جمعه ۲۵ دي ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۶۱۲
index
تلفيق قدرت و سرعت
سالين اس ۷ سال ۲۰۰۵
۲۰۰۵ Saleen s7
009870.jpg
سالين همه چيز را در مورد قدرت مي داند و پيش از اين، اين قابليت و توانايي خود را در ماستنگ اس ،۲۸۱ فكوس ان ۲۰ و اس ۷ سال ۲۰۰۲ كه اولين و تنها سوپر ماشين ميان موتور آمريكا است به اثبات رسانده است. هنگامي كه نسل اول اس ۷ در سال ۲۰۰۲ به فروش رسيد، تنها خودروي خياباني با مجوز آمريكا بود كه بيش از ۵۰۰ اسب بخار و ۵۰۰ پوند فوت گشتاور داشت. در آن زمان بسياري از مجله هاي معتبر دنيا اس ۷ را سريع ترين خودروي دنيا معرفي كردند. اما در عرض سه سال گذشته خودروهاي بسياري از جانب شركت هايي نظير فراري، لامبورگيني، مرسدس بنز، پورشه و شورولت به بازار عرضه شده اند كه از مرز ۵۰۰ اسب بخار گذشته اند و همين، ضرورت بازبيني در طراحي اس۷ نسل اول را ايجاد مي كرد.
از آن جا كه سالين مانند ديگر شركت هاي خودروسازي هيچ گاه خود را درگير بيشينه سرعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ نمي كرد اولين تغييري كه در خودرو نسل دوم اس ۷ ايجاد شد، در قسمت مولد نيروي، آن بود. در اين جا سالين از يك موتور توربو بسيار پرقدرت استفاده كرده است كه بزرگترين تفاوت نسل اول و دوم اس ۷ هم از آن ناشي مي شود. در سالين اس ۷ نسل دوم قدرت موتور از ۵۰۰ اسب بخار به ۷۵۰ اسب بخار و گشتاور از ۵۰۰ پوند فوت به ۷۰۰ پوند فوت (۹۵۰ نيوتون متر) رسيده است و اين بار بايد منتظر ماند و ديد آيا شركت هاي رقيب مي توانند به اين مرز دست نيافتني دست يابند يا خير.
در حالي كه مهندسان طراح سالين فقط مي توانستند با استفاده از چند تغيير معمولي قدرت موتور را كمي بالا ببرند، به جاي اين كه همچون ديگر مهندسان به فكر ايجاد تغييرات كوچك باشند كمي متفاوت تصميم گيري كردند. آنها كه از يك موتور امتحان شده و مطمئن مسابقه اي بهره مي بردند با يك تكنيك خلاقانه، قدرت آن را بسيار بالاتر بردند، «توربو دوگانه (Twin Turbo) يا توين توربو» علاوه بر موتور، در مدل ۲۰۰۵ طراحي آيروديناميك هم داراي اصلاحاتي است.
009867.jpg
اگر يك مدل ۲۰۰۵ و يك مدل نسل اول سال ۲۰۰۲ را در كنار هم قرار دهيم به سختي مي توان فهميد كه مدل نسل دوم داراي تغييرات اندكي در اسپويلر عقبي است و لبه هاي جلويي خودرو از نو طراحي شده اند تا خودرو با ثبات و پايداري بيشتري حركت كند. براي پايداري بيشتر شاسي خودرو هم دچار تغييرات اندكي شده است كه هنگام ترمزها و دور زدن  خودرو را پايدارتر نگه مي دارد به اين صورت كه نقاط اتصال بدنه و شاسي به صورت عمودي كمي بالاتر آمده است.
همانگونه كه پيش از اين در مورد موتور سالين گفته شد در ساخت اين موتور مهندسان با تجربه سالين كه تبحر ويژه اي در ساخت موتورهاي پرقدرت دارند از پيشرفته ترين فناوري هاي روز دنيا بهره  بردند. موتور جديد هفت ليتري سالين اين بار تماماً از آلومينيم ساخته شده است و خط قرمز آن به ۶۵۰۰ دور در دقيقه رسيده است. در كنار بدنه تمام آلومينيمي در اين موتور سوپاپ ها از جنس فولاد هستند، دريچه هاي خروجي سوپاپ ها از جنس برليوم هستند، سرسيلندرها از جنس آلومينيم فشرده شده هستند و در برخي قسمت ها از تيتانيوم هم استفاده شده است. نيروهاي عظيم توليد شده توسط اين موتور فوق پيشرفته توسط سيستم انتقال نيروي پيشرفته اي كه در جلوي خودرو قرار دارد به چرخ ها منتقل مي شود كه وجود اين سيستم در جلو عامل موثري در حفظ تعادل توزيع وزن در خودرو است. براي موتور اس ۷ مهندسان يك پمپ آب جانبي مخصوص و چند پمپ مخصوص روغن طراحي و در كنار آن تعبيه كرده اند. قرار گرفتن موتور در وسط خودرو مهم ترين عامل در توزيع مناسب وزن و پايين آوردن مركز ثقل خودرو است. البته دليل ديگر تعبيه موتور اس ۷ در ميانه بدنه آن اندازه و طول زياد موتور است كه مهندسان را ناگزير به تعبيه آن در وسط خودرو كرده است. اين موتور بسيار بزرگ توسط هوا خنك مي شود بدين ترتيب كه هواي خنك پس از ورود از دريچه هاي مخصوص روي كاپوت خودرو با فاصله اي معين (۹۰ ميلي متر) از روي موتور عبور مي كند و سپس وارد سيستم تهويه اي كه از جنس كربن است مي شود تا دوباره موتور را خنك كند بدين ترتيب كه در اين سيستم تهويه هوا به شدت فشرده مي شود و دوباره به دريچه اي ديگر از جنس آلومينيم كه مستقيماً هوا را به موتور هدايت مي كند وارد مي شود تا موتور را خنك كند.
009861.jpg
سيستم سوخت رساني اين موتور هم بايد قاعدتاً متفاوت از سيستم هاي موجود باشد. اين سيستم از پمپ هاي الكتريكي سوختي انژكتورهاي بدون برگشت با گنجايش بالا و سرعت ۵۲ ليتر در ساعت تشكيل شده است. همانند ديگر اجزاي اين موتور، سيستم خروجي آن و يا به اصطلاح اگزوز آن هم از نوع پيشرفته اي است. اين سيستم داراي چهار لوله خروجي است كه گازهاي خروجي آن در دو مرحله توسط سيستم هاي كنترل تست مي شوند تا مبادا ميزان گازهاي آلاينده آن بيشتر از حد مجاز باشد. اولين مرحله كنترل توسط سنسورهاي اكسيژن گرم كه در منبع اگزوز هستند انجام مي شود و دومين مرحله توسط سنسورهاي موجود در لوله هاي اگزوز. در ساخت بدنه و ساسپنشيون  اس ۷ هم از فناوري هاي زيادي كه ثمره سال ها حضور در مسابقات و توليد سوپر ماشين هاي خاطره انگيز است استفاده شده است. معماري اس۷ با يك بدنه فضايي شروع مي شود كه از مدل كامپوزيتي كندوي عسل براي ساخت آن الگوبرداري شده است. اين بدنه كربني در مناسب ترين وضعيت آيروديناميكي قرار دارد و وزن آن بسيار سبك تر از چيزي است كه به نظر مي رسد. همان طور كه پيش تر اشاره شد اين بدنه در نظر اول با بدنه نسل اول اس ۷ تفاوت چنداني ندارد اما تنها تفاوتي كه در نظر اول فرد متوجه آن خواهد شد تايرهاي نسل دوم است. اين تايرها كه از نوع ميشلين پايلوت اسپورت پي اس۲ هستند از مدل هاي نسل اول كمي بزرگتر به ويژه بلندتر هستند.
طراحي خارجي اين خودرو نتيجه ماه ها آزمايش فرم اوليه در تونل باد است و به همين خاطر اين بدنه كمترين مقاومت هوا را متحمل خودرو مي كند و خودرو را با استواري زيادي برسطح زمين مي چسباند به گونه اي كه مقاومت هوا در مدل نسل دوم ۴۰ درصد كاهش يافته است و قدرت پايداري آن ۶۰ درصد بيشتر شده است. درهاي اين خودرو هم همانند اكثر مدل هاي دوست داشتني و به يادماندني رو به بالا باز مي شود.
009864.jpg
در طراحي داخلي از چرم استفاده زيادي شده است و تمام چيزهايي كه در ديگر خودروها به صورت سفارشي نصب مي شوند در اين خودرو به صورت استاندارد وجود دارند. جالب ترين نكته در مورد طراحي داخلي استفاده از يك دوربين به جاي آينه براي ديدن عقب خودرو است.
در مورد عملكرد اين خودرو آمار دقيقي وجود ندارد و تنها گفته مي شود كه اس ۷ مي تواند در عرض ۸/۲ ثانيه به سرعت ۶۲ مايل بر ساعت دست يابد كه در اين صورت اين خودرو پرشتاب ترين خودروي تاريخ خواهد بود. اما اگر شما قصد خريد اين خودرو را داريد زياد نگران نباشيد چون قيمت اين خودرو مشخص است و شما مي توانيد فقط با پرداخت ۵۵۵ هزار دلار صاحب يك سالين اس ۷ توين توربو شويد.

خبر
009804.jpg
پيكان به پايان راه رسيد
بالاخره پس از ماهها مذاكره در مورد اين كه آيا توليد پيكان ـ مدل برگرفته از هيلمن هانتر انگليسي دهه ۱۹۶۰ ـ متوقف خواهد شد يا نه، يكي از مقامات مسئول بلندپايه ايران خودرو خبر از توقف قطعي توليد اين خودرو پرفروش پس از ۴۰ سال داد. طبق برآوردهاي ايران خودرو، پايان سال جاري همزمان با پايان توليد پيكان خواهد بود. رضا دانش فهيم مدير بخش نوسازي و نوآوري ايران خودرو پس از انتشار خبر فوق چنين اظهارنظر كرد: «با آغاز سال جديد، ديگر هيچ پيكان ديگري توليد نخواهد شد.»
بيش از اين يك بار پيش از وقوع انقلاب اسلامي قرار بود پيكان با پژو ۳۰۵ جايگزين شود كه آن طرح بنا به دلايلي اجرا نشد. دوباره در سال ۶۷ هم قرار بود كه اين خودرو با مدل پژو ۴۰۵ جايگزين شود كه آن طرح هم عملي نشد.
دانش فهيم در مورد زمان توقف خودرو ـ كه پيش از اين دو ماه زودتر اعلام شده بود ـ اعلام كرد از آن جا كه ايران خودرو در بهمن ماه سال آينده توليد ال ۹۰ را شروع خواهد كرد، براي اين شركت اين امكان وجود نداشت كه زودتر توليد پيكان را متوقف كند. ال ۹۰ با همكاري رنو ـ نيسان و ايران خودرو و سايپا توليد و در فاز اول ۵۰ درصد آن توسط شركت هاي ايراني توليد خواهد شد.
009876.jpg
خودروي جديد فورد معرفي شد
همزمان با آغاز سال نو ميلادي شركت فورد بزرگترين توليد كننده خودرو در جهان يكي از جديدترين محصولات خود را معرفي كرد. اين خودرو كه فورد فوشن ۲۰۰۶ نام دارد، از چند نظر محصول متفاوتي از فورد به شمار مي رود.
اين خودرو كه يك شنبه هفته پيش در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت براي كارشناسان و نمايندگان رسانه هاي عمومي به نمايش درآمد همانند مركوري و لينكلن برپايه مدل مزدا ۶ شركت مزدا ساخته شده است. قرار است فوشن به همراه دو سدان هم رده اش يعني مركوري ميلان و لينكلن زفير از پاييز سال جاري فروخته شوند.
توليد چند خودرو براساس يك پلت فرم راهي است كه فورد پس از بحران مالي اش مي تواند با آن ميزان توليد خود را همچنان بالا نگه دارد.
يكي از ويژگي هاي فورد فوشن ۲۰۰۶ اين است كه اين خودرو با هدف جذب خانواده هاي متوسط طراحي و توليد شده است و انتظار مي رود قيمت آن برخلاف معمول، چندان بالا نباشد.
009873.jpg
آغاز به كار نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي
نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي دركنار نمايشگاه هاي ژنو سوئيس و پاريس فرانسه كه يكي از سه نمايشگاه بزرگ اتومبيل دنيا به شمار مي رود از اوايل هفته گذشته كار خود را آغاز كرد. اين نمايشگاه كه در ديترويت ميشيگان در جنوب ايالات متحده آمريكا برگزار مي شود از مهم ترين رويدادهاي سالانه آمريكاي شمالي و يكي از بزرگترين منابع درآمدهاي توريستي منطقه به شمار مي رود.
اين نمايشگاه كه امسال هفدهمين سال برگزاري آن در شهر موتور (Motor Town) آمريكا يعني ديترويت است هميشه بازديدكنندگان بسياري دارد كه انتظار مي رود شمار بازديدكنندگان آن امسال بيشتر از سال هاي گذشته باشد. كارشناسان اقتصادي تخمين زده اند كه از محل برگزاري اين نمايشگاه ۵۸۰ ميليون دلار عايد مسئولان ايالتي شود كه اين ميزان نسبت به سال گذشته دو درصد افزايش خواهد داشت.
اين نمايشگاه ۹ ژانويه تا يكشنبه ۱۵ ژانويه به صورت غير عمومي براي صاحبان صنايع، كارشناسان و نمايندگان رسانه هاي جمعي برگزار خواهد شد و از يكشنبه ۱۵ ژانويه تا يكشنبه ۲۳ ژانويه براي عموم برگزار خواهد شد.
تيم  جديد خوان پابلو مونتويا
خوان پابلو مونتويا راننده جسور كلمبيايي فرمول يك، پس از چهار سال حضور و شروع ۶۸ مسابقه در تيم ب ام و در آغاز فصل جديد در كنار كيمي رايكونن يكي از راننده هاي تيم مك لارن مرسدس خواهد بود. او كه چندين سال در كنار رالف شوماخر رانندگي مي كرد، از رانندگي در كنار كيمي رايكونن فنلاندي كه يكي از بهترين هاي فرمول يك به شمار مي رود احساس خوشحالي مي كند، در حال حاضر مونتويا در حال رانندگي با خودروي جديدش است تا بتواند با آن خو گرفته و در مسابقات به راحتي رانندگي كند، خود او ناآشنايي با خودروي جديدش را دليل كندتر بودنش نسبت به كيمي رايكونن مي داند.
009810.jpg
كمك هاي فرمول يك به بازماندگان تسونامي
پس از وقوع پديده وحشتناك تسونامي در جنوب و جنوب شرق آسيا كه طي آن خسارت هاي بي شماري به منطقه و مردم آن وارد شد شركت ها و شخصيت هاي فرمول يك كمك هاي بسياري به بازماندگان اين حادثه كرده اند كه مهم ترين آنها كمك ۱۰ ميليون دلاري مايكل شوماخر راننده آلماني تيم فراري است. قرار است در مورد چگونگي پرداخت و مصرف اين كمك نقدي وزارت خارجه آلمان در چند روز آينده تصميم گيري كند.
علاوه بر شوماخر شركت توليدكننده تايرهاي فرمول يك بريجستون هم ۹۰۰ هزار دلار براي كمك به بازماندگان تسونامي در نظرگرفته است كه چنين رقمي را تويوتا هم پيش تر براي جبران خسارات ناشي از زلزله پرداخته است و دافون اسپانسر تيم فراري هم مبلغ يك ميليون پوند براي كمك مالي به كشورهاي جنوب آسيا پرداخته است.
تسونامي ۱۵۰ هزار كشته برجاي گذاشت و هنوز در حدود پنج ميليون نفر نيازمند كمك هاي جهاني براي بهبود وضعيت زندگي خود هستند.
كرايسلر خودروهاي مفهومي اش را معرفي كرد
گروه كرايسلر خودروهاي مفهومي جديدش را تنها با انتشار دو قطعه عكس معرفي كرد. اين دو خودرو كه قراراست در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت از اوايل هفته به نمايش عمومي گذاشته شوند در دو كلاس متفاوت هستند. اولين مدل سدان فايرپاور است كه اطلاعات اندكي هم در مورد مشخصات فني آن توسط كرايسلر ارايه شده است. در اين خودرو از يك موتور HEMI هشت سيلندر V8 با گنجايش ۱/۶ ليتر استفاده خواهد شد. اين موتور همان نوعي است كه در مدل اس آرتي-۸ استفاده خواهد شد، مدلي كه از سال ۲۰۰۶ در خاورميانه به فروش خواهد رسيد. اين موتور تقريباً ۴۲۵ اسب بخار توان دارد.
مدل دوم كه از خانواده جيپ است، گلادياتور نام دارد. موتوراين خودرو كه داراي ۱۶۳ اسب بخار توان و ۸/۲ ليتر گنجايش است از همان نوعي است كه در جديدترين مدل هاي جيپ يعني چروكي و رنگيد استفاده شده است. اين خودرو همانند مدل هاي ديگر داراي يك جعبه دنده پنج سرعته با دنده كمكي خواهد بود.
009807.jpg
ركوردشكني خودروي هيدروژني ب ام و
مسئولان كارخانه آلماني توليدكننده خودرو ب ام و به تازگي اعلام كرده اند كه خودروي هيدروژني آنها، يعني ب ام و اچ ۲آر آزمايشات سرعتي كه در ميراماس جنوب فرانسه انجام شده، ۹ ركورد جديد جهاني را ثبت كرده است. اين خودرو كه يكي از شاهكارهاي طراحي و مهندسي ب ام و است داراي يك موتور هيدروژني ۱۲ سليندر با شش ليتر گنجايش است كه برگرفته از موتور مدل ۷۶۰ آي است. در بدنه و طراحي خارجي ب ام و از پيشرفته ترين فناوري هاي روز بهره برده شده كه بدنه آيروديناميك تمام كربن از اين دسته است.
آزمايشات انجام گرفته روي اين خودرو بدين منظور بوده است كه عملكرد يك خودروي هيدروژني در شرايط متفاوت ثبت شود تا به صورت عملي درمدل سري هفت كه قرار است توسط ب ام و با سوخت هيدروژن عرضه شود، پياده شود.
ب ام و از سال ها پيش در فكر استفاده از هيدروژن به عنوان سوخت خودرو بوده و طرح توليد خودروي هيدروژني آنها از سال ۱۹۷۸ آغاز شده است.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |