چهارشنبه ۲۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۰ - Jan 12, 2005
رقيبان ايران براي جام جهاني آماده مي شوند
گذر از منامه ما را به جام جهاني مي برد
بازي ايران با بحرين، شرايط ويژه مي خواهد
011193.jpg
گروه ورزشي - جهانگيركوثري :جام جهاني يكي از بزرگترين رخدادهاي ورزشي جهان، اين بار در آلمان برگزار مي شود. پس از ۳۲ سال آلمان ها يكبار ديگر ميزبان اين رويداد خواهند بود. در سال ۱۹۷۴ آلمان قهرمان جام جهاني شد واين فاصله بيست سال طول كشيد تا براي دومين بار قهرماني را تكرار كند و حالا پس از سي و دو سال قصد دارد در كشور خود براي چهارمين بار به مقام قهرماني برسد. سومين قهرماني آلمان در سال ۱۹۹۰ در ايتاليا اتفاق افتاد. براي حضور در اين مسابقات، كشورهاي پنج قاره جهان به تكاپو افتاده اند تا بتوانند جزو سهميه هاي اين دوره از مسابقات جام جهاني باشند. در منطقه آسيا پس از برگزاري دور اول بازي هاي مقدماتي هشت تيم به مرحله دوم صعود كردند. ايران، ژاپن، كره جنوبي، كره شمالي، عربستان، بحرين، كويت و ازبكستان كه چهار تيم از اين ميان مستقيم به جام جهاني مي روند و تيم هاي سوم هر گروه نيز پس از دو بازي (رفت و برگشت) برنده خود را به ديدار تيم چهارم منطقه مي فرستد. با شناخت از موقعيت تيم هاي آسيايي، شانس صعود ايران به طور مستقيم بسيار زياد است، اما اين ذهنيت نبايد ما را در خوابي فرو برد كه از حريفان خود، حتي ضعيف ترين آنها كه چنين هم نيست غافل بمانيم. ژاپن سرشناس ترين تيم قاره آسيا برنامه و پلان كار خود را نوشته و كشيده است.
زيكو سرمربي برزيلي ژاپن از پنج روز ديگر يعني روز دوشنبه ۲۸ دي برنامه هاي خود را آغاز مي كند. ۲۳ بازيكن به اردوي ژاپن آمده اند تا براي ديدار دوستانه با سوريه و قزاقستان خود را آماده كنند. ژاپن يك ديدار هم با يكي از تيم هاي بزرگ جهان انجام مي دهد تا ازنظر روحي و ايجاد حس برتري جويي بازيكنان را به مرز خودباوري كامل برساند. زيكو از تمام بازيكنان بزرگ براي حضور در جام جهاني دعوت به عمل آورده است. حتي «تسوبوي» ، شونسوكه ناكامورا از باشگاه هاي ايتاليا رجينا مي آيد، ناهيرو تاكاهارا از هامبورگ نيز دعوت شده است.
ژاپن اولين ديدار خود در گروه ب را با كره شمالي انجام مي دهد. مسابقه تاريخي اين دو تيم در حساسترين شرايط سياسي باعث خواهد شد كه ژاپن نگران حضور در پيونگ يانگ باشد و امكانات و امنيت اوليه براي آنها وجود نداشته باشد.
از سوي ديگر بحرين يكي از رقيبان ما كه در روز ۲۱ بهمن بايد در منامه در مقابل آن قرار بگيريم، كار خود را آغاز كرده است. آنها اردوي خود را در قطر مي زنند تا بازيكنان ملي پوش خود را كه در باشگاه هاي قطر بازي مي كنند محك بزنند.
قطر اولين حريف بازي تداركاتي بحرين است و مربيان ما مي توانند در دوحه اين بازي را تماشا كنند.
در بين حريفان ما، تنها كره شمالي هنوز برنامه هاي خود را اعلام نكرده است. كره شمالي براي آماده شدن، يك ديدار با بيلوروس انجام خواهد داد و احتمالا يكي از باشگاه هاي روسيه نيز به پيونگ يانگ خواهد رفت.
اما تيم ملي كشورمان كه بايد روز چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه در منامه به ديدار بحرين برود. برانكو سفر خود را به آلمان، امارات و قطر آغاز خواهد كرد تا بازيكنان لژيونر خود را زيرنظر داشته باشد. بوسني حريف تداركاتي ما انتخاب خوبي است، مي توانيم نفرات خود را در تقابل هاي فيزيكي محك بزنيم، اتفاقا بحريني ها از اين نظر بسيار قوي هستند. اگر تيم ما از اين نظر كم نياورد، روي خلاقيت هاي فردي و امتيازات فني تيمي و انفردي بحرين را خواهيم برد.
به نظر مي رسد ديدار با بحرين سخت ترين بازي ما در گروه ب خواهد بود. گذر از منامه ما را در شرايط روحي بالا نگه خواهد داشت.
پس براي اين بازي حساس بايد شرايط ويژه اي فراهم كنيم.

ليگ برتر واليبال ايران
بازي هاي داغ در سردترين روزهاي سال
011190.jpg
گروه ورزشي - علي شاكري: ليگ برتر واليبال ايران درست در سردترين روزهاي سال به داغ ترين مراحل خود در دور مقدماتي رسيده است. برخلاف تيم هاي پايين جدول كه طي همين يكي دو هفته پرونده بازي هاي يكساله شان بسته خواهد شد، شور و هيجان عجيبي تيم هاي بخت دار صعود را در راه ورود به مرحله پلي آف دربرگرفته است. يك اشتباه مي تواند پرونده يكسال زحمت يك تيم مدعي را به باد دهد، چنين است كه تيم هاي بالا و ميانه جدول در صعود به مرحله بعد سوخته و هر تيم تلاش دارد تا با كسب رتبه بهتر راهي آسان تر را براي رسيدن به سكو و عنوان طي كند. پگاه اروميه، پيكان، پاس، صنام و حتي برق به عنوان تيم هاي برتر ليگ اين فصل با چنين نگاهي به همه بازي هاي دور مقدماتي به چشم فينال هاي سخت نگريسته و با وجود همه تمهيدات و به كارگيري همه امكانات از جمله آناليز چند بار دچار لرزش در مقابل حريفان ضعيف تر از خود شدند. همه بازي هاي چندين هفته گذشته يكطرف، چند بازي باقي مانده از مرحله اول طرف ديگر.
با چنين دورنمايي از موقعيت تيم هاي مدعي به جز صنام كه ديروز به ميدان رفت و از دخانيات در يك بازي سخت حريف مغلوب ساخت، سه مدعي ديگر امروز به ميدان مي روند.سايپا و نئوپان حريفان امروز پگاه و پيكان دو تيم برتر گروه يك وجه تشابه بسياري با هم دارند. اين دو تيم كه هر دو از بختي يكسان براي راهيابي به مرحله پلي آف برخوردارند فقط با برد به جمع چهار تيم برتر گروه خواهند پيوست.
در اين گروه صعود پگاه، پيكان و برق قطعي است. در گروه يك صنام و پاس تكليفشان روشن است، در ميان سه تيم پتروشيمي، آذرپيام و دخانيات، دو تيم اول و دوم موقعيت بهتري براي صعود دارند.
برنامه بازي هاي امروز
(سالن ۷ تير)
ساعت ۱۵: پيكان تهران - نئوپان گنبد
ساعت ۱۷: پگاه اروميه - سايپا
ساعت ۱۹: پاس - پتروشيمي

حركت هاي ناخوشايند در وزنه برداري
011184.jpg
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان:درحالي كه دو كشور ايران و مصر در رقابتي بسيار تنگاتنگ و نزديك در پي جذب «يوردان گئورگي ايوانف» مربي سرشناس وزنه برداري بلغارستان براي اداره تيم هاي ملي كشورهاي خود هستند و به گفته علي مرادي رئيس فدراسيون وزنه برداري كشورمان درحال حاضر گروهي از دست اندركاران ورزش مصر در شهر صوفيه مشغول گفتگو و مذاكره با اين مربي سرشناس به منظور ادامه فعاليتش در كنار تيم هاي ملي وزنه برداري مصر هستند، ناگهان خبر اعتراض برخي از ملي پوشان اين رشته در داخل كشور به گوش مي رسد كه خواهان حضور يكي از مربيان كنوني تيم ملي در كنار ايوانف هستند و گفته اند كه اگر اين انتخاب صورت نگيرد، آن ها از حضور در اردوي بلغارستان سر باز خواهند زد! درخواست اين گروه درحالي مطرح شده است كه در ابتداي فصل جاري ليگ وزنه برداري، نمايندگان باشگاهها به توافق رسيده بودند كه مربيان باشگاهي در تيم ملي حضور نداشته باشند.
نكته قابل توجه در كنار اين اعتراض اين است كه دقيقاً همان كساني كه بيشتر از همه خواهان بازگشت دوباره ايوانف به ايران بودند و مرتباً فدراسيون وزنه برداري را در منگنه و فشار قرار مي دادند كه چرا در اين زمينه هيچ حركت جدي از خود نشان نمي دهد، حالا كه با ظرافت و تيزبيني خاصي زمينه اين بازگشت فراهم شده، همين گروه در اعتراض به تصميم ايوانف كه مايل به حضور هيچ مربي ايراني در اردوي بلغارستان نيست، بناي اعتراض را گذاشته و سخن از تهديد و تحريم بر زبان آورده اند.به دليل شناخت لازم از برنامه هاي موجود وزنه برداري و آگاهي از اهداف توسعه طلبانه متوليان آن نيك مي دانيم كه ريشه بروز و راه اندازي چنين جريان هاي ناشيانه اي در درون خانواده وزنه برداري نيست. در آستانه انتخابات اين فدراسيون شكل گيري چنين حركت هايي زياد هم دور از ذهن نيست. بايد بيشتر مراقب بود.

بايرن مونيخ در امارات پيروز شد
011187.jpg
تيم فوتبال بايرن مونيخ روز گذشته در اولين مسابقه خود در اردوي دوبي موفق شد با تك گل روي ماكاي در دقيقه ۸۳ مقابل انرژي كوتبوس به پيروزي برسد و اين در حالي است كه وحيد هاشميان مهاجم ملي پوش كشورمان هم در اين ديدار حضور پيدا كرد.
در اين ديدار كه در ورزشگاه پليس دبي برگزار شد وحيد  هاشميان مهاجم ايراني تيم فوتبال بايرن مونيخ از ابتدا در كنار روكه سانتاكروز به ميدان رفت و بازي قابل قبولي را از خود به نمايش گذاشت.
تيم فوتبال بايرن در اين ديدار موقعيت هاي گل فراواني را از دست داد.
وحيد  هاشميان در دقيقه ۳۱ بازي با ضربه سر، توپ را از روي تير افقي دروازه به بيرون زد و يك فرصت مطلوب را براي گلزني از دست داد.
البته طي دقايق ۱۵ تا ۳۳ موقعيت هاي فراوان گلزني توسط روكه سانتا كروز،  هارگريوز، زي روبرتو و بالاك نيز براي بايرن از دست رفت.
اولي هوينس مدير باشگاه بايرن پس از انجام اين ديدار از عملكرد بازيكنان تيمش ابراز رضايت كرد و كار آنها را ستود.
از اين ديدار كه در ورزشگاه پليس دبي برگزار شد نزديك به ۷۰۰ تماشاگر ديدن كردند.

مشاوران مركز توسعه ورزش قهرماني منصوب شدند
معاون  سازمان  تربيت  بدني  و رئيس  مركز توسعه  ورزش  قهرماني  در احكام  جداگانه اي  گروه  مشاوران  ورزشي  خود را منصوب  كرد.
به  گزارش روابط عمومي سازمان  تربيت  بدني ، مهندس «مهدي  قدمي» با صدور اين  احكام «محمود مشحون» رئيس  فدراسيون  بسكتبال «عليرضا رحيمي» رئيس  فدراسيون  هندبال ، «علي  مرادي» رئيس  فدراسيون  وزنه برداري ، «صدرالدين  كاظمي» كارشناس  خبره  ورزش  كشور، «وحيد مرادي» رئيس  فدراسيون شنا و دكتر «عرب  عامري» استاد دانشگاه  را به  عنوان  اعضاي  گروه  مشاوران  مركز توسعه  ورزش  قهرماني  منصوب  كرد. براساس  اين  گزارش  در متن  احكام  صادره شده  از سوي  وي  آمده  است : نظر به ضرورت  بهره مندي  از ديدگاه هاي  اساتيد و خبرگان  ورزشي  كشور در هدايت  مطلوب ورزش  قهرماني  و اتخاذ تصميمات  راهبردي  در مسير توسعه  همه  جانبه  اميدوارم دانش  و تجارب  ارزشمند و بي بديل  شما راه گشا بوده  و در سايه  عنايات  ذات  مقدس  باري  تعالي  موجبات  رشد و اعتلاي  ورزش  كشور و نيل  به  اهداف  نظام  مقدس جمهوري  اسلامي را فراهم  كنيم .

۹ كشتي گير در راه روسيه
تصويب آيين نامه اعزام تيم هاي كشتي به خارج از كشور
گروه ورزشي: اسامي نفرات اعزامي به جام ياريگين كه يازدهم بهمن ماه در كشور روسيه برگزار مي شود، از سوي سازمان تيم هاي ملي كشتي آزاد اعلام شد.براي حضور در اين پيكارها در وزن ۵۵ كيلوگرم تقي داداشي و ياسر خالپور، ۶۰ كيلو مراد محمدي و حسن كمره اي، ۶۶ كيلو اصغر بذري، ۷۴ كيلو مهدي حاجي زاده، ۸۴ كيلو رضا يزداني، ۹۶ كيلو هادي پورعليجان و ۱۲۰ كيلو عليرضا قرايي درنظر گرفته شده اند.
محسن كاوه يكي از مربيان تيم ملي كشتي آزاد در اين رابطه گفت: به دليل همزمان شدن مرحله دوم انتخابي تيم ملي و جام ياريگين، با نظر نهايي اعضاي سازمان تيم هاي ملي كشتي آزاد، مقرر گرديد ياسر خالپور، حسن كمره اي، اصغر بذري و هادي پورعليجان كه مجوز شركت در جام تختي را ندارند، با حضور موفق در جام ياريگين و بدون شركت در مرحله دوم انتخابي تيم ملي، اين جواز را كسب كنند.
وي اضافه كرد: در جلسه اي كه با رئيس فدراسيون كشتي داشتيم، مقرر شد پس از اين كليه اعزام تيم ها و ارگان هايي كه به عنوان نمايندگان فدراسيون در تورنمنت هاي بين المللي شركت مي كنند تنها با تاييد اعضاي سازمان تيم هاي ملي انجام شود و اين دستورالعمل به صورت آيين نامه به تصويب رسيد و در اختيار رئيس فدراسيون كشتي قرار گرفت.
اسامي تيم ملي كشتي فرنگي كوبا در جام جهاني تهران
بنابر اعلام روابط عمومي فدراسيون كشتي، كشور كوبا اسامي تيم اعزامي خود به رقابت هاي جام جهاني كشتي فرنگي ۲۰۰۵ تهران را اعلام كرد كه چهره هاي شاخص و برتر كشتي فرنگي كوبا در تركيب اين تيم به چشم مي خورند. مسافران اين تيم براي سفر به تهران به اين شرح اعلام شده است:
۵۵ كيلوگرم: لازارو ريواس
۶۰ كيلوگرم: روبرتو مونزون
۶۶ كيلوگرم: آليان ميليان
۷۴ كيلوگرم: هررو اودليس
۸۴ كيلوگرم: لوئيز مندس
۹۶ كيلوگرم: آليان ريواس
۱۲۰ كيلوگرم: ميخائيل لوپز
مربيان: ماريو اليويدا و وال پررو

حسين جلالي:
كميته فني با حضور باباخاني مخالفت كرد
گروه ورزشي- حسين جلالي رئيس فدراسيون دو و ميداني ايران اعلام كرد: جعفر باباخاني به اردوي تداركاتي تيم دو صحرانوردي دعوت نخواهد شد.
جلالي بعد از پايان جلسه كميته فني فدراسيون دو و ميداني ضمن بيان اين مطلب افزود: با نظر كميته فني و صلاح ديد اين كميته، باباخاني قهرمان اين رشته به علت عدم حضور در اردوهاي تيم ملي دو صحرانوردي شرايط شركت در رقابت هاي آسيايي اين رشته را ندارد. وي در ادامه گفت: مربيان تيم ملي دو صحرانوردي ايران اعتقاد دارند دونده اي كه در اردو حضور نيابد، چگونه آنان به آمادگي او پي ببرند، از همين رو كميته فني فدراسيون دو و ميداني از باباخاني براي شركت در اردوي اين تيم دعوت نكرد. اردوي آمادگي تيم ملي دو صحرانوردي ايران براي شركت در رقابت هاي آسيايي چين با دعوت از ده دونده از يك شنبه هفته جاري در جزيره قشم آغاز شده است. مسابقات دو صحرانوردي قهرماني آسيا اسفند ماه سالجاري در چين برگزار خواهد شد.

خبرهايي از ورزش جهان
دونادوني مربي ليورنو شد
باشگاه ليورنو، فرانكو كولومبا را پس از شكست نااميد كننده  در رقابت هاي سري A اخراج كرد و روبرتو دونادوني، ستاره  پيشين ميلان را جانشين او كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از شكست چهار بر دو برابر يوونتوس، ليورنو در جايگاه پانزدهم سري A ماند. اين فصل تيم منطقه توسكان براي نخستين بار از سال ۱۹۴۹ در بالاترين سطح رقابت هاي ايتاليا به ميدان رفته است و اكنون تنها شش امتياز با رم در جايگاه ششم جدول فاصله دارند.ليورنو از موافقت هجده ماهه با دونادوني كه دو فصل پيش در سري B او را به خدمت گرفته بودند، خبر داد.دونادوني يكي از ستارگان ميلان آريگو ساچي در دهه  هشتاد بود.
سرمربي جديد تيم ملي كامرون انتخاب شد
«آرتور جورج» به عنوان سرمربي جديد تيم ملي كامرون برگزيده شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرمربي پيشين پرتغال و سوئيس كه هدايت پاري سن ژرمن، زسكا مسكو و پورتو را هم بر عهده داشته است جانشين وينفرد شفر شد. شفر نوامبر گذشته به سبب نتيجه هاي نااميد كننده  كامرون اخراج شد.فيليپ مگارگا مبوآ وزير ورزش كامرون درباره  مربي جديد پرتغالي گفت: «هدف اصلي آرتور جورج، راهيابي تيم ملي به رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ و جام ملت هاي آفريقاست.»جورج دستيار عجيبي خواهد داشت. يانيك نوآ قهرمان پيشين تنيس جهان كه پدري كامروني و مادري فرانسوي دارد.
شهر هاربين چين به عنوان ميزبان بازيهاي دانشجويان ۲۰۰۹
شهر هاربين مركز استان خه لونگ جيانگ در شمال چين به عنوان ميزبان بازيهاي زمستاني دانشجويان سال ۲۰۰۹ ميلادي انتخاب شد.به گزارش خبرگزاري شين هوا، فدراسيون بين المللي ورزشهاي دانشجويان روز دوشنبه اين شهر چين را به عنوان ميزبان بازيهاي زمستاني دانشجويان سال ۲۰۰۹ ميلادي برگزيد.همچنين براساس تصميم اين فدراسيون شهر بلگراد پايتخت صربستان و مونته نگرو به عنوان ميزبان بازيهاي تابستاني دانشجويان سال ۲۰۰۵ ميلادي برگزيده شده است.

در بازيهاي همبستگي اسلامي با قدرت حضور يابيد
نشست هماهنگي روساي فدراسيون هاي ورزشي، مسئولان سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك به منظور حضوري قدرتمند در بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي برگزار شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در فاصله حدود ۳ ماه مانده تا آغاز بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي، مسئولان ورزش كشور برنامه هاي متعددي را براي حضوري قدرتمند در اين بازي ها تدارك ديده اند. تأكيد اصلي مهندس مهرعليزاده، رئيس سازمان تربيت بدني بر حضور قدرتمند تيم هاي ورزشي در بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي بود. مهندس مهرعليزاده در اين جلسه گفت: نبايد بازي هاي كشورهاي اسلامي را دست كم گرفت و بايد با تمام قوا و هماهنگي لازم در اين بازي ها شركت كرد.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |