قانوني، نماينده زندان، مددكار زندان، اولياي دم و بستگان محكوم به اعدام منتظر او بودند. مددكار زندان و خانواده علي به همراه قاضي اجراي احكام از خانواده علي ف درخواست عفو كردند. گريه ها و التماسهاي مادر علي دل اولياي دم را به رحم آورد. آنها به اين نتيجه رسيدند كه دادن فرصت به باعث و باني مرگ پدرشان شايد قسمتي از اندوهشان را كم كند. ابتدا به محكوم ۵ روز و بعد فرصت ۳ ماهه اي را دادند تا شايد در اين فرصت هر دو طرف دعوا به آنچه كه بدانها گذشته است بيشتر فكر كنند.
علي از پاي چوبه دار پايين آمد و طنابها باز شد علي دست همسر مقتول را بوسيد و با گريه گفت: من پشيمانم از اينكه يك خانواده را يتيم و بي سرپرست كرده ام. خدا عمري دوباره به من داده هر چند كه اين عمر ۵ روز يا سه ماه باشد. در قصاص نفس تنها با رضايت اولياي دم محكوم به اعدام عفو مي شود. سرنوشت اين پسر ۲۸ ساله سه ماه ديگر چه خواهد بود؟

آخرين اخبار از وضعيت پرونده انفجار «افسريه»
010911.jpg
بازپرس اصغرزاده
گروه حوادث: يكي از مسئولين شركت گاز در حادثه انفجار لوله هاي گاز در خيابان افسريه از سوي بازپرس اصغرزاده تفهيم اتهام شد.
به گزارش خبرنگار ما، بازپرس اصغرزاده ضمن اعلام اين خبر گفت: هنوز مقصر اصلي در اين حادثه مشخص نشده است و كارشناسان در حال بررسي صحنه واقعه هستند. به گفته وي پيمانكار، مهندسين ناظر پروژه گودبرداري خيابان افسريه و همچنين عاملان لوله كشي گاز چند سال گذشته اين محدوده بعد از اعلام نظريه كارشناسي از مقصران احتمالي اين حادثه هستند.
بازپرس اصغرزاده گفت: پس از اين حادثه شهرداري تهران با نظارت نيروي انتظامي كليه شيشه هاي شكسته مغازه ها و خانه هاي آن محدوده را كه دچار خسارت شده بودند بدون اخذ مبلغ از مالكين نصب كرد. همچنين ساكنين تنها منزل مسكوني كه در اين حادثه خسارات جدي ديده بود به خواسته خودشان به منزل آشنايان خويش انتقال يافته و مأموران انتظامي مسئوليت نگهداري از اموال آنان را بر عهده گرفته اند. بررسي بيشتر در مورد علت تامه وقوع اين حادثه در دادسراي امور جنايي تهران ادامه خواهد يافت.
در اين حادثه كه شامگاه سه شنبه هفته گذشته به وقوع پيوست سه نفر از كارشناسان شركت آب و فاضلاب كشته شده و هشت نفر نيز مجروح شدند.

وكيل مدافع افسانه نوروزي:
هنوزهيچ حكمي براي افسانه نوروزي صادر نشده است
010914.jpg
گروه حوادث: وكيل مدافع افسانه نوروزي با بيان اينكه هنوز دادگاه براي موكلش حكمي صادر نكرده است، گفت: در هفته ي آتي تكليف پرونده مشخص مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، عبدالصمد خرمشاهي اظهار داشت: دادگاه مكلف است راي خود را صادر كند و تكليف اين پرونده طي هفته آينده روشن مي شود؛ البته در اين پرونده ابهامي مطرح است؛ اگر دادگاه عمل موكلم را دفاع مشروع تلقي كند كه ديگر نه مجازاتي شامل او مي شود و نه بايد ديه را پرداخت كند اما اگر بحث بخشش اولياي دم باشد، چون موكلم درخواست بخشش و رضايت نكرده است، اگر دو صغير (فرزندان مقتول) بخواهند اعلام گذشت كنند، بحث ديه مطرح مي شود كه فكر نمي كنم موكلم بتواند آن را پرداخت كند.

قاضي دادسرا جاعل را دستگير كرد
گروه حوادث: يك جاعل سند طي يك عمليات دستگيري توسط قاضي دادسراي امور جنايي تهران بازداشت شد.
به گزارش خبرنگار ما، اوايل سال گذشته يك باند كيف قاپي كه سركردگي آن بر عهده دو نفر به نامهاي رضا و مجيد بود توسط ماموران اداره آگاهي مركز بازداشت شدند. افراد اين باند در بازجويي هاي پليسي به چندين فقره كيف قاپي از مقابل بانكها اعتراف كردند.
پرونده اين متهمان زير نظر قاضي جواد اسماعيلي در شعبه ۱۱۵۷ دادسراي امور جنايي تهران مورد بررسي قضايي قرار گرفت. در پايان جلسات دادرسي براي مجيد كه سركردگي اصلي باند بر عهده وي بود قرار ۲۵۰ ميليون توماني صادر شد.
خانواده مجيد بعد از اطلاع از قرار وثيقه تعيين شده تلاش خود براي تهيه آن را آغاز كردند. بعد از چند ماه جستجو در نهايت مرد جواني به اين خانواده پيشنهاد داد كه در ازاي دريافت ۳۰۰ ميليون تومان چك و يا تراول چك سند يك ملك به ارزش ۳۰۰ ميليون تومان را در اختيار آنان خواهد گذاشت.
خانواده مجيد كه تنها فكري كه در ذهن داشتند آزادي فرزندشان از حبس بود ۳۰۰ ميليون تومان تراول چك را در اختيار مرد مذكور قرار دادند و او نيز سند يك زمين در شهرستان اراك كه مالك آن زني به نام طاهره بود را به آنها داد.
خانواده مجيد سند را به دادگاه ارائه كردند ولي كارشناسان دادگستري بعد از بررسي سند متوجه شدند كه جعلي است و به همين دليل قاضي اسماعيلي خانواده مجيد را به دادگاه فراخواند.
روز پنجشنبه خانواده مجيد به دادسراي امور جنايي تهران مراجعه كردند وقتي قاضي اسماعيلي از پدر مجيد چگونگي تهيه اين سند را خواستار شد وي گفت: سند را از مردي كه ۳۰۰ ميليون تومان تراول چك در ازاء تحويل اين سند از ما گرفته بود تهيه كرديم.
وي در ادامه افزود: مرد مذكور را در حال آمدن به دادسرا در چهارراه وحدت اسلامي ديديم.
قاضي اسماعيلي با شنيدن اين مطلب سريعا به همراه مسئول دفتر خود براي دستگيري مرد جاعل وارد عمل شد و متهم را در حالي كه در خيابان مشغول قدم زدن بود غافلگير كرد و عليرغم اينكه متهم قصد فرار داشت طي تعقيب و گريز و تيراندازي بازداشت شد.
متهم بعد از انتقال به دادسرا مورد بازجويي قرار گرفت و در مراحل تحقيق هفت نفر از همدستان خود را معرفي كرد.
جستجو براي دستگيري ديگر همدستان متهم ادامه خواهد يافت.

كلاهبرداران ميليوني به دام پليس افتادند
گروه حوادث: اعضاي يك شبكه كه با تاسيس موسسه آموزشي، اقدام به كلاهبرداري ميليوني كرده بودند، با تلاش كارآگاهان اداره آگاهي اصفهان شناسايي و دستگير شدند.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار ويژه پليس قرار گرفت كه شكايت هاي متعددي از سوي شهروندان و چند موسسه آموزشي و كامپيوتري مطرح شد مبني بر اينكه يك موسسه نرم افزاري معروف به گلهاي بهشت با گرفتن مبالغ هنگفتي قرار بوده كه در زمينه خدمات رساني به كودكان سي دي هاي آموزشي به افراد مختلف بدهد اما آنها با شگردي خاص اقدام به پخش ويروس يا قفل كردن كامپيوتر مي كنند. بنابراين شناسايي و دستگيري اعضاي اين شبكه تحت بررسي قرار گرفت تا اينكه كارآگاهان سركرده اين شبكه را كه محمود نام داشت را شناسايي و در يك عمليات ضربتي دستگير كردند.وي پس از دستگيري ضمن اعتراف به كلاهبرداري بيان داشت كه اين كار را با همدستي سه تن ديگر انجام داده است و با تاسيس يك شركت نرم افزاري، اقدام به ورود ويروس هاي مختلف به كامپيوترها كرده اند.
حميدرضا قاجاريه كه وكالت اين پرونده را بر عهده دارد، در اين باره گفت: با دستور قاضي شعبه ۱۱۳ دادگستري اصفهان - اسلامي _ تمام متهمان شناسايي و دستگير شده اند و پس از تفهيم اتهام قرار مجرميت برايشان صادر شده است.

حادثه در جهان
برخورد قطار حامل گاز جان ۲۴۸ نفر را به خطر انداخت
ايسنا: بر اثر برخورد يك قطار باربري حامل گاز كلر با قطار متوقف شده در كاروليناي جنوبي ۸ تن كشته و بيش از ۲۴۰ تن زخمي و تقريبا تمامي مجروحان به دليل گاز سمي پخش شده در منطقه مسموم و راهي بيمارستان شدند.
به دليل نشت گاز كلر، مقامات مسئول دستور دادند تمامي ساكنان منطقه تا فاصله يك مايلي سانحه، محل سكونت  خود را ترك كنند.
اين مقامات افزودند: آنها مطمئن نيستند كه چه زمان جلو نشت گاز گرفته مي شود.
«تامي مور» ، سناتور ايالت كارولينا گفت: در نخستين ساعات پنجشنبه شب مقامات مسئول وي را از وقوع اين سانحه مطلع كرده و به او گفته اند كه ۸ تن در اين حادثه كشته شده اند. اين در حاليست كه حال هشت تن از زخمي ها نيز وخيم گزارش مي شود.
مور افزود: به وي گفته شده به جز مهندس قطار تمامي كشته شدگان در اثر استشمام گاز كلر جان باخته اند. مقامات مسئول گفتند: اكثر زخمي ها پس از اعزام به بيمارستان در بخش بيماري هاي تنفسي مداوا و مرخص شده اند اما حداقل ۴۵ نفر در بيمارستان بستري هستند.
گفتني است گاز كشنده كلر سيستم هاي تنفسي و عصبي را مختل مي كند و به گلو، بيني و چشم ها آسيب شديد مي رساند. سخنگوي ايالت كارولينا نيز گفت: ۴۲ دستگاه از واگن هاي اين قطار باربري حامل گاز كلر بوده است. وي از تعداد واگن هاي از بين رفته اظهار بي اطلاعي كرد. سخنگوي سازمان حفاظت محيط زيست كارولينا گفت: اين قطار حامل دو ماده  كشنده  ديگر به نام هاي كرسول و هيدروكسيد سديم بوده است كه خوشبختانه اين مواد مايع در تماس مستقيم زيان آور هستند.

جا گذاشتن خودرو و گواهينامه در محل سرقت
گروه حوادث: پليس شهر ميشيگان پس از جريان سرقت به دو منزل مسكوني در اين شهر مشكل چنداني براي يافتن سارق نداشت. چرا كه وي خودرو و گواهينامه اش را در صحنه جا گذاشته بود.
به گفته پليس ميشيگان، اين سارق ۴۷ ساله ابتدا وارد منزلي شده و پس از سرقت مبالغي از درون منزل به داخل تراكتوري كه در پاركينگ پارك بود رفته و پول هاي موجود در داشبورت را نيز به سرقت برد. البته وي كليدهاي ماشين خود را در تراكتور فوق جا گذاشت.
پس از اين كه وي از منزل خارج شده و قصد داشت كه با جيپ نقره اي رنگ خود صحنه سرقت را ترك كند متوجه شد كه سوئيچ ماشين را جا گذاشته  است. وي به جاي بازگشت به منزل و برداشتن سوئيچ به منزل ديگري رفته و كيف پول و سوئيچ ماشين وي را ربود.
وي با جيپ آبي كه ربوده بود صحنه را ترك كرد و خودروي خود را در صحنه باقي گذاشت. حين بازرسي پليس، يكي از نيروها متوجه جيپ نقره اي رنگ در صحنه شد كه صاحب آن نيز هيچكدام از همسايگان نبود. به دنبال ادامه بازرسي ها، پليس كيف پول وي را كه گواهينامه آن نيز در آن بود پيدا كرد و به راحتي به درب منزل سارق ناشي رفته و او را بازداشت كرد. وي در حال حاضر با قرار وثيقه ده هزار دلاري آزاد است.
دزد ناشي با بانك در حال تعمير روبه رو شد
مايكل دونالد با قصد سرقت از بانكي كه هنوز در حال تعمير بود نام خود را در ليست احمق ترين مجرمان سال وارد كرد.
پليس كشور، مايكل ۳۹ ساله را در روز سوم نوامبر سال جاري در حالي كه قصد داشت به يك بانك در حال تعمير دستبرد بزند بازداشت كرد. مأمور تحقيق پرونده در اين خصوص گفت: مايكل به حدي ترسيد و هول شده بود كه متوجه داربست ها و ورود و خروج مكرر كارگران از اين ساختمان نشد.
وي با ورود به بانك درخواست پانصد دلار پول كرد كه با تمسخر كارگران روبه رو شد. در همين حال يكي از كارگران با پليس تماس گرفته و آنها را در جريان قرار داد. وي در حال حاضر به اتهام سرقت مسلحانه روبه رو شده است.

تشكيل دادگاه و پليس ويژه اطفال و نوجوانان
(بخش آخر )
بر اساس ماده ۴۲ اگر مجرمي كه مجازات او معلق شده است در مدت تعليق بدون عذر موجه از دستور دادگاه موضوع ماده قبل تبعيت ننمايد بر حسب درخواست دادستان پس از ثبوت مورد در دادگاه صادركننده حكم تعليق، به مدت تعليق او شش ماه تا يك سال افزوده مي شود و در صورت تكرار دادگاه مي تواند حكم تعليق را لغو و مجازات معلق را به موقع اجراء گذارد. بر اساس ماده ۴۳ اگر كسي كه اجراي حكم مجازات او معلق شده در مدتي كه از طرف دادگاه مقرر شده مرتكب جرم جديدي كه مجازات قانوني آن اعدام يا حد قصاص و يا ۳سال يا بيش از ۳سال حبس است، بشود، به محض قطعي شدن حكم، دادگاهي كه قرار تعليق از اجراي مجازات سابق را صادر كرده است يا دادگاه جانشين مي تواند الغاء آن را اعلام دارد تا حكم معلق نيز درباره محكوم عليه اجراء گردد. تعليق اجراي حكم، نسبت به ضرر و زيان مدعي خصوصي تاثيري ندارد.
ماده ۴۵ محكوميت كيفري اطفال و نوجوانان را فاقد آثار كيفري دانسته است.
فصل پنجم اين قانون به كانون اصلاح و تربيت پرداخته است كه مطابق ماده ۴۶ در مقر هر دادگاه اطفال و نوجوانان يك كانون اصلاح و تربيت براي اجراي اين قانون تاسيس مي شود و در نقاطي كه دارالتأديب تاسيس شده است موسسه مزبور طبق مقررات اين قانون به كانون اصلاح وتربيت تبديل مي شود. كانون اصلاح و تربيت در اين قانون شامل سه قسمت نگهداري موقت، قسمت اصلاح و تربيت و قسمت زندان است و اطفال و نوجواناني كه در جريان تحقيقات مقدماتي به لحاظ صدور قرار بازداشت يا عجز از معرفي كفيل به كانون اصلاح و تربيت اعزام مي شوند تا اتخاذ تصميم در قسمت اول نگهداري مي شوند و اطفال و نوجواناني كه در مورد آنان تصميم اعزام به كانون اصلاح و تربيت اتخاذ شود بر حسب مورد به قسمت دوم يا سوم اعزام مي گردند و در هر قسمت محل نگهداري دختران از پسران جدا خواهد بود. اطفال و نوجواناني كه بر طبق اين ماده به يكي از قسمت هاي مذكور اعزام گرديده اند چنانچه به سن ۱۵ سال تمام رسيده باشند اعم از اينكه تصميمي از طرف دادگاه درباره آنان اتخاذ شده يا نشده باشد، در قسمتي از كانون كه به اين منظور اختصاص يافته است نگهداري مي شوند.
ماده ۴۸ كانون اصلاح و تربيت را وابسته به سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي عنوان كرده است و طرز تشكيل آن و كيفيت اصلاح و تربيت اطفال و نوجوانان در هر يك از قسمت هاي آن بر طبق آيين نامه خاصي است كه بر اساس ضوابط مقرر در اين قانون تهيه و به تصويب رئيس قوه قضائيه مي  رسد.
قاضي دادگاه اطفال و نوجوانان لااقل هر ماه يك بار شخصا از كانون اصلاح و تربيت بازديد و به امور اطفال و نوجوانان و طرز تعليم و تربيت و پيشرفت اخلاقي آنان نظارت مي كند. اين امر مانع اجراي وظايف قانوني دادستان نخواهد بود. هرگاه رفتار و اخلاق طفل و نوجوانان موجب فساد اخلاق اطفال و نوجوانان ديگر گردد، طفل يا نوجوانان مذكور به دستور قاضي دادگاه اطفال و نوجوانان در محل ديگري در همان قسمت نگهداري مي شود و پس از اصلاح اخلاق و رفتار با دستور به محل قبلي عودت داده مي شود.
فصل ششم اين قانون به ساير مقررات اشاره كرده و عنوان كرده است كه به منظور انجام وظايف مددكاران اجتماعي، قوه قضائيه دايره يا اداره اي تحت عنوان «مددكاري اجتماعي» در هر حوزه قضايي شهرستان تشكيل مي دهد. مددكاران اجتماعي از بين فارغ التحصيلان رشته هاي مددكاري اجتماعي، علوم تربيتي، روانشناسي، جامعه شناسي و حقوق استخدام مي شوند. در رشته هاي مذكور اولويت  با فارغ التحصيلان رشته مددكاري اجتماعي است.
ماده ۵۳ قانون نحوه تشكيل پليس ويژه اطفال و نوجوانان، وظايف و حدود اختيارات آن را منوط تهيه لايحه اي دانسته كه وزارت كشور بايد ظرف حداكثر ۶ ماه از تاريخ تصويب اين قانون تهيه و براي تصويب به مجلس تقديم  كند. هزينه اجراي اين قانون و حق الزحمه مشاوران و مددكاران اجتماعي هر سال در قانون بودجه كل كشور به طور جداگانه و متمركز در رديف بودجه قوه قضائيه پيش بيني و ميزان و نحوه پرداخت آن به موجب آيين نامه اي خواهد بود كه به تصويب رييس قوه قضائيه خواهد رسيد. از تاريخ اجراي اين قانون كليه قوانين مغاير با آن ملغي است.

اعدام شرور مست
گروه حوادث: حكم اعدام شرور مست در دادگاه جزايي استان اصفهان صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما، در تيرماه سال ۱۳۸۱ سه نفر از جوانان اصفهان به نام هاي علي.ك، علي گ و محسن الف كه با هم دوست بودند از شاهين شهر به خيابان گلزار اصفهان رفتند. آنها در آنجا اقدام به ايجاد مزاحمت براي تعدادي از بانوان در حال گذر از خيابان كردند. در اين زمان هشت نفر از اهالي خيابان با اين سه نفر درگير و اقدام به فحاشي كردند.
در آن بين ۴ نفر از هشت نفري كه وارد درگيري شده بودند و مست نيز بودند نزاع را به كتك كاري تبديل كردند. «مجيد ش» با يك چاقو به گردن «محسن الف» زد و باعث ايجاد خراش سطحي در بدن او شد. «مجيد د» پيراهن علي گ را پاره كرد و «فضل ا... و» كه تا آن زمان چيزي نگفته بود شروع به فحاشي كرد. «مجيد ش» و «فضل ا... و» و سعيد با ديدن خون سوار موتور شدند تا فرار كنند كه ناگهان «علي گ» با چاقو به سمت «مجيد ش» حمله ور شد و با يك چاقو به كمر او ضربه اي وارد كرد. «مجيد ش» در اثر خونريزي زياد در بيمارستان جان سپرد. همه از محل متواري شدند. تحقيقات وسيع براي دستگيري دو طرف دعوا شروع شد. دادگاه پس از دو سال به استناد مواد ،۲۳۱ ،۲۵۷ ۲۲۶ و تبصره ماده ۲۳۶ قانون مجازات اسلامي حكم قصاص «علي گ» را صادر كرد. بقيه متهمان به استناد مواد شماره ،۱۶۵ ۱۶۸ و ۱۷۴ قانون مجازات اسلامي به تحمل ۸۰ ضربه تازيانه به اتهام شرب خمر محكوم شدند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |